NOL nyttårsrakket og oppkjøpskandidat, Odfjell kjøper selskapet

Davinci_me
NOL 02.12.2020 kl 18:33 30239

Northern Ocean
Ticker: NOL
Target 1 januar - 15 kr
Target 1 mai 2021 - 30 kr
Oppkjøp, 40 kr?
Anbefalt 8,30 NOK

Northern Ocean har falt fra IPO (initial price offering) på nær 40 kr tidligere i år (precovid)til 8,30 NOK pr dd. Selskapet eier to av verdens mest moderne, miljøvennlige (i riggsammenheng) og største rigger i verden. West Bollsta og West Mira er på kontrakter med Aker BP og Lundin.

Det beste med disse riggene er at når de går ut av kontrakt vil det koke i HE (Harsh Inviornment) riggmarkedet. Dvs rigger som brukes i Nordsjøen og særs nordpå. Ratene og etterspøselen har gradvis tatt seg opp og pt. er det ingen ledige rigger (HE) på markedet på denne siden av Atlanteren.

I 2022 kommer alle oljeselskaper til å borre for harde livet for å kvalifisere til regjeringens skattelette(kilde). NOL sine rigger er derfor perfekt posisjonert for en supersykel I HE markedet.

Dette har Odfjell Drilling bitt seg merke i, dem har vært i kontakt med Seadrill og sondert om de kan få kjøpe riggene. (kilde). Det viser seg at at J.Fredriksen avviste Odfjell. Dette betyr at Odfjell må strekke seg lengre på kort sikt for å få kontroll over WB og WM. JF vil bruke sin makt og innflytelse hos bankene til å få utsatt
lån om det blir nødvendig.

Selskapet (Northeren Ocean) har ikke en særlig sprek økonomi, men dette er gullkalven til John Fredriksen. Aldri i livet om han henter penger og gir bankene (andre aksjonærer) mer makt over gullkalven sin. Ifølge kilder skal Fredriksen gjøre alt han kan for at NOL skal selges dyrt til høystbydene TO eller ODL neste
år. Evt. ha dem i makredet selv når HE markedet koker om 12 mnd. Det snakkes om rater opp mot 6-700.000 hvis anslagene til Rystad Energy slår til.

Dette vil føre til en kraftig interesse fremover for NOL aksjer, som en direkte og reneste eksponeringen man kan ha mot HE markedet.

Det skal understrekes at WB og WB har hatt flere uønskede hendelser siste 7-8 mnd. Se ptil.no Innad i bransjen skyldes dette inkompetent personell hos Seadrill (innleid av NOL), deriblandt en del skotter som visstnok har en lemfeldig standard på rutiner, som har ført til felere uheldige hendelser. Det er ikke riggene det er
noe galt med, men deler av personellet som drifter dem.

Det var senest i går en mindre hendelse på WB da det angivelig skal ha falt ned en eller flere deler av en Goozeneck. Dette ble meldt på Xtrainvestor chat i går ca kl. 1520, aksjen faller da fra intradag høy 9,40 til 7,10 kr på det laveste på 35 minutter. Nær 100 milllioner kroner ble barbert bort av børsverdien, som nå
kan kalles en klassisk stopploss/overreaksjon. (SL 7,80, sl 7,40)

Det som er sagt (ubekreftet informasjon) er at WB var mellom to brønnoppdrag og alikevell var på farten. Dette gjør at man har en buffer og om den går inn til havn et par dager for reperasjon av utstyr ikke vil ramme selskapets kontrakt/utilz % med Lundin samt, at riggen vil være tilbake i drift innen 6-9 dager. Man skal angivelig ha en (5 dagers) buffer mellom boreoppdrag til vedlikehold etc.

Nå fikk gårsdagens stopp loss enorme konsekvenser for noen større private investorer som har ståltro på selskapet og HE markedet. I dag morges smalt aksjen opp på lavt volum i åpningen, (ca 150k) noe som igjen fører til at investorene som solgte over 1 million aksjer på stopp lossen må løpe etter aksjen i dagene som kommer. Volumet i aksjen er generelt lavt (snitt 6-800k) pr dag. Å tilegne seg volum nå, må disse investorene forsøke å gjøre i morgen før den evt bryter 9 kr.

Hvorfor 9 kr? Hva skjer ved brudd opp der?

Det er en motstand rundt 9,20-9,30. Closer vi over der på et visst volum indikerer det videre oppgang til 15 kr. Olja er sterk etter close på Oslo Børs, snuser nå på 50 dollar fatet (magisk grense). Dette kombinert med at flere større aktører ikke vil la HE (NOL) toget gå fra seg kan føre til et realt byks neste tiden.

Det er ingen tvil om at slik aksjen står i dag, prises den ikke inn hva som skjer i HE segmentet 9-12 mnd frem i tid, slik en aksje skal gjøre. Derfor mener jeg NOL er feilpriset og at det vi så i går var en klassisk stopp loss og overreaksjon. Sleskapet har ikke børsmeldt noe i denne sammenheng. Det faller derfor på sin egen urimelighet, at dette vil få noe konsekvenser.

Skattemessig har mange tatt tap i NOL i høst, nye investorer er kommet til inkl undertegnede. Av skattemesiige årsaker selger hverken jeg eller dem som er lur før nyttår. Dette for å slippe å betale skatt på evt gevinst før sommeren 2022. Dette vil føre til ekstra press i aksjen av investorer som vil inn, samtidig som få vil selge kan dette doble kursen neste mnd.

Det er også mang en bladfyk og analytiker som har siklet etter å skrive om NOL som årets nyttårsrakett - den blir nok bønnhørlig omtalt i Finansavisen og DN. Sier Hermanrud ordet NOL - kan denne doble seg på et par dager. Første og andre uken i desember er klassisk tabloid å gjette årets nyttårsraketter! Denne tror jeg vil
få flere faktorer av positiv fuel de neste ukene særlig til over nyttår.

Risk/reward på denne på 6-12 mnd er egentlig sinnsyk. Ikke hver dag man får en slik mulighet. Jeg kommer til å laste det jeg får under
10 kr, og er long long.

Sees til sommeren :)

https://e24.no/boers-og-finans/i/GarWkm/analytikere-mer-positive-til-riggyndling-ligger-godt-an-til-utbytte
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tiltak-for-olje--og-gassnaringen-og-leverandorindustrien/id2700656/
www.Seadrill.com
Redigert 21.01.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Bolster
10.01.2021 kl 13:56 3999

Ja på mira før nyttår. Kontroll på det nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
10.01.2021 kl 14:32 3932

Q4 vil sjølsagt preges av nedetid og reparasjon av WB, men vil likevel gi et godt bilde av potensialet ved videre drift. Det var meldt om et tilfelle av Covid, men dette har tydeligvis blitt håndtert på en trygg måte. Det har vært utbrudd på flere rigger og plattformer, men i de fleste tilfellene har det ikke gått ut over drifta.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2021 kl 15:58 3847

Hahaha, enormt. Blokker longsit, alt han kommer med har en personlig agenda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Odium
10.01.2021 kl 16:12 3810

Han er tatt i utallige løgner og kommentarer der han motsier seg selv. Gjerne samme dagen kommer han med totalt motsigende kommentarer og i løpet av høsten har han skiftet mening om aksjen sikkert fire ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Odium
10.01.2021 kl 16:19 3790

Hva den reelle prisen på aksjene til majoritetseieren er vel slik jeg ser det en av de viktigste faktorene i ligningen. Hvis >100nok er riktig så er et salg til 50nok ikke noe jeg kan se for meg Fredriksen aksepterer. med mindre jeg er helt dum så vil han da enten sitte igjen med smuler eller vanne ut andelen sin i sdrl.
Jeg har også litt problemer med å akseptere >100nok, så derfor hadde det vært interessant å se om @Davinci_me har egnet på dette også
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
10.01.2021 kl 17:06 3709

Selskapet angir i Q3 en egenkapital på 514musd. Deler man det på 63 m aksjer tilsvarer det en aksjepris på ca 8 USD eller 68 kroner med dagens kurs. Legg så til det forholdet at riggene er i full drift og har kontrakter mest sannsynlig i 2 år, så burde det peke i retning av 100 kr pr aksje.
Det er her lagt til grunn en verdi på riggene på ca 500 og 550 musd. Du får neppe tilsvarende rigger i operativ status til denne prisen i dagens marked.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
5198
10.01.2021 kl 17:48 3635

Veldig enig i den konklusjonen, så kan en trekke fra litt siden det er en ekstra risiko med bare to rigger. Men er ikke tror de fusjoneres inn i Seadrill på en kurs rundt 50 kr. Grunnen for dette er at Seadrill sine rigger helt sikkert også vil ha en vesentlig oppside når de er ferdig med restruktureringen. Tror fort et Seadrill nesten uten gjeld kan være et fint selskap å være i mange år fremover.

Ønskedrømmen er at Seadrill lager et rent HE selskap med NOL, kanskje finner på noe med et selskap til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
DocAntle
10.01.2021 kl 18:26 3562

Likevell prises aksjen til knappe 12 kr? Det er jo pga alt ikke bare er gull og grønne skoger. Kreditorene sitter med kniven på strupen til seadrill og NOL skylder seadrill en milliard og har siste tiden hatt lav oppetid og derfor lav inntjening. Kanskje avtalen som kommer i boks med seadrill blir veldig gunstig for oss aksjonærer? men det kan gjerne gå andre veien og.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
10.01.2021 kl 18:45 3522

Hele bransjen ble hardt rammet av Corona og oljepris fall. Børsen har hentet seg pent inn, men denne sektoren henger fortsatt langt etter. Oljeprisen tar seg opp og forventes å gå videre. NOL er ikke i noen spesielt vanskelig gjeldssituasjon, og har meget gode forutsetninger for å betjene gjeld selv med noe nedetid på riggene. Q4 vil komme til å vise dette tydelig. Det har vært lansert mange ideer til ny struktur for selskapet med fusjon, oppkjøp etc. Uansett framtidig scenario står dagens aksje ikke på noen måte i forhold til verdien i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Bolster
10.01.2021 kl 19:00 3481

HAS;
Evnen til å betjene lån er en ting.
Når du ikke har en avtale for 129MUSD?
Når ballongene forfaller i des 2021 og juni 2022?
Noe må gjøres? Det er vel vi alle enig i?
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
5198
10.01.2021 kl 19:06 3471

Gjelden er ikke noe problem, alle ser at selskapet vil tjene gode penger i samtidig som de sitter på betydelig høyere verdier en gjelden de har. Noen som har fått med seg når en kan forvente at Seadrill kommer ut av Chapter 11?

Desember 2021 er lenge til, men enig i at gjelden til Seadrill er litt vel flytende. Tror denne bare blir liggende til de er et selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
10.01.2021 kl 19:25 3431

Ballongene er en midlertidig avtale for evt å kunne justere nedbetalingsplan og lånebetingelser underveis. Dette er helt vanlig. Mest sannsynlig vil selskapet fortsette å nedbetale 40 musd pr år slik de har gjort hittil. Ingen selskap tar høyde for å nedbetale all gjeld over 2 år. Klart det må gjøres avtaler i forhold til dette, men med begge riggene i noenlunde stabil drift burde det være en kurant sak. En avtale med Seadrill, som drifter riggene, burde heller ikke være noe problem. Det finnes værre nøtter å knekke i bransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Bolster
10.01.2021 kl 19:29 3418

Tror også på en positiv løsning. Men det er dette som tynger aksjen. Usikkerhet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
10.01.2021 kl 19:46 3380

Nettopp, situasjonen er uoversiktlig og skaper forståelig nok usikkerhet. Vi får håpe på at analytikerstanden kan skaffe seg noe å bygge sine analyser på, og kommer på banen. Kanskje må vi vente på tall fra selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
10.01.2021 kl 22:12 3193

Ingen tvil om at L er ute.. hehe. Du L har tjent godt på mine tips før. Kjøpe jeg aksjene dine på SL fredag?

Uansett. Dem som våger å sitte ute her, dem er ikke klok. Nol er kjedelig inntil den går 25-30% på en dag. Det kan skje i morgen!
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2021 kl 23:20 3077

Ja du Davincie
Du har nok tjent godt på timingen min i Nol på sen høsten, lastet perfekt opp på 5kr, bare så synd du gikk ut på forumet å anbefalte salg 1,5 kr senere på 6,5:-))
Så der dummet du deg litt ut og måtte løpe etter, for dagen etter du anbefalte salg gikk den rett i været.
Har solgt 1/2 av posisjonen over 10 hadde alt for mange aksjer her, resten av aksjene kan leve sitt eget liv, det er gratis aksjer for min del,
Samme greie for min del i Soff, og det er min slaviske strategi i markedet uansett aksje når pengene er dobblet.

Er ikke negativ til aksjen, da hadde jeg solgt alt men det er alltid fornuftig å redusere etter en slik oppgang, skulle ikke forundre om børsene snart vender ned og risiko mangler det fortsatt ikke hverken i Soff eller Nol.
Kjenner jeg deg rett pøser du selv ut aksjene snart, du er en luring og en trader som tar når det byr seg:-))
Nå var det negative utalelser fredag fra regjeringen som trolig senket Nol og det meste annet innen olje, vi får se hvor det bærer videre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
11.01.2021 kl 07:23 2916

Ja har bomma mange ganger på NOL selv. Og helt fear åbta gevinst som du sier. Jeg vet imidlertidig at mange solgte Nol siste uken grunnet covid-19;utbr. Nå ser ikke det ut til å tynge kursen æ. Blir spennende å se. Følger det tekniske slavisk nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
5198
11.01.2021 kl 08:15 2843

D og L denne aksjen er jo som dere selv sier umulig å si når går, det kommer en melding/rykte/hendelse så er den opp eller ned 20%. Det eneste de fleste aksjonærene er enige om er at den er ubetydelig underpriset. Å ta gevinst er aldri feil men du kan da selvfølgelig hoppe av for tidlig, kjedelig å ha solgt denne på 6-10 kr når fusjonen eller oppkjøpet kommer på 40-50 kr om det kommer raskt ellers blir kursen høyere. Syns fremtiden ser lysere ut en på lenge, HE markedet går mot en utnyttelse i 2021 på opp mot 100% ratene vil også selvfølgelig trekke oppover. Oljeprisen ser ut til å ha en lys fremtid så lenge ikke USA igjen gir Iran og Venezuela frie tøyler. Q4 rapporten vil igjen sparke liv i denne om det ikke kommer noen nyheter først, skulle ikke forundre meg om de har en løsning eller forslag til løsning på gjelden når vi kommer til den presentasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Odium
11.01.2021 kl 08:18 2836

Iran vil høyst sannsynlig komme inn på markedet igjen mens venezuela vil holdes utenfor.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
11.01.2021 kl 08:41 2792

Konsekvensen av den kraftige reduksjonen i boreaktiviten en i skifer er ennå ikke kommet fullt til syne. Dette skyldes at det fortsatt kan produseres fra tidligere borede brønner. En stor del av skiferindustrien skyver gjeld foran seg, og det ligger an til mye konkurser framover. Oljeprisen skal betydelig opp før det blir vilje til nye investeringer. Det politiske klimaet for skifer er heller ikke særlig gunstig med Biden. Skifer står for en betydelig del av oljeproduksjonen, og det kan forventes en kraftig nedgang etterhvert som brønnene tømmes. Det ligger derfor an til en ytterligere økning i oljeprisen etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 14:36 2619

Nol er i fer med å utløse salgs signal.
ved slutt under 12,5 , støttenivå 10,2 indikeres, deretter 7,5kr
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 14:42 2597

Der var Long tilbake.. en mer useriøs type skal en lete lenge etter, nå har han nok solgt 1/2 parten som han skulle "sitte på". Las oss se om han kunne fått seg en trykker, kommer til å gå på en smell en vakker dag. Vel ikke mye støttenivåer i denne per dags dato..
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 14:48 2572

Det er du som er useriøs,du som tror aksjer bare går opp, aksjer går ikke bare opp, Nol har staget 7kr på 2 måneder, en ekstrem oppgang og mange har enorm gevinst og du må bare forvente at endel nå gevinstsikrer.
Skal jeg tippe, er det Davinci_me og vennene som nå selger, jeg har allerede solgt det jeg skal.



Så skal vi følge utviklingen hvordan det går..
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
5198
11.01.2021 kl 16:07 2457

Der datt gulvet ut av denne, veldig til nedgang på høyt volum. Rart den er så mye opp og med nå når det endelig er litt volum i omsetningen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 16:48 2352

Vel endel med inngang på 5kr som tar gevinst nå som ting svinger litt..
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
HAS
11.01.2021 kl 17:01 2319

Det blir tydeligvis for kjedelig for noen når ting står på stedet hvil. Det er bare å delta i moroa for den som tør å gamble, eller sette seg trygt til og kose seg i karusellen og vente på noe som trigger aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
5198
11.01.2021 kl 17:04 2305

Ja er klart denne har jo gått mye fort, så er vel mange som hopper av nå. Men prisingen i forhold til inntjening og riggene de eier er fremdeles vanvittig lav så vi får se. Februar er Q4 presentasjonen om det ikke kommer noen nyheter før det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare