The Kingfish Company - Vinner 2021

Woody
KING 07.12.2020 kl 13:31 49150

Anbefaler å ta en seriøs titt på The Kingfish Company. Selskapet treffer i tiden og ser meget proft ut.

The Kingfish Company er et nederlandsk landbasert fiskeoppdrettsselskap som avler fisken Yellowtail Kingfish i RAS-anlegg. Fisken lever vilt på den sydlige halvkule og har en tekstur i retning tunfisk. Den har egenskaper som gjør at den kan brukes i en rekke retter, også som rå fisk i sushi. Fisken er ansett som eksklusiv og selskapet oppnådde priser på kr. 145 per kilo i tredje kvartal. Det er ventet økte priser utover i 2021 når restaurantene går som normalt igjen.

Per i dag ligger produksjonen på 650 tonn i Nederland, mens ytterligere 600 tonn er under bygging. Så starter det interessante:

The Kingfish Company skal i løpet av 2021 ti-doble produksjonen med ytterligere utvidelse tilsvarende 1750 tonn i Nederland, samt etablering på amerikansk jord med et nytt RAS-anlegg med produksjon på 6500 tonn. Beliggenheten blir i staten Maine på østkysten av USA, med storbyer som New York, Boston, Philadelphia, Washington DC og Chicago innen rekkevidde. Selskapet er "First mover" på en eksklusiv fiskeart i Europa og USA.

Produksjonen er så grønn den kan bli med egen produksjon av energi (solcelle), ingen antibiotika og vannet renses før det slippes ut igjen. Man kan helt klart kalle aksjen en grønn aksje. Bærekraftig mat vil komme med stort fokus fremover da matproduksjon er underkommunisert som klimaversting, men dette caset ville vært interessant selv uten en grønn bølge med et ettertraktet produkt, god ledelse og store vekstambisjoner. På anleggene produseres alt selv, fra egg til pakket fisk. Dvs. at man ikke er avhengig av partnere/leverandører og kan skalere ut fabrikker med bred geografisk spredning der det er folk, som tett på storbyer. Fisken er robust og egner seg godt for oppdrett, som er bevist de siste 5 år. Gjennomsnittlig produksjonskost ligger på kr. 59 kr per kilo med utsalgspriser på kr. 145 kilo.

Videre er planen å øke produksjonen til 46.000 tonn innen 2028. Neste RAS-anlegg blir trolig på vestkysten av USA (Los Angeles), som er nevnt og også naturlig.

Det finnes tilnærmet ingen oppdrett på Yellowtail Kingfish i EU og USA. Fisken har priser som ligger 2-3 ganger lakseprisen og selskapet trenger ikke tenke på konkurranse fra havbasert oppdrett, da det ikke egner seg for denne fiskearten nord på kloden. Laksekongen Gustav Witzøe er inne som investor og det er et godt tegn. Han kan sitt fag.

https://www.the-kingfish-company.com/

https://www.youtube.com/watch?v=pU9hIX1skwc
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Tradinator
08.12.2020 kl 14:44 18967

Leste meg ganske grundig inn i King, og spesielt aksjonærene var tillitvekkende. Her har du mange tunge navn med god kompetanse innen sektoren. I tillegg er det spennende at de har en annen fisk som ligger i øvre prissegment, produsert etter beste miljøstandard. Kun fem år gammelt selskap og med planer om nytt anlegg i USA og et fiskemarked som vil ta seg kraftig opp utover 2021, tror jeg dette er et selskap som vil få rikelig med omtale når kursen vil løfte på seg. Få frie aksjer er også gull. Håper på vekst og EMI etterhvert for å finansiere veksten. Ser for meg å kjøpe meg opp ytterligere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
repsol
08.12.2020 kl 12:31 19027

Øket litt til i dag , når jeg ser på dems produksjons anlegg så ser dette meget seriøst ut .bra innlegg du har Woody 👍

repsol
Tradinator
08.12.2020 kl 12:26 19047

Nå fikk dere besøk av en til i denne, ser jo helt sinnsykt spennende ut. Så mye tull som det har vært med Laks og så mange utfordringer med rømte fisk, lakselus og sjukdom, og ikke minst det avtrykket havbrukene setter. Denne tror jeg blir en liten skatt å ha i porteføljen på sikt, med tanke på den miljømessige profilen så er det en innertier for kravstore forbrukere.
Woody
08.12.2020 kl 12:12 19050

Volumet kommer. Det gikk høyere volum på 35-37 forrige uke og så har det sklidd ned på lavt volum. Det er bare et tidsspørsmål før Mr. Market vender blikket på Kingfish. De aller fleste aksjer får "sin tid" på et tidspunkt og med et slikt interessant case som dette vil den garantert få oppmerksomhet.

Det haster ikke for min del, jeg liker å være eier. Neste år kommer det til å komme en rekke meldinger. Ved byggestart i Maine USA vil dette bli lagt merke til i USA og kan tiltrekke seg amerikanske investorer. Mest sannsynlig gjør det det. Man så i Kalera, som også opererer i USA, at en amerikansk investor fikk en egen tilrettelagt emisjon 50% over sluttkurs da den var på OTC listen. Så har vi Atlantic Sapphire. Amerikanere skiller veldig mellom amerikansk jord og resten av verden.

Selskapet er åpenbart noe for fremtiden da vi allerede har nok problemer i havene:

https://www.nrk.no/nordland/3000-niser-drepes-hvert-ar-i-norske-fiskegarn-_-na-setter-amerikanerne-ned-foten-1.14617074
https://www.nrk.no/urix/fant-hundrevis-av-dode-fisker-i-_spokelsesgarn_-1.14015686
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/72EM3/i-2050-er-det-mer-plast-enn-fisk-i-havet

Jeg er ikke imot kvotefiske, men det er ikke mer å gå på for vill matfisk i havet og verden trenger stadig mer mat. Er The Kingfish Company noe for fremtiden er det man skal spørre seg. Noe vi mennesker er villige til å betale livet rett for. Da skal man se på hva verdens land samarbeider om hva gjelder bærekraft. Man kan også se på hva unge voksne er opptatt av for det er fremtidens ledere og konsumenter.
repsol
08.12.2020 kl 10:23 19097

Volumet i aksjen må nok opp + at nesten ingen bryr seg om den her inne enda , satser på at det endrer seg litt snart )

repsol
repsol
07.12.2020 kl 22:25 19207

Ja her er det bare handle og sitte rolig

repsol
Woody
07.12.2020 kl 16:39 19171

Jeg har også troa (åpenbart) på at selskapet blir en god investering. 2021 ser bra ut.

I 2021 starter bygging av fabrikk i USA og det kommer til å bli lagt merke til også der. Samtidig kan man forvente økt fokus på miljø med Biden som president, det er bare å merke seg "Sustainable Food" først som sist. Og til sist vil vaksine og åpning av samfunn trolig gi økte priser som følge av økt restaurant-besøk.

Det ligger en stor utfordring i å produsere nok bærekraftig protein i årene fremover med milliarder av nye mennesker og økt levestandard. Fiske i havene er på maksimale nivåer og kjøttproduksjon, spesielt storfe, er ekstremt negativt for miljøet. Nærmest alle ledere i alle land er enige om at verden må gå i retning bærekraft/klimanøytralt.

Som nevnt på hovedinnlegget mener jeg The Kingfish Company ville vært et bra investerings-case uavhengig av "den grønne bølgen" fordi selskapet er "first mover" med et ettertraktet produkt i gigantiske markeder (US og EU). Samtidig vil bærekraftprofilen gi selskapet ytterligere konkurransefordeler. Det blir kortreist, miljøvennlig og helt fri for kjemikaler.

https://www.forbes.com/sites/jefffromm/2020/11/10/sustainable-food-trends-will-become-center-of-the-plate-with-modern-consumers/?sh=6fa5f5624fe6
repsol
07.12.2020 kl 14:31 19237

Jeg har øket her i dag Woody 📈

repsol