Natto - veien videre

livsstil
NATTO 07.12.2020 kl 11:14 27420

Må vi vente helt til Q4 tallene i februar før vi får noe bevegelse i kursen? Jeg hadde forventet noe mer konkret informasjon når det nye produktet er klar for lansering, i utganspunktet var det lovet i Q3. Skjønner at ting kan bli forsinket i disse tider, men når vi bommer kvartal etter kvartal er det ikke bra. At kursen har klistret seg fast på kr. 18,00 for så være, men det er jo bare et resultat av taushet og at det er svært liten likviditet i aksjen.
Det virker ikke som at det er sammenfallende interesser fra management og aksjonærene, jeg tror de fleste av oss hadde satt pris på å blitt noe mer oppdatert om hva som skjer eller hva som blir utsatt/forsinket.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
23.12.2020 kl 12:15 8409

livsstil skrev Innlegget er slettet

I mange år er kursen blitt manipulert, og det fortsetter. Hvorfor er ikke dette blitt sjekket ut av OSE?
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
23.12.2020 kl 11:45 8325

Ser ikke bort fra at enkelte selger med tap (selv om aksjen har steget mye i år) for å få fratrekk på skatten. Vi hadde store volumer tidligere i år på kr. 19-22, og en del sitter da med tap.
Kan være en av grunnene ti at det for tiden dukker opp selgere på 18-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
22.12.2020 kl 11:41 8440

Computum.
Har du mulighet for å sjekke om Carnagie eier aksjer i din liste ?
Jeg tror de har og står for mye av denne dumpingen og pressing av kursen i sumpen rundt 18kr.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Computum
22.12.2020 kl 11:16 8414

"vet ikke hvordan et børsnotert selskap skal drives"

Jo, det vet de absolutt. Og de gjør det meget godt for tiden.
Ledelsen i et selskap skal ikke ha fokus på børskursen. Eneste situasjon kursen har betydning er om selskapet trenger tilførsel av risikovillig kapital, eller om selskapet skal selges.
Det er markedet som bestemmer aksjekursen. Og aksjekursen vil, før eller siden, avspeile verdiene i selskapet. Og det er det verdt å vente på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
22.12.2020 kl 10:52 8402


Innsidekjøp, mer offensiv IR, nye aksjonærer inn, nyttårsforsetter til aksjonærene, glem det. Den arrogante ledelsen vet ikke hvordan et børsnotert selskap skal drives. De har ikke kompetansen på det. Kanskje mye vil forandres nå som Kappa har kjøpt seg inn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
22.12.2020 kl 10:08 8396

Jada, de store øker og det er jo bare tragisk å se hvordan kursen utvikler seg for hver dag (dog på lave volum). Styret og ledlesen er glade i opsjoner (gave fra aksjonærene), mens de er ganske fraværende når det gjelder innsidekjøp over børs. Hvorfor kan ikke selskapet benytte et par millioner til å kjøpe på dagens kurs. Ja, det kan være at man sitter i en posisjon man ikke kan kjøpe, men det finnes alltid perioder man er fristilt. Det skyldes ene og alene at man gir f... i kursutviklingen og man sier hele tiden langsiktighet bla bla bla.Jeg håper ledelsen har noen klare nyttårsforsetter som bl.a. å ha en mye mer offensiv IR strategi, både til dagens aksjonærer , men også selge storyen til potensielt nye aksjonærer. Det er lov å håpe, men jeg er redd for at jeg blir skuffet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
22.12.2020 kl 08:59 8399

Ser nå at AVANZA BANK AB og SVENSKA HANDELSBANKEN AB har økt med hhv 45k og 37k før helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Herman*
21.12.2020 kl 16:45 8466

Tror ikke jeg skal skryte på meg noen stor suksess de siste ukene, men de siste seks mnd har vært fantastiske. Produktlanseringen er utsatt fordi de ikke klarte å ferdigstille de kliniske studiene grunnet covid19. Det er jo bare et tidsspørsmål, men kjedelig å vente selvsagt. Da jeg som nevnt har gjort det greit i høst, skal jeg klare å takle gode nyheter i Natto. Aksjonærene fortjener virkelig en opptur, og etterhvert må det skje noe med selskapets IR strategi som gjør at selskapets aksjonærer ikke dør av kjedsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Computum
21.12.2020 kl 16:30 8451

Kanskje vi snart har Herman tilbake igjen etter at han har dobblet pengene i olje på bare noen uker? Modig trekk som jeg personlig aldri ville våget meg på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
21.12.2020 kl 11:50 8499

Troll-Leif, både under Q1 og Q2 presentasjonen ble det nevnt at det skulle lanseres nytt produkt i løpet av Q3. Det tror jeg mange med meg kan bekrefte. Når har vi snart unnagjort Q4 og ingenting er skjedd. Jeg aksepterer forsinkelser, men de kan ikke skylde på at dette ikke er sagt for det er direkte løgn. Når du har meddelt markedet at det er en forventning at et produkt skal lanseres, så er det like viktig at man redegjør for hvorfor det er forsinket og når det kan forventes at det blir lansert. Barneskolepesum hvis man har skikkelig forretningsmoral. Det er ingen som sier at de skal pøse ut meldinger i hytt og pine, men en viss balanse hadde vært bra, spesielt i år som er Natto sitt beste år noensinne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
21.12.2020 kl 11:20 8491

Du skriver: "Husker ikke hvem som postet dette, det var noe sånt, Ramsøy hadde aldri nevnt at de skulle lansere nytt produkt.
Merkelig at de ikke husker noen ting som blir nevnt ved tidligere anledninger."

Jeg klarte ikke å dy meg, men når folk klager at selskapet ikke sender ut børsmeldinger, ikke klarer å følge med og huske hva selskapet børsmelder, så kan man virkelig begynne å lure. Dette er sendt ut i en egnen børsmelding 24.juni 2020, les meldingene selskapet sender, så skjønner du kanskje mer du også.
24. jun. 2020 — -PüR® high concentrate Omega-3s and MenaQ7® PharmaPure MK-7 ... KD Pharma er VERDENS STØRSTE PRODUSENT av omega-3.

https://www.kdpharmagroup.com/en/kdpharma/kd-pur-technology

Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Computum
21.12.2020 kl 11:09 8478

Noen selger og noen kjøper. Men topp50 øker 62.666 på siste oppdatering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 11:04 8444

Dette skjer jo månd etter månd. Jeg er lurer på om det er samme mann som både selger og kjøper for å holde kursen nede. kan dette være lovlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
21.12.2020 kl 10:36 8436

Nok en dag med start på 18,80 så blir solgt ned til kr. 18,00 Det er tydligvis noen som ikke vil at den skal gå høyere, dette er et spill som har pågått de siste måneder etter at Kappa viste sin interesse. Når vi har sett dette så lenge er det ikke lenger noe tvil om at dette er en bevisst handling, men naturligvis vanskelig å bevise. Vi er vel snart nede på 17-tallet igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Computum
18.12.2020 kl 10:37 8692

Det kan se ut som salgspresset letter litt nå. Men lite interessant å følge kursen fra dag til dag. Her må det komme volum før det blir fest.
Tror det vil lønne seg å ha litt tålmodighet her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
18.12.2020 kl 09:53 8700

Merkelige greier. Plutselig i går og i dag, så skulle kursen oppover, og volumet stiger kraftig.
Men hvem begynte plutselig å kjøpe, og hvem på liv og død må selge og holde kursen nede.
Blir litt spørsmål av dette og kanskje ikke mye svar, men det skjer da noe.
Kanskje kommer Nissen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
18.12.2020 kl 09:03 8726

Noen er tydligvis ivrige på å holde kursen nede, når det i åpningen selges for kr. 19,00 så man selge på kr. 18,30....
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
17.12.2020 kl 14:43 8874

Men det skal nok litt krutt til å få løst sperren på 18,40/15,50, her fylles det stadig på med nye aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
livsstil
17.12.2020 kl 13:56 14814

Helt naturlig at Natto korrigerer oppover når den har falt til kr. 17,00. Dessuten har det endelig blitt litt omsetning igjen og da stiger kursen. Veldig bra at det blir litt fart i omsetningen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Svensson1
17.12.2020 kl 13:53 14810

After a period of low volume and quite weak price we now see high volume and increasing price today.
Any idea what is driving this?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
livsstil
17.12.2020 kl 13:01 14862

Natto har guidet at de skal ha 350 mill. i omsetning med 20% EBITDA i 2022. Basert på disse tallene bør en fair kurs være rundt kr. 43,- og da er dagens kurs billig. Kjetil er en nøktern person og jeg tror absolutt de vil klare det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
17.12.2020 kl 12:31 14889


Har du sett noen kursdrivende meldinger den siste tiden, eller de siste årene? (bortsett fra Kappa sitt bud) Som du selv skriver, markedet bestemmer. Markedet har dessverre ikke troen, og det er pga holdningen til ledelsen/styret.

'Vi venter på en avklaring som har tatt lenger tid enn noen hadde ventet. Men den kan komme når som helst '
Den kommer ikke med det første.

Husker ikke hvem som postet dette, det var noe sånt, Ramsøy hadde aldri nevnt at de skulle lansere nytt produkt.
Merkelig at de ikke husker noen ting som blir nevnt ved tidligere anledninger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
17.12.2020 kl 11:20 14963

"En kan ikke si at NATTO er billig, når det ikke meldes noen ting."

????????????????????????
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
17.12.2020 kl 11:17 14970

Da er du godt oppe på topp50. Jo, det er litt frustrerende å se kursutviklingen om dagen. Men det er markedet som bestemmer prisen. Ikke selskapet.
Vi ser lignende utvikling i andre selskaper som har produkter i markedet og sterk vekst. Men som blir neglisjert av aksjemarkedet til fordel for mer risikofyllte prosjekter.
Vi venter på en avklaring som har tatt lenger tid enn noen hadde ventet. Men den kan komme når som helst. Og med et veldrevet selskap i sterk vekst og økende overskudd er det bare et spørsmål om tid når dette også vil gjenspeile seg i kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
17.12.2020 kl 11:06 14980


livsstil, meget godt skrevet. For meg fremstår fremdeles NATTO som et tulleselskap med en elendig kompetanse utad til markedet. Hvorfor selskapet ikke er mer på hugget, fremstår som en gåte. En kan ikke si at NATTO er billig, når det ikke meldes noen ting.

Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
livsstil
17.12.2020 kl 10:08 15018

Det er bare trist å være Natto aksjonær om dagen, synd vi ikke får ta del det fine drivet som er i markedet om dagen. Men det er tyst fra ledelsen, nesten ikke likviditet i aksjen og kursen faller og faller. Det skal godt gjøres å misbruke et papir mer enn det som skjer med Natto aksjen om dagen. Vi kan godt krangle om hvem sin skyld dette er, men markedet har dessverre alltid rett og da får aksjen som (u)fortjent. Jeg tviler ikke på at Q4 blir bra og at 2020 blir et meget bra og lønnsomt år det er derfor dette blir ekstra frustrende. Ja, man kan godt si at kursen vil komme, for oss som har fulgt denne aksjen i mange år så har vi sagt det samme år etter år. Når vi nå virkelig har et økonomisk gjennombrudd så burde selskapet vært mye mer offensive. De kan hvis de vil, det fikk vi bekreftet når Kappa la inn bud. Da var det ikke måte på hvor de reagerte med positive meldinger, hvorfor er dette stoppet helt opp?
Sorry, men dette er ikke å bli klok av, bare irritert. Jeg har defintivt ikke mistet troen og har økt beholdningen med 70 000 aksjer, men jeg forventer nå at det tas grep fra ledelsen. Vi må kunne forvente at de snart presenter en strategi hvordan de skal drive selskapet videre. Inntil videre så får vi bare knabbe til oss billige aksjer fra aksjonærer som har mistet tålmodigheten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
NeitilHijab
16.12.2020 kl 14:28 15181

The Guardian hadde en artikkel om vitamin k i juni 2020, avisen har ett kjempe stort nedslagsfelt, her er det mange som kommer til å få opp øynene.

Vet også at NattoPharma har ett meget godt samarbeid med Universitetet i Maastrichs, NattoPharma har tidligere levert gratis K2 (MenaQ7) til forskning hit, avtalen ble fornyet 1.12.2020

Google oversettelse, fra artikkelen i The Guardian:

Pasienter som har dødd eller blitt innlagt på intensivbehandling med Covid-19 har vist seg å være mangelfulle i et vitamin som finnes i spinat, egg og harde og blå oster, noe som gir håp om at kostholdsendring kan være en del av svaret på å bekjempe sykdom.

Forskere som studerer pasienter som ble innlagt på Canisius Wilhelmina sykehus i den nederlandske byen Nijmegen, har utvist fordelene med vitamin K etter å ha oppdaget en kobling mellom mangel og de verste resultatene av coronavirus.

Covid-19 forårsaker blodkoagulering og fører til nedbrytning av elastiske fibre i lungene. K-vitamin, som blir inntatt gjennom mat og absorbert i mage-tarmkanalen, er nøkkelen til produksjonen av proteiner som regulerer koagulering og kan beskytte mot lungesykdom.

De nederlandske forskerne søker nå finansiering til en klinisk studie, men Dr. Rob Janssen, en forsker som jobber med prosjektet, sa at i lys av de første funnene ville han oppmuntre til et sunt inntak av vitamin K, bortsett fra de som hadde blodfortynnende medisiner. som warfarin.

Han sa: “Vi er i en forferdelig, fryktelig situasjon i verden. Vi har et inngrep som ikke har noen bivirkninger, enda mindre enn en placebo. Det er ett hoved unntak: personer som bruker medisiner mot koagulering. Det er helt trygt hos andre mennesker.

“Mitt råd vil være å ta disse K-vitamin-tilskuddene. Selv om det ikke hjelper mot alvorlig Covid-19, er det bra for blodårene, beinene og sannsynligvis også for lungene. ”

Janssen la til: “Vi har [vitamin] K1 og K2. K1 er i spinat, brokkoli, grønne grønnsaker, blåbær, alle typer frukt og grønnsaker. K2 absorberes bedre av kroppen. Det er i nederlandsk ost, må jeg si, og fransk ost også. ”

En japansk delikatesse av fermenterte soyabønner kalt natto er spesielt høy i den andre typen vitamin K, og det kan være grunn til ytterligere studier på helsemessige fordeler, sa Janssen.

“Jeg har jobbet med en japansk forsker i London, og hun sa det var oppsiktsvekkende at i regionene i Japan der de spiser mye natto, er det ikke en eneste person som dør av Covid-19; så det er noe å dykke inn i, vil jeg si. ”

Forskningen, som ble utført i samarbeid med Cardiovascular Research Institute Maastricht, et av Europas største institutter for hjerte- og karsykdommer, studerte 134 pasienter innlagt på sykehus for Covid-19 mellom 12. mars og 11. april, sammen med en kontrollgruppe på 184 pasienter med alder som gjorde ikke har sykdommen.

Jona Walk, en annen forsker på studien, som ble sendt inn til fagfellevurdering på fredag, sa: "Vi ønsker å ta veldig syke Covid-19 pasienter og randomisere slik at de får placebo eller vitamin K, som er veldig trygt å bruke i befolkningen generelt. Vi ønsker å gi vitamin K i en betydelig høy nok dose til at vi virkelig vil aktivere [proteinet] som er så viktig for å beskytte lungene, og sjekke om det er trygt. ”

https://www.theguardian.com/science/2020/jun/05/vitamin-k-could-help-fight-coronavirus-study-suggests

Se også her:
https://www.nattopharma.com/vit-k2-deficiency-link-to-covid-19-mortality-explained-new-paper/

1.12.2020, 09:18 · Cision
NattoPharma ASA: NATTOPHARMA & CARDIOVASCULAR RESEARCH INSTITUTE MAASTRICHT RENEW LONG-STANDING VITAMIN K2 RESEARCH PARTNERSHIP
Renewed five-year commitment kicks-off with research project that aims to verify severe vitamin K deficiency in COVID-19 patients and to demonstrate that vitamin K2 may provide a novel solution for optimizing vascular health.
OSLO (1 DECEMBER 2020) - In 2006, NattoPharma began a research partnership with the University of Maastricht, the Netherlands, the distinguished group that continues to lead the exploration of K2 discovery and its role in improving human health. This has resulted in many successes, such as partnership in the Horizon 2020 EU ITN grants EVOluTION and INTRICARE and commercial success for NattoPharma products improving human health.

This renewed five-year commitment will kick-off with a research project that aims to demonstrate that vitamin K2 provides a novel solution for restoring vascular health in patients and optimizing vascular function in a healthy population.

"Our work with Maastricht has helped us not only create the Vitamin K2 category but also to keep NattoPharma on the front line of research and development. The discoveries from research continue to confirm that an adequate level of K2 guides calcium to where you need it - in your bones and teeth, and away from your arteries and blood vessels where calcification makes them stiff," says NattoPharma CEO Kjetil Ramsøy.

"The work conducted in collaboration with NattoPharma will provide further research into the role of vitamin K2 concerning calcium metabolism, impacting various aspects of our health," says Prof. Schurgers, Professor of Biochemistry of Vascular Calcification and Vice-Chair of Biochemistry at the Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM), Maastricht University. "There is great potential in learning how these mechanisms impact cardiovascular health, but also the implications for other systems, such as bone, cartilage, brain, and pulmonary health."

A recent significant discovery linked a better vitamin K-status in COVID-19 patients to better outcomes. NattoPharma is excited to support this new research project that will further explore these findings, examining the severity of vitamin K deficiency in COVID-19 patients and investigating the role of vitamin K2 for vascular health protection in the post-COVID-19 world.

"The first study represented an amazing finding, linking poor vitamin K status on COVID patients with poor prognosis," explains Prof. Schurgers, co-author of the study. "While we do not suggest vitamin K2 is a treatment for COVID-19, we expect this next stage of research may confirm that vitamin K2 could provide a novel solution for optimizing vascular health. Vascular health is important as this system needs to supply and support other organs, thereby improving outcomes for patients with comorbidities."

NattoPharma's market-leading branded ingredient, MenaQ7®, has been the source material for all clinical trials studying vitamin K2 since 2006 when collaboration with Maastricht University began.

"We are grateful for our long and productive relationship with Maastricht and excited for future discoveries so we can continue translating it into products that serve the estimated 97% of the population eating a modern diet that is deficient of this critical vitamin," says Ramsøy.

***

About NattoPharma and MenaQ7®

NattoPharma ASA, based in Norway, is the supplement industry world leader in vitamin K2 research and development. NattoPharma is the exclusive international supplier of MenaQ7® Vitamin K2 as MK-7, the best-documented vitamin K2 as menaquinone-7 (MK-7) with guaranteed actives and stability, clinical substantiation, and international patents granted and pending; and now MenaQ7® Full Spectrum, which delivers menaquinones 6, 7, and 9. The company has a multi-year research and development program to substantiate and discover the health benefits of Vitamin K2 for applications in the marketplace for functional food and dietary supplements, in addition to exclusive access to the research efforts of its pharmaceutical arm, Kaydence Pharma AS (est. 2017), outside of the pharmaceutical domain. With a global presence, the company established its North American subsidiary, NattoPharma USA, Inc., in Edison, NJ, and NattoPharma R&D Ltd. in Cyprus. For more information, visit www.nattopharma.com or www.menaq7.com.

***

For more information, please contact:

Kate Quackenbush, Director of Communications

Telephone : +1 609-643-0749 x 220

Email : kate.quackenbush@nattopharma.com

https://news.cision.com/nattopharma-asa/r/nattopharma---cardiovascular-research-institute-maastricht-renew-long-standing-vitamin-k2-research-p,c3246763

https://mb.cision.com/Main/2037/3246763/1342376.pdf


Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
16.12.2020 kl 13:26 15232

Ja, NATTO er ingen "folkeaksje". De 12% av aksjene som er på småinvestorers hender overføres litt etter litt til topp50. Om du synes kursen er lav, er det bare å kjøpe. For før eller senere vil den bli riktig priset.
Resultatene taler for seg, med sterk vekst kvartal etter kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
16.12.2020 kl 13:18 15233


Aksjekursen og omsetningen er som på en kirkegård.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2020 kl 01:27 15434

helt riktig computertom. andre holder seg langt unna makkverket. har tilgode og se de store gutta i natto. hva tror dere vil skje med den flotte ledelsen fremover???? koser meg nå som kappas har kjøpt seg opp igjen. kan tro ledelsen flyr rundt som hodeløse høns, d samme gjør nok loversen.
ha en trendi natt uten makkverk
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
14.12.2020 kl 15:37 15549

Som den nye oljefondsjefen sa, i et intervju sendt på P2 idag, er ofte de beste investeringene de man gjør når "alle andre" ikke ser potensialet.
NATTO er en utrolig upopulær aksje, tiltross for at selskapet leverer vekst kvartal etter kvartal. Her er en konkurrent som ser verdiene og som har kjøpt seg opp til nest største eier. Men aksjemarkedet generelt og endel salgsvillige småinvestorer sover. Tålmodighet vil bli belønnet. Det tror ihvertfall jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
14.12.2020 kl 15:24 15565

Nå må dere slutte med konspirasjonsteorier. NATTO er et norsk børsnotert selskap med offentlig publiserte regnskaper og statsautorisert revisor.
Alt er transparent. Strategisk gjennomgang er ikke en verdivurdering, men en utredning av forskjellige veivalg for selskapets videre utvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Sukiyaki
14.12.2020 kl 10:57 15636


Kan dette føre til at det blir utskiftninger i ledelsen i Natto?
Den strategiske gjennomgangen burde selskapet ha publisert, hvis rapporten er ferdig. Som jeg har nevnt tidligere, inneholder rapporten noe som ikke er helt stuerent?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Computum
14.12.2020 kl 10:32 15676

Hva tenker Sjur Thorsheim om det? Det skulle jeg gjerne visst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare