MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Hyggelig at dere fikk en god helg på Tjøme!
Bergen er en fin by, især når det er fint vær. Veldig bra konfirmasjonshelg der, ja! Og når vi er innen på shipping her inne...., Struts, før kunne man se en amerikansk cruise-turist på minst 250 meters hold, med blått hår og gullbriller. Og i dag kan du se cruise-turistene på 300 meters hold. I dag går alle kledd i såkalte nøytrale klær, det vi vil kalle for turklær, gjerne i grønt og alltid med hodeplagg; caps for både menn og kvinner.....
Det er pussig hvordan moten brukes av de aller fleste. Man blir åpenbart ikke nøytral eller kvitt sin nasjonalitet. På samme måte som amerikanerne ble gjenkjent i Afganistan (Æfgænistææææn) på 500 meters hold, i sine sorte bilkolonner, i biler til et par millioner hver, i rasende fart gjennom fattige strøk. Ikke mye nøytralitet der nei. Dumhet, spør du meg! Men nå er det over.
Dersom noen ikke er klar over det, har Helg11 gjort en fenomenal jobb med Ernst Russ AG (Container....) som i dag offentliggjorde sitt halvårsresultat. Hans utregninger stemte nesten 100% med de offisielle tallene. Bare nevner det! Det er med andre ord gode grunner for å regne med at hans utregninger her på tråden vil stemme godt med de tallene vi kan forvente å få i 2022 og som mange nok ikke har tatt inn over seg.
Skuffende med MPC i dag, men vi må nok bli mer vant til opp- og nedganger fordi mange misforstår ordinære containerskip og feedere. Kommer det en negativ nyhet om container-bransjen, er det mange som ikke skiller mellom den og feeder-bransjen. Men snart kommer det kanskje positive nyheter knyttet til rater og utbytte, og så blir stemningen en helt annen igjen.
Med vennlig hilsen nestleder i Digresjonsforeningen. Lederen er selvfølgelig Struts!
Bergen er en fin by, især når det er fint vær. Veldig bra konfirmasjonshelg der, ja! Og når vi er innen på shipping her inne...., Struts, før kunne man se en amerikansk cruise-turist på minst 250 meters hold, med blått hår og gullbriller. Og i dag kan du se cruise-turistene på 300 meters hold. I dag går alle kledd i såkalte nøytrale klær, det vi vil kalle for turklær, gjerne i grønt og alltid med hodeplagg; caps for både menn og kvinner.....
Det er pussig hvordan moten brukes av de aller fleste. Man blir åpenbart ikke nøytral eller kvitt sin nasjonalitet. På samme måte som amerikanerne ble gjenkjent i Afganistan (Æfgænistææææn) på 500 meters hold, i sine sorte bilkolonner, i biler til et par millioner hver, i rasende fart gjennom fattige strøk. Ikke mye nøytralitet der nei. Dumhet, spør du meg! Men nå er det over.
Dersom noen ikke er klar over det, har Helg11 gjort en fenomenal jobb med Ernst Russ AG (Container....) som i dag offentliggjorde sitt halvårsresultat. Hans utregninger stemte nesten 100% med de offisielle tallene. Bare nevner det! Det er med andre ord gode grunner for å regne med at hans utregninger her på tråden vil stemme godt med de tallene vi kan forvente å få i 2022 og som mange nok ikke har tatt inn over seg.
Skuffende med MPC i dag, men vi må nok bli mer vant til opp- og nedganger fordi mange misforstår ordinære containerskip og feedere. Kommer det en negativ nyhet om container-bransjen, er det mange som ikke skiller mellom den og feeder-bransjen. Men snart kommer det kanskje positive nyheter knyttet til rater og utbytte, og så blir stemningen en helt annen igjen.
Med vennlig hilsen nestleder i Digresjonsforeningen. Lederen er selvfølgelig Struts!
Redigert 06.09.2021 kl 17:35
Du må logge inn for å svare
Yes :-) exactly...
Delivery of new container vessels extends into 2025
The delivery of ships ordered within the last year will extend into 2025. ShippingWatch has interviewed Torsten Holst Pedersen, COO at Seaspan Corporation, which has initiated a newbuild program larger than the entirety of Evergreen's owned fleet.
Photo: Seaspan
BY TOMAS KRISTIANSEN
Published: 06.09.21 at 14:43
It has been a hectic year so far for the world's largest independent owner and operator of container vessels, Seaspan Corporation, which has benefited colossally from the upturn in the market and shortage of container vessels.
The past year has seen a consistent burst in the orders for newbuilds – as soon as one order has been announced, another one lands. Most recently last week, as Isreali Zim utilized an option for another five large LNG-fueled container vessels ordered by Canada-based Seaspan from Chinese shipyards.
The curve has begun to settle, however, and there are several reasons for this, explains COO Torsten Holst Pedersen in an interview with ShippingWatch.
For one, the delivery schedule for ships has been extended into 2025, as large container vessels have to be built in a specific and limited number of shipyards. And that horizon is so far away that carriers prefer to hold off and wait.
Prices have also gone up, among other things due to an increase in the price of steel.
TORSTEN HOLST PEDERSEN, COO, SEASPAN CORPORATION
Further, the price has gone up by more than 20 percent, according to Holst Pedersen, since the first major newbuild orders at the end of 2020, when both prices and delivery periods were favorable.
Continued pressure in the market
"The pace has slowed down a bit during the summer, but there's still pressure in the freight market and chaos in the global logistics chains. Lately, we see companies such as Ikea chartering their own vessels to ensure transport," he explains.
"The capacity at shipyards is decreasing, too, pushing deliveries to the beginning of 2025. And the prices have also gone up, among other things due to an increase in the price of steel as well as the usual supply-and-demand mechanisms."
Seaspan's newbuild program has now reached 60 vessels, which will expand the existing fleet capacity by around 770,000 teu.
For comparison, Evergreen, the world's seventh largest container carrier, currently comprises a little less than 700,000 teu.
Carriers are still largely ordering ships that sail on conventional fuel, but there has been a rise in the orders for LNG-fueled vessels, especially as container majors such as CMA CGM, Hapag-Lloyd and ZIM have chosen gas for their dual-fuel engines.
Building methanol ships is not the issue.
TORSTEN HOLST PEDERSEN, COO, SEASPAN CORPORATION
So far, no one has ordered methanol- or ammonia-fueled vessels, according to Holst Pedersen. Methanol is now a possibility, as the engine has existed for years, and there are ships in the global merchant fleet that sail on the alternative fuel.
However, green methanol, which Maersk placed an order for last month – eight ships equivalent to 16,000 teu – is so far not available for large container vessels, as the production of the alternative fuel will have to be scaled considerably to meet the demand of the global merchant fleet.
An ammonia engine is not expected to hit the market until 2023 or 2024.
Not enough alternative fuel
"Building methanol ships is not the issue. The large development gap is to manufacture sufficient amounts of green methanol and making it commercially available in the right locations. It therefore makes sense that Maersk would place such an order, as they can determine and decide which routes to deploy the ships in," the COO explains.
Photo: Hapag-Lloyd Logimatic
On Wednesday, DNV Maritime CEO Knut Ørbeck-Nilssen told ShippingWatch that ammonia and methanol won't be widely available in the next decade, as the supply levels won't be able to meet the demand from shipping.
And that estimate is likely true, assesses Holst Pedersen.
In addition to the record amount of orders for newbuilds, Seaspan and its parent company, Atlas Corp, have also been active in financing during the past year, including two large sustainable loans.
"Our financial strength has been a major driving force, enabling us to funnel USD 7 billion into newbuild orders," he says.
English Edit: L. N. Barnes
The delivery of ships ordered within the last year will extend into 2025. ShippingWatch has interviewed Torsten Holst Pedersen, COO at Seaspan Corporation, which has initiated a newbuild program larger than the entirety of Evergreen's owned fleet.
Photo: Seaspan
BY TOMAS KRISTIANSEN
Published: 06.09.21 at 14:43
It has been a hectic year so far for the world's largest independent owner and operator of container vessels, Seaspan Corporation, which has benefited colossally from the upturn in the market and shortage of container vessels.
The past year has seen a consistent burst in the orders for newbuilds – as soon as one order has been announced, another one lands. Most recently last week, as Isreali Zim utilized an option for another five large LNG-fueled container vessels ordered by Canada-based Seaspan from Chinese shipyards.
The curve has begun to settle, however, and there are several reasons for this, explains COO Torsten Holst Pedersen in an interview with ShippingWatch.
For one, the delivery schedule for ships has been extended into 2025, as large container vessels have to be built in a specific and limited number of shipyards. And that horizon is so far away that carriers prefer to hold off and wait.
Prices have also gone up, among other things due to an increase in the price of steel.
TORSTEN HOLST PEDERSEN, COO, SEASPAN CORPORATION
Further, the price has gone up by more than 20 percent, according to Holst Pedersen, since the first major newbuild orders at the end of 2020, when both prices and delivery periods were favorable.
Continued pressure in the market
"The pace has slowed down a bit during the summer, but there's still pressure in the freight market and chaos in the global logistics chains. Lately, we see companies such as Ikea chartering their own vessels to ensure transport," he explains.
"The capacity at shipyards is decreasing, too, pushing deliveries to the beginning of 2025. And the prices have also gone up, among other things due to an increase in the price of steel as well as the usual supply-and-demand mechanisms."
Seaspan's newbuild program has now reached 60 vessels, which will expand the existing fleet capacity by around 770,000 teu.
For comparison, Evergreen, the world's seventh largest container carrier, currently comprises a little less than 700,000 teu.
Carriers are still largely ordering ships that sail on conventional fuel, but there has been a rise in the orders for LNG-fueled vessels, especially as container majors such as CMA CGM, Hapag-Lloyd and ZIM have chosen gas for their dual-fuel engines.
Building methanol ships is not the issue.
TORSTEN HOLST PEDERSEN, COO, SEASPAN CORPORATION
So far, no one has ordered methanol- or ammonia-fueled vessels, according to Holst Pedersen. Methanol is now a possibility, as the engine has existed for years, and there are ships in the global merchant fleet that sail on the alternative fuel.
However, green methanol, which Maersk placed an order for last month – eight ships equivalent to 16,000 teu – is so far not available for large container vessels, as the production of the alternative fuel will have to be scaled considerably to meet the demand of the global merchant fleet.
An ammonia engine is not expected to hit the market until 2023 or 2024.
Not enough alternative fuel
"Building methanol ships is not the issue. The large development gap is to manufacture sufficient amounts of green methanol and making it commercially available in the right locations. It therefore makes sense that Maersk would place such an order, as they can determine and decide which routes to deploy the ships in," the COO explains.
Photo: Hapag-Lloyd Logimatic
On Wednesday, DNV Maritime CEO Knut Ørbeck-Nilssen told ShippingWatch that ammonia and methanol won't be widely available in the next decade, as the supply levels won't be able to meet the demand from shipping.
And that estimate is likely true, assesses Holst Pedersen.
In addition to the record amount of orders for newbuilds, Seaspan and its parent company, Atlas Corp, have also been active in financing during the past year, including two large sustainable loans.
"Our financial strength has been a major driving force, enabling us to funnel USD 7 billion into newbuild orders," he says.
English Edit: L. N. Barnes
Litt info fra MPCC hjemme side.
Containerfrakt
Containerskip er den dominerende metoden for internasjonal transport for et bredt spekter av industri- og forbruksvarer, kjemikalier og matvarer. Beholdere er modulære metallbokser med standardiserte dimensjoner, vanligvis 20 eller 40 fot lange og målt i Twenty-foot Equivalent Unit ("TEU") eller Forty-foot Equivalent Unit ("FEU"). Videre tillater spesialiserte beholdere som kjølere (nedkjølt), flate stativer, beholdere med åpen topp eller flyttbare hardtopp å transportere last som ikke er egnet for standardbeholdere (f.eks. Fersk frukt i kjølebeholdere). Skip inneholder vanligvis en blanding av TEU- og FEU -containerkasser både på og under dekk. Dekker som er lagret på dekk på et 11 000 TEU-fartøy er stablet opp til sju til åtte høye og nitten på tvers, sammenlåst med beslag og sikret med spesielle surringer.
Container Liner selskaper
Containerfartøyselskaper opererer regelmessige rutetjenester mellom en serie havner, vanligvis på en fast dag hver uke eller på en annen måte med jevne mellomrom. Hver forsendelse er en del av en unik forsyningskjede som innebærer nøyaktig og sikker varetransport mellom ulike transportmåter som skip, fly, jernbanetog og lastebiler.
De fleste containerfartøyselskaper eier ikke hele flåten, men stoler i stedet på fartøyer som er leid eller chartret (enten langsiktig eller kortsiktig) fra tredjeparts tonnasjeleverandører for å håndtere en del av deres totale kapasitetskrav. Dette gir transportører økt fleksibilitet når det gjelder å justere kapasiteten som svar på etterspørselstoppene, og tillater bedre distribusjon av fartøyets kapasitet som svar på endrede etterspørselsstrukturer mellom bransjer et linjeselskap er aktivt i.
Tonnage Providers
Tonnage-leverandører, for eksempel MPC Container Ships, eier og chartrer containerskip til rutefartsselskaper. De fleste fartøycharter innebærer at rederen gir et fartøy til rederiet i en bestemt periode, mens rederen også gir skipets mannskap, forsikring og vedlikehold på fartøyet. I vanlige tidscharteravtaler er transportøren ansvarlig for reisekostnader, for eksempel bunkerbrensel, kanalavgifter og havneavgifter.
Beholderfartøy
Flåten som brukes til å transportere containere består av havgående fartøyer i forskjellige størrelser, hver med spesielle egenskaper. Større fartøyer vil dra nytte av stordriftsfordeler og er best egnet for langtransport mellom store havner, mens mindre fartøyer har fleksibilitet til å gå inn i mindre havner. Store havner har landkraner for å laste/avlaste containere til/fra fartøyer, og noen mindre havner kan bare håndtere fartøyer utstyrt med kraner ombord, dvs. girede fartøyer.
Størrelsesklassene på containerskip kan kategoriseres som følger:
Ultrastore containerskip: Fartøyer med en containerkapasitet over 14 501 TEU som ikke kan passere gjennom den nye Panamakanalen (åpnet i juni 2016) på grunn av størrelsesbegrensninger. Disse fartøyene er hovedsakelig distribuert på Asia/Europa -tjenester.
New-panamax: Fartøyer med en containerkapasitet mellom 5.101 og 14.500 TEU som kan passere gjennom den nye Panamakanalen. Disse fartøyene er utplassert på et bredt spekter av langdistansetjenester, f.eks. Mainlane East/West, Non-Mainlane East/West og North/South.
Panamax: Fartøyer i et størrelsesområde mellom 3.001 og 5.100 TEU som tidligere var de største fartøystørrelsene som kunne passere gjennom Panamakanalen før forlengelsen. Disse fartøyene er distribuert på et bredt spekter av mellomtjenester over hele verden.
Mater: Fartøy mellom 1 001 og 3 000 TEU som hovedsakelig er utplassert i intra-regionale tjenester. Omtrent halvparten av disse fartøyene er utstyrt med kraner for å betjene små havner i mindre utviklede regioner.
Liten mater: Betegner fartøyer med opptil 1000 TEU kapasitet som handler med små volumtjenere.
MPC containerskip
MPC Container Ships fokuserer på eierskap og drift av mindre containerskip som er distribuert i regionale og intraregionale tjenester på grunn av en kombinasjon av distanse, volumer og havneinfrastrukturbegrensninger samt fleksibilitetskrav, f.eks. Omlasting av containere fra store fartøy på dypt vann havner til mindre fartøyer som betjener mindre havner i regionene (forsyningskjeder med nav og eiker). Intra-regionale tjenester støtter hovedtjenester ved å koble havner på interkontinentale rederier med en eller flere mindre havner, som ikke er tjenester fra hovedlinjefartøyene.
Containerfrakt
Containerskip er den dominerende metoden for internasjonal transport for et bredt spekter av industri- og forbruksvarer, kjemikalier og matvarer. Beholdere er modulære metallbokser med standardiserte dimensjoner, vanligvis 20 eller 40 fot lange og målt i Twenty-foot Equivalent Unit ("TEU") eller Forty-foot Equivalent Unit ("FEU"). Videre tillater spesialiserte beholdere som kjølere (nedkjølt), flate stativer, beholdere med åpen topp eller flyttbare hardtopp å transportere last som ikke er egnet for standardbeholdere (f.eks. Fersk frukt i kjølebeholdere). Skip inneholder vanligvis en blanding av TEU- og FEU -containerkasser både på og under dekk. Dekker som er lagret på dekk på et 11 000 TEU-fartøy er stablet opp til sju til åtte høye og nitten på tvers, sammenlåst med beslag og sikret med spesielle surringer.
Container Liner selskaper
Containerfartøyselskaper opererer regelmessige rutetjenester mellom en serie havner, vanligvis på en fast dag hver uke eller på en annen måte med jevne mellomrom. Hver forsendelse er en del av en unik forsyningskjede som innebærer nøyaktig og sikker varetransport mellom ulike transportmåter som skip, fly, jernbanetog og lastebiler.
De fleste containerfartøyselskaper eier ikke hele flåten, men stoler i stedet på fartøyer som er leid eller chartret (enten langsiktig eller kortsiktig) fra tredjeparts tonnasjeleverandører for å håndtere en del av deres totale kapasitetskrav. Dette gir transportører økt fleksibilitet når det gjelder å justere kapasiteten som svar på etterspørselstoppene, og tillater bedre distribusjon av fartøyets kapasitet som svar på endrede etterspørselsstrukturer mellom bransjer et linjeselskap er aktivt i.
Tonnage Providers
Tonnage-leverandører, for eksempel MPC Container Ships, eier og chartrer containerskip til rutefartsselskaper. De fleste fartøycharter innebærer at rederen gir et fartøy til rederiet i en bestemt periode, mens rederen også gir skipets mannskap, forsikring og vedlikehold på fartøyet. I vanlige tidscharteravtaler er transportøren ansvarlig for reisekostnader, for eksempel bunkerbrensel, kanalavgifter og havneavgifter.
Beholderfartøy
Flåten som brukes til å transportere containere består av havgående fartøyer i forskjellige størrelser, hver med spesielle egenskaper. Større fartøyer vil dra nytte av stordriftsfordeler og er best egnet for langtransport mellom store havner, mens mindre fartøyer har fleksibilitet til å gå inn i mindre havner. Store havner har landkraner for å laste/avlaste containere til/fra fartøyer, og noen mindre havner kan bare håndtere fartøyer utstyrt med kraner ombord, dvs. girede fartøyer.
Størrelsesklassene på containerskip kan kategoriseres som følger:
Ultrastore containerskip: Fartøyer med en containerkapasitet over 14 501 TEU som ikke kan passere gjennom den nye Panamakanalen (åpnet i juni 2016) på grunn av størrelsesbegrensninger. Disse fartøyene er hovedsakelig distribuert på Asia/Europa -tjenester.
New-panamax: Fartøyer med en containerkapasitet mellom 5.101 og 14.500 TEU som kan passere gjennom den nye Panamakanalen. Disse fartøyene er utplassert på et bredt spekter av langdistansetjenester, f.eks. Mainlane East/West, Non-Mainlane East/West og North/South.
Panamax: Fartøyer i et størrelsesområde mellom 3.001 og 5.100 TEU som tidligere var de største fartøystørrelsene som kunne passere gjennom Panamakanalen før forlengelsen. Disse fartøyene er distribuert på et bredt spekter av mellomtjenester over hele verden.
Mater: Fartøy mellom 1 001 og 3 000 TEU som hovedsakelig er utplassert i intra-regionale tjenester. Omtrent halvparten av disse fartøyene er utstyrt med kraner for å betjene små havner i mindre utviklede regioner.
Liten mater: Betegner fartøyer med opptil 1000 TEU kapasitet som handler med små volumtjenere.
MPC containerskip
MPC Container Ships fokuserer på eierskap og drift av mindre containerskip som er distribuert i regionale og intraregionale tjenester på grunn av en kombinasjon av distanse, volumer og havneinfrastrukturbegrensninger samt fleksibilitetskrav, f.eks. Omlasting av containere fra store fartøy på dypt vann havner til mindre fartøyer som betjener mindre havner i regionene (forsyningskjeder med nav og eiker). Intra-regionale tjenester støtter hovedtjenester ved å koble havner på interkontinentale rederier med en eller flere mindre havner, som ikke er tjenester fra hovedlinjefartøyene.
Normalone
06.09.2021 kl 18:59
10905
Helg11/dato sitt regneark traff også tilnærmet 100 % ift Q2 resultatene i MPCC (resultatene var litt bedre enn regnearket viste). Det gjør meg veldig trygg på at fremtiden vil være veldig lys for kursutviklingen i MPCC - ved at fremtiden viser en inntjening som tilsier en kurs langt over kr 25 (se P/E, NAV mv).
Normalone
06.09.2021 kl 20:45
10602
Flere enn IKEA son sliter med tilgang til varer pga problemer med transport;
https://www.nettavisen.no/okonomi/butikkhyllene-tommes-for-plastposer-og-brusbokser-kiwi-og-coop-melder-om-leveringsproblemer/s/12-95-3424176004
https://www.nettavisen.no/okonomi/butikkhyllene-tommes-for-plastposer-og-brusbokser-kiwi-og-coop-melder-om-leveringsproblemer/s/12-95-3424176004
Normalone
06.09.2021 kl 20:47
10608
Loveshak skrev Noen som har en oppdatert aksjonærliste?
Et tips er å skaffe seg abonnementet på Tekinvestor - der får en tilgang til aksjonærlister (2-3 dager forsinket).
Takk, HoillBrillan! :-)
CatchTrader
07.09.2021 kl 00:03
9949
Nei, er det på tide med et aldri så lite løft i kursen her?
Synes det er på tide at dere får litt igjen for konsulenttimene😁
Synes det er på tide at dere får litt igjen for konsulenttimene😁
Struts
07.09.2021 kl 06:20
9731
Eh, jeg har da aldri digresjoner? Pussig nok ble jeg opplyst på seminar nylig at en stuts kan veie 150 kilo, mens jeg vil påstå at jeg er mer som Karlsson på taket, "en vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år". Men jeg mangler jo propellen da, så slik sett er jeg vel mer struts, lite flyvedyktig. Sukk.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 777’ aksjer, og har med det 71.87% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: HSBC Bank ned 62’ (987’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 55’ (1,280’) og Clearstream Banking ned 35’ (4,691’ totalt). Ellers bare en del mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 434’ og 196’ aksjer (til resp. 1,954’ og 1,552’ totalt), MSIP Equity pluss 415’ (968’) og Citigroup Global Markets + 229’ (2,273’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 777’ aksjer, og har med det 71.87% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: HSBC Bank ned 62’ (987’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 55’ (1,280’) og Clearstream Banking ned 35’ (4,691’ totalt). Ellers bare en del mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 434’ og 196’ aksjer (til resp. 1,954’ og 1,552’ totalt), MSIP Equity pluss 415’ (968’) og Citigroup Global Markets + 229’ (2,273’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.
Redigert 07.09.2021 kl 06:24
Du må logge inn for å svare
Struts
07.09.2021 kl 06:22
9725
Loveshak skrev Noen som har en oppdatert aksjonærliste?
Her er de 50 største iht VPS-logg i dag, som regel gir jeg bare referat fra de største endringene, tar så mye plass ellers, men gang i blant går det vel?:
1. STAR SPIKE LIMITED 71 814 143 16,17%
2. CSI BETEILIGUNGSGESELLSCHAFT MBH 49 927 635 11,24%
3. SONGA CAPITAL AS - KONTO #11 21 758 517 4,9%
4. BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. - KONTO #1AL 18 919 341 4,26%
5. CANOMARO SHIPPING AS 18 399 438 4,14%
6. CACEIS BANK - KONTO #1I 12 692 633 2,86%
7. UBS EUROPE SE 9 966 229 2,24%
8. KLAVENESS INVEST AS 9 521 707 2,14%
9. SPIRALEN HOLDING AS - KONTO #3 9 058 205 2,04%
10. DEUTSCHE BANK AKTIENGESELLSCHAFT - KONTO #1D 8 375 217 1,89%
11. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1D 8 031 649 1,81%
12. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB - KONTO #2 5 571 984 1,25%
13. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -11 869 -0,23% 5 238 876 1,18%
14. CLEARSTREAM BANKING S.A. - KONTO #10A -35 760 -0,76% 4 691 632 1,06%
15. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1A 4 468 296 1,01%
16. SONGA INVESTMENTS AS - KONTO #9 3 370 037 0,76%
17. STATE STREET BANK AND TRUST COMP - KONTO #1E 3 245 574 0,73%
18. GOLDMAN SACHS & CO. LLC 2 561 895 0,58%
19. EUROCLEAR BANK S.A./N.V. 2 534 531 0,57%
20. CITIBANK, N.A. - KONTO #451A 2 497 164 0,56%
21. NORDNET BANK AB - KONTO #11 +7 782 +0,33% 2 362 450 0,53%
22. KLP AKSJENORGE INDEKS - KONTO #3 2 298 026 0,52%
23. CITIGROUP GLOBAL MARKETS LTD - KONTO #6 +229 132 +11,21% 2 273 843 0,51%
24. SANTANDER SECURITIES SERVICES, S.A 1 980 000 0,45%
25. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1F +434 794 +28,61% 1 954 699 0,44%
26. U.S. BANK NATIONAL ASSOCIATION - KONTO #1A 1 953 401 0,44%
27. ENG INVEST AS 1 899 718 0,43%
28. BANK JULIUS BÄR & CO. AG 1 886 963 0,42%
29. INTEC INTERNATIONAL AS 1 870 000 0,42%
30. SIX SIS AG - KONTO #2A 1 831 564 0,41%
31. AVANZA BANK AB - KONTO #2 -4 543 -0,27% 1 690 979 0,38%
32. THE BANK OF NEW YORK MELLON - KONTO #1Q 1 675 116 0,38%
33. VERDIPAPIRFONDET STOREBRAND - KONTO #2 1 674 824 0,38%
34. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1B 1 620 246 0,36%
35. VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE INDEKS 1 576 015 0,35%
36. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1H +196 800 +14,51% 1 552 935 0,35%
37. SONGA CAPITAL II AS 1 450 000 0,33%
38. SILBERG JOHNNY (f. 1940) 1 400 000 0,32%
39. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1AT 1 291 333 0,29%
40. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1BB -55 388 -4,15% 1 280 453 0,29%
41. MERRILL LYNCH PROF. CLEARING CORP. +4 158 +0,33% 1 248 134 0,28%
42. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1E -8 161 -0,65% 1 247 729 0,28%
43. UBS SWITZERLAND AG -4 000 -0,34% 1 186 710 0,27%
44. SAXO BANK A/S -750 -0,06% 1 169 301 0,26%
45. KOMMUNAL LANDSPENSJONSKASSE - KONTO #2 1 136 543 0,26%
46. HEGGELUND JAN (f. 1959) 1 109 817 0,25%
47. THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR 1 006 395 0,23%
48. HSBC BANK PLC - KONTO #1B -62 345 -5,94% 987 655 0,22%
49. MSIP EQUITY INN +75,13% 968 565 0,22%
50. CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. - KONTO #1A 943 000 0,21%
Topp 50 total +777 415 +0,24% 319 171 117 71,87%
1. STAR SPIKE LIMITED 71 814 143 16,17%
2. CSI BETEILIGUNGSGESELLSCHAFT MBH 49 927 635 11,24%
3. SONGA CAPITAL AS - KONTO #11 21 758 517 4,9%
4. BROWN BROTHERS HARRIMAN & CO. - KONTO #1AL 18 919 341 4,26%
5. CANOMARO SHIPPING AS 18 399 438 4,14%
6. CACEIS BANK - KONTO #1I 12 692 633 2,86%
7. UBS EUROPE SE 9 966 229 2,24%
8. KLAVENESS INVEST AS 9 521 707 2,14%
9. SPIRALEN HOLDING AS - KONTO #3 9 058 205 2,04%
10. DEUTSCHE BANK AKTIENGESELLSCHAFT - KONTO #1D 8 375 217 1,89%
11. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1D 8 031 649 1,81%
12. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB - KONTO #2 5 571 984 1,25%
13. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -11 869 -0,23% 5 238 876 1,18%
14. CLEARSTREAM BANKING S.A. - KONTO #10A -35 760 -0,76% 4 691 632 1,06%
15. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1A 4 468 296 1,01%
16. SONGA INVESTMENTS AS - KONTO #9 3 370 037 0,76%
17. STATE STREET BANK AND TRUST COMP - KONTO #1E 3 245 574 0,73%
18. GOLDMAN SACHS & CO. LLC 2 561 895 0,58%
19. EUROCLEAR BANK S.A./N.V. 2 534 531 0,57%
20. CITIBANK, N.A. - KONTO #451A 2 497 164 0,56%
21. NORDNET BANK AB - KONTO #11 +7 782 +0,33% 2 362 450 0,53%
22. KLP AKSJENORGE INDEKS - KONTO #3 2 298 026 0,52%
23. CITIGROUP GLOBAL MARKETS LTD - KONTO #6 +229 132 +11,21% 2 273 843 0,51%
24. SANTANDER SECURITIES SERVICES, S.A 1 980 000 0,45%
25. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1F +434 794 +28,61% 1 954 699 0,44%
26. U.S. BANK NATIONAL ASSOCIATION - KONTO #1A 1 953 401 0,44%
27. ENG INVEST AS 1 899 718 0,43%
28. BANK JULIUS BÄR & CO. AG 1 886 963 0,42%
29. INTEC INTERNATIONAL AS 1 870 000 0,42%
30. SIX SIS AG - KONTO #2A 1 831 564 0,41%
31. AVANZA BANK AB - KONTO #2 -4 543 -0,27% 1 690 979 0,38%
32. THE BANK OF NEW YORK MELLON - KONTO #1Q 1 675 116 0,38%
33. VERDIPAPIRFONDET STOREBRAND - KONTO #2 1 674 824 0,38%
34. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1B 1 620 246 0,36%
35. VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE INDEKS 1 576 015 0,35%
36. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1H +196 800 +14,51% 1 552 935 0,35%
37. SONGA CAPITAL II AS 1 450 000 0,33%
38. SILBERG JOHNNY (f. 1940) 1 400 000 0,32%
39. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1AT 1 291 333 0,29%
40. J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A. - KONTO #1BB -55 388 -4,15% 1 280 453 0,29%
41. MERRILL LYNCH PROF. CLEARING CORP. +4 158 +0,33% 1 248 134 0,28%
42. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1E -8 161 -0,65% 1 247 729 0,28%
43. UBS SWITZERLAND AG -4 000 -0,34% 1 186 710 0,27%
44. SAXO BANK A/S -750 -0,06% 1 169 301 0,26%
45. KOMMUNAL LANDSPENSJONSKASSE - KONTO #2 1 136 543 0,26%
46. HEGGELUND JAN (f. 1959) 1 109 817 0,25%
47. THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR 1 006 395 0,23%
48. HSBC BANK PLC - KONTO #1B -62 345 -5,94% 987 655 0,22%
49. MSIP EQUITY INN +75,13% 968 565 0,22%
50. CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. - KONTO #1A 943 000 0,21%
Topp 50 total +777 415 +0,24% 319 171 117 71,87%
Redigert 07.09.2021 kl 06:23
Du må logge inn for å svare
TraderMom
07.09.2021 kl 08:46
9313
Ja, på tide med et løft. Mye morsommere med aksjekurser som går opp, enn aksjekurser som går ned :-D
Spøk til side, når jeg ser på TA her over morgenkaffen, så kan ting tyde på at pilen begynte å vende oppover i går ettermiddag. Tar naturligvis alle mulige forbehold, men kan komme en u-sving oppover igjen her:
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AMPCC&x=61&y=10&time=18&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=1%2F28%2F2021&freq=8&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=4&maval=9&uf=8&lf=256&lf2=4&lf3=512&type=4&style=350&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11
Spøk til side, når jeg ser på TA her over morgenkaffen, så kan ting tyde på at pilen begynte å vende oppover i går ettermiddag. Tar naturligvis alle mulige forbehold, men kan komme en u-sving oppover igjen her:
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AMPCC&x=61&y=10&time=18&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=1%2F28%2F2021&freq=8&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=4&maval=9&uf=8&lf=256&lf2=4&lf3=512&type=4&style=350&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11
Redigert 07.09.2021 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
07.09.2021 kl 09:17
9090
Nå må f*** meg markedet se til å våkne opp!
As a result, industry insiders nationwide are predicting that freight rates are expected to continue to rise to record levels in the second half of the year.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3136629/coronavirus-controls-pushing-chinas-southern-container-ports
As a result, industry insiders nationwide are predicting that freight rates are expected to continue to rise to record levels in the second half of the year.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3136629/coronavirus-controls-pushing-chinas-southern-container-ports
Kbb
07.09.2021 kl 09:31
8975
Svinger litt ,men det kommer nokk store utbytter ,men somme selger seg ut før det ,forstå det kven som vill
Londonmannen
07.09.2021 kl 09:33
8984
Det må være det siste års oppgang som gjør at markedet mener at aksjekursen MPCC må få kjøle seg ned en smule før den blir interessant. Vi kan heller ikke utelukke at en del småinvestorer sier seg fornøyd med flere hundre prosent gevinst og sikrer gevinsten ved å gå ut. I tillegg var det nok en del investorer som forventet at det skulle bli såvel bedre tall som noe konkret om utbytte på Q2 presentasjonen. Men tar man en titt på kurven over rateutviklinen, så ser man at der ligger en betydelig stigning fra begynnelsen av juli og utover. Denne ratestigningen påvirket tydeligvis investorene sine forventninger til Q2, selv om stigningen kom etter at Q2 var avsluttet.
Et siste moment er nok frykten for et oktober-krakk. Skjer det en korreksjon i løpet av september/oktober, så vil den også ramme MPCC. Så enm del holder nok på krigskassen og håper på å få øke sin beholdning i MPCC til enda bedre kurser.
Q3 vil komme inn med en fantastisk inntjening og trolig med noe mer guiding vedrørende utbytte-policy for 2022. Personlig tror jeg at interessen for MPCC vil ta seg opp utover høsten og at aksjeklursen blir liggende p¨å et betydeølig høyere nivå når virionger inbn 2022. 2022 som vil bli et m,agisk år hva gjelder inntjening og utbytte. Bare å glede seg.
Et siste moment er nok frykten for et oktober-krakk. Skjer det en korreksjon i løpet av september/oktober, så vil den også ramme MPCC. Så enm del holder nok på krigskassen og håper på å få øke sin beholdning i MPCC til enda bedre kurser.
Q3 vil komme inn med en fantastisk inntjening og trolig med noe mer guiding vedrørende utbytte-policy for 2022. Personlig tror jeg at interessen for MPCC vil ta seg opp utover høsten og at aksjeklursen blir liggende p¨å et betydeølig høyere nivå når virionger inbn 2022. 2022 som vil bli et m,agisk år hva gjelder inntjening og utbytte. Bare å glede seg.
Jeg satser på det du ser, TraderMom. :-)
I andre nyheter:
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/09/07/7732396/analytiker-imponert-over-kinas-sterke-handelsbalanse?internal_source=sistenytt
«Sterke makrotall fra Kina er generelt sett positivt for aksjemarkedene både i Asia, Europa og USA», skriver han i sin morgenkommentar tirsdag, og uttrykker i motsetning til Halley dermed god tro på at godstemningen smitter over på Wall Street når handelen gjenopptas.
«Gitt gårsdagens solide oppgang i Europa og Asia, er sjansen stor for at investorene sender både S&P 500 og Nasdaq-indeksene i ny «all-time high» i dag», fortsetter Berntsen.
I andre nyheter:
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/09/07/7732396/analytiker-imponert-over-kinas-sterke-handelsbalanse?internal_source=sistenytt
«Sterke makrotall fra Kina er generelt sett positivt for aksjemarkedene både i Asia, Europa og USA», skriver han i sin morgenkommentar tirsdag, og uttrykker i motsetning til Halley dermed god tro på at godstemningen smitter over på Wall Street når handelen gjenopptas.
«Gitt gårsdagens solide oppgang i Europa og Asia, er sjansen stor for at investorene sender både S&P 500 og Nasdaq-indeksene i ny «all-time high» i dag», fortsetter Berntsen.
Redigert 07.09.2021 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
Det går ikke ubemerket hen for de store mediehusene heller. Fra BBC News
"It's a worldwide crisis. I don't like using the word 'crisis' because it makes people nervous," he said.
https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-58474305
"It's a worldwide crisis. I don't like using the word 'crisis' because it makes people nervous," he said.
https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-58474305
hectorgonzales
07.09.2021 kl 12:43
8377
Ny feederlinje fra MSC: https://container-news.com/msc-starts-multimodal-service-connecting-turkey-with-germany/
Ukentlige seilinger fra Istanbul til Trieste (feederskip) og deretter jernbane til Tyskland. Som nevnt i chesterfielden på MPC clubhouse (Havna Tjøme) - logistikken er som vann - finner nye veier.
Det skal bli spennende å se om container trafikk nå lastes om med Istanbul som hub. Kanskje Genova også har "port congestion" slik at nye muligheter dukker opp for å få fart på vareflyten.
Og videre så introduserer nå Hapag nytt gebyr for containere (Heavy Lift Charge) på vekt over 14t på 20". Altså - en skulle nesten tro at disse som sitter og beregner nye inntektsmuligheter kommer fra stillinger i skattetaten - evt RyanAir.
Ukentlige seilinger fra Istanbul til Trieste (feederskip) og deretter jernbane til Tyskland. Som nevnt i chesterfielden på MPC clubhouse (Havna Tjøme) - logistikken er som vann - finner nye veier.
Det skal bli spennende å se om container trafikk nå lastes om med Istanbul som hub. Kanskje Genova også har "port congestion" slik at nye muligheter dukker opp for å få fart på vareflyten.
Og videre så introduserer nå Hapag nytt gebyr for containere (Heavy Lift Charge) på vekt over 14t på 20". Altså - en skulle nesten tro at disse som sitter og beregner nye inntektsmuligheter kommer fra stillinger i skattetaten - evt RyanAir.
Redigert 07.09.2021 kl 12:47
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.09.2021 kl 13:04
8240
Takk for info!
Nylig dukket det jo opp en artikkel om manko på jernbanevogner ment for containertransport, men om det gjelder i dette området vet jeg ikke.
Uansett er det neppe noe stort lager med jernbanevogner som bare står og venter på oppdrag?
En får vel håpe at det heavy lift charge er såpass høyt at det lønner seg å dele lasten på flere containere...nesten som med RyanAir ja, ved at man tok med en håndbagasje som var liten nok til å bli godtatt og så en diger veske som håndbagasje nr 2 som de jo godtok en stund. Altså i stedet for en koffert man måtte betale for.
Nylig dukket det jo opp en artikkel om manko på jernbanevogner ment for containertransport, men om det gjelder i dette området vet jeg ikke.
Uansett er det neppe noe stort lager med jernbanevogner som bare står og venter på oppdrag?
En får vel håpe at det heavy lift charge er såpass høyt at det lønner seg å dele lasten på flere containere...nesten som med RyanAir ja, ved at man tok med en håndbagasje som var liten nok til å bli godtatt og så en diger veske som håndbagasje nr 2 som de jo godtok en stund. Altså i stedet for en koffert man måtte betale for.
Lo godt nå. Ryanair var en meget passende sammenligning.
PSI- Investor
07.09.2021 kl 13:14
8226
'stjålet' fra Golden Goat på GOGL- tråden angående å bruke bulkskip til containertransport:
The Northern P&I Association recommends: “Shipowners should first contact insurers, classification societies and flag states to seek their guidance and suggestions to determine what modifications need to be made to meet their requirements.”
The association also added: “For a bulk carrier, if the fixed installation of the cargo is not modified and strengthened, the bulk carrier will be equipped with appropriate accessories, equipment and straps to fulfill this obligation, which is unusual. . Additional equipment may be required, and additional strength and stability assessments are required, and crew capabilities should also be assessed."
The British P&I Club recently informed customers that if containers are loaded on bulk carriers, they should pay attention to the stowage rules. In addition, the existing strength calculations for decks and hatch covers of modern bulk carriers usually only consider the so-called green sea load, not the weight of the cargo. However, the allowable load density can be increased by strengthening, depending on the approval of the ship class. Likewise, any tank top loading requires special consideration and approval.
Most importantly, bulk carrier owners who wish to accept some high-charge containers will need to consider updated stability analysis. Now that there are so many fires caused by containers, insurance companies have advised shipowners to purchase additional firefighting equipment.
The lack of cellular container tonnage in the chartering market has also forced many companies to use the multi-purpose (MPP) and open bulk carrier market to meet their needs this year, which has brought MPP rates to record levels.
The Northern P&I Association recommends: “Shipowners should first contact insurers, classification societies and flag states to seek their guidance and suggestions to determine what modifications need to be made to meet their requirements.”
The association also added: “For a bulk carrier, if the fixed installation of the cargo is not modified and strengthened, the bulk carrier will be equipped with appropriate accessories, equipment and straps to fulfill this obligation, which is unusual. . Additional equipment may be required, and additional strength and stability assessments are required, and crew capabilities should also be assessed."
The British P&I Club recently informed customers that if containers are loaded on bulk carriers, they should pay attention to the stowage rules. In addition, the existing strength calculations for decks and hatch covers of modern bulk carriers usually only consider the so-called green sea load, not the weight of the cargo. However, the allowable load density can be increased by strengthening, depending on the approval of the ship class. Likewise, any tank top loading requires special consideration and approval.
Most importantly, bulk carrier owners who wish to accept some high-charge containers will need to consider updated stability analysis. Now that there are so many fires caused by containers, insurance companies have advised shipowners to purchase additional firefighting equipment.
The lack of cellular container tonnage in the chartering market has also forced many companies to use the multi-purpose (MPP) and open bulk carrier market to meet their needs this year, which has brought MPP rates to record levels.
CatchTrader
07.09.2021 kl 13:18
8278
Mission accomplished😄
Dere trenger ikke excelark, dere trenger bare meg som sier i fra når dere skal kjøpe😂😂 Fin driv oppover nå 🚀
Dere trenger ikke excelark, dere trenger bare meg som sier i fra når dere skal kjøpe😂😂 Fin driv oppover nå 🚀
Alejandreuta
07.09.2021 kl 13:35
8236
Da takker jeg for meg. Har ikke vært veldig aktivt, men har gjort noen gode kroner på MPCC takket være alle dere dyktige menneskene inne på dette forumet. Har lest tråden fra start til slutt og har lært masse. Har ståltrua på Shipping generellt og Bulk og tank spesielt. Ikke minst takket være at Container og gass har lagt beslag på alt som er av sloter og gitt en lav ordrebok i andre segmenter. Dette er en av de beste trådene jeg har funnet med flinke folk, saklige argumenter, gode analyser og en treffsikkerhet på analyser og estimater jeg sjeldent har sett maken til. Er så heldig at jeg nok får lese mer av flere av dere i Ernst Russ tråden og dette er gratisinfo som er langt mer troverdig og mer til å stole på enn noen analyseeksperter. Var så heldig at jeg heiv meg på tråden til Helg11 om Ernst Russ og kommer nok til å ri den videre. Uansett masse lykke til videre og takk for den gode jobben dere alle har gjort og gjør!
Alejandreuta
07.09.2021 kl 13:35
8288
Da takker jeg for meg. Har ikke vært veldig aktivt, men har gjort noen gode kroner på MPCC takket være alle dere dyktige menneskene inne på dette forumet. Har lest tråden fra start til slutt og har lært masse. Har ståltrua på Shipping generellt og Bulk og tank spesielt. Ikke minst takket være at Container og gass har lagt beslag på alt som er av sloter og gitt en lav ordrebok i andre segmenter. Dette er en av de beste trådene jeg har funnet med flinke folk, saklige argumenter, gode analyser og en treffsikkerhet på analyser og estimater jeg sjeldent har sett maken til. Er så heldig at jeg nok får lese mer av flere av dere i Ernst Russ tråden og dette er gratisinfo som er langt mer troverdig og mer til å stole på enn noen analyseeksperter. Var så heldig at jeg heiv meg på tråden til Helg11 om Ernst Russ og kommer nok til å ri den videre. Uansett masse lykke til videre og takk for den gode jobben dere alle har gjort og gjør!
PSI- Investor
07.09.2021 kl 14:31
7968
Så har det nok en gang dukket opp nye og bedre rater i Helg11's eminente regneark:
Overskudd pr aksje estimeres nå som følger:
2022: 9,50
2023:12,78
2024:14,11
Totalt: 36,39
Skulle vi få 75% utbytte av dette vil det tilsvare kr 27,29
Og skulle kursen da gå ned tilsvarende det som betales ut i utbytte vil den da ligge på minus 1,50 sånn ca he he. Eller, det tilsvarer jo at kursen ikke endrer seg fra dagens det da, før utbyttene begynner. Men det gjør de nok sikkert.
Hvis det i mellomtiden er sluttet gode avtaler for årene 2025-2027 antar jeg heller at kursen på det tidspunktet slett ikke er så gal, selv etter utbyttene
Overskudd pr aksje estimeres nå som følger:
2022: 9,50
2023:12,78
2024:14,11
Totalt: 36,39
Skulle vi få 75% utbytte av dette vil det tilsvare kr 27,29
Og skulle kursen da gå ned tilsvarende det som betales ut i utbytte vil den da ligge på minus 1,50 sånn ca he he. Eller, det tilsvarer jo at kursen ikke endrer seg fra dagens det da, før utbyttene begynner. Men det gjør de nok sikkert.
Hvis det i mellomtiden er sluttet gode avtaler for årene 2025-2027 antar jeg heller at kursen på det tidspunktet slett ikke er så gal, selv etter utbyttene
Redigert 07.09.2021 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
Struts
07.09.2021 kl 15:13
7805
Takk i lige måde, og Helge og Russ viser også veien videre for mange!
Jan Banan
07.09.2021 kl 15:56
7602
Denne artikkelen forteller at vi vil se videre rateøkning fra mid-september og inn i oktober:
https://container-news.com/hapag-lloyd-and-msc-apply-charges-from-asia-to-america/
https://container-news.com/hapag-lloyd-and-msc-apply-charges-from-asia-to-america/
Jan Banan
07.09.2021 kl 16:45
7371
Riktig så hyggelig avslutning. Så ser vi også en dobbel bunn. En dobbel-bunn-formasjon er en bunnformasjon som markerer slutten på en nedgangsperiode. Formasjonen består av to bunner som er omtrent like dype. Kjøpssignalet gis når kursen bryter opp over bunnene.
- Jeg tror det meste da ligger tilrette for et lite rally neste dagene (bruk 1 times intervall for å se dobbel bunn)
- Jeg tror det meste da ligger tilrette for et lite rally neste dagene (bruk 1 times intervall for å se dobbel bunn)
Redigert 07.09.2021 kl 16:53
Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
07.09.2021 kl 17:07
7357
Da er rosgun tilbake i ny drakt ser jeg. Ny profil. Samme gamle hausingen.
Normalone
07.09.2021 kl 18:11
7084
Det som også underbygger det du skriver Jan Banan ift TA og at vi muligens vil se et lite rally, er omsetningen på henholdsvis stigning/kursfall. Over en lengre periode har vi generelt sett et betraktelig høyere volum når kursen stiger sml med dagene når den faller - hvilket forsterker det du poengterer. Når en også tar med de fundamentale forholdene, hvor vi i dag igjen får beskjed om at ratene fortsetter å øke, ligger etter mitt syn alt til rette for en hyggelig kursutvikling fremover.
Redigert 07.09.2021 kl 18:12
Du må logge inn for å svare
Helg11
07.09.2021 kl 19:27
6748
Banchero: Mange friske slutninger! :-)
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Elbspirit 2008 3426 2410 no fixed to Cma Cgm 42 m $40,000/d
Calidris 2012 2758 2220 no extended to One 35-37 m $35,000/d
San Lorenzo 2014 1700 1230 yes extended to Oocl 35-37 m $35,000/d
Varamo 2007 1296 957 yes fixed to Xpress 24 m $30,250/d
Skyline 2007 629 401 yes fixed to Samudera 12-14 m $14,000/d
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Elbspirit 2008 3426 2410 no fixed to Cma Cgm 42 m $40,000/d
Calidris 2012 2758 2220 no extended to One 35-37 m $35,000/d
San Lorenzo 2014 1700 1230 yes extended to Oocl 35-37 m $35,000/d
Varamo 2007 1296 957 yes fixed to Xpress 24 m $30,250/d
Skyline 2007 629 401 yes fixed to Samudera 12-14 m $14,000/d
CatchTrader
07.09.2021 kl 19:47
6684
FunHouseComp skrev Da er rosgun tilbake i ny drakt ser jeg. Ny profil. Samme gamle hausingen.
Hva behager?
Jan Banan
07.09.2021 kl 20:03
6720
Jepp. Nr. 2 i omsetning med 200mill... .rett bak Oljestyggen selv... 500mill
Er det da dobbel bunn med en cup'n handle on top.... TA pilene peker nordover og det gjør alt annet også... da går det nok opp i morgen også.
Er det da dobbel bunn med en cup'n handle on top.... TA pilene peker nordover og det gjør alt annet også... da går det nok opp i morgen også.
Alby
07.09.2021 kl 20:11
6720
Har lest i Moss Avis i dag at Coop og Norgesgruppen har problemer med å få inn varer, på grunn av transporten fra bla. China. Hyller blir tomme 😎