Rekonstruksjon av Norwegian

FunTrade
NAS 03.12.2020 kl 16:13 17354

Nå som vi har fått strukturen i planen til ledelsen hos Norwegian så er det jo mulig å gjøre noen beregninger. Fortsatt ikke lest forslag veldig nøye, men her er et tenkt scenario:

1) Omvendt splitt av alle nåværende aksjer 100:1
2) NAS halverer flyflåten, og 50% av den tilhørende gjelden knyttet til dette forsvinner
3) NAS får inn 2 milliarder i kontantemisjon
4) NAS får konvertert gjeld tilsvarende 50% av gjenværende gjeld etter at punkt 1 er gjennomført, dvs. ca. 25% av nåværende totalgjeld

Det er mange flere ting i dette forslaget fra NAS i dag, og voldsomt utvidede fullmakter for styret og ledelsen, men som en start:

Resultat:
1) Nåværende aksjeantall reduseres til fra 3,7 mrd. aksjer til 37 mill. aksjer
2) Gjelden reduseres fra 73 mrd. til 36,5 mrd. (forenklet) ved at halve flyflåten forsvinner sammen med 50% av gjelden
3) Kontantemisjon til 5 kr/aksjen gir NOK 2 mrd. i kontanter og 400 millioner nye aksjer
4) 50% av gjenværende gjeld etter at punkt 2 er utført (forenklet), konverteres til NOK 5/aksje: Gir nye 3.7 mrd aksjer.

Samlet nye aksjer : 4.137 mill. aksjer. Utvanning eksisterende aksjonærer: = 99,1% utvanning.

Så kan det jo skje at det kommer en Boeing-erstatning på f.eks.2 mrd. (slik at man samlet får 4 mrd. i ny cash)... Men det hjelper ikke veldig mye for dagens aksjonærer i et slik scenario, dog vil et slikt beløp i scenariet ovenfor utgjøre ca. 50 øre aksjen ut i fra de nye aksjene etter aksjespleis (hvorav NOK 18 mill. andel av disse 2 mrd. fra Boeing til "gamle"=nåværende aksjene).

Ikke noe å rope hurra for for de nåværende aksjonærene uansett, tvert i mot, dog ørlite bedre enn konkurs, men det er bare så vidt...
Redigert 21.01.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 11:10 5191

Hvis det skal bli gjeldskonvertering vil nok långivere sørge for å trekke konverteringskursen ned mot 5 kroner... de vil sannsynligvis ikke ønske å tilgodese nåværende aksjonærer mer enn absolutt minimum, noe man oppnår mest ved lavest mulig konverteringskurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
milan
05.12.2020 kl 12:37 5159

Er du sikkert at du får tegninsrett hvis eier ikke du aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 15:28 5075

Ser slik ut av forslaget deres. De klarer jo heller ikke å hente milliardbeløp i den størrelsesorden bare hos nåværende aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2020 kl 15:39 5049

Det er en god ide å avvente begivenhetenes gang før en fastsetter en fremtidig emisjonskurs, den vil trolig være lavere enn børskursen , men i forhold til den. Etter hva jeg vet er det kun vår herre som kan uttale seg om fremtidige aksjebørskurser, hadde vært moro om han var forumsdeltager ja.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
milan
05.12.2020 kl 15:54 5037

Noe slik skjedde med KOA. De tryket ut 10 000 000 000 aksjer på 10øre.
Det var tilbydet aksjer til KUN store investore og folk som eide aksjer. Bjelleasu & Co. var kraftig med. Kjøpte seg inn og solgte ut rett etter emisjonen. Med gevinst kanskje 30-40%.
Nå ligger KOA rundt 0.32
Jeg selv har hatt akser og tegnet meg for 2 mil, men ble tildelt ca. 500k
Dessverre solgte meg ut på 0.16 når tappet var dekket.

Jeg forventer at noe slik skal skjer med NAS.

Kun to spørsmål som jeg lurer på:
1. Tegnings kurs
2. Hvor mange tegningsrett per aksje skal få de som eier aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
OleR77
05.12.2020 kl 16:20 5026

Kan være mange som er interesserte i å delta i emisjon og dermed vil være med på å øke prisen fremover fordi de skal kjøpe seg inn for å få tegningsrett.
De som kjøpte på forrige emisjon tjente jo grovt med penger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 17:54 4974

Tror ikke det er mange som vil kjøpe gamle og ellers nærmest verdiløse aksjer bare for å få tegningsretter... å reise opp mot 4 mrd kroner vil kreve eksterne investorer. Så må jo gjerne noen betale for å sikre seg den fortrinnsretten, men jeg tviler på at det er nødvendig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.12.2020 kl 18:20 4960

Kan fort bli rift om Nas aksjer dersom vinden snur.
Nytter uansett ikke å ha for bastante meninger om dette, da det som regel kommer overraskelser som snur opp ned på bildet enkelte prøver å tegne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 19:07 4931

En overraskelse i form av konkurs er kanskje en av de mest nærliggende en stund fremover, og det taler i allefall ikke for å eie aksjer før rekonstruksjonen tilsier tydeligere at det blir "going consern"...
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
OleR77
05.12.2020 kl 19:37 4892

Du leser ikke hva jeg skriver. Kan du komme ut av den bobla du sitter i? Jeg skrev at de forrige som kjøpte under emisjon til Norwegian tjente grovt. Sannsynligheten for at de vil delta igjen er stor.

Er dette alt du gjør om dagene? Sitte og svartmale alt? Det må være utrolig slitsomt mann
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 19:49 4887

Mange av de som tjente stort hadde ikke nødvendigvis gamle aksjer. Jeg maler ikke svart, det er mer en realitetsorientering av hvor galt det faktisk er.

Her er enda en realitetsorientering: https://finansavisen.no/leder/2020/12/04/7595232/sla-norwegian-konkurs

Mulig jeg er slitsom for dere som rosemaler galskapen i denne casen.

Edit: Og i følge deg så har jeg jo ikke peiling, også nekter jeg å ta oppfordringen din om å ta en bolle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
05.12.2020 kl 19:56 4881

Er jo en del snakk om nytt flyselskap. Mulig han snakker for de
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
05.12.2020 kl 20:01 4864

Betyr ikke de siste tiders nyheter at dagens aksjonærer garantert taper MINST 95%?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
OleR77
05.12.2020 kl 20:06 4858

At Trygve Hegnar og Finansavisen sitter og preker om at Norwegian burde vært konkurs endrer ikke en døyt med utfallet fra Irland. De som Norwegian skylder penger vil tape alt ved å slå de konkurs. Det er derfor Norwegian allerede har fått i land flere obligasjonseiere med på restruktureringsplanen. Oddsen for at konkursbeskyttelsen kommer ok er vel ganske høy nå.

Og sist runde med emisjon så måtte man vel enten ha aksjepost fra før eller kjøpe tegningsrett fra andre vel? Det gjør vel at mange vil kjøpe fremover.
Og de tjente grovt på emisjonen jo. Flere doblet seg fra det kursen på emisjonen var på. De fleste solgte vel ganske rett etter de fikk aksjene
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2020 kl 20:10 4842

Om noen uker og muligens til uka vet vi om NAS er konkursbeskyttet de neste 6 måneder, det er punkt 1 i forhold til både kursbevegelser og emikurs. Med utfall 150 dagers beskyttelse er det Corvid og vaksine som setter agendaen videre, men det ser i lys av av konkursbeskyttelse unektelig betraktelig lysere ut..
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 21:06 4789

Det ser uansett ikke lyst ut for dagens aksjonærer, det er bekmørkt uansett utfall av konkursbeskyttelsen. Rekonstruksjon = Massiv utvanning, Konkurs= Alt er tapt. OG: Sannsynligheten for konkursalternative øker dramatisk om konkursbeskyttelse ikke oppnås.

Det synes ikke å være noen andre realistiske alternativer for dagens aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2020 kl 22:06 4748

Hehe, kan du utdype hvordan du vet om det blir konkurskarantene eller ikke,, hvordan koroaen utvikler seg, hvodan vaksinen influerer og lykkes, hva slags oppdrag NAS har under vaksineprogrammet pr nå etc, etc. Sannheten er jo at du vet ingenting, men det ser altså ikke lyst ut? Hva i all vwerden er det du prater om, er du enslags politiker eller er du Norstradames?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
OleR77
05.12.2020 kl 22:17 4749

Han har ingen annen argument enn "det blir utvanning av aksjonærer". En slags Mr Obvious om du vil, men som sitter og godter seg på at andre taper penger.
Ikke skjønner han hva en aksjonær er heller. I hans og resten av trålerne på forumet her så har alle som eier aksjer kjøpt på 100NOK skjønner du
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Gork
05.12.2020 kl 22:20 4755

Jeg liker NAS og hadde aksjer, men de ble solgt før den store nedturen. Det som imponerer meg er hvordan GK har drevet disse prosessene, første fikk han leasingselskapene til å akseptere at gjeld = virkelig verdi på flyene, bonus var eventuell aksjegevinst. Neste runde hvor fly gjeld = verdi, kan han levere tilbake fly og bli kvitt tilsvarende gjeld. Det at MAX flyene kan få luft under vingene igjen, gjør øvelsen enkel.

Neste del av matematikken er neg. split 1:100, om kursen holder seg, kan bli 30+ kr, for deretter gi en solid rabatt til nye og gamle aksjonærer, for å tegne seg igjen.
På toppen av det, så vil de konvertere gjeld til den nye emisjonskursen.

GK er helproff, det er ikke mange som har klart å gjennomføre disse øvelsene.

Jeg håper og tror at NAS overlever, aksjonærene betaler en stor del av gildet.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 23:56 4708

Jeg har ikke sagt at det det blir eller ikke blir konkurskarantene. Det jeg har sagt er at om det ikke blir konkurskarantene, så kan en hvilken som helst kreditor som ikke får oppgjør begjære konkurs. Der som det får konkurskarantene, så er worst case likevel konkurs, men i beste fall rekonstruksjon med kraftig utvanning av aksjonærene. NAS får ikke konkurskarantene for å ligge på været å vente på cash skal komme dalende fra noe sted. Det må da jobbes fra dag en med en plan basert på hva som ga dem konkursbeskyttelsen, og det er intet annen enn en rekonstruksjon av selskapet.

Dere må gjerne fortelle hvilket bedre utfall enn dette som ligger foran dem nå.

Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
05.12.2020 kl 23:59 4699

Jeg har ikke sagt noe sted at jeg tror noen som helst har kjøpt på NOK 100 i NAS. Men konstaterer at et tap fra i våres på 4 kroner ned til 0,4 kroner uansett er ett hinsides tap. Det samme er fra 2 kroner til 0,4 kroner. Det er value destruction, nærmest uansett på hvilket nivå man har gått inn på
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
retur
06.12.2020 kl 07:50 4614

Hva tror menigheta om beskyttelse.? Skal ikke det avg i morra. Selv lander jeg på at de får. Men ingen ting er sikkert. Isåfall hvis de ikke får. Vil SAS gå til himmels. Hvis de får tror jeg det blir tungt for SAS fremover også fordi flyr ypper seg. Plutselig 4 konkurenter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
06.12.2020 kl 11:33 4461

Her kommer E24 med en artikkel om saken, og den gir en beskrivelse i tråd med mine innlegg i saken:

https://e24.no/boers-og-finans/i/gWdM9J/ekspert-paa-irsk-selskapsrett-tror-norwegian-vil-faa-tommel-opp-i-retten

Hovedtrekkene er:
- Ja til konkursbeskyttelse (så får en håpe det også gjelder morselskapet)
- MÅ jobbe aktivt med rekonstruksjon
- Kreditorer MÅ ha utsikter til å komme ut bedre enn ved konkurs
- Dagens aksjer= verdiløse, hadde de hatt en beregnelig og reell verdi, så hadde man ikke kunnet få konkursbeskyttelsen

Enkelt og greit.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
retur
06.12.2020 kl 11:48 4459

Ærligtalt fun. Du må vel være lastet i noen aksjer på ob for å være så aktiv. Mener du at du ikke er lastet i noen selskap?
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
OleR77
06.12.2020 kl 12:03 4466

Det SadTrade unngår å si her med vilje, er at dagens aksjer kommer ikke til å bli mindre verdt før på mange uker. Emisjonene kommer trolig ikke til å bli utført før på nyåret. En konkursbeskyttelse er bare klarsignalet om at Norwegian kan sette i gang forhandlinger med obligasjonseiere og utføre reduksjon av gjeld NÅR man har kommet frem til en enighet.

Dessuten så glemmer SadTrade samtidlig at gjeld kan reduseres på flere måter. Norwegian har feks sagt de skal skalere ned flyflåten sin, dvs de skal lease ut eller selge fly og få inntekter derfra. Og så kan det også tenkes at gjeld skal strykes gjennom andre forhandlinger.

SadTrade driver og shorter NAS, så ta alt han sier med gigantisk fjell med salt. Overdrivelser og løgn ligger i hans spillekort
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
06.12.2020 kl 12:28 4426

Innimellom gjør jeg investeringer også på OB. Men man må jo ikke nødvendigvis være long aksjer. Man kan være long gjeld og short aksjer, for å ta et eksempel. Men ikke akkurat nå. Mest nærliggende nå er å kjøpe NAS-gjeld, men jeg tror kanskje det er for sent, dessverre.

Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
06.12.2020 kl 12:39 4480

Hvis du leser første innlegg i denne tråden så foreslår jeg nettopp det med å avvikle mange fly, både leasede og "eide" fly, samt at tilhørende gjeld forsvinner.

Spørsmålet er hvor mye gjeld som forsvinner pr fly som selges/tilbakeleveres. Alle fly er belånt eller leasede, og det å selge "egne" fly i dagens marked tror jeg ikke er særlig til butikk, snarere tvert i mot. Blir som å selge høns i regnvær.

Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
06.12.2020 kl 23:28 4256

Her er man jo litt i gang igjen med å flytte vekk fly fra NAS:
https://e24.no/boers-og-finans/i/yRz7nE/parkerte-norwegian-fly-er-paa-flyttefot-vi-jobber-med-en-plan

Det er jo i samsvar med planen om å redusere antall fly i NAS, mens som det fremkommer av artikkelen så er man ikke dermed sagt kvitt leasingforpliktelsen der og da. Normalt er det som kjent oppsigelseskostnader forbundet med å bryte leasingavtaler før de er utløp, og der står man tydeligvis fortsatt uten avklaring. Det blir nok slik at NAS må ut av dette med å betale med noen anselige millioner nye (konverterte) aksjer pr fly hvor NAS bryter leasingavtalen før dens utløp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.12.2020 kl 20:36 4130

Så var NAS sitt liv sikret rundt 100 dager eller så, og kanskje enda lenger hvis NAS greier å få kvitte seg med halve flyparken, og komme til enighet med kreditorene. Kreditorene vil nok ha en lav konverteringskurs, slik at aksjonærene blør mest, slik det alltid skal være når det først er galt.

Men jammen spretter det opp gjeld både her og der, nå var det plutselig en kvart milliard mer gjeld som dukket opp etter at Deloitte sendte sin rapport. Virker ikke som NAS-ledelsen har helt oversikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2020 kl 21:24 4026

Så sant FUN, det går ikke bare 100 dager vett, huks å bestille Granka turen til skoleferien nå før det er fullt på alle avganger
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
07.12.2020 kl 21:33 4051

Helt uaktuelt. Vi skal nok til fjells her til lands, så kan de som vil sitte i kø på Granca, vet ikke helt om de kommer dit med NAS akkurat, men det gjør jo ingen ting.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
12.12.2020 kl 18:32 3734

Mens øretrillingen i praktisk talt verdiløse NAS-aksjer pågår for fullt, er nå NAS-ledelsen i det norske morselskapet satt under administrasjon av rekonstruktør Håvard Wiker, i tillegg til at datterselskapene i Irland er satt under administrasjon av irsk konkursbeskyttelse.

NAS-ledelsen og dets styre har måtte vingeklippe seg selv på denne måten for å unngå konkursbegjæring fra de mange utålmodige kreditorer. Det betyr at de ikke har anledning til å gjøre disposisjoner av vesentlig formues- eller gjeldsmessig art uten rekonstruktørenes samtykke i konkursbeskyttelsesperioden. Wiker er, som det fremkommer av artikkelen linket til nedenfor, også mannen som reddet Gresvig-kjeden. Gresvig gikk konkurs (egenkapitalen var tapt), men virksomhetens drift fikk nye storeiere.

https://e24.no/naeringsliv/i/R91qn2/den-dype-stemmen-hans-kan-sikkert-skremme-livet-av-en-stakkars-debitor

Sitat fra artikkelen fra E24 i linken ovenfor: "– Håvard oppgave er å få oversikt over problemene og se mulighetene. Og det er han utrolig god til. Men som rekonstruktør kan du ikke trylle. Til slutt er det kreditorene som bestemmer utfallet, sier Knut Ro."

Skal bli spennende og se om rekonstruktørene i Norge og Irland klarer å få orden på den enorme og uoversiktlige hærskaren av allerede mer eller mindre utålmodige kreditorer. Det er kreditorene som nå er nøkkelen til å unngå konkurs, aksjonærene er gjort om til statister (og litt casino-gambling), de har bare en oppgave i rekonstruksjonen, og det er å si ja til forslagene på EGF kommende torsdag. Forøvrig skal de med over 90% sannsynlighet se sine verdier i NAS-aksjer etter hvert forvitre videre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
13.12.2020 kl 22:07 3529

Da er storaksjonærgrupperingen i Norwegian utpekt (igjen): https://e24.no/boers-og-finans/i/6zP6a0/smaasparerne-er-stoerst-i-norwegian

Dog ingen flaggeplikt for den grupperingen, her er det bare E24 som oppdaterer leserne på saken, samt stadfester det faktum at de store leasingselskapene har fortsatt å selge ut. Siste del av uken som var må jo ha fortonet seg som rene gavepakken for dem :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
14.12.2020 kl 21:05 3626

Mens vi venter på ukens ekstraordinære generalforsamling, NAS-ledelsen og rekonstruktører osv som jobber på høygear, kreditorer som kvesser sablene og det store flertallet av NAS-aksjonærer som sitter og plusser sammen årets akkumulerte aksjetap for skattefradrag til våren, så har evig-optimistiske turbo-Petter i helgen tatt på mellomlangsikt-brillene for å spå inn i neste sommer:

https://www.dn.no/reiseliv/petter-stordalen/nordic-choice/ving/blir-historisk-billig-a-fly-etter-korona/2-1-930029

Som eier av hoteller, litt fly og Hurtigruta-aksjer, er han naturlig nok kraftig rammet av pandemien. Men han spår en kraftig oppblomstring av reiseliv og turisme utpå våren og mot sommeren. I følge ham, tror han på en oppblomstring i aktiviteten av eksplosiv art, mye på grunn av et stadig større og oppdemmet behov for ferie og frihet etter lang tid i tvangstrøyen som pandemien har påført oss. Ikke minst så tror han det blir historisk billig å fly når denne oppblomstringen kommer.

Overført til NAS, dersom selskapet kommer seg gjennom rekonstruksjonen på en eller annen måte, med eller uten konkurs på veien, så er det jo positivt dersom det skjer en kraftig oppblomstring i reisetrafikken, dersom den spådommen holder stikk. Ikke fullt så bra for NAS om han samtidig treffer med spådommen om at det blir historisk billig å fly.

Jeg er mest enig med ham i det siste, jeg tror det kan bli en fryktelig tøff konkurranse i luften fremover, som vil presse billettprisene, og dermed også marginene til blant annet Norwegian. Med så mye fly som nå har stått på bakken i månedsvis, vil sannsynligvis etablerte markedsposisjoner bli kraftig utfordret, og i Norge har vi allerede fått Wizzair, samt at Braathen lusker vel nå rundt i flymarkedet etter fly som kan leies billig. Både SAS, Widerøe og Braathen, med flere overvåker nok nå nøye om det kan kommer godbiter som kan komme dem til gode av den pågående Norwegian-krisen, det være seg fly, mannskap, ruter, osv.

Og i denne kampen om Norwegian, så virker det som om NAS-aksjonærene er livredde for ikke å eie nåværende aksjer. Aksjer som i praksis omtrent bare er verd tegningsrettene, dersom konkurs unngås. Risken ved å sitte med aksjen er skyhøy sett opp mot å heller kjøpe aksjer etterpå, selv om det kanskje blir litt dyrere, eller basere kjøpet på at man kan være med i emisjonen uten tegningsrett. Hvis man absolutt skal være eksponert i selve rekonstruksjonsfasen, så må det jo være mye mindre risikabelt å kjøpe seg inn i pantegjelden, som tross alt har en oppside også ved konkurs.

NAS-aksjonærene ser ut til å tiltrekkes av alternativet med absolutt høyest risiko, som Hammer nevnte på en annen tråd, oppfører seg som kamikaze piloter. Nå har det vært et par dager med eufori-stemning i forrige uke, noen klippet sikkert noen grove gevinster på flaks og dristighet, mens minst like mange har gått på eller kommer mest sannsynlig til å gå på nok en smell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
15.12.2020 kl 12:26 3381

Norwegian evaluerer nå en plan for avvikling av tapssluket langdistanseflyving.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/niels-smedegaard/norwegian-styret-nar-en-avgjorelse-kan-avvikle-virksomheten-pa-langdistanse-og-fly-videre-i-europa/2-1-929928

Dette utgjør punkt 2 i denne trådens innledningsinlegg, og det vil innebære en betydelig slanking av balansen, hvis 37 dreamlinere skal tas ut, og som representerer anslagsvis 25-30 milliarder kroner i gjeld/gjeldsforpliktelser. 26 av disse er leaset, de øvrige 11 er "egeneide", dog høyt belånt, anslagsvis 80% belåning for hver.

Det er etter hva jeg kan se 2 store spørsmål knyttet til en slik drastisk slanking av balansen:
1) Egeneide fly: Disse er antakelig balanseført til innkjøps-/kostpris minus ordinære avskrivninger. Hvis kostpris for disse er/var 1 milliard pr stk., så tipper jeg kanskje en salgspris på 600 millioner pr stk. i dagens marked, hvilket gir et regnskapsmessig tap (dog avhengig av avskrivninger/alder på hvert fly), på minst 200 millioner pr stk. Samlet potensielt regnskapsmessig tap for egne fly blir i så tilfelle da -2,2 mrd. Cashmessig igjen til NAS blir ikke noe igjen, alt går til å dekke gjelden på hvert fly, og restgjelden må kreditor eventuelt hente i form av konvertering av aksjer.
2) Leasede fly: Hele 26 leasede fly /dreamlinere er balanseført som anleggsmiddel og korresponderende rentebærende gjeld. Hvis en kan anta at gjeldsforpliktelsen tilsvarer anleggsmiddelverdi, så står man igjen med ett problem: Brudd på leasingavtalene for samtlige av disse fly har en betydelig avbestiillingskost. Gjør en en forsiktig antakelse om at hver avbestilling koster NAS 100MNOK, så innebærer dette NOK -2,6 mrd i tap. Dette kan ikke NAS dekke med cash, derfor må hele beløpet dekkes gjennom konvertering til nye aksjer. Med konverteringskurs 5 kroner, tilsvarer dette over en halv milliard nye aksjer.

Basert på regnestykket i den innledende meldingen og med disse to avviklingspostene, er vi da kanskje nær 5 milliarder aksjer totalt (og en ytterligere utvanning enn nevnt i trådens innledning).

Blir spennende å se både hva de bestemmer seg for, og hvilke finansielle konsekvenser det får. Om tap av ovennevnte størrelsesorden skulle vært tatt på 2020-regnskapet, så overgår NAS mitt worst case scenario på minus 10 milliarder for 2020. Alternativt kan det bli en blodrød regnskapsmessig start på 2021... Forutsatt at kreditorene går med på dette selvsagt, og konkurs unngås.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
19.12.2020 kl 09:57 3092

Artikkel Finansavisen i dag, med intervju blant annet med en "småsparer" : https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/12/18/7599675/nas-aksjonaerene-har-fatt-en-oppvekker.

«Vi har ikke skjønt en dritt», skriver en småsparer til Finansavisen og «At jeg skulle 100-doble pengene mine trodde jeg ikke. Men forståelsen min av emisjonen var at nye aksjonærer måtte betale mer for aksjene sine», fortsetter småspareren.

Avisen bekrefter også at man på grunn av råkjøret i aksjen siste uke måtte øke taket i emisjons og konverteringskurs fra 40 til 200 kroner, for ikke å knekke aksjen helt...

Jada, her følger man med...
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
19.12.2020 kl 10:05 3078

Tilbakebetaling av kansellerte reiser er ikke enkelt...

https://e24.no/boers-og-finans/i/zg0qPv/norwegian-politianmeldes-i-danmark-for-ikke-aa-ha-betalt-tilbake-kunder-for-avlyste-reiser

På tidspunktet rett før konkursbeskyttelse i Irland skyldte NAS NOK 2,6 mrd til kunder som har fått kansellert sine reiser...
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
pengex
19.12.2020 kl 10:17 3050

Jeg forstår ikke dette langdistanse opplegget. Dette var jo gullet til Kjos . Nye fly og ruter til Amerika, Asia osv....
Hvilke tall har han brukt? Ville dette aldri lønt seg.
Blir det bare charter og innenlands for Norwegian?
Skulle jo tro at jo lengre ett fly er i lufta jo mer tjener man. Innenlandsreiser til 400kr kan vel ikke gi mye salt i maten.
Dilemmaet er vel jo mer de avvikler jo verre blir det å tilbakebetale senere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
FunTrade
19.12.2020 kl 10:32 3024

Long Haul-planen var nok med en ramp up som var for tung og dristig, og krevde solskinnsdager for langt inn i horisonten for å kunne krabbe opp over break even og så lykkes. Det var "all-in", noen ganger lykkes det (slik Kjos gjorde da han startet opp), men det var ikke opplagt at det kunne gå bra. Dette MÅ Kjos ha sett da IAG kom med bud, så det er meg helt uforståelig at han da ikke trakk i nødbremsen og solgte.

Med Covid-19 tror jeg NAS skal slite skikkelig med langdistanse, det kommer til å gå flere år før etterspørselen er like høy som i 2019:
https://www.dn.no/reiseliv/folkehelseinstituttet/morten-thorvaldsen/astrid-bergmal/flere-enn-en-av-tre-vil-reise-mindre-bade-i-jobb-og-privat-etter-korona-virkelig-en-tankevekker/2-1-932556?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Det kommer nok til å bli et skift ned i etterspørselen etter flyreiser nokså lenge både for forretningsreiser og ferie, og en overkapasitet i markedet av flyselskaper som i enda hardere konkurranse med hverandre fallbyr priser som vil gjøre det vanskelig å oppnå marginer for lønnsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
unikum
19.12.2020 kl 10:57 2997

Eks tegningsrettigheter er ikke satt ennå. Hvor tror dere emi kursen blir på ? Vil den gå over 10 kr ? Antall tegningsrettigheter vil kanskje bli 3-5 ganger sine egne aksjer ? Jeg tror emi kursen kommer under 10 🤔
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare