NEL-Danmark vil forby salg av bensin og diesel biler fra 2030

TreeRex
NEL 02.10.2018 kl 14:20 6439

Den danske statsminister har presis nevnt, at regeringen vil forby salg av både bensin og Diesel biler i Danmark fra 2030.
Her er link til Børsen, men står i alle danske medier akkurat nå:
https://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/369913/saa_kommer_forbuddet_regeringen_vil_stoppe_salg_af_nye_benzin-_og_dieselbiler_i_2030.html?utm_source=forside&utm_campaign=nyhed_03

Her et sitat og info fra media, på det som akkurat er meldt ut:
- Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Det er en stor ambition, lyder det fra Løkke.
Ifølge statsministeren vil første skridt til denne ambition blive taget i næste uge, hvor regeringen præsenterer et nyt luft- og klimaudspil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Tradinator
02.10.2018 kl 14:21 6434

Grønn energi er den nye olja....
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 14:24 6388

Kan vi da forvente ny melding om kontrakt i Danmark neste uke?
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.10.2018 kl 14:32 6312

God nyhet, spesielt rett etter at EU har subsidiert 200 stk. hydrogenbusser til Danmark til drift fra 2020, noe som vil øke oppmerksomheten på hydrogen i transportsektoren i Danmark, og samtidig også øke H-infrastrukturen. Danmark har i dag 10 H-tankstasjoner spredt over hele landet, og har 2 nye på vei. Men veldig få H-biler - og bare ca. 8000 el-biler, hvor Norge snart har 200.000 stk.
At Danmark ennå ikke har en god elbil-infrastruktur på plass med mange ladestasjoner, kan bety at hydrogen - mye lettere enn i Norge - kan få en stor plass i transportsektoren i Danmark om få år.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 15:28 6121

Sukk, og veldig politisk, minner meg om MDG som også drømmer. Forstå meg rett, så har ikke EL-biler naturlig nok like stor plass i Danmark som her, men de har heller ikke vannkraft, som de færreste i EU har heller. Derfor og slik jeg ser det, at hydrogen er framtiden for lagring av overskuddskraft fra Vind- og vannkraft, på mange måter som å lade et batteri. Selv tror jeg vi kommer til å kjøre bensin biler i mange 10 år, men motorene blir også mye mer gjerrige, noen er nede på under 0,4 liter og nærmer seg 0,2 pr. mil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.10.2018 kl 15:39 6053

Jono:
Danmark har så mye vindkraft i dag at vindmøllene i perioder med mye vind dekker hele landets strømforbruk - hvor overskuddsproduksjon er verdiløs inntil den kan brukes f. eks. til elektrolyse og hydrogenproduksjon. I tillegg er solcelle-etableringen i sterk stigning i den private sektor, men også i stor kommersiell skala til bruk i varmekraftverker m.m.

Prisen på hydrogenproduksjon via elektrolyse kommer til å falle i takt med etablering av mer grønn energi fra vind og sol. Allerede nå begynner det å ligne en profitabel omlegging fra frossile brennstoffer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 16:31 5828

Nettopp!, og beklager om jeg ikke klarte å ordlegge meg godt nok. Helt enig med deg, og nettopp hva jeg ville fram til. Bor ikke så langt fra Haugesund og hvor de i fjor på Aibel bygget en kjempe rigg for en hav-vindpark i Danmark, og mye større enn flere av riggene som er bygget på Aker Stord f.eks. Håper jeg ikke roter meg bort nå også, men først nevnte rigg skulle fungere mer som et "kjempe stort batteri" for nettopp overskuddskraften når vinden blåser godt, og samme som når regnet eller snøen smelter -- heller ikke får full uttelling for, og hvorfor jeg har kjøpt aksjer i NEL, og bare angrer for at jeg ikke kjøpte flere i fjor, men valgte THIN, men lett å være etterpåklok også, og slik THIN svinger om dager, så kanskje bare en ordre eller bekreftelse på at en ny fabrikk "går" som den var lovet. Ettersom jeg gikk inn i fjord, har jeg heller ingen planer om å selge, kan sitte i flere år, men kanskje jeg selger noen aksjer når kursen når NOK 100 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
davan
02.10.2018 kl 16:38 5750

Hva er rekorden på børsen? må være flere 1000 %. Var vel et datafirma som steg mye i sin tid.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.10.2018 kl 16:51 5620

Godt å se at vi er enige ;)
selv er jeg også langsiktet som deg, begynner tidligst å selge litt her om 5 år, men tror at det kan være god business å sitte rolig i 10+ år.


Er overbevist om at hydrogen vil bli en hovedkomponent i fremtidens energimix, og at NEL står på terskelen til en eventyrlig vekst over hele verden. Heldigvis har NEL en ledelse som har mange års lærerik og smertelig erfaring med hvilke farer også et euforisk vekstscenario kan innebære for en virksomhet, jfr. REC. Ikke minst dette siste gjør at jeg sitter rolig fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 17:26 5366

Takk for svar, og kjekt å høre at vi på mange måter tenker det samme. Ikke minst ditt gode eksempel; REC og som bør være noe å tenke over for alle som bare ser GRØNT -- at det ikke er en selvfølge at alt vokser inn i himmelen, og REC som stod i over NOK 300 og kan handles for ned mot 5-60 øre. Derfor skremmende at noen som ikke har skapt noen ting selv, bare maser om en "grønn framtid" -- at _det_ bare er å stenge ned all oljeproduksjon og slutte å lete, som gjør meg matt! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 17:30 5341

Beklager, men selv om jeg har lest din kommentar noen ganger, ikke klarer å fatte sammenhengen -- ikke har jeg hørt om 1000 % heller, bare om 100! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 18:43 5076

Jono, så hvis Nel i morgen går opp til 8,60, dvs 100%, så kan den ikke gå høyere? ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 19:12 4962

Godt spørsmål!, og du gjør meg usikker -- matte er ikke min sterkeste side, men kan ikke se for meg at "noen" sier at de er 110% sikre, så lenge det er nok å være 100% sikker, og at om det var litt kveld og usikker, bare 90% sikker på at _det_ var deg jeg så eller osv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Jono
02.10.2018 kl 19:42 4783

Videre så har du helt rett, at en aksje kan gå 200 eller kanskje i dine drømmer 1 000% for NEL, så har jeg selv vært med lenge nok til at jeg er i 110% -- beklager, men lenge siden jeg gikk på skolen...
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Ranudo
03.10.2018 kl 02:20 4434

Indslag fra NEL på fossilfri biler i Danmark: Vi er klar!
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/brint-producent-teknologien-er-her-og-vi-er-klar
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Nanoq
08.10.2018 kl 20:33 3784

Danmarks regerings nye klima- og luftudspill blir lagt fram i morgen.

Her vil det bl.a. være stort fokus på transportsektoren, og av innholdet som er kommet fram inntil nå, kan nevnes:
I 2020 skal alle nye busser være CO2-nøytrale.
I 2025 kommer neste trinn, hvor nye busser i byene verken må avgi luftforurensning eller CO2.
Fra 2030 må ingen busser i byene verken avgi luftforurensning eller CO2

Som vi vet så har Danmark nettopp fått EU-støtte til 200 hydrogenbusser, som skal settes i drift i 2020, og at dette viser veien for andre deler av tungtransporten fordi hydrogen-infrastrukturen omkring de store byene vil forbedres.

Dessuten vil regeringen fremover gjøre det billigere å kjøpe små og mellomstore elbiler og andre lav- og null-emisjonsbiler (les: hydrogenbiler)
og liksom i Norge: nullutslipps-biler kan framover få kjøre i bussfilene på innfartsveiene til de store byene.
Også parkeringslettelser for nullutslippsbiler vil innføres, men her blir det kommunale regler som blir bestemmende.

PS.: Det er bare ca. 9000 elbiler i Danmark. Og 10 (snart 12) hydrogentankstasjoner til mindre enn 100 hydrogenbiler.

Det blir interessant å se hvor mye hydrogen kommer til å fylle i dette regjeringsutspillet. Den danske finansministeren nevnte kort i et intervju for noen dager siden at hydrogen i transportsektoren så attraktivt ut. Forhåpentlig kommer det noe mer konkret ut om dette i morgendagens utspill..
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
TreeRex
09.10.2018 kl 12:17 3341

Siste ukes klima utmelding fra danske regering var en "teaser".
I dag kom offisielle utspillet, som nå skal til debatt i folketinget og skal forhandles på plass.
Beskrives i alle danske medier og her er bare et link:
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10925634/fakta-her-er-regeringens-luft-og-klimaudspil/

Klipp fra det som kan ha' betydning for NEL i første runde.
Ren transport i byen og på land
• Ingen nye benzin- og dieselbiler må sælges efter 2030, og salg af nye plug-in hybridbiler skal stoppes i 2035. Det skal bane vej for en million nye elbiler.
• 80 millioner kroner afsættes til hurtigladestande for elbiler.
• Registreringsafgiften på grønne biler for under 400.000 kroner fjernes i 2019 og 2020.
• I 2030 må ingen busser i byerne udlede luftforurening eller CO2. Allerede i 2020 skal de være CO2-neutrale.
• Benzin- og dieselbiler skal i 2030 være fortid i taxabranchen.
• Miljøzoner kan indføres i Danmarks fem største byer med skærpede krav til lastbiler, busser og varebiler.
• Klimavenligt asfalt skal rulles ud på statsvejnettet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
abroker
09.10.2018 kl 12:56 3258

Det vil vi se først - før vi tror det? Nemlig.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Ranudo
09.10.2018 kl 13:23 3208

Der er valg til Folketinget i Danmark om højst et år. Den højreorienterede blå regering har intet gjort for miljøet i 3½ år. Nu har de travlt, men det her udspil er helt utilstrækkeligt, og den rød/grønne opposition lugter blod på netop miljø, som et stort flertal af danskerne er bekymret for efter sauna-sommeren! Det bliver et væsentlig grønnere initiativ, som bliver gennemført, med mindre at der udskrives valg på temaet!
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
TreeRex
09.10.2018 kl 13:32 3159

Mistenker at det kan ende opp med, å bli ennda mer grønnt, enn det som nå er lagt opp til...
Valg i Danmark innen juli 2019 og ALLE partier kjemper for tiden, å vise de er mest grønne partiet.
200 H2 busser er allerede på vei til Danmark via EU støtte og tipper, at når H2 får vist potensialet sitt, vil H2 bli noe alle politikker i Danmark snakker om, i tillegg til el-biler.
Snart er 12 H2 stasjoner i DK på plass og begynner å ligne noe seriøst.
Trenger nå bare H2 bilene og hvis de under 400.000DKK, fremover vil bli fritatt for ekstrem høye registreringsavgift, da der det vel bra ut ; )
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.10.2018 kl 15:22 2992

Jeg har fulgt dagens grønne energidebatt i Danmark på TV og på nettet, og det er oppmuntrende at flere ledende politikere/ministre har nevnt hydrogenbiler i samme setningen som de nevner elbiler. Så ingen tvil om at hydrogen er på politikernes lystavle når det gjelder fremtidens energibærer til transportsektoren.
Jeg tipper at det kommer flere positive hydrogenmeldinger fra Danmark framover, et land som gikk foran med store vindmøller for 40 år siden og fremdeles er førende i verden med Vestas-møllene, og som fortsatt ønsker å være i front når det gjelder omlegging til vedvarende og grønn energi.

Noe som er positivt for en stor hydrogen-utrulling i Danmark er at Danmark har veldig mange vindmøller og et sterkt stigende antall solceller.
Her er det snakk om mye overskuddsproduksjon av strøm i perioder med mye vind, hvor el-prisen faktisk går i null/minus.

Dessuten vet vi jo at
1)Danmark har veldig få elbiler, ca. 9000 stk., og under 100 hydrogenbiler, Men 10 - snart 12 - hydrogen fyllestasjoner.
2)NEL har en fyllestasjons-fabrikk i Danmark.
3) Danmark får 200 H-busser på gatene og veiene i 2020 via EU-støtte.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 15:07 2853

Har noen tenkt på at Nel har verdens største elektrolyse/H2 fabrikk i Norge innen 2 år og en nyåpnet gigantisk robotautomatisert elektrolyse/H2 fabrikk i Danmark som åpnet denne høsten? Det hersker vel ingen tvil og den ville H2 veksten spesielt i Dk som kommer kommer til å løfte Nel til himmels. Nel er hands on i muligens det raskeste voksende H2 markedet som stiger nu frem. Danskene mener fullt alvor med hydrogensatsingen. Regjeringen har nå bestemt at det blir forbudt å selge fossile biler etter år 2030 og vedtaket koster den danske regjeringen ca kr 131 milliarder kroner har analytikere funnet ut. Noen bransjer dør og nye H2 bransjer vokser megafort frem og rett opp. Nel har den beste posisjonen til å skape gigantverdier.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
Wanker
10.10.2018 kl 16:04 2771

Jeg drømmer stadig om den automatiserte elektrolysørfabrikken som faktisk er vedtatt bygd på Notodden, den vil bety mye for å få ned kostnader i de store industrielle H2-prosjektene. Det vil åpne seg utallige industrielle prosjekter med kontraktsverdi større enn dagens årsomsetning.

Men robotautomatisk elektrolyse/H2 fabrikk i Danmark - den eksisterer KUN i dine drømmer. Hvorfor så upresis? Bevisst eller bedragersk? :-)
Produksjon av stasjonsutstyr? JA! Robotisert? Neppe, ut over utstyr for å løfte/flytte. Strømlinjeformet og mer effektiv enn tidligere? JA.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare