MPCC Bull 2021

Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 1862444

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Argus
13.09.2021 kl 15:21 8061

Artig, Struts!

Jeg er glad i å stikke ut hodet, men mister det oftere enn at jeg lykkes med mine forslag.....

For noen år siden vurderte jeg seriøst (?) å starte et nytt parti. Leste meg opp på Valgloven og fant ut at man måtte ha 5.000 underskrifter. Pytt, pytt, det skulle gå bra.

Så ble nok interessen mindre het enn da jeg fikk idéen. Men jeg fortalte den til flere venner og bekjente og om navnet på partiet. Så det var nok noen tiltalls personer som visste om det.

Partiet skulle hete Helsepartiet. Et par år senere leste jeg at Lise Askvik som var programleder i P4, stiftet Helsepartiet. Det var i 2016. Da jeg slo opp på hjemmesiden nå, fant jeg at man benytter slagordet "Et friskere Norge". Det var kanskje ikke så lett å drive partiet da pandemien startet, men .....

Men for all del; jeg ønsker henne alt hell i tiden fremover. Hun var en fargeklatt da hun stod frem og forlangte at brystkreftrammede kvinner også skulle få dekket utgifter til rekonstruksjon. det var jo et viktig tema som hun vant frem med.

Fordelen med å starte et politisk parti er jo at du kan motta støtte til et lite sekretariat og til dekning av utgifter...... Altså, Staten dekker utgifter til sekretariatet, skrivebord osv. Og kanskje noen wienerbrød..... Mon tro om Staten også hadde sponset et par Aas.....?

Kanskje idéen min hadde sin grobunn i Wesenlunds "Vårt Parti"!
Redigert 13.09.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
13.09.2021 kl 16:04 7971

Ikkje MPCC, men flott reportasje og bilder. Drar vel inn eit par millioner i døgnet den der, med dagens megarater.

https://www.google.com/amp/s/metro.co.uk/2021/09/12/worlds-biggest-container-ship-arrives-in-uk-as-fans-watch-on-15246999/amp/
Redigert 13.09.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Alby
13.09.2021 kl 16:46 7978


Så har jeg proviantert for en lang kveld og tidlig natt, fylt opp med Tuborg. Kan det bli bedre 😂😂🎺🎺
Kaga
13.09.2021 kl 18:43 7560

Paneldebatt med Constantin Baack tilstede i dag, i

Capital Link 13th Annual Shipping & Marine Services Forum
"London Calling - Supercycle Ahead?" Digital Conference, Monday, September 13, 2021

Kort lite referat;

Var mange i panelet, så det var ikke så mye CB slapp til, men i veldig korte trekk så ser han fortsatt et meget stramt marked og kontraktsinngåelser på høye rater, iallefall langt inn i 2022. På spørsmål om vi er i eller har en supersyklus foran oss, så var han litt tilbakeholden med å bruke det begrepet, men det skinte vel gjennom at ja, dette kommer til å være et sterkt marked - lenge.

Med hensyn til ordreboken for nybygg innen container. Vi har sett en del bestillinger de siste månedene, men ordreboken er allikevel tynn ble det sagt, og spesielt innen feederklassen hvor MPC opererer. Mange kvier seg for å bestille pga usikkerheten vedrørende kommende miljø-reguleringer og det faktum at man fortsatt ikke vet hva som vil være det rette valget når det gjelder motorer og drifstoff for skip i årene fremover.

På spørsmål om hva den voldsomme inntjeningen/cashflowen fremover skulle brukes til sa CB at de fortsatt ikke har noen planer om bestilling av nybygg. Cashflowen vil som tidligere uttalt gå til å "optimalisere balansen"/nedbetale litt gjeld (ikke all gjeld), og betale ut betydelige utbytter. Han brukte ordene "significant dividend", og "our priority will be to return capital to investors". Og som vi har hørt en stund, så er vel utbyttene ikke så veldig langt unna (uten at han sa noe om tidspunktet i denne omgang)

Man var også inne på at mange shipping-kunder verden over høyst sannsynlig nå vil ønske å bygge mye større lagerbeholdninger enn det de pleide å sitte med før pandemien. Før pandemien var tilgengeligheten på å få shippet varer rask og god og rimelig, dermed satt mange med lite varer på lager, noe mange har brent seg på. Og det er det nok mange som vil forsøke å unngå i fremtiden, ved å ha mer varer på lager. Dermed blir det mye å gjøre for containerskip, lenge.

Så ikke så mye nytt før de fleste som følger med her inne, men alltid greit å få bekreftet tingenes tilstand inni mellom :)

Jeg tok ikke notater, så det er vel det jeg husker sånn rimelig godt fra paneldebatten. Det ble gjort opptak, og det blir vel lagt ut på Capital Link's YouTube kanal etterhvert (tok noen dager forrige gang)
Redigert 13.09.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.09.2021 kl 19:10 7439

Takk for referatet Laga. Fikk ikke anledning til å høre selv.
Ikke så mye nytt, men kjekt at de har sterk fokus på utbytte, og ikke ser ut til å forhaste seg med hensyn til nybygg.

Takk skal du ha!
Alltid godt å høre fra sjefen sjøl at det fremdeles går slik vi tror!
Struts
14.09.2021 kl 06:06 6426

Ja, takk for det!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 565’ aksjer, og har med det 72.05% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Verdipapirfondet DNB SMB ned 776’ (4,795’ totalt), Clearstream Banking minus 192’ (4,462’), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 120’ (6,338’) og The Bank of NY Mellon minus 51’ (1,472’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 537’ og 373’ aksjer (til resp. 890’ og 8,405’ totalt), Citigroup Global Markets pluss 85’ (1,244’), Nordnet Livsforsikring + 35’ 5,119’) og Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) opp 31’ (1,901’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
VolumOpp
14.09.2021 kl 09:32 5866

Veldig bra at ordene "significant dividend", og "our priority will be to return capital to investors" blir brukt. Det viser at selskapet og aksjonærene går fine år i møte.
VolumOpp
14.09.2021 kl 09:53 5743

Minner også om kursmål som foreligger:

Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Clarkson: 40 kr

Uvær skaper større køer i havnene i Asia: + nytt uvær påvei...
https://theloadstar.com/another-typhoon-hits-china-schedules-will-get-messier-and-more-confusing/
"Fibs Logistics said schedule delays of 14-days from ports in central and north China were now “the norm”, adding: “We expect to see sailing schedules become messier and more confusing.”"

Blank sailings back again!
https://theloadstar.com/2m-blank-sailings-resurface-and-take-angry-shippers-by-surprise/
“It seems a bit strange that after some of the lines said they would cap rate increases last week, that [other] carriers are starting to blank sailings again,” he said."

Ut ifra det nåværende nyhetsbildet ser vi mest sannsynlig vekst i ratene langt inn i oktober. Nyhetene om blank sailings og uvær vil da også forflytte håpet til at ting vil løse seg i Q1 2022 til et senere tidspunkt. Enkelte kilder viser også til at selskaper ikke vil havne i samme klemme mtp tomme varelagre og at 2022 vil brukes til å fylle opp. Dermed vil muligheten for veldig høye rater i hele 2022 allerede kunne være en realitet. Dette er positivt for langsiktige MPCC investorer.

Det har dukket opp en feil i dps i begge 2021 skjemaer.
Argus
14.09.2021 kl 10:59 5514

Ja, det er fint å lese at Baacks strategi er konsistent. Han har gjentatt dette ved flere anledninger, og jeg antar at noe av årsaken til kursnedgangen fra kr. 28 til kr. 18,50 skyldtes nettopp mangelen på en klar uttalelse om når utbytteutdeling vil skje. Markedet forventet at selskapet ville komme med en slik uttalelse, og når det ikke skjedde, var det en del som trakk seg ut. Det vil nok ikke holde at man bruker uttrykk som "utbytte i 4. kvartal i år eller 1. kvartal neste år." Det er for vagt.

Nå gjentar Baack at selskapet vil prioritere aksjonærene i form av tilbakebetalinger til dem. Da er det særdeles viktig at dette temaet følges opp mer konkret under 3. kvartalspresentasjonen. Her må det nok noe mer håndfast til, ellers er jeg redd markedet vil reagere surt. Jeg tror nok utviklingen har vist at aksjonærene gjerne liker at selskapet nedbetaler lån, men det er utbytte som til syvende og sist teller for de fleste. En fugl i hånden er bedre enn ti........
Redigert 14.09.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Helg11
14.09.2021 kl 13:37 4977

Hva er feil? Vi har lagt inn at vi ikke regner med utbytte iår?

ahh... ok, så bare at posten var nullet. Tenkte det var en følgefeil av noe annet... alles in ordnung then.

Takk, starten av solid supersyklus og med bilde av CB, glimrende!

Snakket nettopp med en som skulle levert meg en laptop i mars, han har fremdeles intet å levere. Han sa at kommer det noe inn, skjermer, maskiner etc så er det inne i fem min og så er det solgt. Alle han kjente til slet med det samme problemet. Den jeg skulle ha den kommer ikke til å komme i det hele tatt.
Avtaler om levering brytes hele tiden, alt er usikkert.
Nå vet vi jo dette allerede, men alltid fint å få bekreftet fra de som opplever det.
Og det er med og bekrefter at dette vil vare lenger, for en ting er å få varer som allerede er solgt inn, men de (og sikkert veldig mange andre rundt i verden) ønsker jo å få bygget et lite lager igjen slik at kunder som vil ha varer med en gang også kan få handle.
Struts
14.09.2021 kl 14:23 5031

Helt på siden: Innbiller meg at jeg så dato (?, jeg var litt tåkelagt under seansen) iført også CAPS med MPCC logo i Tjøme. Ble om ikke akkurat misunnelig, ok, litt da, men fikk to eksemplarer tilsendt fra WorkWear. Arriverte i går - made in Venezia (vel, ikke Logoen da)!
Redigert 14.09.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare

Så bra!
Hadde egentlig vært litt kult om en helg gjeng møtte på kvartalspresentasjon med caps/ t- skjorte og ev egen kaffekopp, det hadde nok blitt lagt merke til!
Helg11
14.09.2021 kl 14:48 4966

Det var nok meg med capsen Struts. Veldig anvendelig!!
IR er i tankeboksen om neste kvartalspresentasjon blir i en større sal, med muligheter for MPCC aksjonærer til å stille opp, avhengig av smittesituasjon etc. Så ja: Da får vi stille i MPCC Bulls Uniformen og skape litt stemning. :-)
VolumOpp
14.09.2021 kl 15:05 5125

Ratene og New ConTex fortsetter opp i alle størrelser. Opp ca. 0.97% siden torsdag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Struts
14.09.2021 kl 15:14 5325

Haha, fornemmet det ikke bare var tåke men asfaltert ertestuing i front av mine nærsynte hyseøyne!

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nedslaende-ikea-beskjed---kan-ta-tid/74220392

IKEA advarer kundene om tomme hyller. Kan ta opp til 1 1/2 år før problemene er løst.

halvannet år fra nå, det er fint, da bør vi ha sikret gode rater til nesten 2026
Nye rater for dagen, ratene er høyere men dollaren er ned.
2022: 9,52
2023: 12,90
2024:14,28
totalt overskudd pr aksje da stipulert til kr 36,70 på disse tre år.

Hapag Lloyd opp 12% i Frankfurt
LPGfan
14.09.2021 kl 15:57 5841

Viser bare at denne ikke kommer til å reagere på noe som helst før utbytter er helt konkrete, og da vil den doble seg fort. Ratene kan gå 3x og flåteverdien kan doble seg, men denne vil ligge i stabilt sideleie til vi hører ordene " for Qx anbefaler vi til styret Nok X i utbytte pr aksje ”

Den vil jo ikke doble seg når utbytter blir meldt... - Men burde den det? Njoatjanjo... Men stige 60 - 70 prosent burde den jo
Alby
14.09.2021 kl 17:23 5518


Hvor kunne man bestille koppen, noen snakker om en caps, er den tilgjengelig ?

Sjekk på regnearket for å bestille klær, info ligger under fanen MPCC wear. Man kan bestille fra hele varesortimentet til workwear.no
Kaffekopp ble vel bestilt på Fotoknutsen, det var dato som fikset dem
Helg11
14.09.2021 kl 18:25 5364

200.000 dollar/dag er jo greit.... (Banchero)

Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Bernhard Schulte 2010 4600 2930 n o extended to Cosco 34-36 m $51,700/d
Synergy Oakland 2009 4253 2900 n o fixed to Vasi 60-90 days $200,000/d
Gardnier 2003 2556 1768 yes extended to Maersk 38-40 m $33,000/d
Haian West 2007 1740 1302 yes fixed to Hmm 23-25 m $31,500/d
Asiatic Pride 2008 1049 671 n o fixed to Zim 24 m $29,000/d
Alby
14.09.2021 kl 18:37 5346


Hjelp, jeg finner ikke kartet vårt 😩😩

https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0d5Pc4LpqdKybrlc8PnZ7RQl50Xl778rlW1NrVZpOEGQI5NfkSTkX2Ft0&v=M8_0uY6rT5Q&feature=youtu.be

Fra 45:30 uttaler CB seg om kjøp av nye skip(som han ikke vil gjøre), og utbetaling av utbytte.
«Musikk i mine ører»





Det er noen utrolige slutninger som inngås om dagen - og ratene fortsetter å stige. Det er heller ingenting som tyder på at det er på vei til å stoppe... Kursen har derimot stått stille den siste tiden og er faktisk over 10 % ned fra kursen I juni. Vi er snart ferdig med Q3, og om ikke lenge er vi i 2022 og MPCC skal ha nye kontrakter på rundt 30 skip (i tillegg til 6 skip i år). De nye slutningene for MPCC vil snart komme på rekke og rad.

Vi får bare flere og flere bekreftelser på at det Constantin sier om hvor lenge det gode markedet vil vare og kontanstrømmen MPCC vil få fremover (som etterhvert blir delt ut som utbytte). Hvis det inntreffer - er vi langt over kr 40.
Redigert 14.09.2021 kl 20:13 Du må logge inn for å svare

Må være litt kleint å loffe rundt i tskjorte og kaffekopp med Mpclogo, med den kursutviklingen dere opplever om dagen? Håper virkelig dere får en real oppsving snart! Det fortjener dere, med alt det dere bidrar med her.
Det må kanskje en eller annen nyhet til nå, for å få dampen opp? Eller hva tror dere - Er alt av rater, utsikter, overskudd, og utbytte virkelig priset inn i dagens kurs? Det er jo lite logisk uansett hvordan man vinkler dette. Nå ligger kursen i nedre del av trendkanalen, så neste dager kan bli spennende. En reaksjon opp nå burde vel ikke være for mye å be om.
Lykke til 👊🏽
Struts
15.09.2021 kl 06:06 3908

Neida, det er morgenantrekket det, nesten som pyjamas å regne - om ettermiddag/kveld er det smoking og flosshatt!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 297’ aksjer, og har med det 72.13% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned 202’ (8,881’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 121’ (4,998’), The Bank of NY Mellon ned 55’ (1,416’) og Avanza Bank ned 23’ (1,657’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Citigroup Global Markets opp 485’ (1,730’ totalt), Bank de Luxembourg pluss 129’ (1,190’), State Street Bank + 42’ (3,288’) og Goldman Sachs + 38’ (2,600’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.