Kontraktstråd for Solstad Offshore
Det renner på med nye kontrakter til Solstad og tenker det kan være på sin plass med en egen tråd kun for diskusjon av kontrakter.
Siden 20.11 har vi fått følgende:
https://newsweb.oslobors.no/message/518607
https://newsweb.oslobors.no/message/519715
https://newsweb.oslobors.no/message/520481
https://newsweb.oslobors.no/message/520653
https://newsweb.oslobors.no/message/520922
Siden 20.11 har vi fått følgende:
https://newsweb.oslobors.no/message/518607
https://newsweb.oslobors.no/message/519715
https://newsweb.oslobors.no/message/520481
https://newsweb.oslobors.no/message/520653
https://newsweb.oslobors.no/message/520922
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Patron72
22.01.2021 kl 20:01
11799
Seriøst nå så mener jeg at alle kontrakter som er meldt siden desember skal begynne å føre kursen oppover. Jeg er glad for å komme meg inn under 8 kroner. Men kommer til å ødelege snittet mitt på mandag for jeg vil opp i antall aksjer.
kuka
22.01.2021 kl 19:56
11812
Mener å ha lest, sannsynligvis på en Soff-tråd at det ifølge Solstadledelsen vil være uaktuelt å inngå kontrakter som ikke gir mer enn dekningsbidrag. Antar disse kontraktene oppfyller dette kravet. I så fall begynner vi å se konturene av noe større.
Jeg ser at the perfect storm er i emning. Mange kontrakter til Renewable og oljeservice samtidig.
Jeg digger og lengden på disse kontraktene. Marginene er på rett vei opp og dette blir heftig!!
Satser og på at Doggerbank er forsinket fordi Solstad skal ha en real pris. For hver dag som går jo dyrere blir det.
mandag blir hyggelig og jeg skal øke litt fordi jeg tror ikke det er lenge før vi ser 12.
Jeg digger og lengden på disse kontraktene. Marginene er på rett vei opp og dette blir heftig!!
Satser og på at Doggerbank er forsinket fordi Solstad skal ha en real pris. For hver dag som går jo dyrere blir det.
mandag blir hyggelig og jeg skal øke litt fordi jeg tror ikke det er lenge før vi ser 12.
Met1976
22.01.2021 kl 18:37
11847
Har nå lest intervjuet med Solstad og han sier at for Samson er den mest sannsynlig sikret arbeid ut 2021. Han presiserer også at de er fornøyd og at de "alltid jobber for å få avtaler til bnest mulig betingelser" noe han nok ikke hadde sagt hvis dette var kontrakter med dårlige rater de tok for å holde aktiviteten oppe.
Jeg tipper at det er snakk om minst 150-200 millioner i total kontraksverdi.
Jeg tipper at det er snakk om minst 150-200 millioner i total kontraksverdi.
Enig Met1976,
Dette er strålende nyheter.
Har lite greie på rater i dette markedet, men Solstad påpekte at det er butikk i disse avtalene av lengre varighet.
Dette er strålende nyheter.
Har lite greie på rater i dette markedet, men Solstad påpekte at det er butikk i disse avtalene av lengre varighet.
Redigert 22.01.2021 kl 15:08
Du må logge inn for å svare
Met1976
22.01.2021 kl 14:59
11989
MEGET gode nyheter- dette er ikke småtterier, Jarstein og Energy er blant de største Solstad har og Samson er AHTS så stor båt det også. Vi snakker nokså omfattende totalkontraksverdi her- jeg kan prøve meg på et lekeanslag men her er det stooore suikkerheter- jeg kan bomme med 100% her bare så det er sagt...
Opsjoner ikke emdregnet:
Far Samson: Litt eldre AHTS, vanskelig å vite hva ratene er i den delen av verden men hvis vi sier 200k/dag i 3mnd snakker vi altså 200000kr*90dager= ca 20 mill
Far Energy: CSV 300k/dag i 5mnd 300000kr*150 dager= ca 45 mill
Normand Jarsetin-flott dyr båt- så den flyttet seg for litt siden, har ligget ved kai like bortenfor huset mitt- konservativt 300k/dag 4mnd 300000*120= ca36mill
Altså ca 100 millioner men jeg tror jeg er konservativ-men ikke godt å vite. Til sammenligning for store PSVer i Nordsjøen nå 100-150k/dag for lengre kontrakter, Drott/Prosper hadde 400k/dag for Total i Sør Afrike i høst.... tallet kan altså være betydelig høyere....Jeg er spesielt fornøyd med JArstein, den skal på jøbb for Ørsted i høst-nå har de plutselig fyllt opp hele 2021 for den
EDIT: Her gjekk det litt fort i svingane, Samson e selvsagt en litt eldre CSV, ikke stor AHTS ,
Opsjoner ikke emdregnet:
Far Samson: Litt eldre AHTS, vanskelig å vite hva ratene er i den delen av verden men hvis vi sier 200k/dag i 3mnd snakker vi altså 200000kr*90dager= ca 20 mill
Far Energy: CSV 300k/dag i 5mnd 300000kr*150 dager= ca 45 mill
Normand Jarsetin-flott dyr båt- så den flyttet seg for litt siden, har ligget ved kai like bortenfor huset mitt- konservativt 300k/dag 4mnd 300000*120= ca36mill
Altså ca 100 millioner men jeg tror jeg er konservativ-men ikke godt å vite. Til sammenligning for store PSVer i Nordsjøen nå 100-150k/dag for lengre kontrakter, Drott/Prosper hadde 400k/dag for Total i Sør Afrike i høst.... tallet kan altså være betydelig høyere....Jeg er spesielt fornøyd med JArstein, den skal på jøbb for Ørsted i høst-nå har de plutselig fyllt opp hele 2021 for den
EDIT: Her gjekk det litt fort i svingane, Samson e selvsagt en litt eldre CSV, ikke stor AHTS ,
Redigert 22.01.2021 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
locksley
22.01.2021 kl 13:46
12030
Normand Energy: 5 months firm
Far Samson: 3 months firm + 8 months option
Normand Jarstein: 2 months firm + 1 month option + 2 months firm
Total: 12 months firm + 9 months option
Gode greier!
Far Samson: 3 months firm + 8 months option
Normand Jarstein: 2 months firm + 1 month option + 2 months firm
Total: 12 months firm + 9 months option
Gode greier!
locksley
22.01.2021 kl 13:43
12037
SOFF: Contract awards within Renewable Energy and Subsea
Solstad Offshore ASA is pleased to announce four contract awards for three of
its subsea construction vessels (CSV).
· Normand Energy will support a project for a Client in the Pacific Ocean with
an estimated duration of 5 months, including mobilization and de-mobilization.
The contract is scheduled to commence during February 2021.
· Far Samson has secured a contract for support off cable lay operations. This
agreement is firm for 90 days with options for the remainder of 2021.
Commencement in April/May 2021.
· Normand Jarstein has secured a contract with a Norwegian subsea contractor for
a project in West Africa. The commencement will be January 2021 and the duration
are two months firm plus one-month option. In addition, Normand Jarstein has
been awarded a contract with a UK based oil company for a duration of approx. 2
months firm, the commencement will be second half May 2021.
The two contracts for the CSV Normand Jarstein will be performed ahead of the
previously announced contract with Ørsted at the Hornsea2 wind farm, ref. press
release dated November 3rd, 2020, and as such the vessel will be fully utilized
through 2021.
Skudeneshavn, January 22nd, 2021
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89
Solstad Offshore ASA is pleased to announce four contract awards for three of
its subsea construction vessels (CSV).
· Normand Energy will support a project for a Client in the Pacific Ocean with
an estimated duration of 5 months, including mobilization and de-mobilization.
The contract is scheduled to commence during February 2021.
· Far Samson has secured a contract for support off cable lay operations. This
agreement is firm for 90 days with options for the remainder of 2021.
Commencement in April/May 2021.
· Normand Jarstein has secured a contract with a Norwegian subsea contractor for
a project in West Africa. The commencement will be January 2021 and the duration
are two months firm plus one-month option. In addition, Normand Jarstein has
been awarded a contract with a UK based oil company for a duration of approx. 2
months firm, the commencement will be second half May 2021.
The two contracts for the CSV Normand Jarstein will be performed ahead of the
previously announced contract with Ørsted at the Hornsea2 wind farm, ref. press
release dated November 3rd, 2020, and as such the vessel will be fully utilized
through 2021.
Skudeneshavn, January 22nd, 2021
Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89
Slettet brukerskrev Fine greier. https://newsweb.oslobors.no/message/522785
Slettet brukerskrev Takk, Høres fornuftig ut alt det du skriver👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Takk,
Høres fornuftig ut alt det du skriver👍
Høres fornuftig ut alt det du skriver👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Met1976
03.01.2021 kl 12:10
12586
Solstad har ihvertfall sagt tidligere at langetidskontrakter, i motrsetning til korte spotjobber, ikke inngåps med tap.
Det er også vanlig at lange kontrakter prises høyere enn duppene i spoten-f.eks vet jeg at de PSV kontraktene som inngås nå i Nordsjøen ligger på ca 100-150 000/dag, det er godt over breakeven for disse båtene, og 2-3 ganger dagens elendige rater i spoten.
Når det gjelder disse største skipene- som Frontier mfl vet vi sjeldent konkret hva ratene er, men å inngå lange kontrakter for slike skip under breakeven ville væørt helt meningsløst.
Det er også vanlig at lange kontrakter prises høyere enn duppene i spoten-f.eks vet jeg at de PSV kontraktene som inngås nå i Nordsjøen ligger på ca 100-150 000/dag, det er godt over breakeven for disse båtene, og 2-3 ganger dagens elendige rater i spoten.
Når det gjelder disse største skipene- som Frontier mfl vet vi sjeldent konkret hva ratene er, men å inngå lange kontrakter for slike skip under breakeven ville væørt helt meningsløst.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Puffen
03.01.2021 kl 11:19
12663
kan aldri tenke meg at de går inn i langtidskontrakter med tap.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
desirata,
Apropos det du skriver der, hvordan vil du tolke det at dem trekker ut Frontier fra et oppdrag for å sende den inn på oppdraget i India?
Personlig tolker jeg dette positivt.
Hentet fra Dover Strait Shipping.
Solstad Offshore seem to be keeping busy in these challenging times. This one is passing Dover in the westbound lane, on passage to India.
The vessel had been long-term chartered to surveying company Ocean Infinity, but after discussion, Solstad negotiated an early termination to the charter resulting in Normand Frontier being able to re-deploy to the east coast of India and subsequently into Australian waters. She'll be in good company too. The new charter includes fleetmates Normand Navigator and Normand Australis. Operations ramp up very early in the first quarter of this year and it is anticipated that they will last for around fifteen months.
Apropos det du skriver der, hvordan vil du tolke det at dem trekker ut Frontier fra et oppdrag for å sende den inn på oppdraget i India?
Personlig tolker jeg dette positivt.
Hentet fra Dover Strait Shipping.
Solstad Offshore seem to be keeping busy in these challenging times. This one is passing Dover in the westbound lane, on passage to India.
The vessel had been long-term chartered to surveying company Ocean Infinity, but after discussion, Solstad negotiated an early termination to the charter resulting in Normand Frontier being able to re-deploy to the east coast of India and subsequently into Australian waters. She'll be in good company too. The new charter includes fleetmates Normand Navigator and Normand Australis. Operations ramp up very early in the first quarter of this year and it is anticipated that they will last for around fifteen months.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
desirata
03.01.2021 kl 10:59
12722
Håper at Solstad og andre klarer å få langtids kontrakter. En må dog være obs på følgende:
Rate nivået, eks dersom skip blir chartret ut under break even, vil ikke det nødvendigvis være positivt.
Med en så stor flåte med 100 skip, hører en aldri om hvor mange skip som går AV chart, dvs mister kontrakten. Det kan jo til tider være mange / flere.
Rate nivået, eks dersom skip blir chartret ut under break even, vil ikke det nødvendigvis være positivt.
Med en så stor flåte med 100 skip, hører en aldri om hvor mange skip som går AV chart, dvs mister kontrakten. Det kan jo til tider være mange / flere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Normand Frontier på vei til langtidsoppdrag i India hvor den skal operere sammen med Navigator og Australis.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9687241
https://www.solstad.com/contract-awards-in-the-asia-pacific-region/
https://www.vesselfinder.com/?imo=9687241
https://www.solstad.com/contract-awards-in-the-asia-pacific-region/
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Met1976
22.12.2020 kl 08:33
13191
Spotmarkedet i 2020 har vært til å gråte av- for PSV er bør ratene være over 100k/dag skal det bli noe sørlig utover break even (BE varierer selvsagt mye)- det har den ikke vært i snitt en eneste måned for 2020...for AHTS bør det være 200k/dag, det har den vært 3 av 12 mnd :-(
Det som er mer positivt er de lengre kontraktene- ryktene sirer at lengre PSV kontrakter nå gis på 100-150k/dag da selskapene vil sikre seg mot en forventet oppgang i aktivitet
Det som er mer positivt er de lengre kontraktene- ryktene sirer at lengre PSV kontrakter nå gis på 100-150k/dag da selskapene vil sikre seg mot en forventet oppgang i aktivitet
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
kuka
21.12.2020 kl 22:26
13393
Fint initiativ til egen tråd for kontrakter. Nå som Soff er ferdig med restruktureringen og tar fatt "med blanke ark og nye fargestifter" tar jeg som gitt at de har fokus på å skape overskudd til fordeling av utbytte. I så måte har jeg stor tro på at de kontraktene som nå blir inngått, i allefall langsiktige, er gode i så måte. Ser derfor frem til flere av disse fremover. Samtidig sitter jeg med en følelse av at spotmarkedet ikke er så hakkende galt til tross for koronaen og at effektene av annonserte fornybarprosjektene foreløpig ikke har gjort seg gjeldende i noen vesentlig grad. Blir spennende å følge fortsettelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Siden dette er en forlengelse av bareboat kontrakten og det ikke er presisert noe annet i meldingen så regner jeg med det er de samme betingelsene som gjelder her. LP Solstad & Co jobber knallhardt for tiden for å sikre inntjening for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Denne artikkelen(Fra 2017 da dem fikk kontrakten) er ganske interessant lesing ift rater på Normand Commander som fikk forlenget kontrakten i dag.
"– I tillegg er raten i opsjonsperioden høyere enn i den faste perioden, skriver han videre.
Kontrakten er en såkalt bareboat-kontrakt som innebærer at Bahia Grande er ansvarlig for alle driftskostnader.
Det inkluderer kostnad for mannskap som skal leies fra Solstad Farstad i avtaleperioden, ifølge Solstad."
https://e24.no/boers-og-finans/i/7lawvK/solstad-farstad-sjefen-merker-vilje-til-hoeyere-rater
"– I tillegg er raten i opsjonsperioden høyere enn i den faste perioden, skriver han videre.
Kontrakten er en såkalt bareboat-kontrakt som innebærer at Bahia Grande er ansvarlig for alle driftskostnader.
Det inkluderer kostnad for mannskap som skal leies fra Solstad Farstad i avtaleperioden, ifølge Solstad."
https://e24.no/boers-og-finans/i/7lawvK/solstad-farstad-sjefen-merker-vilje-til-hoeyere-rater
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Dette er en god kontrakt, 3 års lengde gir forutsigbarhet. Nå gjelder det å ha stødig kurs gjennom skydekket, det er blått på oppsiden😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Met1976
21.12.2020 kl 08:59
13825
Veldig bra forlengelse, hele 3 år til 2026- det er mange hundre millioner-om ikke over en mrd- SOFF har fått nye kontrakter og forlengelser på bare et par uker nå
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.12.2020 kl 14:31
14000
Øh-de fortjener absolutt en plass i tråden ja, er jo snakk om flere hundre fartøydager-altså mange titallsmillioner i kontraktsverdi :-)
EDIT: Altså- 3 CSV skip totalt ca 550 fartøydøgn-det er faktisk fort snakk om1-300 millioner....
EDIT: Altså- 3 CSV skip totalt ca 550 fartøydøgn-det er faktisk fort snakk om1-300 millioner....
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Ikke langtidskontrakter men synes de fortjener en plass i tråden likevel.
https://newsweb.oslobors.no/message/520976
https://newsweb.oslobors.no/message/520976
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.12.2020 kl 10:37
14164
Bra ide- tar meg den frihet å be pent om at vi holder tråden til lengre kontrakter, altså ikke kortvarige jobber i spoten :-)
Normand Ranger er btw forsvunnet fra spot men jeg kan ikke se at det er sagt noe om lengre kontrakt for den? Liugger prdd i Ålesund...
Normand Ranger er btw forsvunnet fra spot men jeg kan ikke se at det er sagt noe om lengre kontrakt for den? Liugger prdd i Ålesund...
Redigert 21.01.2021 kl 08:09
Du må logge inn for å svare