Taxinæringen i dagens Dagsrevy.
se nrk.no
Det er ikke ofte taxinæringen debatteres i studio. I dag var Stavrum der, og leder av taxinæringen. Monopolet må oppheves. Det må bli fri konkurranse og dette på enklest og billigst mulig vilkår. Prisene har vært alt forhøye, og bruken dermed liten. Det offentlige bruker også altfor mye taxitjenester. Den bruken må ned/rasjonaliseres. Flere må kjøre sammen osv. El. minibusser brukes, som det offentlige holder og drifter.
Lavere kollektivpriser spiller trolig positivt inn for å få ned taxiprisene. Et dyrt taxitilbud er ikke noe bra for et samfunn som skal verdiskape og fungere godt.
Det er ikke ofte taxinæringen debatteres i studio. I dag var Stavrum der, og leder av taxinæringen. Monopolet må oppheves. Det må bli fri konkurranse og dette på enklest og billigst mulig vilkår. Prisene har vært alt forhøye, og bruken dermed liten. Det offentlige bruker også altfor mye taxitjenester. Den bruken må ned/rasjonaliseres. Flere må kjøre sammen osv. El. minibusser brukes, som det offentlige holder og drifter.
Lavere kollektivpriser spiller trolig positivt inn for å få ned taxiprisene. Et dyrt taxitilbud er ikke noe bra for et samfunn som skal verdiskape og fungere godt.
Redigert 19.01.2021 kl 09:15
Du må logge inn for å svare
https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/na-blir-det-billigere-a-kjre-drosje/3423542441.html
Dette her er rett vei.
Å få ned oppstartskostnaden er også viktig.
Tiltak i denne retning burde vært gjort for mange år siden.
Taxiene har vel fordelaktige bilanskaffelsesordninger også ?
Billigere drivstoff kunne de kanskje fått også, OM det er noe sånt som skal til for å få selvkost pr. km ned.
Vitsen må være å få prisene kraftig ned. Da vil selvfølgelig også etterspørselen bli en helt annen. Og folk bør forsøke å kjøre sammen så kapasiteten utnyttes best mulig. Etterhvert blir vel mer miljøvennlige biler mer vanlig også ? Og allerede er nok nye taxier ganske miljøvennlig allerede.
I fremtiden kommer kanskje mer spennende taxier også ? Og kanskje elektriske minibusser ?
Dette her er rett vei.
Å få ned oppstartskostnaden er også viktig.
Tiltak i denne retning burde vært gjort for mange år siden.
Taxiene har vel fordelaktige bilanskaffelsesordninger også ?
Billigere drivstoff kunne de kanskje fått også, OM det er noe sånt som skal til for å få selvkost pr. km ned.
Vitsen må være å få prisene kraftig ned. Da vil selvfølgelig også etterspørselen bli en helt annen. Og folk bør forsøke å kjøre sammen så kapasiteten utnyttes best mulig. Etterhvert blir vel mer miljøvennlige biler mer vanlig også ? Og allerede er nok nye taxier ganske miljøvennlig allerede.
I fremtiden kommer kanskje mer spennende taxier også ? Og kanskje elektriske minibusser ?
Redigert 02.10.2018 kl 11:37
Du må logge inn for å svare
Vi har hørt om taxipriser på 2000 - 2500 kroner fra Gardermoen. Vi trodde disse røverhistorienes tid var over.
Norge er jo verre enn all verdens destinasjoner i utlandet, mht. taxi.
https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-etter-sjokkregning/79610791
Nå eksempel med 1166 kroner fra Jernbanetorget i Oslo sentrum til Kjelsås 6 - 7 - 8 km unna.
Fins det ikke taxameter ?
Følger ikke sjåføren markedsføringsloven § 1 ?
Hvor er Forbrukerrådet ?
Hvordan har det seg at slik gangsteraktig taxivirksomhet får holde på i Oslo ?
Tar du f.eks. taxi på natten i Tyskland, er det taxameter man kan følge med på.
Og det går som en klokke uten noe juks. (Sist jeg sammenlignet var taxi i Tyskland ca 55 % billigere enn Norge. Kanskje det er enda verre nå ? ).
Vi kan ikke ha sånne tilstander hvor sjåfører lokker inn passasjerer med fordekte høye priser på denne måten.
Når politikerne ikke har lagd et opplegg som forhindrer dette, bør de få dundrende kritikk.
Vi har hatt trøbbel med taxinæringen i mange tiår.
Det er svært uheldig for en by som Oslo å ikke ha et velfungerende taxisystem.
En så kort tur burde ikke koste 500 kr. heller. Flyene burde kanskje ankomme noe tidligere og T-banen m.m.
gå noe lengre utover natten ? Slik at mulighetene for mismatch tilnærmet blir borte.
Dette tullet her, fordyrer jo bare kostnadsnivået i Norge unødvendig. Og svarte penger sendes ut av landet.
Vi kan ikke ha en drosjenæring hvor det er ren bingo hva en tur koster.
________________________________________________________
Og dette var ikke på natten en gang. Det var i 14.30 - 15 tiden. (Litt trafikk da kanskje, eller valgte en lengre vei i tid og km ?)
Norge er jo verre enn all verdens destinasjoner i utlandet, mht. taxi.
https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-etter-sjokkregning/79610791
Nå eksempel med 1166 kroner fra Jernbanetorget i Oslo sentrum til Kjelsås 6 - 7 - 8 km unna.
Fins det ikke taxameter ?
Følger ikke sjåføren markedsføringsloven § 1 ?
Hvor er Forbrukerrådet ?
Hvordan har det seg at slik gangsteraktig taxivirksomhet får holde på i Oslo ?
Tar du f.eks. taxi på natten i Tyskland, er det taxameter man kan følge med på.
Og det går som en klokke uten noe juks. (Sist jeg sammenlignet var taxi i Tyskland ca 55 % billigere enn Norge. Kanskje det er enda verre nå ? ).
Vi kan ikke ha sånne tilstander hvor sjåfører lokker inn passasjerer med fordekte høye priser på denne måten.
Når politikerne ikke har lagd et opplegg som forhindrer dette, bør de få dundrende kritikk.
Vi har hatt trøbbel med taxinæringen i mange tiår.
Det er svært uheldig for en by som Oslo å ikke ha et velfungerende taxisystem.
En så kort tur burde ikke koste 500 kr. heller. Flyene burde kanskje ankomme noe tidligere og T-banen m.m.
gå noe lengre utover natten ? Slik at mulighetene for mismatch tilnærmet blir borte.
Dette tullet her, fordyrer jo bare kostnadsnivået i Norge unødvendig. Og svarte penger sendes ut av landet.
Vi kan ikke ha en drosjenæring hvor det er ren bingo hva en tur koster.
________________________________________________________
Og dette var ikke på natten en gang. Det var i 14.30 - 15 tiden. (Litt trafikk da kanskje, eller valgte en lengre vei i tid og km ?)
Redigert 20.06.2023 kl 19:08
Du må logge inn for å svare
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/raser-mot-taxipriser/80024269
838 kr. fra Oslo S til rundkjøringen på Bjølsen. Ca 5 km å kjøre.
Sånn som dette kan ikke Norge holde på. Heller ikke 35000 i måneden i leie for en 2-roms
leilighet i Schweigaardsgate. Eksempler som dette vidner om noe som er alvorlig galt.
Å forlange 200.000 i månedsleie for en normalstor villa på Frogner uten utsikt, går heller ikke an.
Politiske myndigheter som bringer virkeligheten til slike tilstander, har ikke noe på Stortinget å gjøre.
Ingen av dem. Folket må snart ta makten i egne hender. Vi kan ikke la dette få fortsette lenger.
838 kr. fra Oslo S til rundkjøringen på Bjølsen. Ca 5 km å kjøre.
Sånn som dette kan ikke Norge holde på. Heller ikke 35000 i måneden i leie for en 2-roms
leilighet i Schweigaardsgate. Eksempler som dette vidner om noe som er alvorlig galt.
Å forlange 200.000 i månedsleie for en normalstor villa på Frogner uten utsikt, går heller ikke an.
Politiske myndigheter som bringer virkeligheten til slike tilstander, har ikke noe på Stortinget å gjøre.
Ingen av dem. Folket må snart ta makten i egne hender. Vi kan ikke la dette få fortsette lenger.
Redigert 08.08.2023 kl 17:25
Du må logge inn for å svare
Dølle
08.08.2023 kl 17:37
562
Taxi næringen kan man egentlig legge ned. Ubehagelig nok med totalt bingo priser presentert av våre nye landsmenn hvor man må forberede seg på slagsmål om man kremter om enten drittmusikk eller hva som foregår på telleren. Som alt annet hvor en viss kultur tar over, går det lukt til h. Det være seg bydeler , div næringer , dvs alt.