SAS +500% Retur til gammel storhet som vi ikke har sett på 30 år
Jeg mener at dagen i dag er veldig god for inngang. SAS verste pandemi kvartal er nå publisert. De vil fortsatt tape saftig neste kvartal, men det blir bedre og kvartalet etter der vil også bli drastisk bedre. Resultatet vil tippe positivt i midten av 2021 og vil til slutt ende opp flere milliarder i kvartalet. Hvorfor?
1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.
2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.
3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.
4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)
Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.
2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.
3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.
4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)
Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:07
Du må logge inn for å svare
cinet
18.03.2021 kl 10:13
3320
Den normalt gode påsketrafikken, går på en smell i år også. SAS taper STORE beløp, og aksjonærene blir stadig utvannet med statlig kapital fra Sverige/Danmark. Hvor lenge kan dette fortsette? Håper man på en NAS-konkurs skal redde driften? Da kommer bare nye lavprisselskaper inn i fri konkuranse. Hvorfor kjøpe SAS nå? Kom med gode argumenter...:)
JeanPaul
18.03.2021 kl 10:30
3325
Du får høre med Kåre, han sier kursen skal opp opp opp og ting vil eksplodere
cinet
18.03.2021 kl 11:57
3269
Ja, men ...argumentasjonen til svensken er så som så... Reiselivet vil ikke reise seg på mange år. Møter vil i stor grad forbli på video. Det blir en kanibalkamp om lavprismarkedet.
Redigert 18.03.2021 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
18.03.2021 kl 12:48
3229
AstraZeneca kommer til å fortsatt brukes nå. Dvs vaksinen er blir friskmeldt 13.00:))
Redigert 18.03.2021 kl 12:48
Du må logge inn for å svare
Zorin
18.03.2021 kl 14:59
3190
Drittlei teamsmøter? Jeg elsker det!!
Før så måtte jeg reise støtt og ofte i jobbsammenheng, og i minst 50% av reisene måtte jeg overnatte på hotell. Selv om jobben betaler, og kan være gøy de første gangene så går du fort lei! Du savner familien og har lyst hjem å spise middag der i hver ettermiddag i stedet for på restauranten på hotellet! For når du er 6-8 dager i måndenen året gjennom går du lei!
Før så måtte jeg reise støtt og ofte i jobbsammenheng, og i minst 50% av reisene måtte jeg overnatte på hotell. Selv om jobben betaler, og kan være gøy de første gangene så går du fort lei! Du savner familien og har lyst hjem å spise middag der i hver ettermiddag i stedet for på restauranten på hotellet! For når du er 6-8 dager i måndenen året gjennom går du lei!
Kåre Grønn
18.03.2021 kl 16:34
3145
Da bør du slutte å fly helt og ikke minst holde deg unna dette flycaset her. Ikke reis med fly overhode!! Oppriktig råd! :)))
Kåre Grønn
18.03.2021 kl 17:09
3149
Murofen
18.03.2021 kl 17:15
3173
Uansett om man har aksjer eller ikke, dette er ett godt poeng som påpekes her. Og med dagens miljøfanatikere, blir dette argumentet garantert underbygget av Grønn politikk.
Murofen
18.03.2021 kl 17:17
3220
Det er mange syke som blir utskrevet for tidlig. Ofte ender ikke det så bra.
500.000 aksjer er jo litt det da.
pilsener
19.03.2021 kl 12:16
3049
Ja er straks klart for å åpne mange ruter i neste uke. På tide med en vindusplass? Bare Oslo -Trondhjem blir + 40
Ser etter ema 200 på 2.07 lurt å bli med før den ryker
God helg p i l s e n e r :)
Ser etter ema 200 på 2.07 lurt å bli med før den ryker
God helg p i l s e n e r :)
Redigert 19.03.2021 kl 12:23
Du må logge inn for å svare
cinet
20.03.2021 kl 08:25
2986
Fredagens kredittvurdering:
«Moody’s senker SAS’ kredittverdighet fra B3 til Caa1, med negative utsikter. Denne kredittvurderingen betyr at Moody’s anser at SAS har meget høy kredittrisiko.
«Dagens vurdering gjenspeiler den klare svekkelsen i SAS’ likviditet siden det betydelige kapitalinnskuddet av aksjonærene i oktober i fjor, med et behov for å sikre ytterligere finansieringskilder de neste månedene», skriver Moody’s.«
det går mot en meget tøff vår for kåre og våre Svensk/ danske venner. Uansett utfall av nas , vil andre lavprisselskap kaste seg over det lukrative norske markedet . Hva skal da Sas tjene penger på ?
«Moody’s senker SAS’ kredittverdighet fra B3 til Caa1, med negative utsikter. Denne kredittvurderingen betyr at Moody’s anser at SAS har meget høy kredittrisiko.
«Dagens vurdering gjenspeiler den klare svekkelsen i SAS’ likviditet siden det betydelige kapitalinnskuddet av aksjonærene i oktober i fjor, med et behov for å sikre ytterligere finansieringskilder de neste månedene», skriver Moody’s.«
det går mot en meget tøff vår for kåre og våre Svensk/ danske venner. Uansett utfall av nas , vil andre lavprisselskap kaste seg over det lukrative norske markedet . Hva skal da Sas tjene penger på ?
JeanPaul
20.03.2021 kl 09:21
3013
Spiller ingen rolle, Kåre sier kursen skal opp og prises til ATH i sommer.
Kåre Grønn
20.03.2021 kl 09:28
3070
Selvsagt skal prisen opp.. under 2 har tatt høyde for både Covidstopp, økonomi og klima i bøtter og spann!! Desidert det mest rutinerte og satte flyselskapet med størst potensiale
Redigert 20.03.2021 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
JeanPaul
20.03.2021 kl 09:49
3068
Selskapet er priset høyere nå enn før covid om man ser på MCAP. Så det stemmer vel ikke helt det du sier
vestlandsfugl
20.03.2021 kl 10:24
3164
Hvis du har lest det samme som meg - Moody´s mener at dersom trafikken i juli - oktober er på 50 % av normalen går det greit. Men hvis trafikken blir betydelig mindre, får et SAS et problem, det har de ikke fortalt hvordan de skal løse.
At eierne må inn med mer penger om dette varer til neste lavsesong er vel ikke sensasjonelt. Trolig klarer SAS å få eierne med på mer penger.
NAS og Flyr vil få enda større problemer, ikke at det er så relevant for SAS-aksjonærene, men som passasjer er risk-analyse nå påkrevd før man kjøper flybillett.
At eierne må inn med mer penger om dette varer til neste lavsesong er vel ikke sensasjonelt. Trolig klarer SAS å få eierne med på mer penger.
NAS og Flyr vil få enda større problemer, ikke at det er så relevant for SAS-aksjonærene, men som passasjer er risk-analyse nå påkrevd før man kjøper flybillett.
tuja
20.03.2021 kl 10:48
3185
Vulkanutbrudd på Island – rødt nivå for flytrafikken i et begrenset område
I det vulkanske landskapet utenfor den islandske hovedstaden, Reykjavik, har det startet et vulkanutbrudd.
Det melder den islandske nettavisen mbl.is.
Det er innført rødt nivå for flytrafikken, ettersom området ligger på Reykjanes-halvøya, der landets hovedflyplass også er, sørvest for hovedstaden.
I det vulkanske landskapet utenfor den islandske hovedstaden, Reykjavik, har det startet et vulkanutbrudd.
Det melder den islandske nettavisen mbl.is.
Det er innført rødt nivå for flytrafikken, ettersom området ligger på Reykjanes-halvøya, der landets hovedflyplass også er, sørvest for hovedstaden.
tuja
20.03.2021 kl 11:08
6407
https://e24.no/boers-og-finans/i/zgx7E9/moodys-nedgraderer-sas-kredittverdighet
«SAS’ likviditet har svekket seg markert i kvartalet frem til 31. januar 2021, og gruppens beholdning av kontanter og salgbare verdipapirer har falt fra 10,2 milliarder svenske kroner i starten av kvartalet til 4,7 milliarder ved utgangen av kvartalet», skriver Moody’s.
Svekkelsen i selskapets likviditet forsterkes av en reduksjon i selskapets tilgjengelige kredittlinjer til 1,1 milliarder svenske kroner, fra 2,8 milliarder kroner ved starten av kvartalet, påpeker byrået.
«SAS’ likviditet har svekket seg markert i kvartalet frem til 31. januar 2021, og gruppens beholdning av kontanter og salgbare verdipapirer har falt fra 10,2 milliarder svenske kroner i starten av kvartalet til 4,7 milliarder ved utgangen av kvartalet», skriver Moody’s.
Svekkelsen i selskapets likviditet forsterkes av en reduksjon i selskapets tilgjengelige kredittlinjer til 1,1 milliarder svenske kroner, fra 2,8 milliarder kroner ved starten av kvartalet, påpeker byrået.
Winter is Here
20.03.2021 kl 11:13
6450
De fleste selskapene er nå svekket/mangler penger, her må man tenke langsiktig og hvem som har størst sjanse å komme ut av dette med minst mulig skade.
Redigert 20.03.2021 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
20.03.2021 kl 11:16
6463
Som jeg sa, men sånn skrives for å presse den menige mann ut. Hold hode kaldt, for dette snur noe veldig så fort reiselivet kommer i gang. Ingen er tjent med at SAS som det stiligste selskapet forsvinner... 1 tallet er bunn og helt lavmålnivå sammenliknet med bjellesauenes NAS...
Redigert 20.03.2021 kl 11:17
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
20.03.2021 kl 11:20
6463
Jeg vurderer å starte opp Air Force One Norway :))) Med på laget er Erna Solberg, Reodor Felgen og Solan Gundersen. Dette kommer til å utkonkurrere alt :))) Selskapet skal samarbeide med Flyr og SAS..
Redigert 20.03.2021 kl 11:21
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
20.03.2021 kl 11:44
6455
Det konker aldri! NAS konker (samarbeidsselskapet til Norse Kjos)..
Redigert 20.03.2021 kl 11:45
Du må logge inn for å svare
Frisdahl kjøpte 500 k forrige dagen. Ny i sas styret. Aldri hadde han brukt en mil på aksjekjøp hvis han hadde trodd/visst det kom en emi.
Vær å klar over at det er mye short i sas det er enkelt å se i ordrebildet. Dette kan lett være en dritt pakke som er bestilt ang rating. Stay COOL.
cinet
22.03.2021 kl 11:46
6051
Kåre Grønn skrev Blir 3 og 4 doblet utover sommeren det her
sas Vil trenge påfyll av penger innen juni . Blir det emisjon , eller nye lån fra svenske/danske stat ?
tuja
23.03.2021 kl 11:32
5953
11:28:14
Leila Feratovic
EU-dom mot SAS: Risikerer å måtte betale 1,2 milliarder i erstatning
EU-domstolen går generaladvokatens forslag og sier at SAS kan bli tvunget til å betale erstatning til passasjerene som ble berørt av pilotstreiken våren 2019.
Det fremgår av en kjennelse tirsdag.
SAS risikerer nå å måtte betale kompensasjon på opptil EUR 117 millioner, tilsvarende nesten 1,2 milliarder svenske kroner, skriver Dagens Industri.
– En streik organisert av fagforeningspersonell i et luftfartsselskap som blant annet hadde som mål å håndheve lønnsøkninger, dekkes ikke av begrepet» ekstraordinære omstendigheter» som kan frigjøre flyselskapet fra sin forpliktelse om å betale kompensasjon for kansellert eller alvorlig forsinket flyreise, står det i den ferske kjennelsen fra EU.
Leila Feratovic
EU-dom mot SAS: Risikerer å måtte betale 1,2 milliarder i erstatning
EU-domstolen går generaladvokatens forslag og sier at SAS kan bli tvunget til å betale erstatning til passasjerene som ble berørt av pilotstreiken våren 2019.
Det fremgår av en kjennelse tirsdag.
SAS risikerer nå å måtte betale kompensasjon på opptil EUR 117 millioner, tilsvarende nesten 1,2 milliarder svenske kroner, skriver Dagens Industri.
– En streik organisert av fagforeningspersonell i et luftfartsselskap som blant annet hadde som mål å håndheve lønnsøkninger, dekkes ikke av begrepet» ekstraordinære omstendigheter» som kan frigjøre flyselskapet fra sin forpliktelse om å betale kompensasjon for kansellert eller alvorlig forsinket flyreise, står det i den ferske kjennelsen fra EU.
Kåre Grønn
23.03.2021 kl 12:08
5948
Dette er en gammel sak. Dette er tatt høyde for allerede med kurs under 2 kr. Det er også høyst usikkert hvorvidt dette skjer i praksis. Kundene har fått medhold, noe som er det vesentlige her. SAS som andre seriøse, store aktører vil alltid ha en eller annen forsikring som uløses mot slike situasjoner dersom det skulle bli endelig. I og med at man nå er inne i en pandemi der alle flyselskap er skakk-kjørte, så er det svært lite sannsynlig at dette utfallet blir stående. Man ser hvordan NAS har holdt på med tilbakehold av penger til både kunder og kreditorer. Det vil til og med kunne være bra for SAS dersom det må betales slik at sinte kunder får berettigede beløp tilbakebetalt. Alt som skrives av sensasjoner i presse er kjøpt og betalt, spesielt som i dette tilfellet da ting IKKE er endelig. Hold på dette selskapet, som skal opp. Høyt opp, og glem konkurs. Det åpnes til sommeren!
Kåre Grønn
23.03.2021 kl 12:16
5960
NB! Ikke gi bort aksjene deres gratis til hyener. Det er tragisk! Dette selskapet står i 4 - 7 til høsten når ting åpnes.. SAS vil også ekspandere da merkevaren er en av Europas beste.
Kåre Grønn
23.03.2021 kl 12:59
6030
Alle vet dette. Dette er stille farvann som kan bli en kjempevinner... Du får stå på tuja, ikke kjøp..
Redigert 23.03.2021 kl 13:10
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
23.03.2021 kl 13:21
5992
Det vises også til dette som vil føre til at SAS vinner frem for sære kunder og ilojale piloter:
SAS -pressesjef, John Eckhoff forklarer at selskapet nettopp har lest dommen og ikke kan kommentere detaljene per nå. SAS understreker at selskapet har kompensert kunder for ekstra utgifter til nye billetter, reiser, kost og losji i forbindelse med streiken, og at alle kunder dermed fikk booket om eller kansellert de avbestilte flyvningene.
Konkl: SAS vil aldri bli økonomisk bli ansvarlig for dette kravet....
SAS -pressesjef, John Eckhoff forklarer at selskapet nettopp har lest dommen og ikke kan kommentere detaljene per nå. SAS understreker at selskapet har kompensert kunder for ekstra utgifter til nye billetter, reiser, kost og losji i forbindelse med streiken, og at alle kunder dermed fikk booket om eller kansellert de avbestilte flyvningene.
Konkl: SAS vil aldri bli økonomisk bli ansvarlig for dette kravet....
Redigert 23.03.2021 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
23.03.2021 kl 14:09
6189
Det var da voldsomt til skråsikkerhet, slik jeg leser e24 må SAS ut med 1,18 mrd i tillegg til det de har kompensert. Trolig har SAS dekket utgifter, men ikke standardkompensasjonen ved forsinkelser.
Det betyr også at hvis SAS kommer på beina igjen vil trusselen om 200 mill pr dag i streik gi foreningene til pilotene og kabinpersonalet trumfess. Så kan man håpe på at det ikke misbrukes. Wizzair slipper slike problemer, og det kan tenkes fagforeningene i SAS tenker på overlevelsen til selskapet. Det blir spennende å se.
Det betyr også at hvis SAS kommer på beina igjen vil trusselen om 200 mill pr dag i streik gi foreningene til pilotene og kabinpersonalet trumfess. Så kan man håpe på at det ikke misbrukes. Wizzair slipper slike problemer, og det kan tenkes fagforeningene i SAS tenker på overlevelsen til selskapet. Det blir spennende å se.
cinet
23.03.2021 kl 15:39
6257
Sas vil trenger påfyll av penger til å betale ut komensasjonen, og penger til drift fra juni 21. Det blir enten emisjon eller nye lån fra svensk/dansk stat. Sas vil overleve, men til hvilken pris/aksjeverdi?
Fordel for SAS at olja krækker. Er ikke like fokus på dette lenger men største utgift er jo olja
KalleIvars
24.03.2021 kl 09:56
6042
Vurderer å kjøpe meg inn i sas aksjen nå. Teknisk støtte nivå på dagens priser og gode muligheter for rekyl i tiden framover. Sas kommer godt ut av dette.
For tiden spiller oljeprisen liten rolle. Tror det første løftet i aksjen kommer i dagene etter påske.
Kåre Grønn
24.03.2021 kl 11:09
6045
Jeg er enig. Jeg tror det at SAS er best etablert, blir oppfattet klassisk og stiligst, satser framtid, vil være med på å skyve dette selskapet opp og fram. Her er det bare å holde til tross for nedpress.. Jeg er helt tom for frisk kapital, ellers hadde jeg dundret inn alt her. Alt under 5 er billig framover 2022 og videre.. Jeg elsker SAS og kommer kun til å fly dette selskapet selv!
Redigert 24.03.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Synd at Kjos skal konkurere på lang dist. Synes ellers at nas har snodd seg greit unna gjeld mm
skerptiker
24.03.2021 kl 22:16
6028
SAS aksjen er dobbelt så dyr nå som før koronakrisen. Den skal ned, ikke opp!
Kåre Grønn
25.03.2021 kl 11:53
5906
Trassige unger sier "jeg vill, jeg vill(den skal ned, ikke opp..)!!!" Sånn er ikke verden. Prøv å være litt realistisk nå. Ikke kommenter dersom du venter på inn. Og lykke til med å kjøpe på et langt høyere nivå etterhvert. SAS kommer ikke til å måtte betale erstatning til passasjerer etter streik, det tar andre ordninger seg av da SAS er uforskyldt. SAS vil selvsagt som andre selskap få støtteordninger etter en uforskyldt pandemi som er et samfunnsproblem. Jeg tror ikke jeg trenger si noe mer. SAS er det ryddigste selskapet gjennom tidene av de konkurrerende på norsk jord. Vær glad om SAS blir store og fortsetter, så blir det ikke flyttinger og annuleringer som i NAS/RyanAir/WissAir og framtidige NORSE som ikke får landingstillatelse pga Kjos.. Stem Flyr og SAS tror jeg er supertips!
Redigert 25.03.2021 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
cinet
26.03.2021 kl 11:22
5760
UD forlenger reiseråd til 15.mai. Dette betyr store tap for SAS. De vil trenge ny emisjon i juni.
Kåre Grønn
26.03.2021 kl 22:24
5657
Avtale mellom pilotene og SAS om årets lønnsoppgjør – frasier seg lønnsøkning
.. tror en del av SAS pilotene begynner å kjenne på at det er greit å komme i gang med ¨fly igjen. SAS er nok en ære for dem å fly for.. Dette kommer til å bli bra de kommende årene!!
.. tror en del av SAS pilotene begynner å kjenne på at det er greit å komme i gang med ¨fly igjen. SAS er nok en ære for dem å fly for.. Dette kommer til å bli bra de kommende årene!!