Investere i krisetider...

Slettet bruker
RIK 19.12.2020 kl 10:27 707

Låner dette inlegget fra Facbook, håper det er i orden !

Fikk lyst til å påpeke et ørlite irritasjonsmoment for meg personlig. I «vanlige» tider snakker folk ofte høyt om å investere i kriser, slå til når markedet er nede. De siterer gjerne Warren Buffetts “be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful”.
Når krisen faktisk kommer forsvinner disse stemmene i en sky av røyk, og andre stemmer tar over. «USA kommer ikke til å reise seg etter boliglånskrisen, og kina kommer til å ta over verden». «Europa kommer til å gå til helvete etter Eurokrisen». «Norge kommer aldri tilbake etter oljekrisen». «Pandemien er så kritisk at verdensøkonomien kommer til å være ødelagt i tiår fremover». «Ikke prøv å fange fallende kniver».
Jeg kan forstå at media omfavner denne filosofien ettersom dramatiske overskrifter selger, men man ser også denne tankegangen i høy grad blant investorer.
Man kan godt påpeke at det er lett å tjene penger når markedet bare går oppover, og at de som kom inn på dette tidspunktet er heldige fjortiser som ikke vet hva de driver med, og kommer til å få bakoversveis når ting går tilbake til normalt. Men det går «bare» oppover nettopp etter en krise, og det er de som kjøper seg inn under krisen som gjør de store kuppene.
Det ligger noe der som ikke har med intelligens å gjøre. Det å gå i oppoverbakke i motvind til tross for at den siste eksperten i dress som ble intervjuet av avisen sier at du bør være forsiktig akkurat nå. Jeg har selv testet IQen min. Fant ut at den var akkurat hundre som er presis på det gjennomsnittlige. Eller det var det jeg trodde frem til en kompis påpekte at hundre er gjennomsnittet i USA og Skandinavisk snitt ligger noe høyere. Noe som gjør meg litt dummere en flesteparten her inne. Allikevel investerte jeg som bare faen under pandemien. Alle sparepengene mine dog det ikke er mye å skryte av, men rent prosentmessig kan jeg skryte.
Mulig jeg skriver dette fordi jeg kjedet ræva av meg og fant noen øll bakerst i kjøleskapet, men poenget mitt er at om du har baller til å stå for Warren Buffett prinsippet når det faktisk gjelder tjener du de store pengene. Om du tørr å fange noen fallende kniver vil du blø litt midlertidig, men såret vil gro så lenge kniven er god.


Bybonden...
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Beinlich
19.12.2020 kl 11:07 659

Støttes 90%.
Om jeg sammenlikner din gramatikk med andre innlegg på dette forumet tviler jeg på at din IQ er under gjennomsnittet.

Bortsett fra det, 100% enig.
Selv hadde jeg brukt hele aksjekontoen når pandemien traff, men tømte også høyrentekontoen i mars/april for å laste opp mer. Har vært lukrativt som f det. Lært en lekse nå, skal aldri være fullastet utenfor krisetid.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
china
19.12.2020 kl 11:22 634

Jeg personlig begynner å få litt høydeskrekk. Har et greit overskudd jeg ikke vil tape!! Samtidig tenker jeg at verden åpner opp, lys i tunnelen og at det kanskje ikke er nå
man selger seg ut. Satser på oppgang til våren.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare