Norge slutter seg til europeisk satsing på hydrogen

Collo
NEL 09.12.2020 kl 07:46 1703

Norge slutter seg til den europeiske satsingen for innovasjons- og industrisamarbeid (IPCEI) for hydrogen, skriver Klima- og miljødepartementet i en pressemelding onsdag.

– Hydrogen blir viktig for å nå klimamålene våre. Norge har gode forutsetninger for å utvikle og ta i bruk teknologien, men vi trenger ikke å gjøre alt alene. Ved å koble oss på Europas hydrogensatsing kan vi både sette fart på utviklingen og gi norske bedrifter en god mulighet til å øke kvaliteten på sine prosjekter, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i meldingen.

Det er statlige Enova som får ansvar for å forvalte deltakelsen nasjonalt. Det innebærer blant annet ansvar for å utlysninger og utvelgelse av norske prosjekter.

IPCEI står for Important Projects of Common European Interest. Ordningen skal støtte opp om innovative prosjekter på utvalgte områder som krever en koordinert grenseoverskridende innsats. Prosjekter støttes med nasjonale midler, men er unntatt vanlige regler for statsstøtte og notifiseres særskilt til ESA.

Også Tyskland og Danmark deltar i samarbeidet.

– Norsk deltagelse i IPCEI for hydrogen vil være en viktig brikke i regjeringens veikart for hydrogen. Koblingen mot EUs hydrogensatsing kan også bli viktig for Langskip, som muliggjør storskala hydrogenproduksjon fra norsk naturgass med karbonfangst og lagring, sier olje- og energiminister Tina Bru (H) i pressemeldingen.

På tide at regjeringen våkner - det har vært massivt trykk fra industrien for å få til dette enkle grepet. Regjeringen har ingen nye tanker selv - først legger de fram en tannløs strategi, så gjør de noen enkle grep som ikke koster noe, og som de oppdager kun fordi det finnes våkne industriledere i dette landet.

Dette er uansett en god nyhet.Nå får Enova mulighet til å støtte gode prosjekter på en helt annen måte enn før.
Redigert 20.01.2021 kl 04:51 Du må logge inn for å svare
Collo
09.12.2020 kl 08:01 1651

HYDROGEN: NORGES FRIST FOR Å SPILLE INN IPCEI-PROSJEKTER VIL VÆRE I JANUAR/FEBRUAR -ENOVA
Oslo (TDN Direkt): Klima- og miljødepartementet har utpekt Enova som ansvarlig for forvaltningen av norsk deltagelse i en europeisk satsing på forsknings- og industrisamarbeid (IPCEI) innen hydrogen. Enova tror samarbeid vil øke verdien av norske initiativ på området.

Det fremgår av en pressemelding fra Enova onsdag.

– Både Enova og IPCEI er rettet inn mot innovasjonsprosjekter med høy risiko og høyt potensial for å redusere klimagassutslipp, så dette er et arbeid vi gleder oss til å ta fatt på, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova, og fortsetter:

– Norge har allerede flere spennende initiativ på gang innen utvikling av hydrogenteknologi, og IPCEI kan styrke incentivene til å få realisert flere store hydrogenprosjekter både i industri- og transportsektoren. Europeisk samarbeid langs hele verdikjeden for hydrogen øker forhåpentligvis også muligheten for å lykkes med norskutviklede løsninger der ute lengre nede i veien.

Utvelgelsen av prosjekter starter nasjonalt, og når prosjektene fra hvert land er meldt inn, kobles de sammen med prosjekter fra andre deltagerland. Det er i denne såkalte matchmaking-prosessen det avgjøres hvilke prosjekter som kvalifiseres inn i IPCEI, påpekes det.

– Vi oppfordrer interesserte parter med gryteklare prosjekter om å komme raskt på banen, ettersom Norges frist for å spille inn prosjekter vil være allerede i januar/februar. Før jul kommer vi derfor til å åpne en såkalt kartlegging av interesse, hvor formålet er å etablere en oversikt over aktører med relevante prosjekter som kan inngå som Norges bidrag inn i videre konsortiedannelser på europeisk nivå. Å melde interesse på dette stadiet er uforpliktende, men det er viktig at aktørene er tydelige på hva som gjør prosjektene innovative og hvordan de kan styrke verdien av felleseuropeiske satsinger langs hele hydrogenverdikjeden, sier Arve Solheim, Enovas markedssjef på området.

Important Projects of Common European Interest (IPCEI) er innovative prosjekter på utvalgte industrielle områder som krever koordinert grenseoverskridende innsats, som skal fremme investeringer i Europa og på sikt styrke Europas konkurranseevne. Det etableres nå et slikt samarbeid for innovasjonsprosjekter innen hydrogenteknologi som Norge har valgt å slutte seg til (TDN Direkt-artikkel klokken 06:44).
Collo
09.12.2020 kl 09:13 1487

NEL: IPCEI-NYHET BETYR AT FLERE LAND KAN STØTTE STØRRE HYDROGENPROSJEKTER -LØKKE
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Jon André Løkke i Nel mener det er hyggelige nyheter at Norge slutter seg til den europeiske satsingen for innovasjons- og industrisamarbeid (IPCEI) for hydrogen.

I praksis betyr dette at flere EU/EØS-land kan gå sammen om større hydrogenprosjekter hvor det kan bevilges støtte opptil ett hundre prosent uten at man er i brudd med EØS-reglene, ifølge konsernsjefen.

"Dette er hyggelig nyheter og det er godt å se at politikerne har lyttet til næringen. Deadline for å melde seg på er utgangen av 2020 og dermed var det ikke mye tid igjen. I praksis betyr dette at flere EU/EØS-land kan gå sammen om større hydrogenprosjekter hvor det KAN bevilges støtte opptil ett hundre prosent uten at man er i brudd med EØS-reglene. Batterier har tidligere hatt glede av denne ordningen, nå har turen kommet til hydrogen", skriver Løkke i en epost til TDN Direkt.
Collo
09.12.2020 kl 10:53 1379

TOYOTA: LANSERAT NY BILMODELL SOM NÄSTA LED I VÄTGASSATSNING
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det japanska fordonsbolaget Toyota har som nästa led i en satsning på klimatneutral vätgas som drivmedel börjat sälja modellen Mirai utrustad med bränsleceller, framgår av ett pressmeddelande.

I oktober presenterade Japans nytillträdde premiärminister Yoshihide Suga nya mål för landets klimatsatsning som innebär neutrala koldioxidutsläpp år 2050, i linje med EU:s målsättning.

Toyota var ett av de bolag som på tisdagen också lanserade en samverkansorganisation för att främja och etablera en leverantörskedja för vätgas, som fortfarande är att anse som en nischprodukt. Den nya bilmodellen är nästa led i satsningen, enligt chefsingenjör Yoshikazu Tanaka.

"Användandet av vätgas kommer vara en viktig faktor bakom att nå koldioxidneutralitet. Bilen är en startpunkt för den bredare nyttan för bränsleceller", säger han i pressmeddelandet.

Bränslecellerna utgör den process som "tankar" bilen med elkraft genom att elektroner från vätet som fyllts på i tanken avskiljs från protonerna i en omvänd elektrolys.

För själva framställningen av vätgas nyttjas just elektrolys, spjälkning av vatten. Om grön energi används för spjälkningen är de enda utsläppen från vätgasanvändandet således vatten och värme.

Flera svenska och nordiska bolag har etablerat sig i vätgassektorn och tagit kontrakt, etablerat dotterbolag och sökt tekniska patent i Japan och näromgivningen, bland annat den svenska bränslecellstillverkaren Powercell och norska elektrolysörtillverkaren Nel.

Många har dock lyft fram vätgasen som primärt en potentiell lösning för att göra tunga vägtransporter med långtradare miljövänligare, medan de största satsningarna för mindre fordon som Mirai har tagit mark inom elbilar med vanliga batterier som inte drivs på vätgas. Den första generationen av Toyota Mirai med vätgasdrift såldes i blott 11.000 exemplar.

Styrkan i den nya modellen av Mirai är dock tydlig enligt Toyota, då körsträckan på en tank är upp till 800 kilometer. Som jämförelse kan elbilsettan Tesla Model 3 köra knappt hälften på en full laddning.