Elop - verdens første rullende ultralydscanner Elop Insight

StevenG
ELOP 08.12.2020 kl 10:07 67243

Elop lanserer verdens første rullende ultralydscanner – Elop Insight. Verktøyet legges ut for kommersielt salg i dag.

– For våre aksjonærer betyr denne kommersielle lanseringen at Elops port til inntekter har blitt åpnet, sier Kjersti Kanne, konsernsjef i Elop.

Kanne sier i en pressemelding at Elop kontaktes av selskaper fra hele verden som ser fordeler i å bruke deres teknologi.

Det iboende globale markedspotensialet innen forebyggende vedlikehold og tilstandsovervåkning er på over 35 milliarder dollar – eller over 300 milliarder kroner – i året.

Elop Insight muliggjør smart scanning for betongstrukturer som broer, bygninger, dammer og tuneller. Elops mål er å forbedre sikkerhet, utvide levetiden i betongstrukturer og minske klimafotavtrykket.

– Ultralydscanneren samler inn data og visualiserer den i sanntid. Dette gjør bruker eller infrastruktureier i stand til å foreta mer velinformerte valg og prioriteringer for optimalisert og smartere vedlikehold, samtidig som det bidrar til å gjøre infrastrukturen tryggere, sier Kjersti Kanne.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
teaa
22.02.2021 kl 12:33 5725

Jeg ser at Aker sysler med planer om å etablere Aize. Cognite Data Fusion analyserer og systematiserer data fra industri. Aize skal lage programvare på toppen av denne plattformen som bruker disse dataene.
Etter oppkjøp av Simplifai ser jeg for meg at dette ligner litt det Elop steller med. Elop har så vidt jeg husker også samarbeidet med Cognite.
Er jeg helt på jordet hvis jeg antyder at det kan være synergier å hente mellom Elop og nysatsningen Aize fra Aker?
veteran
22.02.2021 kl 12:48 5702

Husker Cognite samarbeid ble nevnt under kjøpet av Simplifai. Kanskje de ser muligheter her!
omac
22.02.2021 kl 13:57 5641

Spennende om detektiver på Trygves Tivoli finner løst koblede tråder og luftige spekulasjoner, for Elop selv har visst ingenting å melde markedet annet enn at de skal sortere post i Singapore og India
Redigert 22.02.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2021 kl 14:25 5611

Ikke rart Ceo prøver å lure opp aksjen med innside kjøpene sine, med den opsjons pakken så skjønner en jo lunta:-))
spørsmålet blir hvor mange en klarer å lure inn i selskapet på det tullet der, ikke mange ser det ut som.

Her skjer det ingen ting før ting materialiserer seg, og det tar sin tid ser det ut som.
At tigerstaden lemper ut aksjer gjør vel det hele enda litt værre aksje messig, for kjøpere finnes det jo ikke i papiret.
Redigert 22.02.2021 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
teaa
22.02.2021 kl 14:33 5599

"hvor mange en klarer å lure inn i selskapet"
Kjenner selv ikke historikken så godt, men er det slik at opsjonspakken består i retten til å få/kjøpe billige aksjer?
I så fall bør vel selskapet foreta grep for å få opp aksjekursen. I så måte er vel både Horpestad og vi småaksjonærer i samme båt?
Kalle 1
22.02.2021 kl 15:58 5525

Jepp!
Men det tar jo litt tid å få solgt scannerne og det som følger med i disse covid-tider.
Tror ikke det skjer mye før pandemien er bak oss. Problemet for en stakkars investor er jo at det finnes andre selskap som stiger i verdi i mellomtiden.
Nugatti
24.02.2021 kl 14:39 5358

Ble litt interesse nå. Er det første posisjonering før kvartallstall og salgsoppdatering 10 mars? Tror det kan bli bra kok i aksjen her etterhvert.

Bør også komme oppdaterte analyser også med tanke på hva Simplifai har fått til, og hva de guider videre. Inntjening osv.
Redigert 24.02.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
25.02.2021 kl 16:47 5180

Det kommer jo den ene børsmeldingen etter den andre om hva Simplifai presterer...burde jo ha en positiv innvirkning på kursen, men aksjen virker jo helt immun (eller vaksinert i disse tider) mot gode nyheter. Vanskelig å skjønne
Finkal
25.02.2021 kl 17:55 5103

Hadde vært en fordel om det ble sagt noe konkret om verdien av de enkelte kontraktene. Vanskelig å få øye på hva de Simplifai-nyhetene egentlig vil bringe inn.
Bearwizard
25.02.2021 kl 19:54 5048

Vi får kanskje noen svar 10. mars. Uansett vil nok tiden vise at det lønner seg å være tålmodig
Morty13
25.02.2021 kl 20:35 5022

La merke til at 1/3 av omsettingen i ELOP i dag ble handlet de siste 5 minuttene - tror det skjer noe med kursen i dagene fremover Folks, og om det ikke skjer noe med engang - så skjer det noe snart!
aksjeintr
25.02.2021 kl 21:41 4979

Kan noen gi en forklaring på hvorfor Elop i det hele tatt har avtale med Simplifay?

Hva har i det hele tatt dette å gjøre med kjernevirksomheten til Elop?

Og Brandsdal mitt oppi dette.

Vennligst forklar hva strategien fra Elop sin side er her.
omac
25.02.2021 kl 21:46 5002

Horpestad sauset visstnok sammen begge selskapene da Simplifai var tom for penger og Elop trengte IT kompetanse, jeg mistet troen og trakk meg ut. Jobber innen IT selv og det å ri to hester og offshore kjernevirksomhet har jeg enda til gode å se bli en suksess. Tiden vil vise, mulig jeg tar feil, det er ikke første gang isåfall
Osvaldsen
25.02.2021 kl 21:57 4993

Elop eier Simplifai. Simplifai gjør Elop's hardware komplett med sin software. Hadde ikke Elop kjøpt Simplifai hadde Elop måtte kjøpe software tjenesten hos noen andre. Hardwaren er bare en liten del av inntjeningen, pengene ligger i softwaren. Kunder må kjøpe dataene etter bruk av software.
Simplifai står samtidig på egne ben å er ikke bundet opp mot at de bare skal analysere data fra Elop sin scanner. Vinn vinn for begge to. En skulle tro folk forstod at det er positivt både for Elop og Simplifai at kontraktene renner inn.... Sånn kjapt forklart.


Osvaldsen
Beinlich
25.02.2021 kl 21:59 5013

Dette støttes. Offshore IT-kjerne er en særdeles dårlig ide. Det har blitt bevist om igjen og om igjen av både store og små aktører. Men ledelsen blir fristet av lave regninger, de skjønner ikke at kvaliteten blir så mye dårligere at det totalt sett blir dobbelt/trippelt så dyrt.

På den andre siden satser Horpestad store penger fra egen lomme på Elop, og hardwaren er vel overlegen alt annet på markedet. Det har fristet meg til å ta noen lodd.
digfrack
25.02.2021 kl 22:29 5104

Et selskap kan fint være autonomt og komplimentært til morselskapet så lenge man har en profesjonell ledelse på begge sider. For meg handler det heller om at de må greie å levere noe av reell verdi på software-siden. Det er lett å "namedroppe" AI og maskinlæring i markedsføringssammenheng. Langt vanskeligere å selge tjenester med substans. Spent på om det snart kommer noe mer informasjon her.

Men om Simplifai leverer godt som et autonomt selskap så er jo det utelukkende positivt.
Nugatti
04.03.2021 kl 10:19 4648

https://www.facebook.com/events/256538122774264/

Elop til Xtrainvestor: ELOP, en skjult ESG-perle på Euronext Growth?
Elop har utviklet og patentert unik teknologi for å kartlegge innvendig tilstand på infrastruktur, øke sikkerhet, forlenge levetid og redusere store CO2-utslipp. Selskapet er godt i gang med å kommersialisere sine løsninger. Gjennom oppkjøpet av AI-selskapet Simplifai utvikler de intelligente digitale løsninger for et globalt infrastrukturmarked basert på data fra ELOP teknologi. Simplifai opplever i parallell stor vekst på sine AI løsninger. Teknologiene har vekket stor oppmerksomhet globalt. Selskapet er nå på vei ut for å kapitalisere på gigantiske globale vekstmuligheter.
Konsernsjef i ELOP, Øivind Horpestad, vil forklare hvordan i en live presentasjon med Q&A via Xtrainvestor mandag 8. mars 2021 fra kl 10:00 til 11:00. Spørsmål du vil ha adressert til Elop kan sendes til info@xtrainvestor.com.
Record
04.03.2021 kl 10:43 4628

Vil tro at denne er en fler dobblingskanidat , forhåpentligvis før ett oppkjøp :-)
sveno
04.03.2021 kl 16:24 4560

Tviler veldig på at Horpestad har kjøpt seg tid hos Xtrainvestor hvis interessen for scanneren er skuffende. De skal vel legge frem en markedsoppdatering tidligere på morran.
Duppen
05.03.2021 kl 09:16 4461

Hva tror man om fremleggelsen på mandag?
Nugatti
05.03.2021 kl 10:23 4485

Den bør bli knall. De har guidet stor interesse for scannerteknolgien deres i tidligere webcaster/presentasjoner.

Så får vi se da ;)
Elgjohansen
07.03.2021 kl 21:00 4233

ELOP live i morgen på kvinnedagen kl. 10 ;)
https://www.facebook.com/events/256538122774264/

Elop til Xtrainvestor: ELOP, en skjult ESG-perle på Euronext Growth?
Elop har utviklet og patentert unik teknologi for å kartlegge innvendig tilstand på infrastruktur, øke sikkerhet, forlenge levetid og redusere store CO2-utslipp. Selskapet er godt i gang med å kommersialisere sine løsninger. Gjennom oppkjøpet av AI-selskapet Simplifai utvikler de intelligente digitale løsninger for et globalt infrastrukturmarked basert på data fra ELOP teknologi. Simplifai opplever i parallell stor vekst på sine AI løsninger. Teknologiene har vekket stor oppmerksomhet globalt. Selskapet er nå på vei ut for å kapitalisere på gigantiske globale vekstmuligheter.
Konsernsjef i ELOP, Øivind Horpestad, vil forklare hvordan i en live presentasjon med Q&A via Xtrainvestor mandag 8. mars 2021 fra kl 10:00 til 11:00. Spørsmål du vil ha adressert til Elop kan sendes til info@xtrainvestor.com.
Redigert 07.03.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Elgjohansen
08.03.2021 kl 20:59 3975

Ser ut til at det var mange som mistet troen i dag, antar det er mange som har tenkt kortsiktig gevinst?
Her bør man være mer tålmodig og tenke noen år frem, den som har tålmodighet vinner i det lange løp.
Spennende fremtidsplaner for meg, så jeg blir med videre med min lille post.
Duppen
08.03.2021 kl 21:21 3976

Ingen scanner rapportert solgt og guiding langt fram mot 2025. Det var nok ikke alle fornøyd med, nei.
Jeg blir med videre jeg også, med min lille post.
Tanjiro
08.03.2021 kl 21:45 4013

Jepp, samme her. Kommer nok til å sitte lenge i denne, så lenge det ikke kommer noen fundamentale endringer som slår negativt inn. Veldig spennende produkt og interessante utsikter fremover. Aksjen er nok ikke for de med lite tålmodighet. Har troa👍🏼
Nugatti
08.03.2021 kl 22:33 3970

Simplifai leverer godt , kontraktene vil renne inn, og elop kommer i løpet av året. Noe lengre prosesser med scannerdelen. Men de første kontraktene kommer snart, og da vil det løsne for aksjekursen.
Daggers
10.03.2021 kl 08:35 3831

Nytt insidekjøp. Horpestad har iallefall ikke mistet troa

9.3.2021, 14:45 · TDN Finans Delayed
ELOP: HORPESTAD KJØPT 100.000 AKSJER, KURS 7
Oslo (TDN Direkt): Styreleder og konsernsjef Øivind Horpestad i Elop har gjennom selskapet Gimle Invest kjøpt 100.000 aksjer i Elop til snittkurs 7,00 kroner, ifølge en melding tirsdag.
Etter kjøpet eier Gimle Invest AS has 7.497.665 aksjer i Elop.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
sveno
10.03.2021 kl 09:14 3791

Stor omsetning fra start i dag. Åpenbart at noen er ute etter en god slump aksjer.
Babbai
10.03.2021 kl 09:15 3839

Er det Horpestad som er på kjøper'n igjen i dag? Det lå en ordre på over 70000 akjer på 7 kr fra start. Noen ligger der fortsatt, ca. 17000 aksjer.
Riskygain
18.03.2021 kl 17:39 3530

Er det noen som har noe formening om verdien på kontraktene vdr. Simplifai?

Ny melding idag, kontrakt med Eika Forsikring. Backlogen deres må jo begynne å se fin ut:).

Siddis61
20.03.2021 kl 09:32 3376

Elop gjorde et virkelig røverkjøp med Simplifai. Vil tro at Simplifai alene forvarer dagens verdi og aksjekurs for Elop.
Riskygain
20.03.2021 kl 10:29 3390

Ja, kjøpte meg inn her i forgårs. Spennende med scanneren i kombinasjon med Simplifai. Forstår jeg det riktig at Elop med Simplifai skal bygge opp en database med analyser og prediksjoner fra scanningene sine, som skaffer Elop stabile årlige abonnements-inntekter fra inspeksjonsselskaper, entreprenører, sertifiseringsorganer, konsulentselskaper mfl.? Simplifai vil da benyttes til effektivt å hente ut og analysere data fra scanningene.

Utviklingen av denne databasen vil selvfølgelig ta tid, og for å finansiere dette så har Elop kjøpt opp Simplifai som også skal fungere som en selvstendig virksomhet? Synes det virker genialt å kjøpe opp og la Simplifai fungere som en selvstendig virksomhet, samtidig som de utgjør en sentral del i utviklingen av hovedproduktet deres:).

De har tydeligvis et enormt potensial: https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/01/27/7614984/indisk-boost-for-norsk-ai-potensialet-er-enormt

Dette var også interessant, fra https://www.digi.no/artikler/simplifai-fikk-jobben-med-a-lage-et-ai-verktoy-for-arkivering-av-offentlig-epost/506453?key=VmTiuJVr

"Myrstad går ikke i detalj om hvordan arkiveringsverktøyet skal fungere, men innen juni i år skal Simplifai ha på plass en minimumsløsning, som det i første omgang er meningen Arkivverket selv skal kjøpe og ta i bruk. Dersom det fungerer godt, ligger det imidlertid i kortene at også resten av den offentlige administrasjonen i Norge tar verktøyet i bruk."


Endur er partner, er jo ikke usannsynlig at NRC og andre aktører inngår partnerskap:)
Redigert 20.03.2021 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Riskygain
20.03.2021 kl 10:31 3434

Så scanneren er ikke det egentlige produktet, men forenkler og mulligjør raskere utviklingen av denne databasen?
Byggmannen
20.03.2021 kl 16:00 3460

Scanner er et av produktene! Men det er tech dem skal selge og tjene penger på i mange år fremover.

Simplifai kommer til å stå på egene ben. Disse avtalene som er signert nå er ekstremt skalerbart og kommer til å vokse fort!
Riskygain
20.03.2021 kl 16:37 3435

Ok, takk for svar😊
Selvfølgelig, scanneren er unik, og det er de unike bildene denne fremstiller og den trygge og effektive måten denne fungerer på, som er hovedverdien for kundene😊

Men det er vel i software-løsningen hovedverdien og marginene ligger for selskapet, mens selve scanneren bare er engangsinntekter?
Byggmannen
21.03.2021 kl 07:58 3333

Selve scanneren er engangs inntekt men, kjøper man scanner må man tegne et abo. Med mnd betaling slik at man også får tilgang til den unike tech.

Derfor når dem eventuelt signerer en industriell stor aktør som da ønsker tech til Elop. At dette kommer til å skyte fart. Det er forventet å lande en slik avtale i løpet av Q2
Riskygain
21.03.2021 kl 08:48 3302

Jeg kan jo forstå hvorfor man ikke liker at Elop kjøpte et selskap som ligger så utenfor Elops virksomhetsområde, men teknologien bak Simplifai og kompetansen i selskapet kan fint overføres til Elops hovedprodukt. Tror dette kan ha supre synergieffekter, og jeg mener det eneste riktige er å la Simplifai fungere som et selvstendig selskap, dette gir Elop flere ben å stå på. Uansett er selskapet veldig underpriset mtp. potensialet.
Byggmannen
21.03.2021 kl 09:03 3310

Simplifai kommer til å bli en gullgruve som er sterkt undervurdert. Dem har og kommer til å signere mange flere strategiske avtaler som er ekstremt skalerbart!!

Fascinert over hvordan denne aksjen går under raderen og handles så lite. Denne er sterkt underpriset men det vil vi ikke se før første store avtalen landes👍
omac
21.03.2021 kl 09:30 3302

Jeg følger Elop men stiller meg sterkt tvilende til modellen hvor all IT utvikling er offshoret til lavkostland. At ikke IT/software ligger strategisk sammen med forretning gjorde at jeg tok avgjørelsen på å forlate selskapet. Jeg har mye erfaring med software utvikling og den modellen som Elop har valgt har jeg aldri sett fungere tilfredstillende. Jeg kan muligens komme inn om de velger å stokke om kortene.

Jeg tror og disse epost sorteringene simplifai har levert er nærmest gratis oppdrag pga ordlyden i de med intensjoner, hvis det viser seg det motsatte er jeg imponert, vi får se på regnskapet når det kommer.

Jeg hadde stor tro på produktet men forsinkelsene, og Simplifai fusjonen gjorde at jeg trakk meg ut. Her kommer det vel fort en emisjon som vanner ut mer.
Redigert 21.03.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Riskygain
21.03.2021 kl 12:11 3218

Hva med FAANG-selskapene? De har jo gjort det relativt bra på tross av betydelig outsourcing:).

Se presentasjon børsmeldt 10.11.2020, side 13.
Ifølge prognosene for Simplifai, så vil omsetningen og årsresultat øke betraktelig fra 2020-2025.
Fra en omsetning på 11 millioner i 2020 til 352 MNOK i 2025. En økning på 3200%
Årsresultatet vil øke fra -24 millioner i 2020 til 292 millioner i 2025. Dette er jo vanvittige marginer, og jeg tar det med en klype salt, men om dette skulle stemme, så forsvarer Simplifais prognoser mer en dagens kurs.

https://newsweb.oslobors.no/message/517544


De hadde pr 31.12.2020 en cash-posisjon på 116 MNOK, og de har cash til godt inn i 2022, og vil ikke hente penger før det, med mindre etterspørselen er såpass stor at produksjonen må trappes opp.