MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
22.09.2021 kl 10:15
4195
...Sitter dere å diskuterer oppkjøp som er under eller tilsvarende forventet utbytte de neste 3-4 årene... Har dere røyka noe dere ikke tålte?
Nei... Regn ut forventet utbytte og sleng på en premium pr. aksje basert på verdi i desember 2025
Nei... Regn ut forventet utbytte og sleng på en premium pr. aksje basert på verdi i desember 2025
Redigert 22.09.2021 kl 10:15
Du må logge inn for å svare
CashTrader:
Et oppkjøp til kr. 31 pr. aksje?
Neppe, ikke til den prisen. Det gir en PE i 2022 på litt over 3, hvilket er altfor lite.
Det sitter et par store investorer i styret og som har flere enn 10 % av aksjene. Dersom tilbudet er for lavt, er det tilstrekkelig at kun én av disse setter tommelen ned, så blir det ikke noe oppkjøp. Vi aksjonærer kan sitte med aksjene i tre år og oppnå nesten den samme summen bare i utbytte. I tillegg kommer verdien av selskapet, slik at man kommer raskt over kr. 50 (inkl. utbytte) bare ved å forbli aksjonær.
_________________________________
Ellers er det ett budskap som heretter bør utbasuneres til alle; og især analytikere og de som kommenterer MPC:
MPC eier såkalte feedere, i motsetning til linere (ordinære containere).
Det er svært få nykonytraheringer av feedere, i motsetning til linere.(Tror det var Kbkristi eller Helg11 som omtalte containere som linere. Da har vi et fellesord for dem, i motsetning til feedere).
Det er viktig at markedet forstår denne forskjellen. Neste gang noen skriver om overkontrahering i containerbransjen gjelder det altså IKKE feedere!
Et oppkjøp til kr. 31 pr. aksje?
Neppe, ikke til den prisen. Det gir en PE i 2022 på litt over 3, hvilket er altfor lite.
Det sitter et par store investorer i styret og som har flere enn 10 % av aksjene. Dersom tilbudet er for lavt, er det tilstrekkelig at kun én av disse setter tommelen ned, så blir det ikke noe oppkjøp. Vi aksjonærer kan sitte med aksjene i tre år og oppnå nesten den samme summen bare i utbytte. I tillegg kommer verdien av selskapet, slik at man kommer raskt over kr. 50 (inkl. utbytte) bare ved å forbli aksjonær.
_________________________________
Ellers er det ett budskap som heretter bør utbasuneres til alle; og især analytikere og de som kommenterer MPC:
MPC eier såkalte feedere, i motsetning til linere (ordinære containere).
Det er svært få nykonytraheringer av feedere, i motsetning til linere.(Tror det var Kbkristi eller Helg11 som omtalte containere som linere. Da har vi et fellesord for dem, i motsetning til feedere).
Det er viktig at markedet forstår denne forskjellen. Neste gang noen skriver om overkontrahering i containerbransjen gjelder det altså IKKE feedere!
Redigert 22.09.2021 kl 10:21
Du må logge inn for å svare
toftos
22.09.2021 kl 10:19
4349
Husk at "forventet" utbytte er visst alle båtene får dagens kontrakter ut 2024 og at de betaler ut 75% av overskuddet. Her er det mye som kan endre seg. Ser det fortsatt er mye aksjer til salgs i dag og, så blir spennende å se i mrg om Blystad fortsetter å selge seg ned. Men noen er tydeligvis fornøyd med 22-23kr aksjen
Jeg tror følgende har skjedd ved kveldsmaten hos familien Blystad:
Marianne: Arne: Har du hørt at et kinesisk eiendomsselskap er i ferd med å gå konkurs og at det vil påvirke hele verdensmarkedet?
Arne: Ja, men kinserne vil aldri tillate verdens største eiendomsselskap å gå under. Det vil gi for mange negative ringvirkninger på alle områder.
Marianne: Nei, vet du hva, dette tar jeg ikke sjansen på. Jeg selger alle aksjene mine i MPC, så få vi se.
Arne: Nei, for all del, kursen er på bånn og vil ta seg raskt opp igjen. Kineserne vil intervenere, og alt blir som før.
Marianne: Behold dine millioner aksjer, jeg tør ikke mer og selger.
______________________________________________________
To dager senere:
Arne: Hva var det .....
Marianne: Ikke prøv deg, jeg går inn igjen, det er ikke verre enn som så.......
Marianne: Arne: Har du hørt at et kinesisk eiendomsselskap er i ferd med å gå konkurs og at det vil påvirke hele verdensmarkedet?
Arne: Ja, men kinserne vil aldri tillate verdens største eiendomsselskap å gå under. Det vil gi for mange negative ringvirkninger på alle områder.
Marianne: Nei, vet du hva, dette tar jeg ikke sjansen på. Jeg selger alle aksjene mine i MPC, så få vi se.
Arne: Nei, for all del, kursen er på bånn og vil ta seg raskt opp igjen. Kineserne vil intervenere, og alt blir som før.
Marianne: Behold dine millioner aksjer, jeg tør ikke mer og selger.
______________________________________________________
To dager senere:
Arne: Hva var det .....
Marianne: Ikke prøv deg, jeg går inn igjen, det er ikke verre enn som så.......
Redigert 22.09.2021 kl 10:27
Du må logge inn for å svare
CatchTrader
22.09.2021 kl 10:27
4316
Med tider og stunder, så får vi se hvem som røyker og eventuelt hva. Kr.31 er kun et random tall - mtp kursutvikling er ikke det fullstendig skivebom, forstår at det er vondt for deg - men vi får se hva tiden viser.
Melding fra Arne nettopp mottatt: Hvordan kunne du vite hva som skjedde i huset vårt?
Argus: Intuisjon, Arne, - intuisjon!
Kbkristi
22.09.2021 kl 10:31
4295
Det er ikke alltid du kan velge hvilken kurs du skal selge på.
Den 24 denne måned, altså om 2 dager, forfaller restskatt, del 2.
De som gjorde noen million-kuler i 2021, må kanskje skynde seg å skaffe kapital.
Ikke vet jeg om fruen til Blystad skylder skatt, men Blystad er fortsatt tungt inne i container.
Den 24 denne måned, altså om 2 dager, forfaller restskatt, del 2.
De som gjorde noen million-kuler i 2021, må kanskje skynde seg å skaffe kapital.
Ikke vet jeg om fruen til Blystad skylder skatt, men Blystad er fortsatt tungt inne i container.
PSI- Investor
22.09.2021 kl 10:32
4297
I ett så hett marked er det vel lite sannsynlig at de vil akseptere et bud som er rundt 75% av flåteverdien.
Se beregningene til Struts i regnearket.
Se beregningene til Struts i regnearket.
Struts
22.09.2021 kl 10:40
4270
Hehe, begynnelsen på en container-roman!
PS. Håper vi ikke får se innholdet også - en potensiell container-krimroman!
PS. Håper vi ikke får se innholdet også - en potensiell container-krimroman!
Redigert 22.09.2021 kl 10:42
Du må logge inn for å svare
velkjent
22.09.2021 kl 10:43
4321
Et utbytte på 3 kr.utgjør med en kurs på 31 ca 10%; en god avkastning i forhold til 90% av selskapene på børsen og enda bedre i forhold til obligasjoner etc. Om utbyttene er 6 kr, kan en lure på om aktørene fortsatt lar kursen være 31, for ikke å snakke om hvis utbyttet er 9. Sunn øknomisk teori har ingen ting med din "random" kurs å gjøre. Den reflekterer ratene slik de var for 6mnd. siden.
Hvis det er mange nykontraheringer av linere i motsetning til feedere, vil ikke det være med på å dekke det totale behovet for container-frakt. .. som vil være med på å senke ratene. Du sier det er viktig at markedet forstår forskjellen, opplys meg.
PS, jeg er ikke negativ, sitter fortsatt fullastet.
PS, jeg er ikke negativ, sitter fortsatt fullastet.
Mange i markedet vet ikke om forskjellen mellom de to skipstypene.
Det er få nykontraheringer av feedere, i motsetning til linere. Og for å si det enkelt:
Mange har en tendens til å ta alle over en kam. Så hvis liner-aksjene faller, så vil også feeder-aksjene falle såfremt man ikke forstår forskejllen.
Feedere vil opprette høye rater så lenge endel skrotes og det er få nykontraheringer. Det følger av tilbud og etterspørsel. Og flere toneagivende personer har gitt klart uttrykk for at markedet er i en slik posisjon i dag at kanskje hele 2022 vil gå før markedet er noenlunde i balanse.
Det er få nykontraheringer av feedere, i motsetning til linere. Og for å si det enkelt:
Mange har en tendens til å ta alle over en kam. Så hvis liner-aksjene faller, så vil også feeder-aksjene falle såfremt man ikke forstår forskejllen.
Feedere vil opprette høye rater så lenge endel skrotes og det er få nykontraheringer. Det følger av tilbud og etterspørsel. Og flere toneagivende personer har gitt klart uttrykk for at markedet er i en slik posisjon i dag at kanskje hele 2022 vil gå før markedet er noenlunde i balanse.
velkjent
22.09.2021 kl 11:06
4198
Hvis det skulle være slik at markedet for feedere ville være i "balanse" i 2022, hvorfor inngår da kjøperne av slike tjenester avtaler på 3-4- år? Noe av grunnen til dagens situasjon er covid-19 restriksjoner, men veksten i verdenshandelen øker med økende og mer velstående befolkning, så jeg mener aktørene innser at dette vil vare lenge og at det foreligger andre flaskehalser enn pågående pandemi, bl.a. kapasitetsmangel i infrastrukturen, som det vil ta enda lengre tid å endre. Dagens feederflåte reflekterte behovet for kanskje ti år siden da det ble bygget mange skip.
Normalone
22.09.2021 kl 11:11
4150
Det er veldig gode poeng du her trekker frem - og alle artikler/podkaster jeg har fått med meg, fremhever nettopp disse forholdene og mener derfor at vi nå ikke ser en "balanse" før i 2023.
Og over til noe veldig viktig. Jeg ble i tvil om det var 20. eller 22. men det er ihvertfall denne uken. Jeg er nokså sikker på at det er i dag.
Jeg vil ønske Alby lykke til!
Hvis sykehuset ikke behandler deg med førsteklasse respekt og god omsorg, da drar jeg noen med meg og mpcc gjengen vil stille mannsterk opp.
Tvi tvi og beste ønsker!
Heal up quickly 🙏
Jeg vil ønske Alby lykke til!
Hvis sykehuset ikke behandler deg med førsteklasse respekt og god omsorg, da drar jeg noen med meg og mpcc gjengen vil stille mannsterk opp.
Tvi tvi og beste ønsker!
Heal up quickly 🙏
Redigert 22.09.2021 kl 11:17
Du må logge inn for å svare
Normalone
22.09.2021 kl 11:25
4991
Det som jeg synes er påfallende er at den dagen hvor MPCC gikk over på OBX - og topp 50 økte sin andel med 3,5 millioner aksjer (mange nye større aktører kom inn på listen) - falt aksjen med 13 %. En skal selvfølgelig være varsom med å komme med konspirasjonsteorier - og shipping gjorde der generelt dårlig denne dagen.
atdnshinc
22.09.2021 kl 11:32
5062
Interessant artikkel, fremdeles mer å gå på for de mindre skipene:
+++
https://splash247.com/plateau-nears-for-soaring-boxship-charter-rates/
Jeg ønsker nådig å være vanskelig, det bunner vel heller i mangel på forståelse om hvordan shipping-verdenen fungerer fra min side.
Prisen er vel hva den er. Om det gjøres slutninger for 3-4 år, må det gjøres ellers gjør noen andre det.
Varene må fraktes, hva er alternativet? Det er til slutt sluttbrukeren som sitter med regningen i form av økte fraktkostnader og vi ser økt inflasjon.
Om en pakke bleier koster 40 eller 100kr så kjøper vi det lell, men sutrer over høye priser og finner kanskje alternativer.
.. og alternativer er det jeg mener med nykotraheringer i liner-segmentet. Hvis det totale tilbudet av antall TEU som kan fraktes dekkes ved flere nye linere, vil ikke befraktere kunne gjøre avtaler seg i mellom som reduserer behovet for feedere, som er med på å senke ratene?
Prisen er vel hva den er. Om det gjøres slutninger for 3-4 år, må det gjøres ellers gjør noen andre det.
Varene må fraktes, hva er alternativet? Det er til slutt sluttbrukeren som sitter med regningen i form av økte fraktkostnader og vi ser økt inflasjon.
Om en pakke bleier koster 40 eller 100kr så kjøper vi det lell, men sutrer over høye priser og finner kanskje alternativer.
.. og alternativer er det jeg mener med nykotraheringer i liner-segmentet. Hvis det totale tilbudet av antall TEU som kan fraktes dekkes ved flere nye linere, vil ikke befraktere kunne gjøre avtaler seg i mellom som reduserer behovet for feedere, som er med på å senke ratene?
Struts
22.09.2021 kl 11:39
5027
Kbkristi skrev Ja, vi krysser fingrene for Alby.
Amen - helsen er vktigst!
PSI- Investor
22.09.2021 kl 11:45
5098
De største skipene kan ikke gå til de mindre havnene som feederne betjener De aller største kan bare gå til et fåtall havner. Så har ikke så mye å si om det blir flere av disse skipene. Vi konkurrerer ikke der.
De store seiler sine ruter og de små tar det videre. Samt henter inn last som de store frakter videre. Og så er det mye som bare er internt der borte i Asia hvor det bare er hensiktsmessig/ mulig med feedere
De store seiler sine ruter og de små tar det videre. Samt henter inn last som de store frakter videre. Og så er det mye som bare er internt der borte i Asia hvor det bare er hensiktsmessig/ mulig med feedere
Takk skal du ha! Det var oppklarende, da ser jeg bildet tydeligere.
«The New Contex short-term assessments for six months on 1,100 and 1,700 teu ships still has what Geisler described as “excessive upside potential” and are, compared to the freight rate market, heavily undervalued.»
https://splash247.com/plateau-nears-for-soaring-boxship-charter-rates/
https://splash247.com/plateau-nears-for-soaring-boxship-charter-rates/
Slettet brukerskrev Takk skal du ha! Det var oppklarende, da ser jeg bildet tydeligere.
Ja, beklager. noen ganger forutsetter man at andre vet og tenker det samme.
Det er to forskjellige konkurranseplattformer!
Hoasis
22.09.2021 kl 12:00
5164
Sitter du fullastet i MPCC og vet ikke forskjellen på feedere og ULCV og de praktiske betydningen dette har for frakten av containere? Jaggu ikke rart kursen går amok med slike investorer ombord.
Oslo (Infront TDN Direkt)
På Oslo Børs er det imidlertid bred oppgang blant shipping-aksjene onsdag, hvor blant andre MPC Container Ships (MPCC) stiger over 3 prosent. Ifølge Pareto Securities som viser til meglerkilder skal MPCC ha sluttet "Stralsund" som er av 3.400 TEU-størrelse og bygget i 2014, til 40.000 dollar pr dag for en periode på 3,5 år. Pareto bemerker seg at dette er på linje med deres estimater og peker på at dette vil generere ebitda over 40 millioner dollar til selskapet.
"Dette er akkurat den typen kontrakt vi ønsker å se fra MPCC, som strekker seg inn i 2025 og starter med seriøs de-risking av 2024", skriver Pareto.
Ifølge meglerhuset var mandagens kraftige kursfall i aksjen mer relatert til den generelle uroen i markedet enn noe som helst MPCC- eller kontainerrelatert, og er en kjøpsmulighet etter deres syn ettersom ratene fortsetter å stige og MPCC høster fordelene av dette.
"Det er fortsatt viktig at den pågående refinansieringen resulterer i en ordentlig, solid, "no-nonsense"-utbyttedeklarering eller politikk for at aksjen skal nå vårt kursmål. Forvent mer om dette snart", skriver Pareto.
Arctic Securities skriver i en oppdatering onsdag andrehåndsverdiene i containersegmentet fortsetter å klatre med ratene, og viser til meglerrapporter om at Cape Shipping er i prosessen med å selge skipet "Cape Chronos", av størrelsen 6.882 TEU bygget i 2015 for mellom 132 og 135 millioner dollar, noe som er dobbelt så mye som nybyggkost.
"Videre har Blystad solgt den 17 år gamle "Fresco Sophia" for 44 millioner dollar", skriver Arctic.
MPCC-aksjen er opp 3,4 prosent på Oslo Børs onsdag.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt Mari Nøvik mn@tdndirekt.com Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
På Oslo Børs er det imidlertid bred oppgang blant shipping-aksjene onsdag, hvor blant andre MPC Container Ships (MPCC) stiger over 3 prosent. Ifølge Pareto Securities som viser til meglerkilder skal MPCC ha sluttet "Stralsund" som er av 3.400 TEU-størrelse og bygget i 2014, til 40.000 dollar pr dag for en periode på 3,5 år. Pareto bemerker seg at dette er på linje med deres estimater og peker på at dette vil generere ebitda over 40 millioner dollar til selskapet.
"Dette er akkurat den typen kontrakt vi ønsker å se fra MPCC, som strekker seg inn i 2025 og starter med seriøs de-risking av 2024", skriver Pareto.
Ifølge meglerhuset var mandagens kraftige kursfall i aksjen mer relatert til den generelle uroen i markedet enn noe som helst MPCC- eller kontainerrelatert, og er en kjøpsmulighet etter deres syn ettersom ratene fortsetter å stige og MPCC høster fordelene av dette.
"Det er fortsatt viktig at den pågående refinansieringen resulterer i en ordentlig, solid, "no-nonsense"-utbyttedeklarering eller politikk for at aksjen skal nå vårt kursmål. Forvent mer om dette snart", skriver Pareto.
Arctic Securities skriver i en oppdatering onsdag andrehåndsverdiene i containersegmentet fortsetter å klatre med ratene, og viser til meglerrapporter om at Cape Shipping er i prosessen med å selge skipet "Cape Chronos", av størrelsen 6.882 TEU bygget i 2015 for mellom 132 og 135 millioner dollar, noe som er dobbelt så mye som nybyggkost.
"Videre har Blystad solgt den 17 år gamle "Fresco Sophia" for 44 millioner dollar", skriver Arctic.
MPCC-aksjen er opp 3,4 prosent på Oslo Børs onsdag.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt Mari Nøvik mn@tdndirekt.com Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
Londonmannen
22.09.2021 kl 12:15
5137
Emeridder
Med all respekt, men jeg finner det urovekkende å lese at du sitter fullastet med MPCC aksjer når du ikke har satt deg bedre inn i caset enn at du ikke vet forskjell på feedere og lindre.
Linere er containerskip som går i et fast ruteopplegg, som f.eks mellom spesifikke havner i Sørøst-Asia til spesifikke havner på vestkysten av USA. Denne farten betjenes normalt av de største containerskipene. Verdens største containerskip på 24000TEU anløp Europa første gang i juni 2021.
Feedere er containerskip som mater containere til å fra havnene som betjenes av linere. Feedere betjener altså havner som ikke dekkes av linerle og som heller ikke har infrastruktur til å betjene de største linerne. Dette er segmentet med skip opp til størrelsesorden 5000TEU.
Et viktig moment er at det er få havner som har infrastruktur til å betjene de største skipene. Følgelig er det ikke bare bare å omrute disse skipene ved kl-problemer i havnene som tar imot linerle.
Dersom du øker kapasiteten på liner-segmentet, så vil du ikke nødvendigvis dekke det totale markedsbehovet. Snarere tvert imot. Øker du kapasiteten på liner-segmentet må du nødvendigvis også øke kapasiteten til å mate flere containere til/fra de store havnene som betjenes av linerne. Dersom det ikke skjer øker ubalansen mellom fraktbehovet og fraktkapasiteten og ratene fortsetter å stige.
Utfordringen nå er at det kontraheres svært få feedere i påvente av hvilke fremdriftsteknologi myndighetene vil gå for av miljømessige hensyn. I tillegg vet vi at det kan bli påbud om slow-streaming. Det vil øke behovet for transportkapasitet for å kunne frakte samme fraktvolum. Når det da ikke bygges tilstrekkelig med feedere, så burde det være lett å forstå hva det vil gjøre med ratenivået.
Lykke til med investeringen.
Med all respekt, men jeg finner det urovekkende å lese at du sitter fullastet med MPCC aksjer når du ikke har satt deg bedre inn i caset enn at du ikke vet forskjell på feedere og lindre.
Linere er containerskip som går i et fast ruteopplegg, som f.eks mellom spesifikke havner i Sørøst-Asia til spesifikke havner på vestkysten av USA. Denne farten betjenes normalt av de største containerskipene. Verdens største containerskip på 24000TEU anløp Europa første gang i juni 2021.
Feedere er containerskip som mater containere til å fra havnene som betjenes av linere. Feedere betjener altså havner som ikke dekkes av linerle og som heller ikke har infrastruktur til å betjene de største linerne. Dette er segmentet med skip opp til størrelsesorden 5000TEU.
Et viktig moment er at det er få havner som har infrastruktur til å betjene de største skipene. Følgelig er det ikke bare bare å omrute disse skipene ved kl-problemer i havnene som tar imot linerle.
Dersom du øker kapasiteten på liner-segmentet, så vil du ikke nødvendigvis dekke det totale markedsbehovet. Snarere tvert imot. Øker du kapasiteten på liner-segmentet må du nødvendigvis også øke kapasiteten til å mate flere containere til/fra de store havnene som betjenes av linerne. Dersom det ikke skjer øker ubalansen mellom fraktbehovet og fraktkapasiteten og ratene fortsetter å stige.
Utfordringen nå er at det kontraheres svært få feedere i påvente av hvilke fremdriftsteknologi myndighetene vil gå for av miljømessige hensyn. I tillegg vet vi at det kan bli påbud om slow-streaming. Det vil øke behovet for transportkapasitet for å kunne frakte samme fraktvolum. Når det da ikke bygges tilstrekkelig med feedere, så burde det være lett å forstå hva det vil gjøre med ratenivået.
Lykke til med investeringen.
Redigert 22.09.2021 kl 12:26
Du må logge inn for å svare
Helg11
22.09.2021 kl 12:22
5228
En liten opprydning i navn så vi snakker om det samme. Viktig for at det blir tydelig for omverdenen at det er forskjeller innen bulk, tank og container + at det er forskjeller mellom Maersk (liner) og MPCC (tonnage provider). Liner er altså ikke store containerskip. Hvis jeg har forstått det riktig da...
Ligger en link på forsiden av regnearket til https://www.mpc-container.com/company/container-shipping/ , hvor dette forklares godt. Denne siden bør alle lese. Videresend også gjerne til DnB. På forsiden av regnearket ligger det også en oversikt over nybygg pr. segment, hvor man ser at det er mye i Ultra-Large (ULCV), og forsvinnende lite i feeder-størrelsene. ULCV og Panamax etc (størrelsene fra tonnage providers) forklares også godt på MPCC siden.
Alle har det klart nå? :-)
Ligger en link på forsiden av regnearket til https://www.mpc-container.com/company/container-shipping/ , hvor dette forklares godt. Denne siden bør alle lese. Videresend også gjerne til DnB. På forsiden av regnearket ligger det også en oversikt over nybygg pr. segment, hvor man ser at det er mye i Ultra-Large (ULCV), og forsvinnende lite i feeder-størrelsene. ULCV og Panamax etc (størrelsene fra tonnage providers) forklares også godt på MPCC siden.
Alle har det klart nå? :-)
Struts
22.09.2021 kl 12:24
5225
Nå begynner det å ligne på noe kursmessig - glad sparepengene kom inn på konto i går i stedet for i dag!
Helg11
22.09.2021 kl 12:32
5158
Pareto har tatt opp MPCC i tre (!) saker i dag. Denne uttalelsen syns jeg var fin:
Monday’s double-digit share price decline is more attributed to overall market turmoil
than anything ‘MPC’ or ‘container’-related and is a buying opportunity in our view as
rates are continuing higher and MPC is clearly reaping the benefits of this. Still, it is
vital that the pending re-financing results in a real, solid, no-nonsense dividend
declaration/policy for the share to reach our TP. Expect more on this soon.
Pareto sier altså at de forventer at MPCC kommer ut med en uttalelse ganske snart, jeg spekulerer i om de vet noe om refinansiering. (Jeg tenker utbytte kommer senere).
Monday’s double-digit share price decline is more attributed to overall market turmoil
than anything ‘MPC’ or ‘container’-related and is a buying opportunity in our view as
rates are continuing higher and MPC is clearly reaping the benefits of this. Still, it is
vital that the pending re-financing results in a real, solid, no-nonsense dividend
declaration/policy for the share to reach our TP. Expect more on this soon.
Pareto sier altså at de forventer at MPCC kommer ut med en uttalelse ganske snart, jeg spekulerer i om de vet noe om refinansiering. (Jeg tenker utbytte kommer senere).
Ekstremt konstruktivt. Jeg har benyttet nedgangen til å kjøpe mer, og ikke solgt en aksje. Planen er å sitte på den til 2025, minst. På veien lærer jeg meg mer om faget. Ønsker deg en konstruktiv dag.
Struts
22.09.2021 kl 12:44
7733
Vel, nå er det bare en uke (+) igjen av q3, og dersom de nå allerede har sluttet alle sine gjenværende skuter åpne i samme periode (hvilket vel er nærliggende å anta), da kan Pareto (de er ekstremt proffe) vel få rett i at en ny "guiding" er rett rundt hjørnet. At MPCC får refinansiert på bedre betingelser enn før er nærmest umulig å motsi. Rederiet har vel nærmest kredittmessig gått fra Junk til AAA i løpet av siste året!
PS. Vi er dog fremdeles langt unna årets topp (tror det var rundt 28.30 pr aksje).
PS. Vi er dog fremdeles langt unna årets topp (tror det var rundt 28.30 pr aksje).
Redigert 22.09.2021 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Med all respekt tilbake, når du sier at "Linere er containerskip" og Helg11 sier "Liner er altså ikke store containerskip.". Så må det være rom for en med mindre kunnskap å stille disse spørsmålene her inne. Jeg antar det sitter mange på fiserommet sitt og lurer på det samme..
Når det er sagt, så har jeg ståltro på fremtiden basert på alt jeg har last lest både her inne og andre steder, til å gjøre meg opp en mening om å sitte long. Da er det god tid til å lære seg mer, syns du ikke?
Når det er sagt, så har jeg ståltro på fremtiden basert på alt jeg har last lest både her inne og andre steder, til å gjøre meg opp en mening om å sitte long. Da er det god tid til å lære seg mer, syns du ikke?
Kbkristi
22.09.2021 kl 13:02
7689
De fleste her inne, meg selv inkludert, kunne ikke noenting om container i september i fjor.
Du er i godt selskap, emeridder :)
Du er i godt selskap, emeridder :)
TheGambler
22.09.2021 kl 13:07
7657
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/09/22/7740787/analytiker-sendte-borsfersking-til-vaers
Også Paretos Eirik Haavaldsen er ute med kjøpsanbefaling - denne gangen på MPC. Han gjør ingen stor endring i kursmålet men gjentar kjøpsanbefalingen med kursmål 40 prosent over børskursen
Også Paretos Eirik Haavaldsen er ute med kjøpsanbefaling - denne gangen på MPC. Han gjør ingen stor endring i kursmålet men gjentar kjøpsanbefalingen med kursmål 40 prosent over børskursen
velkjent
22.09.2021 kl 13:09
7750
Hvis du ikke alleredehar gjort det, synes jeg du skal ta en tur og google deg inn på containerskip. Der vil du finne de forskjellige klassene definert og hva de brukes til.
Også rederier og kapasiteter kan en lese om.
"Linjeskip" går vanligvis i faste ruter mellom angitte havner og frakter stykkgods, som fylles opp i lasterommene, mer eller mindre palletert, men kan også ta noen containere på dekk.
Også rederier og kapasiteter kan en lese om.
"Linjeskip" går vanligvis i faste ruter mellom angitte havner og frakter stykkgods, som fylles opp i lasterommene, mer eller mindre palletert, men kan også ta noen containere på dekk.
Mass666
22.09.2021 kl 13:09
7794
En lille fodnote fra virkeligheden: En af mine studerende, en kineser, som har arbejdet mange år i byggeindustrien i Kina, kom i dag med den interessante betragtning, at netop udfordringerne mht shipping var en af de bagvedliggende faktorer, der har ledt til Evergrandes nuværende krise. Det har simpelthen - i hendes teori - ikke været muligt for Evergrande at få materialer ind, så de kunne bygge deres projekter færdige og betalt kreditorer. Oh well, det syntes jeg bare var en pudsig omvending af det hele.
Londonmannen
22.09.2021 kl 13:14
7764
Nei, jeg sier at linere betjener faste ruter mens feedere mater containere til og fra de havnene som betjenes av linere. Ser i linken Helg11 gav at det er feedere angitt som skip under 3000TEU. Men man anser MPCC sommer feeder-rederi selv om de har også skip større enn 3000TEU i flåten sin. Potato potato…;-)
TheGambler
22.09.2021 kl 13:17
7759
God timing Struts:-) , eller det får tiden vise.
Jeg klarte heller ikke å holde fingrene unna, og skrapte kistebunnen i går. Nå er det slutt på kjøp, ellers blir det havregrøt resten av året😆
Jeg klarte heller ikke å holde fingrene unna, og skrapte kistebunnen i går. Nå er det slutt på kjøp, ellers blir det havregrøt resten av året😆
Kbkristi
22.09.2021 kl 13:17
7793
Det strømmer jo på om nyheter innen container.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/22/7740856/rekordmange-skip-i-ko?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/22/7740856/rekordmange-skip-i-ko?internal_source=sistenytt
Struts
22.09.2021 kl 13:22
7758
Ok, med sannsynlighet for å virke mer struts enn vanlig. Her er min enkle versjon:
1. Containerskip er nettopp det, uansett størrelse.
2. Linjeselskapene (typisk A.P. Møller, CMA CGM, MSC mfl) konsentrerer seg om de større skipene, de har bla skip i størrelsen fra 5000-24,000 TEU. Som de så frakter containere for basert på en rate betalt for hver container. I det siste året har bla MSC også spist seg inn i det mindre segmentet, de har selvfølgelig forstått at det er en korkehals i logistikken - kall det landbasert.
3. Container-rederier er også som "linjeselskaper" rederier. Vi befinner oss her ofte i kategorien rundt 4,000 TEU (det er dog gråsoner) og nedover. De leier ut hele skuta, og tar betalt for det pr dag/måned/år.
4. Feeder-segmentet er også diffust. Men som det har blitt nevnt av flere, de største skipene har begrenset steder både å laste og losse (pga dimensjonene). De er som VLCC'er (Very Large Crude Tanker), med en lengde på over 300 meter og bredde rundt 53, dypgående over 20 m så må det nødvendigvis bli slik. Hvilke havner kan motta dem?
5. Når et stort containerskip har losset 20000 fullastede containere, eksempelvis i Europa (det er vel Rotterdam som kanskje er største havn i så måte), hvordan frakter man disse videre? Eller i LA, USA?
6. En kjøredoning frakter maks 1 slik (TEU/FEU) enhet videre via landeveien, men det er rimeligere (pr enhet) å frakte det videre (eksempelvis via elver, sjøveien mot mottagere med mindre dypgående/lengde- og bredderestriksjoner), som da kan ta alt over det opp til 2-3000 TEU.
Bottom line: Selv om det overkontraheres større skip nå for levering 2023-24, så vil (meg bekjent) behovet fremdeles bestå for videre-transport av de mindre enhetene (feedere). Og det er der djevelen ligger begravet. Hva skjer når de minste enhetene ikke lenger finnes, bare de store? Da er det VIRKELIG et logistikkproblem. Innbiller jeg meg da.
Lord Byron (1788-1824) skal en gang ha skrevet: "Som meslinger er kjærligheten farligst når den kommer sent i livet." Jeg er nå forelsket i de små og eldre, det er bare å beklage.
1. Containerskip er nettopp det, uansett størrelse.
2. Linjeselskapene (typisk A.P. Møller, CMA CGM, MSC mfl) konsentrerer seg om de større skipene, de har bla skip i størrelsen fra 5000-24,000 TEU. Som de så frakter containere for basert på en rate betalt for hver container. I det siste året har bla MSC også spist seg inn i det mindre segmentet, de har selvfølgelig forstått at det er en korkehals i logistikken - kall det landbasert.
3. Container-rederier er også som "linjeselskaper" rederier. Vi befinner oss her ofte i kategorien rundt 4,000 TEU (det er dog gråsoner) og nedover. De leier ut hele skuta, og tar betalt for det pr dag/måned/år.
4. Feeder-segmentet er også diffust. Men som det har blitt nevnt av flere, de største skipene har begrenset steder både å laste og losse (pga dimensjonene). De er som VLCC'er (Very Large Crude Tanker), med en lengde på over 300 meter og bredde rundt 53, dypgående over 20 m så må det nødvendigvis bli slik. Hvilke havner kan motta dem?
5. Når et stort containerskip har losset 20000 fullastede containere, eksempelvis i Europa (det er vel Rotterdam som kanskje er største havn i så måte), hvordan frakter man disse videre? Eller i LA, USA?
6. En kjøredoning frakter maks 1 slik (TEU/FEU) enhet videre via landeveien, men det er rimeligere (pr enhet) å frakte det videre (eksempelvis via elver, sjøveien mot mottagere med mindre dypgående/lengde- og bredderestriksjoner), som da kan ta alt over det opp til 2-3000 TEU.
Bottom line: Selv om det overkontraheres større skip nå for levering 2023-24, så vil (meg bekjent) behovet fremdeles bestå for videre-transport av de mindre enhetene (feedere). Og det er der djevelen ligger begravet. Hva skjer når de minste enhetene ikke lenger finnes, bare de store? Da er det VIRKELIG et logistikkproblem. Innbiller jeg meg da.
Lord Byron (1788-1824) skal en gang ha skrevet: "Som meslinger er kjærligheten farligst når den kommer sent i livet." Jeg er nå forelsket i de små og eldre, det er bare å beklage.
Redigert 22.09.2021 kl 13:25
Du må logge inn for å svare
Flott oppsummert, et svar som dette applauderer jeg. :)
Bra, Struts!
Så tilbake til det som jeh tror kan bli helt avgjørende i tiden fremover når det blir overkontrahering av de store containerskipene:
Skipene til MPC har vi hittil benevnt som feedere. Hva skal vi så kalle de andre som er i ferd med å bli overkontrahert?
Her bør det så abslutt benyttes et fellesnavn, ellers vil ingen makte å se forskjellen, heller ikke DNB....
Ift diskusjon om feedere/linere/kontrahering:
Gjennomgående synes konsensus på forumet her og være at feedersegmentet som mpcc befinner seg i ikke blir nevneverdig påvirket av overkontrahering som nå finner sted i de større skipsklassene. Men tar man (vi/dere) da stor nok høyde for det som i containerkretser benevnes cascading effekter? Som kort (og sikkert ufullstendig) fortalt betyr at de nye/store skipene overtar rutene til gamle/noe mindre skip. Sistnevnte presser da seg inn i business gjennomført tidligere av ennå mindre skip som i sin tur da presser seg inn på ruter gjennomført av ennå mindre skip. Osv osv. Vil cascading effekter kunne senke ratene til "våre skip" når de første nye skipene i de store skipsklassene kommer på vannet utover i 2023?
Gjennomgående synes konsensus på forumet her og være at feedersegmentet som mpcc befinner seg i ikke blir nevneverdig påvirket av overkontrahering som nå finner sted i de større skipsklassene. Men tar man (vi/dere) da stor nok høyde for det som i containerkretser benevnes cascading effekter? Som kort (og sikkert ufullstendig) fortalt betyr at de nye/store skipene overtar rutene til gamle/noe mindre skip. Sistnevnte presser da seg inn i business gjennomført tidligere av ennå mindre skip som i sin tur da presser seg inn på ruter gjennomført av ennå mindre skip. Osv osv. Vil cascading effekter kunne senke ratene til "våre skip" når de første nye skipene i de store skipsklassene kommer på vannet utover i 2023?
Kbkristi
22.09.2021 kl 14:59
7304
Det vil nok vise seg når ratene begynner å gå ned.
Men hvor mange år fram i tid skal man bekymre seg?
Mange her har jo vært innom bulk. Der forandres jo ratene flere ganger pr dag.
Legger ved link til Braemar Screen, om noen har lyst å følge ratene der :)
https://www.braemarscreen.com
Men hvor mange år fram i tid skal man bekymre seg?
Mange her har jo vært innom bulk. Der forandres jo ratene flere ganger pr dag.
Legger ved link til Braemar Screen, om noen har lyst å følge ratene der :)
https://www.braemarscreen.com
velkjent
22.09.2021 kl 15:02
7320
Hvor har du det fra at det overkontraheres i de største containersegmentene?
Det er vel og bra med en diskusjon om rater og overtagelse av markedet, men jeg synes vi skal avslutte diskusjonen om et fellesnavn på de containerskipene som ikke benevnes som feedere; altså de større containerskipene. Dersom man ikke kan benytte linere som en fellesbenevnelse, må vi bruke et annet. Men hva? Store containerskip?
Greit å framheve litt utenom all diskusjonen rundt små og store skip, navn og benevnelser etc. - slik at viktige nyheter ikkje drukner totalt..
Oslo (Infront TDN Direkt)
På Oslo Børs er det imidlertid bred oppgang blant shipping-aksjene onsdag, hvor blant andre MPC Container Ships (MPCC) stiger over 3 prosent. Ifølge Pareto Securities som viser til meglerkilder skal MPCC ha sluttet "Stralsund" som er av 3.400 TEU-størrelse og bygget i 2014, til 40.000 dollar pr dag for en periode på 3,5 år. Pareto bemerker seg at dette er på linje med deres estimater og peker på at dette vil generere ebitda over 40 millioner dollar til selskapet.
"Dette er akkurat den typen kontrakt vi ønsker å se fra MPCC, som strekker seg inn i 2025 og starter med seriøs de-risking av 2024", skriver Pareto.
Ifølge meglerhuset var mandagens kraftige kursfall i aksjen mer relatert til den generelle uroen i markedet enn noe som helst MPCC- eller kontainerrelatert, og er en kjøpsmulighet etter deres syn ettersom ratene fortsetter å stige og MPCC høster fordelene av dette.
"Det er fortsatt viktig at den pågående refinansieringen resulterer i en ordentlig, solid, "no-nonsense"-utbyttedeklarering eller politikk for at aksjen skal nå vårt kursmål. Forvent mer om dette snart", skriver Pareto.
Arctic Securities skriver i en oppdatering onsdag andrehåndsverdiene i containersegmentet fortsetter å klatre med ratene, og viser til meglerrapporter om at Cape Shipping er i prosessen med å selge skipet "Cape Chronos", av størrelsen 6.882 TEU bygget i 2015 for mellom 132 og 135 millioner dollar, noe som er dobbelt så mye som nybyggkost.
"Videre har Blystad solgt den 17 år gamle "Fresco Sophia" for 44 millioner dollar", skriver Arctic.
MPCC-aksjen er opp 3,4 prosent på Oslo Børs onsdag.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt Mari Nøvik mn@tdndirekt.com Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
Oslo (Infront TDN Direkt)
På Oslo Børs er det imidlertid bred oppgang blant shipping-aksjene onsdag, hvor blant andre MPC Container Ships (MPCC) stiger over 3 prosent. Ifølge Pareto Securities som viser til meglerkilder skal MPCC ha sluttet "Stralsund" som er av 3.400 TEU-størrelse og bygget i 2014, til 40.000 dollar pr dag for en periode på 3,5 år. Pareto bemerker seg at dette er på linje med deres estimater og peker på at dette vil generere ebitda over 40 millioner dollar til selskapet.
"Dette er akkurat den typen kontrakt vi ønsker å se fra MPCC, som strekker seg inn i 2025 og starter med seriøs de-risking av 2024", skriver Pareto.
Ifølge meglerhuset var mandagens kraftige kursfall i aksjen mer relatert til den generelle uroen i markedet enn noe som helst MPCC- eller kontainerrelatert, og er en kjøpsmulighet etter deres syn ettersom ratene fortsetter å stige og MPCC høster fordelene av dette.
"Det er fortsatt viktig at den pågående refinansieringen resulterer i en ordentlig, solid, "no-nonsense"-utbyttedeklarering eller politikk for at aksjen skal nå vårt kursmål. Forvent mer om dette snart", skriver Pareto.
Arctic Securities skriver i en oppdatering onsdag andrehåndsverdiene i containersegmentet fortsetter å klatre med ratene, og viser til meglerrapporter om at Cape Shipping er i prosessen med å selge skipet "Cape Chronos", av størrelsen 6.882 TEU bygget i 2015 for mellom 132 og 135 millioner dollar, noe som er dobbelt så mye som nybyggkost.
"Videre har Blystad solgt den 17 år gamle "Fresco Sophia" for 44 millioner dollar", skriver Arctic.
MPCC-aksjen er opp 3,4 prosent på Oslo Børs onsdag.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt Mari Nøvik mn@tdndirekt.com Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
Struts
22.09.2021 kl 15:42
7140
Jeg beklager dersom det var jeg som formulerte det med overkontrahering av større enheter. Jeg kan bare bebreide meg selv ut fra tidligere erfaring (med kontrahering i andre segmenter). Men en elendig unnskyldning er det, ikke alltid historien repeterer seg selv. Formuleringen burde ha vært annerledes. Kanskje: "En betydelig mengde kontrahering"? I nevnte (største) kategori.
Redigert 22.09.2021 kl 15:43
Du må logge inn for å svare
velkjent
22.09.2021 kl 16:10
7002
Overkontrahering er benyttet av flere i dag, men ut fra tidligere diskusjoner, har jeg oppfattet kontraheringene av større skip, som forsøk på å "tette" hull i etterspørselen. Det er vel fortsatt lov å tro at redere kan vurdere fremtiden innen sitt business-område bedre enn andre.
Men når dette er nevnt fikk jeg lyst til å liste opp hva jeg har oppfattet som containersegmentene.
inntil 1000 TEU: små feedere
inntil 2000 TEU: feedere
inntil 3000 TEU; feedermax
mellom 3000 og 8000 TEU: Intermediates
mellom 8000 og 15000 TEU Neo Panamax
15000-24000 TEU kalles "Post Panamax" og kan ikke passere Panamakanalen
Videre oppfatter jeg det slik at både endel Intermediates og større enheter trafikkerer oversjøisk, mens de inntil 4000TEU stort sett går mellom havnene innen et kontinent og/eller bidrar til omlastinger fra/til store skip (uten kraner) til/fra feedere (som har kraner). Og selvsagt losser/laster feederne direkte til annet transportmiddel (lekter, jernbane eller truck) ved hjelp av egne kraner.
Jeg antar feederne også kan gå oversjøisk, men er vel da mindre konkurransedyktige.
Men når dette er nevnt fikk jeg lyst til å liste opp hva jeg har oppfattet som containersegmentene.
inntil 1000 TEU: små feedere
inntil 2000 TEU: feedere
inntil 3000 TEU; feedermax
mellom 3000 og 8000 TEU: Intermediates
mellom 8000 og 15000 TEU Neo Panamax
15000-24000 TEU kalles "Post Panamax" og kan ikke passere Panamakanalen
Videre oppfatter jeg det slik at både endel Intermediates og større enheter trafikkerer oversjøisk, mens de inntil 4000TEU stort sett går mellom havnene innen et kontinent og/eller bidrar til omlastinger fra/til store skip (uten kraner) til/fra feedere (som har kraner). Og selvsagt losser/laster feederne direkte til annet transportmiddel (lekter, jernbane eller truck) ved hjelp av egne kraner.
Jeg antar feederne også kan gå oversjøisk, men er vel da mindre konkurransedyktige.