MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377657

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2021 kl 12:08 10256

Var vel ikke så feilaktig dette bilde likevel.
TraderMom
01.09.2021 kl 13:37 9859

Enig. Mye bedre å også ha en åpen dialog om eventuelle nedsider, det blir alle klokere og bedre investorer av - noe vi tjener på.
Jan Banan
01.09.2021 kl 13:43 9907

:D .. snart får de vel brukt containerbilder på tankers også.

Interessant hvordan folk og spesielt tradere vil ha svar på hvorfor den synker, når den synker. Men hvorfor den stiger diskuteres ikke så mye og det er aldri spørsmål som "hvorfor stiger den nå?" og aldri fra traderne som dukker opp her. Det opplagte svaret for begge disse spørsmålene er svaret alle sitter med. På en grønn dag hvor det går opp er kjøperne villige til å betale mer for aksjen og lure selgere setter prisen stadig høyere. Motsatt på en rød dag.

Så har du dagene hvor store nyheter styrer litt hvor pilene peker og små nyheter blablabla... intradag og det korte kursbildet. Det er ikke alltid svar å få via nyheter og dermed sitter man igjen med å komme opp med ideer på hvorfor det går som det går.. (stort sett i det korte bildet). Helt latterlig lesning til tider. Det er som å se hunden løpe etter halen og da er ofte hunden stresset, frustrert eller sliter med noe mentalt. Jeg håper det ikke er slik for traderne men det kan virke slik noen ganger.

Nå har det sunket for 3. dag på rad, da må det være en grunn?!
Jeg kan ikke huske om noen spurte om en grunn til hvorfor det steg fra 21.juli - 9.aug... Så hvorfor det steg akkurat da er muligens bare motsatt grunn til at det synker litt nå.Men kursen har beveget seg i positiv retning siden august'20 og i markedet som er tjener mpcc mer og mer penger i kvartalene som kommer. Muligens taket nås omkring Q4 2022 eller Q1 2023, men det er ganske sikkert allerede at 2023 i totalen blir bedre enn 2022 pga de litt lavere årskontraktene inngått i beg. 2021.

Så spørsmålet man kanskje bør stille seg er; Er jeg hunden som løper etter halen?
Nei, se på trendkanalen - det virker som vi fremdeles er nogenlunde innafor. Så kan vi huske på hvordan bevegelsene var over dammen i sommer, der gikk de litt utenfor en periode bare for å snike seg inn igjen før høsten.

Vi har ellers fått moskusender her hjemme nå. Reven eller grevlingen hadde vært på besøk og spist 2 av 3 høner, så buret er sikret ytterligere og nå sikter vi oss inn på litt større dyr. Endene skal få spise brunsnegler til de spyr og bade i tjernet så mye de vil. Så skal jeg spise dem en vakker dag.

PS: Kan ikke anbefale å slakte haner eller høner foran barn under 7år, selv ikke når barna synes det kan være interessant å se.
Redigert 01.09.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
01.09.2021 kl 14:22 9691

Det er nedsider og oppsier - skulle ikke forundre meg om vi nå bouncer litt mellom ,80 og ,40,- noen dager før det roer seg og ferden fortsetter

RSI'n nå... Den må være latterlig lav?
Slettet bruker
01.09.2021 kl 15:03 9532

Fra DN.
Bollinger Band indikerer at prisen er lav.
Kursen krysset under lower Bollinger. Trigget ved 6 handler i dag.
31 aug.
Stochastic indikerer at instrumentet er oversolgt, og har økt interesse.
Stochastic rundt nivå 20, og økende volum.
31 aug.
Stochastic indikerer at instrumentet er oversolgt.
Stochastic krysset under 20.
Vis tidligere signaler Signaler for Oslo Børs
Tekniske nivåer
RSI: 48
Ingen klare indikasjoner ifølge RSI.
Stochastic: 21
Det er teoretisk sett et positivt tegn når aksjen ligger rundt nivå 20, og volum øker.
MACD:
MACD signal ligger over MACD, dette kan indikere et negativt momentum i aksjen
ADX: 20
Dette kan indikere at det er ingen spesiell trend.
SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (26,05) ligger over siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (24,12). Dette er teoretisk sett et positivt tegn.
SMA 100 og 200:
Siste 100 dagers glidende gjennomsnitt (20,09) ligger over siste 200 dagers glidende gjennomsnitt (13,32). Dette er teoretisk sett et positivt tegn.
Slettet bruker
01.09.2021 kl 15:17 9607

