MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350328

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.09.2021 kl 09:03 5120

I utgangspunktet skulle vi jo bare være smigret over at tidligere aksjonærer er bekymret for våre investeringer. Men når dette gjelder våre investeringer i MPCC, vel da er det vel snarere vi som bør bekymre oss for dem. For vi sitter faktisk i en unik posisjon gjennom å ha tilgang til Helg11 sitt regneark, som til de grader har vist seg å være skremmende tett opp til realitetene. Og da sitter vi investert i et selskap vi har særdeles god innsikt i hvordan inntjeningen vil bli i flere år fremover. Jeg skulle gjerne sett hvilke andre selskaper på OSE som gir oss tilsvarende innsikt i fremtiden.

Problemet som investorer gjerne har er at de forkuserer for mye på kursutviklingen og mindre på de fundamentale forhold. Hadde de snudd på dette og fokusert mindre på hvordan kurskurven hopper og spretter og mer på det fundamentale i selskapet, så ville de nok bekumret seg betydelig mindre for oss som er så heldige å være medeiere i denne pengemaskinen.
toftos
30.09.2021 kl 09:40 4937

Børsen er opp over 1,5% og alle på hovedlisten er i grønt utenom NEL og MPCC. Ser det er lite volum i dag, så enten er folk avventende til hva som skjer i kveld eller i mrg med Star Spike Limited, eller så ligger det noe under et teppe som vi her inne ikke ser
Eankee
30.09.2021 kl 09:43 4955

.....jeg avventer ikke....har fylt på med nye 70' stk....klarer ikke å forstå de som selger nå..
Alby
30.09.2021 kl 09:43 4975


Ironien lyser i dette innlegget, og med full kraft og med rette 😂😂
Slettet bruker
30.09.2021 kl 09:51 4961

Hadde sjølv to stunt innen olje og lakseoppdrett, men har i dag lagt heile potten i MPCC. Så får det bære eller briste, men ser ikkje korleis det fundamentale kan feile på sikt. Så seier som CB; stålbull.
SuperSeven
30.09.2021 kl 10:12 4820

Merkelig nok er ikke markedet like overbevist om at MPCC er ei gullgruve som resten av oss. Langvarige kontrakter med god inntjening vs faste kostnader (break even) viser et ekstremt potensiale for utbytter. Når ledelsen i tillegg har kommunisert så klart at det blir utbytter utover, så er det litt undelig at man ikke ser større interesse for aksjen. Krysser fingrene for at Q1 2022 vil trigge ny oppgang mot kr.32 per aksje.
Diry72
30.09.2021 kl 10:18 4771

Hjelper jo lite når kursen gjentatte ganger blir kjørt opp og ned.
Fullpung
30.09.2021 kl 10:20 4767

Så du er her og kommenterer fordi du har et så godt hjerte og vil redde andre fra å tape penger? Kan du vennligst legge ut analysen din om MPCC?

Å irritere seg er ikke godt for kropp og sjel, anbefaler deg å holde deg bort fra tråden her så vil du nok ha bedre dager uten irritasjon og lavere blodtrykk.
LPGfan
30.09.2021 kl 10:31 4678

På tross av all verdens fremtidig inntjening og utbytter , så ligger det udiskutabelt en klam hånd over denne aksjen. Markedet nekter bastant på at noe av det som her blir kommunisert i denne tråden, har noe som helst hold...😆. Nå jo løsne etterhvert ...👍
StevenG
30.09.2021 kl 10:33 4670

Forstår ikke folk dette enda?? Når en aksje har gått solid opp på 6-12 måneder ... da er det alltid investorer som selger ned litt eller hele posisjoner . Har ingenting å gjøre mot det fundamentale , det er bare slikt det fungerer. Enten i blokk salg eller i markedet , som idag . Solid omsetning og når millionbeløp av aksjer ikke hever kursen ? Ja da er det nedsalg.. det vil si Blystad selger sine siste millioner nå før Pilgrim og Spike skal ut med litt til .
Er det ikke bare å vente og kjøpe mer ? Folk stresser for mye her 😅
jadden
30.09.2021 kl 10:36 4642

I mange innlegg på forumet refereres til fundamentale forhold og at de ligger fast, altså ingen grunn til bekymring når kursen går opp og ned (mest ned de tre siste måneder). Det er nok riktig det med det fundamentale, det var det som fikk aksjen til å være børsvinner første halvår. Det fundamentale, dvs dagratene og kontraktsvarighet steg jevnt og trutt og kursen fulgte med oppover. Nå har vi hatt en periode på 3 måneder der det fundamentale ikke ligger fast, men derimot bedrer seg uke for uke, opp 70 % siden i sommer. Kursen derimot ligger og svinger rundt der det fundamentale lå i sommer. Det er vel det som bekymrer investorene, hvorfor har kursen og det fundamentale skilt lag? Mange spør, men det er lite svar.

Jeg prøvde meg i helgen med spørsmål om hvem som bærer risikoen ved flerårlige kontrakter. Forumet var unisont enige om at kontraktene ikke kunne reforhandles, men det var ikke det som var spørsmålet. Containerbransjen har gått fra typisk kortvarige kontrakter for noen måneder. Da er risiko for markedsendringer små, og kjøper tar denne risikoen. Men ved overgang til flerårige kontrakter øker risikoen betydelig, så hvordan reguleres det kontraktsmessig? Dette må igjen ikke forveksles med force majeure, som er kontraktsklausuler som regulerer kontrakter dersom det oppstår markedssituasjoner utenfor partenes herredømme, eksempelvis krig, streik, lockout etc.
Redigert 30.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
nima
30.09.2021 kl 10:37 4634

Følger mønsteret, da er det bare å kjøpe seg inn igjen for den stiger vel i morgen eller mandag. Sånn har det vært en stund en dag ned neste dag opp
Londonmannen
30.09.2021 kl 10:40 4666

Nå er ikke jeg så naiv at jeg tror at store, proffe aktører ikke evner å se det samme som oss amatører. Når kursutviklingen likevel gir et inntrykk av at markedet generelt ikke er like overbevist som oss andre, så tror jeg at dette er en fullstendig feil tolkning av det som nå skjer. Kursutviklingen er en ting. Men den er PR nå robotstyrt. Og hvorfor tror dere at robotene gjør hva de kan for å presse kursen nedover? Tror dere virkelig at det skyldes at MPCC tjener penger som gress og vil gi betydelige utbytter i årene som kommer? Tror dere virkelig at det skyldes at selskapet i løpet av de kommende tre årene vil gi like mye og mer i utbytte PR aksje enn det du i dag kan kjøpe en aksje for? Nei, selvfølgelig ikke. Men proffe aktører vet at småsparere og andre uerfarne aksjekspekulanter er lettskremte og livredde for å tape innskuddene sine. En del av dem har tross alt investert penger de ikke har råd til å tape. Ved å presse kursen nedover skaper de usikkerhet og frykt hos aksjonærene. Og man ser jo på handelen at flere velger å selge seg ned/ut i frykt for at nedturen skal fortsette. Man kan jo undre seg over om disse som selger ikke evner å se lengre frem enn det nasen rekker! Nå må dere innse at det som skjer er at proffe aktører benytter roboter for å riste så mange aksjer som mulig ut fra oss amatører, slik at de selv får maks i utbytte når disse begynner å ramle inn på kontoene fra 2022.

Jeg synes oppriktig synd på dem som lar seg finte på denne måten. For det er ikke oss som tviholder på aksjene det er synd på, men dere som lar dere lure til å selge. Ufattelig at dere ikke gjennomskuer spillet.
Fullpung
30.09.2021 kl 10:46 4597

Hva kritikerene ikke forstår er at majoriteten her er langsiktige p.g.a utbytter, da spiller det Keine Kasserolle hva kursen er idag.
Enkelte må bestemme seg for om de skal være Trader eller Investor i MPCC.

Skipene til MPCC går Breakeven på 8-9,000 USD. Ratene vil aldri gå tilbake til nivåene pre-covid, så MPCC vil tjene penger i all uoverskuelig fremtid. Og så lenge vi har Helg11 sitt regneark og masse flinke folk her som følger med på markedet sitt vi trygt i skuten.
Slettet bruker
30.09.2021 kl 10:48 4579

I tillegg har ikke MPCC figurert så hyppig i nyhetsbildet de siste par månedene som de gjorde i første halvår. Det er sånt som får en rekke småsparere, tradere og andre utålmodige til å se seg om etter den neste moteaksjen. Disse gikk neppe langt ned i materien da kjøpte seg inn og sier seg fornøyd med den reisen de har hatt uten tanke for det som ligger foran. Helt fair det. Uten mange investorer med forskjellige strategier ville verdens børser fungert ganske dårlig.
Selv synes jeg det er veldig ålreit med litt ro og redusert hype rundt aksjen da jeg ikke har planer om å selge de 3 neste årene uansett.
StevenG
30.09.2021 kl 10:48 4587

Enig ! Og hvem ville sittet til neste år for å tjene enda litt mtp utbytter ..når de har allerede 2100% avkastning ? Dette er proffe investorer , ikke grådige.
Slettet bruker
30.09.2021 kl 10:51 4598

Alby! Så bra å se deg pålogget igjen. Har tenkt mye på hvordan det har gått med deg. Velkommen tilbake!
Ærligtalt
30.09.2021 kl 11:12 4450

Jeg ha selv herjet i dag - og er i minus på verdi (selvsagt)... Men i pluss på antall aksjer

Jeg er nemlig her for... UTBYTTER :)


...Så er det aldri greit når det svinger såpass... Men nå skal Kina fyre med kull for å produsere videre, i tillegg så øker de nok en gang produksjonen av containere. Disse containerne... må nødvendigvis fraktes !

Lykke til, alle sammen
Klang
30.09.2021 kl 11:15 4454

Londonmannen skriver bla. "Men den er PR nå robotstyrt. Og hvorfor tror dere at robotene gjør hva de kan for å presse kursen nedover?" Spørsmålet synes å bli hengende i luften, uten svar. Jeg er vitebegjærlig og ber om svar på dette. En annen faktor er bruk av robotene. Flere argumenterer for bruk av roboter som årsak til at kursen holdes nede. Hvordan kan dere vite dette?
Andre forhold som skaper frykt er blokksalg og andre store nedsalg. Jeg vil anta at om frykten for dette er realistisk så er ikke disse tjent med at kursen holdes nede. Tvert i mot. Kanskje disse også har tatt i bruk roboter for å presse kursen opp. Kanskje kursutviklingen i Mpcc har blitt en kamp mellom roboter?

Innlegget bærer preg av mye kanskjebegreper og synsing. Dette er gjort med overlegg da jeg har inntrykk av at mange øvrige innlegg etter hvert beklageligvis bærer preg av dette.
toftos
30.09.2021 kl 11:28 4280

Et par uker til med samme utvikling så tror eg kanskje Kbkristi treffer bra med 16.40 i November
Alby
30.09.2021 kl 11:31 4307


Etter en operasjon i venstre lunge på Ullevål og senere Kalnes for etter behandling, har jeg det meget bra. Mitt problem i dag er kursnivå 😂😂

Bikez
30.09.2021 kl 11:32 4427

Hvis dette kun er robothandel, hvem tjener på å rasere kursen rett før et evt. blokksalg? Ikke Star Spike/Pilgrim.. I går var kursen oppe på 22.50, i dag er vi nede på 20.50, 2kr ned. Samtidig virker det ikke som det er så mange som vil ut med tanke på volumet i dag. Lavere volum enn når Blystad solgte seg ut.
Kanskje de "STORE" nå bruker frykten for et nytt blokksag til å presse kursen ned igjen. De siste 14 dagene har heller vært lite trivelig. En guiding fra ledelsen trengs sårt nå. Evt en 100% klarhet i når utbyttene begynner.
Alby
30.09.2021 kl 11:39 4455


Mange takk, har ikke fått fulgt meg, på min vandring fra Ullevål og videre til Kalnes . Jeg har det fint etter omstendighetene.
Vi er heldige som ha et godt oppegående helsevesen. 😊😊
Slettet bruker
30.09.2021 kl 11:41 4525

Så bra, Alby. :-)
Ja.....den kursen. :-(
Bikez
30.09.2021 kl 11:42 4533

590000 aksjer som "sperrer" på 21.00.....videre nedsalg fra noen kanskje??
Alby
30.09.2021 kl 11:43 4566


Jeg syntes nok selskapet kunne komme med en oppdatering?
Ærligtalt
30.09.2021 kl 11:45 4557

Nå må dere følge med... Constantin ga føringer for 4 måneder siden på YouTube... om når han ville kommunisere endelige føringer for utbytte

For de late: Han anslo i midten av oktober- begynnelsen av november


Edit: Som igjen betyr at folk nå er komplett amatører om de slipper aksjene sine på disse nivåer

Redigert 30.09.2021 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2021 kl 11:48 4538

Merker panikken og angsten på enkelte her inne. Nøyaktig det de proffe prøver på, ta dere en bolle og slapp av.

Men gjerne få panikk og lemp ut, hadde vært aldeles deilig å fått aksjer til 16-17 kr stk
Ikaros200
30.09.2021 kl 12:03 4353

Jeg syns kvaliteten på innleggene på denne tråden har avtatt noe i det siste. Jeg tilhører selv "blokken" som har stor tro på fremtiden i MPCC, og har posisjonert meg deretter. Jeg tenker likevel at det er fornuftig å hele tiden lete etter mulige fallgruber for kursen, ettersom det er hva noen vil betale for aksjene våre som setter verdien. J

Min vurdering er som mange andres at det fundamentale ser svært bra ut. Det handler med svært stor sannsynlighet kun om tålmodighet og å ri av stormer. På sikt kommer nok "belønningen" - i form av utbytter og/eller fair prising av aksjen.

Jeg kjøper likevel ikke påstandene om at det er robothandel etc som tynger kursen. Dersom kun roboter handlet i aksjen tviler jeg på at vi hadde sett de volumene vi ser. Realitetene er at det er roboter, kortsiktige tradere (som følge av stor oppmerksomhet de siste 7-8mnd) og også større aktører som posisjonerer seg inn og ut av aksjen. Jeg er en av de som tenker at det ikke var positivt at Blystad solgte seg under 5% (børsmeldt) - da jeg ikke kan se noe positivt i dette. Det kan være han vil sitte eller at han vil ut, men uansett trenger han ikke melde noe om hva han foretar seg (les: tenker fremover). Det at noen foretar seg noe trenger imidlertid ikke å bety at de har rett eller galt, men de har foretatt sin vurdering og handlet deretter. Det kan også være at andre føler at det er greit å ta gevinst før hele potensialet er utnyttet (hvis det i det hele tatt blir det). De som sitter tilbake må ta støyten for (evt midlertidige) kursfall når større aktører selger seg ut. Vi må ta støyten for populariteten blant tradere - som elsker og forsterker volatilitet. Men dersom man er long sitter man altså med en grunnsyn om at verdiene er høyere enn hva som gjenspeiles i kursen - enten fordi det skyldes verdien på aktiva, verdien på fremtidig inntjening eller begge deler. Og det er grunnen til at jeg tåler svingningene, og også at jeg tror at selv om det er "tøffe tider" kursmessig for øyeblikket at kursen likevel på sikt vil gjenspeile underliggende verdi/inntjening. At det kan komme svarte svaner som i verste fall kan forstyrre eller ødelegge dette bildet er det alltid en risiko for, men som aksjeinvestor tar man alltid en slik risiko. Det fundamentale og den svært gode kommunikasjonen/transparensen fra selskapet viser imidlertid at fremtiden med svært stor sannsynlighet er meget lys. Dagens kurser ligger under alle analytikeres kursmål, slik at de er enige med de som sitter long. Nå er ikke jeg den som tror blindt på analytikere, men det er ikke alltid at de er helt tapt bak en vogn, og i dette tilfellet ser de i stor grad det samme som oss. For de som kommer på dystre spådommer så er det også fint om disse underbygges med faktiske opplysninger utover selvskryt om egen fortreffelighet ift timing. Jeg håper derfor at vi kan fortsette med gode og saklige diskusjoner og informasjonsdeling - fremfor syting, skryting, utskjelling og klaging. Ha en strålende dag - gode kjøpsmuligheter slik jeg ser det ;-)
Bikez
30.09.2021 kl 12:03 4356

Q3 blir vel presentert rundt 19 november hvis jeg ikke husker helt feil. Men ville jo være fint med en guiding innen den tiden. Jeg prøver å følge med i timen med tanke på all den informasjonen som blir delt her, leser også det jeg kommer over av artikler. Men skal også innrømme at man får et lite sug i magen når kursen svinger, 6 til 8% intradag uten at det er spesielle nyheter som skal tilsi det. De siste 14 dagene har jo straffet mpcc en god del mer enn noe annet på obx. Får håpe det stemmer med at det er fordi mange vil inn før q3 blir presentert.
Carrera
30.09.2021 kl 12:05 4326

Er det noe som tilsier at kursen ikke kan være på f.eks.kr.12,- og fremdeles gi "fete" utbytter?
Ærligtalt
30.09.2021 kl 12:08 4308

Neida, men ikke noe som ikke tilsier 32,- og fete utbytter heller :)
SuperSeven
30.09.2021 kl 12:10 4296

Når man ser på volumet som det i dag blir solgt for, så er det innlysende andre enn oss amatører som selger aksjer.
Struts
30.09.2021 kl 12:11 4318

Enig, ikke noe fundamentalt som skulle tilsi en så stor nedgang som i dag. Blystads nedsalg førte til noe tilsvarende nylig. Så var det nevnt (her om dagen) at hovedaksjonær Spikes lockup (etter forrige nedsalg) går ut i dag. Om det kan være en av årsakene til dagens nedgang vet jeg selvfølgelig ikke. Alt blir allikevel spekulasjoner. Og selv om Ibsen skrev det, så er det ikke nødvendigvis slik Skolemesteren i Brand påstod: "Fremtid kan umulig komme, for når den kommer er den omme". Jada, har sikkert sagt det før, men litt moro må man få ha!
Struts
30.09.2021 kl 12:14 4290

Hehe - det blir jo 12 + 32 eksempelvis!
Jan Banan
30.09.2021 kl 12:20 4234

Tror den eneste her inne som kan svare på det er Hector Gonzales. Ellers så burde du prøve høre med de som leier... Maersk etc... Evt. prøv J Mintzmeyr
andypandy01
30.09.2021 kl 12:26 4200

Stort salg på 21