Pgs- de må dekke jule shorten nu
Neste kule er pgs
Av flere nevnt som en jule rakett, det ligger en stor short i selskapet som nå må dekkes
Løp å kjøp
Av flere nevnt som en jule rakett, det ligger en stor short i selskapet som nå må dekkes
Løp å kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
Der skal stor karakterstyrke til for at sælge elastik i metervis.
Storm P.
Storm P.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21
Ingvester
07.01.2021 kl 21:48
4435
Har du solgt alt? Kan isåfall forstå det. PGS har vært svak siste dagene. Ser ut for å være mange som vil gevinst-sikre før rapporten i neste uke. Det er også et sterkt motstandsnivå på kr 5,6, så vi må nok ha gode nyheter for å bryte gjennom.
Ikke godt å si hvordan det går med Q4 rapporten, kan slå begge veier. Tror ikke mange forventer mye, så jeg tror mest på positive overraskelser. Skjer mye på strategisk samarbeid (PGS, TGS, CGG, OFG og EMGS (via OFG), kansje får vi mer multiklientsalg pga samarbeidet? kansje hører vi noe om formell avtale lånevilkår (lovet landet Q1).
Markedet har jo gått kanonbra siste uka, og Saudi sørger for å holde oljeprisen høy til godt ut i Q2. PGS er ned i samme periode, så blir markedet positivt overrasket så på tirsdag så spretter kursen høyt allerede ved åpning.
Teknisk har PGS holdt seg innenfor en stigende kanal siden bunnen i november. Kursen idag på 5,2 ligger akkurat på nedre trendlinje, så blir spennende å se om trendlinjen holder.
Ikke godt å si hvordan det går med Q4 rapporten, kan slå begge veier. Tror ikke mange forventer mye, så jeg tror mest på positive overraskelser. Skjer mye på strategisk samarbeid (PGS, TGS, CGG, OFG og EMGS (via OFG), kansje får vi mer multiklientsalg pga samarbeidet? kansje hører vi noe om formell avtale lånevilkår (lovet landet Q1).
Markedet har jo gått kanonbra siste uka, og Saudi sørger for å holde oljeprisen høy til godt ut i Q2. PGS er ned i samme periode, så blir markedet positivt overrasket så på tirsdag så spretter kursen høyt allerede ved åpning.
Teknisk har PGS holdt seg innenfor en stigende kanal siden bunnen i november. Kursen idag på 5,2 ligger akkurat på nedre trendlinje, så blir spennende å se om trendlinjen holder.
Pgs har en mc på 2 mrd,nettogjelden er synkende og er ca 7,3 mrd nkr.
Dvs at selskapet prises til ca 9,3 mrd nkr.
Tgs er i dag priset til ca 18 mrd nkr.
Året 2021 handler om salg av Multiklientkontrakter og etterslep av salg bibloteker late sale.
Ingen er gearet mere mot dette markedet og oljepris som pgs da de etterspør dette mere ved høyere oljepriser.
Markedet venter kanskje en avklaring finansfasiliteter som skal avgjøres i domstol,og da med påfølgende nye aksjer i omløp ca 38 mill til 3 kr.
Shorterne sitter iskladt og vet dette ser det ut som da de må selge eller sitter som eiere av opsjonsaksjene dette blir vanskelig og se da ingen vet unntatt kjøpere av opsjonene til kr 3.
Eller de med opsjoner ønsker høy pris og shortere ønsker lav pris.
Trolig må nok Pgs og refinansene komme på bordet om dette skal løsne,eller det kommer en større investor inn og laster.
Tgs kan ikke knytte seg for nerme pgs da de begge eier opp mot 50% av multiklientmarkedet.
Det er ormer som har en agenda i pgs,hvis ikke ville aksjekursen gått med olja.
Dvs at selskapet prises til ca 9,3 mrd nkr.
Tgs er i dag priset til ca 18 mrd nkr.
Året 2021 handler om salg av Multiklientkontrakter og etterslep av salg bibloteker late sale.
Ingen er gearet mere mot dette markedet og oljepris som pgs da de etterspør dette mere ved høyere oljepriser.
Markedet venter kanskje en avklaring finansfasiliteter som skal avgjøres i domstol,og da med påfølgende nye aksjer i omløp ca 38 mill til 3 kr.
Shorterne sitter iskladt og vet dette ser det ut som da de må selge eller sitter som eiere av opsjonsaksjene dette blir vanskelig og se da ingen vet unntatt kjøpere av opsjonene til kr 3.
Eller de med opsjoner ønsker høy pris og shortere ønsker lav pris.
Trolig må nok Pgs og refinansene komme på bordet om dette skal løsne,eller det kommer en større investor inn og laster.
Tgs kan ikke knytte seg for nerme pgs da de begge eier opp mot 50% av multiklientmarkedet.
Det er ormer som har en agenda i pgs,hvis ikke ville aksjekursen gått med olja.
Ingvester
08.01.2021 kl 08:47
3959
Ja det blir interessant å se hvordan dette spiller seg ut. Virker for at hele bransjen er inneforstått med at det blir konsolideringer. PGS har mye gjeld som ikke gir de den beste forhandlingsposisjonen, men samtidig har de fått majoriteten av lånegiverne med på nye vilkår. Jeg tror ogsaå at eksisterende og nye investorerer kan være interessert i å skyte inn betydelig med egenkapital om businesscaset er godt nok, og de ser at PGS vil komme styrket ut av konsolideringen. PGS er høy risk, men det er også høy reward. Som du er inne på så er PGS priset til ca 9,3 mrd, og i mitt hode er den høye risken da allerede priset inn i aksjen.
Ingvester
08.01.2021 kl 09:19
3888
Slettet brukerskrev Spennende åpning i dag altså!
Rt kr 5,32. Ikke så værst! :) Så lenge som vi holder oss innenfor den stigende kanalen til tirsdag så er jeg fornøyd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30
De kommer til å snike inn helt nonchalant sterkt kursløftende konkretisert samarbeid med OFG i en bisetning. Ballsy de gutta, for de kjenner enden.
Men jeg tror på hopp opp alt i dag gitt.
"Shorts I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out I'm gonna push it
Push it push it some more
A la la la la long
A la la la la long long li long long long"
Ready to blow! Ingen gidder å selge til denne tulleprisen. Nede på bunnen av det mørke hav, sitter en liten djevel og gråter. Og han hulker "tosifret, tosifret, tosifret". Det er shortenissen: spillet er ferdig, straks i en lommebok nær deg
Men jeg tror på hopp opp alt i dag gitt.
"Shorts I want to make you sweat
Sweat 'til you can't sweat no more
And if you cry out I'm gonna push it
Push it push it some more
A la la la la long
A la la la la long long li long long long"
Ready to blow! Ingen gidder å selge til denne tulleprisen. Nede på bunnen av det mørke hav, sitter en liten djevel og gråter. Og han hulker "tosifret, tosifret, tosifret". Det er shortenissen: spillet er ferdig, straks i en lommebok nær deg
kvirrevi
08.01.2021 kl 09:38
3835
Et annet spørsmål er hva PGS sitt multiklientbibliotek er verdt i USD nå som dollaren har svekket seg mye, TGS kan kjøpe det med oppgjør i NOK, og markedet er mye sterkere. Det ligger nok betydelige muligheter for PGS til å vise aksjonærverdier i tiden fremover.
FYI - TGS bruker også USD i sin økonomiske rapport!
Oppoghopp
08.01.2021 kl 09:46
3843
Hvalross, jeg må bare få skyte inn at det er alltid en sann fornøyelse å lese dine innlegg. Du skriver svært godt.
kvirrevi
08.01.2021 kl 10:23
3693
re lysaker
Det vet jeg, men de finansierer gjerne i NOK, f.eks. vil en emisjon for å finansiere kjøpet av multiklientbiblioteket ta utgangspunkt i NOK. Akkurat dette var nok litt uklart formulert av meg, men det var det som var tanken. Jeg tror det er en viss effekt her, men den er kanskje ikke veldig stor.
Det vet jeg, men de finansierer gjerne i NOK, f.eks. vil en emisjon for å finansiere kjøpet av multiklientbiblioteket ta utgangspunkt i NOK. Akkurat dette var nok litt uklart formulert av meg, men det var det som var tanken. Jeg tror det er en viss effekt her, men den er kanskje ikke veldig stor.
BlackSigma
08.01.2021 kl 11:11
3597
Nice to see Ramform Tethys going back to work in Egypt, joining Ramform Hyperion there.
After coming from south Africa, Ramform Sovereign could sail to Libanon after preparation at Cyprus.
After coming from south Africa, Ramform Sovereign could sail to Libanon after preparation at Cyprus.
protagoras
08.01.2021 kl 12:39
3479
Olja over 55$ - nå må da for f... kursen begynne å reagere...!
Obxserver
08.01.2021 kl 12:43
3597
Venter bare på Ketchup effekten.
Absolute
08.01.2021 kl 13:17
3555
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Er det pga anbefalingen til DNB at PGS går så dårlig eller er det noe annet??
Syndikaten
08.01.2021 kl 14:04
3397
Det er vel flere faktorer inne i bildet her...
- En usikker kvartalsrapport er like rundt hjørnet
- Avtalen rundt finansieringen er ikke formelt ferdigbehandlet (selv om alle vet at de resterende kreditorene vil tvinges til enighet i retten)
- En korreksjon etter en relativt kraftig oppgang den siste tiden
- Overskriften i denne tråden sier at "Jule-shorten må dekkes inn", noe som i svært liten grad skjedde i julen.
Istedenfor en rakettomgang rundt inndekking av short ser det nå ut som shortsen skadeskyter og plukker fra bakken.
Noen med god gevinst, andre med mindre tap.
-Dårlige anbefalinger fra meglerhus på toppen hjelper nok heller ikke til med å dra kursen OPP (selv om disse anbefalingene sjelden ser ut til å stemme)
Selv gledet jeg shortsen som kjøper tilbake nå og realiserte et tap på noen tusenlapper i morges og kjøper meg evt. heller inn igjen på lavere nivåer når ting er mer i vater.
- En usikker kvartalsrapport er like rundt hjørnet
- Avtalen rundt finansieringen er ikke formelt ferdigbehandlet (selv om alle vet at de resterende kreditorene vil tvinges til enighet i retten)
- En korreksjon etter en relativt kraftig oppgang den siste tiden
- Overskriften i denne tråden sier at "Jule-shorten må dekkes inn", noe som i svært liten grad skjedde i julen.
Istedenfor en rakettomgang rundt inndekking av short ser det nå ut som shortsen skadeskyter og plukker fra bakken.
Noen med god gevinst, andre med mindre tap.
-Dårlige anbefalinger fra meglerhus på toppen hjelper nok heller ikke til med å dra kursen OPP (selv om disse anbefalingene sjelden ser ut til å stemme)
Selv gledet jeg shortsen som kjøper tilbake nå og realiserte et tap på noen tusenlapper i morges og kjøper meg evt. heller inn igjen på lavere nivåer når ting er mer i vater.
Denne uttalelsen om at kreditorer blir tvunget til å godta en avtale, strider mot all normal fornuft. Det er derfor vi har et rettsvesen, for å ofte beskytte et mindretall mot maktovergrep
DrInvest
08.01.2021 kl 14:29
3373
Sitter noen på en oppdatert topp aksjonærliste og lyst til å dele😊
Syndikaten
08.01.2021 kl 14:36
3346
I dette tilfellet er det mindretallet som blir tvunget, ved hjelp av rettsapparatet.
Uansett så kommer garantert PGS opp på høyere nivåer igjen om relativt kort tid og er en sikker vinner innen seismikk.
MSEIS tør jeg ikke satse på da de også blir rammet som resten av seismikkbransjen.
Når 1 node synker og 1 node selvantenner i løpet av 4 dager føles det mye tryggere med streamere som henger på slep bak et "cruiseskip" :)
Uansett så kommer garantert PGS opp på høyere nivåer igjen om relativt kort tid og er en sikker vinner innen seismikk.
MSEIS tør jeg ikke satse på da de også blir rammet som resten av seismikkbransjen.
Når 1 node synker og 1 node selvantenner i løpet av 4 dager føles det mye tryggere med streamere som henger på slep bak et "cruiseskip" :)
Pgs, mseis, sdsd, reach rett ned. Aker bp stiger en fattig prosent. Hunt som melder 1kr i utbytte stiger noen usle prosent. Antagelig fordi oljeprisen stiger så kraftig - investorene er redde for å være i selskap som tjener penger, tilsynelatende. "Nå er Biden president, se der er køen til salatbaren". Før eller siden kommer de løpende, foretrekker vel å kjøpe etter stigning kanskje.
Obxserver
08.01.2021 kl 15:52
6458
Tipper at vi får info om gjelden innen Januar.
The timing of publishing quarterly report for Q4 2020 has been changed to better
align with the expected timeline of the ongoing process to re-schedule debt
maturities.
The timing of publishing quarterly report for Q4 2020 has been changed to better
align with the expected timeline of the ongoing process to re-schedule debt
maturities.
Ingvester
08.01.2021 kl 16:07
6448
Kan ikke forstå annet enn at de har fått signal om at saken om lånevilkår blir ferdigbehandlet til 4.2. Tidligere sa de at det skulle landes i Q1, så dette var gode nyheter.
Ingvester
08.01.2021 kl 16:30
6393
Mandag rapporterer TGS på Q4, noe som vil påvirke kursen til PGS. Blir utrolig spennende å høre hvordan kvartalet har vært, og hva de evt rapporterer om fremtidsutsikter. TGS har gått svært bra siste 2 ukene, så tydelig at markedet har litt forventninger.
Obxserver
08.01.2021 kl 16:53
6320
Ganske imponerende at de forventer MC inntekter på TGS til 112m$. Da tror jeg at PGS kan overraske i Q4. Spennende
Må innrømme jeg føler meg litt naken og dum som hausset og støyet før åpning. Hadde stor tro på at PGS skulle opp. Fordi det lå ann til at oljeprisfesten skulle fortsette. Og det gjorde den forsåvidt. Uten at det hjalp det spøtt. Så beskjemmet holder jeg et skjelvende fikenblad foran en iskulpbadet pung, og leter etter hvordan det kunne gå galt. Kan det være dette som er synderen?
8.1.2021, 11:54 · TDN Finans Delayed
NORGE: FORESLÅR MER ENN DOBLING AV CO2-PRIS FOR OLJENÆRINGEN
Oslo (TDN Direkt): Regjeringen vil mer enn doble CO₂-prisen for oljenæringen, melder E24 fredag.
Fredag presenterer regjeringen den nye klimameldingen. Der får oljenæringen et varsel om at prisen på CO₂-utslipp skal mer enn dobles fra dagens nivå og frem til 2030, skriver nettstedet.
– Det vi legger opp til er en samlet CO₂-pris på rundt 2.000 kroner per tonn i 2030 mot rundt 800 kroner per tonn i dag, sier olje- og energiminister Tina Bru (H) til E24.
Er det denne nymoralistiske posørhandlingen fra den lyserosa regjeringen som har stoppet oppgangen fra oljeprisbonanzaen vi skulle hatt i pgs, mseis, sdsds, aker bp osv de siste dagene?
I såfall en overreaksjon. For det er et Forslag (riktignok heslig).
Og det vil i såfall komme om lang tid med mye bryting og utsettelser, med start om flere år og i trappetrinn mot 2030. Skulle tro verden er mer enn spennende nok til at vi kan fokusere på de neste 5 årene når vi plasserer våre sjetonger. Hold tight. Alt skal til riktig nivå. Syns jeg tok i når jeg spådde 58$ fatet i januar. Ser vi 60 alt til uka? Og er det noen som vil bry seg da?
8.1.2021, 11:54 · TDN Finans Delayed
NORGE: FORESLÅR MER ENN DOBLING AV CO2-PRIS FOR OLJENÆRINGEN
Oslo (TDN Direkt): Regjeringen vil mer enn doble CO₂-prisen for oljenæringen, melder E24 fredag.
Fredag presenterer regjeringen den nye klimameldingen. Der får oljenæringen et varsel om at prisen på CO₂-utslipp skal mer enn dobles fra dagens nivå og frem til 2030, skriver nettstedet.
– Det vi legger opp til er en samlet CO₂-pris på rundt 2.000 kroner per tonn i 2030 mot rundt 800 kroner per tonn i dag, sier olje- og energiminister Tina Bru (H) til E24.
Er det denne nymoralistiske posørhandlingen fra den lyserosa regjeringen som har stoppet oppgangen fra oljeprisbonanzaen vi skulle hatt i pgs, mseis, sdsds, aker bp osv de siste dagene?
I såfall en overreaksjon. For det er et Forslag (riktignok heslig).
Og det vil i såfall komme om lang tid med mye bryting og utsettelser, med start om flere år og i trappetrinn mot 2030. Skulle tro verden er mer enn spennende nok til at vi kan fokusere på de neste 5 årene når vi plasserer våre sjetonger. Hold tight. Alt skal til riktig nivå. Syns jeg tok i når jeg spådde 58$ fatet i januar. Ser vi 60 alt til uka? Og er det noen som vil bry seg da?
Magseis er ikke negativ påvirket av dette, bare positivt, fordi bedre data betyr mindre utslipp. PGS derimot, de blir påvirket med alle cruiseskipene sine som henter middelmådige data. Har du noen begreper om hvor mye drivstoff disse Ramform skipene sluuuker? Ramform har 6000 tonn med drivstoff.
Ingvester
08.01.2021 kl 21:15
5981
Tror du er inne på noe ja. Grønne aksjer har fått en sterk boost etter Biden-valget, mens oljeservice har gått vesentlig dårligere. Det er flere som mener at det er en boble i grønne aksjer.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-08/clean-energy-rally-has-some-analysts-pumping-brakes-after-surge?utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_source=twitter&utm_medium=social
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-08/clean-energy-rally-has-some-analysts-pumping-brakes-after-surge?utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_source=twitter&utm_medium=social
Skuffende var det,enig me dæ!
Likevel er støtta på 4,4 noe jeg tidligere skrev om og neste på 2,9.
Om det skjer er jo umulig og spå men det ser sånn ut at motstanden på 5,6 ble en selloff/gevinstsikring med hjelp fra roboter og mulig nye shortere.
Tgs var opp i dag,men det var en sur dag i dag for pgs,
Likevel er støtta på 4,4 noe jeg tidligere skrev om og neste på 2,9.
Om det skjer er jo umulig og spå men det ser sånn ut at motstanden på 5,6 ble en selloff/gevinstsikring med hjelp fra roboter og mulig nye shortere.
Tgs var opp i dag,men det var en sur dag i dag for pgs,
56.18 og stiger hele tiden. Før eller siden kommer de løpende. Da skal de få betale
Absolute
10.01.2021 kl 22:57
5496
Ser her inne at PGS skal legge frem tall på tirsdag, noen som har noen tanker om hvordan de ser ut? Trur en det kommer noe om avtalen med lånegiverne?
Q4 2020 vessel allocation and revenue update Jan 12, 2021
Q4 2020 Earnings Release Jan 28, 2021
4,5 skip er nok fasit.
Pgs melder akkurat det som er nødvendig,q4 e guidet 150 mill usd.
Trolig må guiding 28 januar gi den løftet over 5,6.
Nervene mine sier støtte,så opp igjen.På sikt bryr jeg meg litt mindre.
r
Q4 2020 Earnings Release Jan 28, 2021
4,5 skip er nok fasit.
Pgs melder akkurat det som er nødvendig,q4 e guidet 150 mill usd.
Trolig må guiding 28 januar gi den løftet over 5,6.
Nervene mine sier støtte,så opp igjen.På sikt bryr jeg meg litt mindre.
r
https://newsweb.oslobors.no/message/522300
04.02.2021 - Quarterly Report - Q4
The timing of publishing quarterly report for Q4 2020 has been changed to better align with the expected timeline of the ongoing process to re-schedule debt maturities.
04.02.2021 - Quarterly Report - Q4
The timing of publishing quarterly report for Q4 2020 has been changed to better align with the expected timeline of the ongoing process to re-schedule debt maturities.
Ingvester
11.01.2021 kl 07:20
5170
TGS rapporterer idag ifht markedet, noe som også relevant for PGS:
"TGS - Q4 2020 Earnings Update
OSLO Norway (11 January 2021) - Based on preliminary reporting from operating units, TGS management expects net segment revenues for the fourth quarter of 2020 to be approximately USD 118 million.
Kristian Johansen, CEO at TGS, stated, "As expected, we saw a seasonal uptick in the activity level during Q4 and we are pleased to report a 61% sequential growth in late sales. While we continue to see signs of a gradual improvement, partly driven by a higher oil price, we remain cautious about the speed of a recovery, with only modest changes to E&P spending expected for 2021.
As a result of lowered long-term oil price assumptions, most of our largest clients have announced significant impairments and exploration write-offs during the past year. Lower oil price assumptions, capital constraints and more focused exploration strategies are expected to cause longer payback times for certain multi-client surveys, particularly in frontier areas with a lack of infrastructure and/or exposure to recent geopolitical changes. As a result, TGS is carrying out a thorough assessment of the accounting value of its library. While the review is still ongoing, the preliminary assessment indicates a non-cash impairment of between USD 70 and 90 million in Q4 2020.
With our efficient cost structure and strong balance sheet, with close to USD 200 million in cash, TGS is well positioned to continue combining dividend payments with sound strategic investments, further enhancing our position as the world's leading subsurface data company."
"TGS - Q4 2020 Earnings Update
OSLO Norway (11 January 2021) - Based on preliminary reporting from operating units, TGS management expects net segment revenues for the fourth quarter of 2020 to be approximately USD 118 million.
Kristian Johansen, CEO at TGS, stated, "As expected, we saw a seasonal uptick in the activity level during Q4 and we are pleased to report a 61% sequential growth in late sales. While we continue to see signs of a gradual improvement, partly driven by a higher oil price, we remain cautious about the speed of a recovery, with only modest changes to E&P spending expected for 2021.
As a result of lowered long-term oil price assumptions, most of our largest clients have announced significant impairments and exploration write-offs during the past year. Lower oil price assumptions, capital constraints and more focused exploration strategies are expected to cause longer payback times for certain multi-client surveys, particularly in frontier areas with a lack of infrastructure and/or exposure to recent geopolitical changes. As a result, TGS is carrying out a thorough assessment of the accounting value of its library. While the review is still ongoing, the preliminary assessment indicates a non-cash impairment of between USD 70 and 90 million in Q4 2020.
With our efficient cost structure and strong balance sheet, with close to USD 200 million in cash, TGS is well positioned to continue combining dividend payments with sound strategic investments, further enhancing our position as the world's leading subsurface data company."
Ingvester
11.01.2021 kl 07:27
5142
Ifht fremtidsutsikter så samsvarer godt med hva PGS guidet i Q3, at bunnen er nådd og at de venter et litt bedre Q4, og fortsatt lav aktivitet i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13
Obxserver
11.01.2021 kl 07:41
5109
Dette var gode nyheter, markedet begynner sakte men sikkert å ta seg opp slik ledelsen har antydet!
Ingvester
11.01.2021 kl 08:17
5019
Spent på hvordan markedet tar nyheten om nedskrivningene, er vel sjeldent gode nyheter det selv om det det er godt kjent at bibliotekene har sunket i verdi.
bataljonen skrevInnlegget er slettet
Ser ut som den skulle ned uansett,men pgs tok nedskrivninger tidligere i sommer.
Tgs guidet høyere ved forrige kvartal og leverte 15% lavere oms.Pgs leverte bedre enn forventet.
Om Tgs har guidet 108 mill usd ligger guiding pgs på 150 mill usd.
Kjøpte på overdrevent fall i dag så får en sjå.
Oljeprisen er over 55 dollar,pgs til 4.7 er ikke dårlig.
Tgs guidet høyere ved forrige kvartal og leverte 15% lavere oms.Pgs leverte bedre enn forventet.
Om Tgs har guidet 108 mill usd ligger guiding pgs på 150 mill usd.
Kjøpte på overdrevent fall i dag så får en sjå.
Oljeprisen er over 55 dollar,pgs til 4.7 er ikke dårlig.