MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377656

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.09.2021 kl 14:28 8572

Nå er dagens nye rater på plass i regnearket, og EPS- tallene er nå som følger:
2021: 9,44
2022: 12,66
2023: 13,96
Totalt overskudd pr aksje for disse tre år er altså nå stipulert til kr 36,06
Skulle vi få 75% av dette i utbytte vil det bli kr 27,04 pr aksje
TheGambler
02.09.2021 kl 14:48 8500

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1

New Contex opp 1,8% , opp 2,9% på en uke.

God tur til alle som skal til Tjøme. Håper vi får fyldig referat, og noen gode historier😊👌
Helg11
02.09.2021 kl 15:23 8319

What happens in Tjøme, stays in Tjøme. Jeg håper på null offentliggjøring av bilder, og at det blir liggende et solid lag med mystikk over det legendariske treffet. *Sagt med et lite glimt i øyet, men også litt seriøst.

Noen små lekkasjer kan vi nok bli enige om. ;-)

New ConTex index passerte forøvrig over 3000, nok en milepæl for det fundamentale.

Er ellers enig med Arctic. Neste pressemelding fra MPCC blir på refinansiering av gjeld til nye og mye bedre vilkår.
Normalone
02.09.2021 kl 15:28 8301

Dette er sterke tall - ratene bare fortsetter å stige, og tenk bare hvor mye høyere ratene er i dag sml med slutten av juni/juli når kursen lå over kr 28...
Blockerboys
02.09.2021 kl 17:28 7838

Vi samler inn alle mobiler ved ankomst. Blir helt feil å bli filmet når vi er fulle av varer.
TheGambler
02.09.2021 kl 17:39 7782

Dere velger samme taktikk som Brann-spillerne valgte på nachspielet på stadion, der ble også mobilene samlet inn🤷‍♂️
Du så hvordan det gikk😂
Strålende fest til dere alle både faglig og i i baren🍻
Redigert 02.09.2021 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
02.09.2021 kl 20:02 7324

over til litt kjedelig fagporno... (aksjesladder tittel) streikefeber, orkansesong og kokaintreff

Streik for godstogførere i Tyskland til 7.sept...(med mindre de løser floken før) det hjelper jo på congestions
https://theloadstar.com/shippers-face-more-rail-chaos-as-german-db-train-drivers-launch-new-strike/

Hurricane Ida hjelper oss litt nede i Sør USA... (slik jeg leser artikkelen)
"Just as we enter the beginning of peak season, a major hurricane is poised to suck capacity out of the south"
https://www.hellenicshippingnews.com/hurricane-ida-blowing-wobbly-market-further-off-kilter/

Og ellers synd at forsyningen vår ikke kom frem til Tjøme...
https://www.freightwaves.com/news/case-closed-how-drug-ring-hid-20-tons-of-coke-on-a-single-ship
Normalone
02.09.2021 kl 20:12 7283

It's Chaos Out There – Shipping Crisis Aggravate As 44 Container Ships Stuck Off Coast Of California

https://m.youtube.com/watch?v=cFkMFwp2oSU
Slettet bruker
02.09.2021 kl 21:03 7082

Og en titt inn i fremtiden fra en bok jeg kjøpte i dag 'The New Silk Roads'. Jeg tror jeg nevnte for noen måneder siden at de kinesiske maktene jobber for å holde kinesere 'fornøyde' slik at de unngår et opprør fra middelklassen. Et av tiltakene er å skape, i større grad, et forbruker samfunn, som i vesten, slik at kinesere har 'følelsen' av å leve i mer luksus.
MAO, 'lull them into bliss'

Fra boken:

"We are living in the Asian century already, a time when the movement of global gross domestic product (GDP) from the developed economies of the west to those of the east is taking place on an astonishing scale- at an astonishing speed.
Some projections anticipate that by 2050 the per capita income in Asia could rise sixfold in purchase power parity (PPP) terms.

The rate of change and og growth across Asia is breathtaking in scale. According to one estimate, the combined GDP of cities across Asia will be greater than North America and Europe combined by 2027. - and will surpass by 17%, 8 yrs. later.

The pressures posed will also present unprecendented environmental, social, and administrative challenges,
and in some cases will strain infrastructure and resources to breaking point.

Some believe that the amount of money that will be ploughed into China's neighbors that are part of the 'Belt and Road' over sea and land will eventually multiply several times over, to create an interlinked world of train lines, highways, deep-water ports and airports that will enable trade links to grow ever stronger and faster".

Ellers en flott kveld på Tjøme, god middag, og et glass bobler ned v/ båtene. :-)
Redigert 02.09.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Hardly
02.09.2021 kl 21:08 7365

De fem mest handlede aksjene i august hos DNB Markets var Kahoot, MPC Container Ships, REC Silicon, Equinor og Norsk Hydro.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/09/02/7730063/dette-er-de-heteste-aksjene-pa-oslo-bors
Londonmannen
02.09.2021 kl 21:09 7507

Hva angår møtet på. Tjøme, så er jeg helt enig at det som skjer der ute, må bli der. Dersom det kommer noe ut, så blir det vanskelig å få til den slags møter i fremtiden, tror jeg. Lykke til og kos dere!
Jan Banan
02.09.2021 kl 22:29 7270

Takk for utdraget. Regner med du har høytlesning for oss på lørdagen ;)
Normalone
02.09.2021 kl 22:56 7206

For de som er interessert i TA og handler etter det, vil ved å se på både 3 mnd og 6 mnd charteret se at vi ha ligget i en positivt trend hele veien - og at vi har fått høyere bunner /topper, hvor kursen som vanlig spratt opp i nærheten av bunnen i trendkanalen denne uken rundt kr 24,50- kr 25. Det er derfor store muligheter for at vi kommer til å få en ny topp i løpet av kort tid (dvs. over kr 28). En skal heller ikke utelukke at en Cup and handle formasjon er på vei til å utløses - da kan vi raskt stige til over kr 35. Tatt i betraktning det fundamentale, hvor vi hver uke ser en stigning i ratene, har jeg ingen grunn til å tro at vi er I nærheten av toppen ennå:)
Slettet bruker
02.09.2021 kl 22:57 7326

Fikser det. Ha :-) Skal finne hvert eneste avsnitt som tyder på gull og grønne skoger for shipping. ;-)
Men, helt seriøst. Jo mer jeg graver, jo mer er jeg overbevist om at shipping, generelt, er i et totalt skift. 7 +/- år i himmelen og 7 år andre retningen, ser ut til å høre en fortid som ikke blir gjeldende fremover, og det er ganske så fascinerende. Det er noe med disse lange kontrakter nå som viser veien, gir et viktig signal på retningen fremover. Det vil være humper og uenigheter langs veien men jeg tror at vi ser begynnelsen på en mer stabil industri, mtp inntjening.
Struts
03.09.2021 kl 06:08 6799

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 290’ aksjer, og har med det 71.65% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 587’ og 223’ aksjer (til resp. 1,754’ og 8,031’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 263’ (1,628’), Bank Julius Bär minus 80’ (1,966’) og Nordnet Bank minus 31’ (2,354’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg øker i en annen beholdning med 404’ aksjer (4,468’ totalt), Citigroup Global Markets opp 386’ (1,776’), Nordnet Livsforsikring pluss 76’ (5,306’), The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 60’ aksjer (1,102’), Verdipapirfondet Storebrand + 41’ (1,647’) og UBS Europe opp 35’ (9,966’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.

Fra oppdatert VPS-logg (nå) går det bla. frem at Fearnley Securities handler inn 323' aksjer, Sverre Morten Blix kjøper 117', mens SEB CMU/Secfin Pooled Account selger 494' aksjer. Det er 22 på listen som selger mer enn 20' aksjer, mens det er 30 med tilsvarende kjøp.
Redigert 03.09.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2021 kl 07:08 6662

CMA CGM reports oustanding Q2 financial figures.

https://container-news.com/cma-cgm-reports-oustanding-q2-financial-figures/
MdC81
03.09.2021 kl 07:41 6518

God morgen. Må bare si at NÅ teller vi ned til Tjøme treffet 💪
Bennyfyfasan
03.09.2021 kl 08:11 6433

Jeg har kommet om jeg har bodd nærmere. Må si jeg kunne virkelig tenkt meg å være sammen med dere selv om jeg er en liten aktør i forhold til mange av dere.
Slettet bruker
03.09.2021 kl 08:42 6334

Størrelse har som kjent ingen betydning, så velkommen hadde du vært :-)

MdC81, jeg gleder meg!
PSI- Investor
03.09.2021 kl 09:47 6121

Rekord i rater for containertransport 17 uker på rad:
https://shippingwatch.dk/Rederier/Container/article13251262.ece

Og globalt 376 containerskip i kø:
https://shippingwatch.dk/Rederier/Container/article13248555.ece

Ser også en artikkel om ytterligere kontrakter på nye skip på 16.000 TEU.
De blir vel liggende i køen de også da når de en gang kommer på vannet.
Redigert 03.09.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
03.09.2021 kl 10:02 6161

Ja, da tenker du likt som denne karen med 40års fartstid i bransjen. Han tror ikke at conteinershipping gjør samme feilen som sist og at det er et skifte hvor conteinershipping vil kunne drives lønnsomt for alle parter.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1137426/The-Lloyds-List-Podcast-Why-container-shipping-will-never-be-the-same-again
Slettet bruker
03.09.2021 kl 11:29 5912

Har jeg forstått det riktig blir det en fuktig affære for enkelte på denne linken i helgen. kanskje rednings vest bør vurderes. https://www.youtube.com/watch?v=cE55Zrm8RpA
Håper ingen må i tørrdokk etterpå.
Slettet bruker
03.09.2021 kl 11:37 5900

Takk for linken, Jan

Vi snakker ofte om amerikanere som har fått penger i lommene som brenner og økt consumer habits, når vi tenker etterspørsel.
Men med økende 'purchase power' i husholdninger gjennom Asia som skjer i et voldsomt tempo, vil vi se etterspørsel nivåer fremover som har ingen fortids korrelasjon vi kan sammenligne med.

Asiatere ønsker mer av vestens goder og levestandard, selvsagt de yngre generasjonene. Millenials vil heller forbruke og nyte livet nå, enn å være sparsommelig for fremtiden.

Fun facts:
- Chinese consumers will buy 44% av all global 'luxury goods' by 2025 (now one-third)
- Pakistan is now the world's fastest-growing retail market, disposable income has doubled since 2010.
- India, now sporting more single and couple households (than extended family units), are spending 20-30% more per capita as the middle class grows at an exceptional rate.

Tilsynelatende, blir etterspørselen fremover noe helt annet enn vi klarer å ta innover, når tanker sitter i hvordan det har vært.
Med havner som ikke er forberedt i logistikken og signaler vi ser NÅ på hva som skjer når tilbud-siden blir stramt, ja....
Nei, tror ikke rederiene klarer å skyte seg selv i foten med nybygg. Men hva hjelper det med økt antall skip når havner ikke er 'up to speed'?
Redigert 03.09.2021 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
03.09.2021 kl 12:10 6255

Jeg har bare vært ombord i en 33'fots havseiler eller et minejaktfartøy i sånt vær. Det jeg lurer på er hvordan de finner ut av at å tømme all søppel utover brua er en god ide :D
Struts
03.09.2021 kl 12:14 6257

Hehe, her blir det bare helt vanlig fuktighet. Redningsvest behøves ikke. Som Ibsen sa til en yngre kollega etter hans første og siste møte i Forfatterforeningen i 1891: Kunsten ved å drikke, er å ikke drikke mindre den ene dagen enn den andre!

Apropos tørrdokk, minnes vagt fra mine ungdomsår (jeg begynte som løpegutt i et av verdens største meglerfirmaer som 17-åring), da jeg etter noen år opparbeidet meg mitt første oppdrag. Og det var å selge flytedokken ved Nylands Verksted (nå Aker Brygge). Var ingen meglere som tok tak i slike duste-oppdrag, men jeg klarte pussig nok å få et dansk verft på kroken. Det ble inspeksjon og danskene likte det de så, og så på den store dagen da budfristen utløp, hadde jeg sendt etter fullmakt det høyeste bud uten forbehold (via telex) på NOK 7 mill på vegne av dem. Men så gikk timene, hvorfor kom intet svar?

Så viste det seg at min kontaktperson ved Nyland hadde blitt overkjørt av sjefen selv, han het (og heter vel fremdeles) Karl Glad. Det viste seg at han i det skjulte hadde hatt kontakt direkte med et annet dansk verft (Dannebrog), og han ga dem tilslaget basert på samme pris, men i danske kroner! Aldri vært så sur på en som heter Glad til etternavn, anså ham som en forræder. Men jeg lærte kanskje noe; stol ikke blindt på de høyt oppe i systemet. Kunne ikke "politikeren" bare ha informert oss om at det forela et annet bud, og gitt min klient muligheten til å konkurrere? Men han ble vel blendet av det kongelige i Danmark.

Og min kontakt på Nyland (direktør på verftet) han var oppriktig lei seg han også, og medga at han følte seg også ført bak lyset. Sukk. Beklager digresjonen. Men nå nekter jeg å gå i verken tørrdokk (de er ganske umulige å selge) eller flytedokk (de kan i det minste taues)! I hvert fall ikke før søndag!
Jan Banan
03.09.2021 kl 12:17 6403

Nice. Men Kina er alltid litt skummel å satse på. De skiftet litt over fra vekst til kommunister på hugget igjen og da kan pendelen svinge fort.
Blir ellers spennende å se hvordan den nye situasjonen i midtøsten vil utspille seg. Nå har Pakistan muligheten til å smugle flere mujahedinere over til Kashmir for å få hjelp mot India der. Kan bli stygt, men det er godt kampene evt. vil være langt unna konteinerskip og leketøyene til byfolk flest.
Alby
03.09.2021 kl 13:28 6139


Et par Pauli ord fra selskapet kunne nå være på sin plass.
Helg11
03.09.2021 kl 13:29 6135

Da skal Constantin drive litt interesse for MPCC igjen...
http://forums.capitallink.com/shipping/2021london/
GLOBAL SHIPPING - A SUPERCYCLE AHEAD?
What is different this time? Are we at the beginning of a new supercycle for shipping spreading across all market segments? A panel of senior executives from the major market segments will share their insight as to what makes this cycle different and the outlook ahead.

Hvis han skal dele noen nyheter må det komme en market update i forkant, vi får se. :-)
Uansett helt supert at MPCC er med på sånne eventer.
Ærligtalt
03.09.2021 kl 13:42 6142

... De selger noen skip med syk fortjeneste, betaler litt gjeld og gir resten i julegaveutbytte

Så kommer monsterrater på gjenstående, med varighet på alt fra ett til tre år... alt ettersom ;)
PSI- Investor
03.09.2021 kl 13:43 6180

Takk!
Hvis supersyklusen fremdeles er foran oss er dette enda bedre enn antatt
13. sept altså, kommer kanskje noe neste uke da.
Struts
03.09.2021 kl 13:52 6152

Tør man spørre hvordan formen er (mtp Ullevål var det vel)? Det "virker" jo som det gikk bra, men alltid fint å høre fra kilden selv. Nuvel, har ikke noe med det, men det føltes bare noenlunde rett å spørre. God helg ønskes okke som!
Alby
03.09.2021 kl 14:00 6133


Alt ble utsatt til 22 sept noe jeg ikke ble særlig glad for 😩😩 god helg.
Alby
03.09.2021 kl 14:04 6112


Alt ble utsatt til 22 sept noe jeg ikke ble særlig glad for 😩😩 god helg.
ninianite
03.09.2021 kl 15:28 5772

MPC Container Ships ASA: Repurchase and cancellation of warrants
Oslo, 3 September 2021 - MPC Container Ships ASA ("MPCC" or the "Company")
announces that it has agreed with MPC Capital Beteiligungsgesellschaft mbH & Co.
KG to settle, by way of repurchase and cancellation, a total number of 3,740,604
outstanding and vested warrants. Each warrant gives the right to subscribe for
one MPCC share at a subscription price of USD 1.89, and the warrants are
acquired by MPCC for a total consideration of USD 3,553,574, i.e. at a 3%
discount to their intrinsic value based on the 10 days volume weighted average
price of the MPCC shares. Shareholdings of MPC Capital and its affiliates in
MPCC remain unchanged following the transaction.

By repurchasing and cancelling these warrants, no new shares will be issued. The
repurchase price is expected to be overcompensated in less than 2 years by
avoiding earnings dilution for existing shareholders.

The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Struts
03.09.2021 kl 15:44 5767

Ser ut som en intern transaksjon, men noe usikker på hva det i praksis vil innebære (om noe). Vel, "det er en evighetsmaskin", nesten
som "hode-skulder-kne og tå"!
Redigert 03.09.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
03.09.2021 kl 15:55 5690

Blir ikke dette en form for buyback? De kjøper tilbake noen "kjøpsopsjoner" med lang løpetid. Sikkert en del av få skuta på rett kjøl i 2021. Uansett ikke svimlende summer. Ved å gjøre dette står det at ikke nye aksjer vil komme ut i markedet noe som ville vært negativt for aksjonærene. Så mpcc gjorde oss en tjeneste. Warrantene har jo alltid ligget der, men nå blir de nullet ut.
Redigert 03.09.2021 kl 16:01 Du må logge inn for å svare