https://shippingwatch.com/logistics/article13245422.ece

Nytt covid utbrudd i Vietnam

"The impact on both freight transport and supply chains is likely to be substantial. The wave of goods imported from Vietnam since the middle of 2020 has been an important component in the congestion seen in the US, especially on the west coast ports," writes Transport Intelligence.
Slettet bruker
01.09.2021 kl 15:31 9552

Mer av det samme fra CNBC.
IHS Markits siste PMI -undersøkelse av global produksjon finner at forsinkelsene i leveringstider er de alvorligste som noen gang er registrert, og går et kvart århundre tilbake. Tidligere forstyrrelser i den globale skipsfarten har vært midlertidige. Ikke denne gangen.
https://www.cnbc.com/2021/09/01/supply-chain-delays-wont-be-easily-fixed-and-trouble-will-continue-into-next-year-commentary.html
PSI- Investor
01.09.2021 kl 15:38 9744

Takk, helt fint at det ikke er midlertidig ja!!!
Anders13
01.09.2021 kl 16:00 9627

Min fokus er den globale mangelen på feedere. Det bygges nytt, men gjennomsnittsalderen er idag på hele +12 år for 500-9000 TEU segmentet. Nybyggingen er for liten. Prisene for feeder spesialist som MPCC bør være gode. Bør være god profit i MPC neste 5 årene.
Normalone
01.09.2021 kl 17:57 9271

Først - igjen tusen takk til alle som deler informasjon/artikler/regneark/beregninger mv på denne tråden. Jeg merker meg at alle de gangene kursen faller i MPCC så er det tilnærmet dommedag og toppen er tydeligvis nådd. En må huske på at alle aksjer - både de som ligger i positive og negative trender - går både opp og ned (ingen aksjer som enten bare stiger eller synker hver dag). Det vil også være vanskelig å gi en god forklaring hvorfor en aksje stiger den ene dagen - for deretter å falle den neste. Jeg kan komme med mange eksempler på selskaper som har steget tosiftret den ene dagen - for deretter falle like mye neste dag uten at en kan finne en konkret forklaring (i det korte bildet). Spørsmålet(ene) en alltid bør stille seg; er det noe av det fundamentale/markedsutsiktene som tilsier at aksjen vil fortsette å falle (ev. stige)? Er aksjen i en positiv trend eller i en negativ trend?

MPCC har det siste året hatt dager hvor aksjen har falt mye - men det blir helt feil å si at selskapet dette året har hatt en negativ kursutvikling. MPCC er helt klart i en positiv trend, og som en skrev tidligere i dag - MPCC har hatt en veldig fin kursutvikling de siste ukene/månedene mv - og jeg blir bare mer og mer trygg på at det fremtidsbilde som Constantin tegnet på Q2 for cointainer markdet og MPCC stemmer - og at det er mye som tyder på dagens marked med ekstremt høye rater vil holde seg i lang tid, og ikke være like midlertidig som vi har sett i tidligere sykluser. Videre har jeg også lest meg frem til at selv når pandemien er under kontroll, og en får bort noe av køene som er ved havnene/på land (hvilket ser ut til å ta lang tid) - kan det virke som at etterspørselen etter varer vil stige mer enn tilgangen til nye skip de neste årene... Kort oppsummert; Jeg er av den oppfatning at markedsutsiktene og slutningene som allerede er inngått vil gjøre at MPCC de neste årene vil ha en inntjening som er i samsvar med det som følger av regnearket til Helg11/dato - og som dermed forsvarer en mye høyere aksjekurs. Jeg har knapt hatt et bedre beslutningsgrunnlag for noen investeringer enn i MPCC. Men dette er min oppfatning/beslutning - og jeg har full respekt for at andre har et annet syn.

Jeg er derimot ikke enig i at det er mye (ren) haussing på denne tråden. Etter mitt oppfatning savner jeg heller mer argumentasjon av dem som, særlig de dagene hvor kursen har falt litt, mener kursen skal falle. En oppdager fort de som kun driver med trading - hvor det særlig er et par på FB som "snur kappen etter vinden" avhengig av om en er inne eller ute i aksjen - og som heller ikke kan begrunne hvorfor en mener at kursen skal ned annet en at en "tror".
Redigert 01.09.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Teps
01.09.2021 kl 18:20 9193

Enig med mye du legger frem her. Alt jeg leser underbygger at det fundamentale er knallsterkt og at presset ikke gir seg før i løpet av 1h 22’. Så de fleste bør være enige om at på 1-2 år er dette et knallkjøp med TP 40. Noen legger stor vekt på at utviklingen i aksjemarked, inflasjon etc har innvirkning på MPCC, men det gjelder jo alle aksjer. De fleste med negativ vinkling kommenterer bare kortsiktige svingninger. De som er interessert i kortsiktige posisjoner (f.ex formel1, som har slettet brukeren sin), bør heller opprette en tradingtråd. Det er klart det er skjær i sjøen, men det er en grunn til at jeg har investert…..og det er ikke fordi jeg tror 25 er toppen.
Teknisk tok aksjen fint i mot på 50 dagers, så vi får håpe at den holder. Cup’n’handle er fortsatt inntakt, så vi får vente å se om den utvikler seg. Noen har kommentert en kopp med venstre side fra 2019, men dette er ikke innenfor definisjonen av den tekniske formasjonen.
TraderMom
01.09.2021 kl 18:24 9179

Enig. Dette er en av trådene med minst haussing, og mest faktabasert info, av alle inne på FA forum. Mange tråder som har mye å lære av ildsjelene på MPCC.

Og jeg er personlig takknemlig for all innsatsen som legges ned her, da jeg er milevis unna ekspert selv :-)
PSI- Investor
01.09.2021 kl 21:45 8675

På gogl- tråden ligger det en link til en artikkel hvor Star Bulk avviser ryktet om at de skal frakte containere.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138042/Owners-explore-feasibility-of-carrying-containers-on-capes
Slettet bruker
01.09.2021 kl 22:25 8546

Ny sterk dag for container i USA. GSL er opp over 8 % . Danaos er opp over 4 % til ny all time high (i nyere tid). Hvorfor er ikke MPCC det samme?
Slettet bruker
01.09.2021 kl 23:23 8247

Bra å se at GSL fikk en fin stigning. Den har duppet og stanget en del i juli/aug. Tilbakekjøp hjelper på, ja. Da fikk den en liten 'push' videre.
Vi kan alltid håpe på en fin avslutning på uken i morgen.
PSI- Investor
01.09.2021 kl 23:28 8487

Men akkurat det med å avslutte uken i morgen kommer vel forhåpentlig vis ikke til å skje siden det bare er torsdag da he he
Slettet bruker
01.09.2021 kl 23:55 8465

Var jeg på fredag alt? Herlighet, mitt hode er nok på helg, ja, med logo t-skjorte pakket og nesen vendt mot Tjøme i morgen.
Jaja, da har vi to gode dager igjen for en fin kursutvikling. 🤦‍♀️
Redigert 01.09.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 00:08 8486

Har vært litt «Texas» i min verden i dag, så jeg har ikke fulgt med på dagens «ups and downs» , men sikkert like greit.. Jeg vet at jeg ikke gidder å øse meg opp for å si det på den måten, for dagens problemstilling blir veldig kortsiktig!


Kbkristi
02.09.2021 kl 04:35 8254

Ja, her var det mange fine kommentarer.
Det er noe å være med-eier i et firma som tjener penger.
Hvorfor skal vi bry oss om de daglige svingninger?
Vi som kan gå i Mpc-skjorter på Tjøme har vært heldige.
Vi vet at verdien av skipene går opp hver uke, ratene går opp hver uke, og kursen vil bestemmes av noen som er mye større enn oss små.
Vi som har fulgt tråden har hatt en femdobling på 10 måneder, og jeg ser at noen fortsatt er misfornøyd.
Da lurer jeg på hva de fikk de 10 foregående måneder😂
Vi er på langt nær ferdig med vårt eventyr i Mpc.
Men kun de troende vil bli med videre.
Vi får se hva som skjer. Men har du et firma, så er det meningen at det skal tjene penger og at du skal leve av inntektene framover.
Nå var vi så heldige å bli tatt med ut å spise på Egon på Karl Johan av en med-rederinne.
Hadde vi eid denne restauranten, skulle vi da ha solgt den på tirsdag, da de hadde få gjester, for en billig penge?
2 dager etterpå var det fullt. Kursen steg !!
Eller er vi litt langsiktige eiere, og ser at dette går riktig vei?
Noen skjønner kanskje tegninga.
Mpc går riktig vei. Dere som ikke skjønner det, bør selge deres aksjer.
Vi i «menigheten» har ikke noen forpliktelse til å finne «ut og inn» limit for dagtradere.
Dette er en aksje for de langsiktige, som kanskje er meddelt før 😊👍
Struts
02.09.2021 kl 06:19 8226

Jøss, moskusender!!? Det har jeg aldri hørt om, og så for meg en gakk-gakk på størrelse med en ku. Men etter å ha tittet litt på nettet, så den ganske så normal ut. . Og slakterådet hørtes fornuftig ut - hehe!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 150’ aksjer, og har med det 71.71% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 455’ og 177’ aksjer (til resp. 1,042’ og 2,342’ totalt), Bank Julius Bär ned 150’ (2,046’), UBS Switzerland minus 100’ (1,175’), Nordnet Livsforsikring ned 53’ (5,230’), Goldman sachs ned 38’ (2,561’), J.P. Morgan Luxembourg minus 34’ (1,891’) og Credit Suisse ned 20’ (943’). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: Citigroup Global Markets opp 409’ (1,390’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks pluss 300’ (1,576’), State Street Bank + 130’ (3,245’), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 113’ (1,675’) og J.P. Morgan Securities opp 67’ (983’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

PS. Fra revidert liste (nå) går det bla frem at DNB Markets konto # 75 har handlet inn 274' aksjer, mens Norron Sicav har solgt 250' aksjer og S. Morten Blix 95'. Det er 27 på listen som har solgt 20' eller flere aksjer, og 23 som har ervervet tilsvarende.
Redigert 02.09.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Helg11
02.09.2021 kl 06:57 8276

Moskusender er ålreite fugler. En stor fordel er at de er veldig glade i brunsnegler, så man kan vel kalle dem nyttedyr.

Dagens tips for skipsnerder: www.equasis.org
Veldig mye bra, gratis innhold om man registrerer seg. Når er neste klassing? Teknisk data, eierstruktur, inspeksjoner etc.
Londonmannen
02.09.2021 kl 07:52 8078

Amen!
MPCC er en unik aksje. Ikke minst pga den innsikt/oversikt Helg11 sitt regneark gir oss. Q2 21 bekreftet at innholdet i regnearket ligger svært tett opptil realiteten i MPCC. Når vi da har muligheten å anslå inntektene flere år frem i tid, da blir MPCC unik. Selvfølgelig finnes der fortsatt risiko i MPCC ettersom det ikke er gitt mennesker å ha full kontroll på alt som skjer inn i fremtiden. Men jeg mener at risikoen i andre selskaper er betydelig større.
Som MPCC aksjonær befinner vi oss i en situasjon der vi får tilbakebetalt innsatsen gjenn utbytter de kommende årene. Selv dem som handler MPCC aksjer på dagens nivå vil i løpet av 2024 fått tilbake det man betalte for aksjene. Det vil jeg kalle en særdeles innbringende investering. For jeg tror ikke aksjekursen vil ligge vesentlig under gårsdagens sluttkurs når vi kommer ut i 2024.
Lykke til! Hold fokus på det fundamentale!
Jan Banan
02.09.2021 kl 08:15 8080

Amen, Kbkristus.

@Struts... Ja, den pappa anden vi fikk med er det fin størrelse på. Men kona var nok litt rask med å la de gå ut i tjernet, nå vil de ikke tilbake i buret og tok seg en natt i villmarken i går. Så nå må jeg ut å padle i dag... og så må jeg støpe rundt buret for grevlingen hadde gravd seg inn igjen i går. Typisk med slike dyr, man får de hjem og vipps en hel masse arbeid følger med på kjøpet. Men som Helg11 sier, de virker da allrighte så det er litt hyggelig også.

@Londonmannen: Ja, regnearket som jeg har lekt meg litt med selv er sikkerheten som ligger i bunn for det gode nyhetsbildet og støtter opp om ikke bare de høyeste kursmålene men treffer tallene bedre enn analytikere flest. Når jeg tidligere i år så at jeg mer eller mindre var sikret 100% avkastning innen et år tenkte jeg det slår børsen hvert år. Nå er det slik at pilene peker mot 50 i slutten av 2022 og det er fremdeles opp 100% som slår børsen hvert eneste år. Da er det ikke så vanskelig å være langsiktig. All tid brukt på å lære konteinermarkedet har vært tid vel brukt og jeg regner med 2022-2023 vil gi meg en hel del monopolpenger å leke meg på børsen med i mange år fremover.

Frokost og dyrevelferden venter.

Halleluja!
Redigert 02.09.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.09.2021 kl 10:34 7494

I tillegg til regnearkets beregning av inntekter er det jo også meget godt å ha Struts sine beregnede skipsverdier å se på.
Verdiene ligger jo der allerede.

Edit: Morsomt å høre om moskusender forresten!
Det er jo et ordtak som sier at man blir det man spiser, og det er det ikke alltid like morsomt å huske på...

Og spiser man oksekjøtt kan man vel gå som vegetarianer siden oksen spiser gress, men spiser man ender som spiser brunsnegler, hmm...

Redigert 02.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Kaga
02.09.2021 kl 10:49 7438

Blir det man spiser sier du, og oksekjøtt? Da blir man vel bull da? MPC Bull... :)
PSI- Investor
02.09.2021 kl 10:53 7457

Jepp!
Og på lørdag er det nettopp oksekjøtt som serveres.
Gleder meg!
Slettet bruker
02.09.2021 kl 11:17 7347


Til dere som skal møtes på Tjøme:

Jeg ønsker dere en aldeles skrekkelig opplevelse, med brunsnegler til middag og råttent vann ved siden av champagnen.....

Og de som gir uttrykk for å ville selge MPC med det første, vil raskt bli tatt hånd om av mine hjemmelsemenn blant personalet som gjør kort prosess med dem. Slik oppførsel vil vi ikke ha. Og jeg har allerede avtale med én av barkeeperene som sporensterks kontakter meg dersom det skjer noe overilet ved bordet eller i baren.Dte er selvsagt forbudt å prate om MPC, og det er heller ikke tillatt med mer enn én drink på hver.

I morgen befinner jeg meg på vei til Bergen og konfirmasjon, men føler at hjertet blør og at jeg skulle ha vært på Tjøme.....

Ha et hyggelig og lærerrikt opphold!
Blockerboys
02.09.2021 kl 11:20 7314

Geez for et fyllekalas det blir på Tjøme. Tar med nok varer til alle og noen goldiggers.Alle skal få !Da er vi igang ! Gleder meg
Struts
02.09.2021 kl 11:42 7313

Hehe, konfirmasjon? Trodde du var litt eldre - haha. Nå skal jeg ringe hotellet og sjekke ut det med alkohol. Mens jeg undrer meg på hvordan jeg skal finne frem til dette litt Gudsforlatte (eller ei) stedet, så ser jeg at befolkningen (særlig den maritime delen) må (i hvert fall i gamle dager) ha hatt stor sans for humor. For i nabolaget ser jeg på kartet at det finnes stedsnavn som Seileråsen, Dødningsbukta og det noe litt mindre diskrete Faenshølet! Tenk å sitte på den plassen med en Aass Pilsner, det hadde vært noe - gliser bare ved tanken!
Redigert 02.09.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Struts
02.09.2021 kl 11:50 7253

For de som ikke har tilgang til Lloyds, eller Tradewinds, er slik jeg har fått med meg essensen i artikkelen:

Golden Ocean Group is actively looking at how its bulkers could be used to carry containers, according to its chief executive.

Meanwhile, Star Bulk Carriers has denied it has done a deal to carry boxes on one of its capesizes.

Golden Ocean is working with classification societies to investigate how boxes could be carried on vessels ranging in size from ultramax up to capesize, company chief executive Ulrik Andersen told TradeWinds.

But the move is more about having options than a concrete strategy, he added.

"What we are doing in practice is to get [the ships] recertified or, call it, co-certified as container vessels. They will not stop being bulk carriers. Once certified as container vessels, we shall see if there's any business that we can do thereafter," he explained.

"It's very early days for us. We are investigating the possibilities because we always look at whatever opportunities are out there."

Andersen stressed that container cargoes are not a driver of today's strong bulker market, "yet, of course, it tells a story about the unique situation we are in across all shipping segments".

The adaptations being made are mainly unsophisticated, in-hold modifications that do not need the services of a shipyard or approval from classification societies.
Laden boxes are also being carried below deck in standard bulkers with non-box-shaped holds.

Star Bulk rumour

A capesize bulk carrier was last week said to have been fixed to carry containers from the European continent to China.
Star Bulk was said to have been the carrier, but chief executive Petros Pappas denied the rumour.

"No, Star Bulk has not done any work towards loading containers on a capesize vessel. The rumours are wrong as usual," he told TradeWinds on Wednesday.
The unnamed vessel is said to have been fixed at a rate that would equate to $43 per tonne on the Brazil-China voyage basis.
The charterer is paying $20,000 per container for 200 teu, or $3,000 per box for 1,200 empty 20-foot containers.

Extraordinary cargo

Golden Ocean has already seized on certain opportunities to carry "unconventional" cargoes aboard its bulkers this year.
In April, a Golden Ocean vessel was among the three capesizes fixed to carry logs from Uruguay to China, as TradeWinds reported.
Andersen said at the time that Golden Ocean was "excited about finding new business partners and opening up new trades".
Since carrying the logs, Golden Ocean vessels have not transported any further extraordinary cargoes, Andersen confirmed to TradeWinds.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 12:10 7178


Ja, hmm. jeg regner jo med at du har tatt med egne varer - med dine AAs - og ikke går i baren for å kjøpe nest best øl fra andre steder enn Drammen.....

Det med containere på andre skip enn containerskip minner meg om min tid på sjøen.

Etter Chr. Radich var jeg dekksgutt (med jungmanns hyre) på stykkgodsbåt mellom Europa og Statene. Vi hadde et svare strev med først å losse skipet i Le Havre, deretter lastet vi inn alt fra Bordeaux-vin og traktorer til leker og annet stykkgods.

Når lasterommene var fulle, stablet vi containere på dekk, "stemplet" lasten med virere, og stakk av gårde. Hele prosessen tok opptil tre døgn, og styret med cotainere på dekk tok ekstra lang tid. Jeg tror ikke den kombinasjonen vil utgjøre noen stor konkurrent, for å være helt ærlig! Det tar for lang tid og det er bare mulig å ta med noen få containere på hvert skip. Dessuten har du utfordringene med å finne havner som handler både ordinært gods og containere. Men psykologisk kan nok tanken om resertifisering av skip skape et håp om endringer i bransjen, uten at det nødvendigvis vil påvirke ratene.
Struts
02.09.2021 kl 12:31 7050

Helt enig - bare surr! Og for ikke å snakke om laste-konnossementer, som da tørrlast-aktører skal ha (for hver bidige container) i tillegg til vanlig last. De store container-selskapene er vel bevandret i den verden, men for en nykommer (i nytt marked) krever det MYE, vil jeg tro. Så tror dette er bare ren dagdrømming.

Men å laste inn Bordeaux og losse ut halvfulle flasker høres fristende ut - synd det som regel bare blir med drømmen. Så både redere og sulliker som meg drømmer, det er jo noe!

Tror ikke jeg tør å ta med Aass, dessuten blir den lunken før jeg arriverer. Men skal ringe hotellet og spørre om diverse, foreløpig har de ikke giddet å ta telefonen. Sukk.
Redigert 02.09.2021 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 12:44 6984

Struts, vi har 4 minutter å bytte buss, strekning Tønsberg - Havna. 😅
Bra at vi ikke må springe etter bussen. Tror jeg.
Har en flaske bobler i kofferten. Sitter i Oslo og venter på toget.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 13:03 6890

Når du nevner halvfulle flasker: Vi på dekk måtte holde vakt i havnene, enten nede i lasterommet eller oppe på dekk.

Jo lenger inn du kom i lakene og nærmet deg Chicago, jo mer kriminelle var stuerne. 10 på og 10 av, for hvert lasterom. , Én gang da jeg var vakt nede i et lasterom, skulle én av stuerne vise seg og åpnet en pappeske med 12 flasker Bordeaux-vin. Han slo av halsen på flasken med en kniv, tok flasken til munnen og drakk. Deretter spyttet han ut innholdet med et grin, kastet flasken i vantet så det sang (knuste) og tok så esken med 11 flasker vin og gjorde det samme.

Da gikk jeg opp og fortalte det til overstyrmann. Da jeg kom ned igjen til stuerne (alene), slo de ring rundt meg, hvorppå én av dem tok en jernkrok (treskaft med krok) opptil halsen min og skrapte forsiktig langs halsen og sa: "Next time...." Jeg var 16 år, men dum nok til ikke å bli redd.....
Redigert 02.09.2021 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Struts
02.09.2021 kl 13:03 6897

God tur! Drar ikke før lørdag, og skal innom en bekjent litt sør før Tønsberg først, så satser på å ankomme rundt 1500, hvis jeg i det hele tatt finner ut av denne nye spetakkel-Iphonen min. Eller hva det heter. Snart må man vel ha en App for å gå på toalettet! Nuvel.

PS. Ikke rist på kofferten!
Helg11
02.09.2021 kl 13:04 6846

MPC Container Ships er blant aksjene som stiger på Oslo Børs torsdag, og Arctic Securities er ute med en oppdatering på selskapet etter at de har presentert for meglerhuset på morgenen.

"Over de kommende 10 månedene har MPCC 31 skip som blir tilgjengelig, og gitt gjeldende markedsrater burde disse generere ebitda på om lag 551 millioner dollar. Slikt sett gjenstår risikoen i selskapsverdien (EV) på 362 millioner dollar, ifølge meglerhuset, som betyr at åpne fartøysdager frem mot slutten av 2024 må generere om lag 18.000 dollar pr dag for å stenge risikogapet i EV", skriver Arctic.

Arctic mener at denne antagelsen om å slutte den åpne flåten til 18.000 dollar pr dag kan vurderes som for konservativt gitt at man har markedsrater for slike typer fartøy på godt over 30.000 dollar pr dag når. Videre sier meglerhuset at MPC Container Ships fremhevet at før noe kan skje med utbytter eller tilbakekjøp må man adressere obligasjonene.

"MPCC 2023-obligasjonene har blitt handlet til på eller rundt innløsningspris de siste fem månedene, og ratene har fortsatt å stige siden det. MPCC burde kunne tiltrekke seg veldig fleksibel og attraktivt priset gjeld i deres refinansiering", konkluderer Arctic.

MPCC-aksjen er opp 2,4 prosent på Oslo Børs torsdag.
Struts
02.09.2021 kl 13:09 6873

Oops, scary! Solgte noen lakes-skip, i gamle dager var det restriksjoner på bredden, max 22.86 meter (men tror det var noen som tøyet det til 23.14 meter). Og så var det FedNav (Canada basert) som kompenserte med ekstremt lange skip bygget på Boelwerft i Belgia (trur eg). Problemet med det var at de var vanskelig å omsette i annenhåndsmarkedet...

Makan at du skal konfirmere deg! Tenk så mye artige (og skumle) historier jeg og alle andre kunne fått fra deg!

PS. Takk Helgenen!
Redigert 02.09.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.09.2021 kl 13:24 6819

Håper du slipper å løpe etter bussen, men husk i så fall at det er mye mer penger å spare på å løpe etter en taxi. God tur!

Takk for mye gode historier og info her nå, og for artikkelen om GOGL og containertransport.
Jeg håper de prøver, og at det skaper ytterligere havnekaos.
Redigert 02.09.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare