Thunderful Group AB - Nytt Spillselskap på børs

Fresh Prince
THUNDR 16.12.2020 kl 10:54 828

Tenkte å dele info om et nytt selskap som ble notert nå nylig, og som jeg mener det er ekstremt stor oppside på:

Thunderful Group er et svensk spillselskap som er delt i to segmenter, Thunderful Games og Thunderful Distribution. Førstnevnte selskapet står for produksjon av spill gjennom flere datterselskap (game studios). Selskapet har en portefølje som består av 36 forskjellige spill. De er i gang med utvikling av 11 spill, hvorav 6 er planlagt publisert i løpet av 2020 og 2021 (med andre ord flere kortsiktige triggere). Dette kommer i tillegg til at selskapet sier at store deler av IPO-beløpet (60%) skal gå til oppkjøp av andre selskap, noe som historisk sett omtrent ALLTID fører til ekstrem kurseksplosjon i de noterte spillselskapene. Eksempler på disse spillene er Jurassic World Aftermath (samarbeid med Oculus), Lost in Random (samarbeid med EA Interactive!) og The Gunk (samarbeid med Microsoft). Selskapet fungerer videre som Nintendo sin distribusjonskanal i hele Norden, så de har en ekstremt sterk samarbeidspartner. Det er naturligvis en liten risiko for at de en gang om +10 år avslutter samarbeidet eller deler distribusjonen med en annenpart, men det er nok svært usannsynlig (selskapet selv har påpekt dette) i første omgang ettersom de har samarbeidet i over 30 år nå, og har sterke koblinger til Nintendo (Eieren av Bergsala har fått æren for at Nintendo ble så stort som det er i dag utenfor Asia). Videre vil det være ekstremt mye billigere for Nintendo å bare kjøpe opp selskapet enn å investere mange milliarder kroner i et nytt selskap som skal ta seg av distribusjonen. Thunderful vil med en MCAP på rundt 3,4 Milliarder SEK være en dråpe i havet for Nintendo, samt at de da får beholde uvurderlig humankapital med 30 års kunnskap om hvordan spillkulturen, distribusjonssystemet og etterspørselen etter spesifikke produkter er i Norden. Selskapet skal i første omgang notere seg på First North, men vil så notere seg på Nasdaq Stockholm i løpet av 12-24 måneder. Selskapet har per dags dato solgt 15 millioner spill og har en gj.snittlig Metacritic score på 80, som er ganske bra. Spillutvikling står per dags dato for en liten del av totale inntekter, men det er ventet at dette kommer til å øke drastisk. Her er forøvrig eksempler på spillene de har utviklet tidligere:

https://gyazo.com/aeef801031888f897658ba28431a0041

De har også kjøpt seg inn i Coatsink som lager spillet Sniper Elite (IP eid av tredjepart). De har også vunnet flere awards for spillene sine, og de planlegger å produsere så mange spille de neste årene:

https://gyazo.com/2a940ce01652dae4020990387063a89f

Inntektene kommer hovedsakelig fra salg av nintendoprodukter slik som spillkonsoller, spill, leker og tilbehør. Med andre ord vil det være ekstremt mange triggere hver eneste gang Nintendo melder om release av enten ny gen. Console eller eksklusive spill. Ettersom helse har blitt et nytt fokus rundt om i verden er f.eks. Switch etc. et godt alternativ for folk i alle aldersgrupper. Selskapet har også avtale med blant annet Razer og Take-Two (de som lager Grand Theft Auto, Red Dead Redemption og NBA 2K).

I tabellen under kan man sammenligne noen multipler med lignende selskap og man ser da Thunderful Group har mye lavere EV/Revenues, EV/EBITDA og EV/Net Income enn konkurrerende selskap når de noteres på en kurs på SEK 50. Selskapet nevner videre at dersom Nintendo melder om en ny lansering av en konsoll, som er sannsynlig ettersom både Playstation og Xbox nå slipper nye konsoller, så vil det medføre betydelige inntekter for selskapet. Det ryktes om at Nintendo vil slippe Switch Pro i mars 2021, så kursen vil trolig øke i påvente av denne annonseringen. Jeg fant også i prospektet noe interessant: «(..) and a currently unannounced game development project with another platform owner.” Dette er nok en potensiell trigger som kan dytte kursen en god del oppover. For meg personlig er distribusjonsdelen av selskapet, som foreløpig utgjør mesteparten av inntektene, mindre interessant. Det er spillutviklings-delen som jeg synes er mest interessant og som jeg forventer de kommer til å øke inntektsandelen sin innen, slik at de i løpet av de neste årene vil få minst 50% av inntektene fra spill fremfor distribusjon. Ettersom mesteparten av emisjonen skal brukes til å kjøpe opp gamingselskap vil det nok bety at de kommer til å mangedoble omsetningen innen spillutvikling. Et selskap som gjorde suksess med denne metoden var Enad Global 7 (tidligere Toadman Gaming, som jeg anbefalte kjøp av første uken den ble notert på børsen), som nå har gått over 10-gangeren. Deres vekst var i stor del drevet av oppkjøp av andre selskap, så dette er noe Thunderful trolig vil også gjøre.

Her er eksempler på multiplene Thunderful handles på i forhold til sine peers, som du ser er den ekstremt billig i forhold til gjennomsnittet i industrien.

https://i.gyazo.com/b85c52c8e739f13ed14694d04b79bae4.png

Merk, dette er tall fra Q1-Q3, og de har alltid betydelig høyere inntjening i Q4 pga. Juletider og black Friday, som de andre gamingselskapene ikke får i like stor grad pga. de ikke selger gamingutstyr osv. som Thunderful gjør. Med andre ord er nok multippelen i virkelighet enda lavere enn peers når vi får resultatet fra Q4 inkludert.
Basert på et likevektet snitt av de tre multiplene burde Thunderful på det minste (på lik linje med kun G5 som er det billigste selskapet dersom vi ser bort fra THUNDR) 35% høyere, mao. en kurs på 92,83kr. Dersom vi ser på et likevektet snitt av hele bransjen burde kursen ligge på 185% høyere, mao. 196kr. Tar du snittet av de to for å være litt mer konservativ så forventer jeg en kurs på 144,4 SEK i først omgang til vi har fått mer informasjon om Q4-rev/ebitda og eventuelle nye oppkjøp o.l.

Minner også at THQ ble børsnotert til en P/S på 4,1 og dermed en enda høyere EV/Sales. THQ, nå Embracer Group, har eksplodert opp mtp. kursutvikling og mangedoblet seg siden da. En kommentar fra CEOen 3 Des: "Ja, det hoppas vi. Bland annat går det rykten om att Nintendo har en starkare version av Switch på gång. Det är ingenting som vi vet någonting om – det är bara Nintendo som gör – men historiskt har Nintendo ofta arbetat med varianter på sina konsoler när de har något som har lyckats väldigt bra, vilket switchen har gjort", säger Brjann Sigurgeirsson.


Her er et par andre analyser gjort av noen svenske investorer, ta gjerne en titt på de også:

https://www.youtube.com/watch?v=j4v5zjXfvTg&ab_channel=IPOAnalyser

https://spartacusinvest.blogspot.com/2020/11/thunderful-group-ipo-ett-nytt-embracer.html
Redigert 20.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Gumme
04.03.2021 kl 14:51 617

Veldig bra innlegg med god analyse.
Benyttet selv muligheten nå når de datt etter Q4 til å kjøpe. Ble et voldsomt fall på svake marginer.
Ser at et fond har økt og et annet ikke solgt på grunn av at de ser ikke noe annerledes på caset.

Har du gjort deg opp noen ny tanker/analyser?

Nå faller de en del i dag igjen, men ser at de andre svenske gamingaksjene også gjør det.
Fresh Prince
04.03.2021 kl 15:50 590

Har ikke sett på det igjen! Solgte meg ut før kvartalsrapporten kom fordi jeg var usikker på hvor mye forventninger folk hadde til inntjeningen, men mulig jeg tar en ny post snart! Enn så lenge holder jeg meg til Circa Group, Kingfish og Salmon Evolution, så ser jeg an hvordan ting endrer seg:) Vil imidlertid si det er en god inngang nå på mellom 55-60 SEK om du er langsiktig. Andre selskap som du også burde ta en titt på (som ikke er gaming, men innen lignende bransje) er Fractal Gaming Group. Har ikke posisjon der, men vurderer inngang om ikke så lenge, er ganske sikker på at den skal opp fra dagens nivå. Hadde blitt enda mer attraktivt om de begynte produsere lignende produkter som Corsair Gaming, men da må de nok ansette ganske mange flinke folk, og hente inn litt mer cash.