MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2136917

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare

Robotene har 'en oppgave... størst mulig spread på høyest mulig volum

Om volumet skjer mellom 7,- og 10,- eller mellom 17,- og 20,- spiller egentlig ikke så stor rolle -for algoene siler ut fortjenesten sin uansett


Så har du algoer som tilrettelegger for exit med store poster - oppkjøp av store poster, osv


Men svært få algoer handler på trend - og det er her vi er... både trend, bakenforliggende verdier og estimerte utbytter gjør denne til et knallkjøp det være seg på 20,- 23,- eller 28,-
Oilbaron
30.09.2021 kl 13:12 4812

Ja det er mange utålmodige sjeler her, + en og annen «supertrader « som tror at en kan bli rik over natten.
Det er nå engang ikke slik børsen fungerer.
Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet var mantraet i et program som omhandlet børs på Tv for en tid tilbake.
Hva mpcc angår så har utviklingen vært så som så de siste 3 mndr, men for de som har vært med en stund burde det bety lite.
Med den voldsomme stigningen vi hadde i Juni, så er det naturlig at noen tar gevinst det har også jeg gjort med en liten del av beholdningen.
Hvordan kursen svinger fra dag til dag bryr jeg meg egentlig lite om, da jeg har tenkt å sitte med aksjene mine i mpcc en tid.
Til dere utålmodige, ta en tur på fjorden imorra kl 08.00 starter hummerfiske og vi begynner på Q4 som gir enda bedre inntjening enn det kvartalet som nå er historie.
I midten av Oktober er det event, og 18 November får vi presentert Q3
Kbkristi
30.09.2021 kl 13:26 4707

Det er merkelig hvordan vi lar oss styre av hvem andre som eier samme aksje som oss selv.
På utbyttedag, og disse dagene blir det flere av neste år, så er det kun en ting som gjelder.
Det er hvor mange aksjer jeg selv eier.
Om de andre som også mottar utbytte heter J.P. Morgan, Star Spike, Songa eller Struts, det vil ikke bekymre meg.
Men i en populær aksje, kommer også tradere. De bryr seg nada om underliggende verdier.
Investorer derimot, ser framover.
Når utbytte kommer, så vil nok kursen bli mer i stil med inntjeningen i selskapet.
I mellomtiden, Happy trading :)

Vil berømme Kbkristi; kursen er nå på full fart mot kursmålet satt for november 21 = NOK 16,40.- dog nærmer den seg kursmålet fra feil side, men pytt :D

Og seriøst; er det noen annen aksje som har hatt tilsvarende FOMO-effekt det siste halvåret ? '
Og dessverre så er det en del førstegangskjøpere som har fått en dårlig erfaring med MPCC.


Det fundamentale. Det er flere ting som er avgjørende fremover hvis vi forholder oss til regnearket:
1) Forventet inntjening dersom ratene dropper med f.eks. 50% (som forøvrig er et høyt nivå) fra april22
2) Tilsig av nybygg (her er det ikke så store ordrer i feeder) - avhenger også av IMO og miljøkrav.
3) Evergrande - innvirkning av innenlandskonsum i Kina (makro)
4) Havnekapasiteten i Kina og US (Vestkyst)
5) Etterspørsel i USA når luften går ut av tiltakene. Mindre behov for transatlantisk containertrafikk?
6) Bedre "case'r" å investere i

Jeg kan anbefale boken "The fifth dicipline" av Peter M Senge. Denne forklarer veldig godt hvilke faktorer som råder i markedene nå.
https://www.booksfree.org/the-fifth-discipline-the-art-and-practice-of-learning-organization-by-peter-pdf/

For dere som følger med på aksjeråd i DinePenger (jeg har gjort det over ca 3 år) så ser dere at de bytter ut selskaper i porteføljen - ikke fordi et selskap er dårlig men fordi det finnes noe bedre. Dersom kursen skal over 26-28 så tror jeg at dette muligens vil komme etter Q3 rapporten. CB har vert helt klar på at de vil styrke balansen - men ikke i hvilken rekkefølge (Gjeld, warrants). Når de signaliserer utbytte - og utbyttekapasitet (som er forventet 75% av en hvis faktor) så vil det sannsynligvis være et etterslep (som jeg har erfart i 2020Bulkers).

Jeg er forøvrig klar for nytt MPC treff!
VolumOpp
30.09.2021 kl 13:55 4543

For den som vil drømme litt om container-skip. Live link fra Europas største havn og Amazonehaven Container Terminal.

https://www.youtube.com/embed/2soIUIe-0Wk
https://www.youtube.com/embed/M09NaBVPjAI

Som ein ser ligger bl.a. "Ever Glory" - 399.98 x 58.96 m og "CMA CGM OHIO" - 299.9 x 48.2 m, samt "Valencia Express" og feederene "Alinda" og "Nordica" bakerst langs kai.
Redigert 30.09.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
30.09.2021 kl 14:11 4444

Ratene fortsetter oppover og New ConTex stiger nye 0.62% siden tirsdag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
JHoffa
30.09.2021 kl 14:14 4411

Her kommer en oppdatering på frakt situasjonen fra folk som jobber i bransjen. Jeg som er mottaker av varer fra Kina, blir små syk av tanken og da tenker jeg ikke på de økte frakt kostnadene, ille nok det, men mer det at varene ikke kommer fram i tide. Tar man med produksjonstid og frakt så er leveringstiden på mange varer 6 mnd. Jeg personlig håper at frakt tid er tilbake til normalen i løpet av 2022 men, det er nok dessverre tvilsomt.
Har fraktet en del varer med tog i det siste. Nå er ventetiden for å få plass på tog fort 4 uker (gjelder nok for oss små importører, sannsynligvis kortere for de store)

Den globale logistikk og fraktsituasjonen er som de fleste kjenner til fortsatt svært utfordrende, og har de siste ukene forsterket seg av flere årsaker.

Den viktigste årsaken er fortsatt at Covid-19 restriksjoner og nedstenginger i havner og terminaler er pågående mange steder, slik som delvis nedstenging av terminalene i Ningbo i slutten av August.

I følge analyseselskapet VesselValue ligger det for øyeblikket 427 containerskip på vent utenfor de større havnene i Asia, Europa og USA, noe som tilsvarer ca 2,914,445 teu. Dette er opp 14 % fra 4 uker siden.

En annen og sterkt medvirkende årsak er stor mangel på biler, sjåfører og materiell som behøves for å få last inn og ut fra alle havner. Dette er spesielt et problem i Europa og USA. I UK står nå containere i gjennomsnitt 3-4 uker i havn før det er mulig å hente de ut fra havnene på grunn av sjåførmangel. Dette har medført store opphopninger av last i Rotterdam, Antwerpen, Hamburg og Bremerhaven, og følgelig da forsinkelser for viderefrakt til Skandinaviske havner.

Et nytt problem så nå ser ut til å få konsekvenser for vareflyten er rasjonering av elektrisitet i mange provinser i Kina. Vi mottar nå daglige rapport fra fabrikker som ikke kan møte leveringsforpliktelser på grunn av dette.

Ratenivåene er et resultat av den enorme etterspørselen etter containerfrakt fra Asia til Europa og USA. Det vil i praksis ikke bli noen større endringer fra dagens nivåer før etterspørselen avtar. Etter det vi kan bedømme vil dette henge sammen med at samfunnet gradvis åpner, noe som igjen vil ha sammenheng med vaksinasjonsgraden i befolkningen. Selv om Europa åpner opp så er det langt igjen til at vaksinasjonsgraden i Asia er på et nivå der full gjenåpning kan gjennomføres. En første realistisk mulighet for nedgang er etter Kinesisk nyttår 2022.

En god nyhet er at flere rederier nå setter et maksimumstak på ratene fra 1.Oktober slik at nye kraftige økninger ikke er sannsynlige på kort sikt. Ratene per September 2021 er nå ca 800% høyere enn for 1 år siden.
Gjennomsnittsratene fra hovedhavner i Asia til USA østkyst er nå USD 22.300 for 40’ container.

Det er såkalt Golden Week i Kina i neste uke og mange stenger da ned produksjon. Denne uken er normalt den mest hektiske i året for flyfrakt og ratene nå på sitt høyeste. Det sammenfaller også med årlige lanseringer av mobiltelefoner og annen elektronikk som skal i handelen til jul.
Vi forventer imidlertid svært høye nivåer på flyfrakt også helt frem til midten av Desember og mangel på kapasitet.

Litt oppsummert i alt som er vanskelig så er det på sin plass å nevne at vi får all last ut med de forsinkelser som dessverre må påregnes, og vi har tett oppfølging mot produsenter sammen med våre partnere i Asia. Vi skal nok komme gjennom dette, men det kan bli utfordrende i ukene som ligger foran oss også.

Her finner du noen vedlagt linker til artikler som beskriver situasjonen

...og når den var på 25-26,- mente CEO at det var vesentlig oppsidepotensiale - og sånn går no dagan!
hill
30.09.2021 kl 14:24 4373

MPCC har hatt en formidabel utvikling det siste året - fra ca 1,70 og opp til ca 28,40 i slutten av juni!
At kursen siden har fallt tilbake, må en vel kunne si er litt naturlig,
all den tid store deler av verdens containerfartøyer ligger fast i havner, til reduserte dagrater?

Hvor lenge dette vil vare og hvor mye det eventuellt vil slå ut på inntjeningen, kan være vanskelig å spå -
men forklarer vel en del av grunnen til at markedet sansynligvis tror at inntjeningen i Q-3 vil bli lavere,
ut ifra det vi ser på kursutviklingen, samt at større aktører har begynt å selge seg ned.
Redigert 30.09.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare

Veldig bra informasjon, takk!
Likte spesielt det som står om sjåførmangel i UK og at dette problemet fører til at problemet så forplanter seg til andre land, for akkurat dette problemet er det sikkert ikke så lett å fikse veldig fort.
nima
30.09.2021 kl 14:37 4269

Solgte i går, inn igjen i dag sånn går no dagan
Pentad
30.09.2021 kl 14:39 4260

Ja, JHoff, jeg kan tenke meg at det er kaos for dere.
Jeg var en tur til OBS-bygg i går og pleier alltid å prate noen minutter med guttene som jobber der og gir god service.
De fortalte at Jordan har virkelig slitet med å få sine produkter ut og frem (syntes at det var få malerull i hyllene, ja) og at tregulv, for eksempel, minker i butikken som kommer fra Belgia.
Alt i alt formidlet de at lagrene gradvis tømmes og at produkter og råvarer ligger rundt i forskjellige havn.
Han ene sa at det hele er litt fascinerende men at vi også merker hvor sårbare vi egentlig er i gamet.
velkjent
30.09.2021 kl 15:00 4102

"Just-in-time"-prinsippet innen logistikken, må vel revideres etter hvert. Synes synd på logistikksjefene, som må antas å bli syndebukkene.
havardno
30.09.2021 kl 15:02 4084

Kan du forklare hva du mener med denne setningen Hill?

"At kursen siden har fallt tilbake, må en vel kunne si er litt naturlig,
all den tid store deler av verdens containerfartøyer ligger fast i havner, til reduserte dagrater?"
Kbkristi
30.09.2021 kl 15:05 4070

Mpc leier ut sine skip på faste rater. Om de steamer avgårde i 20 kts eller ligger på reden, så er dagsraten den samme.
toftos
30.09.2021 kl 15:25 3910

Er nok naturlig at kursen faller litt tilbake og tar en pause før videre oppgang. Men når det er sakt, så er ikke en nedgang på 25% en liten nedgang. Husk at kursen var 28 og etter det har det kun vært positive drivere i markedet. Så eg skjønner veldig godt at folk blir betenkt når kursen faller så mye og at en av de største eierne selger seg såpass mye ned. Det fleste her snakker om utbytte på 75% som skal fylle lommeboken mer en dagens kurs. Hva visst de bestemmer seg for å betale 30% og ikke 75 ? Hva om de finner ut at de skal bestille nye båter, så lenge utbytte ikke er på vei så lever man på tro og kjærlighet. Tidliger i sommer var forklaringen at det falt på dager med liten omsetning og gikk opp på høy omsetning, det stemmer ikke no. Så er det det evige snakk om algorytmer som styrer denne aksjen, har enda ikke sett noen som vet at det stemmer, og er de jun i MPCC, eller styrer de hele børsen. Så hver gang det er nedgang så er det oss småaksjonærer som er livredd og selger. Ser man tilbake til februar mars, så hadde vel topp 50 nærmer 80& og no er de snart nede i 70. Veldig bra at folk har troen på denne aksjen og utbyttene som kommer, men det må være lov å stille spm om hva som skjer uten å bli anklaget for å ikke være langsiktig eller å forstå caset. Vi får håpe at Spike ikke selger i kveld og at vi får en grønn dag i mrg
toftos
30.09.2021 kl 15:25 3962

Er nok naturlig at kursen faller litt tilbake og tar en pause før videre oppgang. Men når det er sakt, så er ikke en nedgang på 25% en liten nedgang. Husk at kursen var 28 og etter det har det kun vært positive drivere i markedet. Så eg skjønner veldig godt at folk blir betenkt når kursen faller så mye og at en av de største eierne selger seg såpass mye ned. Det fleste her snakker om utbytte på 75% som skal fylle lommeboken mer en dagens kurs. Hva visst de bestemmer seg for å betale 30% og ikke 75 ? Hva om de finner ut at de skal bestille nye båter, så lenge utbytte ikke er på vei så lever man på tro og kjærlighet. Tidliger i sommer var forklaringen at det falt på dager med liten omsetning og gikk opp på høy omsetning, det stemmer ikke no. Så er det det evige snakk om algorytmer som styrer denne aksjen, har enda ikke sett noen som vet at det stemmer, og er de jun i MPCC, eller styrer de hele børsen. Så hver gang det er nedgang så er det oss småaksjonærer som er livredd og selger. Ser man tilbake til februar mars, så hadde vel topp 50 nærmer 80& og no er de snart nede i 70. Veldig bra at folk har troen på denne aksjen og utbyttene som kommer, men det må være lov å stille spm om hva som skjer uten å bli anklaget for å ikke være langsiktig eller å forstå caset. Vi får håpe at Spike ikke selger i kveld og at vi får en grønn dag i mrg
Struts
30.09.2021 kl 15:29 3937

Og befrakter betaler bunkers. Men demurrage (liggedager) er ikke nødvendigvis helt den samme, det er (meg bekjent) en forhandlingssak (i forkant av inngåelse av T/C). Uansett, det blir til mer enn salt (eller sukker) på grøten!

Hectorgonzales: Jeg tenkte på hva jadden skrev forrige side. Dette blir veldig kontraktspesifikt mellom fx MPCC og Maersk. Om det er noen som kjenner til dette her inne så er det deg tenkte jeg. Jadden skriver:

"Jeg prøvde meg i helgen med spørsmål om hvem som bærer risikoen ved flerårlige kontrakter. Forumet var unisont enige om at kontraktene ikke kunne reforhandles, men det var ikke det som var spørsmålet. Containerbransjen har gått fra typisk kortvarige kontrakter for noen måneder. Da er risiko for markedsendringer små, og kjøper tar denne risikoen. Men ved overgang til flerårige kontrakter øker risikoen betydelig, så hvordan reguleres det kontraktsmessig? Dette må igjen ikke forveksles med force majeure, som er kontraktsklausuler som regulerer kontrakter dersom det oppstår markedssituasjoner utenfor partenes herredømme, eksempelvis krig, streik, lockout etc."
Redigert 30.09.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare

Jeg synes du har noen gode poeng toftos, men hill kom med en uttalelse som viser til at han ikke kjenner til hvordan TC kontrakter fungerer. Så det hill prøver å få frem blir direkte feil.

hill
"all den tid store deler av verdens containerfartøyer ligger fast i havner, til reduserte dagrater?"
"Hvor lenge dette vil vare og hvor mye det eventuellt vil slå ut på inntjeningen, kan være vanskelig å spå -
men forklarer vel en del av grunnen til at markedet sansynligvis tror at inntjeningen i Q-3 vil bli lavere"

Enkelt forklart hvis slutningen(kontrakten) tilsier at skipet de leier ut skal betales med $30.000 pr.dag. Så skal MPCC tjene dette beløpet uansett hva de som har leid skipet gjør med det. Om skipet ligger til ankers utenfor LA eller seiler for full maskin endrer ikke inntjeningen til MPCC.

MPCC stiller med skip og mannskap til inngått avtale. Leietager betaler MPCC fast dagsrate i henhold til avtale, drivstoff og sender andre utgifter videre til evt. liners/shippers hvis de må ligge å vente i kø. Så må varene selges dyrere i land om det må til for at butikkene skal klare å betale økt fraktkostnader. MPCC forholder seg til store seriøse aktører som fx Maersk.
Redigert 30.09.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare

Mærsk/Sydbank: Japanske rederiers nedtur smitter af
Markante fald i de japanske rederiaktier har torsdag gjort indtryk i København, hvor investorerne også henter gevinster hjem i A.P. Møller-Mærsk, der falder for femte børsdag på stribe.

- Der er en større korrektion i gang i rederisektoren, hvor særligt de japanske rederier er faldet, og jeg tror bare, det er det, der smitter af, konstaterer senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen over for MarketWire.

Størst er nedturen til det japanske rederi Mitsui OSK Lines, der torsdag lukkede over 10 pct. lavere og samlet er faldet 24 pct. alene denne uge.

Med til historien hører dog, at aktien forinden var omkring seksdoblet i værdi på halvandet år.

- Der er nok nogen, der tager gevinster hjem, og det er måske startet på baggrund af den tumult, der har været om Asien og især Kina med Evergrande og fabrikslukninger på grund mangel på kul og el og kombineret med det japanske valg, siger Mikkel Emil Jensen.

Herhjemme falder Mærsks B-aktie torsdag 4,3 pct. til 17.665 kr. Samlet er aktien dermed dykket 8,7 pct. alene denne uge.

Også Mærsk er dog steget heftigt i år, hvor raterne har nået historisk høje niveauer på grund af flaskehalse i havne og problemer med at skaffe containere.

Blandt de øvrige store japanske rederier er K-Lines ejer, Kawasaki Kisen Kaisha, faldet over 27 pct. denne uge og 11,6 pct. alene torsdag. Endelig er Nippon Yusen, der er kendt for NYK Line, dykket 23 pct. på en uge og 9,5 pct. torsdag.

CEO i MPCC har uttalt på vesentlig høyere kurser at aksjen har mye å gå på


Punktum

...Eller tror du ikke på guidingen? Det er noe alle bør spørre seg selv om. Selv har jeg tillit til CEO
AlanS
30.09.2021 kl 16:56 3498

Er dette relevant for MPCC? Befraktere tjener mindre pga forsinkelser. Det er forståelig at noen tar gevinst av denne grunnen Men dette gjør ikke noe for MPCC. MPCC får betalt uansett av hva skipene gjør.
Redigert 30.09.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Bikez
30.09.2021 kl 17:47 3270

Morgan Stanley solgte ut ca 50% av aksjene sine på mandag og Songa/Blystad har solgt seg helt ut med den ene kontoen. Noen flere av de 20 eller 50 største som har begynt å kvitte seg med store deler av aksjene? Noen som har tilgang til å ta en titt på det?
Aksjen har jo mistet hele sin "kraft" de siste 14 dagene. Vi er under der aksjen ble handlet for i juli/august å ratene og inntjening har jo skutt videre i været siden den gang. Kan jo være at de store ser en topp i markedet og selger heller nå med 1000-2000% fortjeneste enn å vente på mulige utbytter fra 10 til 75%. CB har jo kun sagt at de vil sitte i en god posisjon til å betale heftige utbytter opp til 75%, så ikke noe som er spikret der ennå. Skal bli godt å få en endelig avklaring på det. Innen shipping er det jo helt vanlig at aksjekurser faller når ratene har nådd en topp og begynner å flate ut selv om selskapets inntjening vil være bra en lang tid fremover. Kanskje det er dette vi har begynt å se nå, eller at frykten for at Star Spike skal komme med et nytt blokksalg. Mye negativt som har skjedd på kort tid, og lite nyheter ellers fra selskapet. Kan bli en spennende kveld med tanke på nyheter rundt blokksalg. Kursen reagerete ikke akkurat positivt sist, selv om den hadde økt alt for mye på noen få dager.
auxe
30.09.2021 kl 18:14 3120

Jeg har advart over lengre tid, man bør vel tenke over aksjekurs tap mot eventuelle utbytter som ennå ikke er stadfestet i styret til MPCC
Mange her inne har vist stadfestet utbytter, jeg tror ikke de er store nok til å ha noen innflytelse på styret, så hvem her inne vet att det blir utbytter i det hele tatt.
Noen sier att MPCC har samme betaling uansett om skipene til MPCC ligger å venter ved havn, har dere link til den kontrakten?
Det holder ikke å si det her, men hvis det ikke stemmer burde dere være juridisk ansvarlig hvis noen kjøper på gale opplysninger
Jeg tror MPCC går ned til 10 kr nu i første omgang , la oss si innen utgangen av januar 2022
havardno
30.09.2021 kl 18:30 3034

10kr ja😅😅😅
AlanS
30.09.2021 kl 18:40 2954

auxe, Er du opptatt med å være rett i det du sier? "Even a Broken Clock is Right Twice a Day" vet du.
Kontantstrømmen styrkes og utbytte er bare en måte å bruke pengene på. Selskapet kan nedbetale gjelden, kjøpe egne aksjer, investere, og/eller betale utbytte.
Personlig synes at det var en dårlig beslutning om å trykke 50 millioner aksjer for å kjøpe Songa. MPCC kunne låne 1 mlrd til for dette formålet. Det var opplagt at aksjene blir solgt fordi Blystad ikke skulle være langsiktig eier.
Ellers opererer noen meglerhus med lave forventinger for Q3 og Q4. Dette vil trolig endres etter Q3 og oppdatert guiding.
auxe
30.09.2021 kl 18:46 2924

AlanS
Du svarte ikke om det jeg spurte om? Jeg er ikke opptatt i å ha rett i noenting jeg og tar jeg feil så lever jeg fint med det.
Svar på om utbytte er bestemt?
Svar på om det er samme pris når MPCC skip ligger å venter ved havn?

Hvordan vet du att MPCC kunne låne 1 milliard ?

Begge spørsmålene med link

Takk
Redigert 30.09.2021 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
30.09.2021 kl 18:54 2883

Rekner med skipsverdiene i MPCC nå overstiger børsverdien av selskapet, nokon så har ein oppdatering?
Redigert 30.09.2021 kl 18:55 Du må logge inn for å svare

Nå er det ikke ceo som bestemmer kursen, men han kan lett påvirke kursen med litt guiding. Er det ikke rom for å oppdatere/skryte litt for markedet nå - Han trenger kanskje noen hint?

Reviderer oppover. Kriteriene som gjør det mulig å vurdere et selskaps gode resultater, har revisjoner av nettoresultat per aksje (NBA) og omsetning (CA) en fremtredende plass. Når analytikere, som generelt er ganske forsiktige, reviderer prognosene for BNA og CA oppover, betyr det at selskapet presterer bedre enn forventet. Noen selskaper reviderer regelmessig oppover, et tegn på bemerkelsesverdig ytelse.
MPC Container Ships ASA (MPCC):
https://www.zonebourse.com/actualite-bourse/3-societes-qui-revisent-a-la-hausse--36561565/

MPC Container Ships ASA er et norsk selskap i shippingindustrien som eier og driver en stor flåte med små til mellomstore containerskip ( Small Feeder and Feeder ). Selskapet leverer skipene og mannskapene til regionale og intraregionale rederier.

Dette unge selskapet, grunnlagt i 2017, hadde en treg start og negative driftsresultater i de to første årene . Heldigvis for henne har Covid -krisen økt prisene på maritim handel, alt forbundet med en veldig sterk etterspørsel. EBIT har derfor falt betydelig i greenen og nådd et estimat på 175 millioner dollar i 2021 og 521 millioner dollar i 2023, med driftsmarginer på henholdsvis 43% og 70%.

Nylig har BNAs og CAs prognoser blitt revidert kraftig av analytikere etter selskapet. Netto resultat per aksje er nå anslått til 1,14 dollar i 2023, eller 3,7 ganger estimert EPS for 2021. Inntektene skal heller ikke overgås, og analytikere forventer at det vil ta av. Å nå 753 millioner dollar i 2023, det dobbelte av 2021.



BNA- og CA -anmeldelser for MPC Container Ships ASA
AlanS
30.09.2021 kl 19:05 2812

1. Utbytte er ikke bestemt.
2. EN beskrivelse av kontrakter https://www.marineinsight.com/maritime-law/voyage-charter-vs-time-charter/ Å si noe bestemt om betaling for ventetid under TC kontrakt er krevende uten å vite kontraktsdetaljer. Her trenger vi en jurist eller ekspert til å hjelpe oss med å finne et fornuftig svar.
auxe
30.09.2021 kl 19:11 2781

Tusen takk AlanS det var oppklarende og godt å få ett skikkelig svar:)

Det vil også si att ingen her kan påberope seg å ha fasit

mvh
auxe
30.09.2021 kl 19:24 2721

CEO kan man vel ikke kalle objektiv han prater jo for sin syke mor.
Titleist
30.09.2021 kl 19:37 3162

auxe; Du fremstår som mindre begavet og noe kverulerende.

MPCC er nå et selskap som vil tjene inn hele sin børsverdi på 2-3 år, med kontraktsfestede inntekter (2022 til 2024). Det er et godt case, uavhengig av hvor mye utbytte som blir utbetalt.

Din spådom er altså at kursen skal til 10 kr. Flott, da skal jeg kjøpe mye. Men dessverre; Her tar du nok feil. 10kr opp til 30 er nok mer realistisk enn 10 kr ned til 10..

Time will tell..

Auxe - du som har tatt på deg oppgaven av å advare oss andre (selv om du allerede i slutten av august skrev at MPCC ville gå opp), og som nå uttrykker at kursen skal ned til kr 10 innen utgangen av januar 2022, regner jeg med kjenner bransjen og MPCC veldig godt og har foretatt en grundig vurdering - og ikke er preget av hvilken posisjon du har i selskapet - vil helt sikkert svare på følgende spørsmål (regner også med at du kan underbygge dine svar ved hjelp av linker/kilder/utregninger);

- Hvor mye vil MPCC få i overskudd frem til og med 2024 basert på slutningen som er inngått så langt, dvs. vi forutsetter at selskapet ikke vil ha noe overskudd på ev. nye slutninger som inngås i den perioden?
- Hva er forventet overskudd kun for Q3 og Q4 2021 basert på dagens slutninger?
- Hva er MCAP ved kurs kr 10?
- Hvorfor tror du det var veldig bra for et selskap som MPCC når det ble stopp i Suez kanalen (Evergreen) - og kursen gikk kraftig opp? Ville det vært gunstig for eier av skipet Dersom det hadde risikoen for forsinkelser?
- Når CEO ved Q2 uttrykte policyen ift utbytte (75 % av overskuddet), tror du det kun er tatt fra hans bryst - eller vil det være vanlig å diskutere det med styret?

Redigert 30.09.2021 kl 19:49 Du må logge inn for å svare