Avance i desember, fortsatt mot 60!!

suspekt
AVANCE 29.11.2020 kl 15:59 69030

Forrige tråd ble litt lang, så tillater mei å sterte en ny tråd for desember. November har vert eventyrlig i avance, og det ser ut som det er mye mer å gå på før den topper ut. Tror 50 kan komme før jul dersom ratene er så høye som nå. Avance er ferdig med flere dockinger og klar til å skumme fløten med skip i spotten.

Fortsatt er det vel slik at ingenting vokser inn i himmelen, ei heller avance, men enn så lenge burde det være oppgang i vente. personlig vil jeg ha med utbytte Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2020 kl 22:06 7262

Om Avance hadde stått i 60-70 kroner idag hadde jeg forstått din bekymring Longsitinbulk - men nå handles den på lavt 40 tall som er lavt priset etter inntjening og utbytter fremover. Avance er en av de svært få aksjer på OB som faktisk kan regnes hjem - her er det null luft og kun forhåpninger som resten av OB er full av. Greit å se på virkelig inntjening idag og fremover - men det er sikkert uvant på kasino børsen OB....
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Elpge
12.12.2020 kl 07:52 6939

Ingen aksje for pyser er overskriften på en artikkel i dagens FA.
Ser at JH mener at en sannsynlig høyere flåteaktivitet representerer en betydelig nedsiderisiko på VLGC ratene i første kvartal 2021.
At ratene før eller senere topper, og vil synke litt vil vel ikke komme som et sjokk for noen.
Men de skal langt ned før vi kommer til det punktet at Avance ikke forsvarer dagens prising av aksjen.
Så lenge man har en grei snittpris så får man tåle at aksjen er volatil.
Avance er positiv, med høyt volum på oppgang og avtakende på reaksjoner tilbake.
Det styrker det fine trendbildet og indikerer en videre oppgang skriver Geir Linløkken i samme avis.
Vi får se fremover hvem som får rett av de.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
12.12.2020 kl 09:03 6830

Jeg har sluttet å lese alt som skrives og sies fra disse besserwisserne. Opplever at det meste er spekulativt med mål egen gevinst og fordel!

Og, denne shortingen har ikke noe med investorer og investeringer å gjøre. Nei det har med gambling og spillebord å gjøre. Skulle av en seriøs børs vært sendt over og ut for lenge siden, men så lenge det er snakk om tjene penger er vel det bare en drøm?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Elpge
12.12.2020 kl 09:35 6752

Nå er det vel ikke slik at storting ikke er bare negativt heller, man unngår at det stiger for mye og fort og kan på den måten unngå at det oppstår bobler.
Har selv ikke benyttet meg av denne muligheten som ligger der, men burde jo kanskje ha gjort etter at jeg solgte aksjene mine i Seadrill for 109kr aksjen for noen år siden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
kodenavn
12.12.2020 kl 10:58 6602

Aksjen er i dag priset som om ratene skulle være 40 K. Så her er det mye å gå på, også når ratene faller tilbake. Det er selvfølgelig ingen som tror de skal holde seg på 100 K i all evighet.
Men så lenge det varer, fosser pengene inn, og det vil gi utbyttekapasitet og stigende kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
12.12.2020 kl 11:07 6595

Hei. Vet du hvor mange av LPG skipene som ikke er bundet opp til lengre kontrakter, og som da kan høste av disse voldsomme ratene? Så jeg ikke her om dagen en oversikt over mange som etter avtaler bare får $ 44.000? Slett ikke dårlig det heller!
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
12.12.2020 kl 12:14 6489

27 prosent av flåten er knyttet til kontrakter på 30K dagen gjennom 2021.

Men det gjelder bare Avance. Burde være enkelt å finne ut hva BW har. De kjører vanligvis mindre spot og mer kontrakt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
alexen
12.12.2020 kl 12:38 6448

30K(som er konservativt) i snitt for neste år, gir ca 12% divi med 50% av overskuddet i AGAS?
Noen som har oversikt over arbitrasjen på propan US/ASIA?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Springer
12.12.2020 kl 13:16 6429

30K er jo ekstremt konservativt.
Dersom Hannis og andre skribenter får det som de ønsker og kursen går ned sammen med ratene, da blir jo divi enda mye høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2020 kl 13:48 6365

Nå må en bare innse at shipping aksjer gjerne prises på eps 3 eller deromkring i gode tider, da investorene ikke tror slike gode markeder vedvarer, fro ble priset på 120 kr da de lå an til å tjene 40kr/aksjen på toppen i fjor.
Det er bare slik det er og du ser det overalt i shipping.

At Lpg markedet er fantastisk er det lite å diskutere, det kommer nok til å vedvare også jevnt over godt, men nå er det ekstremt godt og trolig overopphetet,
men når ratene går ned etter sesong neste vår da faller Avance, det er sikkert som banken.
Hvor langt opp Avance går i mellomtiden før markedet bikker over og faller tilbake er jo det store spørsmålet, å dra den siste 5-10 kroningen i Lpg når alle er positive og raten er på 110k og aksjen har steget 300 prosent fra bunn på 1/2 år, slik rissiko utsetter ikke jeg meg for, men vi har alle forskjellig filosofi når det gjelder shipping aksjer og det er bra.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Equinox
12.12.2020 kl 15:25 6226

Vi har fortfarande 184 % upp till kursen som var då vi senast låg på dessa rater 24/12 2015. Då delade de också ut 41.41 NOK under 2015.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
12.12.2020 kl 18:41 5990

Enig i mye av det du skriver, men likevel:

Om 30K blir snittet i 2021 vil selskapet tjene ca 5 kr pr aksje. Du mener da at det vil rettferdiggjøre en aksjekurs på 15 kr? Det er jo lavere enn når det går mot emisjon og store underskudd.
Om 80K blir snittet for 2021 så vil selskapet tjene ca 27 kr pr aksje. Det tilsier med ditt regnestykket enn kurs på ca 81 kr.

Du kan ikke regne på denne måten - det blir jo helt feil. Når det er sagt er jeg enig i at du må regne med ganske mye rabatter med tanke på risikoen og at spotprisene vil være volatile. Men om du har en inngangskurs på 30 kr eller mindre i denne aksjen kan du jo strengt tatt bare legge den i skuffen og blåse i kursen. For dem med inngang på 17-20 kr får du jo tilbake alt du investerte i løpet av 1-2 år bare i utbytte. Da kan du bare ha aksjen i 10 år og fokusere på aktiv trading andre steder.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
kodenavn
14.12.2020 kl 10:06 5241

It is a painful time for owners of oil tankers and dry bulk carriers. But there are also bright spots amid the ocean shipping gloom. Not only is the container sector booming, but liquefied petroleum gas (LPG) shipping rates have just hit their highest point in a half-decade.

On Friday, the Baltic Exchange assessed rates for very large gas carriers [VLGCs, LPG carriers with capacity of around 84,000 cubic meters] at $104,000 per day. That’s up from lows of under $20,000 per day as recently as July.

On Wednesday, Argus assessed VLGC rates on the Middle East-Asia route at an even higher level: $107,000 per day.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
kodenavn
14.12.2020 kl 10:48 5151

In Asia, even more PDH capacity is coming online. “I don’t see a case in the near term where petrochemical demand subsides,” said Gray.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Rui
14.12.2020 kl 12:17 5039

Det kan være greit å minne oss på toppåret 2015:
Da varierte aksjekursen på Avance mellom 100 og 150 kr gjennom hele året, og et par måneder inn i 2016.
Fraktratene steg fra 60.000 til 100.00 fra januar til mars i 2015, og ble liggende på et høyt nivå ut juli, med en topp på nærmere 150.000 i juli. F.o.m august sank fraktratene jevnt og trutt ned til ca. 65.000 ved års skitet uten at kursen på Avance falt under 100kr.
I dag er fraktratene igjen over 100, mens kursen kun er ca. 42kr.
Med stadig høyere og stigende future frakt rater for hele 2021, er det sannsynlig at vi vil få en lang periode med høye fraktrater.
Det vil med stor sannsynlighet medføre betydelig høyere aksjekurs en dagens.
Antar at kursen på Avance fort kan doble seg i løpet av neste halvår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Hegu
14.12.2020 kl 14:01 4864

Der er mange flere aktier nu end sammenlignet med 2015. I oktober 2016 år rejste Avance Gas Holding 58,7 millioner dollars i en privat placering og udstedte aktier for 29,5 millioner dollars.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Elpge
14.12.2020 kl 14:06 4844

Det minker på sperren på 42,40 som noen prøver seg med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Dashboard
14.12.2020 kl 14:07 4836

Det stemmer, men man må også huske at Avance opererer med omtrent dobbelt så mange fartøy nå sammenlignet med 2015.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
14.12.2020 kl 14:51 4854

Du får ta med deg at Avance har mange flere tankere også, så å sammenlikne med 2015 kan nok være mer realistisk enn enkelte ønsker å gi inntrykk av..
Flere tankere gir naturligvis langt høyere inntekter enn det tilsvarende rater gjorde i 2015.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
uldiuldi
14.12.2020 kl 18:07 4540

Spot TCE rate
($/day)
VLGC, 44 (AG-Japan) 102,419
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Hegu
14.12.2020 kl 18:25 4486

Det er jeg enig i. Jeg vil blot gøre opmærksom på, at man ikke umiddelbart kan sammenligne kurserne fra 2015 med 2020/21.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Hegu
14.12.2020 kl 18:31 4500

Jeg er for så vidt enig. Det må dog være rimeligt, at man i denne sammenhæng nævner både det større antal aktier samt det større antal skibe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 20:18 4288

Lpg faller 4,5% i aftes
Mon to om shorten sitter nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
jess23
14.12.2020 kl 20:32 4235

Blir ikke penger av en fiktiv short.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 08:31 3752

Det er short aksjer nok til alle i Avance


Cleaves Securities' analytiker Joakim Hannisdahl har nå selg-anbefaling på Avance Gas, BW LPG og Dorian LPG

Meglerhuset nedgraderer BW LPG fra hold til selg, etter at aksjen har hatt en sterk høst. Kursmålet settes på 52 kroner, opp fra 45 kroner.
For Avance Gas, hvor John Fredriksen dominerer, og Dorian LPG gjentas kjøpsanbefalingen. Joakim Hannisdahl hever kursmålet fra 24 til 30 kroner på Avance Gas, og fra 7,7 til 10 dollar på Dorian LPG.



Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
jess23
15.12.2020 kl 08:33 3851

Ja er flere som kan shorte i Avance. Men du er ikke en av dem som har gjort det. Slutt med tullet nå. Ble tatt med buksene nede igjen senest igår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.12.2020 kl 08:34 3847

Jeg noterer meg at Cleaves (Hannisdal) er ute med den mest patetiske LPG analysen jeg noensinne har sett. Kun full av unskyldninger for at hans berømte 24 kroners target price ikke har slått til. Han løfter "generøst" kursmål for Avance fra 24 til 30, BW 45 til 52 og Dorian fra USD $10 fra USD $7.7. Samtidig opprettholder han Sell rating på alt av LPG Lol, utrolig tullekuk han der. Er det Voleon som betaler lønnen hans kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Springer
15.12.2020 kl 08:38 3849

Timet release av "analysen" sn perfekt godeste Hannis.
Ratene og Dorian var litt ned i går.
Avance og BWLPG vill uansett gått litt ned i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
15.12.2020 kl 08:38 3896

Da jeg leste den artikkelen skal jeg innrømme at tanken slo meg at Longsitinbulk var Hannisdahl selv. Helt ut av det blå kom endelig "shorter" Longsitinbulk inn for å fortelle om at nå skal kursen falle, noe den helt sikkert skal, men ikke pga det fundamentale, men fordi Hannisdahl og enkelte andre krefter ikke ønsker å ha den der den er.

Du tar feil Longsitinbulk. Hannisdahl har ikke en selg på Avance. Han har en kjøpsanbefaling. MEN - med en kurs lavere enn i dag. Snakk om forvalter. Han har rett og slett ikke orket å regne på kursen. Kanskje han ikke en gang vet hvor den er?

LPG-aksjene slutter aldri å forundre meg. Alt fundamentalt sier at her fosser pengene inn i selskapene og mange analytikere skriker ut hvor farlig LPG er, at oppgangen er tuftet på luftbobler osv...blir aldri klok på disse menneskene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
15.12.2020 kl 08:46 3904

Andre analytikere som har kommet med oppdaterte kursmål har vel kursmål over dagens kurs. Det er vel kun Cleaves som skiller seg ut her?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 08:55 3923

Skrev et innlegg i helgen ang det med å korte Avance.
Å selge Avance er like lett som å kjøpe, du bør prøve det selv siden du tror det er vanskelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
15.12.2020 kl 08:58 3920

Cleaves skiller seg definitivt ut, men det er andre analytikere, som også nylig har vært i Finansavisen og sagt at segmentet er livsfarlig og volatilt.

Det jeg syns er spennende med Hannisdahls analyse er at ingenting av det han analyserer handler om det fundamentale, men om gresk mytologi. Er det noen som sitter med selve analysen og som kan vise til hva han faktisk mener er så fundamentalt overpriset her? For i mine øyne har Ikaros lite med rater og aksjekurser å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 09:10 3858

En skulle nesten tro at Cleaves/Hannisdahl får betalt av shorterne. Fra ett eller annet må også Cleaves ha inntekter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
15.12.2020 kl 09:12 3924

Han fikk i hvert fall satt i gang en herlig volatil start på dagens handler av aksjen. Det mangler ikke på kjøpere, men ingen tvil om at noen har blitt skremt ut av aksjen av Cleaves her også...
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Rui
15.12.2020 kl 09:17 4441

Dagens kursfall er en god kjøpsmulighet.
I fjor på disse tider var kursen over 50Kr for Avance aksjen, med betydelig lavere fraktrater en i dag.
Med dagens høye fraktrater, gode fremtidsutsikter for høye frakt rater gjennom hele 2021, og med tilhørende store utbytter for Q4 og Q1 tilsier alt at kursen skal opp over 50kr allerede i januar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Drowsy
15.12.2020 kl 09:26 4397

Det er jo utrolig mange som bruker den kjøpsmuligheten. Følger med "live" i dag for å se hvordan handlene foregår og det er et spesielt skue. Hver gang kursen løfter seg tilstrekkelig opp igjen hives det ut store salgsposter og presser den ned igjen.

Og det er sant som du sier, men på den tiden var spesielt Hannisdahl ekstremt optimistisk - jeg lurer på hva i all verden som gjør han så negativ? Det står jo absolutt ingenting om det i Finansavisen. Noen som har tilgang til selve "rapporten" hans og kan dele?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
jess23
15.12.2020 kl 09:26 4398

Snakker da ikke om vansklighetsgrad av shorting. Prøv å les. Snakker om dine gjentatte backtrades som vel de fleste har gjennomskuet nå får jeg håpe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
15.12.2020 kl 09:28 4387

Han er glemt i morgen. Du skal oprette dig som bruger, det er gratis.

Vi flyver videre i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Elpge
15.12.2020 kl 09:36 4337

Da ble det litt mere Avance på meg under 40.
Året er snart omme og det går fort fremover mot 26/2.
Pengene renner inn i kassa til selskapet om dagen.
Skal bli artig å se hva det blir i utbytte ifm neste rapport.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 09:42 6946

Er ikke veldig lurt å kjøpe når FFA faller tilbake, ratene topper trolig nå og vil falle godt på ny året.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
15.12.2020 kl 09:44 6908

En av grunnene hvorfor rapporten er gratis. Det finnes ikke noe gratislunsj. Selv gratis julelunsj må kompenseres med noen timer i treningstudio.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
kodenavn
15.12.2020 kl 09:46 6880

Aksjen er priset som om ratene er 45.000
Ratene er 100.000
Her sitter jeg rolig og venter på ytterligere kursoppgang og utbytter.
Så får Hannisdahl, som hittil har bommet totalt, gjette hva han vil.
Det er lov å bruke eget hode.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Drowsy
15.12.2020 kl 09:54 6853

Her er jeg enig med andre på forumet. Avance har aldri vært priset til de ratene som er og futures. De ratene OG futures viser til en vanvittig inntjening i hvert eneste kvartal langt ut i 2022. Futures langt inn mot slutten av 2021 er på nivå med fjorårets rater da Hannisdahl skrek kjøp. Hvor finner jeg denne rapporten gratis? Er så spent på å se hva man har lagt vekk på utenom at Ikaros kan miste vingene sine om han kommer for nær solen...
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
15.12.2020 kl 10:10 6761

Du må registrere deg gratis hos Cleaves.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1338697237174611969?s=20

Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 10:14 6813

Tror ikke Hannisdahl er mannen å følge. Tillater meg å lime inn et innlegg fra MrRobot datert 9/12 som passer bra:

"Men så langt har han bommet helt spektakulært. Har jo f.eks. "salg" og kursmål 24 på Avance. Nå står den i 42. Nærmer seg det dobbelte av hans kursmål, mens ratene går gjennom taket. Og på tørrbulk er han alene om å være bullish. Pareto sier akkurat det motsatte av ham, nemlig at det er plenty på tilbudssiden. Ikke godt å vite hva man skal tro. Men børskursene og Hannisdahl går i motsatte retninger..."
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.12.2020 kl 10:28 6783

Enig. Om man sammenligner med VLCC markedet ville FRO stått i 150,- nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
15.12.2020 kl 10:48 6713

Jeg er alltid pessimistik til analyser, særlig når det er gratis. Jeg husker godt da Pareto super bull for NAS og selv før covidtid, det viste seg NAS gikk i motretning hva Pareto hadde trodd. Når det er sagt så er det alltid interessant hvordan forskjellige megler analyserer ett selskap.

Hannisdahl sin analyse er ikke noe å stole i men han twittere noen nyttige info som f. eks rate utvikling og sateligdata av og til. Gode info som kan viderebrukes for egen analyse.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 12:03 6538

Et fall til 37kr for så å stige til 40 og du har en perfekt hode skulder inn mot lav sesong
Bare nevner det, livsfarlig å kjøpe shippimg når ratene er sky høye og børsene har steget ekstremt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
StoreTor
15.12.2020 kl 12:07 6518

Som du sier så deler Hannisdahl en del infor som kan være nyttig til bruk i egne analyser for shipping markedet.
Når det gjelder hans uttalelser/analyser om LPG markedet gjennom høsten, så har han daglig fått en rekke spørsmål via feks Twitter. Selv om jeg ikke husker eksakt dato nå, så svarte han på et spørsmål om sine kursmål for Avance og BWlpg at det kunne se ut som noe hadde sviktet i deres modeller for segmentet. Og at dette var under intern granskning.
Jeg har siden ikke sett noe nytt rundt disse modellene, men ble kanskje litt overrasket av dagens lille artikkel i FA på morgenen. Da jeg oppfattet denne artikkelen som i overkant negativ. Nå legger jeg riktignok ikke særlig vekt på slik artikler personlig. Men sett i lys av Cleaves sine siste ukers «shipping weekly» hvor Hannisdahl har uttalt seg om et sterkt segment med lav tilgang på ledige skip, så virket dagens artikkel litt for negativ og enkel. Men artikkelen var ikke jo ikke store greiene, så den er nok fort glemt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare