Eidesvik OFFSHORE, feilpriset - posisjonert for det grønne skift


Da har jeg funnet et nytt case, i lys av OTS gikk 100% på en dag, har jeg solid tro på at EIOF kan gjore det samme, om ikke mer.

Ticker: EIOF
Mcap: 174 mill NOK
Anbefalt: 2,80 NOK
TP 3 mnd: 6,00 NOK
Target 2022: 15 NOK
Antall aksjer: 62.150.000 stk
Antall aksjer topp 20:53.266.500 stk
Antall aksjer topp 50:57.158.000 stk
Antall frie aksjer utenfor topp 50: ca. 4,9 millioner stk tilsvarende 13 mill NOK (under kommende ukes omsetning)


Har etter Q3-2020 monitorert Eidesvik Offshore nøye både på volum og handelsmønster, samt endringer i topp 50.
Har detektert følgende at nr 2 på listen er iferd med å selge seg helt ut. Pareto Asset Management. De solgte
torsdag seg ned og skal etter mine lister ha igjen under en million aksjer. Tror de skal helt ut.

Svært traust og lojal aksjonærbase er stikkordet, noe Infront sine lister viser minimale endringer sist 12 mnd.
Selskapet har av minimal oppmerksomhet, en traust men samtidig ærlig ledelse som har som mål og være åpen og ærlig,
og fremme likebehandling bland aksjonærer.

Agasøster er også helt ute av listene, etter og ha nettosolgt over 1 million aksjer.

Ifølge kilder er det skattemessige årsaker at både Agasøster og Pareto Asset selger seg helt ut av selskapet.
Nedsalget av ca 9 millioner aksjer av de to overnevnte har tynget kursen en del, volumet er også gått kraftig
opp etter at selskapet publiserte Q3.

Hvis mine lister er korrekt har Pareto under en million aksjer igjen i selskapet, og de selger seg nok ut ila
første dagene denne uken. Da vil vi nok få en rekyl, da nedsalget stanset. Vi vil da få den klassiske nyttårs
effekten, ved at nye investorer kommer til aksjen tidlig desember og holder den over nyttår, slik at man kan dra
skatten inn i 2022. Jeg kommer opprinnelig fra Stord og har mange bekjente på Bømlo. Stemningen i rederiet er forsiktig
optimistisk. Man tror at oppturen kommer om 6-9 mnd frem i tid, og flere av de bemidlene familiene på Bømlo og Austevoll
vurderer å snitte ned aksjepostene sine i selskapet.

Median inngang for nye aktører siste to ukene etter Q3, er 2,96. Nedslaget til Pareto har sørget for en second
chance.

Vessels

- 10 stk PSV herunder "supply"
- 3 stk Subsea arbeider ft. for Aker BP og DEME (NL), sistnevnte er stor aktør på vindmøller til havs i Europa.
- 1 stk wind fartøy - modifisert Acergy Viking
- 4 stk Seismikk Fartøy - utleid til aktører, klassisk Magseis (som ikke besitter skip selv)

Fundamentale forhold

Vi har siste ukene sett hvordan seismikksektoren har repriset seg, Eidesvik er svært godt posisjonert hvis feks
Magseis kommer til å gjøre det så bra som mange spår i H2,2021 og 2022. Allerede 2022, kan skipene til EIOF
oppnå svært kraftig ratevekst på utleie til Magseis m.fl. Da vil følgelig verdiene oppskrives kraftig.
Selskapet har spesialisert seg på OBN (Ocean bottom node) "The company own and operates several vessels which are special
equipped for seismic surveys, focusing on ocean bottom node (OBN) seismic operations"

Selskapet er også posisjonert for det grønne skiftet, i form av en svært robust historikk og trackrecord. Eidesvik
er traust og er kjent i bransjen for kvalitet. En pålitlig aktør.

Viking Neptun fikk for ca mnd siden er betydelig kontrakt og ikke minst innpass i Vindkraftindustrien
med kontrakt med det Nederlandske selskapet DEME Offshore på 84 dager + opsjon for lengre perioder. Disse bli etter all
sannsynlighet forlenget.

CEO uttalte ifbm tildelingen "“We are very pleased to see that Viking Neptun continues to be attractive in the offshore
wind industry and we are looking forward to demonstrating our capabilities to DEME, which is a new client for Eidesvik.”

Ellers så pågår det etter ryktene sondering/tilbud/anbud om tildeling av fire fartøy (nybygg) som skal gå på 12-15 års kontrakter
for EQNR. Det er snakk om dagrater på 25-35.000 pund pr dag, et nybygg anslås og koste ca. 500 mill nok. Eidesvik kan være
en av aktørene som får napp på en eller flere av disse. Det er EQNR prosjekt utenfor England. Eidesvik begynner allerede å
få seg et solid navn i vindkraftindustrien.

Vedlikeholdsetterslepet hos de store oljeselskpaene begynner å hope seg opp, allerede i februar/mars forventes det kraftig rate
endringer (lavsesong nå) for bruk av PSV i NS. Eidesvik er posisjonert i Vind, Seismikk og Subsea/vedlikehold.

2021 blir et turnaround år for Eidesvik.

Q3 - 2020, cash positiv i krevende marked.

Q3 var et forferdelig kvartal for alle som bedriver vedlikehold i NS. Alikevell klarte Eidesvik EBITDA på 59,8 millioner kroner
i Q3. Det som er verd og merke seg er at seismikk kun står for 2,8 av disse, med alle disse skipene i drift i 2022, vil revenue her
komme opp i 50 millioner i kvartalet. OBN kommer, liker man Magseis, bør man absolutt ha en post i Eidesvik.

Eidesvik har en pen margin 27% på sine Subsea operasjoner, dette tross for at ratene er presset. En som jobber i selskapet
mener dem har gjort mye rett siste årene på effektivisering og nøkternhet. Selskapet vil tjene penger som gress når ratene kryper
oppover på våren 2021.

Men det er nå, en må posisjonere seg.

Eidesvik har gjeld, det fine med gjelden til Eidesvik er at den forfaller ikke før H2-2022.

Selskapet klarte kunststykket å øke sin cashposisjon med 25,7 millioner kroner til 400.

Gunnen for at aksjekursen tynges nå, er fordi oljeselskapene har utsatt planlagt vedlikehold inneværende år grunnet covid. Kilder
tett på selskapet og som jobber i bransjen, mener det vil komme et kontraktsrush på nyåret, som sikrer jobb og gode marginer.

Oljeselskapene møter seg litt i døren, ifølge Eqnr ansatt handler det nå om å sikre seg. Men dette arbeidet starter rundt nyttår.
Det kan bli press på rater og mye og gjøre.

AKER BP var lur og startet nå, "Aker BP awarded Eidesvik a ship management agreement for the two supply vessels NS Orla and
NS Frayjain operation on the Norwegian continental shelf. The contract commenced October 1, 2020"

Konkurs/konsolidering

Deep ocean uk, enshore kabellegging og transjing, er gått konkurs. Dette var en direkte konkursent til Eidesvik.

Subjektiv mening:

Vi så alle hva som skjedde med OTS, den doblet seg over natta. Jeg kjenner OTS godt og mente også at den var feilpriset da jeg skrev
et innlegg når den var 2,75 kr. Nå er prisingen i OTS mer korrekt.

OTS er et lukket selskap, med skandalehistorie med manglende trackrecord, svak ledelse og minimal tillit i både aksje og obligasjonsmarkedet.
Det er her Eidesvik skiller seg fra OTS, Eidesvik er et svært aksjonærvennlig selskap, dem har solide eiere og har goodwill bland banker, aksjon
ærer og ikke minst obligasjonseiere. Selskapet har som mål likebehandling av alle alsjonærer og frtemstå nøktern og transparent, det får du IKKE
i OTS!

Eidesvik tjener penger i et krevende markedet, dem har svært dyktige medarbeidere og robust og erfaren ledelse, som har vært ute en vinternatt før.
Nå er Eidesvik posisjonert for oppgang i Subsea, Seismikk, Offshore vind og vedlikehold som har vært negliskjert i NS.

Jeg mener at denne aksjen har absoulutt INEGNTING å gjøre under 5 kr, eller en mcap 300 mill,
Jeg ser stor verdi i aksjen og selskapet. Man får rett og slett mye rabatt fordi selskapets aksje har vært kjedelig.

Nå får vi en skjelden kombinasjon av nedsalg fra to aktører pga skattemesiige forhold, vi får oppmerksomhet rundt selskapet, posisjonering i vind
og seismikk. Denne har gått under raderen.

Selskapet er priset til konkurs, selskapet har 400 mill i cash, går med overskudd og vil med overnevnte faktorer ha få problemer med å betjene ballonglån i
2022. Pr nå prises det ikke inn i aksjen. Jeg tror vi ser denne i 15 kr i 1. juli 2022.

Ikke overbevist?

EIOF -Eidesvik Offshore er faktisk aksjonær i Shearwater. Og de har en put-opsjon på aksjene som gjør at de kan cashe inn 30 millioner dollar. I regnskapet
ligger posten under Financial Investments med kroneverdien 284 mill. Hvis de casher den, vil de ha 685 mill kroner i cash og null avdrag i resten av 2020
og 166 mill i avdrag i hele 2021.

Kilder:
- Eidesvik.no, Q3, årsrapport mm.
- Infront topp 50 lister
- Eqnr.com
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
mimer
08.01.2021 kl 17:18 2269

ja, må innræmme det føles litt sånn "boring, goodbye" om dagen. Jeg kan selge på mandag, da tar sikkert kursen av. Har opplevd det mer enn en gang he he...
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare

Denne har vært overraskende stabil det siste halvåret. Sittet med den en stund siden jeg har stor tro på aksjen. Tipper det løsner snart :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
snøfrid
11.01.2021 kl 19:34 2071

Eidesvik has notified CGG SA (“CGG”) that it has decided to exercise the PUT-option for its shares in Shearwater GeoServices Holding AS (“Shearwater”) effectively selling all its shares in Shearwater to CGG for a total consideration of USD 30 million in cash. Closing of the transaction is expected by February 1, 2021.
Mcap 181 mill nok.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare

Hva skjer med kursen imorra?
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare

Holy shit! Dette var gode nyheter! Endelig vil denne løsne litt!
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
mimer
11.01.2021 kl 22:49 1896

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/01/11/7606777/eidesvik-offshore-selger-alt-i-seismikkselskap-haver-inn-255-millioner

Veldig bra for å øke cash-beholdningen. Dobler vel nesten den?
Bra å ha endel likvide midler, selskapet har store lån, men nedbetaling ligger et stykke fram i tid. Må håpe på bedring i markedet framover!
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Stev
13.01.2021 kl 07:43 1707

Det er vel nesten 4 kr pr aksje som nå tilføres.

#7% i går, nye 25% i dag
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Stev
13.01.2021 kl 07:44 1704

37% i går
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Sjako
14.01.2021 kl 09:04 1570

Eidesvik kommer å doble seg ganske snart, og det er bare starten. De som selger på 3,60 nå har ikke tatt inn over seg hvilken unik posisjon Eidesvik sitter i nå med godt over 600 millioner i cash i krigskassen, kun 166 mill. i avdrag hele 2021, en moderne flåte, et av markedets mest solide og erfarne mannskaper samt en ledelse som har håndtert offshore krisen best i klassen, og er en pioner innen det grønne skiftet og Viking Energy blir verdens første utslippsfrie offshore skip nåer det er ferdig ombygd. Legg til at Eidesvik var først ute med hybrider offshore skip med batteridrift også, så forstår man at Eidesvik er en attraktiv samarbeidspartner for både oljeselskaper og havvind utbyggere som vil bli grønnere i fremtiden. Utfordringen til de som vil inn er at det er langt under 10% aksjer i omløp under topp 50 listen, og topp 20 som har sittet lenge og sitter godt på sine aksjer har godt over 80% i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Sjako
14.01.2021 kl 12:46 1503

Opp 11% til nå i dag, flere som har oppdaget at det er på tide å hoppe ombord før seilasen starter.......
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Dolly
14.01.2021 kl 13:03 1481

Svært få frie aksjer i eiof og ingen store selger. Mine 50k selges dyrt..
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare

blir so heitrande forbannja, kan ikke noen selge meg en bukett med aksjer, ligger på 3,8-3,9 i kjøp. nå har noen holdt på å gi bort aksjer i hytt og helvette, men når jeg skal ha mere så hopper den opp, får hoppe etter men litt surt.
for her i EIOF skal jeg ha mere så lenge den ligger på dette latterlige nivået.

selg til meg...TAKK.
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
snøfrid
14.01.2021 kl 13:11 1475

Skal gi deg 10 t på 4.1. som den rause jeg er. Vær så god
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
mimer
14.01.2021 kl 13:26 1468

XI FOMO på gang huh...
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Tar vi 5eren i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

dette er jo enkel filosofi. vi er på vei tilbake til begynnelsen av 2020, 6-7 kr.
stopper ikke før der.
latterlig billig i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
rosgun
14.01.2021 kl 14:23 1375

mercedesglk skrev Tar vi 5eren i dag?
Interessant aksje- ser ut som det må være få frie aksjer for salg for å unngå alt av roboter og manipulerende meglere.... i dag....

Bare å laste opp !!! GRØNNE SUPPLY SKIP TIL OFFSHORE, MARINE OG RIGG.....

KURSMÅL: 14 !
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

har du sett, sperre slukes som det skulle vert belgisk blå med beste sort rødvin til;OO)))
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
uritse
14.01.2021 kl 14:47 1336

Det gikk jo smertfritt:)
Det blir moro dette!
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Ny sperre på 4,1, 200K aksjer, gikk akkurat 10 sekund så var den slukt. 2 gang på 2 min, dette blir morro.
mulig vi får flagging snart?
Hvem kjøper i bøtter og spann. er jo grisebillig så den som vil ha et fantastisk rederi er tiden inne nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Ligger mange millioner i kjøp, så her er det ingen grunn til å selge en eneste aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Står vel foran en kraftig reprising av selskapet likt det som skjedde med Hyard.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
rosgun
14.01.2021 kl 15:49 1240

Bra sammenligning egentlig, bare at denne casen er mye bedre :):)

Her er du ett skritt nærmere de store pengene ....+ at du vil få stabile høye inntekter da du bruker de grønne skipene i praksis.

Du blir veldig attraktiv når du har noe andre ikke har både på havvindkompetanse, skip og rigg.

Bra sammensetning.

Det som er likt me HY er at de begynte å tenke grønne løsninger for 10 år siden
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

ble fristende å selge nå... var det litt for tidlig montro?
Hopper fort påigjen om den dupper litt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
uritse
14.01.2021 kl 16:01 1201

blir interessant å se om det kommer flagging da:) Dette ser ikke ut pump and dump.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

har tapt mye på pump dump, så tok en fin gevinst nå;O)
følger nøye med seddu;O)
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
mimer
14.01.2021 kl 16:13 1158

Begynner å lukte reprise av SOFF rallyet dette...
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

EIOF kaster av seg! selger ikke en aksje før 7 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Teknisk sett så skal vi dit nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
marked
14.01.2021 kl 18:25 1022

Tenker vi snart ser 20 kroner pr EIOF-aksje. Trenger ikke være lenge til vi er der, ref det vi så i Havyard. Og EIOF er et selskap som også utvikler grønne løsninger. Er bare at dette ennå ikke er så kjent blant investorene.

https://eidesvik.no/
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Sveise
14.01.2021 kl 21:26 861

Utrolig det går ann, aksjen holder seg stabil lenge å det er moderate holdninger her på forumet. Så får aksjen seg ett løft å da kommer det folk som sier 3ganger på under uka å den sammenlignes med ett annet firma (Havyard) som ikke engang holder på med det samme.
Er det bare jeg som synes det blir for userriøst? Er det folk som tror på disse folka?
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Aksjeprofilen er svært lik Havyard, altså aksjonærbase (trofaste aksjonærer som ikke selger og som besitter på nær 90% av aksjene på topp) Havyard har ca 5 mill frie aksjer, EIOF ca. 5,2. Skal ikke mye positivitet før aksjen kan gå 3-4 kr ihvertfall. Noe 20 kr for EIOF har JEG ikke trua på. Men at den kan snike seg opp til tosifret ila året. Det tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
marked
14.01.2021 kl 21:48 814

Når begge selskapene jobber med å utvikle grønne lav/nullutslippsløsninger for båt, ferge og skipsindustrien selv om det skjer med ulik teknologi, ser jeg ikke problemet med å sammenlikne disse to selskapene. Det ene selskapet, Havyard, har fått en himmelferd fordi investorene har fått øynene opp for selskapets teknologi, det andre selskapet, Eidesvik Offshore, har foreløpig ikke på langt nær fått denne reprisingen ennå. Men EIOFs teknologi med ammoniakk i brenselsceller og bidrag inn i mer miljøvennlige løsninger fortjener absolutt en høyere prising, tilsvarende den posisjonen selskapet har med skalafordel for flåten. Så nei, ser ikke problemer med å sammenlikne to selskaper som på hver sin måte bidrar inn i det grønne skiftet for skipsindustrien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
marked
14.01.2021 kl 21:50 814

Tja, da må jeg rett ut spørre: Hvem hadde troen på 23 kroner for Havyard? Svar: Ingen. -I så fall hadde kursen aldri ligget under 2 kroner så lenge som den gjorde, før den steg 1000%....!

Forresten trenger vi ikke mye mer positivitet for at aksjen skal gå ytterligere 3 - 4 kroner. -Bare utøvelsen av put-opsjonene for Shearwater utgjør i seg selv 4 kroner pr aksje, med kun ca 62 mill aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Skal jeg være helt ærelig så har jeg et target på 15 kr på 12 mnd på EIOF, med litt flaks er det ikke langt til 20 kr, vedder ikke imot deg.

Men at vi skal raskt opp til ca 7 kr, det er jeg ganske sikker på. 70 fine % det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Sveise
14.01.2021 kl 22:00 810

Jeg forstår den. Eiof er selv min største post, men etter min erfaring skal det alltid være en korreksjon etter en fin stigning. Sterkere korreksjon om det er mange kortsiktige som får "panikk". Håper jo selvfølgelig jeg tar feil.
Uansett Davinci_me, du har noen fantastiske analyser. Kudos til deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Eidesvik er helt i front og tidlig ute i å representere fremtiden.

https://eidesvik.no/viking-energy-with-ammonia-driven-fuel-cell/

A fuel for the future
“Together with Equinor, we are now launching a full-scale research project to test a propulsion solution based on fuel cells running on pure and emission-free ammonia. The goal is to install fuel cell modules with a total power of 2 MW on board Viking Energy in 2024. This will make the vessel the world’s first emission-free supply vessel,” says Jan Fredrik Meling, CEO of Eidesvik Offshore.

In the shipping industry, hydrogen and ammonia are considered the two main zero emission fuel candidates for future shipping. Today, many believe that ammonia represents the best option for longer voyages, such as the North Sea supply routes, where ships need to carry large amounts of fuel.

“In the industry, ammonia is reckoned a major part of the solution to reduce the climate footprint from offshore traffic and other shipping segments. We also share that view,” says Vermund Hjelland, Vice President of technology and development at Eidesvik Offshore.

https://klimastiftelsen.no/publikasjoner/ammoniakk-kan-kutte-store-utslipp-i-skipsfart/
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare

Ingen trodde på hydrogen for 5 år siden heller, men....

Japan Inc, hitherto one of the greatest proponents of a hydrogen-powered society, has opened the door to far greater use of ammonia.

https://splash247.com/japan-promotes-ammonia-fuelled-shipping/

Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare