Qfuel + BASF = Sant

Kalleklovn
QFUEL 21.12.2020 kl 08:29 246988

https://newsweb.oslobors.no/message/521306

Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.05.2021 kl 15:09 6035

Den globale plastproduksjonen er på ca. 350 millioner tonn pr. år. Ca. 50% av denne årlige plastproduksjonen kan gjenbrukes via QFUEL-teknologien, hvor polyethylen (30% av plastmarkedet), polypropylen (20%), og polystyren (ca. 7% av plastmarkedet) er velegnet til denne gjenbruksteknologien.

Så hvis bare 1 - en - % av denne plasten gjenbrukes hos QFUEL via pyrolyse i en sirkulær grønn nafta/plastproduksjon hos QFUEL/BASF, så betyr det 1,75 mill. tonn avfallsplast til QFUEL-fabrikkene pr. år. Nok til 17 stk. store 100.000 tonn/år fabrikker som hver kan gi en årlig EBITDA på ca. 50 mill. USD med dagens priser på grønn nafta m.m. Selv tror jeg at det kan bli til mye mer enn 1% av de 175 mill. tonn avfallsplast pr.år noe ute i framtida.

Ellers er jeg overbevist om at QFUEL og partnerne også vil satse på å utlisensiere denne teknologien til andre aktører i land utenfor Europa.

Nå venter vi så bare på klarsignal fra Skive før melding om oppstart av fabrikketablering i Esbjerg og besluttninger om ekspansjon i Holland og Tyskland sammen med BASF og VITOL . Jeg er temmelig sikker på at det skjer før sommeren er slutt. Og jeg blir ikke overrasket om at en Esbjerg-etableringsbesluttning blir det første som meldes ut. Kanskje allerede her i mai.
Redigert 02.05.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2021 kl 19:28 5840

Kursen har fått mørbank i det siste; negative signaler kommer på samlebånd - Investtech roper selg, insidere selger og benytter ikke den siste tids kursras til å akkumulere. Ledelsen holder ikke ord - leser man artikler så tolker man at alt er rett rundt hjørnet, men realiteten er at alt er flere uker og måneder fra hva tolker ut fra hva man leser.

Jeg er litt skuffet over ledelsen, føler de lover mye, men alt drar vanvittig ut i tid. Eneste grunn til at jeg fremdeles er aksjonær er BASF, og jeg håper en fra BASF kan ta over Kjetil Bøhn sin rolle i nær fremtid. Å ha tillit til ledelsen er gull verdt, og vil gi gode synergieffekter, noe som mangler i Quantafuel.

Tror fremdeles det blir bra til slutt, men Bøhn har svært mye å lære av Løkke (Nel) - prakteksemplar av CEO.
Nanoq
02.05.2021 kl 20:38 5772

Enig i at BASF er en meget viktig faktor her. Og at Bøhn har vært FOR optimistisk med meldinger omkring tidsplanen. Kommunikasjonen har hatt store mangler.
Nyheten i februar om ansettelsen av BASF-mannen Dr. Christian Lach som "Deputy CEO and Chief Commercial Officer" i Quantafuel var i mine øyne positivt.

Ellers har jeg flere ganger opplevd at en aksje er falt med ca. 50 % på meget kort tid, for så å stige ca. 100% på nesten like kort tid rett etterpå. Bl.a. Nordic Semiconductor presterte dette i både 2018 og 2020 da kursen var nede i 30-40 kr. I dag er den over 200 kr.

Et par positive nyheter fra Skive og vedr. Esbjerg-fabrikken kan fort lage om på denne negative kurssituasjonen. Og medføre ny tillit til Bøhn & Co. Jeg tror på - og forventer - flere positive nyheter i løpet av de kommende ukene og månedene. Time will tell...


PS.: Morsomt du nevner NEL og Løkke, jeg har faktisk noen få NEL-aksjer igjen etter kjøpet i 2018 (100.000 stk) til kurs ca. 3,50, de fleste av mine NEL-aksjer ble solgt mellom kurs 10 og 12 kr fordi jeg syntes at markedsverdien av selskapet på det tidspunket var blitt urealistisk høy (pent over 10 milliarder NOK). At kursen deretter skulle gå 3-gangern samtidig som NEL fortsatt ikke hadde en positiv bunnlinje synes jeg fremdeles er et mysterium...i dag er børsverdien for NEL ca. 36 milliarder NOK.

og ja, Løkke har vært en god kommunikator, men han mangler fremdeles som CEO å fremvise en positiv bunnlinje for NEL på årsbasis. I hvor mange år ennå kan det fortsette sånn uten at det får alvorlige negative konsekvenser for aksjekursen?
velkjent
02.05.2021 kl 20:54 5729

Godt å lese et fornuftig innlegg. Jeg vet ikke om Bøhn har gjort feil rent kommunikasjonsmessig, men i forhold til NEL-ledelsen, kanskje vært vel forsiktig med å blåse opp forventningene. I såfall har han vært en traust og ærlig person. Plast er et miljøproblem samfunnet må løse og Q ligger i forkant for nettopp dette,selv om det skulle ta litt tid.
Kan forøvrig nevne at jeg kom til samme konklusjon som deg om NEL; solgte på NOK 12 og kan fremdeles ikke forstå at aksjen er mer verd i dag, sannsynligvis mindre, for det må da være grenser for "ørkenvandring" i påvente av at konkurrentene skal ta initiativet. Men hydrogen saken er mest sannsynlig en bløff.
Slettet bruker
02.05.2021 kl 21:36 5710

Hydrogen som stadig er et svært relevant og "hot" tema, samt en svært fremoverlent ledelse, som gjør det omvendte av andre, gjør at jeg unner Løkke den reisen han har hatt i Nel. Hvem andre enn Løkke selger aksjer rett før de slipper gode nyheter? Veldig aksjonærvennlig. Når Løkke selger så er det ikke et salgssignal, men kjøpssignal.

Jeg er tålmodig med Qfuel, og tror det løser seg til slutt, men vanskelig å ikke stille seg kritisk til dagens ledelse. Ansettelsen der man går fra store trygge BASF til Qfuel ser jeg også på som svært positivt!
Nanoq
02.05.2021 kl 21:57 5675

Dagens ledelse er jo mer enn Bøhn...

Med en daglig ledelse som bl.a. består av Dr. Christian Lach, Lars Erik Fareid og Terje U. Eiken , så sitter jeg helt rolig her.

Dette er førsteklasses folk innenfor teknikk og produksjon/industri.

Også styret består av meget kompetente personer innenfor teknikk og industri-produksjon.

Mer om denne QFUEL-ledelsen her:

https://www.quantafuel.com/about/management

https://www.quantafuel.com/about/board-of-directors
Redigert 02.05.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Atticus
03.05.2021 kl 00:20 5513

25% nedgang på 1 uke. Her vil det komme en kraftig rekyl. Aksjeposten på 7,5 mill. aksjer ble solgt mellom 43-44 kroner.

Sterkt kjøp !
Vandalen
03.05.2021 kl 12:49 5237

Tilladelse
Esbjerg Kommune meddeler hermed en §25 tilladelse til, at ansøgning om opførsel af et nyt produktionsanlæg til genanvendelse af plastaffald, kan imødekommes i henhold til miljøvurderingsloven (lovbek. nr. 973 af 25. juni 2020 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)). §25-tilladelsen er endvidere suppleret med Esbjerg Kommunes udkast til miljøgodkendelse.

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis/pdf/bilag/3d3945fc-2004-4080-95fb-de0032380f64/?redirectDirectlyToPdf=true
Nanoq
03.05.2021 kl 15:07 5119

Takk. God nyhet. Kan se at vi skal vente litt på at Slots- og Kulturstyrelsen i Esbjerg skal avslutte sin igangværende undersøkelse av denne flate åkertomta for fortidsminner. Dette er jo i gang, men med bl.a. en metaldetektor til hjelp så bør dette veldig snart være avsluttet.

Ellers ser det ikke ut til å ligge andre kommunale forhindringer i veien for å starte byggeriet.

Iflg. Bøhn så kan besluttningen om oppstart i Esbjerg komme før Skive er oppe å kjøre 100%. I hvert fall er en oppstartbesluttning det samme som en 100% godkjennelse av teknikken og produksjonssystemet. Q2 har vært planen. Det kan lett nås ennå.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 09:10 4766

Selger Lego, Danske bank reduserer?

https://imgur.com/a/YigqhlG
Nanoq
04.05.2021 kl 09:43 4701

Nei, LEGO selger ikke, de har en mann i styret i QFUEL, og det ville være kommet ut i en børsmelding.

LEGO/Kirkbi-invest har ca. like mange aksjer i Quantafuel som BASF, dvs. de eier 6,1 - 6,2% hver av selskapet. Hvordan Danske Bank ellers flytter rundt på og administrerer aksjene sine vet jeg ikke noe om. Kanskje er noen av aksjene flyttet til depot i JP Morgan Chase eller i State Street Bank, som begge sitter på ca. 3% av aksjene? VITOL eier ca. 3% av aksjene i selskapet, så dette kan være noe av forklaringen..
Slettet bruker
05.05.2021 kl 09:37 4390

Idag er aksjene tilbake på Danske, men kursen går sørover :/
Richter
05.05.2021 kl 11:55 4247

Good news fra CEO

Quantafuel-topchef går efter mellem fire og seks pyrolyseanlæg i Tyskland

Quantafuels kommende anlæg til plastpyrolyse i Tyskland, der bliver til i samarbejde med BASF og Remondis, vil i de kommende år få selskab af flere, spår adm. direktør Kjetil Bøhn.
Richter
05.05.2021 kl 12:10 4237

Dagens artikel i CleantechWatch viser en selvsikker og optimistisk konsernsjef;-) Potensielle gode nyheter på vei om Skive.
SomSa
05.05.2021 kl 12:32 4339

Det tar tid til å implementere en ny teknologi og vi husker fra Hammerfest LNG, REC´s anlegg...... Det samme gjelder QFUEL som strever med sin teknologi. De har 0 inntekter, pengene renner ut og langt bak kjemma. Aksjekursen ble hausset av kyniske analytikere og meglerhus. Mens de ler hele veien til banken sitter mange småsparere med regningen. Vi må heller ikke glemme at tyske blogger(e) har hausset aksjekursen i noen selskaper....

Det samme kan skje med QFUEL og andre grønne bobler:

Der Aktionär spår flukt fra NEL
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/05/05/7668344/der-aktionaer-spar-flukt-fra-nel

Vi husker hvordan NEXT BIOMETRICS ble hausset av meglerhus og analytikere med saftige kursmål i 2016 og aksjekursen var nær 130. Disse banditter bør dømmes etter mafia paragrafen.
Redigert 05.05.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2021 kl 12:36 4347

Hammers sier nok snart at denne skal til 22kr, han er god på Qfuel
Richter
05.05.2021 kl 12:47 4322

Arctic Securities har et kursmål på 125 kr.
Richter
05.05.2021 kl 13:10 4276

From BASF & Quantafuel works in Skive, Denmark

Michael Bachtler (right), who is working on BASF's ChemCyclingTM project, during a tour through Quantafuel's pyrolysis and purification plant in Skive, Denmark ...
BASF "fodrer" pyrolyseolien fra Quatanfuel's fabrik i Skive i sin produktion Verbund i Ludwigshafen og bearbejder den yderligere til nye kemiske produkter ved hjælp af en massebalance tilgang.

https://www.basf.com/global/en/media/events/2021/first-quarter-results/photos-pk.fragment.html/overview_copy_copy$/global/press-photos/en/photos/2021/04/annual_meeting_2021/08_5477_ChemCycling_project.jpg.html

Slettet bruker
05.05.2021 kl 13:13 4272

Ja, så feil kan en ta
rischioso
05.05.2021 kl 13:20 4258

Hvis man ennå ikke har skjønt at det er nå man kjøper og ikke selger, så er nok tiden moden for å finne seg en annen hobby ....

Det er STOR sannsynlighet for at historie blir skrevet i mai når PoC meldingen tikker inn med tilhørende konkrete ekspansjons planer - litt senere enn først antatt, MEN desto kraftigere blir reprisingen - StayTuned ... ;)
Redigert 05.05.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2021 kl 13:25 4245

Hvor mye er du villig til å tape her Risotto?
HP17
05.05.2021 kl 13:28 4229

Hammers er best på QFUEL.
Tok et spekulativt kjøp nå kortsiktig på kr 34, men selger asap om kursen bryter ned under kr 32.
rischioso
05.05.2021 kl 13:44 4186

I dette caset sitter jeg long fordi jeg har lest meg opp og gjennom det kjenner til hva som kommer - mao, det er tålmodighet som gjelder.
Hvor kursen går i det korte bildet er heller mindre interessant bortsett fra at duppene gir kjøpsmuligheter noe du mfl vil forstå om ikke alt for lenge.

Lykke til med øretrillingen så kan vi jo håpe på at du i alle fall har den ene foten inne når trigger meldingene tikker inn fremover så du får med deg noe av reprisingen ala russiske %-er. ;)

Redigert 05.05.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
rufus01
05.05.2021 kl 13:52 4152

Ja det er bare å gratulere med en historisk klok besluttning, når du forlot arcticzymes til fordel for grønn energi. Som du sa ville bli det nye store. Mye mulig du får rett i det på litt sikt, håper du er av den tålmodige typen!
Richter
05.05.2021 kl 14:00 4121

Ville man starte en ny fabrik i Esbjerg, hvis man ikke var sikker på en 100% succes i Skive?

”Quantafuel har udviklet en unik PTL (plastic to liquid) teknologi, som er kvalitetssikret ved vores virksomhed i Skive. Det er den teknologi som danner grundlaget for vores planlagte virksomhed i Esbjerg i en skala, som er større end noget andet sted i verden. Vores fokus er at bygge miljørigtige anlæg, som skal bidrage til en bæredygtig brug af ressourcer i en sund cirkulær økonomi, som samtidig skaber værdi til videre vækst".
Richter
05.05.2021 kl 14:33 4085

"Vi gør stadige fremskridt med at styrke vores første system i Skive og ser frem til at starte udrulningen af ​​teknologien."

https://www.kunststoffe.de/a/news/kooperation-beim-chemischen-recycling-vo-324710
Richter
05.05.2021 kl 15:32 4033

Quantafuel: Top 20 shareholders (se nederst på siden)

Last updated 05.05.2021

https://www.quantafuel.com/investors/analytical/

Fredriknico
05.05.2021 kl 17:29 3929

Har det kommet frem hvem som solgte den store posten, og hvem som kjøpte ?
Nanoq
05.05.2021 kl 18:33 3841

Kan se at Danske Bank nå er representert med 2 konti/depoter, den ene med ca. 10%, den andre med ca. 2,5%. Jeg regner med at 10%-depotet bl.a. inneholder aksjer som tilhører LEGO-familien.

Også litt interessant at JPMorgan og JP Morgan Chase har 4 depoter i topp 20, med i alt ca. 7,4% av aksjene i QFUEL.

Ellers er jo både UBS, BNP Paribas, State Street Bank og Citibank av utenlandske banker på lista. Og ikke å forglemme tysk/Luxembourgske Clearstream Banking, som jo blir brukt mye av tyske investorer og som nå har 5,3% av aksjene. Det er en fordobbling siden november 2020.

(Vi vet jo bl.a. at ca. 40% av aksjene i NEL eies/har vært eid av kunder i Clearstream i lang tid, i mer enn 1 år tror jeg nok det er.)


Redigert 05.05.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
tommbakk
05.05.2021 kl 21:47 3637

Jeg håper og tror på nettopp det du trekker frem her. Kursen har blitt banket sønder og sammen lenge nå. I midten av januar hadde jeg 250k i avkastning i QFUEL...idag er jeg 15k i minus.

Bekymret? På lang sikt, overhodet ikke. Korreksjonen som har kommet, skyldes vel så mye at man får en sektorrotasjon, hvor massive summer med kapital flyttes fra grønne vekstselskaper. Det er jo i og for seg litt forståelig, ift hvordan det ene vekstselskapet etter det andre børsnoterte seg ifjor, og kursen tok av.

Det gjaldt Quantafuel også, med den rakettferden opp som begynte i august ifjor.

Når man så nå har fått en solid korreksjon, og man i tillegg ser at primærinnsidere har solgt i løpet av siste kvartalet, samt en diger post ble dumpet, og attpåtil at positive nyheter synes å ha blitt litt utsatt, så blir det en forsterket psykologisk effekt med negativt fortegn.

Men jeg klarer ikke å se at det har skjedd noe negativt med selve selskapet og dets virksomhet, og dermed blir dette negative kvartalet å anse som kortsiktig støy.

Selge nå er ikke aktuelt. Jeg kjøpte noen flere aksjer på 39,12 i forrige uke. Skulle gjerne hatt mer reserve å kjøpe ytterligere for på 34 idag. Men, på den annen side, om jeg ALDRI får den sjansen igjen fordi ting snur oppover, så skal jeg ikke klage et sekund.
Richter
06.05.2021 kl 08:21 3427

EU-affaldsdirektiv

"55 pct. af medlemslandenes husholdningsaffald skal genanvendes i 2025 ifølge ændringerne i unionens affaldsdirektiver".
Richter
06.05.2021 kl 08:26 3494

I det reviderede EU-affaldsrammedirektiv har man introduceret nogle overordnede mål for genanvendelse af municipal waste i medlemsstaterne:

55% i 2025
60% i 2030
65% i 2035.

Plast mål: 50% i 2025 samt 55% i 2030
Richter
07.05.2021 kl 11:49 3119

"Analysts Expect Breakeven For Quantafuel ASA Before Long.

Using a line of best fit, we calculated an average annual growth rate of 99%"

https://simplywall.st/stocks/no/commercial-services/ob-qfuel/quantafuel-shares/news/analysts-expect-breakeven-for-quantafuel-asa-obqfuel-before
Winter is Here
07.05.2021 kl 11:54 3176

"Quantafuel currently has a relatively high level of debt. Generally, the rule of thumb is debt shouldn’t exceed 40% of your equity, which in Quantafuel's case is 80%. A higher level of debt requires more stringent capital management which increases the risk around investing in the loss-making company."
Richter
07.05.2021 kl 12:06 3215

Don't forget BASF and Lego are major stockholders in Quantafuel!
Richter
07.05.2021 kl 12:13 3215

Danskernes syn på den nye fabrik i Esbjerg og Quantafuels strategi og vision:

Store internationale virksomheder som BASF, Vitol samt LEGO-familiens investerings- og holdingselskab KIRKBI medvirker som partnere i Quantafuels indsats for at fremme anvendelsen af plastaffald.
reee
07.05.2021 kl 12:59 3180

Dette er ai-genererte rapporter, samme som når du sammenligner biler på f.eks carsguide.com.
Ville tatt slike rapportert med en klype salt.
Herman*
07.05.2021 kl 14:37 3142

Er det noen av dere som har oversikt over de siste kursmålene? Det er vel en håndfull meglerhus som følger selskapet om jeg ikke husker feil.