Jin- kan også Jin få sin nyttårs rekyl?


Ikke godt å si

Eneste papir på børs som ikke har fått mot rekyl

Litt rart slik som drybulk blir repriset i usa nå

Supramax raten har ligget på og over 10 k i 3 måneder nå
Jin tjener penger

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare

Det kan være. Det kan bli trangt inn døra på Jin hvis tørrbulk blir populært igjen. Men ketchup er vel mer 15-25% på 1 dag. Men ratene er jo ikke så hlye så ikke noe panikk-kjøping enda
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Outsider
08.01.2021 kl 18:02 3069

Tror nok ikke 600 000 aksjer kan betegnes som noe ketchup effekt akkurat. Da ville vi nok sett omsetning i flere millioners klassen - men til det trenger vi langt høyere rater for supramax osv...»våre» segmenter lagger fortsatt. Realistisk sett tror ikke jeg på det helt store før utpå vårparten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Bulken2
08.01.2021 kl 23:01 2957

Kjøpte på 11,30 for et par år siden, men regner vi er der og høyere til høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Supra ratene var oppe i 15-16k for litt over 1 år tilbake.
Om dagens rate er 10 eller 12 spiller ikke så store rollen, ratene bør opp over 15 k, først da begynner Jin å tjene gode penger.
Rundt 10 k går bare driften litt i overskudd, dette har de vist gang på gang i rapportene.
Så spørs det da, normalt skal Supra svekke seg utover og inn mot våren kanskje topper de nå, det er nok effekten av at de store skipene stiger kraftig nå som drar små skipene.
Men neste høst /vinter tror og håper jeg de små bulk klassene kan få seg et etterlengtet løft og et høyere tradings range fra de stusselige 10-15k nivåene som topp.
Den som lever får se.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Helt enig. Ved 10k rater så kan investorene regne med å få kanskje et ørlite overskudd i EPS. Men det er ok for et selskap med minimal gjeld, lave fremtidige capex, og en pris/bok på ca 0.2. Og liten risiko for ytterligere nedskrivninger av skipsverdier i den nærmeste fremtid.

Men kan noen forklare meg hvorfor ratene til de store capene også drar opp ratene for småskipene? Hva er mekanismen der?
Hva er det som er de viktigste drivere for supra vs cape? Er ikke nybyggboka på supra lavere enn for cape?
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
mithra
09.01.2021 kl 11:34 2779

Det var 15-16 i oktober 2019. I januar 2019 var de vesentlig lavere, ca 10.
Bunn er alltid i perioden hvor kina lukker for vel en hel uke .
Normalt i midten av februar.
I fjor lå vel smax ratene på 5 tallet i den perioden. Hvis 2021 ratene blir liggende rundt 8-9 i år , trenger du ikke vente til neste vinter før ratene tar av. Det vil starte allerede i april mai 2021 og bli enda bedre i perioden september til november.
Men forøvrig har du selvsagt rett: vi må vente og se. Mye rart kan skje i verden som kan senke etterspørselen etter bulk frakt.
Og i tillegg er ikke Jinhui et selskap med særlig mange skip.
Gogl vil på en helt annen måte dra fordel av et slikt markeds scenario.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
ruda
09.01.2021 kl 11:38 2780

All fortjeneste går til ledelsen, og smuler til aksjonærene. Tulleselskap
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

I grove trekk har du helt rett og en må bare belage seg på at det fortsetter, har ingen tro på at grådigheten forandres, snarere tverdt om hvis inntjeningen øker.
Dette må en være klar over når en investerer i Jin og de fleste på Oslo børs er også klar over dette.
Gogl vil du få store utbytter når markedet er godt i Jin får du smuler i forhold, det er stor klasse forskjell på de 2 rederier og mentaliteten kan ikke sammenlignes.
Du vil likevel se papiret øke i verdi hvis ratene går over 15k og asset prisene bedrer seg,

Personlig tror jeg kke Supra markedet bedrer seg vesenlig før neste høst, men har jo tatt feil før.
Først må en se en vedvarende prisøkning på frakt i de store skipene, da vil små skipene følge på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Spørsmålet er vel pris/verdi.

Du får JIN til 0.23 P/B. Som har en grådig ledelse
GOGL får du til 0.53 P/B. Som har en bedre ledelse enn JIN.

Lønner det seg å kjøpe det billigste og dårligste selskapet eller det dyreste og "beste" selskapet?`

Hvilket selskap har mest kursøkningspotensiale per i dag og i tiden fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Helt klart de største rederiene med de største skipene, går ratene kommer store investorer i disse aksjene.
Det er lite å diskutere at det er klasseforskjeller her, det har jeg aldri vært i tvil om.

Hvis en regner utbytte kapasitet i Gogl er den ganske ekstrem selv på moderate rater 20k Cape og 15 k Pmax vil Gogl tjene ca 10kr/ aksjen, så kan en grovt sett legge på 5kr/ aksjen for hver 5k raten går over det.

Har selv Jin aksjer men selvf bare en brøkdel investert her kontra i Gogl, Jin kan bli bra neste høst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Pilteri
09.01.2021 kl 23:18 2530

Ser at du mener jin kan bli bra til høsten og lurer på hvorfor akkurat da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Hvorfor holder du noe som helst Jin hvis du mener Gogl er så mye bedre? Og hvis du mener Jin ikke kommer før høsten hvorfor ikke vente med å holde/kjøpe JIN og istedenfor satse 100% på Golden?
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Som du ser er det de store skipene som raller av sted, der er nå inntjeningen meget god for årstiden å være, Supra ligger å gnukker rundt 11k og det er ikke noe drag å spore.
Normalt vil Supra slakke nå, men har bedre tro på neste høst i Jin.
Uansett har jeg sikret meg en moderat post her rndt 3,3kr som jeg beholder inn mot h2 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
arnterik
11.01.2021 kl 17:46 2131

Capesize-segmentet økte med hele 16 prosent til 24.507 dollar pr. dag. Panamax økte til 13.245 dollar for ett dagsverk, mens handysize-segmentet falt tilbake til 9.778 dollar. Supramax la på seg 1 prosent til 11.430 dollar pr. dag.
Tror det kan bli en bra vår jeg 😁
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Outsider
11.01.2021 kl 23:38 2065

Må si JIN overrasket positivt idag - var nede på 4.20 tallet på svak OB, men endte i pluss på 4.59 og stigning 5. dagen på rad - dette er imponerende.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 9,7 prosent til 1.761 poeng, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Jin blir nok dratt med opp pga cape pga at det er større investor-interesse for bulk generelt nå og da begynner flere å se på Jin også
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Outsider
12.01.2021 kl 18:42 1953

Da har JIN steget fra 3,60 tallet til 4,60 tallet på en uke - vi snakker om 30% på en uke, og ganske så stille og rolig helt ubemerket. Hva kan da skje når ratene tar av utover i 2021 - dette kan bli interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
noprofit
12.01.2021 kl 20:53 1900

Ja høsten kom tidlig i år 🤣
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Bulken2
12.01.2021 kl 20:54 1903

Supramaxratene nærmer seg 12000 nå, regner med vi er på 5 tallet i slutten på uken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Gjesp. Vi trenger rater på 15000-20000 før det blir ordentlig futt
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

Mars kontraktene stiger nå kraftig- opp 8%
Nærmer seg 14,5 k
Alle vet at en rate på 15 k eller bedre vil sette fyr på Jin aksjen.

Tonnasje prisene på Supramaxer stiger å stiger.
Da begynner Jinhui å bli meget interessant, i alle fall på disse lave kursene.

Q4 nærmer seg med storm skritt, et kvartal som på papiret blir meget hyggelig.
De alternative investeringene er nok det som kommer til å trekke mest opp i regnskapet, fra forferdelig første 1/2 del 2020- til hyggelig lesning 2021.

Mens all fokus foreløpig ligger på Golden Ocean på Oslo børs ligger Jin glemt å gjemt i skyggen, det tror jeg kommer til å forandre seg kraftig fremover.
Mens Gogl og andre dry bulk aksjer er tilbake på nivåer en så i nov 2019 er Jinhui fortsatt med 2,5 kr fra de nivåene, et stort og klart etterslep som vil bli utlignet.
Redigert 10.02.2021 kl 13:55 Du må logge inn for å svare

Mens cape rederiene og andre verdens bulk aksjer stiger å stiger på fallende rater, synker å synker Jin på stigende rater.
Ikke noe nytt under solen, før noen tar tak å aksjen spretter 20% -30% på no time
Redigert 10.02.2021 kl 15:05 Du må logge inn for å svare

Hva betyr egentlig de fremtidige kontraktene? At det er forventninger om disse ratene i månedene fremover? Har det betydning for JIN? JIN er ren spot, ingen på charter.

En forventning om fremtidig rate.
Når nå markedet ser ut til å kunne klare 15 k allerede i mars ser det ut som jeg tidligere har vært litt for negativ til segmentet.
At en enda får kjøpt Jin på lave 4 kr er bare for godt til å være sant.
Så kan en mene hva pokker en vil om ledelsen, at Jin tjener pene penger på 15 k har de vist mangfoldige ganger og da er aksjen ekstrem billig på dagens nivå.

Hva fasit blir for Supra for året blir bare spekulasjoner, men at vi kan bikke over 15 og nærme oss 20k på Supra indeksen hvis vi får rally i de store skipene til sommeren tror jeg på.
Det er veldig mange år siden Supra indeksen så 20 k, det blir sluttet enkelte Supra skip på meget høye rater nå, trolig er de Asiatiske ratene bedre en vi tror.

På toppen av det hele skal vi se kraftig oppskrivning av de alternative investeringene utover 2021, det er trolig der skoen trykke en så lenge.
Redigert 10.02.2021 kl 16:26 Du må logge inn for å svare

Du må også tenke på at skipsverdiene er på vei opp. Har ikke noe å si at jinhui ikke foretar seg oppskrivning av verdiene. Selv om de egentlig skal prøve å følge reelle skipsverdier så er det noe alle redere kvier seg for. Så må kommer vi til å se fremover at pris bokført er enda lavere enn 0.21 på pris bokført. Når husa tar dekning og kommer å sier det til markedet så har man gått glipp av masse kursøkning. Her er det bare å si en ting DeepFuckingValue

Takk for svar. Sist gang kursen var rundt 4 kr var i slutten av 2016. Da var ratene ca 3500-4500 usd. Nå snakker vi en tredobling av ratene, samt gode utsikter på mellomlang og lang sikt. Henger ikke helt på greip at aksjen skal bli prisatt til 4kr. Er virkelig jins situasjon så horribel at det skal prises som om ratene er 3000-4000$?

Tipper på massiv reprising snart.

Stålprisene har gått kraftig opp den siste tiden og inflasjon driver også stålprisene opp. Så ja skipsverdiene skal trolig opp. Egentlig er shipping kanskje bra i perioder med høy inflasjon fordi vi kjøper rett og slett masse stål med en motor koblet på. Inflasjon høy, stålpriser opp, skipsverdier opp, aksjekurs opp

Det er helt rett, selv om aksjen er opp en krone siden bunnen er aksjen enda rimligere i dag kontra midt 2020, pga økte priser på annen hånd.
Når markedet er i start gropa som nå er det den eldre tonnasjen som stiger først og mest, den nyere tonnasjen kommer senere i syklusen.
Når prisene på skip steg i 2016 dobblet Jin seg på et par måneder, en så lenge sover markedet.

Det en ser i markedet ang pris aksje er en gave, men ingen gidder kjøpe før det går rett opp, jeg liker å kjøpe litt før det skjer.
Redigert 10.02.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

Se bare på reprisingen som skjedde i 2016. 7 november var kursen 4.80. 14 november 7.15. Det kan gå fort i svingene.

Supra rederiet Egle bulk opp 8% i kveld.
Opp 150% fra mai, Jin opp 80 øre i samme periode:-))
snart peaker Jin rett opp
Løp å kjøp
Redigert 10.02.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare

kjøpere i aksjen, rent teknisk skal den opp til 8kr nu, mye oppside det
lykke til

32% opp vs Eagle. Regner med du er fullastet nå longsit?

Takk. Har du noen prismål på Jin eller en pris på Jin der du tenker å selge? Når blir Jin for dyr?

For dyr? Nå har andre shipping dry aksjer steget 100-150% siste måneder og er tilbake på 2019 nivåer, Jin er fortsatt ned 4 kr fra 2019, på 4 måneders sikt tipper jeg aksjen er tilbake på 2019 nivåer når q1 legges frem om drøye 3,5 måneder.

Hvis du leser linken snakkes det om supersykluser i råvarer som kan vedvare i årevis, vi har ventet på dette i drybulk i 10år.
Kan ikke begynne å snakke om salg eller kursmål da, det er enda noen få som husker 2006-2007, gå tilbake sjekk kursutvikling den gang, vi kan få et lignende bulk marked nå igjen.
Ta å regn hva Jin tjener på en Supra rate på 20k f.eks, en kan bli svimmel av mindre, at aksjen kan gå mange ganger´n er udiskutabelt hvis drybulk markedet blir skikkelig godt.
Redigert 11.02.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
mithra
11.02.2021 kl 17:22 1114

Det vil ihvertfall ikke overraske mithra om den , innen 1. oktober 2020, kommer over kr 10.

Drybulk stiger kraftig i statene.
Må rette eget tidligere inlegg, flere drybulk aksjer er nå faktisk tilbake på 2018 nivåer og er i ferd med å bryte opp fra de nivåer nå.

Jin er ned 5-6 kr siden snitt 2018, på toppen i 2018 var Jinhui i 13,5 kr.
Rabatten er spinnvill stor her nå, tipper aksjen går inn i et heidundrande rally innen veldig kort tid.
Redigert 11.02.2021 kl 17:42 Du må logge inn for å svare

Har lest linken. Ja det er snakket om råvareboom lenge nå. Virker som alle forventer det. Ok så foreløpig prismål 10kr. Har samme følelsen som deg, tror Jin kan rykke kraftig opp på kort tid. Jin bør kjøpe bitcoin å putte på sitt balanse sheet.