PEN : utbytte aksjen som ble litt forsinket.

Trond.heim
PEN 15.12.2020 kl 21:47 991

Pen: utbytte aksjen som ble litt forsinket.

Pen har signalisert utbytte, så fort Aje salget til Pnor blir godkjent av nigerianske myndigeter. Det er snakk om pnor aksjer i tilnærmet forhold 1: 1, ca en Pnor aksje pr. Pen aksje eller avhengig av dollarkurs og Pnor kurs i størrelsesorden ca. Kr. 1.30 pr PEN aksje.

Ingen vet offisielt når utbyttet kommer, men få tviler at det kommer.

Covid 19 har utsatt utviklingen av selskapsprogresjonen. For et år siden begynte en å snakke om at selskapet kunne komme i så positiv cash situasjon at utbytte, relatert til overskudd kunne vurderes.
Arctic var tidlig ute og signaliserte, på bakgrunn av planer og progresjon,
at selskapet innen 2 år kunne komme i en situasjon med 700 mill i årlig overskudd. Pga. Corona må dette nødvendigvis settes et år fram i tid, men tanken er forlokkende. Dersom nyervervelsen i sør africa resulterer i treff som noen håper, kan vi ta inn noe av denne utsatte tidsperioden.
Dersom 50% av overskudd blir satt av til utbytte snakker vi om ca. 5 kroner pr. Aksje i årlig utbytte.

Jeg forstår egentlig ikke at kursen har tatt seg så raskt inn etter « kurskrakket « i mars. Samtidig registrerer jeg at topp 20 øker i prosentvis andel for hver mnd.
Dersom disse personer eller foretak, lemper ut sine aksjer, så blir det et veldig negativt signal med etterfølgende kursreduksjon.

Jeg tenker tanken at topp 20 øker beholdningen, ikke for å selge på høyere kurs, men for å oppleve en fantastisk årlig avkastning på en stor Pen portefølje.
Arctic tok utgangspunkt på oljepris 60 USD:

Arctic:
1) Time to focus on PEN’s medium term cash flow outlook – not just quarterly numbers
2) Based on $60 Brent, we estimate ~40 FCF yield from 2022!
3) Could be in net cash position already next quarter - Panoro will soon generate way more cash than it needs to cover investments/debt
4) We believe the stage is set for dividend distributions no later than 2022!
5) We reiterate our buy recommendation and raise target to NOK42 (40)!


I lys av en teoretisk avkastning på 5 kroner årlig avkastning pr. Aksje så fortoner kjøp i morgen på ca. 16.50 som en unik mulighet.
Vi snakker om et par år frem i tid, men alternativet å betale ned på huslånet for å slippe 1,4% årlig rente, synes litt uinteressant
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
piff
15.12.2020 kl 22:23 911

Kan ikke se at Pen kommer i den posisjonen og utbetale kr 5 pr aksje i utbytte om 2 år. . til det blir produksjons volumet for lite ,anser de må oppmot ca 7500-8000 boe pr døgn med ca usd 50 pr fat.
Men ser en mot 2024/5 kan det være meget sansynlig. Og da men en produksjon på 10.000 pr døgn. .
Er og blir nok Dussafu som må bidra mest framover. Har håp om at Pen kommer på bane utenfor Afrika ,
gjerne med oppkjøp for raskere vekst..
Håper selskapet gaider en mer agresiv vekst framover. Savner litt mer krutt fra Pen.
Ellers sitter jeg komfertabelt i Pen med jevnlige småe økninger i beholdningen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare