Mastercard ♥️?♥️?♥️✊ + Markets in orange italics are “In Proc

poki
IDEX 30.09.2018 kl 17:36 91757



Markets in orange italics are “In Process”)
Europe

https://globalrisk.mastercard.com/wp-content/uploads/2018/09/BiometricCardExternalGovernmentPresentationGLOBALJul18.pdf

12 kr imogon eller på tisdag
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.10.2018 kl 22:54 6631

Snakker du om FING, MrNoRwAy? Det virker slik i forhold til tidligere børsverdi. De har i dag en børsverdi på 2,7 milliarder. Dette til tross for at de "eier" leveransene til VISA, er størst (sist jeg sjekket) på sensorer til mobiltelefoner, har tatt (i følge dem selv) et inntog i bilindustrien. I tillegg til sensorer satser de på Iris scanning og er inne i Adahaar. Solid portefølje, syns du ikke?

Uansett har kursen falt 94% fra topp, kort fortalt fordi det ikke vokste inn i himmelen slik både dem selv og halleluja-koret spådde.

Omtrent slik jeg forventer det vil gå med IDEX (eller verre), som pr i dag tilsynelatende kun har en hest å ri.
Sente
05.10.2018 kl 22:56 6617

Hvem andre er EMV sertifisert av MasterCard?
Ja de går for IDEX, dette ble sterkt hintet til på Q2 presentasjonen.
Smeg
05.10.2018 kl 23:00 6601

Så det flertallet her nå sier er følgende: Alle siste børsmeldinger, spesielt fra Mai og frem til nå er bare tull.
her er det bare å komme seg ut før de går konkurs.
Jamen da stoler jeg på det.
Høres troverdig ut!?
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:01 6595

Se der!

Det var ikke så vanskelig!

Litt negativt er det at det ikke er bekreftet IDEX sensor, men er det nok med stor sannsynlighet. Det som er verre er at det ikke er kontaktløst.
Sente
05.10.2018 kl 23:02 6586

"Og hvorfor skulle bankene holde det skjult når "alle og enhver mann" roper etter slike kort? Det må jo i så fall være kjempereklame?"

Fordi det tar minst 12 uker fra bestilling til sensor er i kortet. Dette ble nevnt på Q2 presentasjonen.
Da vil den første banken ha 12 uker forsprang, om de holder det hemmelig til de er klar til å levere kortene.

Hvem som har kjørt/pushet trials vet jeg ikke. Men jeg vet Mastercard var veldig med på dette på de første prøvene i Sør Afrika. Ref: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/thumbs-up-mastercard-unveils-next-generation-biometric-card/
Og IDEX sa de hadde 18 trials gående under Q2 presentasjonen, så noe interesse er det der ute.
Sente
05.10.2018 kl 23:04 6576

Kontaktløst er ikke EMV sertifisert enda, den skal være klar innen sommeren hvis jeg husker rett.
Som vil si at banker som Fransabank må oppgradere alle kortene de leverer før det til nye NFC kort...
Dette er kanskje også en grunn til at det ikke "renner" inn bestillinger, NFC med fingerprint ønskes.
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:09 6545

Ingen (i alle fall ikke jeg) som tviler på noe som helst rundt at IDEX kan komme til å levere sensorer til kort med støtte for Mastercard.

Det som det tviles på er markedet, eneveldet, finansiering, børsverdi og fremtidsutsikter. Det må vel være lov, om man leser historien?

Jeg tviler heller ikke på at NEXT leverer til DELL, men regnskapet viser hvor mye avkastning det har gitt. Men der står hylekoret å kontrer med at de nå har god fortjeneste på sensorene. Men hva hjelper det når det selger det samme antall sensorer i kvartalet som FING gjør pr dag? Og FING tjener ikke penger de heller. Men det skal IDEX sannelig gjøre. Opp mot 35,- pr aksje pr år.

Fantastisk.
Havutsikt
05.10.2018 kl 23:09 6544

Nei, det er ikke det vi sier, men vi venter i spenning på at det skal komme noe fornuftig eller håndfast fra selskapet. Vi har ikke kunnet stole på selskapet tidligere, og er av den grunn svært skeptiske også denne gangen. Mobilmarkedet skulle erobres og jeg husker også godt den berømmelige koffertavtalen med mer, men hva skjedde?
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:15 6535

Koffertavtalen var vel NEXT? Nesten like ille som "First Biometrics".
MrNoRwAy
05.10.2018 kl 23:15 6534

godt mulig dette er gammel info, men det var nytt for meg. jeg er veldig på å bare skum lese alt jeg kommer over, så dere kan føle dere fri til å følge linken å vurdere selv.

jeg ser selvsagt at det er fra 4 januar. men har ikke sett at det har blitt linket til det tidligere her på forumet.

https://www.gemalto.com/press/pages/gemalto-launches-the-first-biometric-emv-card-for-contactless-payments.aspx
Redigert 05.10.2018 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:21 6514

Dette er FING sensor, ikke IDEX.
Smeg
05.10.2018 kl 23:22 6516

Det, kan vi hvertfall være enige om, det at vi venter på flere ordre.
Og det kommer, vent å se!
Men folk må slutte å fable om kurser på flere 100 kroner.
Alle sammenligner med oppgangen til FING, men det er veldig få som sammenligner med den påfølgende nedgangen?
Uansett tror jeg det er veldig få som følger litt med på Idex, som ønsker å stå utenfor når neste ordre kommer, for da vet alle at vi fyker fort opp til 10 kr.
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:23 6511

Ok, men NEXT meldte også en slik sak. Mener det var første presentasjonen til Favre. "For å vise alle muligheter vi har" mener jeg hun sa, litt rødmende.
Møyfrid
05.10.2018 kl 23:30 6501

Jeg har ingen problem med å se at IDEX kan gå til 10 kr, så er det sagt. Slike anslag er jo i nærheten av å være edruelige.

Ikke det at jeg verken tør satse på det, eller ville sovet en natt over om kursen når det målet.

Jeg håper IDEX aksjonærene får rett!
Redigert 05.10.2018 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
pilsener
06.10.2018 kl 07:18 6429

https://europe.businesschief.com/magazine/sliderIssue?id=1

CEO Stan Swearingen i oktoberutgaven av europe businesschief

side 42

mvh pilsener ;-)))
Skier
06.10.2018 kl 09:27 6323

Veldig informativ og hyggelig lesning for Idex eierne dette, pilsener. Mange takk for link :-)
Ikaros200
06.10.2018 kl 10:19 6247

Det er IDEX. (Medmindre du tror på veldig mange tilfeldigheter og direkte løgner i kvartalsrapporter).

Fransabank oppdaget jeg i sin tid (august) med et ganske enkelt googlesøk somk inneholdt bl.a. mastercard og biometric.
Da fikk jeg opp denne:
https://www.fransabank.com/English/MediaCenter/GroupNews/Pages/Fransabank-and-Mastercard-Launch-the-First-Biometric-Card-in-Lebanon.aspx

Dersom en ser på datoen for melding (25.07) er dette 2 dager før IDEX børsmeldte " is proud to announce that it's fingerprint sensors are being deployed in biometric smart cards launched by a bank in the Middle East."

Jeg antok på denne bakgrunn at det var idex som stod for sensoren.

Dette ble slik jeg ser det bekreftet i IDEX sin Q2 rapport den 16.08 på side 3, hvor man kan se fransabank sin logo blant flere andre.
http://hugin.info/131532/R/2210931/860931.pdf

Jeg har skrevet litt om dette tildligere på forumet også, og informasjonen er altså fritt tilgjengelig for alle som gidder å lete etter den. Det kunne jo vært hyggelig med litt mer faktaspredning og faktabaserte vurderinger fremfor meningsløse utsagn som "opp" "ned" eller "jeg tror vi passerer x kroner før helga".


Ikaros200
16.08.2018 kl 08:05 1134
Kortene er allerede kommersialisert, jf tidligere børsmelding om dette ift ikke navngitt bank i midtøsten. Som jeg skrev i et innlegg var dette fransabank, og dersom en ser på presentasjonen vil en finne logoen til fransabank der.

Det som gjenstår nå er flere kunder.

Ikaros200
09.08.2018 kl 13:40 985
Er vel kanskje denne banken som har begynt å bruke kortene;

https://www.fransabank.com/English/MediaCenter/GroupNews/Pages/Fransabank-and-Mastercard-Launch-the-First-Biometric-Card-in-Lebanon.aspx



IFA
06.10.2018 kl 11:24 6171

Re: Petter J
Du skriver: "Du er amatør. Du kommer med flere faktafeil, og det finnes svar på mange av dine påstander."

De svarene på mine "påstander" som du viser til, må være like syltynne som dette innlegget ditt ovenfor. De finnes bare noen fantasifulle svar et sted.
Jeg har fått med meg en god del av innleggene dine tidligere som oftest har virket mer solide enn dette, selv om de kan variere så pass mye at de i sum kan virke noe forvirrende. Så går jeg ut fra at lesere fra både bygd og by deltar på Hegnars diskusjonsforum som sannsynligvis samlet sett representerer et gjennomsnitt av den norske befolkning med en intelligens fordelt etter normalfordelingskurven uavhengig av bosted - også basert på mine egne erfaringer med både byer og bygder som arbeids- og bosteder. Derfor har jeg lært meg å respektere mennesker etter de holdninger og verdier de står for når de bare viser noenlunde ærlige forsøk på å søke sannheten i den grad det er mulig.




Redigert 06.10.2018 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
IFA
06.10.2018 kl 12:13 6120

Jeg er veldig enig i det som skrives i et innlegg med svar til Møyfrid lenger oppe på tråden, at få gidder å svare med repeterende dokumentasjon på alle de spørsmål som dukker opp. Svarene er lett tilgjengelige for de som oppriktig søker informasjon om fakta - og vil legge arbeid ned i dette.
Det skal ikke mer til enn å begynne på selskapets hjemmeside og gjøre seg kjent med alle detaljer i årets børsmeldinger.
Så mener jeg å huske at det meste av dokumentasjon er å finne bare ved å gå tilbake til starten på denne diskusjonstråden og lese alle innlegg og linker - i stedet for å skrive et utall utflytende og tåkete innlegg som har liten eller ingen betydning for erfarne investorer.

Vi har lært oss å sortere i informasjon - og prøver å ta nøkterne og forsvarlige beslutninger, hvor vi får bekreftelsene i en økende verdi på porteføljen.
Dette for min egen del godt hjulpet av investeringer i Idex og Nel som i det siste som har bidratt sterkt på få uker - etter at jeg har tradet inn en fin sum penger også i disse selskapene over flere år.

Vi vurderer risk/ reward på en mest mulig ansvarlig måte - fullt ut vitende om at uten godt kalkulert risiko tjener en lite penger.
Sitter alle aksjonærer med den endelige fasit for alt som kan skje i et selskap, kan en bare forberede seg på at altfor mange selger seg ut fordi det ikke forventes at det er mer å tjene - bortsett fra under de sykliske svingningene.

Erfarne investorer er derfor vant til å sitte på betydelige investeringer uten å forvente alle detaljer som noen på denne diskusjonstråden etterlyser flere ganger for dagen - i stedet for å lese seg opp på all informasjonen som ligger lett tilgjengelig.

I aksjemarkedet må en lære seg å leve og sove godt med en risiko som en selv kan leve godt med - uavhengig av alle forsøkene på å påvirke psykologien.
Den som kan leve godt med den risiko hans/ hennes økonomi tåler etter vurderinger basert på nøkterne intellektuelle vurderinger, har best sjanse til å lykkes på børsen.

Som kanskje den mest medieprofilerte børseksperten i Norge sier: Ingen børsinvestorer taper mer penger enn de som handler i nervøsitet og panikk.
Nervøsiteten er til å ta og føle på blant enkelte hyperaktive skribenter som konstant snakker/ skriver ned seriøsiteten i de selskapene de selv sitter investert i.
Dette vitner om at de selv ikke kan takle den risiko de har tatt på grunn av at grådigheten utkonkurrerer frykten.
Derfor gir de inntrykk av begynnende depresjon - i sin febrilske leting etter et lys i andre enden av tunnelen.
Redigert 06.10.2018 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
rusty
06.10.2018 kl 17:15 5917

I argumentasjonene om aksjen skal opp eller ned, er det én ting som for meg er svært positivt: IDEX er i utgangspunktet tom for cash i mars/april 2019 (jmf Q2 rapporten). Når Henrik Knudtzon & Co enda ikke har satt en emisjon med så kort tid til «stupet», så mener jeg det handler om A) De ser for seg å hente penger på høyere nivåer enn 7 kroner, B) De har indikasjoner på at salget vil ta seg voldsomt opp og at det muligens ikke blir behov for emisjon i det hele tatt.

Aksjekursen er vanskelig å spå fra dag til dag. For egen del handler det om å se måned for måned fremover, og jeg mener dette caset aldri har vært mer spennende. Mange gode artikler på nett rundt biometriske kort. Og MasterCard synes å satse på dette produktet/samarbeidet. Markedet er i ferd med å modnes, og penetrasjonen kan gå svært raskt! Husk at det er mange vertikaler å spille på, ikke bare payment.

Neste ordre rett rundt hjørnet om vi skal tro IDEX sin CEO. Asia denne gangen? Tror det neste halvåret kan bli svært interessant. Hvor lenge får IDEX-aksjonærer være i fred før det kommer friere på banen mtp oppkjøp?
Møyfrid
06.10.2018 kl 20:16 5779

"Muligens ikke behov for emisjon" Noen som har formening om hvor stor utvanningen blir om emisjonen kommer?
Sente
06.10.2018 kl 20:42 5750

Vel, de hadde 190 mill på bok ved utgangen av Q2 og de brenner 50-60 mill i kvartalet. Om en går utifra de ikke tjener penger så trenger de evig med emisjoner...
Men realistisk sett, om de ikke tjener penger innen utgangen av året vil de kanskje trenge penger for et kvartal eller to.
Litt vanskelig å spå noe som helst nå, men risiko er det. Det er også risiko for at de faktisk får inn noen flere bestillinger også og dermed brenner kanskje bare 30 mill i Q4, som igjen minsker risikoen for emisjon.

Hva skal vi si? Ja, nei, kanskje?
SabelT
06.10.2018 kl 20:47 5736

35 % ...Pas på med slægtskabet til Thinfilm og kender du ikke Thinfilm, behøver du bare se deres emissionshistorik og kursforløb.
Og er du først hooked som en anden addict, kan det være svært at komme væk igen!

Og her på Hegnar Forum lokkes som altid med fabeltastiske lovprisninger og drømme.

Et godt råd: Køb først, når der er dokumenteret en substantiel ordre...selvom du måske nok går glip af en smule, er det langt bedre end at miste 90 % over et langt smerteligt forløb.

Tilføjelse: I betragtning af vedvarende massive forsøg på meningspåvirkning ... for at udtrykke det mildt ;) så lad mig give endnu et råd: Print dette indlæg ud på papir og læg det ved siden af PC'en.
Redigert 06.10.2018 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2018 kl 20:54 5725

Kjære vene, det er leenge til mars/april, og Idex er kanskje oppkjøpt før det. En evt. oppkjøper vil ikke vente til aksjene
har steget til himmelen, det ville være dårlig handel.
Jackpot$
06.10.2018 kl 21:03 5707

Oppkjøp? Det skjer isåfall ikke under 50 mrd. Takket være Keith!
Møyfrid
06.10.2018 kl 22:51 5603

For 50 mrd får de vel med Opticom au.
Slettet bruker
07.10.2018 kl 01:18 5499

Men kokko, det er da moro å være tussete av og til, hvem vet om ikke dette blir årets snakkis?
Slettet bruker
07.10.2018 kl 01:19 5496

God natt skulle jeg sagt!
poki
07.10.2018 kl 16:07 5134

Idex partner launch and gets orders

https://www.bio-key.com/biometric-identity-solutions/usb-fingerprint-scanners/sidepass

NY Regional Bank Selects BIO-key Biometric Authentication to Comply with New York State Department of Financial Services Cybersecurity Law

Luxury Cannot Exist Without Security – BIO-key Introduces Biometric Padlocks and Bicycle Locks at Luxury Technology Show Wed. Oct 3rd in NYC
Overogut
07.10.2018 kl 19:25 4931

Kan ikke se Idex er nevnt i linken.. Kun bio-key..
Har du noe info rundt at Idex er partner med Bio Key??
Redigert 07.10.2018 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Goldie1800
07.10.2018 kl 19:32 5516


PRODUCT SPECIFICATIONS
Sensor Packaging: IDEX Eagle II Sensor
Recommended Sensor: 7.8mm
Overogut
07.10.2018 kl 20:03 5454

Takk! Overså den! Endelig litt fast fisk!?????
Redigert 07.10.2018 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
IFA
07.10.2018 kl 20:05 5445

Ref. poki
poki skrev over sin innlagte link lenger oppe på siden: Idex partner launch and gets orders (Ble kommentert under Sente - en plassering som ikke lot seg redigere, ga feil overskrift fra forum)

Vi merket oss at Mastercard denne sommeren offentliggjorde med store bokstaver en omfattende samarbeidsavtale med Microsoft om fremtidige fellesprosjekter. Partene presenterte avtalen som om de sammen ville være dynamitt.
Avtalen skulle skape felles integrerte løsninger for fremtiden.
Linken som du har lagt inn om Microsofts bruk av Idex fingerprløsnig, er sannsynligvis en følge av denne avtalen mellom disse to gigantene hvor betalingsløsninger var nevnt konkret.

Dette kan vi lese om produktfakta under linken til poki:

Product Specifications
Sensor Packaging: IDEX Eagle II Sensor
Recommended Sensor: 7.8mm
Opening/ Area Resolution: 113 x 115 pixels/373 DPI
Imaging Power Consumption: <25 ma at 5 to 5.5 volts
Communication: USB 2.0 or greater
Interface: Compliant


Redigert 07.10.2018 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.10.2018 kl 20:15 5419

Jeg er egentlig svært imponert over hvor mye dere klarer å plukke opp av nyheter fra hele verden....?!

Hilsen Hammers
Redigert 07.10.2018 kl 20:16 Du må logge inn for å svare