SP foreslår å gi tre milliarder kr i nødhjelp til flyselskapene

Slettet bruker
NAS 28.11.2020 kl 19:12 2352

Senterpartiet vil gi milliardhjelp til kriserammede Norwegian uten noen betingelser – mens fondsaktørene flykter
Senterpartiet foreslår å gi tre milliarder kroner i nødhjelp til flyselskapene – blant annet Norwegian. Nordiske fondsaktører selger unna Norwegian-gjeld til gribbefond i utlandet.

https://www.dn.no/luftfart/senterpartiet-vil-gi-milliardhjelp-til-kriserammede-norwegian-uten-noen-betingelser-mens-fondsaktorene-flykter/2-1-920505
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
tankardjr
28.11.2020 kl 22:23 2229

Vedum er en morsom fyr. Men her bommer han grovt. Skattepenger skal man ha respekt for. Skattepenger skal brukes til å gjøre samfunnet bedre å leve i og bør med forsiktighet brukes til å redde selskaper. Og siden gjelden til Nas er utlansk så betyr det å putte norske penger inn til utlandske aktører som har tjent grove renter på å låne Nas penger. Hele poenget med at det er renter på et lån er jo for at enkelte ikke klarer å betale tilbake. Nei jeg er ikke tilhenger av å bruke folks skattepenger på dette. Høyst betenklig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
suspekt
28.11.2020 kl 22:25 2222

Senterpartiet vill gjøre alle til lags. De smisker seg inn med alle og rir på en populismepolitikk hele tiden. Vedum gnåler på at vi må ta hele Norge i bruk, det er det mest konkrete han sier om
sp s, politikk og så ler han sin skrallende latter. Kommer han til makta sammen med Støre må han ta konkrete valg hver dag, da er det ikke så lett å gjøre alle til lags. Erna må ta vanskelige og tøffe valg hver dag, men hun står støtt i stormen. (bokstavelig og)
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
tankardjr
28.11.2020 kl 22:38 2197

Må ikke glemme at senterpartiet kommer til å sy puter under armene til bøndene også. Bøndene kommer til å bli rike hvis SP kommer til makta. Han foreslår nå også å kutte i alle avgifter på brus og mat slik at matvarene blir like billig som i Sverige. Samtidig er han tilhenger av importvern av billig landbruksvarer. Alkohol kutter han ikke på fordi bonden gagner ikke noe på det. Dessuten så er det skummelt for helsa våres hvis fyren får makt. Jeg er en tilhenger av store sykehus med store legemiljøer og gode eksperter som spiller hverandre gode. Liv kan gå tapt da. Hvem ville her inne bli operert av en lege som må utføre en rekke type ulike operasjoner fordi sykehuset er lite? Og hvem vil bli pleiet av en sykepleier som ikke er spesialister innen sykdommen du er lagt inn for. Jeg skjønner Vedum og jeg skjønner bøndene at de vil ha butikker, politi og sykehus ute på landet, men jeg håper folk tenker seg om for de går på den tilsynelatende gode mannen med den gode latteren. SP er et parti for liten og stor bonde ikke for oss andre som bor rett utenfor en liten norsk by.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.11.2020 kl 22:43 2182

Vedum tror han kan styre Norge som en bondegård, driftet med avskrivninger og subsidier. Han skjønner ikke hvor pengene kommer fra, han bare bruker de som en full bondemann.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.11.2020 kl 01:28 2067

Hmm. Mye skriverier med lite innhold . Hva mener du egentlig?er det rart at en Sp politiker Står for Sp politikk??
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
29.11.2020 kl 01:30 2063

Du er sikkkert en av de so tror kjøttet kommer fra butikken.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2020 kl 14:45 1735

En må ikke glemme at her tillands så blir det i hovedsak støttet grunnet geografien og klima, og bøndene er ikke ett unntak så akkurat her møter både Hegnar og andre seg selv i døra. Da er det nærliggende at infrastruktur som NAS betyr mye for også tilgodeses.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.11.2020 kl 15:28 1654

Er tildels enig med ditt syn på SP. SP synes å henge fast i historien. Joda, det var en gang, for noen tiår siden, da det var greit å ha politi, sykehus, brannvern m.m spredt utover landsbygden. Det var den gang mange på landsbygden levde hele sitt liv på plassen de ble født. De var avhengig av «dampen» eller buss for å komme seg til byen. Kjeltringer måtte gjøre sine brekk i hus og hjem der folk oppbevarte sine verdier. Ble man skadet så var det kummerlig for legen å ta seg over lange avstander og vi hadde en legeordning der den stedlige legen kom på hjemmebesøk.

Men verden er i dag fullstendig forandret og den vil aldri mer bli slik den var i «gamle» dager. Sentraliseringen er kommet for å bli og store tungt befolkede regionerfungerer som magneter på resten av befolkningen. Dette er ikke noe norsk fenomen men skjer over hele verden.

Kjeltringene operer gjerne via Internett og skal man spore opp og stanse disse kriminelle må man ha oppegående politimiljøer med vid kompetanse. Slikt kan du ikke få til med et politi med to til tre betjenter på hvert nes rundt i Norge. Man må kraftsamle miljøene og sikre at det «lokale» politi har ressurser og bemanning til å etterforske og løse langt mer kompliserte saker enn tidligere.

Innen sykehus sektoren ser vi det samme. Som tankardjr så riktig påpeker i sitt innlegg.

Tidligere hadde vi også egen postkontor og bankfilialer i distriktene. Men når var du selv sist i en bankfilial? I dag ordner man alt avbanktjenester via nettet. Bankfilialer er historie. Ja, kontanter er også blitt overflødig. Tidligere da jeg skulle på påskebasaren der jeg har hytte, var det alltid nødvendig med et besøk i minibanken. I dag har vipps overtatt det behovet. Ja, nå betaler jeg bompenger for kjøring på skogsveier, offer i kirken og på basar med vipps. Kontanter har jeg ikke hatt på flere år. Brev får jeg elektronisk og eventuell pakker henter jeg på Rema1000.

Jeg skjønner at SP ønsker levende bygder og at de stritter imot sentralisering. Men jeg tro de kjemper en forgjeves kamp. Og når de vil gi NAS 3 milliarder uten betingelser, ja da viser de en ansvarsløshet jeg ikke skjønner. Når dagens eiere ikke en gang ønsker å bidra til å redde flyselskapet, da skjønner jeg ikke hvorfor den norske stat skal gå inn. Det vil være mer enn nok fly tilgjengelig i årene som kommer og ingen skal fortelle meg at det ikke blir konkurranse om flypassasjerene i Norge. Så får heller staten bruke noe penger på å subsidiere flygning på småflyplasser i Nord-Norge og Vestlandet. Da får de ihvertfall noe igjen for pengene. Gis de til NAS så kan du like godt pøse 3 mrd i et sort hull. Effekten blir den samme.

NAS ekspanderte alt for raskt, lånte selskapet til over pipen og tok utilbørlige sjanser. Denne hasardiøse satsingen skal ikke belastes norske skattebetalere. NAS i dagens form er ikke liv laga. 3 mrd vil være som å bære havre til en død hest. Det gjør selv ikke norske bønder. Burde ikke gjøre det. Dette har selv kineserne innsett og nekter derfor å bidra med finansiering. La kineserne og andre investorer ta tapene. Skriften på veggen har lenge vært tindrende klar.

Dersom dette er et eksempel på SP sin ansvarsfølelse for den norske pengesekken, da er jeg skremt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.11.2020 kl 15:30 1649

Det burde være mulig å fastsette noe betingelser for bruk av "skattepenger" slik at penger ikke forduftes.
Hva skal penger brukes til egentlig?
Nedbetale gjeld eller/og garantere at Nas fortsetter å holde drift i 2021?

Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2020 kl 16:20 1589

Skattepenger 2019 gikk til: SSB - 38,9% sos ytelser. 16,7% helse. 11,5% NÆRINGS pol ytelser. 11% utdanning. 8,9% offentlig tjeneseyting. 3,7% forsvar. 3,5% kultur 2,4 % offentlig orden. 1,8% miljø. og 1,6% bolig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
OleR77
29.11.2020 kl 16:51 1537

Har du sett hva regjeringen har gitt til støtte ellers da? Kebabsjappa nedi gata og kunstforretninger uten noe som helst krav om lønnsomhet eller noe. Har du villet gi skattepengene dine til de da? Nei? Argumentet ditt der er syltynt altså
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
tankardjr
29.11.2020 kl 20:58 1402

Jo men det er stor forskjell på at staten spytter inn 100 eller 200 tusen til aksjekapital til en kebab sjappe med forretningsmessig råd og bistand fra NAV for at folk skal slippe å gå på sosialen/trygder kontra å gi milliarder på milliarder til et selskap som viser at de trenger ny egenkapital med jevne mellomrom. Så det er ikke så syltynt som det virker. Dessuten så er jeg i utgangspunktet motstander å redde for eksempel Peter Stordalen også med skattepenger. To big to fail blir for lettvint. Er greit at andre aktører for en mulighet også og da kan vi ikke redde de store selskapene hele tiden med unnskyldningen for å redde arbeidsplasser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Garmis
29.11.2020 kl 22:47 1284

Dette skrev Londonmannen: Så får heller staten bruke noe penger på å subsidiere flygning på småflyplasser i Nord-Norge og Vestlandet. Da får de ihvertfall noe igjen for pengene. Gis de til NAS så kan du like godt pøse 3 mrd i et sort hull.

Jeg forstår ikke hva man får igjen for disse pengene, like lite som jeg forstår å gi de til NAS. Det beste er å la alt som ikke har livets rett gå konkurs, de som har livets rett vil starte opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare