Magseis - vekstselskap av dimensjoner

Marketwatch
MSEIS 29.09.2018 kl 23:56 13052

Eq ratio på ca 1. Vanvittig prising av et selskap som innehar den beste teknologien innen havbunnsseismikk. Når vil investorene få øynene opp
for dette selskapet. Ledelsen har også et ansvar for å informere om selskapets unike muligheter i et marked som er på vei tilbake.
Luftselskaper som Sbx prises til mange ganger eq, det er på tide at seriøse selskaper også får sin reprising!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.09.2018 kl 02:16 6419

Om luft gir mest gevinst, så kjøp luft, mye luft. Er vel snart ny emi her, eller.? Tar markedet eller noen skribenter på forumet feil..? Det er også et spørsmål...
Slettet bruker
30.09.2018 kl 03:05 6392

Markedet har ikke alltid rett. Trygve hegnar snakker ned seismikk hver eneste gang temaet dukker opp. Men han prater aldri om økningen i havbunnseismikk. Han vet heller ikke at Magseis leverer havbunnseismikk. Slike investorer er det mange av, korsiktige

Markedet rr proppet med slike økonomer som ikke aner noe som helst
Redigert 30.09.2018 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
really
30.09.2018 kl 08:09 6333

Og verden er propp full av teknologer som tror at et teknisk overlegent produkt blir en kommersiell suksess. Det jeg ser i teknologibedrifter er at de dyktige økonomenes rolle er å være de som drar et hele sammen og har oversikten over konsekvensen av teknologenes ofte smarte påfunn. Hegnar egner sin tid til bedriftene som betyr noe og små oppstartbedrifter som satser for å bli store. Magseis er for forsiktige til å tiltrekke seg særlig interesse foreløpig og EMGS har vist hvor ille det kan gå for slike bedrifter.
Jæims Bånn
30.09.2018 kl 08:22 6316

Jeg synes tempo er helt perfekt!
Nå balanserer de vekst med inntekter og pengene fra emisjonen i vinter holder med god margin med denne farten.
Nå har de venteliste på jobber og hyrer inn skip nesten gratis fra rederier uten valgmuligheter.
Hva mer kan du ønske deg som et selskap i vekst?

Kommunikasjon blir veldig viktig for MSEIS nå.
Det er en utfordring med volumet
Odi.1
30.09.2018 kl 08:49 6298

Bare å glede seg til Q3. Så får nå baiserene sitte å sutre sine arme råd, og håpe på at ett under skal skje med antikvitetene de har investert i.
Odi.1
30.09.2018 kl 10:17 6219

Rockall : " Er vel snart ny emi her, eller.? "

Hvorfor spør du om dette?
Hva skal de med de emi pengen?
Vet du hva "lille" Mseis har i Cash ?
Vet du hva Asset på MSEIS har øket i 2016-2017 ?
Vet du hva som er på kontraktsarbeida i Mseis i q3-q4 ?
Vet du hva Revenue target Ledelsen har i 2018 og hva de skal speede opp med Noder til End q2 19 ?

Vet du hva "lille" Mseis "ca" sitte med i Cash etter Q3 og Q4 2018 ? :) Tipper du ikke har peiling, kun tror på en usannsynlig billig-
-inngang. Ingen får tak i aksjer med noe betydelig volum under 23,- , fra der,vil Toget gå i MSEIS
Redigert 30.09.2018 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
01.10.2018 kl 10:25 6028

Ved inngangen til året kostet en aksje i MSEIS 18 kroner.

Etter denne fantastisk tiraden av gode nyheter som det vises til av Odi.1 skulle man jo tro at aksjen i det minste hadde fulgt markedet og oljeprisen. Nå omsettes aksjen til 15.50, det er ned 14 % siden inngangen til året. Hvilket tog er det dere snakker om vi skal miste?
Og hvis du bruker ordreboka for å vise til reell interesse; hvor mange ser ut til å være interessert i å kjøpe aksjer??

Litt usikker på hvem som ikke har peiling her, men det ser ut til at markedet helst vil eie old school seismikk som leverer varene og som skaper aksjonærverdier.

cinet
01.10.2018 kl 10:59 5986

sidetante; Du må se fremover, da starter mseis og pgs på likt. Vi oppsummerer om 6 mnd. Gå til pGS tråden i mens
cinet
01.10.2018 kl 11:03 5969

Mseis 15.65 og pgs 36.61 den 1.10.18 og 1.4.19 : Mseis XX.XX , pgs XX.XX
Fra Sidelinjen
01.10.2018 kl 11:12 5947

Det knytter seg ekstremt lite spenning til dette kursveddemålet.... Det mest fascinerende er at dere tror at alt dere vet er noe markedet ikke har fått med seg, og derav bygger opp egne håp til det som skal skje med kursen fremover som resultat av det. Aksjemarkedet er buy on rumours, sell on facts, og eneste grunnen til at ikke aksjen handler lavere enn den gjør pr i dag er fordi noen blant dere har forhåpninger til dette skal løfte kursen i fremtiden. Markedet har fått med seg alt dette, inkludert spådommene til CEO for 2019, men allikevel går ikke kursen. Skremmende, og med tiltakende høydeskrekk på børsen tror jeg man skal feste god lit til egen overbevisning skal man tåle å sitte dette gjennom.
really
01.10.2018 kl 11:14 5935

He, he, Cinet, har vi hørt den historien før? Den fantastiske teknologien, gamechangeren, disruptive osv. Som INGEN har tro på, tydeligvis. Omsetning som en bakt potetsjappe på Egertorget en lørdagskveld.
Monckybizz
01.10.2018 kl 14:37 5840

De aller fleste aksjonærene er langsiktige i Mseis. Av 77 mill aksjer er det bare noen få tusen pr dag som omsettes. Dette er tradere som bruker aksjen som spillautomat, og dette har ingenting med hverken verdien på aksjene eller selskapet som sådan å gjøre. Vi som har troen får sitte tålmodig ihvertfall til over vinteren, og så får man godta at kursen hopper litt opp og ned ifølge med innfallene til disse tulletraderne. Dette fenomenet gjelder forsåvidt mange aksjer på børsen.
PetroMonkey
01.10.2018 kl 14:55 5823

Det dokka har ikke fått med deg er at MSEIS saster på mobile kontainer systemer og bruker båter som er byggd for allsidig formål bare akkurat når det trenger båtene, og har ingen kostnader knyttet til fartøy ellers. Dette er en foretningsmodell som er stikk motsatt of EMGS, os havbunnsseismikk er også stikk motsatt av EM teknologi. EM trenger seismikk først, seismikk trenger ingenting fra EM, EM er et tillegs infosmasjon. De er bare ca 30% av verden som er egnet for EM målinger.

Det finnes ingen olje selskap som kan opere uten seismikk. Punktum. 4D seismikk begynner å bli, og kommer til å bli brukt mer og mer. MSEIS er veldig egnet for 4D samt seismikk over større og større arealer dersom effikitiviten går opp og kostnaden for innsamling går ned.

Hva var prisen av PEN i begynnelsen av 2018, og hva er prisen nå? Hadde markedet rett? Nei.

Markedet vil våkne etterhvert når resultatene legges fram. MSEIS er en disruptive teknologi med en kjemp smart forretningsmodell. Jeg har erfaring med forretningmodellen fra andre områder geofysiske en seismikk. Det fungere veldig bra.

Slutt å sammenligne EMGS og MSEIS, det er den sammen som å sammenligne sure epler med søte appelsiner.
Fra Sidelinjen
01.10.2018 kl 15:30 5782

Nok en aksjonær som mener at de som er negative har misforstått teknologi og forretningsmodell, og at det er derfor man ikke har kjøpt aksjen...
Men jo Petro, vi vet forskjellen, og jeg er enig i at modellen til MSEIS med å leie inn båter ved behov er en langt bedre opsjon enn å ha charteravtaler med utstyr ombord året rundt. Mer fleksibelt indeed.

Er også klar over at OBS er noe helt annet enn EM, og at OBS skal erstatte seismikk, EM skal suppleres med seismikken.

Likheten er dog at de begge skal utkjempe kjemper som har et konkurransefortrinn, en proven track record og en sterk relasjon til kundene sine. Det har ikke MSEIS, og alternativer satsninger innenfor oljeservice har en LAAAANG vei å gå skal de klare å komme i mål og spise andeler. MSEIS er i tillegg i et allerede konkurranseutsatt marked med en aktør som kaprer langt mer business enn MSEIS, så dette er langt unna en walk in the park.
Dette vet markedet og investorene, og å sammenligne aksjeutviklingen med et helt vilkårlig annet selskap på Oslo Børs er fullstendig irrelevant. Da burde du i det minste trekke frem en sammenligning fra samme sektor, og da ser MSEIS forferdelig ut, uansett om du sammenligner med TGS, PLCS, PGS eller SBX for den saks skyld.

MSEIS er ikke en søt appelsin dessverre, men en inntørket rosin med fullstendig mangel på volum som gjør at selgerne ikke kommer seg ut. Å tro at det er tradere som styrer kursen fra dag til dag er ikke riktig. Tradere trenger volum, det finnes ikke i denne aksjen. Flott at noen er disruptive, men det holder ikke å tro at det er nok til å være fremtidens vinnere. Det blir det samme som bærekraft og ESG, man må fortsatt ha nok lønnsomt for å bli et godt case.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 15:49 5995

Det var lett å overbevise investorer om at Kodak var tingen, helt frem til konkurs. Det samme mønsteret ser vi i seismikk.
Jæims Bånn
01.10.2018 kl 16:07 5961

Det som er ditt eneste argument er at det ikke er volum/interesse i aksjen, mens f.eks PetroM skriver om selskapets utvikling.
Dere snakker litt forbi hverandre.
MSEIS leverer varene som selskap, de har faktisk problemer med å levere nok utstyr raskt nok til å dekke etterspørselen.
Hvordan du da kan si at de ikke lander jobber, det er litt merkelig for meg...
De kan jo ikke få mere jobb enn de har idag, fordi det FINNES IKKE nok utstyr til å dekke etterspørselen.

Du har helt rett i at det er lite interesse for å kjøpe aksjen, men det er ikke det samme som at selskapet har en lang vei å gå.
Sånn dette står idag, så er det 2 faremomenter for MSEISaksjonærene. Generelt børskrakk og oppkjøp.
Hvordan PGS gjør det med sin teknologi bryr meg mitt mellom korsryggen og hamstringen. De vil sikkert få en bedre tid enn 2014, men det er også en helt annen diskusjon. Vedder du på MSEIS, så vedder du på at teknologien er god nok.
Vedder du på PGS, så gjør du det fordi alle andre gjør det.
Fra Sidelinjen
01.10.2018 kl 17:02 5912

Nei, vi snakker ikke forbi hverandre. Lite volum er en konsekvens av lav / fraværende interesse fra investorene fordi de ikke tror på teknologlen og evnen til å vinne nok andeler i eget marked.

Et argument er også at det er ikke nok å være utsolgt på egen kapasitet når egen small kapasitet er en konsekvens av at selskapet ikke har trodd nok på sin egen posisjon. At de er utsolgt på noder nå er ikke fordi markedet brenner etter det, men fordi selskapet er for passivt i satsningen.

Å si at andre er investorer er i PGS fordi alle andre er det, er i den typiske rekken av argumenter som brukes for å forklare hvorfor noen bare har «flaks» og kan leve av investeringene sine, mens de som eier aksjene som ikke går, eller sågar faller i verdi, er i disse fordi markedet ikke har sett lyset som dere andre har.

Jeg kan love deg at det ligger mye vurderinger bak hvert segment og posisjon jeg eier, og jeg gikk long PGS når alle andre solgte, dvs i september i fjor når Olaisen tok den ned til salg og 1 NOK som target. Jeg liker å være kontrær og handle syklisk momentum når andre ser en annen vei. Av samme grunn gikk jeg long AKSO på samme tid. Hadde jeg handlet MSEIS samme tid hadde verdiene her falt med 30%, men det spiller liten rolle da jeg ikke tror på selskapet, verken da eller nå.

Så får vi se om dere har store nok b...... til å erkjenne at man går faktisk mot og ikke med markedet når man tok inn PGS i fjor når alle ropte selg. Å tjene penger på å følge strømmen kan gi kortvarig glede, og er ikke min strategi.
Redigert 01.10.2018 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Vikusen
01.10.2018 kl 19:37 5831

Pgs levere jo røde tall enda og har mye gjeld. Synst det er rart at folk har så klokketro på denne. Går ei stund før ratene stiger og di leverer over bunnlinja. Men ein aksje med høgt volum frister både tradere og uvitende.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 19:55 5805

Fra Sidelinjen. Traff du ikke bunnen i PGS i november 2017 med dine avanserte analyser? må jo bare ha vært uflaks det
Får håpe du får solgt før FERD lemper ut resten
Redigert 01.10.2018 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2018 kl 20:05 5795

Minner ellers om at PGS-gründeren Bjarte Bruheim satser på havbunnseismikk. Han har forstått at man må henge med i utviklingen

Bruheim was a founder of Petroleum Geo-Services (PGS) and a key driving ... Bruheim says that OBN makes perfect sense for oil companies as ...
http://www.upstreamonline.com/incoming/1503421/bruheim-joins-in-the-race

Det finnes bare ett seismikkselskap på Oslo børs som gir ordentlig eksponering mot havbunnseismikk, det er Magseis.
Redigert 01.10.2018 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
01.10.2018 kl 20:16 5772

Kun idioter som treffer bunn og topper, det er ikke det en god investering handler om.
Hadde snitt i PGS på 14 kroner, hadde ambisjoner om 30 kr innen ett år, men det har blitt overgåt med god margin. Jeg skjønner på tankesett at man kun er flink når man kjøper på bunn og selger på topp. Trasig at MSEIS foreløpig kun har hatt fallende topper, og nye bunner. Tipper neste topp kanskje blir 16.5, før det bærer ned mot 10 - 11 NOK.
Hold dere fast!!

Bruheim er samme som dumpet alt han var god for i EMGS mens han var både CEO og samtidig styreleder i EMGS. Han visste skikkelig tro på selskapet da, men han sparte i alle fall seg for er fall på 95 %. Noe å tenke over hva disse karene gjør innenfor de disruptive selskapene sine.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 20:49 5739

Javel, så nå er det galt å treffe på aksjekursen, som du fokuserer på hele tiden. For hver kommentar du kommer med, blir det mer tullprat.
Marketwatch
01.10.2018 kl 21:04 5717

Fra Sidelinjen viser veldig omsorg for oss Mseis aksjonærer, ved stadige kommentarer og advarsler. Takker og bukker for at du er med på å holde liv i tråden, selv om det tydeligvis er Pgs som gjelder for deg. Pgs har en markedsverdi på ca 12 milliarder, lille Mseis ca 1 milliard. Resultat første halvår for Pgs var imidlertid begredelige ca 250 mill. nkr, småpene ca 50 mill. for Mseis. Ser ikke bort ifra at Mseis i 2019 oppnår et resultat på 200 mill. P/E blir da ca 5, ut fra dagens kurs. Ved dobling av kursen blir P/E ca 10, som fullt ut må kunne forsvares i et selskap med forventet sterk ekspansjon.
Redigert 01.10.2018 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 14:14 5537

Påfyll i backloggen for 2019 hadde gjort seg. Muligheten er der, selv om kunder må stå i kø. De fikk en LOI, kanskje den undertegnes som endelig kontrakt denne uken?
Fra Sidelinjen
02.10.2018 kl 14:20 5526

Kundene står ikke i kø, de gjør kontrakter med Fairfield i stedet.

Å treffe på toppen før man selger er kun for idioter, men å doble pengene på ett år er for de som skjønner børs. Regnet egentlig ikke med at dere klarte å skjønne poenget og forskjellen, men jeg har snakket med mange investorer som aldri klarte å selge seg ut fordi de ventet på den siste tiøringen. Det har kostet mange investorer flere millioner...
Det er kunst å skjønne når man skal kjøpe, og like fullt selge.
MSEIS burde vært solgt i fjor på denne tiden, enkelt og greit.
2bi
02.10.2018 kl 15:41 5481

Hei!

Jeg har fulgt med på Magseis en stund nå, kjøpte mine første aksjer i februar i år på 18 og har fylt på nedover og har nå et snitt på litt over 16.

Jeg er i minus per nå men jeg synes fremtiden ser lys ut for Magseis:
-3 parallelle operasjoner og alle 14 000 noder i drift per nå.
-10 000 nye noder på vei av nytt design, disse har lengre batterikapasitet og mindre Capex enn de som er i drift nå.
-Selskapet selv forventer underskudd av noder i markedet i 2019 (og dermed bedre betalt for jobber).
-Virker som industrien generelt ser lysere på OBS markedet fremover (OBS mer konkurransedyktig og mer investeringer i olje generelt)
-Magseis later til å ha levert godt på tidligere operasjoner (vendor award, forlegning av kontrakter og generelt god omtale)
-Utstyr i container og innleie av båt som jeg tror er en god og fleksibel forretningsmodell.
-Hentet 300M NOK i en rettet emisjon i starten av 2018, denne ble fulltegnet med en gang (det er altså noen som er interessert i å eie aksjer).
-Magseis har penger på bok og lite lån, videre vekst er finansiert og selskapet mener selv at de ikke trenger å hente mer penger.

Når det er sagt tror jeg ikke det er slik at OBS kommer til å utkonkurrere streamer, men det behøves heller ikke for at Magseis skal tjene penger.
Dette er ikke binært, det er ikke slik at enten går PGS, SBX og PLCS konk eller så går Magseis konk.
Jeg tror at markedet for OBS kommer til å vokse fremover og jeg tror Magseis er godt posisjonert for den veksten, hvis man ikke tror på det bør man ikke investere i Magseis etter min mening.

Når det er sagt er det et problem at det er så lav omsetting i aksjen, eneste gang det er noe særlig omsetting (siden jeg kom inn i alle fall) har vært ved fremlegging av resultat.
Etter Q1, hvor Magseis gikk med overskudd, steg kursen på (for denne aksjen) høy omsetting.
Etter Q2, hvor Magseis gikk med underskudd (grunnet opp giring opp for flere samtidige operasjoner + investere i noder), falt kursen og har holdt seg nede siden det.
Forhåpentligvis tar det seg opp når det (forhåpentligvis) blir mer fokus og arbeid på OBS (igjen, hvis man ikke tror på det er ikke Magseis riktig aksje).

Jeg vil gjerne høre gode motargumenter på hvorfor det ikke skal gå bra i Magseis.
Men, det har ikke så mye for seg å se på historiske kurser og si at man heller skulle investert i X.

Lykke til :D
really
02.10.2018 kl 16:14 5447

Takk for det jeg opplever som et fornuftig innlegg om Magseis, 2Bi.

Jeg blir så inderlig lei av haussere uten grunnleggende forståelse for businessen og børs at jeg skriver en del innlegg som peker på svakheten i argumentasjonen deres, men det betyr ikke at jeg mener Mageis er et dårlig case. Tvert imot deler jeg i stor grad ditt syn på selskapet. Her er det muligheter, men i hvilket kvartal de først materialiserer seg i gode resultater er jeg ikke sikker på. Mulig det er i Q3, men jeg har ikke nok info til å vurdere det.

Det er åpenbart at Mseis har gode marginer når en ser hva de oppnådde i Q1. Det er ingen grunn til å tro at den er vesentlig redusert i det markedet en ser nå. Og med flere operasjoner gående parallelt er det ikke urimelig å vente resultater opp mot 20 MUSD i minst ett kvartal i 2019. I så fall er dagens kurs historie ganske raskt.
Slettet bruker
02.10.2018 kl 16:26 5433

Hvorfor kjøpe dårlige bilder, når man kan betale litt mer for ekstremt gode bilder. Hvis oljefuttene viste 100+ dollar mange år fremover i tid, ville jeg vært bull på PGS o.l. Men faktum er at futtene ligger på 65 dollar. Det forventes med andre ord mer olje i markedet i årene som kommer. Jeg tror i tillegg at nedsiden er større enn oppsiden i oljeprisen. Det fundamentale peker i retning lave oljepriser og økt fokus på optimalisering av eksisterende felt og leting i modne områder med ny og alternativ teknologi.

Dagens høye oljepris er politisk og ikke forankret i et reellt stramt oljemarked.
Redigert 02.10.2018 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
PetroMonkey
02.10.2018 kl 17:02 5406

Fairfields nodal technology and handling systems are not very impressive to say the least.

Nodes are HUGE and the majority of the handling is mannual with and without small cranes.

Not impressed.

Probably work for cut throat rates.

MSEIS is not working for cost plus almost nothing, or losing money on any operations.
2bi
02.10.2018 kl 20:23 5295

Tusen takk really!

Angående Q3:
Er det noen som har noen formening om når inntektene fra de operasjonene som nå er startet vil komme?
Vil vi se noe av disse i Q3 eller vil de først komme på Q4 når oppdraget er ferdig gjennomført?
Sørkinahavet og Barentshavet skal vel etter planen avsluttes i Q4, hvis ikke det blir noen forlengelser.
Selv om det nok ikke har så mye å si i det lange løp tror jeg ikke kursen vil gå noe særlig før vi ser vesentlig positivt resultater på bunnlinjen (ref Q2).
2bi
02.10.2018 kl 20:30 5290

Hei Matsern,

Jeg er ikke nødvendigvis helt uenig med det, det er mulig (men ikke sikkert etter min mening) at OBS er litt mer "beskyttet" mot lavere oljepris (og dermed mindre aktivitet offshore) enn det tradisjonell seismikk er på grunn av de momentene du nevner.
Når det er sagt tror jeg ikke det er lurt å sitte som Magseis aksjonær å håpe på lavere oljepris.
Jeg tipper at et generelt fall for oljeprisen vil føre til lavere aktivitet og mer press på pris for alle offshore tjenester, inkludert tjenestene Magseis leverer.
Jæims Bånn
02.10.2018 kl 21:57 5228

Tommel opp sir 2bi.

Det er oljeservice som KAN være neste sektor som blomstrer, og da er MSEIS straks mer aktuell for flere enn oss som er over snittet nysgjerrige på denne teknologien.
Om det kommer en nedgang i oljepris og/eller børsen generelt, så blir et lite selskap som MSEIS glemt. Uansett om det er fortjent eller ikke.
Det som derimot er veldig interessant med nyhetene denne uka er at det stadig er skip som legges i opplag.
Det forteller 2 ting: 1 oljeselskapene er mer opptatt av sunn vekst og stabil lønnsomhet, framfor å gønne på med max innsats nå som oljeprisen endelig er levelig.
2 det vil fremdeles være svært billig å hyre inn skip på korte og middels lange kontrakter.

MSEIS og REACH benytter seg av alle de ledige skipene til å bygge opp selskapet framfor å kjøpe stål.
Det synes i regnskapene som hos begge kan skrives med svart skrift. Det er det ikke mange andre innen oljeservice som matcher i 2018.
Fra Sidelinjen
02.10.2018 kl 22:31 5188

2bi er inne på et godt poeng, og som jeg har prøvd å si lenge; en reversert oljepris nå vil trekke kapital ut av oljeserviceaksjene, til tross for at deres kunder uansett vil etterspørre mer tjenester i 2019 enn 2018 grunnet mer spenstige budsjetter. Så isolert for mange serviceselskaper vil trolig resultatene i 2019 overgå det man ser i 2018, men faller oljen (against all odds, nå venter man på USD 120), vil markedet agere på det, og kaste kortene.
Proffe investorer ligger typisk ett år i forkant av resultatene, og er ute når momentumet snur.

Har selv kastet kortene i både AKSO og PGS, ikke fordi jeg ikke tror på sterke resultater og vedvarende høy oljepris, men fordi markedet nærmer seg en topp, og gevinstene har vært mer enn gode nok. Aksjene kan godt gå både 10 og 20% til, men å rebalansere porteføljen og følge strategien er en vinneroppskrift.

Lykke til videre med MSEIS, jeg håper for dere som er aksjonærer at mine forventninger om selskapets fremtidige utvikling blir gjort til skamme, men jeg vet flere som ønsker seg ut av aksjen, så det ser ikke bra ut. En kansellering til av tidligere meldt LOI, så er det ned nye 30 %, slik man har sett fra forrige kansellering i mai.

Redigert 02.10.2018 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 00:01 5128

2bi
Jeg forholder meg til en realistisk oljepris. Det samme gjør oljeselskapene. I fjor budsjetterte de med 51 dollar. Jeg tror de vil øke med 10 dollar for 2019, da er vi på 61. Det er for lavt til at vi kommer til å se massiv leting med PGS-skip.
Det vi kommer til å se er at oljeselskapene bruker penger på bedre data fra OBS-leverandørene. Dette er ingen hemmelighet, vi ser det allerede

PGS er helt av hengig av at kontraktseismikk tar seg opp hvis de skal tjene nok til å håndtere gjelden. De kom med utnyttelsestall i dag, kontraktseismikk kun 19% sammenlignet med 28% samme kvartal i fjor. Multiklient opp til 68% fra 53% i fjor. Multiklient er mye dårligere betalt enn kontraktseismikk.
Redigert 03.10.2018 kl 01:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 02:05 5098

Pgs sin backlog q2 går ned. Konkursfaren er reell for seismikkens Kodak.
The order book totaled $187 million at June 30, 2018 (including $138 million relating to MultiClient), compared to $211 million at March 31, 2018 and $248 million at June 30, 2017. The Company operated eight 3D vessels in Q2 2018.

PetroMonkey
03.10.2018 kl 08:58 4979

Den LOI'en som ble ikke noe av siden det var uenighet om pris .......

Den ene operasjon som foregår i Asia er nettop der den LOI'en var.

Hvordan vet du at den LOI'en er ikke samme kunde(ene) som har tenkt seg om litt og har valgt å akseptere prisen allikevel.

Hvis dette er tilfelle, er det meget bra for MSEIS. De holder prisen der de mener det er verdt. Selskaper som dumper priser for å gjør en jobb til ingen fortjeneste har det vanslkigere for å sette opp prisene i etterkant.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 09:23 4949

Den første LOIen ble kansellert på grunn av uenguheter om pris. Enkelte oljeselskaper vil prøve seg med lave priser, siden de er vant med det fra streamer. Det viser styrke at Magseis ikke går inn på tapskontrakter. Noe annet ville vært galematias.
LOIen som de fikk for litt siden, tipper det kommer en snarlig avklaring på den, siden kunder står i kø i OBS
Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 09:36 4922

Og hvor står det skrevet at LOI kun forble en LOI fordi MSEIS ikke fikk godt nok betalt, og at den ble kansellert fra MSEIS’s side?
Slettet bruker
03.10.2018 kl 09:40 4915

Mener det ble avslørt i spørsmålsrunden etter en av Q presentasjonen. Hvor CEO fremhevet at de ikke kjøper seg jobber
Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 10:01 4889

Skjønner at det passer godt med argumentasjonen din at dette er storyen, men så lenge selskapet ikke har verifisert det, kan det like gjerne være at det var kunden som forlot bordet.

At MSEIS på generelt grunnlag tøffer seg på callene og prøver å prate opp sin egen butikk er en ting, men at noen her tør å skrive at LOI ble kansellert fra MSEIS side uten å ha dekning for det i form av skriftlig dokumentasjon er ikke bra. Å være etterrettelig i sin «dokumentasjon» burde og må være pri 1. Dette viser godt hvorfor jeg mener info på HO fra haussere ofte taler mot sin hensikt fremfor å fremme et godt case.

Var jeg en av disse nå ville snarest snudd meg rundt for å skaffe dolumentasjon på at storyen er riktig. LOI er beskyttet av taushetsplikt, her påstås det at man kjenner innholdet og hvem som har sagt hva.

Javel, da bør man ha dekning for det.