Avance i desember, fortsatt mot 60!!
Forrige tråd ble litt lang, så tillater mei å sterte en ny tråd for desember. November har vert eventyrlig i avance, og det ser ut som det er mye mer å gå på før den topper ut. Tror 50 kan komme før jul dersom ratene er så høye som nå. Avance er ferdig med flere dockinger og klar til å skumme fløten med skip i spotten.
Fortsatt er det vel slik at ingenting vokser inn i himmelen, ei heller avance, men enn så lenge burde det være oppgang i vente. personlig vil jeg ha med utbytte Q4.
Fortsatt er det vel slik at ingenting vokser inn i himmelen, ei heller avance, men enn så lenge burde det være oppgang i vente. personlig vil jeg ha med utbytte Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36
Du må logge inn for å svare
JanOrge
29.11.2020 kl 20:42
24361
Å spå ratene er vrient. Holder de seg på dette nivået lenge, så ser vi 100 til påske.
Det er verdt å merke seg at analytikerne har pekt på lavere lpg-produksjon pga lav oljepris. Dette har ikke slått til i USA, hvilket har ført til stor spread mellom us og Midtøsten. Noe som igjen gir støtte til ratefesten. Jeg spår at spreaden vil holde seg og/eller øke ytterligere pga prisøkning på lpg i Midtøsten, mens stabilt høy produksjon i us gir forholdsvis lavere pris. Lenge. M.a.o. tror jeg dette bare er begynnelsen.
Det er verdt å merke seg at analytikerne har pekt på lavere lpg-produksjon pga lav oljepris. Dette har ikke slått til i USA, hvilket har ført til stor spread mellom us og Midtøsten. Noe som igjen gir støtte til ratefesten. Jeg spår at spreaden vil holde seg og/eller øke ytterligere pga prisøkning på lpg i Midtøsten, mens stabilt høy produksjon i us gir forholdsvis lavere pris. Lenge. M.a.o. tror jeg dette bare er begynnelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Begynner å bli sent i rallyet nå, en ukes oppgang i en shipping aksje på 27 prosent er voldsom kost.
RSI 88
Bare nevner det, sjansene for at du kjøper på topp øker drastisk dag for dag nå.
Aksjen treffer nå også øvre linje i trend kanalen, tar rygg på Voleon Snart nå.
RSI 88
Bare nevner det, sjansene for at du kjøper på topp øker drastisk dag for dag nå.
Aksjen treffer nå også øvre linje i trend kanalen, tar rygg på Voleon Snart nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
29.11.2020 kl 21:18
24135
Godt forsøk.
Du har vel stort sett bommet med tradingen din i det siste og det gjør du nok også denne gangen. Som du sikkert vet så kan en aksje ha høy RSI lenge og vinnerne er de som bare sitter long i denne.
Vi ser snart rater på linje med forrige topp og da toppet Avance ut nærmere 60. Nå ser vi kraftig stigende rater hele veien inn mot neste høysesong og futurene for hele neste året har steget omtrent daglig i lengre tid. Lite ny tonnasje til neste år, høy og stigende arbitrasje mellom øst - vest, kø i Panamakanalen, mange skip som må ut i dokking noe i liten grad gjelder Avance til neste år. Kursen henger veldig etter nå ift alle fundamentale forhold og kursen kan utmerket godt gå langt forbi forrige topp.
Du har skjønt det i NOL der du enn så lenge sitter long, men her bommer du stadig ved forsøk på trading.
Du har vel stort sett bommet med tradingen din i det siste og det gjør du nok også denne gangen. Som du sikkert vet så kan en aksje ha høy RSI lenge og vinnerne er de som bare sitter long i denne.
Vi ser snart rater på linje med forrige topp og da toppet Avance ut nærmere 60. Nå ser vi kraftig stigende rater hele veien inn mot neste høysesong og futurene for hele neste året har steget omtrent daglig i lengre tid. Lite ny tonnasje til neste år, høy og stigende arbitrasje mellom øst - vest, kø i Panamakanalen, mange skip som må ut i dokking noe i liten grad gjelder Avance til neste år. Kursen henger veldig etter nå ift alle fundamentale forhold og kursen kan utmerket godt gå langt forbi forrige topp.
Du har skjønt det i NOL der du enn så lenge sitter long, men her bommer du stadig ved forsøk på trading.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Equinox
29.11.2020 kl 21:18
24104
Det är fortfarande kvar ca. 40 % till senaste toppen 3/1. Då var inte futures på dagens nivåer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
29.11.2020 kl 21:28
24028
Kan du ikke komme med noen saklige argumenter, vi på forumet er trøtt av dine kommentarer
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
jess23
29.11.2020 kl 21:32
23960
Ja Voleon gjør det veldig skarpt på shortingen sin i Avance. Tapt på 15 av sine 20 siste shorter der. Har vel snart tapt totalt 30mill på shorting i Avance. Men du tok rygg på Hannisdahl og hans charter for ratene i høst også. Gjentatte ganger. Trodde på rater på max $15k fra og med oktober og månedsvis fremover. Og det etter at alle andre indikatorer viste noe annet. Selvfølgelig kan Avance snu noe ned ved 44. Det kan skje ved 42 eller 50 også. Men da vil det være børsmarkedet generelt som vil være den utløsende faktoren. Tror ratene slår TA.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
UNIT
29.11.2020 kl 21:39
23897
Ny oppdatering på CME i dag. Ratene stiger videre
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
suspekt
29.11.2020 kl 22:04
23750
Dagens 12 aksjetips
Fearnley Securities har hevet kursmålet markert etter de seneste ukenes monsteroppgang i Avance Gas.
Hva er kursmålet til Fearnley??? De følger godt med i shipping.
Fearnley Securities har hevet kursmålet markert etter de seneste ukenes monsteroppgang i Avance Gas.
Hva er kursmålet til Fearnley??? De følger godt med i shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Frosken
29.11.2020 kl 22:14
23667
Økning på kursmålet kommer etter meglerhuset har handlet med begge hendene for så å rope "kjøp" slik at alle andre skal hoppe på å kjøpe aksjen, mens meglerhuset skal få avkastning på den beholdning som de allerede har kjøpt. Meglerhus kan ta feil som alle andre. Aksjekursen begynner å nærme seg kursen før korona, så det er ikke sikkert så mye å hente på denne aksjen lengre om man hopper på nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
29.11.2020 kl 22:16
23635
Her det nok CME som er litt seine. Ratene er vel fra fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
29.11.2020 kl 22:19
23563
,, hoppe på nå?
Argumentasjonen din baserer seg på at ratene blir slik de var før.
Det blir de aldri. Sannsynligvis blir de mye høyere.
Argumentasjonen din baserer seg på at ratene blir slik de var før.
Det blir de aldri. Sannsynligvis blir de mye høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Er trøtt på evig haussingen, aksjer går opp og ned,
Hvis du mener at en Rsi på nær 90 ikke er et argument sier det mer om deg en meg.
Avance er min beste trading aksje så langt i år, nærmer seg en perfekt short her.
Hvis du mener at en Rsi på nær 90 ikke er et argument sier det mer om deg en meg.
Avance er min beste trading aksje så langt i år, nærmer seg en perfekt short her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Frosken
29.11.2020 kl 22:28
23445
Det gjenstår å se. Men tror nok for mindel at det er for sent å hoppe på aksjen nå. Kan fort være en topp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
JanOrge
29.11.2020 kl 22:29
23416
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures.html
Markant opp neste halvår..... Dette blir ganske spennende.
Markant opp neste halvår..... Dette blir ganske spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Rui
30.11.2020 kl 08:44
22897
Ratene stiger fortsatt kraftig.
Bare i løpet av helgen har snitt fraktratene for Q1 og Q2 - 2021 løftet seg med omtrent 10%.(Freight Route Liquid Petroleum Gas (BLPG1) (Baltic) Futures Quotes)
Dette er utrolig bra, og vi har nå et fraktratebilde som er betydelig høyere en ratene var på samme tid i desember 2019, og i første og andre kvartal 2020.
I sammenlignbar tidsperiode i januar 2020 med en lavere frakt rate stod Avance aksjekursen i januar i snitt på ca.55kr.
Avance aksjekurs skal videre opp.
Med slike høye fraktrater ut hele neste halvår vil utbyttet bli betydelig for Q4-2020,og for Q1 og Q2-2021.
Kursen på Avance aksjen vil fort kunne overstige 60,-Kr allerede tidlig neste år.
Bare i løpet av helgen har snitt fraktratene for Q1 og Q2 - 2021 løftet seg med omtrent 10%.(Freight Route Liquid Petroleum Gas (BLPG1) (Baltic) Futures Quotes)
Dette er utrolig bra, og vi har nå et fraktratebilde som er betydelig høyere en ratene var på samme tid i desember 2019, og i første og andre kvartal 2020.
I sammenlignbar tidsperiode i januar 2020 med en lavere frakt rate stod Avance aksjekursen i januar i snitt på ca.55kr.
Avance aksjekurs skal videre opp.
Med slike høye fraktrater ut hele neste halvår vil utbyttet bli betydelig for Q4-2020,og for Q1 og Q2-2021.
Kursen på Avance aksjen vil fort kunne overstige 60,-Kr allerede tidlig neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Drowsy
30.11.2020 kl 08:49
22837
Du får ikke store premien for å tippe Avance ned i dag. Asia går ned, olja går ned og Oslo børs starter ned. Det ville vært helt naturlig at Avance faller litt i dag og det er sjeldent Avance faller svakt eller holder seg flat, men trenden er likevel bull. Det fundamentale er likevel bull. Å gå short da høres for meg ut som en risikosport. Ja, den kan plutselig falle 5-10 prosent, men vil lynraskt korrrigere opp. Hvordan man skal time de duppene med en short-posisjon er for meg uforståelig. Krever flaks. Når de store aktørene setter short i Avance og vi snakker en shortskvis så tror jeg man må innse at de både har råd til å sitte lenge og være med på neste sykliske nedtur eller at de hedger short-posisjonen mot andre posisjoner de har. Syns man legger seg altfor mye opp i short. Viktigste for denne aksjen handler om rater og antall seilingsdager...
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
30.11.2020 kl 08:55
22775
Mulig vi går ned i dag. Men oppdateringen av rater (opptil 10%) kom vel etter børsens stengetid på fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
propan
30.11.2020 kl 08:56
22753
Jeg håper Sonatrach dukker opp idag med oppdaterte slutninger. Samtidig deler hvor hen i verden man finner denne informasjonen :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Elpge
30.11.2020 kl 09:40
22518
Ser ikke ut som det er Tia for shorts riktig enda, kanskje når det blir varmere i været.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
anfield16
30.11.2020 kl 09:50
22443
ingen handel i Avance hittil i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
theblueone
30.11.2020 kl 09:53
22398
Ny ticker: AGAS
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
tjeste
30.11.2020 kl 09:54
22367
anfield16 skrev ingen handel i Avance hittil i dag?
Har byttet ticker idag. Prøv AGAS
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
anfield16
30.11.2020 kl 09:54
22351
theblueone skrev Ny ticker: AGAS
takker
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.11.2020 kl 10:01
22285
Fearnley USD/day 88,882
LPG: VLGC rates skyrocketing on product market improvements and fleet inefficiencies
LPG: VLGC rates skyrocketing on product market improvements and fleet inefficiencies
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.11.2020 kl 10:23
22186
For hver 10.000 USD i økt rate utover CBE, øker cash flowen i Avance med 6,50 kr. pr aksje på årsbasis.
88.800 -22.500= 66.300
6,63 x 6,50 = 43,1
Kurs 41.-
Do the math.
PS. Regnestykket er trivelig i BWLPG også. Der er ikke tallet 6,5, men 10.-
88.800 -22.500= 66.300
6,63 x 6,50 = 43,1
Kurs 41.-
Do the math.
PS. Regnestykket er trivelig i BWLPG også. Der er ikke tallet 6,5, men 10.-
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Var en glede å få satt en short på 42,4
Setter stoppen på 43
Rsi 90 pleier å være bankers.
Setter stoppen på 43
Rsi 90 pleier å være bankers.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.11.2020 kl 10:46
21990
Jeg skjønner godt at du setter en tight stop loss på den shorten.
Det er surt å måtte dekke seg inn på 70.-
Det er surt å måtte dekke seg inn på 70.-
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
30.11.2020 kl 10:47
21940
Var jo helt oppe i 42,6 i dag. Bommet du virkelig så totalt på backtraden Lonesit????
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Utbytte123
30.11.2020 kl 10:50
21908
Selvfølgelig traff du toppen. Du burde bytte navn, ut med Longsit og inn med Bullshit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Jeg traff bedre en alle hausserne som dukket opp i helgen.
De som har kjøpt på Rsi 90 etter at aksjen har gått fra 16-42
De som har kjøpt på Rsi 90 etter at aksjen har gått fra 16-42
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Utbytte123
30.11.2020 kl 11:14
21706
Ordet haussing har vel du brukt opp for lenge siden, du går jo på "repeat" stakkar. Og påstander, denne gangen om at alle har betalt for mye med Rsi på 90, er likt deg. For øvrig er det slik at påstander kan alle slenge ut i øst og vest, men det vil aldri være noe annet enn en påstand. Derfor holder de fleste av oss, må ha et minimum av intelligens vel å merke, seg til fakta og ikke påstander. Jeg kan påstå mye rart om deg Longsit men jeg holder meg heller til fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
30.11.2020 kl 11:19
21661
OK, vi har RSI nær 90. Det bekymrer ikke en longsitinLPG som meg.
Tror du skipene i Panamakanalen bare sklir igjennom fordi Avance har RSI på 88?
Tror du behovet for LPG i Asia minker?
Tror du mengden og prisen på LPG i USA minker?
Tror du de som forhandler om frakt av gassen de trenger,slår av på prisen fordi Avance har RSI på 88?
For en backtrader som deg er det sikkert mulig å gjøre noen kroner på helt naturlige svingninger i kursen, stå på!
Tror du skipene i Panamakanalen bare sklir igjennom fordi Avance har RSI på 88?
Tror du behovet for LPG i Asia minker?
Tror du mengden og prisen på LPG i USA minker?
Tror du de som forhandler om frakt av gassen de trenger,slår av på prisen fordi Avance har RSI på 88?
For en backtrader som deg er det sikkert mulig å gjøre noen kroner på helt naturlige svingninger i kursen, stå på!
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
jess23
30.11.2020 kl 11:21
21635
Må jo har ja vært smartere sitte fra 36 til 41? Eller fra 19 til 41? Vel vel prosenter er kanskje ikke din sterke side. Selv dine backtrades har ikke den avkastningen. Mangler bare at du ennå en gang poster om Hannisdahl sine ratetips med max $15k. Dere traff godt der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.11.2020 kl 11:50
21579
Ved årsskiftet var kursen 57.-
Nå er kursen 41.-
Den gang var aksjen billig på alle multipler.
Siden den gang har selskapet tjent inn flere kroner pr. aksje.
Siden den gang er det avklart at 2021 blir et ganske bra år. i motsetning til det man trodde i januar.
Siden den gang har ratene steget.
Aksjen er billigere enn noen gang, og har nå en P/E på under 1, dvs. at selskapet tjener inn hele selskapsverdien på under 1 år.
I mitt hode er aksjen nå griseblillig.
Og det ser ut til at mange mener det samme. På en rød dag på OSE, med fall i oljeprisen, tørker selgersiden ut når kursen faller noen tiøringer.
Det er et godt tegn.
Hvis denne aksjen ikke går til 60-70 kroner snart, er det noe galt med folks regneferdigheter.
Nå er kursen 41.-
Den gang var aksjen billig på alle multipler.
Siden den gang har selskapet tjent inn flere kroner pr. aksje.
Siden den gang er det avklart at 2021 blir et ganske bra år. i motsetning til det man trodde i januar.
Siden den gang har ratene steget.
Aksjen er billigere enn noen gang, og har nå en P/E på under 1, dvs. at selskapet tjener inn hele selskapsverdien på under 1 år.
I mitt hode er aksjen nå griseblillig.
Og det ser ut til at mange mener det samme. På en rød dag på OSE, med fall i oljeprisen, tørker selgersiden ut når kursen faller noen tiøringer.
Det er et godt tegn.
Hvis denne aksjen ikke går til 60-70 kroner snart, er det noe galt med folks regneferdigheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Springer
30.11.2020 kl 11:59
21511
"har nå en P/E på under 1, dvs. at selskapet tjener inn hele selskapsverdien på under 1 år."
Greit å være optimist, men denne er for drøy. Da må isåfall ratene holde seg på 100 i ett år. Det skal godt gjøres.
Greit å være optimist, men denne er for drøy. Da må isåfall ratene holde seg på 100 i ett år. Det skal godt gjøres.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.11.2020 kl 12:01
21489
Med dagens rater er dette tilfelle.
Så kan alle mene og regne på hva fasit blir med andre rater.
Så kan alle mene og regne på hva fasit blir med andre rater.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
awkward
30.11.2020 kl 13:07
21259
Dream-scenario for the VLGCs
We are heading into the final month of a strange 2020, with conflicting nearterm outlooks as uncertainties linger on. The VLGC-market is on fire and 2021-
estimates look set to be revised sharply upwards, while the opposite is seen
for the tanker names. Still, ordering activity has been extremely low this year,
and this coupled with an ever-ageing fleet in an environment-focused world
mean that the tide will turn next year. The VLGC FFA-curve was the most
interesting shipping-development last week, and we expect another push
upwards there – much like what we saw in 2019.
VLGC-curve with even bigger bounce on Friday…
The VLGC market is now in a rare, dream-like situation. The ideal combination
of ample US inventories and production (leaving US prices at low levels), strong
Asian demand (both retail and industrial/cracker demand) and muted OPEC
(Middle East) production has boosted tonne-miles. At the same time, fleet
inefficiencies are high, with Panama-congestion and a heavy drydockingschedule as the 2015/16 avalanche of ships are due for their first survey. To us,
it looks like this situation which now has led spot rates to pop towards USD
80,000/day is likely to persist for some time – and the FFA-market is now
grasping this reality. The curve is still in contango into December, but more
interestingly Q1 increased some USD 15/ton last week – which means near USD
70,000/day. Over the past three weeks, the Q1 curve is up by ~USD 30,000/day
– effectively mirroring the movement we have seen in the spot market. For 2021
as a whole, the FFA-market is now expecting USD 45,000/day – up from around
USD 30,000/day a few weeks ago.
… estimates coming up and vessel values are being confirmed
Consequently, we expect another significant positive estimate revision for the
space. Preliminary we would expect something in the area of USD 1.4 for BW
LPG (current est. 1.0 vs. consensus at 0.6), 1.2 for Avance (current 0.9 vs.
consensus at 0.56) and USD 2.3 for Dorian (fiscal ’22, current est 2.0 consensus
at 1.4). This morning, BW LPG also announced that two vessels have been sold,
of which one is to its India JV – the other to an unaffiliated company. This latter
vessel, built in 2006 will give a book gain of USD 4m and liquidity effect of USD
36m. The price is not directly disclosed, but BW did see the value of a 15Y old at
USD 41m in its Q3 release, meaning that a ’06-vessel should be around USD 44m.
This would also rhyme well with the reported book value gain – and be well
above our NAV-quote of USD 38m. So, we now have companies that trade at 25-
30% discount to book values that are too low – while generating a return on
equity of near 20% for the second consecutive year while forward estimates are
coming sharply up. We continue to like the VLGC names against that backdrop.
Pareto Weekly Shipping
We are heading into the final month of a strange 2020, with conflicting nearterm outlooks as uncertainties linger on. The VLGC-market is on fire and 2021-
estimates look set to be revised sharply upwards, while the opposite is seen
for the tanker names. Still, ordering activity has been extremely low this year,
and this coupled with an ever-ageing fleet in an environment-focused world
mean that the tide will turn next year. The VLGC FFA-curve was the most
interesting shipping-development last week, and we expect another push
upwards there – much like what we saw in 2019.
VLGC-curve with even bigger bounce on Friday…
The VLGC market is now in a rare, dream-like situation. The ideal combination
of ample US inventories and production (leaving US prices at low levels), strong
Asian demand (both retail and industrial/cracker demand) and muted OPEC
(Middle East) production has boosted tonne-miles. At the same time, fleet
inefficiencies are high, with Panama-congestion and a heavy drydockingschedule as the 2015/16 avalanche of ships are due for their first survey. To us,
it looks like this situation which now has led spot rates to pop towards USD
80,000/day is likely to persist for some time – and the FFA-market is now
grasping this reality. The curve is still in contango into December, but more
interestingly Q1 increased some USD 15/ton last week – which means near USD
70,000/day. Over the past three weeks, the Q1 curve is up by ~USD 30,000/day
– effectively mirroring the movement we have seen in the spot market. For 2021
as a whole, the FFA-market is now expecting USD 45,000/day – up from around
USD 30,000/day a few weeks ago.
… estimates coming up and vessel values are being confirmed
Consequently, we expect another significant positive estimate revision for the
space. Preliminary we would expect something in the area of USD 1.4 for BW
LPG (current est. 1.0 vs. consensus at 0.6), 1.2 for Avance (current 0.9 vs.
consensus at 0.56) and USD 2.3 for Dorian (fiscal ’22, current est 2.0 consensus
at 1.4). This morning, BW LPG also announced that two vessels have been sold,
of which one is to its India JV – the other to an unaffiliated company. This latter
vessel, built in 2006 will give a book gain of USD 4m and liquidity effect of USD
36m. The price is not directly disclosed, but BW did see the value of a 15Y old at
USD 41m in its Q3 release, meaning that a ’06-vessel should be around USD 44m.
This would also rhyme well with the reported book value gain – and be well
above our NAV-quote of USD 38m. So, we now have companies that trade at 25-
30% discount to book values that are too low – while generating a return on
equity of near 20% for the second consecutive year while forward estimates are
coming sharply up. We continue to like the VLGC names against that backdrop.
Pareto Weekly Shipping
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
30.11.2020 kl 13:14
21200
Pareto Weekly Shipping: "The VLGC market is now in a rare, dream-like situation."
We are heading into the final month of a strange 2020, with conflicting nearterm outlooks as uncertainties linger on. The VLGC-market is on fire and 2021-estimates look set to be revised sharply upwards, while the opposite is seen for the tanker names. Still, ordering activity has been extremely low this year, and this coupled with an ever-ageing fleet in an environment-focused worldmean that the tide will turn next year. The VLGC FFA-curve was the most interesting shipping-development last week, and we expect another push upwards there – much like what we saw in 2019.
VLGC-curve with even bigger bounce on Friday…
The VLGC market is now in a rare, dream-like situation. The ideal combination of ample US inventories and production (leaving US prices at low levels), strong Asian demand (both retail and industrial/cracker demand) and muted OPEC (Middle East) production has boosted tonne-miles. At the same time, fleet inefficiencies are high, with Panama-congestion and a heavy drydockingschedule as the 2015/16 avalanche of ships are due for their first survey. To us, it looks like this situation which now has led spot rates to pop towards USD 80,000/day is likely to persist for some time – and the FFA-market is now grasping this reality. The curve is still in contango into December, but more interestingly Q1 increased some USD 15/ton last week – which means near USD 70,000/day. Over the past three weeks, the Q1 curve is up by ~USD 30,000/day – effectively mirroring the movement we have seen in the spot market. For 2021 as a whole, the FFA-market is now expecting USD 45,000/day – up from around USD 30,000/day a few weeks ago.
… estimates coming up and vessel values are being confirmed Consequently, we expect another significant positive estimate revision for the space. Preliminary we would expect something in the area of USD 1.4 for BW LPG (current est. 1.0 vs. consensus at 0.6), 1.2 for Avance (current 0.9 vs. consensus at 0.56) and USD 2.3 for Dorian (fiscal ’22, current est 2.0 consensus at 1.4). This morning, BW LPG also announced that two vessels have been sold, of which one is to its India JV – the other to an unaffiliated company. This latter vessel, built in 2006 will give a book gain of USD 4m and liquidity effect of USD 36m. The price is not directly disclosed, but BW did see the value of a 15Y old at USD 41m in its Q3 release, meaning that a ’06-vessel should be around USD 44m. This would also rhyme well with the reported book value gain – and be well above our NAV-quote of USD 38m. So, we now have companies that trade at 25- 30% discount to book values that are too low – while generating a return on equity of near 20% for the second consecutive year while forward estimates are coming sharply up. We continue to like the VLGC names against that backdrop.
We are heading into the final month of a strange 2020, with conflicting nearterm outlooks as uncertainties linger on. The VLGC-market is on fire and 2021-estimates look set to be revised sharply upwards, while the opposite is seen for the tanker names. Still, ordering activity has been extremely low this year, and this coupled with an ever-ageing fleet in an environment-focused worldmean that the tide will turn next year. The VLGC FFA-curve was the most interesting shipping-development last week, and we expect another push upwards there – much like what we saw in 2019.
VLGC-curve with even bigger bounce on Friday…
The VLGC market is now in a rare, dream-like situation. The ideal combination of ample US inventories and production (leaving US prices at low levels), strong Asian demand (both retail and industrial/cracker demand) and muted OPEC (Middle East) production has boosted tonne-miles. At the same time, fleet inefficiencies are high, with Panama-congestion and a heavy drydockingschedule as the 2015/16 avalanche of ships are due for their first survey. To us, it looks like this situation which now has led spot rates to pop towards USD 80,000/day is likely to persist for some time – and the FFA-market is now grasping this reality. The curve is still in contango into December, but more interestingly Q1 increased some USD 15/ton last week – which means near USD 70,000/day. Over the past three weeks, the Q1 curve is up by ~USD 30,000/day – effectively mirroring the movement we have seen in the spot market. For 2021 as a whole, the FFA-market is now expecting USD 45,000/day – up from around USD 30,000/day a few weeks ago.
… estimates coming up and vessel values are being confirmed Consequently, we expect another significant positive estimate revision for the space. Preliminary we would expect something in the area of USD 1.4 for BW LPG (current est. 1.0 vs. consensus at 0.6), 1.2 for Avance (current 0.9 vs. consensus at 0.56) and USD 2.3 for Dorian (fiscal ’22, current est 2.0 consensus at 1.4). This morning, BW LPG also announced that two vessels have been sold, of which one is to its India JV – the other to an unaffiliated company. This latter vessel, built in 2006 will give a book gain of USD 4m and liquidity effect of USD 36m. The price is not directly disclosed, but BW did see the value of a 15Y old at USD 41m in its Q3 release, meaning that a ’06-vessel should be around USD 44m. This would also rhyme well with the reported book value gain – and be well above our NAV-quote of USD 38m. So, we now have companies that trade at 25- 30% discount to book values that are too low – while generating a return on equity of near 20% for the second consecutive year while forward estimates are coming sharply up. We continue to like the VLGC names against that backdrop.
Redigert 21.01.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare