MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2410127

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.09.2021 kl 15:34 8069

Kunne kontraktene reforhandles hadde vi ikke slitt med legacykontrakter.
Elpge
25.09.2021 kl 16:29 7962

Tror du har et poeng her, de gangene kursen har nærmet seg 27 har den blitt kjørt ned igjen.
For min del, så spiller det liten rolle.
Kjøpte mine første aksjer 11/1 for kr 6 blank, har siden kjøpt på 5,9 - 5;4 - 6,8 og 8,7 de siste ble kjøpt 15 Mars.(På AF kontoen)
De første som jeg kjøpte ble solgt for kr 25, så det blir kr 19 x antall aksjer å betale skatt for.
Pengene for det salget ble flyttet over til Zerokontoen, og blir brukt til trading.
Takket være mpcc har jeg sluttet i jobben jeg hadde en del tidligere enn planlagt.
Sitter med et hyggelig antall aksjer i mpcc+ en del andre selskaper, så jeg regner med å opprettholde en brukbar månedslønn i tillegg Aftp.
Ser at det er noen her på tråden som ikke er fornøyd med kursutviklingen i det siste, men det er vel helst tradere som har bommet på inngang.
Kanskje det hadde vært en ide å sitte på aksjene sine til mpcc legger tall for Q3•
Okke som synes det er på sin plass å berømme den jobben som en del av skribentene her på tråden legger ned.
Det er mange som er dere stor takk skyldig.
jadden
25.09.2021 kl 16:31 7985

Det var med undring jeg leste KBkristi sin karakteristikk av mitt innlegg. Dersom det hadde blitt stående ville det sette en standard og en meget lav takhøyde fra trådstarter i en ellers god og opplysende tråd. Nå følger KB opp med en oppmykning av tolkningen i sitt innlegg 13:18, flott tenker jeg, da legger vi den siden død. Jinhui Shipping som ble nevnt som sammenligning var jeg for øvrig ivrig investor i for ca 15 år siden, finansierte et flott middelhavscruise, men for meg ble det for mye jojo og Hawaii. Jeg foretrekker å være langsiktig.

Bakgrunnen for mitt innlegg var at det av forumskribent auxe to ganger ble etterlyst forklaringer hvorfor MPCC lagger i markedet sammenlignet med øvrige containerrederier, og kursen pr dato er den samme som for tre-fire måneder siden, dette til tross for den formidable rateøkningen i perioden. Jeg trakk derfor frem to hypoteser som kan være med å belyse forholdet. Så langt er det ingen som har kommentert om MPCC var for tidlig til bords og kan komme komme for sent til andrerunden.

I mange innlegg, fagartikler og media er ordet supersyklus benyttet. Å definere dette ut fra varighet kan være krevende, KBkristi mener at vi snakker heller om 7-10 år fremfor noen måneder. Det kan være riktig i noen sammenhenger, men neppe alle. Så er det også slik at en supersyklus neppe kan fastslås før den er over, dersom containermarkedet av en pr i dag ukjent grunn brått skulle kollapse, har vi da hatt en supersyklus? Om noen måneder og kanskje år har vi svaret.

Når det gjelder eventuell reforhandling av kontrakter virker det som dette ikke er mulig i hht gjeldende og inngåtte kontrakter. Men vet man det samme om indeksregulering for flereårskontrakter som jeg også stiller spørsmål om i mitt innlegg? Indeksbevegelser følger som kjent markedet, skulle det oppstå en markedssituasjon som medførte brått fall i markedet så ville selvsagt indeksene følge med ned. Et eksempel på dette og som foreløpig bare påvirket aksjekursen, var problemene som oppstod hos eiendomsselskapet Evergrande i Kina. Hvem skulle tro at dette over natten skulle resultere i tosifret fall i kursen til MPCC? Risikoen var at dette raskt ville smitte over på konteinerratene.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 17:48 7739

Om kontraktene kunne indeksreguleres.....hvorfor går da skip fortsatt på "dårlige kontrakter"`? .....og ikke motsatt opp nå når det går opp.!!!!
Er nok ikke så enkelt.
Jeg kan ikke se å ha lest i denne tråden en eneste grunn til at en undertegnet kontrakt kan kanselleres. Må jo kun være hvis motparten går konkurs.
Jeg har stilt det samme spørsmålet tidligere og stoler på kompetansen her inne.
Jobber selv med å sende fisk i containere ut fra Norge og ser forsinkelsene/ utsettelsene vi opplever i MANGEL av containere.
jadden
25.09.2021 kl 18:21 7628

Ja ser ut for at vi er helt på linje her Tigern. Kontrakter kan ikke reforhandles som vi begge skriver. Når det gjelder eventuell indeksregulering kan svaret være mer nyansert. Spotkontrakter og kortvarige kontrakter er som regel faste, dvs ingen regulering. Frem til i år er spot- og korte kontrakter regelen, følgelig ingen regulering. Jeg ønsket røke ut hva som gjelder for flerårlige slutninger som nå blir gjeldende mer og mer, hvem bærer da risikoen for endringen for vesentlige markedsendringer. Analogt i mange bransjer trer kjøper inn og overtar denne risikoen ved flerårlige kontrakter.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 18:47 7600

Mener ganske bestemt at jeg har sett et intervju med CB hvor han bekreftet at kontraktene er låst, ingen reforhandling.
Jan Banan
25.09.2021 kl 19:58 7410

Jadden: tenker vi holder oss til 3'ish kroner fall i kursen, viktig å skille mellom prosent og aksjekurs.

Når det kommer til slutninger er de låst intil de går ut på dato. Eller så hadde alle owners reforhandlet kontraktene sine hver uke. Jeg mener det er ESEA som sitter med flere +6000TEU skip på omkring $13500 til 2024 eller 2025. Det er skikkelig dårlig butikk. Det er ikke slik at bare den ene parten kan reforhandle. Kontrakten følger også skipet ved salg.

Når det kommer til prisene på frakt har de vært latterlig lave siste 10år og vi må nok bli vant med litt høyere fraktpriser i årene som kommer. Det har for mange vært å seile med tap i perioden og det blir det ikke butikk av. Så økte fraktpriser er nok kommet for å bli. En dag skal ratene ned fra høyden og ingen vet når det skjer. Men taper ratene seg seg 50% er det fremdeles god butikk. MPCC slutter skipene sine ut til 75% store aktører som Mearsk, CMA, COSCO, MSC etc... ikke akkurat selskaper som slår seg selv konk fordi de ikke kan betale, de har cash så det spruter og kreditt til andre siden av månen. 25% andre mindre selskaper... Så risikoen er lav mtp om noen av merkelige grunner ikke har råd til å betale skipseier.

Mitt veddemål består i at MPCC får booket mye av 2022 på høye rater og lange kontrakter. Når det er gjort og regnearket er oppdatert, ja, da vet jeg hva utbyttet blir i 2-3år fremover. Alle disse spekulasjonene om det ene eller andre som oppstår før dette er støy. Det jeg bryr meg om er demand og at infrafuckups dytter problemene lenger inn i 2022... da blir det fæst med skinnvæst i årene som kjæm.
Redigert 25.09.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2021 kl 20:07 7439

Det er ikke lett å få med seg alt Informasjonen som kommer her nasjonalt eller innernasjonalt. Men det var ett spørsmål på 2 kvatalspresentasjonen.
Indiscernible] asks if the price for some reason suddenly goes down to 2020 level, do your customers have a chance to renegotiate the contract? There is no legal way to renegotiate contracts. So the contracts are contracts and are fixed. That said, there have obviously been times after the financial crisis where renegotiation of contracts took place.

When I look at the counterparts at the moment and look at people like Maersk and Hapag and COSCO, our main customers and CMA, I would say that Maersk will earn around $ 20 billion this year. So all these guys also reduce the balance significantly. So I would argue that the whole industry is in a much better shape than after the financial crisis. And therefore, yes, counterparty risk, which I mentioned is a risk.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 20:55 7516

Bra skrevet, Jan
Og helt enig med følgende:

"Mitt veddemål består i at MPCC får booket mye av 2022 på høye rater og lange kontrakter. Når det er gjort og regnearket er oppdatert, ja, da vet jeg hva utbyttet blir i 2-3år fremover. Alle disse spekulasjonene om det ene eller andre som oppstår før dette er støy. Det jeg bryr meg om er demand og at infrafuckups dytter problemene lenger inn i 2022... da blir det fæst med skinnvæst i årene som kjæm."
Londonmannen
25.09.2021 kl 21:01 7533

I den grad det skal finnes en åpning for å reforhandle en inngått kontrakt så må det ligge en klausul i denne kontrakten som åpner for dette. I dagens situasjon er det neppe noen grunn til at rederne har behov for å inngå den slags klausuler for å få fast fisk i markedet. Så jeg tviler nok på at dagens kontrakter innholder klausuler som gir rom for å reforhandle ratene.
NetromK
25.09.2021 kl 21:54 7350

Til info: DNB la ut denne podcasten desember 2020.
Norske podcaster har publisert den på sine sider med dagens dato.

Kan vere grei for ei innføring/oppsummering, men rater og charterlengder nevnt er no utdatert.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 22:06 7333

Det begynner å gå opp for det amerikanske folket og Biden -administrasjonen att man står ovenfor ett stort problem
i lang tid., Hva med Norge Europa?
Fra Washingt Post, (bostonglobe)
https://www.bostonglobe.com/2021/09/24/nation/biden-administration-struggles-fix-ailing-supply-chain-holiday-season-looms/

Fra CNBC https://www.cnbc.com/video/2021/09/23/container-ships-wait-to-unload-amid-backup-at-the-ports.html

Fra CBS NEWS.https://www.cbsnews.com/news/holiday-shopping-shipping-delays-supply-chain-post-los-angeles/

Og takk for flott oppsummering på innlegg nr10000 Kbkristi. Dette har vært en fin Seilas når vi har så mange Loser her. Synes denne beskrivelsen passer gott til mange på denne seilasen. Fra Wikipedia, Los, lós eller skipslos (av ty. lots(man) fra m.eng. lodesman av gm.eng. lad = vei, jfr. lei(a) eller led(en)) er en veiviser som rettleder skip i havneområder og ukjente farvann, en navigatør med ekstraordinær lokalkompetanse om et bestemt område, en kunnskap som er nødvendig når større skip skal seile innenskjærs. Los, som uttrykk, brukes imidlertid også i en viss utstrekning som en generell beskrivelse om veivisere

Selv med noen mytterister om bord.
Ett sitat. Der opprøret hadde gått lengst, hang mytterister og dinglet i galgene på rekke og rad (Richard Herrmann) Gått vi lever i 2021.
Kbkristi
25.09.2021 kl 22:13 7299

Hehee, vi skal ikke henge mytteristrer, men jeg tok skjermbilde. Fasit kommer senere 😂
CatchTrader
25.09.2021 kl 22:22 7358

Gammel sak. Useriøst av den nettsiden å skrive dagens dato
Nesten like useriøst som FA selv
Redigert 25.09.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Struts
26.09.2021 kl 14:06 6001

Fraværende en stund. Skal ikke være lenge det her på MPCC-tråden før man helt mister oversikten. Men mange fine og informative innlegg (og til og med noen lyriske betraktninger!) slik jeg ser det. I går var det "dans, dans oppå bordet, legg deg ned så får du se", landet rundt har jeg inntrykk av. Jaggu fortjent, særlig for ungdommen! Mtp gjenåpning.

Danset ikke selv (forferdelig syn), men lett slagside i dag allikevel. Som vanlig egentlig. Og da er det kanskje (eller ei) greit å gjengi en av Nils-Fredrik Nielsens "tristesser i utvalg" fra hans lyriske verk "Det er aldri for sent å gi opp":

sitat

Be om kjærlighet og du ber forgjeves.
Be om juling og den kommer som bestilt.

sitat slutt

Hvilket som av en eller annen besynderlig grunn fikk meg til å tenke på et sitat tilegnet Lord Byron (1788-1824):

sitat

Som meslinger er kjærligheten farligst når den kommer sent i livet.

sitat slutt

Nok om det, 3de kvartal er snart over. Om ikke C.Baack kommer med en ny "guiding" neste uke, så forventer jeg (og en del andre vil jeg tro) ny "guiding" senest uken etter (start 04.10.21). Og da vil man forhåpentligvis få svar på når (ikke hvis) det blir utbytte (som en del er opptatt av), og fasit på en del slutninger (og salg av =CORDELIA= mm.).

StevenG
26.09.2021 kl 20:26 5185

Vi må bare henge i tøylene..Blir støy og nedsalg nå 4-7 uker.. Den drøyeste lockup`en er over til torsdag 30.September..
Fra Torsdag 1 oktober så lukter det mer salg av Gutta boys.. https://newsweb.oslobors.no/message/537423

Star will hold a total of 71,814,143 shares and Pilgrim will hold 18,919,341 shares representing 18.22% and 4.80% of the share capital and voting rights in the Company, respectively.
The Vendors are both represented on the Board of Directors in the Company and both Vendors have entered into customary lock-up agreements with the Managers for their remaining shares in the Company valid for 90 days.
StevenG
26.09.2021 kl 20:28 5215

Blir det nye blokk salg med rabatt nå så blir det billige aksjer til oss som er long her. 20kr... 18kr... Tar det om det skjer, jeg er klar for å fylle på.
jadden
26.09.2021 kl 20:42 5163

Jeg vil bli overrasket om vi får mer blokksalg nå. Star Spike og Pilgrim fikk inn så mye cash for tre måneder siden at de sitter med en formidabel dekning på sin risikoinvestering i fjor sommer til rabbattert pris kr 1 per aksje. Blokksalg er ikke en vanlig og gjentagende aktivitet i aksjer, det kan selvsagt skje igjen nå, men det vil være en overraskelse. Med den solide rateoppgangen siden siste blokksalg har nok de store eierne større forventninger enn dagens kurs skulle tilsi. Ved beslutningstidspunktet sist var kursen 28, så kom DnBs kursmål i mellom og senket kursen til 25,7 hvorpå blokksalget endte på 22. Analogt ville et blokksalg nå ende på høy tenåring. Det er helt utelukket, da ville de tatt sterkere i med større blokk sist. De to fondene er nå i en drømmesituasjon i det all videre kursstigning er ren bonus. Nytt blokksalg? Neppe før vi ser høyeste kursmål fra meglerhusa, men da er saftige utbytter i ferd med å materialiseres, så hvorfor selge da?
Redigert 26.09.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2021 kl 20:44 5169

Takk StevenG for svar
Redigert 26.09.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Bikez
26.09.2021 kl 20:53 7883

https://container-news.com/feeder-terminal-to-open-in-busan-new-port-in-2025/
Ny havn for feedere med maks størrelse 4000teu skal stå klar i 2025.
Normalone
26.09.2021 kl 20:56 8236

Jeg leser mange innlegg om at når lock upen går ut, vil både Blystad og Star Spike/Pilegrim selge seg ut. Det er selvfølgelig aldri noen garanti for at aksjonærer selger - men Star Spike har i tidligere artikkel forklart hvorfor de solgte seg ut (balansere porteføljen - har mer enn nok cash) og det er mye som tyder på at Blystad trengte cash til andre investeringer - så spørsmålet er; Hvorfor skal Star Spike selge seg ytterligere ned nå som markedet/ratene er betraktelig bedre i dag sml med sist de solgte (mens kursen er lavere) og det nærmer seg utbytte? Ville det vært taktisk lurt av Blystad å melde et salg av kun 4 % av porteføljen dersom en hadde tenkt å selge seg betraktelig ned? Ville en ikke gjort det i et "jafs"?

Vi er straks inne i Q4, MPCC vil på løpende bånd inngå nye slutninger og snart blir det utbytte - er det nå en bør selge, etter at kursen allerede har korrigert ned med 20 %? Eller er dette en meget god kjøpsanledning til å skaffe seg flere aksjer for å få en større del av utbytte som vil utbetales de neste årene?
Kjosfast
26.09.2021 kl 21:27 8310

Jeg ser at flere skriver det skal inngås mange nye slutninger i Q4, men får ikke det helt til å stemme med MPCCs egen flowchart. Der virker det som det er snakk om kun 4-5 båter i løpet av Q4. Jeg har også sett store variasjoner i diverse innlegg her, det skrives om alt fra 4 til 15-16 slutninger før julen ringes inn. Noen som har noe definitivt å si om dette?
Normalone
26.09.2021 kl 21:40 8236

Se presentasjonen fra Q2 - der finner du oversikt over fremtidig slutninger. Flere av de rundt 12 i Q4 er allerede inngått nye avtaler på (så der er der nok ca. 5 igjen) - samtidig er de 2 skipene med rater på over 100 000 USD (3 måneders kontrakter - inngått i Q2) snart utløpt, så der vil det også komme flere nye slutninger. Når jeg skriver at det vil komme nye slutninger på "løpende bånd", tenker jeg også på de rundt 30 skipene som skal inn på nye kontrakter I 2022. Basert på det Constantin har uttrykt, inngås kontraktene nå lenger tid i forkant (sml med tidligere praksis om 4-6 uker før kontrakten utløper).
Slettet bruker
26.09.2021 kl 23:45 7772

Ser att det er flere som setter ? om MPCC ?
Så kjempebra :)
Det må man også vite, ingenting som blir diskutert her vil påvirke kursen , her er det større aktører.
Det jeg er interessert i er hvorfor går ikke kursen mens de som sier her inne att det blir så store utbytter?
Er det korte penger i MPCC som selger seg ut og ser andre muligheter?
En ting er sikkert det er ikke menigheten her inne som styrer aksjekursen
Man kan jo finne ett dikt om hvordan det går når Alle er enige ?????

Det var et viktig arbeide som skulle gjøres,
og Alle var sikker på at Noen skulle gjøre det.

Enhver kunne ha gjort det,
men Ingen gjorde det.
Noen ble sinte på grunn av Alle sin jobb.

Alle trodde Enhver kunne utføre dette,
men Ingen forsto at Alle ikke ville gjøre det.

Det endte med at Alle bebreidet Noen
da Ingen gjorde hva Enhver kunne ha gjort.
Redigert 26.09.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:26 7699

Du har rett i en ting og det er at det ikke er småaksjonærene som styrer denne aksjen. Dette er jeg glad for. Da hjelper det lite hva du auxe, jeg og alle de andre skriver i denne tråden. Det er så klart lov å stille spørsmål, men det er også lurt å sette seg inn i faktaopplysningene som kommer fortløpende innpå her.

Vedr. ditt spørsmål om hvorfor kursen ikke går oppover som følge av at selskapet håver inn penger, er svaret kort og godt at aksjekurser aldri går rett til himmels. Vi må bare finne oss i at de store aktørene må følge egne retningslinjer og at de innimellom må ta gevinst, samt at f.eks Blystad har et stort prosjekt gående som trengte å finansieres.
Uansett så tenker jeg nok at når The Bank og New York Mellon bestemmer seg for at dem er ferdige med å flytte aksjer mellom flere beholdninger, så går kursen oppover. Når dette skjer vet vi jo ikke, men det kan like gjerne skje i morgen som hvilken som helst annen dag.

Det er alltid noen som har en agenda. Kanskje er du auxe også en slik en, hva vet jeg, men det betyr egentlig ikke så mye fordi det er de store som bestemmer. Det sa du jo selv også..

Dersom jeg var litt stygg nå så er det bare å beklage, men den som ler sist, ler som vi vet best. Det kan bli du, jeg og oss alle det vet du!!
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:32 7721

Min faktaopplysning er aksjekursen. og jeg bryr meg ikke om annet.
Om ikke annet så svarte du ikke på spørsmålet mitt.
Som jeg ser det er ikke for alle å forstå.
Redigert 27.09.2021 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:35 7870

Da hadde jeg ikke turt annet enn å ha pengene mine på en sparekonto i banken!
Slettet bruker
27.09.2021 kl 00:51 7896

Ikke sikkert du leste diktet du passer godt til Enhver:)
Struts
27.09.2021 kl 05:50 7677

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 948’ aksjer, og har med det 71.53% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Songa Capital (A. Blystad) ned 858’ (19,218’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 219’ (3,677’), Dichesbuen AS (Bergen-basert investeringsselskap kontrollert av Atle Sandvik Pedersen) minus 50’ (850’), Nordnet Livsforsikring ned 35’ (4,835’) og Banque de Luxembourg ned 21’ (1,192’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Verdipapirfondet DNB Norge Indeks opp 170’ (1,440’ totalt), Credit Suisse pluss 50’ (993’) og Citibank + 48’ (2,564’). Ellers bare noen mindre endringer.
Teps
27.09.2021 kl 07:41 7410

Stor korrigering i etterkant. Songa kapital #4 er tilbake med 11,6 mill aksjer og topp 50 nesten på 74%. Merkelige bevegelser på registreringen av den kontoen.
Struts
27.09.2021 kl 07:55 7339

Ja, vanskelig å si seg uenig i det.
AlanS
27.09.2021 kl 09:34 6638

Ening med flere i at prisutviklingen kan forklares med posisjonering til de store aktørene i forkant av oppturen. Prisen presses så hard som mulig for å sikre rimelig inngang. Det er lite sannsynlig at byggebransjen i Kina kollapser. Dersom dette skjer, vil eksporten bli enda viktigere for å holde økonomien gående. Ta det rolig.
Redigert 27.09.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.09.2021 kl 09:41 6581

Jeg tror ikke du burde ha noen grunn til å bekymre deg for kursutviklingen i MPCC. Det fundamentale vil alltid trumfe tro, håp og kjærlighet.
Ut fra den utvikling vi har vært vitne til i juli, august og september, så skulle man nærmest tro at MPCC er en elendig investering og at kursen neppe vil passere kr 28,- igjen. Ja, så feil kan man ta når man kun fokuserer på kursutviklingen.

