Magseis - vekstselskap av dimensjoner

Marketwatch
MSEIS 29.09.2018 kl 23:56 13088

Eq ratio på ca 1. Vanvittig prising av et selskap som innehar den beste teknologien innen havbunnsseismikk. Når vil investorene få øynene opp
for dette selskapet. Ledelsen har også et ansvar for å informere om selskapets unike muligheter i et marked som er på vei tilbake.
Luftselskaper som Sbx prises til mange ganger eq, det er på tide at seriøse selskaper også får sin reprising!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
03.10.2018 kl 10:29 5229

Hei Fra Sidelinjen,

Jeg forstår ikke hvorfor dette fokuset på kanselleringen av denne ene LOIen som er beskrevet som en "smaller contract".
Er enig med deg om at dette ikke er positiv informasjon, nesten uavhengig av grunn, men så alvorlig er det vel virkelig ikke?
Det var altså en intensjon fra begge parter om å få til en avtale, dessverre materialiserte det seg ikke, sånt skjer.
Siden den gang har Magseis fått 2 nye kontrakter og en forlengelse i tillegg til en ny LOI i Amerika.

Har du mulighet til å peke på flere negative faktorer rundt Magseis? Jeg er genuint interessert i å høre motargumenter.
Så vidt jeg kan se ser alt av det fundamentale bedre ut nå enn det det gjorde i februar da emisjonen ble fulltegnet for 300MNOK på en kurs på 18 NOK, se de argumentene jeg nevner tidligere i denne tråden.

Stemmer det at argumentene dine for å ikke kjøpe/eie Magseis er:
-Kanskje olje faller (det gjelder alle oljerelaterte aksjer).
-Kanskje det kommer en ny LOI som så ikke blir noe av og aksjen faller 30% (jeg har problemer med å forstå denne.)
-Lav omsetning (enig med deg, dette er en risiko, hvis du tror på det fundamentale i Magseis kommer dette til å ta seg opp).
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 10:33 5223

Den gamle LOIen har vært diskutert før på HO, spekulasjoner er lagt død. Men skjønner at du sliter med å finne noe dritt
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 10:50 5197

2bi, fokuset mitt på den kansellerte LOI'n ligger i at store og seriøse selskaper sitter jevnlig med forhandlinger som er nært forestående kontrakter. Noen blir det noe av, andre blir det ikke. Det er in the name of the game, og mange andre selskaper kunne publisert mange LOI for å kunne sende ut børsmeldinger og skape optimisme rundt selskapets aksjonærer. Ulempen med dette er at LOI like gjerne faller som de består, så det er helt unødvendig å gjøre det, og jeg får dårlige vibber til management som bruker tid på skape oppmerksomhet på denne måten. Fallhøyden blir også stor, fordi de skjønner ikke helt konsekvensen når de da senere blir kansellert. Aksjen har falt 30 % fra mai, begynte dagen etter kanselleringen, og skribenter her inne forstår ikke hvorfor kursen har falt....
Verdt å merke seg er at i samme periode har Oslo Børs dundret på, og nesten alt og alle har gått, mens MSEIS har svimet av.

Volumet er i seg selv ikke noe problem er man langsiktig nok, selv om det vil være en tålmodighetsprøve å både komme seg inn og ut med aksjer. Skulle jeg kjøpt aksjer i denne type selskap hadde det tilsvart flere ukers omsetning, og da drar man kursen unødig opp, på samme måte som man dreper den skal man ut.

Jeg kjenner igjen formuleringene til selskapet på hvilken plass de skal ha i dette markedet, og jeg tror ikke markedet tar dette så godt i mot som de selv guider på. Det må være mer break-through potensiale i dette enn hva teknologien frem til nå har vist, ref de dataene som dagens seismikkselskaper kan hente fra 90 % av de samme områdene. Dette er nisjepreget, og det er helt greit, men jeg synes ledelsen har for mye tomprat, spesielt når man ser det mot ordreinntaket og hvor mye de selv investerer i ny kapasitet. Er troen like sterk som det de guider på for 2019 så burde bestillingene av noder vært det tredobbelte. Jeg sier ikke at selskapet ikke skal klare å tjene penger, men jeg tror ikke omsetningen og resultatene blir sterke nok til at kursen kan gå.
Så kall det gjerne subjektive meninger, og det som er subjektivt for meg, kan være helt irrasjonelt for andre. Jeg skal ikke prate deg ut av caset, du ser ut til å ha tenkt gjennom det godt, men det er noen her inne som kommer med drøye påstander, og det finnes mange storyer på slike som har klart å tømme sparekontoene til mange småinvestorer fordi de trodde ting var sannheter, men så er det egentlig kun haussing.

At Matsern viser til at det har vært diskutert før på HO betyr ikke at det er en sannhet. Her synes jeg påstanden mildt sagt er drøy, og det virker til at forteller man en løgn mange nok ganger så blir til slutt en sannhet. Jeg er ikke ute etter å finne dritt, jeg er ute etter saklig og korrekt info, men det er for mye å be om på MSEIS-trådene, og det vitner om at de som er investert her sitter mest i aksjen grunnet håp, og ikke fakta. Det kan funke, men jeg hadde ikke satt pengene mine i slike caser uten å ha gjort en grundig research på egen hånd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
cinet
03.10.2018 kl 11:19 5164

Sidetante; Er det muuuuulig å bruke så mye tid og krefter på Mseis uten å eie ? Ser at du tok til fornuft og hoppet av PGS, mens leken er god. Fornuftig "klok" avgørelse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 11:19 5201

Skjønner at du har bommet fullstendig på ditt kjøp av PGS og at du skal inn i Magseis. Kan ikke se noen annen grunn til at du skal bruke tid og krefter i MSEIS tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 11:30 5185

«Bommet av kjøp på PGS»??? Inne på 14 kroner, ut på 37.73 i snitt med godt over 2 mill i gevinst. Hvor er bommen?

Jeg kan love på tro og ære at det kommer ikke en krone i retning favorittene til Matsern som er EMGS og MSEIS. Eneste grunnen til at jeg skriver på MSEIS-trådene er fordi han har spammet alt og alle av saklige tråder innen streamere, og fordi vi var mange nok som ble drittlei av det. I mellomtiden har vi tjent store penger på seismikk mens han har «blødd» i sine, så man høster som man sår.

Jeg har flyttet en god del over i BDRILL, tror rigg har mer å hente fremover enn seismikksektoren, derfor er jeg nå ute.
Så for dere som plages av tanten på MSEIS-trådene; her fikk dere grunnen. Vi fire på kontoret har nå «plaget» dere nok, så vi overlater den kommende ferden i MSEIS fullt og holdent til dere. Vi kommer til å følge med, og lover å ikke komme med noen «hva var det jeg sa» eller «dere ble advart» når dere sitter der med fasiten. Blir det som med EMGS så blir 1 MNOK verdt 8 000 kroner etter noen år, og man får i det minste igjen på skatten eller får noen fremførbare underskudd.

Adios
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 11:55 5152

Skryte av gevinster på HO. Jeg trodde ikke at du skulle klare å synke lavere enn du allerede har klart, men der tok jeg altså feil. Hvis jeg skulle skrytet av alle mine doblinger, hadde det blitt så kvalmt at jeg hadde spydd selv. Ingen som hadde trodd på det uansett. Så hvorfor nevne det i det hele tatt. Bare tull

Det har forøvrig ikke eksistert noen saklig tråd om streamer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
03.10.2018 kl 12:08 5136

Fra Sidelinjen,

Takk for et godt innlegg!

Personlig tror jeg ikke det har noe med LOIen at aksjen har falt, tror heller det har med liten interesse for aksjen generelt (lite firma, ukjent teknologi, nisje) og dårligere bunnlinje enn forventet i Q2.
Som en sidenote meldte AKSO også en LOI for Johan Sverdrup fase 2 den 05.04.18, helt annen størrelse så klart men det er altså ikke bare små firma som børsmelder LOI.

Det skal leveres 10 000 nye noder i starten av 2019, i dag finnes det 14 000 totalt.
Synes du ikke det er en ganske sterk økning og viser tro på fremtiden?
Selv om det skulle finnes jobber til flere noder enn de 24 000 må det jo også skaffes crew, logistikk må på plass osv.
Enkel matte vil tilsi at det med 24 000 noder kan være 5 samtidige operasjoner av samme størrelse som det nå er 3 av.
Alt i alt synes jeg dette virker som en kraftig økning og jeg er usikker på hvor mye mer det realistisk sett er mulig å gire opp.
Hvis man skulle 3 doble bestillingen vil man sitte med 44 000 (bestille 30 000 i stedet for 10 000) og vil kunne kjøre ca 9 samtidige operasjoner.
Det virker for meg helt urealistisk å gjennomføre, selv om det skulle finnes jobber, på så kort sikt.
Produksjonskapasitet er også muligens et problem hvis man skal øke ytterligere.

Men det er klart, Magseis har overhode ikke vært riktig investering i 2018, i alle fall ikke så langt.
Jeg tror at det vil snu og har puttet penger på det, vi får se :)

Enig med deg angående haussingen, håper ikke du blir borte fra diskusjonen av den grunn!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
cinet
03.10.2018 kl 12:14 5130

Sidetante; Takker for din fratreden. Registrer at du sier du nå plutselig tok til fornuft - ikke har framtidstro på PGS og trakk deg ut. Håper dere fire på NAV-kontoret (?) holder dere til borr-tråden. ( godt valg fremfor PGS...)
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
really
03.10.2018 kl 12:28 5114

Hold nå opp med idiotien, Masern! Skal du skyte noen så bør du se i speilet. Sidelinjen kommer med saklige synspunkter og gir uttrykk for allmen irritasjon over din håpeløse, hodeløse haussing som sikkert er basert på god forståelse for MSEIS og risiko i streamer markedet. Men den unyanserte fremføringen og skylapper for andre synspunkter gjør at du ødelegger isteden for å styrke MSEIS som case.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
really
03.10.2018 kl 12:29 5256

Skal jeg legge deg til blant idiotiens apostler, cinet? Den der var en god søknad.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 12:43 5242

Det er et par her som jobber iherdig for å tåkelegge alle fornuftige synspunkter om Magseis fremført av andre og undertegnede. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Det begynner å synke inn at det å satse på PGS eller andre streamerselskaper, ikke er spesielt lurt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
03.10.2018 kl 13:37 5194

Magseis prises i allefall lavt. Jeg regnet meg frem til at prisen var lav når den lå på 20. JEG spør meg nå hvorfor vil ikke markedet verdsette dette selskapet mer enn det gjør. Ikke engang akrobatene (fredly blytsad spetalen med venner) vil gå inn å trikse og mikse
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Vikusen
03.10.2018 kl 14:07 5170

Om 1 måned "Q3" så rykker den til opp mot 19kr. Så får vi se om den holder seg der!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
03.10.2018 kl 19:00 5823

2bi, jeg håper du med din ydmyke og nysgjerrige fremtoning lykkes med investeringen i MSEIS.
LOI med skjulte motparter og kanselleringer som ikke avslører hvem som har forlat bordet er det jeg mener er en uheldig konsekvens av LOI. Det er historikk på selskaper som har meldt mer enn det de har hatt dekning for, f.eks Fast i sin tid. AKSO meldte en LOI på installasjon med kjent motpart, det er noen hakk mer troverdig. (Igjen, en subjektiv mening)

Jeg er enig i at MSEIS satser greit nå i forhold til hva de hadde av noder for et år siden, men man må ta i betraktning at de har vært på børs noen år nå, og hatt ambisjon om å vokse. De proffe selskapene har kapasiteten den dagen behovet er der fordi de har turt å satse i forkant, der mener jeg MSEIS har vært for passive.
Dette er blant annet grunnen til at jeg heller investerer i BDRILL; de har bygd kapasitet mens andre var negative eller ikke hadde cash til det, og kan slippe inn riggene når kontraktsvilkårene er gode nok. Samtidig er min erfaring at seismikk er først ute (check, den teorien har holdt, derfor tok jeg bettet, satset og vant). Kan være mer å hente, men det største draget er unnagjort.

Skulle jeg dog valgt å bli værende i seismikk, hadde jeg fortsatt kun holdt på PGS som aksje. Historikken viser at den har den beste betaen, og det har blitt bevist nok en i dette oppsvinget. De som ikke har gått til nå, de har jeg ikke tro på. Dette gjelder da også MSEIS for min del. Det er ikke mange investorer som sitter og leter i markedet etter seismikkselskaper nå, det skjedde for et år siden. Neste posisjonering er drilling, deretter subsea.

Flott at Matsern har doblet mange ganger, og du har helt rett i at ingen ville ha trodd deg hvis du skrev om det. Du har tatt skamfeil nå et år, både hva angår oljeprisutvikling og hvilke selskaper man skal eie og ikke minst ikke eie, og alle som kan matte vet da at du er nærmere halvering enn dobling. Lenge leve misunnelsen, og ja, vi holder nok et lokalt NAV-kontor godt fundet med våre overskudd, men ikke før den dagen vi tar verdiene ut av investeringsselskapet. Ingen vits å skatte mer enn nødvendig og ha pengene stående på bok.

Så mye for denne gang, og hvis vi skal se på nye muligheter for dobling (ikke halvering), så har jeg nå følgende i porteføljen av aksjer på Oslo Børs:
BDRILL: snitt 33
Targovax: snitt 11.2
Nano: snitt 51

Ute av PGS og AKSO, setter mer inn i hedgefond og posisjonerer meg for mer turbulens neste tre årene.





Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 21:04 5761

Regel nummer 1. Aldri invester i selskaper som du ikke skjønner noe av. I den båsen kan du putte Targovax og Nano, hvis du ikke er professor i kjemi, kreftlege o.l. En dårlig test og selskapet kan være null verdt på en dag, ren lotto.

Når det gjelder Borr Drilling, er det akkurat samme story der som med PGS, kanskje enda verre. "når kontraktsvilkårene er gode nok" sier du. Ekstremhausset aksje i et marked med vill ovrkapasitet. Men når gullgutten Trøym starter riggselskap, da jubler og klapper beundrende analytikere og investorer. Helt absurd, må bare le av det hele. Oljeselskapene vet hvor de skal drille, de har hamstret billig PGS-seismikk i flere år. Så hvorfor har ikke drilling tatt av med høyere oljepriser, det må du spørre deg om. Og hvorfor er havbunnseismikk på vei opp selv om oljeselskapene er proppet med PGS-data.

Jeg tror oljeselskapene rett og slett må de-riske, de må tenke 10-15-20 år frem i tid. Der inngår det scenarier med oljepris på 20-30 dollar. De må drille forsiktig, kun der de vet med stor sikkerhet at de vil finne olje, nok olje til at det blir lønnsomt. For å kunne gjøre det, må de kjøpe havbunnseismikk og tenke nytt med nye letemodeller.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
04.10.2018 kl 09:01 5652

Mange takk Fra Sidelinjen!

Enig med deg angående LOI, selv om jeg tror du legger mer vekt på det kursmessig enn det jeg gjør.

Helt siden jeg kom inn i Magseis har det vært noder på lager, det er først nå i Q3 som alle er i drift og dermed utsolgt.
Hvis de hadde produsert flere noder tidligere hadde det vært enda flere noder på lager, det er jo ikke god butikk, isolert sett.
Nye noder kommer i starten av 2019. 2 av de 3 operasjonene som kjører nå blir ferdig i Q4 og nodene blir dermed frigitt.
Den siste operasjonen blir vel ferdig i Q1 2019, den for Saudi Armaco, men den tror jeg det er ganske stor sjanse for at blir forlenget (se Q&A på Q2 presentasjonen hvor det blir spurt om dette).
Alt i alt er jeg ganske fornøyd med antall noder, og dermed operasjoner, Magseis kan kjøre nå og fremover inn i 2019.

De som ikke har sett Q2 presentasjonen burde gjøre det, opptaket kan sees her:
https://events.webcast.no/viewer-registration/EFL6if5KjPQEFj4J48Or/

Lykke til med porteføljen din!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
04.10.2018 kl 09:24 5625

Takk for det 2bi!

Alt er jo som understreket subjektive vurderinger, og i min verden er det ikke noe rett og galt her, men bare et spørsmål om hvilke signaler man SELV mener at dette gir.
Og du understreker også et poeng med det du skriver om kapasitet, som egentlig også er min argumentasjon for at jeg ikke vil inn i selskapet; de ville hatt noder på lager hadde de bestilt mer tidligere fordi det ikke har vært nok arbeid for de. Og det er, igjen i min verden, bekreftelsen på at etterspørselen etter denne typen tjenester ikke er så stor som den bør være til at oppsiden er attraktiv nok. Håper historien viser det annerledes, og at du kan få en god reise i MSEIS.

NANO steg 10 % i går, og nye 10 % i dag (foreløpig), så jeg er foreløpig tilfreds med å ha vektet ned oljeservice og reallokert inn i andre aksjer på Oslo Børs.
Dog har jeg kun 10 % av midlene på Oslo Børs, jeg er godt spredt i mine plasseringer, og har mesteparten i markeder som eiendom, private equity og hedgefond. Jeg liker å følge Yale-modellen, og er mer enn happy hvis porteføljen i snitt stiger med 10 % i året. Enkeltaksjer blir derfor litt krydder på siden, og risk / reward er definitivt høyest her. Mange som fikk seg en smekk i NHY i går, og videre i dag, så til og med det som mange oppfatter som "trygt" kan smelle i blant. Håper du også har spredd investeringene dine over flere sektorer og aktivaklasser, det er det som står seg best over tid, selv om du kanskje går glipp av en kule i blant på børs. Men av og til smeller de også, så det er viktig å ikke gå all in i et enkelt case, det avstedkommer av og til en stahet og skylapper for realiteter. Det er ikke bra!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
really
04.10.2018 kl 10:15 5592

Dette er blitt en mye bedre tråd etter at jeg stengte av matsern, takket være bi2 og Sidelinjen. Reflekterte betraktninger er det godt å lese.

Selv om jeg er enig i det du skriver om allokering, Sidelinjen, er jeg nok mer optimistisk på vegne av Mags enn du er. Årsaken er at de har hatt såpass god inntjening på en operasjon at de har forsvart børsverdien med den. Og det mens oljebransjen har ligget i stabilt sideleie og andre innen seismikk har tapt store penger.

Når de nå trapper opp virksomheten og har tatt store kostnader i Q2 for å bemanne opp og lære opp personell til nye operasjoner bør det være lagt et grunnlag for solid inntjening fremover som vil materialisere seg de nærmeste kvartalene. Og er kostnaden redusert såpass som det hevdes vil de være konkurransedyktig på flere typer oppdrag, ikke bare der de tradisjonelt har vært best. I et oljemarked i vekst bør det gi flere og bedre oppdrag med marginer som i hvert fall ikke ligger lavere enn det de hadde i 2018.

Samtidig ser jeg risikoen, de er sårbare med få operasjoner, lite kapasitet på management og, aksjen har for liten omsetning til å gå inn med mellomstore beløp. Beløp som er store nok til å kunne kreve en styreplass er en annen sak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
04.10.2018 kl 10:16 5587

Ja men hvis etterspørselen allerede hadde vært der hadde jo også kursen til Magseis vært et helt annet sted enn det den er nå.
Som du nevnte tidligere må man være inne før bølgen, nytter ikke å kjøpe seg inn på topp.
Dersom oljen ikke kollapser og etterspørslene etter OBS øker som Magseis selv mener kommer til å skje og som det virker som resten av industrien også mener tror jeg Magseis er fantastisk posisjonert.

Klart det er subjektivt, det som gjør det spennende å diskutere dette!

Hyggelig å høre at det går bra med investeringene dine, alltid gøy når man får sånne økninger som merkes i løpet av en dag eller 2!
For meg virker legemiddel/medisin aksjer helt som lotto, enten går studie/forskning/godkjenning bra og aksjen stiger eller så går det dårlig og aksjen går rett ned.
Men jeg regner med at du har satt deg bedre inn i det enn det jeg har, det er i alle fall ikke for nybegynnere de greiene der.

Jeg er en entusiastisk hobbyinvestor med et par månedslønner i Magseis, nok til at det merkes begge veier men ikke sånn at det blir havegrøt og vann hvis aksjen går i 0.
Totalt har jeg 33% på forskjellige enkeltaksjer på Oslo børs og resten i globale indexfond.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
04.10.2018 kl 10:35 5565

Tusen takk really!

Jeg er enig med deg, både når det gjelder det positive og det negative, det er definitivt risiko her.

Er det noen som har noen formening om resultat Q3?
Vil noen av inntektene fra de operasjonene som kjører nå blir ført i Q3 resultat?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 15:55 5496

I Q3 har det som kan krype og gå vært i arbeid. Hvis ikke noe har skjedd underveis med operasjonene, forventer jeg ATH inntekter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
08.10.2018 kl 07:01 5366

Eneste bevegelse på topp 50 er plass 49 som selger 2250 aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
08.10.2018 kl 07:05 5354

Mseis skal nå også selge noder.

Omsetningen i 2019 skal dobles fra 100 musd i -18 til 190-210 musd i -19
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
omans
08.10.2018 kl 07:28 5319

08/10-2018 07:00:02: (MSEIS) Magseis ASA: Awarded landmark contract for sale of 17,000 ocean bottom seismic nodes
Magseis ASA ("Magseis" or the "Company") is pleased to announce a Letter of
Intent ("LOI") with BGP Offshore, China National Petroleum Corporation ("CNPC")
for the sale of 17,000 MASS I ocean bottom seismic nodes and four MASS Modular
handling systems. The seismic equipment will be delivered in several batches
beginning in Q1 2019 through Q3 2019.
The LOI is conditional to obtaining necessary export licenses and signed Sales
Agreement between Magseis and BGP Offshore appointed company.
Per Christian Grytnes, CEO comments: "We are delighted to be selected as the
seismic node technology provider to BGP Offshore. The selection is yet another
confirmation of the attractiveness of the Magseis technology and demonstrates
the competitiveness of Magseis nodes in a wide range of seismic markets
including shallow water/transition zones. The Sales Agreement for the MASS I
ocean bottom seismic nodes add further flexibility and diversification to the
Magseis business model which includes full scale operations of seismic node
surveys, lease of nodes and sale of nodes. Magseis continues its program to
build node capacity for expanded operations in 2019 and 2020."
Magseis maintain its revenue guidance for 2018 of USD 100 million and issue its
revenue guidance range for 2019 of USD 190 to 210 million.
***
This information is subject of the disclosure requirements according to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act
Magseis ASA
Magseis is a rapidly growing Norwegian geophysical company providing ocean
bottom seismic ("OBS") acquisition. The Company's proprietary Marine Autonomous
Seismic System ("MASS") enables highly cost-efficient acquisition and delivers
superior data quality. The Company is headquartered in Oslo, Norway and has
offices in Norway, Sweden, the United States and Singapore. For further
information, please contact:
Per Christian Grytnes,
CEO Tel: +47 48 21 48 21
Email: pc.grytnes@magseis.com
Tom Henrik Sundby,
CFO Tel: +47 47 75 44 15
Email: tom.sundby@magseis.com
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
cracker jack
08.10.2018 kl 07:35 5298

Om man konservativt legger inn marginer på 20 %, så bør vel MSEIS i 2019 ha en MCAP på 3-4 mrd. 17000 noder skal altså leveres og blir den desidert største operasjonen. Blir nok en fin dag dette.........
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
joachim05
08.10.2018 kl 07:36 5294

Den der kom litt uventet inn fra sidelinjen.
Mate konkurrentene med noder?
Her bør de ha fått uforskammet godt betalt for nodene sine når de i praksis selger halve butikken...
Håper vi får en snarlig utfyllende info om dette stuntet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
08.10.2018 kl 07:42 5269

Dette er mass 1.
De selger den gamle batterikapasiteten og sitter med de nye nodene selv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
joachim05
08.10.2018 kl 07:48 5257

Når det drar seg til ift. etterspørsel, så er det ANTALL noder som betyr noe. Vi vet alle hvor lang tid det tar å bygge 17000 noder... Det er ikke gjort over natta...
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 08:07 5220

Hele systemet til Magseis er patentert, så her blir det prosenter av BGP sine inntekter eller en fast årlig lisens i tillegg til salgssummen.

Businessmodellen utvides med et element og guding for 2019 blir opp mot $210 millioner!

«Magseis business model which includes full scale operations of seismic node surveys, lease of nodes and sale of nodes. Magseis continues its program to build node capacity for expanded operations in 2019 and 2020."
Magseis maintain its revenue guidance for 2018 of USD 100 million and issue its revenue guidance range for 2019 of USD 190 to 210 million».
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 08:16 5196

Minner om at Sectrum er verdsatt til over tre milliarder på børsen med mindre årlige inntekter enn Magseis, hvis man legger 2019 guidingen til Magseis til grunn. Spectrum hadde usd 117 mill inntekter i 2017 og har i underkant av 100 mill usd YTD 2018.

Så hvorfor prises Magseis til 1,2 milliarder og Spectrum til 3,2 milliarder på børsen. Det betyr at Magseis skal dobles og mer enn det eller at Spectrum skal halveres på børsen

Magseis guider dobling av inntektene i 2019!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
joachim05
08.10.2018 kl 08:20 5164

Nei, det ville garantert stått i børsmeldingen dersom de forpliktet seg til å betale utover oppgjøret for nodene.
Spørsmålet er hvor mye av de 200MUSD som utgjør salget av nodene? Begynner de største å bli utolmodige, og vil ha kontantutbytte for salg av deler av butikken?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 08:52 5109

De selger jo ikke patentet sitt, da hadde det vært overskriften. Detaljene kommer når/hvis avtalen blir underskrevet
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
2bi
08.10.2018 kl 09:02 5077

Hei joachim05,

Se på Q2 presentasjonen til Magseis, ledelsen er stålbull på OBS markedet i 2019 og mener det kommer til å bli globalt underskudd av OBS noder.
Stoler man noe som helst på ledelsen er denne meldingen gode nyheter.
De ville ikke solgt kapasitet som de mener de kunne leid ut til gode priser neste år hvis de ikke fikk en god handel.

For å sette handelen i perspektiv, Magseis har nå 14 000 noder totalt.
Alle er MASS 1, neste år kommer MASS 3 så med denne handelen vil hele inventory til Magseis være nye MASS 3 noder i løpet av neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
08.10.2018 kl 09:12 5055

Spot on.
Om de har fått en pris som matcher bygging av de nye nodene, så har de fornyelse av teknologien uten å sette av penger..
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
PetroMonkey
08.10.2018 kl 09:33 5009

Det med å maskinere flere noder fort er ikke komplisert, hvor mangen CNC maskiner har du i swing kan lett mangen dobles med bruk av flere leverandører.

Atom Klokkene ..... der har du utfordringen. Men det igjen på en måte er å bare skrur opp produksjons linjene. Klokke produsenten vil nok få dette til uten stor problemer vil jeg tro. Og klokkene er ganske bra nå som jeg sa tidligere.

Dette er en gedigent tillits erklæring til MSEIS system som jeg har også sagt mangen ganger tidligere er ganske smart og det beste av det jeg har sett i havbunnsseismikk.

InApril vil også selge noder og system, men så langt som jeg vet har ikke de solgte noe.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
really
08.10.2018 kl 10:17 4914

Merkelig politikk om de mener alvor med at nodene er den sentrale teknologien. Her setter de opp en konkurrent over natta.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 10:27 4880

Magseis har samarbeidet tett med BGP i flere år. Blir spennende når detaljene i kontrakten legges frem. Gratulerer til dere som sammen med meg tror på Magseis-papiret på OSE.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Vikusen
08.10.2018 kl 10:43 4826

Endelig får vi igjen litt igjen etter alle kvakksalverene som baisset her inne. Holder den seg i 18-19kr så er den langt over 20kr på Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.10.2018 kl 10:50 4808

Det er overhode ingen grunn til at spectrum skal være mer enn dobbelt så mye verdt som Magseis.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare