For og imot salget av BBG

JosefK
AZT 15.12.2020 kl 09:31 6734


Endelig får jeg oppleve ArcticZymes uten betaglucans. Jeg har drømt om det i flere år og nå skjer det.

Men: igjen som ved tidligere avskallinger så bærer det preg av at det selges som høns i regnvær. Hedde det kun dreid seg om woulgan, hadde prisen vært ok. Men hele BBG? Den var litt tyngre å svelge. Og her er grunnen;

Det hadde vært 100 ganger bedre og separatnotert BBG bare et par måneder fra nå. Nærmere bestemt når fase 2 studien på neuroblastom hadde vært ferdig. Da tror jeg det hadde vært stemning for å kapitalisere opp BBG og lagt nye føringer for en god case bygd på det tradisjonelle Biotec konseptet. En spissing av brand, produkt og ikke minst bygd videre på immun-kompetansen ville vært mulig med en god fase 2 å slå i bordet. Man kan innvende at det ikke er noen garanti for det, men det nekter jeg for er mulig siden msk gjentatte ganger har utvidet studiet. De ville ikke gjort det uten at de har bekreftelse på at de gode prekliniske resultatene fortsetter. Videre eksploderer hodet mitt med hva BBG kunne gjort med corona hysteriet. Nå har den ene etter den andre lansert sine kreftmedisiner/kosttilskudd som corona killer, hvorfor ikke betaglucans kunne tatt denne muligheten skjønner jeg ikke. Kjenner jeg Rolf Engstad rett ville det vært en naturlig tanke, men hindres antakelig av strategi endringen. Fair enough! Men med en separat notering og litt påfyll mener jeg BBG hadde blitt en fin liten business med å spisse litt på konseptet.

Så det virker helt meningsløst på meg å skalle av denne virksomheten som med noen grep kunne blitt en hyggelig liten forretning og som ville hatt en trofast «aksjonærforening».

Når det er sagt, er det mine vurderinger, jeg vet det ikke er idioter hverken i BBG eller i konsernledelsen. Men det kunne jo vært en ide og latt det gå sport i det som vi har sett i Aker-systemet og i hexagon i det siste.

Det ligger nok også vurderinger på hvilke muligheter det ligger på merger siden også til grunn og at dette har vært utslagsgivende, men det er naturlig nok ikke mulig for en outsider å si noe om.

Fordelene for AZT er åpenbare, det blir litt mindre topplinje og EBITDA marginen kommer til å svelle ut. Både som følge av at lavmargin produktene forsvinner og at organisasjonen blir slankere. Og ikke minst økes cash beholdningen til anslagsvis 150 mill.

Så jeg er litt splittet om dette var fornuftig eller ei. Dessverre fikk jeg heller ikke med meg telefon konferansen så jeg har bare fått med meg det som står i børsmeldingen.

Men endelig skal jeg altså få oppleve ArcticZymes som den råe casen den er. Det er bare det at jeg aner at det kunne vært gjort mer aksjonærvennlig. Jeg mener også tyskerne stikker av med et nesten ferdig møblert hjem til halvparten av takst.

Dette er egentlig ikke ment som debatt, men mer som et åpent brev til ledelse og styre. Som serverer BBG som en gavepakke etter mitt skjønn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:03 Du må logge inn for å svare