La oss heller ta tak i det fundamentale og vurdere hva som vil skje litt inn i fremtiden. For det første, la oss være enige om at hittil har ikke aksjonærene fått ett øre i utbytte. Den delen ligger inn i fremtiden, som predikert av ledelsen.

Men Helg11 har utarbeidet et særdeles innholdsrikt regneark og et regneark som allerede har vist at innholdet stemmer forbløffende godt med virkeligheten. Årsaken til det er at det er rimelig stor grad av gjennomsiktighet i hva MPCC tjener og hvilke kostnader rederiet har. Følgelig er det rimelig god grunn til å anta at regnearkets tall mhp fremtidig inntjening også stemmer rimelig godt.

La oss ta for oss årene 2022, 2023 og 2024. EPS for disse tre årene er henholdsvis kr 8,87,- , kr 11,63 og kr 12,70. Ledelsen har selv uttalt at de planlegger og utbetale opp til 75% av netto inntjening i utbytte. Med den oppgitt EPS så utgjør utbytte, basert på 75%, henholdsvis kr 6,65, kr 8,72 og kr 9,52, totalt kr 24,89.

Tar vi videre utgangspunkt i aksjekursen slik den var kl 09:15 i dag, kr 21,45, så ser vi at aksjonærene i løpet av de kommende tre årene vil få 116% av aksjekursen kl 09:15 i dag i dirkete avkastning. Altså, kjøpte du en aksje i dag kl 09:15 for kr 21.45, så vil du etter utbetaling av utbytte etter Q4 2024 sitte med aksjen pluss kr 24,89 i cash!

Det vil si at du i 2022 vil få 31% i direkte avkastning av din investering på 21,45, i løpet av 2023 få 40,65% i direkte avkastning og i løpet av 2024 få 44,38% i direkte avkastning! Dette er en avkastning som er helt hinsides det noen bank vil kunne gi deg og en avkastning du skal være særdeles dyktig for å oppnå i aksjemarkedet ellers.

Basert på dette er det all grunn til å anta at når disse tallene materialiserer seg gjennom 2022, så vil kursen, om ikke før, ta seg betydelig opp. Selv ved en aksjekurs på kr 66,50 så vil direkteavlastningen være på hyggelige 10% i 2022. Og dersom vi går ut i 2024 så vil man selv ved en aksjekurs på kr 95.20 ha en direkteavkastning på 10%.

Nå skal ikke jeg påstå at kursen vil komme opp på 95,20, men jeg er rimelig sikker på at investorene vil være villig til å betale betydelig mer enn kr 30 PR aksje for å få del i denne pengemaskinen.

Det er bare å gjøre matematikken, så skjønner man hvor dette bærer hen. Og i tilfellet MPCC så ligger det an til at inntjeningen blir bedre enn det regnearket til Helg11 tilsier. For den situasjonen som i dag preger logistikken innen containersegmentet vil ikke være løst i løpet av 2022.
Bikez
27.09.2021 kl 10:26 5907

Kursutviklingen skyldes nok flere ting enn kun posisjonering. Vært fall i dag... mer eller mindre all shipping er ned. De stenger fabrikker i Kina pga. høye strømpriser, får derfor ikke fraktet tomme containere. Kan jo være kortsiktig støy, men kan også gi ringvirkninger som varer noe lengere enn kun denne uka.
Kbkristi
27.09.2021 kl 10:35 5904

Tallenes tale er jo ganske så klare.
Kanskje Constantin burde komme med litt goodwill snart. De har tross alt tjent uhorvelige summer det siste kvartalet, og langt mer enn de så for seg før sommeren.
Jan Banan
27.09.2021 kl 10:37 5882

Ja, den skarve trader og investor skjelver i buksene nå... Intet solgt intet tapt i mine øyne.
AlanS
27.09.2021 kl 10:39 6077

Høye strømpriser i Kina? Hvor kommer dette fra? Eksport orientert industri i Kina blir aldri stengt.
Energikrise i Europa skyldes misforståelse av at børsprising gir alltid lav pris. Dette gjelder spesielt import av naturgass.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 10:39 5938

Mærsk ute med ny markedsoppdatering i dag. Forventer fortsatt sterk etterspørsel innen container i Q4.
NetromK
27.09.2021 kl 10:49 6130

Har sjølv ikkje solgt ein aksje på disse nivå - sitt long, men:
- Forundrar meg at ein ser disse nivå når det fundamentale er så enormt betra berre frå juni, og ikkje ser ut til å bråsnu ned.
- Vil vere rart om storeigarar og/eller insidere selger no, godt under kursen på blokksalet i starten av juli.
- Spør meg sjølv kor langt ned ein må for igjen å sjå (lovlege) innsidekjøp, eller tilbakekjøp av aksjar frå MPCC.
- Spørst om frykt for nye nedsalg no gjev panikksal i aksjen, kanskje i tillegg til aktørar som pressar ned med overlegg for fin inngang.
Eg har i alle fall litt vanskeleg for å forstå kva som gjer at kursen vert straffa slik den no gjer gitt utsiktene.

Ein lock up- går ut midt i denne veka, neste vel 10 dagar før Q3-rapport.
Kanskje burde ein berre "logge av" her å komme tilbake rundt 18. november.
Bikez
27.09.2021 kl 10:59 6033

https://www.dn.no/utenriks/kinesisk-energikrise-kan-gi-nytt-sjokk-for-verdensokonomien/2-1-1073346
Kan nok gi merkbare ringvirkninger en god stund hvis fabrikker må stenge/gå på halv kapasitet en lengere periode. Så langt er det vel snakk om en uke.
tou_pilsner
27.09.2021 kl 11:05 6021

Noen som kan forklare hvordan det er mulig at Songa kan eie så mange aksjer via forskjellige kontoer, når de har børsmeldt at de er under 5%? Totalen er godt over 5%. Kan du, Struts, sammenligne med din liste? For meget mulig det er feil på min

https://drive.google.com/file/d/1DyuADQ8zJWeEH7yeUT51X3N_pM4CW4_L/view?usp=sharing
Redigert 27.09.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Diry72
27.09.2021 kl 11:12 6101

Er det slik at Mpcc ikke får betalt hvis fabrikkene stenger ned?
Bikez
27.09.2021 kl 11:24 6106

Diry72 skrev Innlegget er slettet
Nei de vil fremdeles få betalt for inngåtte kontrakter, men dette er enda en usikkerhet i markedet som kan/vil ramme aksjemarkedet. Og da kanskje shipping mer enn annet. Hvis fabrikkene ikke får produsert varer fordi de må holde stengt/gå på halv kapasitet en lengere periode vil det gå utover hvor mye varer de får produsert som da skal fraktes videre. Så langt er det ikke snakk om å holde stengt i lang tid. Men det kan gi ringvirkninger, og det er kanskje derfor vi ser at spesielt shipping står i rødt i dag, mulig det vil fortsette hele uken også. Hvem vet, men man skal kanskje ikke kun legge vekt på at de store posisjonerer seg om dagen. De sitter tross alt på mye mere informasjon enn oss. Jeg prøver å se på det som positivt at topp 50 øker på denne lave kursen. Sånn sett virker det som de ser at risk/reward er godt innefor på denne kursen.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:25 6115

Ja, det meste av shipping er ned i dag.
Takk for infoen da. Om det er midlertidig støy eller ei, så blir det interessant å følge med den saken om fabrikkene.
NetromK
27.09.2021 kl 12:27 5755

Songa (Blystad) eig aksjar gjennom fleire ulike kontoar. Den med mest på har lock-up, ikkje dei andre, det var den oppgjeraksjane kom på.
PSI- Investor
27.09.2021 kl 12:31 5726

Her står det om en havn i Canada som ser for seg at problemet med for lite havnekapasitet STARTER i 2025 hvis jeg skjønner det riktig:

https://www.hellenicshippingnews.com/container-crunch-could-add-to-price-pressures-port-of-vancouver-warns/

Robin Silvester, president and CEO of the Vancouver Fraser Port Authority, said that even with a current project set to expand capacity by the equivalent of 600,000 containers, the Port of Vancouver’s current spacing will mean logjams and worrisome congestion could begin anytime between 2025 and 2028.