MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377617

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
31.08.2021 kl 13:21 9344

Må si meg veldig enig med dere. Vi sitter i en aksje hvor verdiene bygges sten på sten hver dag året igjennom.
Ratene har uten unntak kun gått oppover, men i dag ser det ut som fallet på over 5% for bulkratene i september også gjelder container.
De daglige svingningene tar jeg med stor ro, selv om det selvfølgelig er mye morsommere å se kursene fyke til værs.
Men så lenge man skal sitte på aksjene de neste åra, så spiller det kun en akademisk rolle.
Utbyttene som kommer er ikke opphengt i kursen.
Men nå skal vi pakke bilen og kjøre sakte i retning Tjøme :)

Slår av datan, kurs 25,45 :)
Redigert 31.08.2021 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
31.08.2021 kl 13:26 9570

Takk for info!
Den der Groton tar altså inn like mye på 6 mnd som Calidris tar inn på to år!

Fint at charteres må begynne å sikre kapasiteten for 2022, det hadde vært helt glimrende å fått noen gode treårsavtaler fra 2022 og godt inn i 2025 slik at også det året blir sikret gode inntekter.

Ellers, jeg skjønner den med at det er lite vits i å skrive når man er sikker på sin investering. Men på den annen side hadde det jo vært synd om denne gode tråden skulle dø ut også da!

Og takk til Struts for betraktninger om skipspriser, rabatten til NAV begynner å bli stor her nå!
NetromK
31.08.2021 kl 15:36 8898

Om ein trekk frå 8000 $/døgn i utgifter på begge brukar Calidris i overkant av 29 mnd på å få same netto som Groton gjer om den får 6 mnd kontrakt.
PSI- Investor
31.08.2021 kl 15:39 8963

Nye tall er på plass i regnearket. Dollarkursen er en del ned, og så er det vel foretatt noen flere justeringer i arket tror jeg, i forhold til tall f eks tilbake til 10/8 er det nokså likt i dag.
Anslått EPS for årene 2021 til 2023 er som følger:
9,36
12,50
13,75
Totalt overskudd pr aksje for disse tre år er altså nå anslått til kr 35,61
Hvis ikke er noe skatt, og 75% av det utbetales som utbytte, skulle det bli kr 26,70 i utbytte pr aksje, altså i løpet av de neste tre årene.
Og da har jo selskapet beholdt temmelig mye penger selv som jo gjør at det blir mer verdt.
PSI- Investor
31.08.2021 kl 15:42 9024

Det er sant!
Altså lite vist i å ta tre- års kontrakter på 35.000,- dollar dagen dersom man kan få korte kontrakter på 140.000 dollar dagen.

Muligens ikke så rart at folk tror at ratefall for bulk capesize har med container å gjøre, se bildet:

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/31/7729083/capesize-ratene-faller-nesten-4-prosent?internal_source=sistenytt
Redigert 31.08.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
jadden
31.08.2021 kl 16:03 8805

Hvorfor fortjener MPCC nedgang på 6% i dag? Er det redsel for nytt blokksalg og ny ørkenvandring rundt 22 som skremmer, i så fall kan man lure på om den skremselen noen gang slipper taket. Blokksalg er ingen dagligdags foreteelser i aksjeselskaper, det er neppe sikkert vi får se det igjen før den bebudede supersyklusen er på hell.
Kaga
31.08.2021 kl 16:06 8804

Blir jo dårlig/feil bildebruk. Klarte ikke å dy meg, så sendte en kort epost til journalisten og påpekte dette...

Edit dagen derpå: Fikk mail fra FA-journalisten. De har nå byttet ut containerbildet med et bulkskip :)
Redigert 01.09.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
31.08.2021 kl 17:08 8361

Vi planla forsåvidt at treffet skulle være når kursen kom til 20, men er ikke like opptatt av en slik kurs nå kjenner jeg...

Alle 50 logoene til MPCC Bulls er nå solgt, Workwear bestiller opp noen flere selv så det er bare å fortsette med å bestille plagg med logo
Struts
01.09.2021 kl 06:12 6991

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 62’ aksjer, og har med det 71.76% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Songa Capital II (Blystad) minus 250’ (1,450’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 162’ og 93’ aksjer (til resp. 2,519’ og 1,497’ totalt), UBS Switzerland ned 131’ (1,275’), Verdipapirfondet DNB SMB minus 109’ (5,571’), Nordnet Livsforsikring ned 58’ (5,283’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 31’ (1,926’) og Clearstream Banking ned 23’ (4,261’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 529’ og 122’ aksjer (til resp. 8,255’ og 1,561’ totalt), Citigroup Global Markets opp 190 (980’), UBS Europe pluss 131’ (9,911’) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) + 76’ (9,056’). Ellers bare noen små endringer.

PS. I oppdatert liste (nå) fra VPS går det bla. frem at DNB Markets konto # 75 handler inn 100' aksjer, MSIP Equity øker med 310', Sverre Morten Blix handler også inn privat 61' aksjer. Det er 19 på listen som handler inn 20' aksjer eller mer, og 25 som selger tilsvarende.
Redigert 01.09.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
01.09.2021 kl 06:36 6981

Spillet...Pågår i alle fall for fullt!

Con Tex er videre opp, stadig større opphopninger i havner verden over, julehandel nærmer seg med stormskritt, covid truer i skyggene og stimulipakker kommer for å stagge effekten av en forlengst påbegynt resesjon

Gårsdagens fall... ufortjent, men velkomne skal dere være... alle nye aksjonærer

I tillegg:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOR4q4/orkanen-ida-ingen-har-bensin-og-ingen-har-hus

Naturen herjer mer og mer og vi gjenoppbygger...mer og mer...og absolutt alt, må fraktes
Redigert 01.09.2021 kl 06:39 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
01.09.2021 kl 07:24 6819

Får vi se ombygging av bulk carriers? https://splash247.com/insurer-gives-warning-as-desperate-shippers-seek-bulk-carriers-to-move-containers/

Med dagens rater burde det være mulig å bygge om lasterommene til å ta containere (mulig det må en reklassifisering til). Artikkelen nevner at eierne av båtene setter containere på toppen av lukene - noe de ikke er designet for å tåle (ikke så mye som kundene vil laste). Nå er jo også bulk ratene på vei opp så at noen redere tar en kjapp ombygging for nyte godt av ratene er vel ikke uventet. Det som er det store spørsmålet er hvor de for losset containere. Havnene er jo fulle. Jernbanen er også på grensen:
https://www.freightwaves.com/news/congestion-persists-at-rail-terminals-servicing-imports.
Ærligtalt
01.09.2021 kl 08:43 6432

Jeg vil anta... at forsikringspremiene på containere som fraktes slik...økes betraktelig:)

Risikoen for ulykker...tør ikke tenke på det engang

Fordeling av Ballast opp mot fraktbrev og begrensninger på båten og mulig forskyvning av gods? Jeg grøsser

Men for all del... kjør på ;)
Helg11
01.09.2021 kl 08:46 6696

MPCC ut av Paretos portefølje for september:
MPCC (MPC Container Ships) traded up 8.7% as the container market firmed further. The company reported Q2 numbers in line, though investors was hoping for more details regarding the bond refinancing and subsequent dividend. This will come – but we remove the name in favor of Hafnia for now.
PSI- Investor
01.09.2021 kl 09:12 6581

Dette gjelder vel fremdeles vil jeg tro:
Videre opplyser Clarksons at det har vært voksende diskusjoner om capesizer som blir brukt til å transportere containere på grunn av mangelen på containerskip-kapasitet.

"Noen muligheter oppstår for capes for å frakte mellom 100 og 200 containere, avhengig av lokasjon og destinasjon, noe som presenterer en unik inntjeningsmulighet for tørrbulk-skip", skriver Clarksons som ser begrenset med påvirkning for tilbuds- og etterspørselsbalansen i containermarkedet gitt det lave antallet containere som kan fraktes av tørrbulkfartøy, samt rett tid/rett sted-aspektet ved potensielle muligheter.

100-200 da trengs jo flere skip for å erstatte selv de aller minste feedere, og siden det er kapasiteten på land som er hovedproblemet vil dette eventuelt sikkert bare gjøre ting enda værre. Dette er jo digre skip som da opptar mye plass i havna, og så er det jo ikke rett frem å laste/ losse dem heller sikkert.
Struts
01.09.2021 kl 09:18 6634

Ja, ikke vet jeg lenger. Men for meg høres det hele "far fetched" ut, Så skal man da påkoste ombygning, det er ikke bare bare, og rommene/lukene i bulkskip mener jeg ikke er konfigurert for det, og bulkeiere tjener jo i bøtter og spann som det er. Så kommer (for vår del får vi håpe senere enn før) hvor markedet snur, og så skal de da konverteres tilbake? Men det finnes jo en del MPC'er (Multipurpose carriers, Ernst Russ eksempelvis har et par slike), RoRo-er (inklusive LoLO osv) og PCC'er (pluss de som frakter trailere osv, ref Wilhelmsen Wallenius) som er mer tilpasset containerfrakt. Og tar det for gitt at dette er rederne mer enn klar over, er det noen som er der når det er en $ eller to å tjene, så stiller de i fremste rekke!
PSI- Investor
01.09.2021 kl 09:19 6620

Takk for artikkelen, den forteller nøyaktig det vi ønsker å høre!
Slettet bruker
01.09.2021 kl 09:19 6606

Ja, jeg mener å ha sett en artikkel forleden dag om at forsikringsselskapene har advart dem mot å gjøre dette.
Det kan fort gå galt.
Redigert 01.09.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Alby
01.09.2021 kl 09:23 6611


Er det noen som husker hvor når det sist var siste insidekjøp var ?
Ærligtalt
01.09.2021 kl 09:23 6607

Ja, og hva blir da planen... Å legge seg over ratene som gjelder på f.eks "våre" skip?

For et eller annet sted må jo kost for ombygging samt økt risiko for forsikrings-selskapene tjenes inn... Implisitt så vil dette trekke ratene enda høyere (?)
Londonmannen
01.09.2021 kl 09:28 6633

Her er det flere sider som kan kommenteres. For det første er ethvert containerskip et spesialskip tilpasset frakting av containere. Dersom er bulkskip skal kunne benyttes til å frakte containere, så må skipet nødvendigvis gjøre en del tilpasninger. Det krever at skipet må inn til verksted og følgelig tas ut av sin vanlige trade. Dette vil koste betydelige summer i ombyggingskostnader og tapt innseiling i bulktransport.
For det andre er det et svært lite volum hvert ombygd bulkskip kan frakte. Derved vil denne løsningen ikke egne seg for frakt av containere over lengre distanser. Da spørs det om lønnsomheten i en slik løsning er verdt kostnadene ved å tilpasse bulkskipet til containertransport.
For det tredje må bulkskipet losse og laste containerne langs de samme kaiene som containerskipene benytter. Det å betjene flere enheter med et relativt lite antall containere på hver enhet vil bidra til at forsinkelsen i havn vil bli enda verre enn de er allerede.

Nei, jeg tviler på at denne løsningen vil bidra til å løse problemene som rir containersegmentet. Det er noe sommherer; «skomaker, bli ved din lest!».
Slettet bruker
01.09.2021 kl 09:44 6497

Ser ut som dem i GOGL tråden er uenige med deg, dem ser på det positivt. Har aksjer i GOGL og MPCC, så det blir morsomt å følge videre.

Redigert 01.09.2021 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.09.2021 kl 09:47 6550

Da er det vel vedtatt at kursen ikke skal opp på en stund, og i slike tilfeller bør man sikkert følge markedets signaler og selge.
Men det føles så feil når man selv mener kursen er alt for lav, så jeg beholder dem alle sammen. Plutselig en dag vedtas det at de skal oppover igjen, og det er fort gjort å ikke få blitt med.
Slettet bruker
01.09.2021 kl 09:48 6628

Constantin har nevnt flere ganger at en buyback er noe de ser på som aktuell. Jeg var nesten helt sikker på at dette ville skje fordi han har nok vært klar over at mange vil ha utbytte i 2021. Og dette selv om de fleste skjønner at gjeld nedbetaling og balansering er fornuftig. Mennesker, altså.....vil helst ha både pose og sekk.
Har personlig absolutt ingen problem med å vente på utbytte eller kurstigning men forstår dem så vil ha mer bevegelse og ønsker ingen aksjonærer bort fra aksjen. Alle munner drar.

Nå går vi mot en indeksendring og mulig opptak til OBX. Det blir litt spennende.
Ja, ratene stiger fortsatt, container kaoset avtar ikke, selskapet tjener, utbyttene kommer, osv. Det er så fantastisk at man går nesten litt blind i solskinnet.
Vi gjentar oss på faktiske punkter. Derfor er det litt interessant og spennende å se på andre momenter rundt aksjekursen kortsiktig selv om man er langsiktig investert.

Jeg tenker mest nå på triggere som kan dytte kursen litt videre. Jeg vet at det vil komme men er nysgjerrig på 'hva' det blir.

jadden
01.09.2021 kl 10:00 6829

Jeg stilte spørsmål i går om hvorfor MPCC fortjente en 6 % nedgang i løpet av dagen, ingen på forumet dristet seg til en forklaring. Foreløpig fortsetter fallet i dag med ytterligere to prosent i skrivende stund. Utskjelte DNB ser ut til å treffe mye bedre med sine kursmål enn de øvrige analyseselskapene, kursen var høyere i juni enn nå til tross for kraftig rateoppgang i mellomtiden. Jeg synes det er betenkelig hvis forumet skal være en menighet av medgangsupportere. De fleste leser vel forumet og tråden for å være på hugget med både gode og dårlige nyheter, hvis de dårlige uteblir eller ikke omtales, er vi lite forberedt når stormene setter inn. Sjelden har jeg vært i en aksje med så mye positive markedsutsikter, men når dette ikke slår ut i kursutviklingen er det noe som skurrer. Blokksalg, eiersits, historikk, any?
Redigert 01.09.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
01.09.2021 kl 10:06 6791

Dette er en kombinasjon av mye... mn jeg mener personlig at dette ikke er annet enn algoritmer som skal presse den ned gjennom teknisk sperre, med dertil akkumulering

Så nevner du DNB... DNB er jo bøtelagt og har en særs dårlig track record hva gjelder rent mel i posen... Hvorfor skal man stole på dem

Nei, ratene og regnearket taler det sanne språk... Og som CEO nylig guidet: significant upside in share price
Slettet bruker
01.09.2021 kl 10:17 6658

Slik har jeg også tenkt. Nedgangen i går var noe voldsomt da.
Men store hender bytter og akkumulerer tror jeg også på. Da går vi sidelengs og det kan vare en stund, det.
Rhinoster
01.09.2021 kl 10:17 6700

Blir for tynt å skrive "kombinasjon av mye" og skylde på algoritmer, 43 mill i omsetning så langt idag, kraftige algoritmer de kjører altså.

Faktumet er at aksjen har ikke hatt det samme drivet siden salget hovedeier utførte i slutten av juni. Lockup perioden går vel ut i september og da lever man vel i frykt for at de finner på å gjøre det igjen. Hvis de gjør det i gjen så nytter det ikke hvor godt regneark man har. Det er nå hvert fall det jeg tror.
Slettet bruker
01.09.2021 kl 10:43 6490

Når du spør om hvorfor MPCC fortjente en nedgang på 6%, og det åpenbare svaret er at det IKKE er en fortjent nedgang, er det kanskje ikke så rart at du ikke får så mange svar. Når ratene har steget hver eneste uke (!) siden i alle fall desember, og antagelig en god del lenger, og selskapet nå har gjort unna 2/3 av ett kvartal som gir anslagsvis 3,5x inntekten selskapet hadde i rekordkvartalet Q2, og Q4 tegner til å bli enda bedre, samt at alt av nyheter i media peker mot at oppgangen ikke er slutt på mange måneder ennå, er det ikke så lett å finne argumenter for at nedgangen er fortjent…

I mine øyne dreier dette seg om følgende:
1. Utålmodige aksjonærer selger fordi nyhetene om utbytte eller andre aksjonær vennlige tiltak som f.eks tilbakekjøp av aksjer, ikke har kommet, og mange dermed tenker at gresset, i alle fall i øyeblikket, er grønnere et annet sted.
2. Sterke markedskrefter bruker en dårlig dag på børsen til å riste ut engstelige og usikre aksjonærer, som forlater skuta (eller vekter seg ned) i følge med de ovenfor.
3. I tillegg vil en del, som forstår markedskreftene og psykologien til aksjonærene bedre enn antagelig de fleste her på forumet, forsterke nedgangen fordi de selger for å kunne kjøpe tilbake billigere.
4. Sikkert en del annet som en amatør som meg ikke ser…
Kbkristi
01.09.2021 kl 10:55 6417

Spørsmålet ditt bør gå til de som har solgt de siste par dager. Det er ikke lett for oss som fortsatt har ståltro å forstå hva som gjør at de forlater aksjen nå. Alle piler peker fortsatt opp de neste par år.
Ærligtalt
01.09.2021 kl 10:58 6416

Øh... Kan jeg tillate meg å si... "LOL" ?

Dersom du lever i frykt, så anbefaler jeg deg på sterkeste å ikke ha aksjer i MPCC... for båter vet du... de kan synke... Og meg bekjent så er selskapet på dypt vann ustanselig :)

Så sier du jeg skriver tynt, mens du selv presiserer at du "tror"...


Ønsker deg lykke til uansett da - og det mener jeg
Slettet bruker
01.09.2021 kl 11:10 6347

Helt enig i alt du skrev, dato.
Det er også litt derfor jeg maser om en positiv trigger før september er omme. For å riste den løs fra enkelte aktører og videre.
....Fordi, den aksjonær psykologien altså. Oyvey 🤦‍♀️
Rhinoster
01.09.2021 kl 11:16 6329

Du kan skrive hva du vil og du trenger ikke å ønske meg noe som helst :)

Jeg skriver "tror" fordi det er min subjektive mening på markeds psykologien og hvorfor kursen faller, har jeg hatt fasit på alt så har jeg vært rik.
Men ja jeg får da heller refere til algoritmene hver gang det går nedover

Lyr
01.09.2021 kl 11:19 6330

Jeg har egentlig slått fra meg tanken på å diskutere skjær i sjøen på denne tråden da det ikke virker å være noen interesse for det, og man kan bli møtt av mobbing fremfor motargumenter. Tråden berømmer seg selv for å ikke hause aksjen, men hausing foregår selvsagt, den er bare litt mer subtil enn ren kjøpsbrøling.
Vi er vel alle enig i at tallene akkurat nå er fantastiske, men kursen handler jo alltid om fremtiden. Tallene er bra nå fordi etterspørselen har økt samtidig som tilbudet har minket. (Blir ikke mer basic enn det) Jeg tror deler av markedet frykter denne situasjonen kan bli snudd på hodet.
Etterspørselen: Den amerikanske økonomien står og vipper. Det snakkes om double-dip recession. Forbrukerne mister krisetiltakspenger i disse dager, samtidig som prisene har steget mye (delvis grunnet høyere transportkostnader). I tillegg har mange trolig gjort seg ferdig med å pusse opp hjemmet og trenger ikke flere tredemøller. Da handler man mindre. Motsatt har forbrukerne også spart mye, så man har kjøpskraft i reserve. Jeg tipper den amerikanske etterspørselen vil synke, men hvor mye?
Tilbudet: Mange håper og tror at Coronaproblemet er i ferd med å løse seg. Da vil situasjonen i havner, på land og på båter kanskje raskt bli bedre, og da vil tilbudet stige. Her tipper jeg at de tar feil. Corona virker å bli værende lenge. Europa har nærmest gitt opp å begrense viruset og satser på vaksiner fremfor nedstengning, men Kina kjører fremdeles knallhardt på nulltoleranse. Det vil nok være umulig for Kina, som en øy i coronahavet, å holde smitten ute. Så lenge de ikke skifter politikk vil nedstengninger komme i hopetall, logistikk-kjeden blir flokete, og tilbudet begrenset.
Det kan bli rufsete fremover, og vi kan få en trøkk hvis USA får problemer, men jeg er langsiktig og synes ikke aksjen p.t. er overpriset. Jeg tror ratene vil begynne å synke etterhvert, men tviler på at de faller helt ned til nivåene som ikke var lønnsomme. Jeg selger ikke.
Takk til alle bidragsytere av gode informative innlegg på denne legendariske tråden!
Slettet bruker
01.09.2021 kl 11:25 6321

Lyr, ikke noe problem og diskutere skjær i sjøen her inne, faktisk bedre og mer saklig her enn andre fora, så lenge det meldes noe mer seriøst enn f.eks "nå er det over", "toppen er nådd" osv.
PSI- Investor
01.09.2021 kl 11:26 6323

Takk for link!
1400 containere altså, vesentlig mer enn 100-200 som Clarcson antok.
Man får jo ikke lese hele artikkelen, så langt oppfatter jeg det som om de er i ferd med å tilpasse skipet bare.
Det blir spennende å høre fortsettelsen!
Jeg ser ikke helt for meg hvor mye større dette skipet er enn et normalt 1400 TEU skip men antar det er temmelig mye større? Slik at det ikke kan gå inn i alle havner som normalt trafikkeres av feedere, men må inn der de største containerskipene går?
Jeg kan jo ikke noe om slikt, men antar at dette bare vil bidra til enda et skip i kø og dessuten at det vil ta lenger tid å få containerne av og på siden skipet ikke er et ordinært containerskip.
Slettet bruker
01.09.2021 kl 11:30 6465

Har MPC egentlig falt så mye de siste dagene?

Siden uttrykket brukes som om det har skjedd en katastrofe, synes jeg det fortjener en forklaring.

Det er et faktum at aksjekursen har steget 44% de siste tre månedene. Videre har kursen steget flere hundre prosent på under ett år.

At kursen da faller fra kr. 27 til kr. 25, er neppe en katastrofe. Det er kun en korrigering. For et selskap som har toppet listen over årets børsvinner......

Årsaken til et kursfall fra kr. 27 til kr. 25 fortjener ikke en doktoravhandling, like lite som at DNB fortjener noen anerkjennelse for sitt kursmål. Alle vet at det kursmålet "ved en tilfeldighet" ble satt omtrent samtidig med at Blystad solgte sine aksjer til MPC.

Tillegg: Kl. 11.36:

Årsaken til at mange her inne ikke ser den store faren i å sitte på sine aksjer, er jo nettopp det faktum at MPC har inngått en rekke langsiktige kontrakter på høye rater og vil gjøre det videre i 2021 og i 2022. Det gjør situasjonen unik ved at man får en meget god oversikt over inntjeningen flere år frem i tid, i motsetning til de fleste andre selskaper på børsen.

Vi er mange langsiktige her inne, derfor den lille interessen for å vurdere skjær i sjøen. Men for all del: Jeg tror de fleste her inne også ønsker saklige synspunkter som vurderer utviklingen fra flere sider. Bare kom igjen!

Redigert 01.09.2021 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
thypoon
01.09.2021 kl 11:41 6392

Nå får dere konkurranse fra Capene om container frakt…
Ærligtalt
01.09.2021 kl 11:56 6335

Javisst, de må presse opp ratene for å finansiere ombygging av skip og økte forsikringspremier... Helt genialt!