Jinhui Shipping

Lim Gordon
JIN 01.12.2020 kl 21:36 11438

Nå har vi hatt en lang periode dominert av sure handelsforhold, krangel mellom Kina og USA, usikkerhet om den grønne fremtid, og Covid 19, som alt har bidratt til å holde fraktaktivitetene nede. Men selv om sykdom herjer, må våre basisbehov fortsatt dekkes, hvilket også har holdt liv i verdensflåten. Nå øyner vi slutten, og da blir frakteverdenen raskt mer interessant.
Jeg ser at interessen for tørrbulkaksjer i Norge for det meste begrenser seg til Golden Ocean og 2020 Bulkers. Det er det ingen grunn til, Jinhui burde ikke glemmes. Nå er jo Golden Ocean et formidabelt rederi, men her spiller størrelsen liten rolle, Jinhui, med sine 18 Supramax’er(handysize), på 55-60,000 DWT, og 2 Panamaxer, på nesten 100.000 DWT, er mer enn stort nok til sitt bruk. Og selv om antallet skal ha blitt noe mindre de senere år, har tonnasjen vokst.
De store bulker’ne, capesize’erne, er, vanligvis, størrelsesmessig, på rundt 150,000 DWT, mens den største er på 400,000 DWT, og de kan ikke passere Suez- og Panamakanalen.
Det sier seg selv at disse skipene er bygget for forskjellige formål, de seiler forskjellige strekninger, til forskjellige havner, med forskjellige laster. De store skipene holder seg mye til malm, korn og kull, mens de mindre, frakter mineraler, korn, skrapjern, sement, etc, etc. Og da har jeg kommet til et viktig punkt, nemlig, etterspørselen. Da de ikke betjener de samme markedene, selv om de går litt over i hverandre, varierer også markedsprisen og da har jeg kommet til det som er spennende.
Handysizemarkedet, som Jinhui betjener, har vært dårlig lenge, derfor har også børskursen ligget nede. Så langt nede faktisk, at den i øyeblikket ligger på ca. 1/7 av hva den maksimalt har ligget på. Og markedet kan, ikke usannsynlig, stige til det maksimale av hva det har vært. Det begrunner jeg som følger:
Covid 19 og handelskrigen mellom USA og Kina har presset markedet svært lavt. Det er nå følgende som taler for at det vil ta seg opp igjen: Det er inngått en svært viktig handelsavtale i østen, USA får en ny president, som, etter all sannsynlighet, vil komme til enighet med Kina. Covid-vaksinene er rett rundt hjørnet. Gamle skip skrapes, mens nye bare kommer til i svært begrenset antall. Rederne tør ikke investere i nye skip, før verden blir enig med seg selv om hvordan de heretter skal utrustes.
Alt dette har positiv betydning for oss Jinhui spekulanter. Invester her og du vil, etter all sannsynlighet, bli rikelig belønnet.


Redigert 21.01.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2021 kl 11:10 1679

Ja det drar seg til her nå - kjøperne må krype oppover for å få noe volum ser jeg..
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
06.01.2021 kl 13:12 1640

outsider. Det var en genistrek å selge JIN på 30. Fordi det er over indre verdi, og fra 30 kr og oppover er det ren spekulasjon å holde på aksjen. Da er det kun flaks som gjør at man kan selge seg ut på topp
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2021 kl 13:37 1616

Nå er jeg klar for en opptur igjen - og som du sier - jeg selger nok gladelig om den kommer til 20-30 tallet da alt over egentlig er urealistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
09.01.2021 kl 16:18 1487

Mange spør seg selv når markedet kommer. Ingen spør om det kommer og det er jo et godt tegn. Det som vi alle kan notere er at både redere og meglere prediker det samme. Samtidig får vi høre at verdenshandelen er på vei opp, med Kina i spissen, selv om Coronaen herjer. Da kan man jo fundere litt selv, i tillegg.
Oljeprisen går opp, med Russland og Saudi som gode svingprodusenter. De har klart å regulere prisen opp til rundt USD 55/fat og det ligger rundt USD 10-15/fat fra nivået den falt fra. Selv om volumet er lavere, er det på vei opp, og det viser at verdenshandelen er på vei opp. Samtidig viser timecharter-raten, på USD 11.000/dag for supramax at markedet er i balanse. Mange er overrasket over timechartermarkedet for capesize er bedre, men det er ikke mye direkte sammenheng. Capesize er jo skip i størrelsesorden rundt 200.000 tdw, mens supramax ligger rundt 60-55000tdw. Det vil si at capesize krever store laster, store havnedybder og lange kaier. Dette mens supramax ligger i handysize markedets øvre nivå. Så hva er konklusjonen? Etter hvert som vaksinen fortrenger coronaen, vil produksjonen øke, samtidig med at supramax fraktene øker.
Etterspørselen etter Jin-aksjer har vært laber, for å si det mildt. Dette kommer selvfølgelig av et dårlig marked, men Jin har blitt rammet hardere enn de øvrige bulkrederiene. Dette har, helt sikkert, noe med redernes uryddighet, når det gjelder personlig bruk av midlene å gjøre. Nå har rederiet vært på OB siden tidlig på 90-tallet og dette har det blitt fokusert på i den senere tid. At misnøyen har nådd rederiet, tar jeg for gitt, og regner med at det vil rette på seg. Og med den lave kursen i dag, følger stor stigemulighet i morgen. Det er, etter min oppfatning, ikke mange selskaper med Jins potensiale på OB, og nå sitter man trygt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
28.01.2021 kl 22:02 1286

Fra Fearnleys idag: Supramax
“The positive sentiment continued and the market remained strong in all geographical areas. Charterers hunger for period deals are pushing rates up.”
Periodemarkedet ligger nå på rundt USD 11.500/dag og “spot” på nærmere USD 13.000/dag, det blir det penger av når driftsutgiftene ikke utgjør mer enn rundt USD 5500/dag. Så glem de store sledene, nå er det Handysizere som gjelder, og raten har steget nærmere 14 dager i et strekk. Husk at markedet nå er i balanse, hva skjer etter hvert som Covid 19 går mot slutten og fraktbehovet stiger, mens rederne holder igjen med nybygg?
Thegoldenone
28.01.2021 kl 22:11 1277

GME repeat! :)
Slettet bruker
28.01.2021 kl 22:30 1257

Lim Gordon skrev Fra Fearnleys idag: ..
Skjer nok ikke mye her kortsiktig, før neste høst
Du kan ikke trade aksjer ut fra hva Fearnleys skriver, har fortsatt mine 3 kr aksjer, men har ingen forventninger angå rater, når de store skipene kommer ned som nå så følger de små etter, er bare et etterslep, snart er Supra under 10 k igjen.

Selv om Jin har en break på 5,5 og raten er 13-3k=10 k så blir det neppe hæla i taket resultat.
Det gjelder å være realist i Jin, ha små forventninger for positive overraskelser står ikke i kø i dette selskapet.
Når de store skipene går over 30k og blir der i lengre perioder, først da kan en få et Supramax rally.
Dessuten er jeg litt overrasket at der ikke kommer flere innside kjøp, får håpe det ikke er noe fanteri på gang igjen.
Thegoldenone
29.01.2021 kl 11:35 1170

Men vil ikke en gjenåpning av økonomien før sommeren fyre opp ratene? Tidligere enn høst?
Og ja er enig, skal ha lave forventninger til Jin. Som regel kommer det kalddusj meldinger med jevne mellomrom. Det skjer nok både i gode og dårlige tider. Mangel på innsidekjøp er også snodig til Jin å være. De finner nok en måte å sløse bort et eventuelt overskudd
tankardjr
05.02.2021 kl 12:43 1020

Lave forventninger er en ting, men det kommer av at pressen er negativ til shipping selv når de ser ut til at de har fått kontroll på kostnadene og tjener litt penger selv ved relativt lave rater. Det er lenge siden finanskrisen og BDI på 200 til 400 nivået nå. Men pressen er like negativ. Det er dette som gjør at prisingen er så rekordlav på alle multipler. Eneste som kan redde shipping nå er å begynne å betale utbytter. Da må husene og pressen snu. Og med det vakumet som det allerede er jin så kan det bli et voldsomt race i aksjen. Bare se i dag det har vært null omsetning i flere timer.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 13:56 985

Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
Thegoldenone
05.02.2021 kl 22:52 934

Ja jeg er enig, skal vel lete lenge etter et mer hatet og ignorert selskap enn Jin på oslo børs? Jeg er ganske sikker på at selskapet vil tjene ok greit med penger på neste rapport. Det holder for meg. Den prises jo som den skulle nærme seg konkurs.