Melding nå. PDC Machine Inc og Nel Hydrogen saken er løst

Slettet bruker
NEL 29.09.2018 kl 09:54 14255

Yes! Dagens gladmelding. Bra jobbet Nel. Dette var fantastisk gode nyheter lørdag morgen. Saken er avsluttet ved et forlik. Det bli ingen rettssak mot Nel.
Nel aksjen vil stige rett opp mandag morgen på denne svært gode melding idag kl 09.32
Les meldingen her:
http://news.cision.com/nel-asa/r/nel-asa--settlement-agreed-on-pdc-compressor-claim,c2631335
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Wanker
29.09.2018 kl 17:11 7306

Tror ikke selve forliket er så dyrt. Kostnad og usikkerhet ved amerikanske rettsprosesser er mer tyngende. Og kanskje dette kan åpne for First Element og andre amerikanske kunder, som kan ha følt et lite ubehag ifm. saken?

"The PDC business family is happy to put this challenging process in the past and move ahead with vigor in supporting our mutual business moving ahead," says Kareem Afzal Vice President of PDC Machines, Inc."

Når saksøker selv snakker om deres mutual business, så tror jeg kanskje de innser at det er mer å tjene på langsiktig samarbeid, enn KANSKJE å få inn en håndfull millioner på kort sikt.
Redigert 29.09.2018 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Sann
30.09.2018 kl 00:22 6693

At noen kan få dette til å være positivt er helt utrolig, snakk om å prøve å hause aksjen! Nel mente opprinnelig de hadde alt på det tørre men dette har åpenbart ikke vært tilfelle. De var nå klar over at de hadde en dårlig sak og hadde ikke noe valg enn å betale betydelig i et forlik. Kursdrivende nyheter skal meldes som her er gjort og når det poengteres at dette påvirker q3 er det selvfølgelig et betydelig beløp. Hadde Nel vært overbevist om sin uskyld i saken hadde de derfor valgt en rettsak og fått dekket alle saksomkostninger. Har vært aksjonær i Nel i flere år men er dritt lei av folk på dette forum som alltid skal vri ting til det positive. Helt utrolig hvordan noen undervurderer andre og som f.eks trådstarter for det meste gjør md sine «lure» innlegg.
Anywhere
30.09.2018 kl 00:29 6670

Hadde du visst hvilken kost det innebærer å holde advokat i gang med slike saker, så hadde du skjønt at et forlik normalt er smart. Det skal ikke mer enn tiden som har gått med en del hundre advokattimer i USA før det uansett setter såpass spor at det blir tydelig nok i et regnskap som NEL sitt. Selv om det ikke er skyldighet, tar det så mye krefter å imøtegå det at forlik er ofte e enklere vei. Jeg har sittet i saker der ansatte som er retmessig oppsagt har gått til sak, og selv om alle andre enn den ansatte ser urimeligheten, ender det med et forlik. Systemet er laget for å melke penger, og det tilhører den mest verditomme aktiviteten et selskap kan ha gående. Ofte er det den «skyldige» part som kommer best ut av slikt....
Redigert 30.09.2018 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
optimist68
30.09.2018 kl 00:43 6640

Når dette først var en såpass betent sak som faktisk måtte ordnes opp i er det positivt den kan legges bak og selskapet se fremover. Tror faktisk de fleste her inne er mest fornøyd med de 2 siste kontrakteme før helga. Det burde du også vært, sann !
Slettet bruker
30.09.2018 kl 08:51 6264

Anywhere,
Da vet du kanskje også at er du urettmessig oppsagt blir det intet billig forlik.
Det har jeg selvopplevd for 12-13 år siden.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 10:04 6016

Se på Musk. Han begikk et langt verre lovbrudd. Betaler nå boten kr 160 mill i sitt forlik med USA staten. Og Tesla Motors Inc aksepterer å betale en bot på kr 170 mill i bedriften i sitt forlik til USA staten. Musk aksepterer å gå av som styreleder. Tesla stod i USD 400. Musk sin Twitter kostet han og aksjonærene flere milliarder kroner i kursfall. Tesla står nå i USD 270. En rettsak kunne senket Tesla aksjen til Usd 150
Så Nel slapp sannsynligvis meget rimelig unnå i sitt deilige forlik med å betale anslagsvis kr 7-9 millioner - er mitt estimat.
Både Tesla og Nel aksjen vil få applaus på børsene og tradere, og aksjeanalytikere vil sende aksjene oppover.
Jeg gir Nel stående applaus.
Aksjen og ledelsen i Nel kan fortsette uforstyrret sin reise oppover. Husk det er ingen vinnere i en rettsak. Det er to tapere. Nå er det to vinnere som har slukket en økonomisk krig og sørget for fred for alle aksjonærer. Det samme gjelder Musk.
Freden i Nel er et faktum. Vi kan glede oss til neste uke på OSE.
Redigert 30.09.2018 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2018 kl 10:46 5850

Elvo og Sann - jeg står fortsatt ved at det er udelt positivt for NEL at denne saken er avsluttet gjennom et forlik. Det beste hadde selvfølgelig vært at søksmålet ikke eksisterte, men det finnes mange eksempler på at helt ubegrunnede søksmål til slutt har endt med forlik (særlig i USA hvor det er helt utrolig hva en velger å ta ut stevning på, f.eks en kunde som saksøkte McDonalds fordi kaffen var for varm). Det kan være mange grunner til det - f.eks den negative publisiteten, risikoen, advokatkostnader mv.. Det er i alle fall ikke alltid slik at en ønsker å ta saken for domstolen selv om en er tilnærmet 100 % sikker at en vinner frem - noen ganger vil det være til det beste for virksomheten for øvrig at en kommer frem til en minnelig løsning. Det er heller ikke slik at en automatisk får dekket sine advokatkostnader selv om en vinner saken - hvilket jeg oppfatter at Sann gir uttrykk for.

Jeg kjenner ikke mer til denne saken enn det som fremkommer i media - men på generelt grunnlag mener jeg at en ikke kan trekke den konklusjonen at NEL nå mener at en har en dårlig sak ved at en inngår forliket. NEL vil få en kostnad knyttet til forliket - samtidig tror beløpet ikke vil være i nærheten av det saksøker har krevd (men det vet verken jeg eller du). Videre virker det som samarbeidsklinaet mellom partene fortsatt er godt.

Sann - selv som NEL aksjonær er jeg veldig opptatt av å ha det beste beslutningsgrunnlaget, og oppfordrer alle til å komme med saklige innspill som både taler for og imot en kursøkning. Ja - jeg vet at NEL må ut med et beløp ifm forliket, samtidig sparer en advokatkostnader og tid/ressurser, men bortsett fra det er det ikke positivt at saken er avsluttet? Mener du at dette vil ha annen negativ effekt? Tror du markedet vil oppfatte denne børsmeldingen negativt? Det er helt naturlig at dette børsmeldes - uavhengig av størrelsen på forliksbeløpet, så en kan etter mitt syn ikke trekke den konklusjonen at NEL må ut med et stort beløp fordi saken børsmeldes. Jeg kommer i alle fall ikke til å selge pga denne børsmeldingen!! Du er veldig kritisk til alle som hausser på forumet - og jeg er helt enig i at det til tider er mye haussing - samtidig er jeg ikke veldig imponert over sakligheten og tonen i ditt innlegg heller.

Lykke til!

Redigert 30.09.2018 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Framtia
30.09.2018 kl 11:34 5706

Jeg sier meg helt enig! Jeg vet som sagt ingenting om forliket, men Nel gikk langt i å antyde motsøksmål mot PDC Machines...At de nå inngår forlik tolker jeg like mye til å gagne PDC, da de har hatt og lett kan få fordeler av et videre samarbeid med Nel. Jeg så forøvrig at flere av punktene i stevningen var tilbakevist i retten...
Dette viser igjen at Nel er en redelig bedrift, som ser etter løsninger som gagner flere enn seg selv. Det virker tilsynelatende at begge er fornøyde med utfallet og det holder for meg...Jeg selger ikke før noen går over lik for aksjene mine!
Dennis10
30.09.2018 kl 11:45 5660

«Sann» eier ikke aksjer i Nel. Han har bare mørke tanker om det meste som debatteres her.
Ikke akkurat noen fargerik og glad person å lytte til.
Greit nok, men trist fyr.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 11:48 5647

Optimist - vedr fremførbart underskudd: Det å ha et stort skattemessig fremførbart underskudd vil som du nevner kunne benyttes mot fremtidig inntekt, og dermed minske skattekostnaden. Samtidig vil et stort fremførbart underskudd i et selskap også være attraktivt for ev. selskap som vurderer oppkjøp, så lenge en ikke kjøper opp selskapet kun for å utnytte underskuddet - jf skatteloven paragraf 14-90.
optimist68
30.09.2018 kl 12:00 4957

Riktig det. Leste litt på dette igår. Skattemyndighetene skal ha veldig gode grunner for å nekte bruken av dette. For NEL sitt vedkommende bør den posten som ligger der kunne benyttes når den dagen kommer. Beløpet er stort men ikke urimelig stort utifra verdien på selskapet når den tid kommer. Det satser vi skjer ila av 2020...kanskje før
Slettet bruker
30.09.2018 kl 12:50 4833

m73102,
Saken har vært kjent lenge i markedet og er nå ute av verden, ingenting er mer gledelig.
Dette er overhodet ikke en melding som gjør at noen bør selge sine aksjer i Nel.
Vi snakker mest sannsynlig om et sånn sett mindre million beløp, dog vil det kunne påvirke q3 resultatet ifølge Løkke.
Jeg har ikke annet ankepunkt enn at det var litt synd at Nel gikk så hardt ut i starten og avfeide søksmålet og heller ikke ikke gjorde noen avsetninger. Det betyr at saksøker hadde en sterkere sak enn Nel ville antyde og se fra starten av. Dersom ikke hadde det ikke blitt et forlik.
Nel og PDC har hatt et forretningsmessig forhold helt fra første gang saken ble meldt og fram til nå, intet ble endret fra da.
Det fortalte meg den gangen at det hele var storm i et vannglass, men helt ubegrunnet var ikke søksmålet.
Anywhere
30.09.2018 kl 13:26 4747

Jeg snakker ikke om urettmessige oppsigelser og ugler i mosen, men en haug med saker der kranglete ansatte besørger øding av masse ressurser ved å engasjere advokat for å betvile oppsigelsen. Det billigste blir ofte et forlik da slik kan koste mye krefter og penger uansett....
Sann
30.09.2018 kl 13:58 4659

Jeg mener også det var riktig av Nel å velge et forlik fordi de ikke kan vite utfallet av en rettsak hvis motpart har delvis rett i sine anklager. Det betyr også at kompensasjonens størrelse reflekterer de anklager motpart kan ha rett i. Når Nel samtidig påpeker spesielt at dette vil påvirke q3 resultatet tror jeg derfor dette er av en betydelig størrelse. Ja det er positivt at denne saken avsluttes men likevel ikke positivt hvis det får en betydelig innvirkning på resultat i q3. Er positiv til Nel og aksjen men savner fra enkelte en mer balansert og adekvat positivitet fra tidligere hausenick og dagens arvtagere.
Nikko
30.09.2018 kl 14:00 4656

Grunnen til at jeg solgte meg helt ut på fredag hadde ingenting med Nel å gjøre. Jeg har kjempetro på selskapet og vil inn igjen hvis den får en dupp og jeg føler meg komfortabel med aksjemarkedet.

Vanligvis vil den få en dupp etter 2-3 dager med bra stigning.

Det som imidlertid gjorde at jeg solgte meg ut, var en sammensetning av en del uro i markedene: Italia er i ferd med å gå på en politisk smell som gir et stort press på euroen og på aksjemarkedet, særlig da det italienske, naturligvis. Dette kan imidlertid fort spre seg til hele EU-regionen.

Så har vi Brexit utfordringene. Ser at Toyota truer med å stenge ned hele bilproduksjon i Storbritannia. Brexit uten avtale kan få store konsekvenser for aksjemarkedet i hele EU.
Så har vi handelskrigen mellom USA og Kina. Den går mot en skikkelig opptrapping kommende uke. Det ser ikke ut som om Kina vil fire. De truer med enda kraftigere tiltak mot USA.

Summen av alt dette gjør at jeg ikke finner aksjemarkedet komfortabelt akkurat nå. Selv om Nel er gull, så har det alltid vist seg at ved nedgang i aksjemarkedet generelt, så er ikke Nel skånet. En inngang på 3,55 er min ønskedrøm :-)

I mellomtiden koser jeg med en solid gevinst på mine aksjer i Nel. Med pengene på konto :-)

Lykke til med investeringene alle sammen,

PS. Jeg glemte den politiske situasjonen i Norge, med den usikkerheten som Krf skaper om dagens regjering. Akkurat nå vet vi ikke hvilken regjering vi har om 6 uker. Politisk usikkerhet er ikke noe aksjemarkedet liker.
Redigert 30.09.2018 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
really
30.09.2018 kl 15:48 4465

Det er umulig å vite om meldingen er positiv for selskapet når en ikke kjenner beløpet. Det er alltid positivt med redusert usikkerhet, men denne har en pris. De har gitt en profit warning og det kommer vel frem etter hvert hva det kostet. Løkke har tidligere sagt at det ikke ble noen kostnad av betydning. Er beløpet betydelig har han påført seg selv en ripe i lakken. Er det stort har han et forklaringsproblem.

Jeg er enig i det som er skrevet om å velge forlik fremfor rettsak på grunn av prosesskostnadene, uavhengig av vurdering av ansvar. Her er det et tilleggselement at samarbeidet tydeligvis skal fortsette. I hvert fall en stund til Nel finner en erstatter. Om tilliten består mellom parten var det ikke et ubegrunnet søksmål.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 16:49 4324

Jeg gleder meg til kommende børsuke. De som ikke er inne i Nel kan muligens gå glipp store inntekter. Nel vil meget sannsynlig stige kommende uke, da selskapet leverer varene. Nye kjøpsanbefalinger og nye gode meldinger kan komme. Det er utelukkende en svært positiv steam Nel er inne i.
Hele H2 markedet, verdens ledende selskaper og verdens børs marked sikler på Nel.
Omsetningen på fredag var på kr 100 millioner kroner uten meldinger. Jeg husker siste det skjedde. Det var i desember 2015. Raketten tar sannsynlig virkelig av denne uken. Her er det bare å gi full gass.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 17:09 4272

Omsetningen på fredag var på kr 100 millioner kroner uten meldinger. 

Det kom vel et par meldinger en dag eller to før fredag så omsetningen på fredag kom vel ikke helt brått på.
Nikko
30.09.2018 kl 17:39 4168

Mr. Bond: Jeg har erfaring på at når du er på det ivrigste, så synker som regel kursen. Tror nok at kursen kan passere 4,- denne uken, men tror samtidig at Clearstream klarer å presse kursen ned en 10 øring eller så. Se litt på det tekniske bildet, så vil du se at aksjen er overkjøpt og kursen kan derfor gå begge veier de følgende dager.
Jeg er ingen trader av rang, så ingen skal la mitt syn være noen fasit. Jeg prøver imidlertid å være litt realist oppi denne oppgangen for nel-aksjen.
Slettet bruker
30.09.2018 kl 17:53 4121

Nikko. Hverken det tekniske bildet eller dine synspunkter påvirker Nel. Din omtale av meg påvirker heller ikke Nel sin aksjekurs. De som vil trade hardt i Nel, kjøpe Nel og de med mest kapital kan påvirke kursen.
Det er markedet som bestemmer kursutviklingen. Det massive kjøpspresset og alle nye aksjonærer som vil inn i selskapet, nye kontrakter og all positiv medieoppmerksomhet som kan drive Nel kraftig oppover.
Redigert 30.09.2018 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Nikko
30.09.2018 kl 17:56 4106

Hehe. Time will show
Slettet bruker
01.10.2018 kl 08:24 3626

I dagens FA antydes det at dette "tillitsbruddgebyret" i utgangspunktet var på 2 mill DKK. Når de nå ikke vil si hvor mye det har endt med å koste kan man jo anta at totalen er 10 ganger dette ? Vitner ikke akkurat om gode vurderinger.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 08:46 3551

Yngvis - når det inngås forlik er det helt vanlig at innholdet ikke offentliggjøres. Jeg vet ikke hva beløpet utgjør - men hvorfor tenket du at det er på 20 mill DKK? Mener du at ledelsen ikke har gjort gode vurderinger ift inngåelsen av forliket - eller hva har du ment med siste setning? Jeg kjenner som nevnt bare saken fra media - men ut fra sakens innhold og hva som var "tvistesummen" tror jeg forliket er lavere - men selv om det skulle være på 20 mill DK mener jeg fortsatt det er bra NEL har fått forlikt saken. Det har jeg forklart nærmere for over.

Lykke til!
kelle
01.10.2018 kl 08:48 3537

Blir nok oppgang. Godt over 4 i Tyskland.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 13:50 3407

Børsmarkedet gir som jeg forventet: Nel en stående applaus.
Nel er opp +3.31% og RT på magiske 4.00. En saftig bra om setning på kr 67 millioner på 4 timer og 45 min. Dette gir muligens en ny dimensjon. Nel er nå 100 millionersomsetningsklubben. Dette er heftig.
Jeg lukter en bratt kurve rett oppover og brått har vi kr 5,- Det ligger så mange triggere i luften nå.
Redigert 01.10.2018 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2018 kl 14:57 3312

m73102 - i dagens FA står det at NEL har hatt meget store kostnader tilknyttet dette forliket. Kostnader til rådgivere og interne kostnader. Da tenker jeg at vi ikke snakker om et par millioner, men godt over 10 mill. Da har man altså i utgangspunktet gjort en dårlig vurdering når man konkluderte med at motparten ikke hadde noen sak. Hadde man vurdert "korrekt" i utgangspunktet hadde man jo sluppet unna med en klase bananer, aka 2 mill DKK. Hvis info i FA medfører riktighet selvsagt. Men selvsagt bra at dette er unnagjort.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 15:10 3246

Yngvis - jeg har aldri nektet for at søksmålet har kostet NEL en del kostnader til advokater mv, det er også en av grunnene til at jeg mener det er bra at de har fått til et forlik (for å unngå ytterligere kostnader/ressurser). Jeg tror det ikke medfører riktighet at NEL kunne akseptert søksmål og kun kommet unna med å betale kr 2 mill. Erstatningssummen som ble krevd var, så vidt jeg husker, betraktelig høyere.

Fint at vi er enige om at det er bra saken er over - så får vi ev se i Q3 hva forliksbeløpet utgjør.

Lykke til! Ha en fortsatt fin dag videre Yngvis
Redigert 01.10.2018 kl 15:11 Du må logge inn for å svare