Vow etablerer nytt selskap og bygger fabrikk!

Karbon
VOW 15.12.2020 kl 08:53 9581

Vow ASA : Vow ASA etablerer Vow Industries og inngår intensjonsavtaler for industriell miljøsatsing på Follum

Vow har besluttet å etablere et nytt datterselskap, Vow Industries, som skal forsere det grønne skiftet i industrien. Vow Industries første mål er å bygge en fabrikk på Follum i Ringerike kommune for å produsere biokarbon for metallurgisk industri, CO2-nøytral gass til fjernvarme og biofuel til den petrokjemiske industrien. Selskapet skal utvikle, eie og drive anlegg basert på Vows prosessteknologi. Som et ledd i denne satsingen har Vow inngått intensjonsavtaler med skogeiersamvirket Viken Skog og fjernvarmeprodusenten Vardar Varme. Begge er sentrale for realiseringen av fabrikken på Follum. Viken Skog skal levere biomasse til fabrikken som igjen skal levere ren og klimanøytral gass til Vardar Varme sitt fjernvarmeanlegg. Vow er også i dialog med selskaper innen metallurgisk industri om salg av biokarbon som blir fabrikkens hovedprodukt. Etterspørsel skapt av industri i omstilling Etterspørselen etter biokarbon forventes å øke betydelig de nærmeste årene, som følge av at store, internasjonale industrikonsern går gjennom en betydelig grønn omstilling for at den skal kunne nå sine mål om klimanøytralitet innen 2050. Biokarbon vil erstatte fossilt kull som reduksjonsmiddel i metallurgisk industri. - Teknologi og løsninger fra Vow vil spille en sentral rolle i denne omstillingen. I første omgang skal Vow Industries produsere biokarbon i Norge, men vårt mål er at selskapet skal være en inkubator som kan etablere flere industrielle produksjonsvirksomheter med Vows teknologi, sier Henrik Badin, administrerende direktør i Vow ASA. - Vi skal vise ikke bare den norske, men også den internasjonale industrien, at vi har teknologiske løsninger som akselerer det grønne skiftet, fortsetter Badin. Betydelige investeringer Det forventes en investering på rundt 200 millioner kroner i det første byggetrinnet ved det nye anlegget. Dette vil bli delvis finansiert ved lån og delvis med støtte fra Enova. Vow har nær dialog med Enova, og har grunn til å tro at dette prosjektet vil kvalifisere til støtte. Endelig investeringsbeslutning vil bli tatt når resultatet av Enova-søknaden foreligger.  Gitt en positiv investeringsbeslutning, så vil produksjon av prosessteknisk utstyr starte våren 2021 med fortløpende leveranser frem til oppstart av fabrikk sommeren 2022. Den første fabrikken under Vow Industries er planlagt på Follum i Ringerike. Området ligger sentralt ved Hønefoss med rik tilgang på biomasse, både i form av returvirke fra Østlandet, tilgang på lokal biomasse fra sagbruk og skog. I tillegg er det jernbane rett inn på industriområdet, med gode forbindelser til havn for utskipning i Drammen for videre frakt til havner langs norskekysten hvor de fleste produsentene av metallurgisk industri med behov for klimanøytralt biokull befinner seg. Marked med stort potensial I dag bruker den metallurgiske industrien i Norge nærmere en million tonn fossilt kull og koks i året, tilsvarende rundt syv prosent av de nasjonale utslippene av CO2. På verdensbasis står metallurgisk industri for nærmere 10 prosent av de totale utslippene. Markedet for biokarbon er allerede stort og voksende. Første byggetrinn på Follum vil kunne produsere 10.000 tonn grønt og klimanøytralt biokarbon, men Vow ser for seg en storstilt utbygging på Follum, og etter hvert også andre steder i Norge og Europa. - Vårt mål er at Vow Industries skal kunne dekke en betydelig del av etterspørselen etter biokarbon fra metallurgisk industri, sier Badin. Norge i tet ­- I Vow tror vi Norge kan bli verdensledende på innovasjon for å løse klimautfordringer og hjelpe industrier i retning av en CO2-nøytral fremtid. Da må ulike miljøer slå hodene sammen, slik vi nylig gjorde med miljøstiftelsen Bellona som har betydelig kunnskap og kompetanse innenfor biokarbon, karbonfangst og pyrolyse, sier Badin. - Spiller man kortene riktig, så vil Norge ha mye å leve av etter at oljen tar slutt. På Follum håper vi å skape et stykke teknologisk industrihistorie innen det grønne skifte, avslutter Badin.


Link:
https://newsweb.oslobors.no/message/520641

Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
unikum
17.12.2020 kl 08:52 2912

Det hausses opp som bare det her men hvorfor ser ikke analytikere potensiale i selskapet? De burde hatt kursmål på mange hundre ? Jeg har selv aksjer, sitter i ro å venter men jeg lurer litt 🤔
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
17.12.2020 kl 09:06 2881

Kanskje haussingen virker mot sin hensikt? Når det blir ropt ulv, ulv for hver minste spissmus som stikker nesen frem, mister man kanskje troen på budbringeren.
Spesielt når man ser at markedet ikke er i nærheten av å reagere slik presentasjonen av nyhetene her skulle tilsi.
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
royroy
17.12.2020 kl 09:50 2798

Tror ikke spissmusen din, Hammers her på forumet, er grunn i at den ikke har gått mer, gitt.
Men jeg er forøvrig enig og forstår heller ikke hvorfor den ikke har gått mer. Nå har jeg riktignok sluttet å følge med på daglig basis, da jeg kan sitte og føler meg ekstremt sikker på at kursen er betydelig høyere når vi når 2022, for å ikke snakke om 2023. Så får heller flasken ristes i mellomtiden, og så håper jeg at disse (kontraktløse, foreløpig) samarbeidene fasiliteter til ytterligere oppgang lenger fremme (ikke kun fra 30 til 40-50 men også fra 40-50 og veien videre opp)
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Framtia
17.12.2020 kl 10:25 2749

Ting er ikke som de ser ut som! Blir vi lurt,?? Lå ute en kjøpspost på 9000aksjer til 31,9kr og i underkant av 1000 aksjer på salg til 31,20....Hvorfor utløser ikke dette et salg!???Er alt fiktivt???
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
spekulator
17.12.2020 kl 10:31 2724

Kun algoritmehandler. Ingen reele kjøpere/selgere, maskinhandel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Framtia
17.12.2020 kl 10:55 2667

Du har nok rett! Ser at det omsettes aksjer til lavere kurser enn synlige poster, så det er nok " noen" som selger og kjøper sine egne aksjer for å manipulere kursene i ønsket retning! Som jeg har sagt tidligere, så kvalifiserere ikke dette som manipulasjon iht. Finanstilsynet!
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Framtia
17.12.2020 kl 10:58 2647

Du har nok rett! Ser at det omsettes aksjer til lavere kurser enn synlige poster, så det er nok " noen" som selger og kjøper sine egne aksjer for å manipulere kursene i ønsket retning! Som jeg har sagt tidligere, så kvalifiserere ikke dette som manipulasjon iht. Finanstilsynet!
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.12.2020 kl 11:55 2582

Ved Regjeringens forslag til Langskip koster det ca kr 10.000 pr tonn karbon som pumpes i bakken.
Slik bl.a. Sverige løser problemet vha biokull er prisen ca kr 1000 pr tonn. De svenskene, altså...🤭!
Sverige som via NSR har anskaffet VOW's avanserte pyrolyse til bruk i omr Skåne.

Det bemerkelsesverdige er at Regjeringen har gått for den dyre løsningen. Den som også kaster bort den verdien karbonet representerer.
Like merkelig er det at Røkke sitter langs HELE verdikjeden og soper inn de unødvendig bortkastede statlige midlene.
Dine og mine skattekroner kan han nå stappe i baklomma, i frakken og i strømpene!
Tør ikke tenke på hva hodeputa og dyna er fylt med!

Heldigvis ikke alle land som er like rike som Norge. De vil gå for de rimeligere løsningene.
Når dette løsner blir det en strøm av nye kontrakter utover i 2021.

Se hva Teknisk ukeblad i dag skriver.
En artikkel som starter med Langskip, men som etter hvert switcher over på biokull. Svært interessant;
https://www.tu.no/artikler/europa-i-ko-for-norsk-karbonfangst-og-lagring/504425?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-12-17

Hilsen Hammers.........som ellers har snappet opp at det nyetablerte USA-kontoret ser ut til å konsentrere seg om et
tilsvarende anlegg i USA som det annonserte på Follum.

Ref gårdagens melding fra kontorets leder, Tor Holm - der han gratulerer sin arbeidsgiver med nettopp Follum;
"Way to go and one day we do the same in US".
"Vei å gå og en dag gjør vi det samme i USA".

Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
spekulator
17.12.2020 kl 15:38 2439

Vow har nå havnet inne i logaritmenes dal, hvor det handles aksjer på 2 og 10 øres nivå . Maskinene går for fullt, og drar ett øre her og ett øre der. Fullt lovlig, ingen manipulering.
Prøv dette som privatperson, og økokrim er øyeblikkelig etter deg, selv om du må betale kurtasje for hver handel, noe maskinene ikke gjør.
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Record
18.12.2020 kl 08:04 2223

Ennå en mld , spørs hvor lenge akrobatene har denne for seg selv med denne down tradingen.

Vow ASA, technology provider for industry decarbonization, has signed a strategic memorandum of understanding with a world leading manufacturing company to build biogas production plant to reduce CO2 emissions from metallurgical processes.

The two companies will cooperate on engineering, business modelling and financing of a dedicated biogas plant for an industrial facility in continental Europe, with the aim to have the plant operational in 2022. According to the customer, which is one of the biggest globally, this will be the first dedicated biogas plant in industry sector.

The biogas will be made using Vow’s patented ‘Biogreen’ pyrolysis technology, which involves heating sustainable biomass at extremely high temperatures. The gases emitted during this process are then captured and processed into biogas, which will directly replace the use of natural gas in the metallurgical plant. By-products such as bio-coal will also be created during the process, directly replacing the use of fossil coal.

“We are very excited and committed for this cooperation, which is entirely in line with our decarbonization strategy. The agreement confirms our relevance for major industry players seeking to become CO2 neutral. Our view is long term, and by bringing expertise and technology together, we are about to position Vow for future growth in the metal production and processing industry” says the CEO of Vow ASA Henrik Badin.

The customer has informed Vow that they will announce the agreement, which they consider to be of great strategic significance, in January 2021.



For further queries, please contact

Vow ASA
Henrik Badin - CEO
Tel: + 47 90 78 98 25
Email : henrik.badin@vowasa.com

Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
bare meg
18.12.2020 kl 08:18 2158

Nå må det vel røre på seg oppover
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.12.2020 kl 08:28 2115

Herlig å se at spirene i SÅKORNET begynner å poppe opp som det gjør!

Pr dd er dette kun en intensjonsavtale, men i januar kommer den endelige bekreftelsen.
Tipper at det er årstiden (nært forestående jule- nyttårshelg) som er grunnen til at man må vente noen uker til.

Her får man samlet alt jeg har snakket om den siste tiden ang høytemperatur pyrolyse, produksjon av biogass OG det faktum at man går mot de STØRSTE aktørene. De som har STORE behov og som i ettertid gjerne kommer med serieavtaler.

Dette avsnittet i meldingen likte jeg spesielt godt:
"The two companies will cooperate on engineering, business modelling and financing of a dedicated biogas plant for an industrial facility in continental Europe, with the aim to have the plant operational in 2022. According to the customer, which is ONE OF THE BIGGEST GLOBALLY, this will be the FIRST dedicated biogas plant in industry sector.

Hilsen Hammers..........som tror han må ta seg et glass vann!
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Karbon
18.12.2020 kl 08:42 2037

Dette er stort! Jeg har lenge vært nesten sikker, men nå er jeg helt sikker. Vow kommer til å bli Norges neste industrieventyr, selve lokomotivet innen det grønne skiftet.

Hvilken aktør det er snakk om i forbindelse med biogassanlegget, vil altså bli annonsert i januar, og det er ikke lenge til. Noen har kanskje allerede en anelse om hvem det er snakk om.
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
18.12.2020 kl 08:51 1983

Du verden, der kom julegaven vi har ventet på! Enig med Karbon, dette er smått uvirkelig. Robotene skal få slite framover nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Record
18.12.2020 kl 08:52 1980

Om du ser på bildet , mener jeg å tro at de er verdensledende innen flere segment , dette kan bli virkelig stort :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Framtia
18.12.2020 kl 09:51 1882

Litt merkelig utvilling i VOW! Har stort sett hatt en flat utvikling i hele 2020 sett under ett...Får håpe vi bryter opp snart og får til en "grønn" prising som feks NEL, selv om du ikke er særlig fornøyd med sammenligningen😉Uten å virke for optimistisk, vil jeg ikke synes 2x dagens prising ville virke uriktig! ..også sett i sammenheng med årets kurs utvikling og en vel spenstig utvikling i andre grønne selskaper...
Redigert 20.01.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare