The Kingfish Company - Vinner 2021

Woody
KING 07.12.2020 kl 13:31 45021

Anbefaler å ta en seriøs titt på The Kingfish Company. Selskapet treffer i tiden og ser meget proft ut.

The Kingfish Company er et nederlandsk landbasert fiskeoppdrettsselskap som avler fisken Yellowtail Kingfish i RAS-anlegg. Fisken lever vilt på den sydlige halvkule og har en tekstur i retning tunfisk. Den har egenskaper som gjør at den kan brukes i en rekke retter, også som rå fisk i sushi. Fisken er ansett som eksklusiv og selskapet oppnådde priser på kr. 145 per kilo i tredje kvartal. Det er ventet økte priser utover i 2021 når restaurantene går som normalt igjen.

Per i dag ligger produksjonen på 650 tonn i Nederland, mens ytterligere 600 tonn er under bygging. Så starter det interessante:

The Kingfish Company skal i løpet av 2021 ti-doble produksjonen med ytterligere utvidelse tilsvarende 1750 tonn i Nederland, samt etablering på amerikansk jord med et nytt RAS-anlegg med produksjon på 6500 tonn. Beliggenheten blir i staten Maine på østkysten av USA, med storbyer som New York, Boston, Philadelphia, Washington DC og Chicago innen rekkevidde. Selskapet er "First mover" på en eksklusiv fiskeart i Europa og USA.

Produksjonen er så grønn den kan bli med egen produksjon av energi (solcelle), ingen antibiotika og vannet renses før det slippes ut igjen. Man kan helt klart kalle aksjen en grønn aksje. Bærekraftig mat vil komme med stort fokus fremover da matproduksjon er underkommunisert som klimaversting, men dette caset ville vært interessant selv uten en grønn bølge med et ettertraktet produkt, god ledelse og store vekstambisjoner. På anleggene produseres alt selv, fra egg til pakket fisk. Dvs. at man ikke er avhengig av partnere/leverandører og kan skalere ut fabrikker med bred geografisk spredning der det er folk, som tett på storbyer. Fisken er robust og egner seg godt for oppdrett, som er bevist de siste 5 år. Gjennomsnittlig produksjonskost ligger på kr. 59 kr per kilo med utsalgspriser på kr. 145 kilo.

Videre er planen å øke produksjonen til 46.000 tonn innen 2028. Neste RAS-anlegg blir trolig på vestkysten av USA (Los Angeles), som er nevnt og også naturlig.

Det finnes tilnærmet ingen oppdrett på Yellowtail Kingfish i EU og USA. Fisken har priser som ligger 2-3 ganger lakseprisen og selskapet trenger ikke tenke på konkurranse fra havbasert oppdrett, da det ikke egner seg for denne fiskearten nord på kloden. Laksekongen Gustav Witzøe er inne som investor og det er et godt tegn. Han kan sitt fag.


https://www.the-kingfish-company.com/

https://www.youtube.com/watch?v=pU9hIX1skwc
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Strilen
12.04.2021 kl 16:46 2676

Stekt av Kingfish i dag, mens det meste andre på Merkur blødde mye på rød børs. Flere gode nyheter i det siste, men det mest spennende synes jeg er introduksjonen av Kingfish-produkter i USA. Smart med merkevarebygging der allerede nå. Dermed kan markedet være godt etablert når Kingfish sitt anlegg i USA står ferdig. Forventer ikke så fantastiske tall for selskapet ennå. Nedstengning av serveringssteder og satsingen på vekst vil jo vise i regnskapet. Det positive er jo at Kingfish allerede er et fungerende selskap med økte slaktevolum, og samtidig investeres det i nytt landbasert anlegg og vekst på andre siden av Atlanterhavet. Kursmessig er prisen på Kingfish fremdeles meget gunstig, og jeg ser derfor lite nedside og risiko med tanke på den spennende fremtiden som ligger foran selskapet.
Igjr
12.04.2021 kl 10:53 2726

Kingfish presentasjon på Onsdag: https://newsweb.oslobors.no/message/529967

Kan vi forvente noe kursdriv i forbindelse med denne?
Tradinator
09.04.2021 kl 08:51 2887

Veldig bra. Snart bygges det i Maine👍
Igjr
09.04.2021 kl 08:14 2940

Kingfish company har fått innpass for å selge sine produkter til den amerikanske supermarkedkjeden Whole Foods i følge en børsmelding:
https://newsweb.oslobors.no/message/529881

Selv om restaurantverden er nede for telling og Kingfish nok er regnet som en resturant fisk er det absolutt positivt at Kingfish Compaany arbeider aktivt med å finne flere markeder for å kunne omsette deres produkter.
Igjr
06.04.2021 kl 12:49 3067

Uten å kjenne til bransjen alt for mye er jeg helt enig at de må betraktes som bransjeledende tilknyttet denne teknologien. Tror inngang på dagens nivåer må sees på som et utrolig bra case om har noe tidshorisont.

Blir spennende å se hvordan utbygning steget som nylig ble satt i drift og skulle øke produksjonskapasitet til 1200 ton/y presterer. Kanskje det kommer noe om dette på årsrapporten snart blir lagt frem.
gronnvaskeren
06.04.2021 kl 10:49 3114

Et meget godt svar. Jeg tror stikkordet for hvorfor Kingfish er det beste landbaserte caset er "3 years of continuous operations"... Bare tenk på hvor mye penger (meg sel inkludert) som kastes etter selskap med null og niks og nada track record. "Trained production managers at the site 24/7" er også svært viktig. RAS kompetanse er jo mangelvare. Kingfish med 3 års produksjon har allerede fagfolkene på plass. Jeg lurer på hvor alle de andre produsentene skal finne kompetansen de trenger for å unngå slike ulykker som det ASA hadde.
Strilen
06.04.2021 kl 10:04 3124

Takk for informasjon. Tenker at svaret du fikk er meget betryggende. Kingfish prioriterer kontroll, overvåking og kvalitet.
Igjr
06.04.2021 kl 09:58 3125

Sendte en mail til Kingfish company for å høre om deres bekymringer rundt RAS-anlegget og feil som kan oppstå. Like før påsken hadde Atlantic Sapphire en hendelse med dere RAS anlegg som førte til at 500 tonn med fisk (5%) gikk bort.

Fikk følgende svar fra de: "We take RAS reliability to be a core aspect of our design and operation. Our systems are based on a proprietary design developed by our co-founder and RAS pioneer Kees Kloet, that over a 30 year career has developed a robust and reliable system.

We maintain trained production managers at the site 24/7 and install triple redundancy on critical life support systems (primarily electricity and oxygen). While that means that our systems are more expensive to build compared to our colleagues in the sector, we believe it is worth to spend more on reliability

While anecdotal technical failures can of course occur, we are proud of our performance to date, where with over 3 years of continuous operations and over 20 generations of fish produced from egg to harvest, we have been able to avoid any occurrence of mass mortality."

For meg virker det som at de har veldig bra fokus på kvaliteten til RAS-anlegget og at dette er noe de prioriterer høyt. De beskriver seg selv som bransjeledende når det kommer til dette.

Er det andre på forumet her som har tanker rundt akkurat dette?
ruda
01.04.2021 kl 08:14 3338

Den 16.04 kommer årsrapporten, og jeg tror at vi får et lite oppsving da. På sikt vil vi nok få bra uttelling, og vi får en større oppgang når de er igang i USA
Strilen
30.03.2021 kl 11:28 3449

Ja, viktig å ha tidsperspektiv (selv om mange tydeligvis lett får panikk når ting går fell vei i en periode). Blir et annet kursnivå i Kingfish når anlegget i USA er igang. I mellomtiden kan man utnytte de daglige svingningene til å få snittet ned. Tok litt på 23,5 idag. Tror at alt jeg kan få på 23-tallet vil vise seg å være lurt på sikt. Ja, innrømmer at jeg er litt i minus, men tenker lenger enn fra dag til dag i denne.
Tradinator
30.03.2021 kl 10:59 3475

Godt at det ser bedre ut nå. Dette er virkelig et godt tilbud under 34 kroner. Over 34 blir først etter ny kapasitet åpner.
Strilen
30.03.2021 kl 10:53 3328

24,5 kr i skrivende stund, og en avslutning idag på over 24 ville vært meget hyggelig. Super oppgang de siste børsdagene. Får glede meg med dem som fremdeles har mulighet til å laste opp under snittet mitt, Regner uansett med at vi skal opp i 26-27 i løpet av et par uker.
Strilen
27.03.2021 kl 19:19 3648

Spennende konsept. Ser at også de bruker Billund Aquaculture som utvikler til oppdrettsanlegget. Bruk/gjenbruk av slammet blir en viktig del av landbasert oppdrett, og her blir jo næringsstoffene dels brukt som gjødsel. Biogass er et annet produkt, og i så måte er jo dette som å slå sammen Kingfish, Kalera og Cambi sine løsninger i ett selskap. Tidlig stadie, men sier litt om retningen for fremtidens matproduksjon..
gronnvaskeren
27.03.2021 kl 18:53 3657

Siden fisk og salat blir nevnt her så må jeg dra frem Columbi salmon (www.columbisalmon.com/). Det de satser på blir landbasert 2.0 mht miljø. Dagens landbaserte opdrett løser noen av de miljøutfordringen vi har i sjøbasert oppdrett, men tir prisen av nye utfordringer (areal og energi). Den virkelig store utfordringen med ressursbruk i matproduksjon er ikke løst før vi får bedre totalutnyttelse av fôret. Som for eksempel produksjon av grønnsaker i aquaponics med slam fra oppdrett.
Strilen
27.03.2021 kl 13:14 3723

Har ingen ting negativt å si om SALME. Verden går i retning av tryggere, kontrollerbar og mer miljøvennlig produksjon. For matproduksjon mener jeg at landbasert for fisk blir en voksende del av fremtiden. Likeså mener jeg at Kalera sine veksthus er fremtidens løsning for deler av landbruket. Sistnevnte og Kingfish har bevist at de har teknologi og marked som «virker». Dette er pionerer som er kommet langt og som allerede kan vise til omsetning og vekst. Samtidig er jo dette selskap som fremdeles varsler investeringer for å vokse videre, og er i så måte mer utsatt for svingninger. SALME (og PROXI) er jo fremdeles i en byggefase, og det vil ta lang tid før vi vet noe om hvorvidt de vi lykkes både med teknologi og rent økonomisk. Også her må det høstes erfaringer og gjøres justeringer før alt virker optimalt.
urix
27.03.2021 kl 06:06 3817

Ser at Krepsen har slettet to av sine svada innlegg, fornuftig, kanskje dukker han opp under et annet nickname. Når det du har skrevet er bare tull så er det ikke så rart at man ønsker å fjerne det, mulig han tror vi glemmer det, men det gjør vi ikke!!!
Strilen
26.03.2021 kl 17:13 3908

Opp over 7 %, så omsider - etter langvarig nedgang - fikk vi en oppløftende dag i Kingfish. Mange som har hatt troa, men som har tatt tap i denne de siste ukene, men noen kjøper det andre selger. Håper og tror at bunnen ble nådd i går.
Tradinator
26.03.2021 kl 13:18 3981

Enig i at King er lenger fremme, men har så troa på Salme etter JV i Korea og EMI på en halvmilliard hentet på en time... Teknologi og ledelse first class. De vil lykkes. King har i mine øyne allerede gjort det, men må ha mer kapasitet. Den nærmer seg og den beste prisen får man nok nå i begge.
Strilen
26.03.2021 kl 13:11 3892

Vurderer det slik at i SALME, PROX m.f. vil det bli mange opp- og nedturer i kursen før de kan vise til omsetning og vise aksjonærer hvorvidt de klarer å lykkes med produksjon og økonomi innen landbasert. Kingfish har allerede bevist at teknologien virker og er i produksjon. Mener derfor at den kraftige korreksjonen vi har hatt på Merkur disse ukene nå har ført Kingfish ned til et nivå (like over emosjonskurs) der jeg ikke forventer at Kingfish skal tilbake til hvis vi ser noen måneder frem. Altså: mens det vil komme mange kjøpsmuligheter i andre landbaserte selskap, så tror jeg at muligheten for god inngang i Kingfish er nå. Men, hvem vet?
Igjr
26.03.2021 kl 13:09 3828

Her er det bare å kjøpe mer, oppturen kommer om man ser noe fremover enn hva som virker til å være vanlig på markedet "for tiden". Denne askjen har betydelig potensialet om vi ser minst et år fremover i tid.
Tradinator
26.03.2021 kl 12:41 3816

Vurderer selv litt påfyll nå, har oppdrett i denne og Salme, det blir helt vakkert på sikt.
Strilen
26.03.2021 kl 12:34 3737

Tok muligheten idag og fikk snitta ned en 50-øring. Mener Kingfish på dette nivået er mindre sårbar (og volatil) enn andre med landbaserte planer der produksjon, slakting, salg og omsetning ligger flere år frem i tid.
Strilen
26.03.2021 kl 10:42 3769

Ja, gikk noen tusen aksjer for 21kr i går før det snudde. Noen som absolutt MÅTTE ut. Ligger ikke så mye på salgssiden lenger og opp 5% i skrivende stund. Tror fallet er over. Likevel vanskelig å si ettersom det er en grønn dag. De som kjøper nå får i alle fall en langt bedre inngang enn jeg fikk.
Tradinator
26.03.2021 kl 10:33 3765

Kan det være bunnen vi traff i går? Det kan være tidene inngang her nå. Følges nøye.
Tradinator
25.03.2021 kl 20:16 3862

Mine aksjer selges ikke. Kursen om et par år er det som betyr noe og da er jeg godt i blått her.
Strilen
25.03.2021 kl 11:40 3991

Har vært omsatt for 21kr idag, og det er meget nære emisjonskurs på 20,56. Vil tro at du snart kan begynne å snitte ned, men enig med deg at det er greit å få bekreftet at det snur først. Kingfish har et spennende konsept med grønt og fremtidsrettet oppdrett, merkevarebygging og vekst i Europa og etablering i USA. Ja, utsatt som vekstselskap, men du verden for et potensiale..
(Edit: Rar handel idag. I pluss og over 22 k, og så i 0 til 22kr... Mulig 21 var bunn, men umulig å bli klok på hva som skjer med selskap på Merkur for tiden)
Redigert 25.03.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Tradinator
25.03.2021 kl 11:03 4028

Har låst inn disse. Kjøpte på 32 kroner så tenkte å ta i litt når det snur. Denne får langt mer juling enn den fortjener og vil reise seg.
Strilen
25.03.2021 kl 10:52 4043

Enkelte handler på 1 kr over emisjonskurs nå... Der mener jeg at bunnen skal finnes. Deretter er jeg mer optimistisk.
Strilen
24.03.2021 kl 15:24 4207

Vårsalg idag. Ligger 40k aksjer på lavt 23kr og i tillegg så foregår handelen ned på 22-tallet. Bare å lukke øynene noen uker...
YNWA250505
24.03.2021 kl 10:31 4266

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
hehehehehehe "Markedet for denne arten er fullstendig fraværende og prisene de oppnår for tiden er langt under kos" hehehehe. Det er nettopp slike som krepsen som aldri kommer til å lykkes i aksjemarkedet. Markedet for denne fisken er på full fart oppover den. Prisene de oppnår er gode allerede de, men det er for lite volum til å tjene de gode pengene akkurat nå. Dette vil jo kraftig forbedres når nettopp volumet skal økes kraftig. Å kjøpe Kingaksjer på lave 20-tallet nå betyr ikke at det blir lave 20-tallet når selskapet øker kapasiteten. Det er jo nettopp nå vi må ta posisjoner i selskapet. Ikke etter at kursen har mangedoblet seg. Dvs, om du ikke tror de vil klare å øke kapasiteten så holder du deg langt unna. Tror du at de vil klare det er det bare å laste som juling.
Strilen
24.03.2021 kl 09:41 4300

Skal kanskje enda nærmere emisjonskurs.. Ser at det går den veien i mange andre selskap på Merkur. Venter med å gjøre noe før bunn er nådd.
Slettet bruker
24.03.2021 kl 09:18 4313

Blir spennende å se hvor bunn er. Null kjøpsinteresse.
Tradinator
24.03.2021 kl 06:49 4374

Merkelig at selskapet da melder om at de klarer å opprettholde salget gjennom pandemien og få tilsvarende priser som før Covid. Lurer du på om folk skal ut å spise etter pandemien...? Det skal de og da har King økt kapasiteten i Holland og startet gravingen i Maine.
https://www.the-kingfish-company.com/post/business-update-feb-8-2021
urix
24.03.2021 kl 01:50 4418

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Krepsen: Hvor har du den informasjonen fra???
Redigert 24.03.2021 kl 03:11 Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.03.2021 kl 20:02 4536

Kingfish går så det griner, men får ikke lagd nok fisk for å dekke etterspørselen. Nye tanker er rett rundt hjørnet og volumene blir betydelig bedret. Fint case og ingenting fundamentalt har kjørt denne ned. Kun en exit av slimålen Spetalen som på sikt kun er en fordel at ikke er tungt inne
milk
23.03.2021 kl 18:48 2637

Dere får 28% fradrag på skatten for tapte investeringer ved konkurs...... Det er jo bra !!