Butte, silangass, batteriproduksjon og Tesla?

Slettet bruker
RECSI 01.12.2020 kl 04:40 2724

Er det noen som kan hjelpe med å oppklare følgende:

Jeg har forstått det slik at det nå gjennomføres et pilotprosjekt ved anlegget i Butte for å teste ut silangass i forbindelse fremtidens batteriproduksjon. I den forbindelse er ofte Tesla blitt nevnt på dette forumet - uten at jeg forstår hvorfor.

I artikkelen fra Kapital (se vedlegg) evner jeg ikke å se noe sammenheng mellom Tesla og silangass. Er det noen som kan forklare hvorfor Tesla knyttes til silangasss og Butte?


Nb. Jeg er også takknemlig for andre kommentarer som kan belyse linken mellom silangass og fremtidens batteriproduksjon.


https://kapital.no/reportasjer/2020/11/19/7586770/tesla-og-asiatene-jobber-med-baerekraftig-superbatteri-for-elbiler
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2020 kl 08:19 2372

Det er vel på ML man har testet ut silan, mener jeg. Det er litt villedende å nevne Tesla og REC i samme åndedrag, da Tesla ikke bruker silisium av høy renhet. Heller ikke silan. I hvert fall ikke på neste generasjon batterier. Men la Tesla være Tesla, så satser vi i stedet på "the electrification of everything".
Redigert 20.01.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Holo
01.12.2020 kl 09:05 2127

Som grabein sier, bry dere ikke om tesla. Tesla jobber med det de påstår vil være en billigere teknologi, men med dårligere ytelse. De skal benytte metallurgisk silisium MG eller UMG. Tesla snakker i samme åndedrag om å kjøpe flere celler fra sine leverandører med annen teknologi, så her er det både og, ikke enten eller.

Kan også nevnes at REC har levert silangass til andre enn G14 uten at det har kommet frem noen navn. Det er da mindre volum, enten for utvikling og test av teknologi eller for mindre silisiuminnhold i anodene. Det er muligheter for mer her altså.

Så er det spennende hvordan det går med satsningen i Norge med Beyonder og Cenate. Her (Cenate AS) er Erik Sauar som har fartstid i REC-konsernet tidligere, CEO – og de gjør noe lignende det G14 gjør med å benytte silangass til å lage anodemateriale. Foreløpig er det vel bare gjort i svært liten skala med den silankapasiteten vi har på lab her i landet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
01.12.2020 kl 09:14 2037

Kanskje ikke så viktig å vite hvor de har testet ut bruk av silan for batterianoder. Pr i dag produseres silan kun i Butte fordi anleggene i ML er satt i møllkulestatus. Dersom det blir ko-lokaliserte produksjonsanlegg, ser de ut til å komme i ML nettopp av hensyn til at der har de størst fri produksjonskapasitet for silan. Butte har jo allerede etablert uttakskapasitet av silan til konteinere som eksporterer silan med god fortjeneste. Dessuten produseres det superrene Float-zone silisiumingots der som en av to i den vestlige verden.

Betydningen av silan kan leses i veldig mange artikler som omhandler forbedrede anoder for Li-ion batterier. Bare se på nettsidene til norske IFE (Institutt for energiteknikk) hvor sentral bruken av silan er i deres forskning. Nettopp fordi det enklest mulig lar seg avlevere Si-atomer på en ren måte med silan. Det finnes andre måter å bygge inn silisium i anodene også, men antageligvis gir dette utfordringer når en skal f eks lage rene nanostrukturer av silisium.

Tesla har, i hvert fall som en snarvei til noe høyere batteriytelse, gått for å iblande mindre silisiumbiter i grafitt, og på den måten fått høyere ytelse på anodene. Det gjenstår å se hvor lenge de klarer å være fornøyd med den løsninga. Mener de samarbeider med flere batterileverandører. Time-to-market for høy ytelse er jo viktig, men tenker det har noe med kostnader å gjøre også.
Redigert 20.01.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
02.12.2020 kl 23:09 1538

Det er her Group 14 er spennende. Det har festet seg en ide om at det bare er Tesla/Musk som får til ting.

Tesla skal ha for at de var de første som klarte å lage skikkelige elektriske biler, de har fortsatt enorme ambisjoner - MEN, nå har hele verden kommet etter og vil utvikle dette videre👍 Hva angår silisium vet vi jo at forskere fra flere batteriaktører har forsket fra Recs ML. Det er har foreløpig resultert i avtale med Group14.

Neste rykk kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2020 kl 08:34 1206

Til info: Dette sa Tore Torvund om Tesla og andre batteriprodusenter på Q3 presentasjonen for 2 år siden (se link)

http://min.e24.no/rec-silicon-kan-fa-tesla-og-samsung-pa-kundelisten/a/Ondavl
Redigert 20.01.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare