Qfuel + BASF = Sant
https://newsweb.oslobors.no/message/521306
Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44
Du må logge inn for å svare
rischioso
08.08.2021 kl 15:01
7232
Bare så det er sagt - denne posten har jeg nå lagret før du får muligheten til å redigere og/eller slette slik vi er kjent med at du har for (u)vane å gjøre - mao, den vil hentes opp igjen om ikke lenge når PoC tikker inn og du feiger ut i det stille ... ;)
Fortsatt god helg til deg oxo!
Fortsatt god helg til deg oxo!
Hammers
08.08.2021 kl 14:41
7215
Snakk om urealistisk haussing - ispedd flere "fynd-ord" uten substans i det hele tatt. Slik har du holdt på i lengre tid;
2 eksempler:
Den 31. mars /side 4 sa du;
"rischioso 31.03.2021 kl 20:33 5715 * Hold på aksjene folkens - snart tikker POC inn". Kursen sto i 45.
Den 5. mai /side 5 var det en tilsvarende lekse: "rischioso 05.05.2021 kl 13:20 2801.
Hvis man ennå ikke har skjønt at det er nå man kjøper og ikke selger, så er nok tiden. Kursen sto i 35.
- Siden har CEO Bøhn forlatt QFUEL i en farlig fart. Ingen vet hvorfor.
- Siden har BASF konvertert sitt lån til aksjer i QFUEL til kurs 14,40. Aksjonærene ble med det vannet kraftig ut.
- Ingen vet hvorfor BASF gjorde dette, men aksjer KAN lett selges hvis ønskelig. Det kan vanskelig(ere) et konvertibelt lån.
- Den dagen PoC omsider blir meldt er man fortsatt langt unna produksjon.
- PoC meldes ikke etter EN gjennomkjøring, men etter flere. Den første kunne ha vært en tilfeldighet.
- Om det er fellesferie spiller ingen rolle for hausserne. POC kommer nå 24/7.......bare man hausser nok.
- Kursen har falt til faretruende nivåer. Sist den var like ille i formasjonen var i midten av juli.
- DEN gang lå RSI på oversolgt nivå (under 20). NÅ ligger RSI på 40 - noe som potensielt gir godt rom for videre fall.
- Bildet ser man her; https://www.tradingview.com/x/3XET0e8K/
- Bottom Line; QFUEL står fortsatt på bar bakke med anlegget sitt i Skive.
- Det vil trolig ta lengre tid før noe som helst av betydning er på plass.
Hilsen Hammers
2 eksempler:
Den 31. mars /side 4 sa du;
"rischioso 31.03.2021 kl 20:33 5715 * Hold på aksjene folkens - snart tikker POC inn". Kursen sto i 45.
Den 5. mai /side 5 var det en tilsvarende lekse: "rischioso 05.05.2021 kl 13:20 2801.
Hvis man ennå ikke har skjønt at det er nå man kjøper og ikke selger, så er nok tiden. Kursen sto i 35.
- Siden har CEO Bøhn forlatt QFUEL i en farlig fart. Ingen vet hvorfor.
- Siden har BASF konvertert sitt lån til aksjer i QFUEL til kurs 14,40. Aksjonærene ble med det vannet kraftig ut.
- Ingen vet hvorfor BASF gjorde dette, men aksjer KAN lett selges hvis ønskelig. Det kan vanskelig(ere) et konvertibelt lån.
- Den dagen PoC omsider blir meldt er man fortsatt langt unna produksjon.
- PoC meldes ikke etter EN gjennomkjøring, men etter flere. Den første kunne ha vært en tilfeldighet.
- Om det er fellesferie spiller ingen rolle for hausserne. POC kommer nå 24/7.......bare man hausser nok.
- Kursen har falt til faretruende nivåer. Sist den var like ille i formasjonen var i midten av juli.
- DEN gang lå RSI på oversolgt nivå (under 20). NÅ ligger RSI på 40 - noe som potensielt gir godt rom for videre fall.
- Bildet ser man her; https://www.tradingview.com/x/3XET0e8K/
- Bottom Line; QFUEL står fortsatt på bar bakke med anlegget sitt i Skive.
- Det vil trolig ta lengre tid før noe som helst av betydning er på plass.
Hilsen Hammers
Redigert 08.08.2021 kl 14:48
Nanoq
08.08.2021 kl 14:34
7211
For de som ennå ikke kjenner noe til BASF's supercomputer Quriosity:
https://www.basf.com/global/en/who-we-are/innovation/how-we-innovate/our-RnD/Digitalization_in_R-D/supercomputer.html
https://www.basf.com/global/en/who-we-are/innovation/how-we-innovate/our-RnD/Digitalization_in_R-D/supercomputer.html
rischioso
08.08.2021 kl 13:22
7254
Ja, dette caset virker uten tvil å være det mest geara caset på OSE for tiden og det av flere grunner. Pga markedets alt for høye forventninger urealistisk tidlig så er aksjekursen blitt urettmessig hardt straffet for diverse sett i ettertid svært logiske progressive tidsforskyvninger da vi snakker om en teknologi one of its kind in the world som faktisk kan bidra til å løse en av verdens største miljøtrusler. Da er det også å forvente at det dukker opp humper på veien og når disse humpene nå viser seg å være overkommelige noe den nærstående PoC vil bekrefte så vil markedet reprise caset og det vil gå fort - veldig fort.
Kursen ligger nå og vaker på lav 30 hvor emien ble satt på 70. Etter at emien ble satt så har caset kommet veldig mye lengre, men uten bekreftelsen PoC så er ikke dette blitt priset inn og heller straffet fordi markedet så for seg en langt kortere tidslinje.
Når så PoC kommer tikkende inn så bekrefter det flere ting - at teknologien virker som den skal, at de nå er de første og dermed er alene i verden om denne teknologien, at det gjennom det faktum vil bli et renn av diverse avtaleinngåelser world wide for de færreste vil ha noen interesse av å bruke tid og penger på å finne opp hjulet på nytt.
Dette trigger og materialiserer FID som igjen trigge større aktører og fond og ikke minst mannen i gata hvor alle skal ha en bit av kaka og dermed vil det bli en eksplosiv reprising av caset. Den første doblingen kommer alltid først og selv med den første doblingen fra dagens nivå så vil kursen ligge under emi nivået og av samme grunn er dette caset å anse som et av de mest geara på OSE hvor nye analyser og kursmål vil poppe opp og hvor de fleste vil være 3-siffret.
Med det i bakhodet så bør man ikke vente for lenge med å posisjonere seg så man får med seg det meste av reprisingen hvor ikke bare den første, men de 2 første doblingene kommer til å komme raskere enn de fleste kunne se for seg - My2cents ... ;)
Fortsatt God Helg!
Kursen ligger nå og vaker på lav 30 hvor emien ble satt på 70. Etter at emien ble satt så har caset kommet veldig mye lengre, men uten bekreftelsen PoC så er ikke dette blitt priset inn og heller straffet fordi markedet så for seg en langt kortere tidslinje.
Når så PoC kommer tikkende inn så bekrefter det flere ting - at teknologien virker som den skal, at de nå er de første og dermed er alene i verden om denne teknologien, at det gjennom det faktum vil bli et renn av diverse avtaleinngåelser world wide for de færreste vil ha noen interesse av å bruke tid og penger på å finne opp hjulet på nytt.
Dette trigger og materialiserer FID som igjen trigge større aktører og fond og ikke minst mannen i gata hvor alle skal ha en bit av kaka og dermed vil det bli en eksplosiv reprising av caset. Den første doblingen kommer alltid først og selv med den første doblingen fra dagens nivå så vil kursen ligge under emi nivået og av samme grunn er dette caset å anse som et av de mest geara på OSE hvor nye analyser og kursmål vil poppe opp og hvor de fleste vil være 3-siffret.
Med det i bakhodet så bør man ikke vente for lenge med å posisjonere seg så man får med seg det meste av reprisingen hvor ikke bare den første, men de 2 første doblingene kommer til å komme raskere enn de fleste kunne se for seg - My2cents ... ;)
Fortsatt God Helg!
Nanoq
08.08.2021 kl 12:04
7286
God piperøyk-nyhet...hvis jeg ikke selv hadde slutta med å røyke (pipe)tobakk for mange år siden, så ville jeg tatt meg en ekstra pipestopp i dag på denne nyheten.
Som BASF-ledelsen har uttalt for nesten 1 år siden: De 2 viktigste utfordingene for dette store Quantafuel/BASF-industriprosjektet er:
1) rensing av pyrolyseoljen for bl.a. klor og svovel via katalysatorprosessen for å gjøre den egnet for et stort antall petrokjemiske prosesser og for å oppnå høy salgspris for pyrolyseoljen/naftaen, ikke minst til bruk for produksjon av emballasjeplast til matvaresektoren.
2) sikre at det kan etableres storskala-produksjon, noe som best oppnås ved å optimalisere ytelsen til katalysatorene og rensingsreaktorene. (Superdatamaskinen "Quriosity" fikk denne optimaliseringsoppgaven i slutten av 2020 iflg. et europeisk fagmedia).
Alt tyder på at den første utfordringene ER løst, og at storskala-utfordring er meget tett på å være løst. En melding om PoC vil bekrefte dette. Jeg tolker piperøyken som et tegn på at PoC-nyheten er ute i løpet av august...
Som BASF-ledelsen har uttalt for nesten 1 år siden: De 2 viktigste utfordingene for dette store Quantafuel/BASF-industriprosjektet er:
1) rensing av pyrolyseoljen for bl.a. klor og svovel via katalysatorprosessen for å gjøre den egnet for et stort antall petrokjemiske prosesser og for å oppnå høy salgspris for pyrolyseoljen/naftaen, ikke minst til bruk for produksjon av emballasjeplast til matvaresektoren.
2) sikre at det kan etableres storskala-produksjon, noe som best oppnås ved å optimalisere ytelsen til katalysatorene og rensingsreaktorene. (Superdatamaskinen "Quriosity" fikk denne optimaliseringsoppgaven i slutten av 2020 iflg. et europeisk fagmedia).
Alt tyder på at den første utfordringene ER løst, og at storskala-utfordring er meget tett på å være løst. En melding om PoC vil bekrefte dette. Jeg tolker piperøyken som et tegn på at PoC-nyheten er ute i løpet av august...
rischioso
08.08.2021 kl 11:18
7347
Innen august er passert siden vi nå befinner oss i august, men du mente kanskje i løpet av august - også er kvinnfolk slik skrudd sammen at det spiller ingen rolle hvilken måned de kan dra kortet på shopping - bare de får shoppet ... ;)
reee
08.08.2021 kl 02:41
7506
Well that's cool.
Men serr. Hvis ikke noe skjer innen august så må jeg kaste kortene og ta tapet. Kan ikke gjemme meg for kona for alltid.
Men serr. Hvis ikke noe skjer innen august så må jeg kaste kortene og ta tapet. Kan ikke gjemme meg for kona for alltid.
Ifølge kartet over produksjonsprosessene (http://vxz.eu/2019-11-19__QFUEL__Plastic-to-Liquid-Plant_Process-steps) kommer skorsteinsrøyk (flue gas) i fra pipa (stack) KUN fra pyrolyse prosessen.
https://www.google.com/search?q=flue+gas+stack
https://www.google.com/search?q=flue+gas+stack
Redigert 09.08.2021 kl 21:47
Til info så har det vært røyk i pipa i dag på anlegget i Skive. Er delvis aktiv i Quantafuel Aktiedebat og følger nøye med. Nå vet jeg ikke hva annet grunnlag for å starte opp enn å prøve et nytt forsøk for å bevise proof-of-concept, men noe er i emning.
Takk for rosen :)
Basert på svaret du fikk fra QFUEL, referert i https://finansavisen.no/forum/thread/122657/view/3671252, håper jeg at alle nødvendige justeringer og mindre modifikasjoner før neste PoC forsøk, ble gjort i fellesferien til produksjonspersonalet. Slik at neste PoC forsøk starter i begynnelsen av neste uke.
Skive anlegget er bygget for skiftordning med 24/7 produksjon, bortsett i fra på helligdager i Danmark. Sannsynligvis 2 mann per skift (dag, kveld, natt). I de fleste land krever loven min 2 per skift, i tilfelle den ene får et illebefinnende. På dagen vil det være noen flere der for å ta imot plastavfall, levere produkter (til tankbiler), analysere prøver av produktene i egen i lab i anlegget, gå igjennom produksjons-loggen (for å forberede vedlikehold, utskifting av slitasjedeler), etc, osv.
Produksjonspersonalet, spesielt kvelds- og natt-skift vil ha lite annet å gjøre enn regelmessig å fylle på plastavfall (ca 18 tonn per skift), vaske arbeidstøy som hver har 3-4 sett av, evt gå inspeksjonsrunder, og overvåke produksjonen som er fullautomatisert og helt overvåker seg selv. Men produksjonspersonalet har helt sikkert en nødbryter for å stenge ned produksjonen i tilfelle noe uventet skjer som ikke oppdages av den fullautomatiserte overvåkningen.
Hva de gjør i ferier er ukjent, men de kan f.eks. dele fellesferien opp i to deler á 3 uker, hvor halvparten av den faste staben jobber sammen med ferievikarer mens den andre halvparten av den faste staben har ferie. Da jeg studerte, jobbet jeg som ferievikar i 24/5 produksjon, sinnssykt godt betalt for en "fattig" student. Ulempen var at jeg hver sommer måtte jobbe sammenhengende i 9 uker (2 måneder).
Skive anlegget vil derfor ha et topp moderne og fullt utstyrt kjøkken med 1 eller 2 komfyrer m/ovn, mikrobølgeovner, oppvaskmaskin, kjøleskap, fryser, samt vaskemaskin(er) og tørketrommel for vask av arbeidstøy. Videre topp toaletter og dusjer for å dusje etter skiftet, da det sannsynligvis kan være ganske varmt der året rundt.
Poenget mitt er at for å bo en uke eller to på inne på Skive anlegget, trengs i tillegg lite annet enn en god seng (i et rom med air-condition) pluss et par sykler for å komme litt rundt eller på butikken. Så i fellesferien kan det ha vært en håndfull personer der uten at det ble oppdaget av våre danske aksjonær-venner som bor "i nærheten" av Skive anlegget og av og til tar en tur forbi.
Basert på svaret du fikk fra QFUEL, referert i https://finansavisen.no/forum/thread/122657/view/3671252, håper jeg at alle nødvendige justeringer og mindre modifikasjoner før neste PoC forsøk, ble gjort i fellesferien til produksjonspersonalet. Slik at neste PoC forsøk starter i begynnelsen av neste uke.
Skive anlegget er bygget for skiftordning med 24/7 produksjon, bortsett i fra på helligdager i Danmark. Sannsynligvis 2 mann per skift (dag, kveld, natt). I de fleste land krever loven min 2 per skift, i tilfelle den ene får et illebefinnende. På dagen vil det være noen flere der for å ta imot plastavfall, levere produkter (til tankbiler), analysere prøver av produktene i egen i lab i anlegget, gå igjennom produksjons-loggen (for å forberede vedlikehold, utskifting av slitasjedeler), etc, osv.
Produksjonspersonalet, spesielt kvelds- og natt-skift vil ha lite annet å gjøre enn regelmessig å fylle på plastavfall (ca 18 tonn per skift), vaske arbeidstøy som hver har 3-4 sett av, evt gå inspeksjonsrunder, og overvåke produksjonen som er fullautomatisert og helt overvåker seg selv. Men produksjonspersonalet har helt sikkert en nødbryter for å stenge ned produksjonen i tilfelle noe uventet skjer som ikke oppdages av den fullautomatiserte overvåkningen.
Hva de gjør i ferier er ukjent, men de kan f.eks. dele fellesferien opp i to deler á 3 uker, hvor halvparten av den faste staben jobber sammen med ferievikarer mens den andre halvparten av den faste staben har ferie. Da jeg studerte, jobbet jeg som ferievikar i 24/5 produksjon, sinnssykt godt betalt for en "fattig" student. Ulempen var at jeg hver sommer måtte jobbe sammenhengende i 9 uker (2 måneder).
Skive anlegget vil derfor ha et topp moderne og fullt utstyrt kjøkken med 1 eller 2 komfyrer m/ovn, mikrobølgeovner, oppvaskmaskin, kjøleskap, fryser, samt vaskemaskin(er) og tørketrommel for vask av arbeidstøy. Videre topp toaletter og dusjer for å dusje etter skiftet, da det sannsynligvis kan være ganske varmt der året rundt.
Poenget mitt er at for å bo en uke eller to på inne på Skive anlegget, trengs i tillegg lite annet enn en god seng (i et rom med air-condition) pluss et par sykler for å komme litt rundt eller på butikken. Så i fellesferien kan det ha vært en håndfull personer der uten at det ble oppdaget av våre danske aksjonær-venner som bor "i nærheten" av Skive anlegget og av og til tar en tur forbi.
Nanoq
07.08.2021 kl 23:32
7451
"Hva er nytt og banebrytende med teknologien til Qfuel?"
Ganske mye. Men hva med å bruke litt tid på f. eks. å gjennomlese noen av QFUEL-trådene her i forum? Da bør du bli mye klokere på dette.
Eller prøv å kontakte BASF og få en forklaring? De har ikke investert en kvart milliard NOK i QFUEL uten å ha en meget god grunn til dette. Og ja, dette handler KUN om teknologi.
PS.:
to stikkord til å starte på:
1) masseproduksjon
2) katalysator-teknologi.
Ganske mye. Men hva med å bruke litt tid på f. eks. å gjennomlese noen av QFUEL-trådene her i forum? Da bør du bli mye klokere på dette.
Eller prøv å kontakte BASF og få en forklaring? De har ikke investert en kvart milliard NOK i QFUEL uten å ha en meget god grunn til dette. Og ja, dette handler KUN om teknologi.
PS.:
to stikkord til å starte på:
1) masseproduksjon
2) katalysator-teknologi.
Hvilken teknologi er allerede der?
Noe annet en skrytet til et kinesisk selskap som selv ikke bruker det de selger til angivelig pyrolyse av utslitte gummidekk (waste tyre) og oljeslam?
Når de snakker om CONTINUOUS, snakker de om vedvarende prosjekter (continuous projects), IKKE om Continuous-process, eller Continuous-production!
De snakker om bare 2 anlegg for "plastavfall":
https://www.greenearthtech.com.cn/Government-Continuous-Project.html Intet annet enn en tegning.
https://www.greenearthtech.com.cn/Canada-Continuous-Project.html Noen greier i et hjørne. Når ble Canada en del av Turkey/Tyrkia, eller omvendt?
Noe annet en skrytet til et kinesisk selskap som selv ikke bruker det de selger til angivelig pyrolyse av utslitte gummidekk (waste tyre) og oljeslam?
Når de snakker om CONTINUOUS, snakker de om vedvarende prosjekter (continuous projects), IKKE om Continuous-process, eller Continuous-production!
De snakker om bare 2 anlegg for "plastavfall":
https://www.greenearthtech.com.cn/Government-Continuous-Project.html Intet annet enn en tegning.
https://www.greenearthtech.com.cn/Canada-Continuous-Project.html Noen greier i et hjørne. Når ble Canada en del av Turkey/Tyrkia, eller omvendt?
Redigert 07.08.2021 kl 23:27
https://www.greenearthtech.com.cn/Continuous-Tire-Plastic-Pyrolysis-Plant.html
Bare et raskt google søk...
Teknologien er tydeligvis der allerede...
Hva er nytt og banebrytende med teknologien til Qfuel?
Bare et raskt google søk...
Teknologien er tydeligvis der allerede...
Hva er nytt og banebrytende med teknologien til Qfuel?
Herman*
07.08.2021 kl 21:46
7543
Veldig bra innlegg. Jeg har også inntrykk av at linje 1 og 2 ikke er avhengig av å bli ombygd før POC. Etter at de nesten kom mål, stengte de ned produksjonen og tok ferie. Nå antar jeg at det gjøres justeringer og at de vil gjøre ett eller flere forsøk før q2 presentasjonen. Om de kommer i mål i august er jo en annen sak. Det er jo åpenbart ikke enkelt.
Kunnskap om forskjellen på BATCH-PROCESS og CONTINOUS-PROCESS ser ut til å være fraværende.
Siste avsnitt i venstre spalte på side 2 i Quantafuel 2021-Q1 rapporten
https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1620972084/qfuel-q1-2021-report.pdf:
«Already four years ago, the Quantafuel technology was producing gasoline from a BATCH-PROCESS pilot plant that was used by cars, as well as diesel that is still being used by tractors in Norway. A BATCH-PROCESS is a relatively simple process to manage, but inferior to a CONTINOUS-PROCESS for a large-scale industrial roll-out, both from a financial and an environmental perspective. In Skive, Quantafuel has built the first, and to our knowledge, only fully automated and CONTINOUS-PROCESS plant transforming mixed waste plastic into high quality products. We are convinced that this approach is essential in our strategy to become the market leader within chemical recycling of plastic.»
BATCH-PROCESS:
1: Fyll pyrolysetanken med plastavfall.
2: Varm opp pyrolysetanken til rundt 400 °C og fordamp plasten til gass som deretter avkjøles til rå pyrolyseolje.
3: Kjøl ned pyrolysetanken til romtemperatur og rens den for "slagg og avfall" = biokarbon.
4: Start forfra, dvs gå til 1.
CONTINOUS-PROCESS:
Kontinuerlig gjøre ALLE trinnene i BATCH-PROCESS samtidig. CONTINOUS-PROCESS krever mye annen, bedre og mer avansert teknologi enn BATCH-PROCESS. Den største fordelen med CONTINOUS-PROCESS er at den per tidsenhet (dag, uke, måned) gir flere ganger mer sluttprodukter (nafta/diesel, biokarbon & gass til pyrolysen) enn BATCH-PROCESS.
REFERANSER:
Batch distillation: https://en.wikipedia.org/wiki/Batch_distillation
Batch production: https://en.wikipedia.org/wiki/Batch_production
Continuous distillation: https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_distillation
Continuous production: https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_production
Når QFUEL er det første selskapet i verden som bygger et anlegg for CONTINOUS-PROCESS, sier det seg selv at de ikke lykkes i de første forsøkene. De som ikke har tålmodighet til å vente på suksessen, kan bare holde seg borte fra aksjen.
BASF har valgt å samarbeide tett med QFUEL, samt å investere ca NOK 220 millioner i Quantafuel, pga CONTINOUS-PROCESS og katalysatoren som fjerner alle andre grunnstoffer enn hydrogen[H] og karbon[C] fra pyrolysegassen - inkludert oksygenet[O] i CO2, mens karbonet[C] blir igjen - noe BASF etter nesten 15 års forskning, prøving og feiling ikke fikk til selv - men en svenske (Hulteberg) + en nordmann (Fareid) klarte.
Fra det som har vært skrevet i media, børsmeldinger, samt QFUEL rapporter og presentasjoner, er mitt inntrykk at linje 1 og 2 ble ferdig ombygd for noen måneder siden, og at man der nå kun gjør innstillinger og mindre modifikasjoner for å oppnå PoC. Slik at det som gjenstår, er å bygge om linje 3 og 4 til samme konfigurasjon som linje 1 og 2 så snart PoC, komponentene og folkene er på plass.
Hastverk er lastverk. Tålmodighet er en dyd.: https://finansavisen.no/forum/thread/122657/view/3271520
Redigert 06.09.2021 kl 14:34
spurswild
07.08.2021 kl 16:41
7661
Hehe, har ikke satt meg inn i disse selskapene. Likevel er vel begge de nye selskapene veldig høy risiko... Tjener ikke mye penger og har veldig mange år før de gjør det. Når jeg sier høy risiko, så er det veldig risiko. Mange som kjenner meg, mener jeg tar høy risiko, men jeg mener det kalkulerte vurderinger som ligger bak. Å at risikoen som mange andre mener, ikke er reel. Har vært bra for meg de siste 4 årene. Nesten 5 doblet verdiene. Var selvsagt heldig at Fro ikke ble veldig påvirket og at børsen sank veldig. Like vel var jeg tøff nok til å gå tidlig inn i solide selskaper, som jeg mente ikke hadde veldig risiko. Håper du lykkes, men må si jeg ikke er særlig imponert over selskapene du har :) Du trenger en gud og kanskje hen eksisterer :)
Det er merkelig om de ikke klarer å få på plass POC straks nødvendige komponenter er på plass..
Det er jo andre aktører ute i markedet som har holdt på noen år med dette allerede... Agilyx har vel kjørt fullskala på et anlegg i USA i flere år nå.. Så teknologien er tilstede..
Spørsmålet er om Qfuel har riktig teknologi, ellers er jo muligheten å få lisens på / samarbeid med Agilyx?? Da kan de få gang anleggene ganske fort, da teknologien er der...
Men de vil vel prøve ut sin egenutviklede først..
Det er jo andre aktører ute i markedet som har holdt på noen år med dette allerede... Agilyx har vel kjørt fullskala på et anlegg i USA i flere år nå.. Så teknologien er tilstede..
Spørsmålet er om Qfuel har riktig teknologi, ellers er jo muligheten å få lisens på / samarbeid med Agilyx?? Da kan de få gang anleggene ganske fort, da teknologien er der...
Men de vil vel prøve ut sin egenutviklede først..
Redigert 07.08.2021 kl 15:13
Herman*
07.08.2021 kl 14:52
7706
Nå er jo Bøhn ute av bildet, men det blir jo pinlig om de på q2 presentasjonen ikke kan konkretisere og dokumentere en solid fremgang. POC er det mest nærliggende i så måte, men bekreftelse på FID og at de er i rute hva angår full produksjon, vil også være viktig.
Redigert 07.08.2021 kl 14:54
rischioso
07.08.2021 kl 13:43
7741
Dagens prising gjenspeiler ytterligere forsinkelser og av samme grunn blir også rekylen desto større når PoC tikker inn "soon" ... ;)
rischioso
07.08.2021 kl 13:40
8484
Ikke tenk så mye - la heller de som sitter på langt mer info gjøre den jobben for deg ... ;)
Selskapet sa i månedskiftet at PoC var nesten i boks og at den derfor var forventet soon. Bøhn er heller ikke ute, men er omplassert til en advisor rolle noe som er helt i tråd med de fleste andre case at grunderen får en annen rolle når selskapet vokser seg ut av grunderfasen.
Virker også som at du blander PoC og full prod - ja, de henger sammen men det vil nok fortsatt være behov for noen lettere modifiseringer og justeringer også i fasen mellom PoC og full prod - mao, det er en langt kortere vei til PoC og av samme grunn vil den komme både først og ikke minst soon - som lovet for bare kort tid siden.
Selskapet sa i månedskiftet at PoC var nesten i boks og at den derfor var forventet soon. Bøhn er heller ikke ute, men er omplassert til en advisor rolle noe som er helt i tråd med de fleste andre case at grunderen får en annen rolle når selskapet vokser seg ut av grunderfasen.
Virker også som at du blander PoC og full prod - ja, de henger sammen men det vil nok fortsatt være behov for noen lettere modifiseringer og justeringer også i fasen mellom PoC og full prod - mao, det er en langt kortere vei til PoC og av samme grunn vil den komme både først og ikke minst soon - som lovet for bare kort tid siden.
rischioso
07.08.2021 kl 13:30
8493
Børsen er plassen hvor de tålmodige tar pengene fra de utålmodige og veldig snart vil den tålmodigheten bli rikelig belønnet med eller uten diagnose ... ;)
Fortsatt god helg!
Fortsatt god helg!
Thesistulling
07.08.2021 kl 13:29
8488
Jupp, det store spørsmålet er om hvor mye av usikkerhetsmomentene som er bakt inn i prisingen nå.
Rule
07.08.2021 kl 12:50
8516
Jeg tænker det er helt og aldeles urealistisk med POC her i august, Det kan vel også være en årsag til Böhn er ude. Mon ikke vi skal vente ca. 3 måneder. Der tales jo om at man er igang med at planlægge modifikationer. Herefter skal de indføres ved ombygning. Herefter skal man igang med nye opstarts og sikkerhedstests. Herefter nogle performance tests. Herefter forsøg på POC....
Thesistulling
07.08.2021 kl 11:06
8552
Ingen trader, altfor lat, brukte humlene som unnskyldning for ikke å klippe plen.....har stor plen.....eller eng....
Mye ironi, er vel ikke SÅ skarp, og måles suksess utifra materielle goder og uutnyttede muligheter, så er jeg vel en skikkelig taper 🤣
Men jeg gjorde det skikkelig bra en stund for omtrent 15 år siden, ble kvalm, og flyttet på landet, beste beslutningen noensinne.
Det er vel diagnosene som skrider frem i lyset vil jeg tro.
Meme? Gikk ut på nesten topp på Kahoot ,syntes det begynte å bli galskap.
Tapte noe så inn I helvete på EMGS ifjor, som jeg hadde ventet på i over 1,5 år.....tålmodig....og så kom Petrobras og kansellerte.....
Magefølelsen den nærmeste tiden er ikke på topp, men jeg har lært, og fordelt eggene på Desert Control og Elliptic Lab.....og her...🙄
Det KAN gå til helvete på kort sikt, men det er jeg overbevist retter på seg etterhvert.
Jeg velger å stole på at BASF med sin ekspertise og tidligere forsøk innen dette får det til.
De tror det selv, og har ikke akkurat holdt kjeft om sin optimisme, personlig trenger jeg ikke mere, trenger egentlig ikke å følge med noe særlig, bare vente......
Hmmm.....diagnosene skinner vel litt igjennom her også.
😁
Mye ironi, er vel ikke SÅ skarp, og måles suksess utifra materielle goder og uutnyttede muligheter, så er jeg vel en skikkelig taper 🤣
Men jeg gjorde det skikkelig bra en stund for omtrent 15 år siden, ble kvalm, og flyttet på landet, beste beslutningen noensinne.
Det er vel diagnosene som skrider frem i lyset vil jeg tro.
Meme? Gikk ut på nesten topp på Kahoot ,syntes det begynte å bli galskap.
Tapte noe så inn I helvete på EMGS ifjor, som jeg hadde ventet på i over 1,5 år.....tålmodig....og så kom Petrobras og kansellerte.....
Magefølelsen den nærmeste tiden er ikke på topp, men jeg har lært, og fordelt eggene på Desert Control og Elliptic Lab.....og her...🙄
Det KAN gå til helvete på kort sikt, men det er jeg overbevist retter på seg etterhvert.
Jeg velger å stole på at BASF med sin ekspertise og tidligere forsøk innen dette får det til.
De tror det selv, og har ikke akkurat holdt kjeft om sin optimisme, personlig trenger jeg ikke mere, trenger egentlig ikke å følge med noe særlig, bare vente......
Hmmm.....diagnosene skinner vel litt igjennom her også.
😁
Jakten på Quantafuel CEO fortsetter: https://www.dnjobb.no/jobb/2718865/ceo (03.08.2021)
Tror ikke de klarer å få de rette søkerne før etter: PoC + Esberg FID + Amsterdam FID.
Men da bør det være lett å få kvalifiserte søkere fra hele Europa.
Tror ikke de klarer å få de rette søkerne før etter: PoC + Esberg FID + Amsterdam FID.
Men da bør det være lett å få kvalifiserte søkere fra hele Europa.
spurswild
07.08.2021 kl 01:32
8675
Meme aksjer er jo det nye, så hvis du er trader må markedet være veldig bra når du treffer. Er ikke selv trader og bruker litt andre metoder for å vurdere mine investeringer. kjekt å høre at du er skarp. Antar at noe er ironi, ettersom du er lettlurt, dumsnill og naiv... :) Har selv en ok økonomi utdannelse og har muligheter for å vurdere balanser og mer :) Det nærmeste jeg kommer til dette case, som er håpløst etter alle tall er carasent. Kjøpte en mindre post etter emisjonen. Likevel er dette case bedre. Tjener faktisk penger, selv om alle nøkkeltall ikke bør sees på :) Men markedet vil vokse og bli enormt stort. Så hvis de kjøper de rette selskapet/ene kan det bli veldig bra. Antar du ikke er long i dette case, men trader. Ingen fornuftige som kan tall mener dette til nå er ok å investere i. Nå nærmer det seg et greit bet, med veldig høy risiko. Meme er Meme...
HP17
06.08.2021 kl 23:03
8757
Spørsmålet er om hvem av dere som må vente lengst på å få rett og det dere venter på faktisk inntreffer?
rischioso
06.08.2021 kl 22:55
8765
Godt å se at vi for en gang skyld kan være enige, den eneste forskjellen er at du venter på jordskjelvet i Tokyo og vi som er posisjonert i QFuel venter naturligvis på skjelvet det veldig snart vil skape på OSE ... ;)
Fortsatt god helg!
Fortsatt god helg!
Redigert 06.08.2021 kl 22:56
rischioso
06.08.2021 kl 22:46
8777
Dette henger vel sammen for PoC er jo forløperen til full prod - mao, når man oppnår PoC så betyr det stabil drift på 2 linjer over 7 dager og da ligger ikke full prod langt unna så uavhengig av nivå modifikasjonene gjøres på så påvirker det både PoC og full prod.
Hammers
06.08.2021 kl 22:10
8816
Merkelig med det når man går og venter på det ene eller det andre.
Selv har jeg gått og ventet på det store jordskjelvet som skal ramme Tokyo by.
Alle vet at det kommer, men ingen vet når.
https://forskning.no/jordskjelv/verdensbyer-i-faresonen/1076876
Jeg tror jeg har ventet i rundt 30 år (eller kanskje det er 40?), men det kan nok fortsatt drøye litt til.
Likevel trøster jeg meg med at NÅ kan det nok komme hvilken dag som helst - så lenge som JEG har ventet.
Hilsen Hammers
Selv har jeg gått og ventet på det store jordskjelvet som skal ramme Tokyo by.
Alle vet at det kommer, men ingen vet når.
https://forskning.no/jordskjelv/verdensbyer-i-faresonen/1076876
Jeg tror jeg har ventet i rundt 30 år (eller kanskje det er 40?), men det kan nok fortsatt drøye litt til.
Likevel trøster jeg meg med at NÅ kan det nok komme hvilken dag som helst - så lenge som JEG har ventet.
Hilsen Hammers
Redigert 06.08.2021 kl 23:35
HP17
06.08.2021 kl 21:55
8830
Dobbelside skrevInnlegget er slettet
Kanskje du heller burde skrive «Mulig PoC kommer hvis det kommer...................!????
En begynner å få en anelse om hvorfor Bøhn helt plutselig forsvant så raskt ut døra?
En begynner å få en anelse om hvorfor Bøhn helt plutselig forsvant så raskt ut døra?
Herman*
06.08.2021 kl 21:10
8853
Ingen grunn til å ta den tonen. Jeg spurte faktisk om komponentmangel var årsaken til at de ikke nådde POC. Når de da velger å knytte nye komponenter til full drift i større grad enn POC, er det lov å spekulere rundt dette.
velkjent
06.08.2021 kl 20:52
8876
Hva skulle det ellers være? Forstår du ikke meldingen? Der står at forsinkelsen skyldes mangel på komponeneter knyttet til en planlagt modifikasjon i prosessen!
Herman*
06.08.2021 kl 20:04
8931
Fra en epost jeg fikk i juli, dvs etter bøsmeldingen i slutten av juni:
«Forsinkelser av komponenter er i hovedsak knyttet til våre planlagte modifikasjoner, som vil gjøre at vi kan oppnå full produksjon på alle linjer i Skive.» Virker ikke som mangel på komponenter var hovedårsaken til at de ikke nådde POC i q2, men jeg er ikke helt sikker.
«Forsinkelser av komponenter er i hovedsak knyttet til våre planlagte modifikasjoner, som vil gjøre at vi kan oppnå full produksjon på alle linjer i Skive.» Virker ikke som mangel på komponenter var hovedårsaken til at de ikke nådde POC i q2, men jeg er ikke helt sikker.
Nanoq
06.08.2021 kl 18:59
8997
Ja enig, PoC "mest sannsynlig i forkant av Q2 presentasjonen"...hvis de altså - etter en del forsinkelse og problemer p.g.a. corona og transportlogistik - endelig har fått levert de tekniske komponentene som de vil supplere anlegget med for å sikre et "clogfree" produksjonsflow.
Så vidt jeg har forstått så er dette hovedårsaken til at PoC ikke allerede er utmeldt, selv om de var veldig tett på i første forsøket.
Det ville nok passe ledelsen veldig bra å kunne bruke oppmerksomheten omkring Q2-2021 presentasjonen til også å fremlegge ekspansjonsplanene framover med nye/potensielle JV-avtaler omkring fabrikk-etableringer, nye partneravtaler og mer info om vekststrategien. Det er nok for tidlig å forvente mer nytt om valg av ny CEO, men kanskje litt info om dette også.
Det blir spennende og interessante QFUEL-dager de neste ca. 2 ukene - og ja, også de neste mange årene.
Så vidt jeg har forstått så er dette hovedårsaken til at PoC ikke allerede er utmeldt, selv om de var veldig tett på i første forsøket.
Det ville nok passe ledelsen veldig bra å kunne bruke oppmerksomheten omkring Q2-2021 presentasjonen til også å fremlegge ekspansjonsplanene framover med nye/potensielle JV-avtaler omkring fabrikk-etableringer, nye partneravtaler og mer info om vekststrategien. Det er nok for tidlig å forvente mer nytt om valg av ny CEO, men kanskje litt info om dette også.
Det blir spennende og interessante QFUEL-dager de neste ca. 2 ukene - og ja, også de neste mange årene.
Computum
06.08.2021 kl 16:39
9075
Kursen faller ihvertfall. Kan det ha noe med risch å gjøre? For jeg har jo erfaring for at det har vært lukrativt å sitte i aksjer han har baisset, like intenst som han her hausser. :-)
rischioso
06.08.2021 kl 16:02
9069
Pass deg så ikke fredag den 13-de ender opp med å bli en ulykkesdag for deg om PoC blir meldt den 12-te eller tidligere i den forstand at du ikke får med deg starten på reprisingen da den første rekylen blir som oftest den sterkeste ... ;)
Chupachups
06.08.2021 kl 14:54
9153
Planlegger å kjøpe opp fredag den 13. Det pleier å være lurt. Neida, det er ikke heeeelt tilfeldig - men litt lotto er det alltid.
Tanken er at mandag er første dag med full bemanning etter fellesferien og at de kanskje starter forsøket på å nå PoC da som potensielt kan bli børs meldt før åpning mandag den 16.
Tanken er at mandag er første dag med full bemanning etter fellesferien og at de kanskje starter forsøket på å nå PoC da som potensielt kan bli børs meldt før åpning mandag den 16.
rischioso
06.08.2021 kl 12:27
9254
Computum skrev "så snart PoC meldingen tikker inn" Kommer den i morse?
Det er nettopp det som gjør det så spennende - det at ingen vet nøyaktig når den kommer. Det eneste som er tilnærmet 100% sikkert er at den kommer og at den da kan komme hvilken dag som helst og mest sannsynlig i forkant av Q2 presentasjonen nå i august - lykke til med timingen ... ;)
rischioso
05.08.2021 kl 22:38
9512
Hva vi anser og hva markedet får bekreftet er to vidt forskjellige ting noe vi snart får se så snart PoC meldingen tikker inn ... ;)
Thesistulling
05.08.2021 kl 20:25
9613
Anser egentlig POC som defacto oppnådd for lenge siden, BASF har godkjent produktet, 2 linjer er oppe og går, de to andre bygger de om og finjusterer.
/P
/P
Ser det:-))
Er alle SÅ dumme at de må ha melding før de kjøper, vel mulig det
Som vi ser i dag som i går, de dumper 80k fra start kjøper de samme aksjer tilbake 4 timer senere,med tap:-)) sikkert en pleie av den short satt 20 mai.
Her er det noen som prøver lirke til seg siste rest før aksje trenden snur opp.
Er alle SÅ dumme at de må ha melding før de kjøper, vel mulig det
Som vi ser i dag som i går, de dumper 80k fra start kjøper de samme aksjer tilbake 4 timer senere,med tap:-)) sikkert en pleie av den short satt 20 mai.
Her er det noen som prøver lirke til seg siste rest før aksje trenden snur opp.
Redigert 05.08.2021 kl 19:50
rischioso
05.08.2021 kl 16:47
9753
PoC - Når som helst i nærmeste fremtid er jo nettopp når som helst i nærmeste fremtid. Ventetiden virker alltid lengre når forventningene er utålmodige. Uansett - vi må nok ikke vente lenge for det er en realitet at PoC er nærmere enn noen gang og det for hver dag som går og i løpet av de neste 18 børsdagene så kommer PoC, Q2 presentasjonen med en svært viktig FID bekreftende outlook i tillegg til en høyst mulig triggende oppdatering fra Kristiansund - mao, her ligger det meste til rette for en snarlig reprising ... ;)
Redigert 05.08.2021 kl 17:06
rischioso
05.08.2021 kl 16:46
9748
Full drift fra mandag den 09.08 ser jeg som sannsynlig nettopp fordi den Danske fellesferien slutter på søndag (fom 26.06 tom 08.08)
https://www.turistavisen.no/norge-fellesferie/
FID - Ja, som jeg skrev en eller annen plass mellom PoC og full prod hvor Q2 outlooken vil bli viktigere enn noen gang.
https://www.turistavisen.no/norge-fellesferie/
FID - Ja, som jeg skrev en eller annen plass mellom PoC og full prod hvor Q2 outlooken vil bli viktigere enn noen gang.
Redigert 05.08.2021 kl 16:51
Som de fleste, har også jeg etter børsmeldingen https://newsweb.oslobors.no/message/537181 antatt at PoC kan komme når som helst. Nå vet jeg bedre.
Det "ergerlige" er at jeg mandag-fredag, siden 30.06.2021, har satt vekkerklokken til å ringe 08:45, sjekket QFUEL børsmeldinger, og var det ingen PoC, snudd meg på den andre siden og sovet videre. Helt bortkastet, men blir vel dessverre nødt til å fortsette til PoC er meldt.
Det "ergerlige" er at jeg mandag-fredag, siden 30.06.2021, har satt vekkerklokken til å ringe 08:45, sjekket QFUEL børsmeldinger, og var det ingen PoC, snudd meg på den andre siden og sovet videre. Helt bortkastet, men blir vel dessverre nødt til å fortsette til PoC er meldt.
Redigert 05.08.2021 kl 16:14
På bunnlinjen blir Q2 tallene "like sorte" som Q1 tallene. Det pga kursfallet i Q2 på -6,62 som pga BASF opsjonen (som først ble innløst i juli) gir en papirmessig regnskapsgevinst på ca NOK +60 millioner.
I Q1 var kursfallet -15,8 som gav en papirmessig regnskapsgevinst på ca NOK +150 millioner.
I Q1 var kursfallet -15,8 som gav en papirmessig regnskapsgevinst på ca NOK +150 millioner.
Redigert 05.08.2021 kl 15:15