MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350445

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
RedRabbit
27.08.2021 kl 12:05 13209

Om ikke det er ille nok med stengte havner og ventetid på lasting/lossing, så forskyves problemet videre på land og lastebil bransjen. Det har allerede begynt å bli en skvis på vinterdekk, da lagre tømmes her i landet og en vet ikke når ny leveranser fra utlandet kommer inn.
Kjøp/ bestill julepresangen(e) nå, da det ikke nytter å Vippse fruen og andre familiemedlemmer på julaften.
Teps
27.08.2021 kl 13:38 12860

Tror vi har alle driverne som er nødvendig for å kjøre kursen oppover. Nå skal vi bare vente på at andre ser at dette er langsiktig opptur. Utbyttebetalinger er også kommunisert til 75%, så dette blir bra. Jeg tror ikke opptak på OBX har så mye å si, da de har lang tid å vekte seg opp + at det kun er indeksfond som må kjøpe.
Redigert 27.08.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2021 kl 14:34 12604

For de som ikke er en lesehest.
Why the container crunch is going to get worse before it gets better
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138014/The-Lloyds-List-Podcast-Why-the-container-crunch-is-going-to-get-worse-before-it-gets-better
Redigert 27.08.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Hamburger
27.08.2021 kl 17:01 12186

Hei folkens!

Jeg vil bare si god helg og at det er deilig å bli rik sammen akkurat dere. Her er det mye flinke folk som legger ned MYE arbeid for å holde oss oppdatert.
Det har fått veldig mange til å holde seg fast i aksjene sine med svett panne og hvite knoker. All heder til de også, fordi de har hold hodet kalt i skumle svingninger med troa på caset. Og det har uten tvilt lønt seg for dem, og det vil det fortsette med. Tenk på alle de som leser, men ikke kommenterer.

Jeg har vært inne i MPCC siden vinteren 2020, sitter med et griselavt snitt og smiler. Det hadde jeg ikke gjort uten dere.

TUSEN TAKK!

Og nå tar vi oss en Aass!



Kbkristi
27.08.2021 kl 17:14 12157

Hyggelig tilbakemelding. Du kan nok bare ta det med ro i lang tid. Ingenting tyder på at vi trenger å bekymre oss noe spesielt de neste 2-3 åra. Så får vi se om vi fortsetter lottogevinsten i slow motion 😂
PSI- Investor
27.08.2021 kl 17:40 12084

Takk, veldig fin artikkel!
Er på sommertur med MX5- klubben og det er travle greier, men veldig moro!
Hamburger
27.08.2021 kl 17:55 12019

Bare hyggelig!

Klarer MPCC å fortsette å snu båtene over på nye kontrakter på dagens eller høyere rater langt ut i 2022 så blir dette sinnssykt mye penger.
Og, hvis majoriteten er 3 års kontrakter så har vi et helt vilt utbytte monster mellom hendene. Det, pluss mindre gjeld kommer ihvertfall ikke til å dra kursen ned.

Uansett om det kommer flere nye båter inn i markedet i 2023-2024, så har vi kontrakter på 20-30.000$ dagen per balje. Og vi har mange baljer!
Illuminatus
27.08.2021 kl 18:40 11892

Harpex opp 1,1% siste uke. 1700 Teu opp 500$, 2500 Teu opp 2000$.
banani
27.08.2021 kl 18:51 11873

Jeg har et tosidig forhold til fraktprisene som bare stiger, som importør fra Asia er vi i en nesten håpløs situasjon, siste månedene har containerne våre blitt utsatt 4 ganger, vi må nå betale lagerleie for å ha dem stående hos produsenten. Produsentene sier sågar at dem ikke vi ta imot ordrer som ikke har garantert plass for skipning. Fraktratene er jo dessuten blitt helt hinsides, nesten slik at vi vurderer å utsette produksjonen. Problemet er at alt stort sett lages i Asia og uten varer blir det ikke mye salg. I starten trodde befrakterne at situasjonen ville bli bedre utpå sommeren og vi ble anbefalt å utsette produksjonen, dette er ikke melodien lengre. Til syvende og sist blir det meste av kostnaden lagt på sluttkunden, selv om noe også vil måtte tas i lavere marginer. Ingen ser noen snarlig bedring i situasjonen av våre befraktere og tror som alle her inne at dette blir en langvarig situasjon. Det gode med rate økningen på containerfrakt var at d gjorde meg oppmerksom på MPCC som har vært en "once in a lifetime" investering for meg med ca 10mill i brutto gevinst. I ettertid ser jeg at mine forsøk på trading ikke var særlig lønnsomme og jeg kunne hatt nærmere 50% mer avkastning uten tradingen. Gikk inn i aksjen igjen etter Q2 rapporten med en god del av gevinsten. Med det som kom frem i Q2 rapporten vil man "garantert" tjene godt med penger om man sitter i MPCC ut 2023 eller 2024, det vil komme svingninger på veien, men totalen er jeg overbevist om at vil bli svært lønnsom for den som sitter long her.
Alt av container ser bra ut i USA i kveld med flere ATH, fortsetter dette er det rett opp på mandag, god helg!
Struts
28.08.2021 kl 06:53 10898

Det er lørdag (og bare en uke til Scandic Havna Tjøme), og siden det børsmessig skjer minimalt, drister jeg meg til å gjengi et dikt av Per Larsen, jeg syntes det er ganske festlig:

Historien om fisken Fredrik Bang

Den «fete» fisken Fredrik Bang
var mektig lei av vann og tang

han glemte både skikk og bruk
og nappa på en messingsluk

nå ligger han som enslig fisk

i én tilfeldig fiskedisk

moralen er
omtrent som her:

For deg som alltid vil ha mer
vær snill og husk at når man ser

en lettvint vei til glede -
så er det noe med det

sitat slutt

Og så den grandiose finale (eller absolutte nullpunkt): Til stor glede (eller fortvilelse) har jeg komponert følgende fantastiske (eller grufulle) fanfare. For de av oss som er over førti (eller rundt fire-fem år) vil den vekke kjensel (subsidiært absolutt ikke). Som det vil fremgå vitner eposet om en fantastisk litterær innsikt (eller kun overfladisk kjennskap til sludder og vås), samt dyp kunnskap (eller ingen overhodet) om teknisk analyse. Det mest geniale (?), melodien gir seg selv:

Hode-skulder-kne og tå,
Tjo og hei!

Hode-MPC og en kopp,
Tra-la-la!

Ankel-fakkel og en tå,
Tjo og hei!

Øra-nesa litt på skrå,
Tra-la-la!

Fulle sjøfolk opp og stå,
Tjo og hei!

MPC og flagget helt til topps,
Tra-la-la!

Det var det. Da tror jeg det er best å gå og stikke hodet ned i sanden igjen en stund. Eller forberede meg på pub-tur. Livet er hardt!
Redigert 28.08.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Holm
28.08.2021 kl 07:18 10910

Du er bare helt fantastisk :-)
Potet
28.08.2021 kl 08:44 10800

For de av oss som kom inn i MPCC på side 200, hva er eventet på Tjøme? Er vel en av de utvalgte som vaker rundt 0% avkastning (foreløpig).
jadden
28.08.2021 kl 14:58 10142

Finansavisen forteller om Moreus-Hansen som har tjent seg søkkrik på 7 containerskip som ble kjøpt inn for fire fem år siden da markedet var i bånn. I artikkelen fokuseres på skipsverdier og rater samt også hvor lenge supersyklusen vil vare. Blant annet slås opp den formidable økningen i skipsverdier bare siden FA intervjuet Moreus Hansen i juni i år, anbefales! Du kan lese den både elektronisk og på papir, her er link:

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/27/7725984/harald-moraeus-hanssen-har-doblet-milliardgevinst-pa-77-dager
Redigert 28.08.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
NetromK
28.08.2021 kl 15:03 10144

Seasures juli/august 2021 - for evt./spesielt interesserte

27.08.21
=Phoebe= Post P 8463 Samsung 2005 – PIL – 4 yrs USD 55000
=Synergy Oakland= Pmax 4253 Samsung 2009 – Moller Maersk AS – 3 yrs USD 51000
=Stride= Sub P 2174 Hyundai HI 1997 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 26000
=Lion= Handy 1716 Hudong 2000 – CMA CGM – 3 yrs USD 24500
=AS Selina= Handy 1696 Guangzhou Wenchong 2012 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 29500

13.08.21
=Robin 1= Sub P 2872 Yangfan Zhoushan 2009 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 30500
=Queen Esther= Sub P 2194 Guangzhou Wenchong 2016 – Pasha Hawaii – 1 yr USD 80000
=Diamantis P= Sub P 2008 Stocznia Gdynia 1998 – CNR – 39 mths USD 27000
=Hansa Flensburg= Handy 1740 Binjiang 2000 – Yang Ming Marine Transport – 3 yrs USD 30500
=Ultima= Feedermax 1103 Kyokuyo 2013 – TS Lines – 3 yrs USD 20000

06.08.21
=Holsatia= Pmax 4253 Samsung 2003 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 51000
=Minna= Pmax 3091 Stocznia Szczecin 2005 – World Wide Bulk – 5 mths USD 150000
=Irenes Remedy= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2005 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 30000
=AS Cleopatra= Sub P 2742 Wadan Yards MTW 2006 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 33500
=Minstrel= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2019 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 35000
=Keta= Sub P 2207 CSBC Kaohsiung 2003 – CMA CGM – 3 yrs USD 25000
=AS Sicilia= Handy 1794 Taizhou Kouan 2008 – Feedertech – 3 yrs USD 30000
=Polynesia= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 – BAL Container Line – 1 mth USD 100000
=Polynesia= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 – BAL Container Line – 1 mth USD 100000
=Hansa Osterburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2007 – Hapag Lloyd – 33 mths USD 27000
=EM Spetses= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2007 – ZIM – 3 yrs USD 29500
=Mount Nicholson= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2017 – CIMC Raffles Offshore – 6 mths USD 85000
=MCC Shenzhen= Handy 1714 Guangzhou Wenchong 2013 – Sealand – 3 yrs USD 34000
=AS Serena= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2007 – CNR – 3 yrs USD 30000
=Cape Flores= Feedermax 1221 P+S Werften 2005 – CNR – 1 yr USD 39000
=Padian 2= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2006 – CULines – 2 yrs USD 23500
=Kalamazoo= Feedermax 1042 Taizhou Kouan 2013 – Ocean Network Express – 2 yrs USD 25000

30.07.21
=COSCO Guangzhou= Post P 9469 Hyundai HI 2006 – CNR – 3 yrs USD 72700
=COSCO Ningbo= Post P 9469 Hyundai HI 2006 – CNR – 3 yrs USD 72700
=ALS Flora= Pmax 4275 Samsung 2009 – CMA CGM – 5 yrs USD 39000
=Derby D= Pmax 4253 Samsung 2004 – CMA CGM – 5 yrs USD 36750
=Independent Pursuit= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2007 – Ocean Network Express – 2 yrs USD 40000
=SPIL Nisaka= Sub P 2474 P+S Werften 2002 – CMA CGM – 3 yrs USD 32000
=Hansa Duburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2012 – TS Lines – 3 yrs USD 28500
=Hansa Fresenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2013 – TS Lines – 3 yrs USD 28500
=Piraeus Trader= Handy 1732 Guangzhou Wenchong 2006 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 27000
=Hansa Colombo= Handy 1706 Wadan Yards MTW 2007 – Wan Hai Lines – 3 yrs USD 27900
=EF Emma= Handy 1698 Nordic Yards 2008 – Feedertech – 39 mths USD 24950
=AS Roberta= Handy 1440 P+S Werften 2006 – Bengal Tiger Lines – 2 yrs USD 24000
=New York Trader= Feedermax 1083 Damen Okean 2004 – CMA CGM – 1 yr USD 35000
=A Aso= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2009 – Sealand – 5 mths USD 32000
=Atlantic Monaco= Feedermax 1050 Anadolu 2008 – CMA CGM – 1 yr USD 32500

23.07.21
=RDO Concord= Post P 6969 Hyundai HI 2009 – Hapag Lloyd – 5 yrs USD 55000
=My Ny= Post P 5576 Koyo Dock 2004 – CMA CGM – 5 yrs USD 55000
=CSL Santa Maria= Pmax 5047 Hyundai HI 2005 – BAL Container Line – 3 mths USD 160000
=Bomar Beijing= Pmax 3421 Guangzhou Wenchong 2013 – Maersk Line Ltd – 4 yrs USD 38000
=AS Carelia= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2006 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 33000
=Thorstar= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2003 – ZIM – 3 yrs USD 34500
=Posen= Sub P 2741 Wadan Yards MTW 2007 – Pasha Hawaii – 1 yr USD 75000
=Margarete Schulte= Sub P 2602 STX Offshore 2006 – Maersk Line Ltd – 39 mths USD 31000
=Zebra= Sub P 2602 Daedong 2001 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 32000
=Maersk Nimes= Sub P 2592 Hyundai HI 2009 – Hapag Lloyd – 3 yrs USD 36000
=Songa Iridium= Sub P 2007 Zhejiang Shipbuilding 2008 – Unifeeder – 3 yrs USD 29000
=AS Filippa= Handy 1350 Jiangsu Yangzijiang 2008 – CMA CGM – 3 yrs USD 18250
=Contship Ice= Handy 1338 Jiangsu Yangzijiang 2011 – ZIM – 3 yrs USD 25000
=Daniel A= Feedermax 1208 P+S Werften 2001 – CNR – 1 yr USD 21000
=Mando= Feedermax 1174 Saint John Shipbuilding and Dry Dock 1999 – MSC – 2 yrs USD 15000
=Asiatic Neptune= Feedermax 1155 Sedef 2007 – ZIM – 39 mths USD 19800
=Asiatic Moon= Feedermax 1155 Sedef 2006 – Global Ship Lease – 39 mths USD 19800
=Oriental Bright= Feedermax 1150 Imabari 2007 – Sinokor – 2 yrs USD 20750
=Iberian Express= Feedermax 1118 Jinling Jiangsu 2008 – RIF Logistics Limited – 1 yr USD 35000
=Tampa Trader= Feedermax 1103 Jiangsu New YZJ 2016 – CMA CGM – 3 yrs USD 19000
=Danum 168= Feedermax 1078 Jurong 2001 – ASL Marine – 2 yrs USD 20000
=Victory Voyager= Feedermax 1060 Hakata Zosen 1998 – Wan Hai Lines – 3 mths USD 30000

16.07.21
=MSC Methoni= Post P 6724 Hyundai HI 2003 – Maersk Line Ltd – 5 yrs USD 46500
=AS Carlotta= Sub P 2742 Wadan Yards MTW 2006 – Pasha Hawaii – 1 yr USD 70000
=Happy Lucky= Sub P 2553 Naikai Setoda 2008 – KMTC – 3 yrs USD 30800
=SPIL Niken= Sub P 2524 Kvaerner Warnowwerft 2003 – CMA CGM – 3 yrs USD 31000
=Virginia Trader= Sub P 2490 HDW 2006 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 29000
=Mathilde Schulte= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 – CMA CGM – 5 yrs USD 25000
=Songa Bonn= Handy 1992 Hyundai Mipo 2010 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 29000
=MTT Sapangar= Handy 1800 Zhoushan Changhong 2021 – CMA CGM – 30 mths USD 30750
=A Daisen= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 – CULines – 6 mths USD 75000
=Hansa Falkenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 – CMA CGM – 3 yrs USD 27500
=Sea of Luck= Handy 1614 Hanjin HI 2000 – Global Ship Lease – 3 yrs USD 19750
=Asiatic King= Feedermax 1155 Sedef 2005 – ZIM – 3 yrs USD 19800
=Nordica= Feedermax 1036 Jiangsu Guoxin 2011 – X Press Feeders – 2 yrs USD 18300
=BF Perch= Feedermax 990 Zhejiang Ouhua 2007 – IAL Container Line – 2 yrs USD 17500

09.07.21
=Sydney Trader= Pmax 5047 Hyundai HI 2005 – OOCL – 3 yrs USD 52000
=Qingdao Tower= Pmax 4253 Samsung 2003 – CMA CGM – 5 yrs USD 38000
=Lucie Schulte= Sub P 2602 STX Offshore 2006 – Moller Maersk AS – 3 yrs USD 31000
=Mandalay= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2019 – CMA CGM – 5 yrs USD 25000
=Spirit of Dubai= Feedermax 1155 Sedef 2009 – ZIM – 3 yrs USD 18700
=Jaguar= Feedermax 1122 Volkswerft 1996 – CMA CGM – 2 yrs USD 16000
=Contship Max= Feedermax 966 Yangfan Zhoushan 2006 – MSC – 2 yrs USD 15000

Struts
28.08.2021 kl 19:00 9804

Takk for slutningsreferat! Og "vår" Selina er selvfølgelig best! Og takk til de som kommenterte mitt sludder i positive toner, og takk til de som var så beskjedne som unnlot å dømme det nord og ned. Men Per Larsens dikt er vanskelig (syntes jeg da) å ikke smile av (og kanskje dvele ved). Takk til Hamburger, og selv om det var Arendalsøl på puben min i dag, så har jeg pussig nok klart å sjangle meg hjem til nettopp Aass - så skål til deg også!
Struts
28.08.2021 kl 19:02 9813

Det kan garantert dato, Kbkristi, Helgenen, PSI og andre informere mer om!
Slettet bruker
29.08.2021 kl 12:25 9037

Eventet på Tjøme er et treff for aksjonærer. Det ble initiert av Kbkristi, som en tanke om å treffes på Røros når kursen nådde 20 kr. Ingen så vel da for seg at det kunne bli aktuelt så fort, men plutselig var vi der. Helg11 og jeg oppdaget at vi begge var fra Vestfold, og slik ble tanken født om å «flytte» treffet til Tjøme. Vi er nå over 20 aksjonærer som treffes der neste helg. Det ble lagt ut åpen invitasjon her på forumet, og påmeldingsfristen er for lengst passert. Blir dette vellykket, noe jeg har god tro på at det blir :-), ser jeg ikke bort fra at det kan bli flere treff på sikt.
NetromK
29.08.2021 kl 15:07 9143

Ein liten kommentar til DNB sin analyse etter Q2.

Har sett litt over tala sjølv og estimatet for 2022 verkar ganske konservativt ja. Estimatet for 2023 derimot verkar heilt på bærtur, og det sjølv om dei angjev å vere 16% under konsensus. Ja, ratene kan komme ned noko til den tid, og forsåvidt snarleg, men dei må kraftig ned skal fasiten for 2023 komme inn godt under 2022 og ikkje så langt over 2021.

Veldig mange nye kontrakter skal inngås H2 2021 og H1 2020 og etter alle solemerker vil dei verte solide slik marknaden er i dag, ein del vert nok også forward-fixed i disse dagar. Mange av disse vil nok vere på 3 år og gå ut heile 2024.
Nesten kvar gong eit skip går over på ny kontrakt no får det vesentleg over tidlegare rater, og disse som no trekk snittet nedover vil etter kvart forsvinne. Eit lite unntak kan vere disse 3-12 mnd kontrakter på 60-120 000 per skip som mogleg ikkje vert å sjå mange av. Ganske mange skip må rett å slett inn på mykje lågare rater neste to halvår enn det me ser no om resultatet for 2023 skal verte så dårleg som DNB føreser.

14 skip (gjennomsnitt 2287 TEU, rett over flåte gjennomsnitt) har alt kontrakter som går gjennom heile 2023, og disse er i gjennomsnitt på $ 27 830/døgn. DNB estimerer "sailed in TCE rates" på 16 900/skip for 2023.

- Elles interessant at DNB kjem med NAV 37. Dette er 2 kroner over utrekna i Helg11 sitt ark.
- Hadde kursmålet til DNB vore 27,6 kroner, eller kursen 24,5 kroner når analysen kom ut måtte dei sagt «kjøp».
Potet
29.08.2021 kl 15:17 9317

Ok, takk for svar. Kom inn og så snakk om jakker og logoer, men orket ikke lese 200 sider. Skumleste noe og så på regnearket før jeg gikk inn, skulle gjerne kommet inn tidligere, har snitt på ca 25,- Men slik jeg tolker det bør det være mulighet for god avkastning allikevel.
NetromK
29.08.2021 kl 16:03 9296

Pirk (del .2)

- AS Clementina på estimert rate 56565/døgn er vel for høg/feil? Ligg over Nadia og Stralsund.

- For 2700/2800 TEU verkar estimerte rater på ca. 50 000/døgn veldig høgt, då må nok mange skip inn på kortare kontrakter i så fall, eller ratene forsette opp ganske bra.

- Frå seasures i august er 3 slike skip kontrahert, alle for 3 år med rater 30’, 30,5’ og 33’/døgn

- Skipa på 4250 TEU (2 stk) oppnår kontrakter på 51 000/døgn over 3 år no.

Seasures frå juli ser relativt like ut.

For 1100-1700 TEU verkar estimata og treffe veldig godt med oppnådde rater.

Fyrste punkt mogleg skrive/formelfeil. Resten meir eit spørsmål om kva linje ein skal ligge på. Veit dette har vore opp før til dikusjon men tok med nokre betraktningar om det igjen.
Helg11
29.08.2021 kl 17:55 9056

Nej, men der var jo Piirka igjen. Her kan man jo inte få slappna av en minut! ;-)

AS Clementina: Var riktig i 2023-2025, men en punchefeil i 2022. Rettet, takk!

Er kontinuerlig en vurdering på hvilken rabatt vi bør legge inn vs. ConTex. F.eks. går AS Columbia på 101k/day og AS Constantina på 120k/day, som drar opp snittet, mens 36 måneders kontraktene drar ned. Hvis vi setter dem ned til nivået for august (Seasure), er vi på samme nivå som 1700 TEU, og det virker kunstig lavt igjen... For 2021 har vi punchet 34/35k manuelt, så vi er jo inne på samme tanker! :-) Etter Clementina og Columbia får nye kontrakter på tampen av året, er neste kontrakter City of Beijing (januar) og AS Patricia (mars), begge 2500 TEU, så da har vi litt tid til å få diskutert oss frem til neste fasit. :-)

Bra at du følger med og tar opp diskusjonen!
Alby
29.08.2021 kl 18:08 9043


Lykke til på Tjøme , det blir sikkert flott. Jeg får nøye meg med en tur på Ullevål sykehus for å fjerne en « blindpassasjer fra den ene lungen. 😂😂

Akkurat nå går jeg rundt og sprader med min nye T . skjorte 😂😂
Struts
29.08.2021 kl 19:58 8723

Åh, det var leit å høre mht "stowawayen" din - men på Ullevål er du nok i gode hender - og nå også ikledd finfin skjorte, nærmest en bunad!

Og så får du ta det litt med ro dagen derpå, ikke feire med pubtur med en gang, du må vente minst, vel, minst til en av dine beste venner smugler inn litt "kontraband"!

Og så må jeg humre litt av Piirka!
Redigert 29.08.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2021 kl 20:49 8603

Lykke til, Potet.
Det blir nok en pen gevinst på vei.
Ja, tråden blir nok altfor lang å lese gjennom, men velkommen!
Struts
30.08.2021 kl 06:09 7892

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 1,336’ aksjer, og har med det 71.76% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Goldman Sachs minus 106’ (2,600’ totalt), Norron Sicav (svensk-basert fond) ned 100’ (1,050’) og Nordnet Livsforsikring ned 64’ (5,318’ totalt). Ellers bare et par små endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 734’ og 75’ aksjer (til resp. 2,898’ og 1,571’ totalt), J.P. Morgan Securites opp 733’ (886’), J.P. Morgan Bank Luxembourg pluss 517’ (1,958’), The Northern Trust Comp. London + 180’ (989’) og Six Sis opp 49’ (1,831’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.

Fra revidert VPS-logg (nå) går det bla frem at DNB Markets konto # 75 kjøper 266' aksjer. Det er 20 på listen med kjøp av 20' aksjer eller mer, og tilsvarende 31 med salg av 50' aksjer eller mer.
Redigert 30.08.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Alby
30.08.2021 kl 09:10 7375

Slettet bruker skrev Lykke til, Alby!
Mange takk 😂
Alby
30.08.2021 kl 10:49 7066


Mange takk 😂
Slettet bruker
30.08.2021 kl 10:50 7118

Struts, tommel opp for flott kulturelt bidrag i helgen :-).
Herlig avbrekk fra mangt og meget!
Struts
30.08.2021 kl 11:32 6908

Litt på siden: Har undret en stund på hvem som kjøpte Klaveness 4 x 2,500 TEU enhetene “Balao” “Balsa” and “Ballenita” (all built 2013) and “Banak” (built 2014) som ble rapportert solgt i forrige måned. Undrer fremdeles, men ser i det minste at M/V =BANAK= har skiftet navn til =Safeen Prime= og flyr under Marshall Island flagg, noe som får meg til å tenke at det er neppe solgt til europeiske kjøpere. Skjønt man vet aldri, kanskje noen av dere detektiver klarer å sniffe frem til hem som er reell kjøper (dersom dere ikke allerede har gjort det da, og det har gått meg hus forbi)?

Ps. Ikke så viktig selvfølgelig, bare gammel bransje-nysgjerrighet...
Redigert 30.08.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
30.08.2021 kl 12:12 6743

Endelig tilbake etter en alt for lang ferie...

Gledet meg til å lese innlegg, men her er det jo så man hører knappenålene falle.

Har ikke funnet noen ferske artikler om containerfrakt i dag selv heller, men det er jo en som er relevant likevel, her på Finansavisen:

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/08/30/7728128/venter-mindre-aktivitet-i-kina?internal_source=sistenytt

Selve artikkelen nevner at det fremdeles er vekst, men veksten har avtatt litt. Overskriften som sier mindre aktivitet er som så ofte altså villedende.

At det fremdeles er vekst er jo fint, altså enda mer som skal fraktes da, mens havnene sliter.

Den her artikkelen er jo også relevant: https://www.hellenicshippingnews.com/sailing-stormy-waters-mega-containerships/
Den handler om veksten i skipsstørrelser fra 2005. Så vidt jeg skjønner er samlet kapasitet for flåten doblet siden 2005, spesielt ved at den gangen var det største skipet på i underkant av 12.000 TEU mens nå er det største 24.000 så selv om antall skip ikke er doblet så er de nyeste så mye større nå.
Havnene klarer jo ikke å ta unna. Her om dagen leste vi om at lastebildekk begynte å bli mankovare.
Det er mange kritiske faktorer når alt går på full speed måned etter måned!
PSI- Investor
30.08.2021 kl 12:45 7360

Må jo følge med på tørrbulk også, og på gogl- tråden fant jeg dette:

Videre opplyser Clarksons at det har vært voksende diskusjoner om capesizer som blir brukt til å transportere containere på grunn av mangelen på containerskip-kapasitet.

"Noen muligheter oppstår for capes for å frakte mellom 100 og 200 containere, avhengig av lokasjon og destinasjon, noe som presenterer en unik inntjeningsmulighet for tørrbulk-skip", skriver Clarksons som ser begrenset med påvirkning for tilbuds- og etterspørselsbalansen i containermarkedet gitt det lave antallet containere som kan fraktes av tørrbulkfartøy, samt rett tid/rett sted-aspektet ved potensielle muligheter.

Ikke den helt store trusselen herfra altså, og dessuten, så lenge det er havnekøer som er problemet, jeg skjønner ikke hvordan dette på noe vis kan avlaste havnekøer.
Struts
30.08.2021 kl 12:50 7340

At de får dyttet inn det i en 180,000-tonner er selvfølgelig en bonus, men det vil være et logistisk problem - og for alle praktiske formål mtp så få TEU innebærer det vel i praksis nada for industrien som sådan. PCC-er (Pure Car Carriers) derimot har kanskje noe mer å hente når det gjelder frakt av containere. Eksempelvis for Wilhelmsen Wallenius. Jaja, sånn går no dagan!
coronet
30.08.2021 kl 13:33 7298

Alle disse fartøyene har hatt Marshall Islands flagg siden de var nybygg.
Det er riktig som du sier at det er kun BANAK som har skiftet navn til SAFEEN PRIME. Fartøyets eier ble forandret, i følge www.equasis.org 18.august 2021 til "Abu Dhabi Ports Feeder Operating Company" https://www.adports.ae/our-services/feeder-services/ . Manager for fartøyet er fremdeles Klaveness Ship Management AS.
Balao, Balsa og Ballenita har fremdeles Klaveness Container AS som eier. Alt dette er også i tråd med klasseselskapet DNV-GL og www.marinetraffic.com.

Sjekket også våre Songa-skip. Det er ikke noen forandringer å se verken i equasis eller klasseselskapets registre når det gjelder eierskapet.
Alle Songa-skipene er klasset i KRS (Korean Register of Shipping).