MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350773

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
30.09.2021 kl 20:11 5088

Kontraktsmessig så avhenger det av TimeCharter, Bareboat. Er det Timecharter - med full utrustning av mannskap etc så vil absolutt rederen være ansvarlig hvis mannskapet får pest/colera/covid og skipet ikke får klappe til kai. Men dersom mannskapet skal testes før det klapper til kai og må vente i 10 dager vil det være leietaker (charterer) sitt ansvar. jeg vil tro at eier av skipet covid tester mannskapet i siste anløpshavn for å forsikre seg om at mannskapet kommer uten covid til ankomsthavnen hvor charteret starter.

Forsinkelser som oppstår i forbindelse med å få skipet i posisjon belastes rederen hvis han kommer for tidlig eller for sent innenfor et gitt tidsrom og bærer alle kostnader rundt dette. Når leietaker har startet kontrakten og må vente i Bay Area for å losse og laste - så er det leietakers utgifter (altså vil MPC få inntektene sine mens f.eks. Hapag vil ta ventekostnaden). Disse utgiftene omtales som "demurrage" for single voyage charter. I markedet som MPC opererer i (linjetrafikk) så er det helt andre regler som gjelder. Vi snakker om "Liner Terms". For å åpne en fast seilingsrute må du ha avtale med ankomsthavnen og som oftest terminaloperatøren (de som skal laste og losse) og en skipsagent/speditør.

Når kø'ene er såpass lange som de er nå så vil jeg tro det er litt "first-com first serve" - så å kjøre på økonomifart og håpe at køen går ned kan faktisk gjøre at du kommer lengre bak i køen for å losse.

Betaling ved flerårige kontrakter: Her er det jo stor variasjon som avhenger av tilbud og etterspørsel. Normal kan leietaker prute mellom flere redere men i dette tilfellet sitter rederen med all makt i et desperat marked. Jeg vil tro at rederen setter krav til f.eks bank garanti for en viss del av beløpet (f.eks. 1 års charter hvis leietaker er av liten størrelse). Hapag, Mærsk og de store vil klare seg uansett og da vil jeg tro rederen tar risken.

Spørsmålet rundt risiko og avtaletid er et annet tema. Container rederne (Hapag etc) skyver jo kostnadene over på kundene an-mass for å dekke lange ventetider til å komme til kai. I ulike former legges det til "surcharges, BAF og CAF". Dette er regulert i Liner Terms mellom Hapag og den som betaler for frakten (står som oftest i Bill of Lading). MPC tjener jo heller ikke penger om fraktraten mellom kunde og Hapag går fra US1500/TEU til US7000/TEU. Her soper de store inn enorme beløp per seiling og det har nok fett rundt magen til å tåle et par uker med liggetid. Antar vi at et skip tar 10.000 TEU til 7000 så er det Usd70mill på en seiling. La oss si inkl forsinkelser så tar en tur 40 dager. Da har de 1,75mill dagen og kosten er kanskje 85' for en 3 års kontrakt. I tillegg tar de ekstra gebyrer.

Pest og force majeure er ikke noe nytt i shippingverdenen, jordskjelv, vulkanutbrudd, etc og dette pleier å være regulert i kontrakten (Typisk Gencon se Bimco: https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-contracts/gencon-1994#).
Helg11
30.09.2021 kl 20:20 5020

Skipsverdiene ligger i regnearket under NAV, og er regnet ut på bakgrunn av skipsverdier (Vesselvalue) - gjeld. Oppdatert pr 12.sept av Struts for både MPCC+Songa (+ErnSt Ruts), så ganske ferskt.
NAV/share er kr 36,77, som vi regner med som grunnlag for kursmål + tilkommende cash flow pr. år.
auxe
30.09.2021 kl 20:25 5010

Ser ut som om hele Containertrafikken kollapser, pga. venting
Att Containerrederiene får fult betalt for å ligge på reia tror jeg ikke på.
Vil bemerke att det er bare noe JEG tror og jeg kan ta feil.

Ærligtalt
30.09.2021 kl 20:38 4926

...Du vet Mpcc består feedere eller?

Huff :)
hectorgonzales
30.09.2021 kl 20:41 5050

Auxe. Tro hva du vil men les deg opp over tid så blir du med i saklig diskusjon! Helt ok å tro men bedre å vite.

Kanskje vi skulle hatt 1 time eller 2 med kontraktsgjennomgang på neste mpc kongress...
auxe
30.09.2021 kl 20:44 5036

Alltid trodd att feedere frakter containere jeg eller tar jeg feil ?
Londonmannen
30.09.2021 kl 20:53 5014

auxe
Det er vel å bra å tro. Det gjør jeg selv, men jeg holder den delen av mitt liv til kirken.

Når det gjelder MPCC så er det en fordel å forholde seg til fakta. Du må gjerne tro at kunden som inngår kontrakt med MPCC om å bruke et av skipene til MPCC, kan velge og vrake når det passer vedkommende å betale leie til MPCC. Men i den virkelige verden så er kontrakter juridisk forpliktende dokumenter og der må vedkommende som leier et skip betale eier av skipet den avtale raten, enten han benytter skipet eller ei. Hvorvidt leier av skipet benytter det til inntektsgivende aktivitet er MPCC knakende likegyldig. Så lenge MPCC oppfyller sin del av avtalen og stiller skipet til rådighet og i godkjent og funksjonell stand, så blir det opp til leier å bruke skipet på en slik måte at han tjener mer på bruken av skipet enn det han betaler i leie.

Når du leier en nolig, er det da slik at du kan stoppe å betale leie, dersom du tar deg 14 dagers ferie i syden og i realiteten ikke gjør bruk av boligen i samme periode? Tror du virkelig at en utleier ville godta at du trakk fra 14 dager leie for den tiden du ikke brukte boligen? Hvorfor tror du at avtaler innen shipping er mindre bindende enn dem vi inngår i boligmarkedet? Ser du galskapen i det du skriver?
Redigert 30.09.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
auxe
30.09.2021 kl 20:58 5024

Londonmannen
Du kan gjerne komme med kontrakts linker med påstandene dine og ikke bare ord.
Du sier att det er en fordel å forholde seg til fakta, er det du som eier fakta i MPCC?

mvh
Redigert 30.09.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2021 kl 21:09 4959

Auxe, du tror ikke at avtaler er mellom eier og leier? For å dra eksempelet til Londonmannen videre, tror du huseieren hans publiserer leiekontrakten på sokkelleiligheten?
Redigert 30.09.2021 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
jadden
30.09.2021 kl 21:12 4933

Flott Hectorganzales, godt å få mer kjøtt på det kontraktstekniske! Det er som regel mere bestemmelser i kontraktene nå når markedet er spesielt og hvor vi kan være i starten av en supersyklus. Og så er det nok slik at alle kontrakter er ikke sydd opp omkring samme lesten. Selv om rater og kontraktstid er godt transparent i MPCC, så slippes i liten grad ut utfyllende opplysninger om kontraktsdetaljer tilliks med de fleste bransjer.

For de som eventuelt venter på melding om blokksalg, og som kanskje har posisjonert seg for det, har det så langt ikke blitt meldt noe. Jeg vil bli meget ovverrasket om det dukker opp nye blokksalg i MPCC nå eller med det første og da spesielt før Q3, blokksalg er ikke noen dagligdags og hyppig foreteelse i de fleste aksjer. Blokksalg før varsel om solide utbytter virker meget usannsynlig. Skulle det likevel skje vil den påfølgende obligatoriske kursdipp raskt bli spist opp av forventninger til Q3 samt varsling av utbytter i 2022.
Ærligtalt
30.09.2021 kl 21:14 4933

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/hapag-lloyd-ceo-says-shipping-still-thick-supply-chain-disruptions-2021-09-30/

...og så dagens!

https://theloadstar.com/beijing-urges-container-shippers-to-sign-long-term-transport-contracts/

...Beijing urges container shippers to sign long-term transport contracts...

💥💥💥💥💥💥💥💥

Kina vil legge på noen nuller og sikre seg kapasitet nå!
Redigert 30.09.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
auxe
30.09.2021 kl 21:16 4913

havardno
Ja det er akkurat det jeg tror att kontrakten er mellom eier og leier , og der kan det være att vi er i kimen med kursnedgangen til MPCC
Londonmannen
30.09.2021 kl 21:28 4836

Bare ord? Mener du i Ramme alvor at du kan forholde deg til en leiekontrakt akkurat som du finner det for godt? I så tilfelle er det fristende å spørre hvor gammel du er. Forslår du går inn og leser litt i Norges Lover om avtalerett. Hvorfor tror du at det skulle være annerledes innen en internasjonal næring som shipping? Dersom du skal kunne reforhandle raten under leieperioden, så må du sikre deg en klausul i avtalen som gir deg en slik rett under gitte forhold. I henhold til det ledelsen i MPCC så er det ingen av kontraktene MPCC har inngått, som inneholder slike klausuler. Noe som er rimelig logisk i et glodhett marked der dagsratene er på et historisk høyt nivå og der rederne ikke har noen problemer med å slutte skipene til rekordhøye dagsrater.
Men noe kontrakt, eller linker til kontrakter ville jeg nok aldri lagt ut til en anonym skribent på FA forum. Hvorvidt du tror meg eller ikke, betyr fint lite for meg. Ha en flott aften og lykke til med dine investeringer.
auxe
30.09.2021 kl 21:32 4830

Londonmannen
Du gir jo bare ord, ingenting annet , vi snakkes i morgen kveld da er kursen under 20, sann mine ord :)
Jan Banan
30.09.2021 kl 21:34 4819

Meget seriøst innlegg. 10kr...

i 2017-18 når MPCC hadde omkring 40 skip med lav second hand value og ratene også var lave - justert for splitten i 2020 tilsvarer det da omkring 11.50kr... Årsresultat gikk i minus...

Spol frem til 2021... 75 skip med nybygg pris, historiske og de høyeste ratene verden noen gang sett og første år de vil gå i pluss... Ja, da er det kanskje ikke så seriøst å sette verdien av selskapet til 10kr. At selskapet bare er priset til under 2x 2017 bør ringe noen bjeller... Alle kursmål ligger nord for 27. J Mintzmeyr som har lang fartstid i shipping har nylig kjøpt igjen.

Men ja, la oss høre på eksperten auxe som jeg stort sett ikke har sett så mye til eller som oppfører seg som det største troll her inne. Det som er meget typisk for trollene er at de kommer når det går nedover og forsvinner når det går oppover. Merkelig med det.
Gå og kjøp deg noe energi aksjer... Energien din er bortkastet her.
Redigert 30.09.2021 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
30.09.2021 kl 21:36 4809

Det eneste du kommer med er sjøsprøyt og pisspreik som fra en gammal full sullik
auxe
30.09.2021 kl 21:37 4823

Gå og kjøp deg noe energi aksjer... Energien din er bortkastet her.

Jeg syns den var bra :)
Slettet bruker
30.09.2021 kl 21:55 4757

@auxe - Du får bare kjøpe deg inn igjen nå før tilbuds-kampanjen er over. Plutselig er det for sent vettu.. Èn eneste trigger er nok til å sende kursen til himmels. MPCC er en fullstappet kruttønne som har potensiale til å ta av og gå noe voldsomt ved f.eks en guiding som inneholder håndfaste nyheter om utbyttestrategi

Med bakgrunn i alt fjaset du har bedrevet inne på forumet de siste dagene, så kommer jeg til å le meg skakk dersom jeg finner ut at du plutselig kommer hoppende etter og vil inn..🤣
Slettet bruker
30.09.2021 kl 21:55 4772

Takker alle som bruker av sin tid på å gi auxe svar og løfter stadig innsikt og kjennskap til bransjen til nye høyder.
Auxe: Du får kanskje ikke konfidensielle opplysninger her inne, ville vel kanskje vært straffbart og kursmanipulerende. Håper du lærer noe i alle fall.

Den "uro" som du selv sier du vil skape her inne og som vii andre kaller støy, har en fin balansegang før du dummer deg ut.

Du har ikke bidratt noe med å utdype en eneste av alle påstandene du har kommet med.
Noen er positive til en aksje, andre negativ. Enn så lenge er argumentene FOR denne aksjen ett hav foran det negative som så langt I ALLE FALL ikke har hatt så mye substans.
Gå tilbake til i går og frem til i dag og se på dine meninger, påstander, synsing og tro om MPC. Kan ikke se mye analyse bak og kan ikke si at noe av det DU har bidratt med har løftet min kunnskap særlig. Håper i alle fall du har lært litt av de som prøver å svare deg så ærlig og godt de kan.

Så spenner energibransjen vidt. Flere har spurt deg.....
Kan du dele av din fagkompetanse i din nyoppdagede investering. Har du startet forum og vil dele like iherdig som gjengen i denne tråden. Hvilken energi-tråd følger du eller har du startet? Regneark vi kan følge? Er interessert i å lære av det du har tilegnet deg....er jo alle her for å tjene litt ekstra til pensjonen.
auxe
30.09.2021 kl 22:01 4878

tigern det er vel bare AlanS som har gitt og jeg har fått ett bra svar ifra , resten er bare ord, vi sees i morgen på under 20 og i Januar ca 10
Skal minne om det titt og ofte:)
himself
30.09.2021 kl 22:05 4902

Fjottete innlegg auxe. Om vi får en liten dukkert ned under 20 så får det bare være, det blir en kortvarig vask. Inntil vi får guiding og q3 tall skal jeg kose meg med min nylig tilsendte mpcc-caps og god vin med høstlammet. Takk til dere som gir gode, daglige innsikter og oppdateringer.
Carrera
30.09.2021 kl 22:47 4692

auxe
Gi deg nå,du driter deg loddrett ut - formuleringene og argumenteringen i dine innlegg viser at du har dine klare begrensninger !
auxe
30.09.2021 kl 23:06 4561

I energibransje holder jeg det for meg selv, jeg har ingen forum og vil aldri ha det det er ikke der du tjener penger som er det eneste målet mitt, jeg har ikke behov for å bli målt i regneark. for meg er det ikke langsiktige aksjer utenom en men den kan også lett selges hvis jeg tenker det.
Ta en titt på Ultimovacs min langsiktige

Vil si vi har alle ansvar til å ta ansvar for oss selv og ikke altid høre på andre, når man trykker på kjøpsknappen i en aksjehandel så er man helt alene og må stå for det.
En ting til det er fult av fattige folk her i verden som ikke tok gevinst
sees i morgen der mange tar tapet, når en aksje går ned på høyt volum så får dere spørre guruen deres hammers om hvilket signal det er

mvh
Redigert 30.09.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
30.09.2021 kl 23:10 4691

Råder på generelt grunnlag til å fokusere på det grunnleggende istedet for å mate trollene...
Slettet bruker
30.09.2021 kl 23:29 4607

Trollene røges ut..
En etter en blir de røget ut..
De forstår ikke alltid at dem er i ferd med å bli røget ut..
Oftest ender det med at den ene etter den andre møter seg selv i døren, og så røger dem selv seg ut..
Londonmannen
30.09.2021 kl 23:37 4566

Ok. Det var rette ræven som fes. Beklager, men dersom du ikke forstår avtaleretten og forpliktelsene mellom to parter som inngår en juridisk bindende kontrakt, så kan det nok være at du oppfatter mitt svar som bare ord og ingenting annet. Men det er ikke mitt problem, snarere ditt eget. For du går tydeligvis glipp av en glimrende investering. Men for all del, du får fortsette med ditt ensidige fokus på aksjekursen og ignorere det fundamentale. Lykke til! Men min erfaring er at det fundamentale alltid vil trumfe ensidig fokus på kursutviklingen. MPCC er intet unntak. Personlig har jeg aldri tidligere vært borti et mer åpenbart case enn MPCC.
Lykke til!
auxe
30.09.2021 kl 23:40 4591

Londonmannen
Du serverer bare ord ?
Kan du juridisk bindende gå inn og erstatte eventuelle tap i dine ord om att aksjekursen skal gå opp og att det blir utbytter?
Eller er det bare ord du kommer med?
Redigert 30.09.2021 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Kjosfast
30.09.2021 kl 23:45 4639

Noen som har tatt seg bryet med å regne ut Ebitda-backlog til MPC? Det burde være en smal sak med regnearket å kunne konstatere netto cashflow fra allerede inngåtte kontrakter de neste 3-4 årene. Hvis ikke får jeg ta fatt på dette selv i løpet av helgen. Mistenker dog noen her sitter på tallene allerede :)
auxe
30.09.2021 kl 23:51 4677

Forklar jak?
Carrera
30.09.2021 kl 23:55 4717

auxe
Så,så,ta kosebamsen med deg under armen og legg deg nå - husk det er skoledag i morgen.
Slettet bruker
30.09.2021 kl 23:58 4705

auxe skrev Forklar jak?
Helt unødvendig med noen forklaring. Vi forstår meget godt hva jakr2602 mener. Scroll deg bakover noen dager auxe og les deg opp.. Dette bruker vi ikke mer tid på!
auxe
01.10.2021 kl 00:02 4699

Man ser jo nivået på svarene jeg får her som å ta med seg kosebamsen, må si det går nedover i sakelighet.
Er det dette som er nivået her så gjør jeg som struts og putter hodet i sanden
AlanS
01.10.2021 kl 00:07 4709

Det er jeg svarte, betyr ikke at jeg enig med deg i at MPCC skal ned til 10.
Alle vet om at utbytte ikke er besluttet enda, men det ble sagt at beslutningen blir tatt når grunnlaget modnes for det. Ved fremleggelsen av Q3 resultat får vi et svar,
Det er god grunn til å forvente at utbytte kommer i 2022, men det vil være greit å få en symbolsk julegave fra MPCC allerede i 2021. 50 øre vil være nok :)))

Det som er spesielt med MPCC er at aksjen var uinteressant for de store profesjonelle aktørene i fjor og de mistet det meste av den uventet oppgangen. MPCC som var en taper i fjor, er nå en verdi aksje. De gamle store aksjonærene er endelig i god pluss og naturligvis tar profitt. Store banker og andre profesjonelle har bare begynt å posisjonere seg. Utbyttefonder kommer etter hvert.
Carrera
01.10.2021 kl 00:10 4724

auxe
Viktig å gå på skolen,der kan du lære rettskriving - kanskje du også kan lære å opptre "sakelig" ??
auxe
01.10.2021 kl 00:26 4686

AlanS
Jeg mente ikke att du var enig i det , det var ett skikkelig svar ifra deg og jeg er også spent på Q3 , og mest på guidingen der bør det komme frem hvilke kontrakter de har i med ventingen i havnene, utbytte ja det utbytte vil jo komme ann på hvordan kontraktene er som vi ikke vet om, som jeg ser det så er det conteinerskip over hele verden som venter på å losse av , hvem betaler for dette , det vet vi ikke i dag, hvis noen vet det så dokumenter det.
En ting er sikkert det er store kostnader store. og hvis det er de som har bestilt varene så snakker vi om konkurser World Wide
Det jeg liker er sparringen her med ideer
Så hvis ikke Containerrederiene ikke tar kostnadene ? så vil det vel til syvende og sist bli oss forbrukerne eller butikkene som ikke tåler kostnadene og går konkurs
Struts
01.10.2021 kl 06:01 9995

Dette er altså verden.
Dette er altså klodernes hjem.

Jeg ser, jeg ser...
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underligt...

Og så fra Sigbjørn Obstfelder til:

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 1,330’ aksjer, og har med det 71.37% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Verdipapirfondet DNB SMB ned 331’ (2,035’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 84’ (4,463’) og Verdipapirfondet Storebrand ned 33’ (1,632’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Morgan Stanley opp 1,299’ (1,416’ totalt), Merrill Lynch opp 602’ (1,243’), The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 431’ og 104’ aksjer (til resp. 1,570’ og 8,249’ totalt), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks pluss 240’ (1,505’), Citibank + 183’ (1,106’), J.P. Morgan Chase Bank + 179’ (5,566’), Interactive Brokers opp 129’ (1,510’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 50’ (9,181’) og Banque de Luxembourg + 32’ (1,224’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Redigert 01.10.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
01.10.2021 kl 06:20 9959

Det vi ser nå er kun en kamp om plassering i forkant av flere år med fete utbytter

Det har også tilkommet en hel del nye profeter- som bare vil oss gode ting når de advarer om en nær forestående armageddon