Kontraktstråd for Solstad Offshore

TurboTrader
SOFF 17.12.2020 kl 10:10 22758

Det renner på med nye kontrakter til Solstad og tenker det kan være på sin plass med en egen tråd kun for diskusjon av kontrakter.
Siden 20.11 har vi fått følgende:

https://newsweb.oslobors.no/message/518607

https://newsweb.oslobors.no/message/519715

https://newsweb.oslobors.no/message/520481

https://newsweb.oslobors.no/message/520653

https://newsweb.oslobors.no/message/520922
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Strilakongen
28.01.2021 kl 17:19 2225

Vet ikke, men noen syntes prisen var så billig at de begynte å kjøpe.. forhåpentligvis fortsetter det i morgen..
TurboTrader
27.01.2021 kl 10:55 2571

Vet ikke hva Herr Solstad synes om kurs utviklingen etter alle disse kontraktene han har meldt til markedet fra medio desember, men her er noe av det han kommenterer til haugesunds Avis på fredag i forrige uke.

– Vi signerer kontrakter hele veien. Noen er korte og noen er lange, men det er kjekt å gå ut med en såpass stor melding på en gang. Vi har jobbet med dette en god stund, men det ramlet på plass nå nylig, sier han til Haugesunds Avis.

Den første kontrakten dreier seg om «Normand Energy». Fartøyet skal brukes på et prosjekt i Stillehavet. Estimert tid er fem måneder.

Så har de fått en kontrakt for «Far Samson». Fartøyet starter på jobben med kabelleggingsoperasjoner i april/mai. Avtalen er i første omgang for 90 dager, med opsjoner på resten av året.
– Det blir sannsynligvis store deler av året, sier Solstad.

Solstad kan ikke navngi hvilke selskaper de nå har tegnet avtaler med, men:

– Det er forskjellige selskaper. Alle store, anerkjente operatører, sier han.

– Hva betyr disse fire kontraktene for dere nå?

– Det er veldig positivt. Definitivt. Nå blir det mer arbeid innenfor fornybar energi, noe vi gjør stadig mer av. Å få mest mulig båter i arbeid på best mulige betingelser er det vi prøver på hele veien, sier han.

Med denne måten å utrykke seg på uten å snakke om kontraktsverdi så tror jeg personlig at kontraktsverdien er nærmere 400 mill enn 100 mill ref. Met1976 sitt innlegg ovenfor.
Redigert 27.01.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
TurboTrader
27.01.2021 kl 10:10 2598

Leser på Aksjeforum at det spekuleres i at Dogger prosjektet kan nærme seg en avklaring, Equinor skal visstnok komme med en slags oppdatering i slutten av uken.
Andre som har samme oppfattelse?
Met1976
26.01.2021 kl 20:26 2782

Deler denne i denne tråden og:

-Tror mange har problemer med å regne på SOFF nå, inkludert profesjonelle. Etter refinansieringen/restruktureringen er gjelden fortsatt på over 20mrd-det betales ikke renter før 2023 og avdrag før 2024. Det er vanskelig å vite hvor SOFF ligger før man får et, helst 2 kvartaler hvor man ser hvordan det ligger an- ideelt sett bør jo SOFF øke kontantkassen endel fremover når de ikke betaler noe på lån, men så har man jo problemene med lave rater og nedskrivning.... Tror mange er på gjerdet rett og slett

-Så må man huske at det har vært trøblete år for ALLE innen offshore siden 2014, det er jo treghet i systemet- når markedet krakket i 2014/2015 hadde alle fortsatt masse nye dyre fine båter på vei-disse var høyt belånt og kom etterhvert ut i et marked som var elendig og ikke i nærheten av å kunne forsvare investeringene-dette gjaldt ALLE ikke bare SOFF

- Derimot hadde man fra 2014 og til ihvertfall 2017-2018 en fordel med at endel av båtene gikk på lange kontrakter inngått før krakket, disse betalte godt-men så begynte jo disse og gå ut, markedet kom seg ikke (lavere oljepris, lavere aktivitet og altfor mange båter ) noe som betydde at inntektene sank mens utgiftene ikke sank, det ga den kollapsen med konkurser, gjeldsberg, refinansiering etc vi fortsatt er inne i nå.

SOFF sin åpenbare fordel er selvsgat at de er ferdige med prosessen- DOF f.eks er enda ikke ferdige og det spørs om ikke det kan være en liten ulempe f.eks når Doggerbank skal deles ut....

-Ang Doggerbank- ser ut som endel "antar" SOFF får den- Doggerbank er ikke inne i min vurdering av SOFF, det blir en bonus...men husk at Doggerbank betyr lån, nybygging og inntektene ligger flere år frem i tid. Det er ingen quickfix for noe som helst (men vil nok ihvertfall kortsiktig være kraftig kursdrivende) og bety sikre innterkter langt frem.

- ESG, det er også endel som snakker om ESG-senest ble det vel nevnt på Aksjesladder i helgen- SOFF har ingen åpenbarr ESG del å skille ut aka ACC/AOW eller lignende imho- en CSV blir ikke ESG selv om den frakter turbiner noen måneder. Nå har jo SOFF satset endel på grønne løsninger for driften lenge (står endel på www.solstad.com om sertifisering bla) men en eventuell ESG-del blir imho kunstig-men markedet vil selvsagt elske det så at de ser på det slik Subsea7 nok også for sin havvind-aktivitet gjør er ikke helt utelukket. Vil være trigger selvsagt.

- Ordrereserven er vanskelig å "få tak på", f.eks med kontraktene man opplyste om på fredag, her kan det være snakk om alt fra litt over 100millioner til 4-500millioner- vi aner rett og slett ikke. Eneste måten er å følge ordrereserven ved hver kvartalsreapport og med Maximus delvis inaktiv/kortkontrakt er det allerede flere kvartaler som er blitt/blir skadelidende. MAnge etterlyser store kurshopp når det inngås kontrakter-husk at det ikke kommer børsmeldinger når skip stille og rolig siger inn til kai når en kontrakt avsluttes (unntatt for Maximus da men det er en megalodon i en gullfiskdam)

TurboTrader
25.01.2021 kl 10:53 3198

" Ganske sikker på at om man sjekker beholdningen til nordnet livsforsikring i morgen så er den vesentlig redusert."

Hehe, ja, det vil du nok få rett i.

Ellers er det jo ganske spesielt å se at selskapet som stadig vekk melder nye kontrkter, har fullført restrukturering faller betydelig mer enn andre sammenlignbare selskaper.
Her må man bare forholde seg i ro, en overreaksjon.
Redigert 25.01.2021 kl 10:57 Du må logge inn for å svare

Vel.. Teknisk sett så ser jeg tre tester ned nå på 7.50ish.. Trippel bunn betyr vanligvis relativ bratt vei opp. Jeg har fått det med meg, og jeg er ikke særlig glad i TA engang. Jeg tenker det ikke tar lang tid før markedet sier kjør.
Strilakongen
25.01.2021 kl 10:45 3164

Jeg svetter lite på grunn av kursfallet i dag. Hovedindeksen er negativ, cov-19 har fått et sterkere fotfeste (den aggressive mutanten til og med), Norge får ferre vaksiner enn planlagt, man kan lese artikler om et kommende krakk. Mennesker med svake hender selger aksjene sine i slike situasjoner. Ganske sikker på at om man sjekker beholdningen til nordnet livsforsikring i morgen så er den vesentlig redusert.
TurboTrader
25.01.2021 kl 10:38 3178

Veldig vanskelig å si, meget uforutsigbart dette, men utelukker ikke at den ender i blått.
Utelukker heller ikke nye meldinger fra selskapet relativt kjapt, de kommer i bolker kan det helt klart virke som.

Men, opplagt, å tro på pluss når den ligger 6-8% i minus er kanskje "høl i huet", samtidig så har det skjedd større under enn akkurat det.
Redigert 25.01.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare

Men da kan man kanskje vente den ender i pluss i dag i like vel? :)

Hehehe... man kan jo håpe :)
TurboTrader
25.01.2021 kl 10:19 3211

Må nok si meg enig i at det foregår endel køddings i denne aksjen og det har som du sier pågått et stykke tid.

Soff aksjonær eller ei så er det liten tvil om at det er noe som foregår i aksjen, fallet idag er lite rasjonelt for å si det diplomatisk.
Redigert 25.01.2021 kl 10:21 Du må logge inn for å svare

Jeg visste det.. Jeg har sett veldig mye finting frem og tilbake i aksjen i senere tid. Det ble en siste test ned.

Men nå kjøper jeg for dette er idiotisk. Denne koster over 1 kroner mer om timer/dager.
Fholm
25.01.2021 kl 09:18 3239

Uten at det kan sammenliknes annet enn at samma karen står ved roret, så oppfører denne mistenkelig likt det rec gjorde under 10kr
TurboTrader
25.01.2021 kl 09:16 3239

Nå er kursen under hvor den var da meldingen på fredag kom, ganske fantastisk.

Men, man får smøre seg med ytterligere tålmodighet, alt av kontrakter er positivt og det underbygger caset, kursen kommer når den kommer.
Redigert 25.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare

TurboTrader skrev Tekinvestor m/abb.
Var det så negativt med disse kontraktene da?
TurboTrader
25.01.2021 kl 09:01 3265

Tekinvestor m/abb.
Redigert 25.01.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
locksley
25.01.2021 kl 08:59 3266

Ligger det en topp-50 liste åpent noe sted? Evt. kan du lime den inn?
Strilakongen
25.01.2021 kl 08:37 3294

Det er enda en indikasjon på styrken til SOFF. Dette blir bra.
TurboTrader
24.01.2021 kl 15:34 3551

Ja, og faktisk enda litt bedre,

Total number owned by top 20 59,551,673 100% 79.54%
Total number of shares 74,872,682 100%

Så hvis noen skal ha 1/4 mill aksjer så blir det aksjetørke i ordreboka :)
Redigert 24.01.2021 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Strilakongen
24.01.2021 kl 14:58 3535

Paradokset er at det ikke er så fryktelig mye aksjer i SOFF. 76 millioner tror jeg. 76% av aksjene er bundet opp av de 20 største aksjonærene..

refinansieringen av gjelden i Q4 gjorde jo at mange nye aksjer kom ut til bankene. Alt finansieringsarbeid synes som gjort nå. Nå er det bare å vente på at the perfect storm kommer. oljeservice og offshore renewable kommer inn samtidig.
Strilakongen
23.01.2021 kl 16:52 8532

Jeg vil tro gjeld og generell usikkerhet for hele supply sektoren tynger kjøpssentiment. SOFF har riktig nok en fot innenfor fornybar sektoren, men ikke nok til å holde ordreboken full. Restruktureringen gir SOFF riktig nok et kjempe fortrinn sammenlignet med flertallet av konkurrentene, men hvorvidt det er balanse i budsjettet er en annen sak.

Prises selskapet så lavt pga all gjelden? Har det vært emisjoner eller splitt/spleis i løpet av siste år?
Redigert 23.01.2021 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
TurboTrader
23.01.2021 kl 11:20 8684

Veldig godt poeng, helt enig i at det definitivt kan gi dem et fortrinn eller tre.
kuka
23.01.2021 kl 11:09 8699

Det at Soff som ett av få, eller det eneste, selskapet i bransjen som har lagt bak seg restruktureringsprosessen og har arbeidsro i flere år fremover gjør at de sannsynligvis er attraktiv hos oppdragsgiverne. Dette i motsetning til flere andre av de norske offshoreselskap. Får tro dette i så fall kommer til uttrykk i fremforhandlede rater.
TurboTrader
23.01.2021 kl 10:29 8760

Ref. meldingen igår har nå Normand Jarstein full sysselsetting gjennom hele 2021, meget bra.
Den reiste allerede igår til Blyth.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9686821

Normand Energy som er et av Solstad sine største fartøy fikk seg en 5mnd kontrakt fra februar til juni.

I tillegg fikk altså Far Samson en 3mnd kontrakt.
Selskapet har de siste 30-40 dager meldt om betydelig aktivitet gjennom oppdrag tildelt til Soff.
Markedet synes å være noe avventende, men for min del styrkes troen betydelig på Soff prosjektet med disse glad nyhetene stadig vekk. Med all sannsynlighet vil segmentet fortsatt bedres i ukene og månedene framover nå og det vil betales i økt kurs framover.

Hovedtriggere framover nå kan være:
- Tildeling fra Equinor på Dogger banken prosjektet
- Ytterligere, eller kanskje mer riktig, signaler fra Soff ift utskilling av egen ESG del.
- Ny og lang kontrakt for monsterfartøyet Maximus etter endt oppdrag i Mexico i mai.
- Nye kort og eller langtidskontrakter for øvrige fartøyer i flåten
- Restruktureringsplanen sier at det skal skrotes og eller selges fartøy, dette vil jeg tro det jobbes med parallelt.

https://www.solstad.com/contract-awards-within-renewable-energy-and-subsea/

"Kjekt å gå ut med en så stor melding",
Solstad Offshore har sikret seg fire nye kontrakter. Alle med store og anerkjente operatører, sier Lars Peder Solstad.

https://www.h-avis.no/kjekt-a-ga-ut-med-en-sa-stor-melding/s/5-62-1130565?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.twitter&ns_source=editorial.twitter&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0&session=8fab5c86-fad3-4a69-850b-1c7e2e8371de
Redigert 23.01.2021 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Strilakongen
23.01.2021 kl 06:03 8868

Nordnet sin posisjon hadde jeg ikke ilagt stor vekt. Mener Nordnet Livsforsikring er summen av kundenes beholdning i en eller annen konto. Husker ikke hvilken.
FarmerX
22.01.2021 kl 23:22 8987

Ser at to aksjonærer på topp20-lista, Nordnet Livsforsikring og Atle Sandvik Pedersen, har økt med henholdsvis ca 20000 og 30000 aksjer.

Nå begynner antall nytegninger å bli såpass solide at vi kan tenke ganske gledelig om Q1 Q2 osv. 2021 blir Solstads første positive på mange år. Men blir det +100 mill eller +200 mill? Det er bare å laste opp for Solstad skal opp noen multipler.

Første triggerne nå er Q4 rapport, Maximus kontrakt og Doggerbank kontrakt
Met1976
22.01.2021 kl 21:46 9063

Ja i en kommentar til kontrakter/markedet uttale LP Solstad at for de store båtene inngås det ikke kontrakter med tap, noe som sier seg selv, det e rher hovedtyngden av både utgifter og lån ligger og det er også her pengene skal tjenes.
TurboTrader
22.01.2021 kl 21:06 9107

kuka,

Det stemmer, en artikkel fra sommertider 2020 som jeg ikke finner igjen i farten, sier Solstad at langtidskontrakter inngås som "butikk"
Patron72
22.01.2021 kl 20:01 9172

Seriøst nå så mener jeg at alle kontrakter som er meldt siden desember skal begynne å føre kursen oppover. Jeg er glad for å komme meg inn under 8 kroner. Men kommer til å ødelege snittet mitt på mandag for jeg vil opp i antall aksjer.
kuka
22.01.2021 kl 19:56 9185

Mener å ha lest, sannsynligvis på en Soff-tråd at det ifølge Solstadledelsen vil være uaktuelt å inngå kontrakter som ikke gir mer enn dekningsbidrag. Antar disse kontraktene oppfyller dette kravet. I så fall begynner vi å se konturene av noe større.

Jeg ser at the perfect storm er i emning. Mange kontrakter til Renewable og oljeservice samtidig.

Jeg digger og lengden på disse kontraktene. Marginene er på rett vei opp og dette blir heftig!!

Satser og på at Doggerbank er forsinket fordi Solstad skal ha en real pris. For hver dag som går jo dyrere blir det.

mandag blir hyggelig og jeg skal øke litt fordi jeg tror ikke det er lenge før vi ser 12.
Met1976
22.01.2021 kl 18:37 9244

Har nå lest intervjuet med Solstad og han sier at for Samson er den mest sannsynlig sikret arbeid ut 2021. Han presiserer også at de er fornøyd og at de "alltid jobber for å få avtaler til bnest mulig betingelser" noe han nok ikke hadde sagt hvis dette var kontrakter med dårlige rater de tok for å holde aktiviteten oppe.

Jeg tipper at det er snakk om minst 150-200 millioner i total kontraksverdi.
TurboTrader
22.01.2021 kl 15:03 9380

Enig Met1976,
Dette er strålende nyheter.
Har lite greie på rater i dette markedet, men Solstad påpekte at det er butikk i disse avtalene av lengre varighet.
Redigert 22.01.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare