MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2132011

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
30.08.2021 kl 13:33 7880

Har vektet meg litt ned dei siste handelsdagene, men følger fortsatt med på markedet og i tråden. Men sitter med eit lite inntrykk at momentet har tatt ein «pause». Så putter nokon kroner inn eit skadeskutt lakseselskap, så får ein sjå. Men så lenge både Harpex og New Contex holder stand, har ein lite og ingenting å frykte i MPCC på kort sikt. På lang sikt skal den opp.
Redigert 30.08.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Argus
30.08.2021 kl 13:41 7855


Hittil har vi hatt den gode sommerfølelsen og tenkt lite på vinter - og juletider.

Om to dager går vi inn i september måned, og de som selger og frakter varer til jul, har under fire måneder på seg til å få fraktet julegavene fra f.eks. Kina til Rotterdam for videre frakt til landene i Euopa. Så opplever man forsinkelser på kanskje to måneder og befinner seg da i november måned. Og med stengte havner eller svekket havnekapasitet, vil man snart oppleve ytterligere forsinkelser og kanskje motta varene i desember måned. Med dette som rettesnpr kommer raskt panikken, og man bestiller et eget skip til "whatever it may cost!" Og så er det ikke så mange dagene igjen av salget før julen er over. Det gir liten trøst for en julenissedrakt-selger, en julepapirhandler eller en selger av varer med julemotiv osv.

Og, som om dette ikke var nok: Budsjettet fra Biden gikk gjennom i Senatet/Kongressen for noen dager siden og vil vel føre til en fomidabel etterspørsel til jul......
Struts
30.08.2021 kl 13:43 8237

Atlantic Sapphire? Gjorde jeg også. Pluss Norcod, men det tok jo helt av så solgte det i dag - sjeldent man får mer enn 10% avkastning i løpet av to børsdager - i alle fall for meg - i banken får man jo minus i løpet av ett ÅR - særlig i DNB. Beste bankrente jeg har er faktisk 1% i Svea Finans. Fristende å si at man har det bedre i Aass Pilsner, for der er det jo nesten 2% når man får panten tilbake. Ok ørlite tullete der (som vanlig). Sukk.
VolumOpp
30.08.2021 kl 13:54 8190

Korrekt Struts’ern, Atlantic Sapphire. Men som MPCC er tolmodighet stikkord også der. Kanskje ein kan begynne å frakte levende laks rundt i containerer? 👍😁😅
Redigert 30.08.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Struts
30.08.2021 kl 14:12 8117

Haha, ja det hadde vært noe! Men når politikerne vil ha farten på skip ned (!??) så går jo fraktratene opp, og ditto for skipningstiden - så da blir det nok gravlaks når den ikke så lenger glade laksen arriverer! Kanskje man skulle reklamere for det; "bestill en glad laks - vi leverer på dørmatten så godt som bedervet"! Sikkert sagt det før, men glemmer aldri skiltet jeg observerte for herrans år siden utenfor en av Stavangers bedre fiskebutikker: "Levende laks - i skiver"!
Redigert 30.08.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare

Angående levende laks i skiver: Så et skilt i fiskedisken på Meny for et par uker siden, det sto over torskeefileeten at den var frosset vill.
Det er sterkt å få til å fryse den allerede før man fanger den, jeg skulle gjerne visst litt mer om metoden som brukes...,
Struts
30.08.2021 kl 14:31 8170

Ah, takker! For meg innebærer det at skipene er solgt til Midt-Østen, de tre siste er vel ikke levert.

Forøvrig pussig at Songa brukte KRS, men det har vel også muligens noe å gjøre med tidligere eierskap.

Uansett - imponerende research!
Struts
30.08.2021 kl 14:34 8385

Hihi. Og så var det skiltet utenfor en landhandel som noen fra østen (man kan jo ikke skrive pakistanere eller indere uten å bli injuriert, så det var vel en Hedmarking, nei sorry, da får man jo Landbruksdepartementet i hælene) hadde satt opp. Det var giga-tilbud på Pizza. Og over den nedsatte prisen stod det å lese:

PISSA I FRYSERN!
Redigert 30.08.2021 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Alby
30.08.2021 kl 14:37 9186


Den var herlig 😂😂
Argus
30.08.2021 kl 14:44 9242


Herlig! Aldeles supert skilt!

Og du som er så opptatt av laks og gravlaks og Aas, Struts:

Du har sikkert hørt historien om han som ved en inkurie ble meldt død og som satte inn en annonse hvor det stod: "Meldingen om min død var en tanke overdrevet. Mvh. NN".

Men kanskje ikke at samme person satte inn en annonse noen dager senere hvor det stod: "Jeg ønsker alle mine venner velkommen til mitt gravøl"! Mvh. NN.
Struts
30.08.2021 kl 14:46 9250

Jo og nei, den første forfatteren vet jeg om, men ikke den siste - vi får gjøre det beste for at Alby kan glise, da blir man fortere frisk!

Ja ja nok en tullete overskrift etter min mening da:
https://e24.no/olje-og-energi/i/nWG44B/38-meter-hoeye-kraftmaster-fra-baerum-til-oslo-mener-kabel-blir-for-dyrt

Altså skal de bare ha master fordi kabel blir for dyrt? Skal de sende strømmen trådløst da?
velkjent
30.08.2021 kl 15:18 9378

Nå skal det jo legges vannledning fra Holsbruvann til en pumpestasjon på Huseby og videre til Sagene, så hvorfor ikke kombinere kraft-og vannledning i samme trasé?
dato
30.08.2021 kl 15:19 9403

Her var mye bra humor :-). Apropos «overdreven melding om død», en liten sann historie herfra: En slektning (trodde han) så dødsannonsen til en bekjent, som han ikke hadde hatt noe å gjøre med på noen år. Han gikk i begravelsen, og stusset noe over at han ikke så kjente ansikter. På vei ut møtte han mannen han trodde var død… Det var altså en navnebror som var gått bort, som tilfeldigvis den likevel ikke så døde bekjente… kjente.
Argus
30.08.2021 kl 15:56 9292


Den var jo særdeles god!
Argus
30.08.2021 kl 15:59 9310

Apropos gravøl:

Ikke bestill det nå, noen har bare midlertidig satt på kursbremsen.

Snart vil vi oppleve at de nevnte haiene (les over) bryter gjennom dekket (på kr. 27,00) og skeptikerne blir slengt ut av båten. Da bærer det kraftig kursmessig oppover!

Og vi vil forlate hanken til Kbkristis kaffekopp..... Kopp+hank =kraftig kjøpssignal!
Redigert 30.08.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
JHoffa
30.08.2021 kl 16:01 9310

Ja, kabel er kabel, om den ligger under bakken eller over i luften. Det er jo sikkert noe dyrere med kabel som er godkjent for å ligge i bakken en de som er i luften, men prisen for å få lagt kabelen i bakken, utgjør jo den store forskjellen her.

Det er vel et sunnhetstrekk for en aksje at det flater ut ved lavt volum. Te-koppen er jo der som det blir påpekt, med hank og det hele. Og så må vi ikke glemme inntektene som også går mot nye høyder.

Jeg tar ikke sjansen på å vekte meg ned. Når sant skal sies, så synes jeg det er litt befriende å sitte i en aksje som dette, som ikke behøver å følges med ørneblikk. Vi er inne i en trendkanal som er på veg oppover, der jeg har god tid. Jeg har ikke tenkt å ramle ut av skuta når vi passerer 27kr.

Har så klart forståelsen for at noen gambler litt på å utnytte ventetiden ved å høste gevinst i andre aksjer for så å rekke å kjøpe seg inn igjen før videre opptur tar til, men jeg har brent meg på dette før og har vel en tendens til å komme tapende ut av slike manøvrer..:-)
Redigert 30.08.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Argus
30.08.2021 kl 16:41 9130


Meget klokt skrevet!

Det som virkelig koster er ikke kabelen. Det er gravingen. Graving er dyrt, men i tillegg er det et helvete med tre-doktorer og arkeologer.
Før fikk de ting gjort. Skulle du grave fra A til B. Så gravde du fra A til B. Fix ferdig, ikke noe problem. Grave marskin og litt dynamitt.
Nå, treffer du noe sjeldent ugress eller et fredet skadedyr blir du nedrent av trenerende eksperter som virkelig får takstameteret til å gå.
Og så er det overenskomster med hver triste faen i hundre mils radius som har doktorgrad i krenk.
Struts
31.08.2021 kl 06:04 7650

Hehe, fikk meg til å tenke på Dynamitt-Harry!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 189’ aksjer, og har med det 71.71% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Songa Capital II (Blystad) minus 300’ (1,700’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 216’ (2,682’) og Verdipapirfondet Storebrand ned 83’ (1,606’). Ellers bare et par små endringer.

På plussiden: UBS Europe pluss 139’ (9,779’ totalt), UBS Switzerland opp 131’ (1,407’), J.P. Morgan Securities pluss 53’ (939’), Nordnet Livsforsikring + 23 (5,341’) og The Bank of NY Mellon som øker i en annen beholdning med 20’ aksjer (1,591’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

Fra oppdatert liste (nå) går det bla frem at Ensign Peak Advisors har kjøpt 258' aksjer, Virginia Retirement System har handlet inn 113', mens Bofa Securities har lempet ut hele beholdningen sin på 516' aksjer, det samme har MSIP Equity med 131', og DNB Markets konto # 75 har solgt 81' aksjer. Det er 20 som har solgt mer enn 20' aksjer, og 30 som har kjøpt mer enn det samme.
Redigert 31.08.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare

Da er vi to. Jeg velger også å sitte helt i ro i båten. Med Helg11 sitt regneark er det jo rimelig klart hvor dette går. I den grad det er noen usikkerhet er det hvilke rater man oppnår på skipene som skal sluttes i løpet av 2022. Men dersom det ikke skulle skje noe helt uforutsett, så ligger det an til at det stramme markedet vil holde seg til godt ut i 2022. Det burde derfor være gode muligheter for at rederiet får slutte skipene til særdeles gunstige rater gjennom 2022. I så tilfelle vil rederiet ha særdeles god inntjening gjennom 2023/24 og på det grunnlaget, gi rause utbytter ut 2024. Herlig å kunne sitte i en slik aksje.

I tillegg til rause utbytter bør det være rom for en solid oppside i aksjekursen.
JHoffa
31.08.2021 kl 09:01 7065

Ja, kun i Norge og kanskje noen nabo land som holder på sånn. Bor ikke så lang i fra en framtidig tunnel. Der har 4-8 arkeologer holdt på i 5 mnd nå, og det ser ut som de kommer til å holde på en stund. SR bank skulle bygge seg nytt kontorbygg i Stavanger, der var det mose på noen trær. Var vist en sjelden type mose, ble dyrt. Kunne jo vært artig å fått alle sånne saker utgitt i bokform. Blir jo delt ut noen millioner til "forskning", "kultur", bistand og andre mer eller mindre spennende prosjekter som også er interessant lesning (galskap mye av det). Nå er vi langt unna Mpcc som er noe av det mest fornuftige å legge penger i.
Pentad
31.08.2021 kl 09:15 6976

Kbkristi, kan ikke du ut med bobilen igjen? Kjør nordover, kanskje? Troms er fin om høsten. ;-)
Kbkristi
31.08.2021 kl 09:20 6983

Ja, skal starte opp i dag, men det blir med kurs for Tjøme. Så får vi håpe kursen drar nordover :)

He he godt forslag, men han må jo rekke treffet i helgen!
Vi får heller glede oss til nye rater i ettermiddag!

Edit: Så ikke kbkristis svar før jeg skrev
Redigert 31.08.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Alby
31.08.2021 kl 09:39 6901


Håper den snart vender nesen oppover ?

Hei alle medredere!

Vet vi på hvilket tidspunkt I 2022 (eventuelt I 2023) MPCC har sluttet samtlige skip I flåten inn på kontrakter tidligst inngått I Q1 (allerhelst Q2) 2021?

Alt tyder på et fortsatt stramt containermarked og følgelig en positiv rateutvikling. Ifølge Constantin “til godt ut I 2022” slik som han vurderte markedet ved Q2 fremleggelsen. Dess lengre det varer jo flere skip får MPCC sluttet inn på kontrakter på “oppgangsrater”. Det vil således være interessant å vite når siste skip på legacy kontrakt (2020 kontrakter for eksempel) er inne på ny kontrakt. Vet vi dette tidspunktet?

Ønsker ellers alle dere som skal til Tjøme GOD TUR. Nyt noen velfortjente ankerpils!


For å supplere litt vedr. Te-koppen som vi tilsynelatende nå har i chartet. Formasjonen har en varighet som er noe i grenseland høy, men du verden så morro dette kan bli. Det er da snakk om en økning fra hanken (der vi er nå) og mest sannsynlig ganske bratt oppover der det flater ut ved et nivå som tilsvarer avstanden fra der vi er nå og tilbake/ned til te-kroppens bunn. Det er jo nesten for godt til å være sant, for det betyr at kursen skal opp til ca. 50kr om et års tid.

Som du påpeker, Londonmannen, så ligger det fortsatt en liten usikkerhet vedr. hvilke rater som gjelder inn i 2022, men det er foreløpig ingen indikasjoner på noe annet enn at ratene fortsetter å være eventyrlig gode i lang tid fremover.

Da sitter vi igjen med at både det tekniske og det fundamentale peker på en solid opptur.

Litt tålmodighet nå og så kan det fort bli mye morro. Det er min hyggelige spådom.
Redigert 31.08.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Pentad
31.08.2021 kl 10:30 6718

Ja, absolutt.
Men jeg synes at vi trenger en liten trigger på det. En viss bank dro oss ned igjen med å skape skepsis i småaksjonærer. Da var det noen nye som fikk inngangsbillett rundt 19-20 og her sitter vi. Fond og de store bytter seg imellom men interessen må ikke gå i dvale. For småaksjonærer som kom inn v/ 20+, kan det være vanskelig å kjøpe nok i antall slik at de ser fete utbytter. De trenger kurstigning fremover for å holde interessen i aksjen. Nye mpc slutninger er dessverre ikke synlig nok for dem som holder seg til finansaviser og som ikke er på dette forum.

Constantin kunne ha gravd ned i verktøykassen og funnet frem en fin share buyback mens vi venter på Q3.

(Edit: Litt pirkete, men skulle helst ønske at kursen lå rundt 30,- hvis det blir et lite blokksalg denne måned -de to største var låst frem til september, var det ikke sånn? Da vil ikke et lite dupp sette skrekken i dem som kom inn rundt disse tider)
Redigert 31.08.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Kaga
31.08.2021 kl 11:05 6530

Pentad; De to største har ikke anledning til å selge mer før tidligst i oktober. (avtalt 90 dager lock-up fra nedsalget 1. juli)

Men vi får håpe de vil sitte i ro videre og vente på store utbytter.
Redigert 31.08.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Pentad
31.08.2021 kl 11:27 6399

Takk for korrigeringen. Jeg trodde det var slutten av september.
Bsci
31.08.2021 kl 11:30 6418

90 dager Lock-up agreement fra 1/7 er gjeldene for Star Spike og Pilgrim Dvs. 1/10 er første dato mulig med eventuelt nytt blokksalg fra disse.

Ser vi kan lese flere innlegg, om problemer med frakt og containere fra bla. Asia. Fikk selv nylig et varsel fra Glava, på en del byggerelaterte produkter og leverings situasjonen grunnet containerfrakt.
Tror selv at disse problemer vil eskalere mer, enn mange antar. (kanskje til å med Constantin).
Her gjelder jo faktisk at 2+2=5, slik å forstå, at dagens situasjon kan vurderes.
Videre kan historiske sesonger og et normalt behov for frakt vurderes.
Etterslep kan kalkuleres og således beregne når det kan forventes å være tilbake i en "normal" situasjon.
Økt kapasitet kan beregnes (nybygg).
MEN. Det som kanskje få tar hensyn til, er at nå begynner panikken å få fotfeste.
Der er sannsynligvis Svært MANGE, som nå vurderer og øke bestillinger for å være sikre på å ha varer på lager, slik at problemet vil eskalere ytterligere.
Det er bare å tenke seg black Friday, julehandelen, men også alt det som skaper arbeid, av komponenter, byggemateriell osv. som mange bedrifter er avhengige av, for å holde hjulene i gang.
Hadde jeg selv vært innkjøpssjef, ville jeg nok tenkt, det ville vært fornuftig å øke bestillinger som allerede har lang leveringstid. Og hva ville Dere, da økt en bestilling med ? 10% ? neppe

Når det gjelder Triggere, så er jeg enig i at vi kunne trengt dette, men ser vanskelig hva som kan komme før Q3.
Har ikke tenkt å selge mine aksjer, da det vurderes som mer realistisk å få gevinst i MPCC via kursøkning/ signaliserte utbytter enn å hoppe inn og ut av denne eller andre aksjer.


Redigert 31.08.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare

Prinsippet «just enough, just in time» har fungert greit så lenge logistikken fungerte. Da var det ikke behov for bedriftene å holde lager av komponenter. Lageret lå i transportkjeden.

Men i dag funker ikke transportkjeden. Flere og flere bedrifter opplever forsinkelser. Dette slår rett inn i produksjonen. Da er man nødt til å vurdere lagerhold nok en gang, det vil si å øke innkjøpsordene i en overgangsperiode. Men dette vil samtidig øke presset på dem som skal frakte varene.

Nei, dette kan ta flere år å få ordnet opp i.

Det er jo litt tråkig at aksjen ikke kommer seg videre, men vi får bare vente ja. Har tro på at det blir enda strammere i fraktmarkedet.
Har hengt meg litt opp i det med mangel på lastebildekk. Det ser jo absolutt ut til at det er på land problemet ligger først og fremst, en stor del av flåten ligger i en eller annen kø. Den blir sikkert ikke kortere dersom enkelte biler må tas ut av trafikk her og der.
Var en tur innom et sted på Øra Industripark i Fredrikstad, og der var det plutselig samlet opp et meget stort antall lastebildekk som skulle regummieres, de lå pent stablet i mange lange rader i flere høyder. Så noen prøver vel å redde situasjonen. Men så må det jo fraktes det også da.
Argus
31.08.2021 kl 11:51 6318


Yess, analysen med kopp og hank med kursmål cirka kr. 50 stemmer jo veldig godt med PE-vurdringen til Helg11:

For øyeblikket er PE for 2022 stipulert til 2,78. Med en "normal" PE på 7 skal kursen nå kr. 65,5. (Kr. 26 : 2,78 x 7).

Jeg hadde et innlegg for noen dager siden hvor jeg foreslo at MPC vil starte oppgangen over kr. 27 "om tre-fire dager". Vi befinner oss nå på den tredje dagen, og kursen har falt noe. Det er fortsatt halvannen dag til at økningen kan starte, noe jeg fortsatt tror på. Og om det vil ta en dag eller to ekstra, gråter jeg ikke for det. På mellomlang sikt skal vi langt over kr. 30, utfra både tekniske og fundamentale analyser. Men kursen skal fortsatt bølge opp og ned, og det er som kjent ikke noen fasit for den videre utviklingen..

Jeg er ikke så aktiv på forumet lengre - og hvorfor skal man egentlig være det... Når man føler seg så sikker man kan være på børs... På at caset vil fortsette å utvikle seg i positiv retning?

Man trenger ikke rare Google ferdighetene for å kunne lese om havner som sliter, titalls skip i kø... og frykt for flere nedstengninger. Hva så med rater og inntjening de neste årene?

MPCC VIL TJENE RÅTT MED PENGER DE NESTE TRE ÅRENE - DE SOM IKKE HAR FATTET DET ENNÅ...HAR IKKE NOE I DENNE AKSJEN Å GJØRE

Så... Lykke til, alle sammen :)



Edit: Ser på Facebook at en "2500teu fikk 140000$ i 5/6mnd"

Det bør jo si litt... Om nivåene vi kan legge oss på hva gjelder resterende flåte :)

Redigert 31.08.2021 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Struts
31.08.2021 kl 12:30 5902

Jeg har (som antagelig en god del av oss) lest Allied's ukerapport. Jeg fokuserer (som vanlig) på S&P, nærmere bestemt vårt segment. Mye av salgene er kjent for oss, eksempelvis =CORDELIA= for $ 39 mill. Men første gang jeg ser MSC nevnt som kjøper, og de støvsuger jo markedet. Nå er det et av skipene i J/V-et, og da kan man spekulere (eller la være) i om dette er et av flere salg til samme mastodont fremover.

Det jeg egentlig ville frem til, og som for meg er ganske interessant er at det rapporteres om salget av:

FEEDER =SAN ANTONIO= 1,819 TEU 2008 Blt Hyundai Mipo MAN-B&W M/E 3 X 45t CRANES

FOR DEN NETTE SUM AV $ 32.5m (!!) til Seaboard Marine.

Ok, mine majuskler her og der. Men altså, jeg minnes vagt at jeg den 21. august (eller var det 22de) verdianslo enhet(er) på 1790 TEU (mao tilsvarende størrelse) i MPCC's flåte til $ 26.2 mill per enhet (basis bygget 2008). Ref M/V =SICILIA= eksempelvis.

Ikke tale om at jeg orker å justere anslagene for hele flåten nok en gang til før Tjøme. Men dere kan jo selv tenke dere hva et påslag for en enkelt enhet i denne størrelsesorden innebærer for MPCC - det blir nok en gang alt annet enn småpenger!

Men, jo mer verdiene går opp, så virker det som om enkelte ikke er helt komfortabelt med samme. Uansett, fortsatt god påske!

Er enig med deg i dette, Ærligtalt. Allikevel synest jeg der er interessant å følge med på oppdateringene som alle ildsjelene på dette forumet kommer med. For meg er det en trygghet å kunne støtte meg på ærlige tall og fakta. Jeg føler at det som kommer fra analytikere og andre aktører noen ganger har en eller annen agenda. Dette er ofte informasjon jeg ikke har sansen for og noe jeg slettes ikke stoler på.

Så derfor hører jeg på deg Ærligtalt vedr. din magefølelse, jeg stoler på ærlige tall og faktaopplysninger på forumet og andre steder, samt hva TA sier til enhver tid. Men for all del, som du er inne på. Det er deilig å sitte i en aksje der det ikke er behov for å følge med som en ørn til en hver tid.
Helg11
31.08.2021 kl 13:16 5613

Oppdatering fra Banchero Costa: (Groton slutningen er crazy. Ellers er de lange kontraktene fortsatt med god rabatt mot ConTex)
CONTAINERSHIP MARKET
Despite and because of a further worsening in container shipping vessel reliability, ocean freight spot rates rose again this week for the 19th consecutive week,
according to the latest World Container index assessed by Drewry, as continuing global container shipping disruptions continue to drive up prices. We registered more enquiry last week but the ongoing lack of supply in the market is already forcing charterers to look at their capacity requirements for 2022 The New ConTex has increased a further 2.3% week-on-week and has reached another all-time peak of 2930.

Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Jogela 2014 4957 3793 no fixed to Cosco 32-34 m $69,000/d
Noro 2007 3398 2430 no fixed to Maersk 36 m $31,000/d
Calidris 2012 2758 2221 no extended to ONE 36-38 m $35,000/d
Groton 2002 2496 1780 yes fixed to Culines 5-6 m $140,000/d
Phuc Thai 2006 698 436 no extended to Sitc 9-12 m $13,000/d