Skal Oslo Børs ned til 600 igjen?

Frodon
BEAR 03.12.2020 kl 12:39 29819

Børsen er priset til P/B 2,4 nå, som er høyt over normalen. P/B 2,1 er på 850 og P/B 1,5 er like over 600. P/B 1,5 er billig nok til å begynne å kjøpe, men de store pengene er å tjene når børsen er på P/B 1,0 til 1,3, som er et stykke under 600

Equinor er også priset langt over fremtidig forventet olje pris. Klarer du å betalt langt høyere for sin olje enn alle konkurrentene?
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
12.01.2021 kl 13:17 7056

Syns Brent chartet ser altfor sterkt ut til å være negativ til Oslo Børs. Et annet poeng er at finans ofte også følger oljeprisen. Og både finans og Olje utgjør mye av OSEBX.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 13:28 7104

Omans og eller Frodon.

Hva mener dere om å være investert i Gull Bull x15 Nordnet ?

Jeg har kjøpt litt forsiktig, men aner virkelig ikke hva det innebærer !

Er man bonde så er man bonde.

Meningen min var å sette noe penger i Gull i tifelle de værste spådommer

skulle inntreffe. !!

PS : Jeg er svært langsiktig !

Takker for et forståelig svar .

Bybonden...
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 13:48 7155

Når kroppen blir immun mot covid19, i motsetning til tidligere dommedagsprofetier så blr folk roe seg ned litt også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
omans
12.01.2021 kl 13:54 7158

Jeg er ikke online her hele tiden, men så innom her for har skrevet på tråd før.
Utgangspunktet er at en bør ikke kjøpe noe hvis en ikke vet hva det innebærer.

Høres litt risikabelt ut med 15x

Har ikke fulgt gull i det siste, men ser det har vært bull run siste 2 år, men konsolidering siste halvår etter test av 2000 området.

Jeg mener at Bull gull x15 er noe man kan gjøre meget kortsiktig. Om man sitter litt lengre taper verdien seg fort, selv om kursen ikke faller i gull.
Dessuten kan produktet gå i null, dersom gullprisen skulle få ett brått fall, da forsvinner alle pengene i et javs.
Men er man heldig, kan man jo gjøre raske penger... da krever det nok mer forståelse for hva man driver med.

Selv ville jeg vært meget forsiktig...

Om man har tro på gull, og er langsiktig bør en se etter et annen alternativ enn dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.01.2021 kl 15:10 7126

Jeg ville holdt meg langt unna girede produkter, hvis du ikke tenker at det er verdt å tape alle pengene vs å få en rask stor gevinst? Hvis jeg først girer, noe jeg ikke anbefaler noen, kjøper jeg på støtter og tar tapet raskt hvis det går under støtten. Hvis gull faller ned til 1600 området, kan det være et fint sted å fylle opp med noe gull igjen ;) Hvorfor vil du gire x15? Har de ikke noen litt mer forsiktige produkter?

Dette er fondet jeg bruker de gangene jeg er inne i gull. Alltid greit å sjekke hvilken valuta fondet er i også, så du ikke går på en valuta smell hvis fondet ikke har hedget valutaen

BlackRock GF World Gold Fund

Hvis vi ser på det tekniske i gull, er gull noe oversolgt, men skulle gjerne sett RSI begynne å stige igjen før det kan brukes som et kjøpssignal. MACD har utløst salg. 200 dagers glid snitt er på 1840. Nå står gull i 1841. Så HVIS den støtten holder, kan dette være et fint sted å handle gull noe forsiktig ;) Bryter gull ned igjennom 1840 og etablere seg under, DVs 3% under, kan 1776 være neste stoppe sted.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 16:28 7211

Når tror du børsen står i 1200 Frodon? Før eller etter sommerferien?
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.01.2021 kl 07:58 7058

«Toppøkonom advarer om knekk på rekordhøye børser

Citis toppøkonom mener børsene har blitt løsrevet fra situasjonen i den virkelige økonomien, som vil preges av pandemien i lang tid.

Fullstendig friskmelding av verdensøkonomien vil ikke skje før i 2025«

https://e24.no/boers-og-finans/i/lE4xA7/toppoekonom-advarer-om-knekk-paa-rekordhoeye-boerser
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 00:44 6891

Hva mener du om dette Frodon?

Biden frigir detaljer om krisepakken på 1900 mrd. dollar
Joe Biden har torsdag frigjort detaljer om en økonomisk krisepakke på 1900 milliarder dollar, tilsvarende 16.000 milliarder kroner, som vil bli foreslått vedtatt i Kongressen, skriver CNBC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.01.2021 kl 19:27 6613

Regner med at de fleste halvveis seriøse investorer på børsen, har fått med seg at en redningspakke fra USA på usd 3000 milliarder er priset inn for lenge siden, men pakken har blitt langt lavere enn først ventet. Først ble usd 900 milliarder godkjent istedenfor usd 3000 milliarder. Og nå prøver Biden å få godkjent usd 1900 milliarder til, noe som selvfølgelig ikke vil gå igjennom nå

https://finansavisen.no/forum/thread/122369/view
Slettet bruker
24.01.2021 kl 09:32 6372

Ja du Frodon/bear mann.

Det er en trist utvikling vi ser WorldWide corona nå, det begynner så smått å tynge markedene.
Spørsmålet er om du nå omsider kan begynne å høste gevinster på ditt bjønne syn.

Har solgt ut 1/2 part av langsiktige posisjonene nå og gått cash der, spørsmålet er om en bør selge alt.

Slik jeg leser de største enkelt aksjene i Oslo har de i lengre tid tradet skyhøyt over 50 dager glidende, ser nå klare tendenser til at stignings takten avtar generelt sett.
Det er en overhengende fare for at de kan falle ned og i værste fall teste nedre trend linje i stignings takten, dvs i grove trekk en fallhøyde på 10-15% i enkelt aksjer.
Jeg tror det kortsikig kan være 10% nedside i aksje markedene, i beste fall sidevegs utvikling og har tatt konsekvensen av det i egne posisjoner..
Slik det er nå bør en i alle fall ikke være giret eller full investert etter siste 3 måneders rally.

Kortsiktig -bear/ nøytral
Langsiktig - bull
Redigert 24.01.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.01.2021 kl 14:55 6084

Bull/bear derivater har fungert nesten perfekt lenge nå, uten å trenge risikoen bak børsmeldinger fra selskap. Investorer i verdiselskaper har gått glipp av mye i denne perioden.

Kursmålet mitt oppover på Oslo børs var 1012, det husker du kanskje? ;) Omans husker det i hvert fall, da han brukte det flere ganger i ettertid, loool.

Utviklingen med Corona har vært trist lenge og det kommer til å bli mye mye mye verre. Dessverre har det vært penger, griskhet og maktkamper som har styrt denne pandemien og ikke helsevesenet. Dette vil verdens befolkningen betale for i veldig lang tid, kanskje helt til 2030? Skillet mellom fattig og rik har bare blitt større og større, nå vil den utviklingen skalere enda raskere pga pandemien.

Ja, teknisk ligger det an til et større fall på børsene. Fundamentene ser helt jævlig ut. Bare psykologien som henger igjen takket være alle nybegynnerne på børsen. Ser folketrygdfondet har begynt å gevinstsikre i flere selskap også

Her er linjene det virker som om du aldri fikk med deg, som jeg sa du burde lese deg opp på:

Frodon
20.11.2020 kl 09:29
Det var absolutt fin oppgang fra 800 til 913 ja ;) Jeg følger trendene, og den samme trenden har gått flere ganger nå..
Da er bull solgt, og kjøpt tilbake bear. Oslo børs stoppet perfekt under forrige topp på 913, dagens intra high er på 911,98. Hvis børsen skulle stige forbi 913, noe jeg ikke tror den vil gjøre før støtten på 880 er testet, er det bare å snu investeringen raskest mulig
Slettet bruker
24.01.2021 kl 21:38 5699

Depoet mitt er opp 25% siden du lagde de linjene, bare på lange aksjer, så jeg har ikke gått glipp av noe.
Men det kom inn noen stikk fredag og jeg har redusert med 50% på børs, har også hedget noen av lange bettene jeg fortsatt sitter i.
Føler meg komfortabel med det og har plenty cash til å shorte når og hvis det bikker over.
Denne gang tror jeg du får rett i at nedgangen kommer, oddsene for det er i alle fal langt bedre en for 2 måneder tilbake.
Redigert 24.01.2021 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Spartan
24.01.2021 kl 22:07 5599

Ligger an til en dipp, markedet har jo priset inn at vi er «ferdig» med corona, men virker jo langt derifra. I alle fall hva angår tiltak, nå er jo 1 mill nordmenn plutselig i soft lockdown igjen. Vet heller ikke hva Biden kan finne på. Kina kan også få oppbluss.

I slike stunder angres det på at jeg ikke har mer enn 15-20% av porteføljen i cash.
Investman
25.01.2021 kl 13:41 5080

Ser ut som "tårnet vakler" litt nå ja.

Får se åssen det åpner over dammen først, men dette kan være starten på et større fall ;)
Redigert 25.01.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 13:56 5024

Starten? Det er vel et fall. Mange aksjer har jo stupt siste uken. Er vel inviduelt hva en kaller for et stup eller kollaps, men for meg er 20-30 prosent ned innafor å kalle kollaps.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 13:56 5017

Godt observert og en god analyse du hadde.
Frodon
25.01.2021 kl 14:17 4927

Blir gøy å se hvor børsene havner, hvis alle våre nye amatør investorer skal ut fra børsene samtidig ;) Da er det best å sitte med aksjer i selskap uten gjeld, med cash og overskudd. Dvs ca ingen grønt aksjer
Slettet bruker
25.01.2021 kl 18:16 4741

Kjøpte denne fra start Frodon, tror du på nedgang Usa følg med - ProShares Ultra VIX Short-Term Futures ETF (UVXY)
BATS - BATS Real Time Price. Currency in USD
Add to watchlist

10.99+0.80 (+7.82%)
As of 12:13PM EST. Market open.
Redigert 25.01.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
25.01.2021 kl 18:31 4682

Her er forumet for meg. Jeg gjorde det samme solgte 50% fredag og 25% i dag morges på + . Jeg skrev dette på Play Magnus forum i går men.. det er ikke lett og snakke til optimister når ting har gått helt fantastisk. ;

SilverTailFox
I går kl 14:26
914
Ja corona herjer som aldring før, verden trykker penger med begge hender, folk er permittert og usikre. Allikevel er det full fest i aksjemarkedet all time high som om vaksinen allerede har virket og alt er topp. (Det gjør i hvertfall meg litt usikker)
Hvor langt kan vi dra strikken og leve på tyske bloggere hauser opp aksjer. Jeg tror det kan fortsette litt til derfor beholder jeg 50% og mer i enkelt aksjer jeg har ekstra troen på. Men jeg har 30% avkastning hittil i år og trenger en liten tineout. (Du taper ikke når du ikke er i markedet)

Etter og ha sovet på saken valgte jeg og selge 50% til...
Redigert 25.01.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.01.2021 kl 20:22 4535

Gratulere med bra avkastning så langt i 2021 ;) Det er aldri feil å gevinst sikre ;) Sove godt om natten betyr langt mer enn penger, hehe. Hva tror du om aksjemarkedet videre?
SilverTailFox
26.01.2021 kl 06:16 4295

Takk for det. Jeg har hatt flaks som vare det og kan takke våre tyske bloggere for eventyr oppgang i Play Magnus og kalera. Og litt heldig med kahoot og hydrogen. Jeg tror korreksjonen kommer nå, men ser jo at når verden starter opp så vi forbruk øke og mye vil skje. Men tror risk/reward er kjempehøy så vil nokk sitte med cash og redusere gjeld, kanskje flytte over litt til fond (grønne fond, fortsatt endelig penger som skal inn her om litt) Jeg prøver og gjøre motsatt av hva «alle» gjør. Når børs er ATH selger jeg og betaler ned gjeld, fyller opp cash. Og når krakket kommer og alt går til «helvette» går jeg over til avdrags fritt og får og får så mye penger i markedet som mulig. Denne corona tide har vært helt sinnsykt, så det er ikke mye gjeld igjen nå...
En annen ting er jo at jeg har vært i dette i 20 år og siste mnd har jeg merket en eksplosjon i investorer og nå skal alle de kjøpe ... det er vel ett sikkert tegn på noe kommer (og P/B. Er høy)
Redigert 26.01.2021 kl 06:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.01.2021 kl 07:44 4139

Hehe, det er gøy når det går riktig vei ;) Da har vi holdt på med dette ca like lenge og har hatt ca lik strategi nå 😉 Kjørt avdragsfritt fra mars 😂 Hvor langt ned tror du børsene skal nå?

«Hongkong-børsen faller over to prosent etter advarsler fra en rådgiver til den kinesiske sentralbanken om en boble i aksjemarkedet.«

https://e24.no/boers-og-finans/i/vA381p/tydelig-fall-paa-asia-boersene
SilverTailFox
26.01.2021 kl 09:43 3955

Nei egentlig så liker jeg ikke og være pesimist så gjette hvor langt ned det skal er jo ekstremt vanskelig.
Men slik jeg ser det: Vi hadde troen på at ting skulle snu pgr vaksine for ett par mnd siden, nå ser det ut som lyset i den tunellen er ett lite stykke lenger unna før vi kan komme over forrige ATH. At pris bok er enormt høy og sikkert kommer til og fortsette bekymrer meg. Før eller siden må folk se på inntjening det neste året og ikke 2-4 år frem i tid (Som jeg føler mange av selskapene har gjort). Men så kommer jo det grønne skifte så jeg har ikke investert i Olje siste året eller shipping. (Hater shipping).
Vi hadde vel en 8-10% korreksjon i Oktober, men så har børsen gått 22% rett opp så kanskje 8-12% ned til ca 880-920 ish før alle tror at verden åpner opp og skal reise og bruke penger på alt mulig.
SilverTailFox
26.01.2021 kl 09:43 3956

Nei egentlig så liker jeg ikke og være pesimist så gjette hvor langt ned det skal er jo ekstremt vanskelig.
Men slik jeg ser det: Vi hadde troen på at ting skulle snu pgr vaksine for ett par mnd siden, nå ser det ut som lyset i den tunellen er ett lite stykke lenger unna før vi kan komme over forrige ATH. At pris bok er enormt høy og sikkert kommer til og fortsette bekymrer meg. Før eller siden må folk se på inntjening det neste året og ikke 2-4 år frem i tid (Som jeg føler mange av selskapene har gjort). Men så kommer jo det grønne skifte så jeg har ikke investert i Olje siste året eller shipping. (Hater shipping).
Vi hadde vel en 8-10% korreksjon i Oktober, men så har børsen gått 22% rett opp så kanskje 8-12% ned til ca 880-920 ish før alle tror at verden åpner opp og skal reise og bruke penger på alt mulig.
Frodon
27.01.2021 kl 13:50 3703

Jeg har ingen tro på at viruset snur om et 4-5 måneder ;) 7,7 milliarder mennesker, hvor mange må vaksineres før vi kan bremse dette? Pris bok 2,1 er ca på 850 og pris bok 1,5 er like over 600. Skal bli gøy å se hvor dette snur og hvor det ender. Kanskje på 880 et sted, som du er inne på?
SilverTailFox
27.01.2021 kl 15:57 3612

Ja sitter helt stille .... kjøper litt små trade poster for gøy men har kun 10% inne...
Frodon
27.01.2021 kl 19:29 3490

Samme her ;) Hva slags aksjer leker du med? Har du noe tro på eks noteringen til SBX, Green minerals? Saga Pure? Aker noteringen blir sikkert spinn vill 😅
Redigert 27.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
30.01.2021 kl 07:29 3110

Hei, så ikke du svarte på denne.😔😔
Jeg har hatt Play Magnus, kalera, og qfuel som største. Så har jeg hatt hydrogen (pyrus og hpro) nå kjøpte jeg litt inn på onsdag(da børs var - 2%) solgte litt ned igjen , men fredag gikk jeg all inn (-25% som er rester fra de nevnte over som ikke er solgt) i AKER 2k aksjer😱. Dette var for og få eksponering mit Aker horisont (60% kortsiktig og etter det skal jeg ha 500k i horisont (solgte ett fond jeg hadde) 👍🏻 Men kjøper meg snart opp igjen. Tror kanskje Aker er ett bra sted og ‘være’ ute av markedet.
Ha så har jeg kjøpt unorterte Alternus energy (ok post). Føler den er helt glemt og kan virkelig få fart..
Redigert 30.01.2021 kl 07:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.01.2021 kl 18:50 2860

Gratulere med bra gevinster 🤩 Aker systemet er helt vilt 💪 Tror jeg har hatt det meste av aksjene under den paraplyen på et tidspunkt utenom AKBM. Håper du Horisont får en dupp ned igjen eller er det bare å kjøpe på best? Hva slags energi driver Alternus med?
Slettet bruker
31.01.2021 kl 07:23 2657

Fire ting ser farlig ut for markedet.

1. Det Soer Afrikanske og Brasilianske viruset ser ikke ut til og vaere dekket til mer enn ca. 50% av dagens vaksiner. Dette betyr at de maa ha egne vaksiner som tar en stund og lage. I tillegg maa folk vaksinere seg med flere forskjellige vaksiner for aa vaere trygge. Noe som betyr at corona epedemien ganske sikkert vil vare 6 mnd. lenger enn forventet. I den perioden kan det komme til nye virus som er enda verre og muligens trenger egne vaksiner og. Og vaksinere 8 milliarder menensker en to-tre ganger, koster mye penger og vil ta mye tid. Pga,. nye virus og vaksine forsinkelser, kan vi fort maatte leve med Covid 19 begrensninger paa oekonomien i 1,5 aar til.

2. Uberegnelige Biden, med oljestopp, og kommende skatte og avgiftsoekninger som han har lovet sine velgere. Ser vi 6mnd. frem i tid, kan han rekke og gjoere mye faenskap i saa maate.

3. Gjeldsboble og konkursboelge som kan sprekke, eller ta av i loepet av 2021.

4. Oekte renter paa statsgjeld, kan skyte i vaeret anytime.

Slik at markedet er ikke trygt, selv med stimuli paa plass. Pga. nye virus og vaksine forsinkelser, er det ikke sikkert at bevilgede stimulig pengene vil vaere nok. Samt at veldig mye av stimuli pengene er gitt som laan, noe som vil virke negativt paa mange bedrifters bunnlinjer.
Redigert 31.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
31.01.2021 kl 08:08 2596

Alternus er solcelle parker alla scatec. Verdsatt til kun 800 mill og tjener penger. Hadde emisjon på 21kr for en kort stund siden til 21kr. Så ikke ekstremt overpriset (enda) info fra megler:
Nykommer på OTC – Alternus Energy Group
Fra Megler:
Den 11. Januar ble Alternus Energy Group inkludert på NOTC-listen med ticker: ALT. Et internasjonalt (primært Europa) energiselskap som fokuserer på solpanel-markedet og er priset til NOK 800m. De er lokalisert i Irland.
Forretningsmodellen deres går ut på å eie og vedlikeholde store solparker på lange offentlige kontrakter som er koblet direkte til det nasjonale strømnettet. Siden oppstarten i 2016 med to solparker og en produksjonskapasitet på 6MWp har de nå 39 parker rundt om i Europa med en total kapasitet på 150MWp (0.15GW). Ambisjonen er 2GW produksjonskapasitet innen 2025.
Økonomien i parken de nå operer har en runrate omsetning på EUR 22.2m og en imponerende EBITDA-margin på over >80%. Interessant case gitt den grønne euforien vi ser i markedet, og Alternus planlegger listing på Euronext Growth ila H1’21
SilverTailFox
31.01.2021 kl 08:13 2585

Jeg har jo vært ute av børs med 75% av porteføljen, men fredag var det 75% inn i Aker bett. Jeg tror Aker horisont kan bli store, men faller børsene tar det med seg alle. Kommer an på start mandag og h organ Acc og Aow.
Om markedet så tror jeg dette er en dipp ned til disse nivåer jeg vurderer og holde på Aker ettersom det er en ‘Liw risk’ aksje i forhold til at jeg skal inn i (hydrogen og Play Magnus og kalera igjen). På den måten er jeg inne i Aker horisont, og markedet. Prøver og utnytte gode kjøps dager , når folk får panikk...-10% ish. 👍🏻
Slettet bruker
31.01.2021 kl 08:41 2534

Ja den skal det TS. Du må selge alt du har i morgen.