Qfuel + BASF = Sant

Kalleklovn
QFUEL 21.12.2020 kl 08:29 246959

https://newsweb.oslobors.no/message/521306

Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
1013
02.12.2021 kl 19:17 4793

yes det er shorterne der holder kursen nede, bliver spændende hvor længe de kan det.
Nanoq
02.12.2021 kl 19:27 4803

Kanskje er disse shorterne samtidig i full gang med å kjøpe seg opp i selskapet? Big Money har gode muligheter for å presse kursen i bunn i en relativt liten aksje som Quantafuel...

kursen for QFUEL-aksjen i denne tid ligner ren discount sammenlignet med hva selskaper som NEL og Kahoot er prissatt til (begge med ca. 6 X høyere børsverdi enn QFUEL og begge med større årlig driftsunderskudd).
Thesistulling
02.12.2021 kl 19:37 4812

Ingen grunnlag for å påstå at det er kun EN gruppe som står bak.
Redigert 02.12.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2021 kl 20:08 4779

 
rischioso, nå skjønner jeg problemet ditt - du behersker ikke engelsk.

Beviset, er at du oversetter setningen
«The final MOU is expected to be signed within the next weeks.» (i børsmeldingen https://newsweb.oslobors.no/message/547329)
til «selskapet meldte 1 til 2 uker».

Det er feil.  Oversatt til norsk står det:  «Den endelige MOUen forventes å bli underskrevet iløpet av de neste ukene.»
Det står ingen ting om et spesifikt antall uker.

Redigert 02.12.2021 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2021 kl 20:26 4766

En interessant melding (https://www.chemicalprocessing.com/industrynews/2021/basf-accelerates-emission-reduction-activities)
«The Net Zero Accelerator unit will be led by Dr. Lars Kissau as president. The new unit will manage ongoing cross-company projects including BASF’s activities in the field of circular economy such as ChemCycling.»

Til ChemCycling bruker BASF bl.a. de olje-produktene som QFUEL lager av plastavfall. Og Dr. Lars Kissau var sjefen til
nå Quantafuel CCO Dr. Christian Lach da han jobbet hos BASF:
«At the same time, we look forward to continuing our cooperation with Quantafuel and all our other partners to accelerate the development of chemical recycling, says Lars Kissau, Senior Vice President Global Strategic Business Development, BASF.»
https://newsweb.oslobors.no/message/526130

Redigert 02.12.2021 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2021 kl 20:43 4748

«The Net Zero Accelerator unit will be led by Dr. Lars Kissau as president, reporting directly to the chairman of the board of executive directors.»

BASF Board of Executive Directors (NO: Den daglige ledelsen - Management):
https://www.basf.com/global/en/who-we-are/organization/management/board-of-executive-directors.html
Så fra 01.01.2022 rapporterer Dr. Lars Kissau direkte til BASF CEO Dr. Martin Brudermüller. Da tar BASF dette veldig seriøst, og det er for BASF særdeles viktig. BASF CFO er Dr. Hans-Ulrich Engel.

BASF Supervisory Board (NO: Styret):
https://www.basf.com/global/en/who-we-are/organization/management/supervisory-board.html

Investeringen i QFUEL er såpass stor at den har BASF styret godkjent, etter anbefaling fra BASF CEO og CFO.
Nanoq
02.12.2021 kl 20:46 4760

De som ennå ikke er overbevist om at BASF vil fortsette med å være stor partner og aksjonær i Quantafuel i lang tid framover, må vel nå bli overbevist om at det vil fortsette?

Takk til Reserven for en god "update" omkring dette emne.

Selv har jeg aldrig vært i tvil om seriøsiteten til BASF omkring dette store og banebrytende Quantafuel-prosjektet. BASF har 1000 gode grunner til å søke grønne løsninger i problematiske sektorer som avfallsplast sammen med kompetente og seriøse partnere.

For BASF er investeringen i Quantafuel ikke noe som på noen måte kan true BASF-selskapets finansielle situasjon. Derfor vil de heller ikke overveie å selge seg ut før det på et tidspunkt i en fjern framtid kanskje blir åpenbart for alle at Quantafuel ikke er levedyktig, Noe som i dag er nesten utenkelig så lang øyet kan se.
rischioso
03.12.2021 kl 09:12 4502

Herman, om du mener at en påminnelse av hva selskapet lovet (ett par uker) og menighetens uttalelser (inkl din egen ) 1-2 uker er manipulering - ja, da blir det ikke bare litt komisk at man skal bli beskyldt for manipulering og feilinformasjon når dere nå gir selskapets egne uttalelser en slakk med å tilføye 2 uker som et minimum ...

Uansett så tror jeg nok markedet har fått med seg selskapets gjentagende manglende evne til å levere på egne løfter og av samme grunn tar det som blir meldt fra den kanten med en klype salt ...

BTW, shorten har igjen nådd nye historiske rekorder og det av samme grunn:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967
Redigert 03.12.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.12.2021 kl 09:51 4458

BASF har investert i teknologien og kun den - om den ikke holder mål så takker de for seg - ikke mer komplisert enn som så noe de også tidligere har gjort når det de investerte i ikke ble som lovet - mao, det er ingen garanti for at BASF eller andre store forblir investert i selskapet - for at det skal kunne skje så må selskapet bevise at teknologien virker som lovet og frem til i dag etter et hav av lovnader så er den bekreftelsen uteblitt.

Og hva sitter man så igjen med om den kjemiske prosessen ender opp som en fiasko i likhet med mange andre som har prøvd på det samme?
Jo, da sitter man igjen med mekanisk resirkulering noe som frem til i dag aldri har gått med overskudd - da forsvinner forventninger og caset må igjen reprises med negativt fortegn.

Dette er en reell risk den enkelte må være klar over før man bestemmer seg for å investere i dette caset og ikke bare bli forespeilet med nye kanskje-kanskje avtaler, kanskje-kanskje fabrikker world wide osv osv nettopp fordi slike drømmer og planer ikke har noen verdi alene når de ikke vil være gjennomførbare om teknologien ikke virker som den skal - og det er her utfordringen har ligget og fortsatt ligger så svært viktig å ha et balansert forhold til hva som i utgangspunktet er lovet og hva som faktisk er blitt innfridd - her har selskapet fortsatt veldig mye å bevise ...
Redigert 03.12.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Bulldog
03.12.2021 kl 10:08 4548

rischioso, du kan melde deg på :

Studietur: Besøg danske virksomheder i front med den grønne omstilling - Nomi 4S, GreenLab, Quantafuel Skive, Plastix og Letbek
Dato:
Tirsdag, 7. december, 2021 - kl . 10:00 to Onsdag, 8. december, 2021 - kl . 15:30
I DMN udbydes nu en tidligere, grundet Covid 19, aflyst studietur, hvor vi besøger flere af det nu afsluttede projekts partnere samt andre interessenter i værdikæden
https://www.dmn-net.com/da/dansk-materiale-netvaerk/arrangementer
rischioso
03.12.2021 kl 10:16 4528

Det er tydelig at ikke alle har fått med seg at Omikron varianten hvor dagens vaksiner skal ha en liten til ingen effekt er i fult trav hvor også Norden har påvist smitte med denne varianten den siste tiden så denne eventen blir nok kansellert den oxo - i alle fall burde den det ...

Når det kommer til den grønne omstillingen så er den avhengig av at den grønne teknologien virker og fortsatt har ikke QFuel bevist at den gjør det så grønnfargen må være relatert til at de oppbevarer plast og ikke resirkulerer den i det omfanget som lovet - ikke en gang i nærheten ...;)
Fyret
03.12.2021 kl 10:19 4545

Det er da ufatteligt at i bliver ved med at stille ? ved om systemet virker. Det virker, men det skal forbedres så anlægget kan køre i døgndrift, så det kun skal fodres med plastik, og ellers tappes på tankbil og leveres til aftagerne.
Andre virksomheder leverer 100 vis af ton brændstof fra plastik, men med en krævende arbejdsgang med stansninger og opstart kontinuerlig.
rischioso
03.12.2021 kl 10:54 4601

Ikke ufattelig at noen påpeker realitetene - heller ufattelig at du fortsatt ikke gjør det ...

Om du er Taxisjåfør og kjøper deg en ny grønn bil og gjennom det har fanget interessen til en mulig storkunde som kan gi deg kjøreoppdrag hele året og etter det så mange oppdrag at du senere kan kjøpe inn flere grønne taxier. På første prøveturen med storkunden så kjører du 10m så stopper bilen, litt justeringer her og der så kjører den nye 10m så stopper den og slik går det hele dagen, neste uken, de neste måneder til over året og fortsatt går det kun i rykk og napp. Da vil det naturligvis kun være et tidsspørsmål før kunden takker for seg hvor alle mulighetene om flere taxier ikke blir noe av nettopp fordi den første taxien ikke presterte som lovet ...

Ikke ulikt Qfuel som ennå ikke og det etter over året med prøving og feiling ikke en gang har klart å kjøre skarve 2 linjer i 7 dager - jeg gjentar SYV dager sammenhengende uten alarm og shutdown - mao, selskapet befinner seg nå ved den samme korsveien hvor de ikke bare må bevise, men overbevise og akkurat det gjenstår og se ... ;)
Redigert 03.12.2021 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Herman*
03.12.2021 kl 10:56 4618

Riskokeren: At dagens vaksiner antagelig har noe mindre effekt er ikke det samme som at de har liten eller ingen effekt. Jeg skjønner at du vil ha Qfuel aksjen så lav som mulig, men kanskje greit å holde seg til sannheten?
YNWA250505
03.12.2021 kl 12:31 4537

Omtrent ingen vaksinerte blir alvorlig syk. Enten så r d 80+ år eller underliggende sykdommer som gjør at de blir innlagt. Alle oss andre får kun milde symptomer. Omikron sier de nå gir en enda mildere sykdom og den tar snart over. Hva dette har med Quantafuel skjønner jeg ikke. Snart kommer signert avtale som vil være en game changer for selskapet. De sier selv de har kontroll på utviklingen og vet hva som skal til. Blir enormt dette her.
rischioso
03.12.2021 kl 14:49 4413

Dette Caset ligger an til å gå inn i historien som et av verdens dyreste mekaniske resirkulering av plast nettopp fordi de ikke klarer å få den kjemiske prosessen til å fungere. Lite hjelper det om det inngås kanskje - kanskje avtaler i øst og i vest for en kanskje - kanskje avtale er ikke bindende, ei heller en kanskje avtale (MOU/LOI) så partene kan pent takke nei og trekke seg når som helst og er dermed ikke å anse som noen trygg indikator og bør vektlegges der etter.

Eksisterende avtaler som med feks BASF er bindende, MEN er styrt av krav og forpliktelser hvor BASF vil kunne trekke seg om ikke teknologien funker som lovet noe den ikke har gjort frem til i dag så heller ingen trygg indikator. Legger vi så til at BASF allerede har konvertert lånet til aksjer (14nok/stk) så er de i prinippet klargjort for en exit når de måtte ønske ...

Selskapet er i dag priset på forventninger om en kjemisk resirkulering og ender det opp med kun mekanisk så vil lufta gå ut av ballongen for mekanisk resirkulering har sine betydelige begrensninger hvor det er stor konkurranse om de få plasttypene den teknologien klarer å resirkulere og av samme grunn er det en business modell hvor utsikter til inntjening er like begrenset og hvis så - ja, da vil caset QFuel også reprises med langt lavere forventninger om det skulle ende opp med kun den mekaniske delen noe det ligger an til slik status på den kjemiske prosessen har vært en god stund og fortsatt er - noe å tenke på ...
Redigert 03.12.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Aero
03.12.2021 kl 15:21 4373

Slapp av nå Riskoker !! Din oppførsel på dette forumet gjør at du fremstår i bestefall som inkompetent eller dum.
Enten er du svært ung og sitter å leker på gutterommet, eller så har du store problemer med å både lese og forstå samt låst deg totalt inn i en fornektelses BOBLE.
Leser alt du skriver å du er jo totalt blottet for innta ny informasjon eller lese hva som blir skrevet av andre, dine konspirasjons teorier blir konfrontert gang på gang med grove FEIL, men du tyter og tyter videre med de samme feilene igjen og igjen !!
Er du virkelig så dum at du tror du kan manipulerer kursen ved å skrive dag inn å dag ut om konspirasjons teorier som du umulig selv kan tro på??

Quantafuel kommer ALDRI til å bli lavere priset enn de er i dag !
Alle de fremtidige triggerne som ligger i pipeline for selskapet samt det politiske presset for en løsning på plastproblemet som bare kommer til å akselere frem mot 2025-2030, gjør at dagens inngang er latterlig i forhold til hvor selskapet kommer til å være om feks 3-5 år.
Teknologien fungerer ! Det er tilleggssystem som pumper etc som har vært flaskehals og gitt utsettelser, ALLE disse tingene kan enkelt gjøres noe med, og når dette er gjort er STOR utrulling neste !
CASET er derisket noe så vanvitig de siste 2 årene, å det har ALDRI vært et bedre og billigere tidspunkt å investerer i Quantafuel enn nå. !

Spar oss for dine usakligheter !!

gw60
03.12.2021 kl 18:50 4280

Hei, det rischioso sier er det vel en del sannhet i, vi vet jo ikke om prosessen vil fungere, hadde vi visst det så er jeg enig i at aksjekursen ville stått i 100+ med noen kontrakter. Å kalle personen inkompetent og dum vil jeg hevde er skivebom, hen har heller vist god innsikt vil jeg si.
Men vi vet jo ikke, derfor er kursen som den er. Skulle de feile ja så blir det jo grusing av kurs. Og hvis det var slik at det bare var så enkelt å bytte noen pumper, hvorfor har de ikke gjort det det siste året?
JEG tror jo at det er større problemer enn så. Men for alle aksjonærer håper jeg på gjennombrudd som viser at teknologien vil virke. MEN det gjenstår å se, så det er vel fortsatt der at det er håp og tro som styrer kursen inntil ting er avklart. Så er det klart at med alle lovnadene de har gitt de siste par årene har vært totalt bom, og det er svært negativt for et selskap å love uten å innfri flere ganger.

Mvh
gw60
Redigert 03.12.2021 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
EcstasyofGold
03.12.2021 kl 20:02 4250

Hei. Koker selv ris fra tid til annen. Kanskje ikke ukentlig, men månedlig. Passer veldig godt til indisk spesielt synes nå jeg. Fra spøk til revolver:
Jeg har vært med Qfuel siden de kom på børs. Litt til å fra, men alltid inne.
Jeg har ikke fått med meg alle disse brutte «lovnadene» til selskapet som jeg leser om på forum. Ja det er kommet en forsinkelse på fabrikken. Brutt lovnad…?? Nei mener jeg. Noe rusk må man regne med i oppstarten av noe så massivt de holder på med.
At Bøhn selger kan man synes er kjipt, men hans jobb i Qfuel er ferdig. Skjønner godt at han casher inn og får råd til å kjøpe seg hus, bli kvitt gjeld osv.
Man kan synse så mye man vil, men jeg synes «brutte lovnader» er å gå for langt.
Selv mener jeg de har holdt det de lover. Regner med overføring til hovedlisten(eller hva det heter) kommer snart for det har de lovet.
God helg. Blir indisk på søndag👍
hatitchi
03.12.2021 kl 21:01 4193

Om du har gjort opp din mening om riskokeren basert på kommentarene hans her den siste måneden eller to så kan jeg skjønne det. Problemet er at han fra sommeren og frem til oktober var den største hausseren av aksjen på HO med sin kjente frase "PoC kan komme når som helst". Bøhn villedet markedet, men riskokeren gir faen i at vedkommende nå er byttet ut, og at skiftet etter alle solemerker var en sparking av Bøhn (skalkeskjulet "strategisk rådgiver" og lock-up på aksjene til 1. november). Han lærer seg også nye ord som "hot commissioning" som tydeligvis er den vanskeligste delen for QFUEL ifølge han (surprise: det er det ikke, hot commissioning skjer FØR forsøket på PoC, uten plast, så det er ikke det som er problemet. QFUEL har oppnådd hot commisioning før, men ikke PoC...). Han skriver også at selskapet skulle opplyse nærmere detaljer om "kanskje-kanskje avtalen" om 1-2 uker og luftet samtidig tankene om emisjon. Ingen av delene stemmer, da Rosenløv sa i løpet av et par uker og minimum to uker til en aksjonær. Behovet for emisjon var det en analytiker som snakket om, men det går for det samme for riskokeren. Han babler også om at BASF er på vei ut siden de konverterte lånet til aksjer for noen måneder siden, men noen flere argument enn at de "har gjort det før", aksjer er mer omsettelige enn et lån og "QFUEL har ikke teknologi som funker" har han ikke.

Jeg eier aksjer i QFUEL, men jeg er nok tryggere på investeringen enn riskokeren da jeg ikke kjøpte meg inn på 60-tallet. Det er også verdt å merke seg at han er på andre tråder, den mest merkverdige er hans opptreden på PEN-tråden hvor han tydeligvis "vant krigen" mot de andre debattantene da han mente Panoro snarlig må hente penger pga. negativt resultat i Q3 og derfor vil falle til under 20 kr. Det han nekter å innse er at oljeprisfallet på 14 % og virusfrykt fikk kursen under 20 kr, ikke selskapsspesifikke forhold. Vil anbefale andre å bare blokkere vedkommende, da han neppe har noe særlig å bidra med om du har satt deg inn i selskapet og leser børsmeldinger.
Redigert 03.12.2021 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Aero
03.12.2021 kl 21:11 4200

Når man har fulgt dette forumet siden Quantafuel ble notert på NOTC og lest alt svada Riskoker lirer av seg, begynner man virkelig og lure om alt er som det skal i toppen !
Når man gjentatte ganger nekter å forholde seg til det selskapet selv børsmelder, men heller lager en egen vri hvor man klipper og limer til å passe best for sine egne konspirasjonsteorier, da blir det rett og slett for dumt !!
Spesielt når alle VET at Riskoker var storaksjonær i Quantafuel senest i oktober hvor han skryter selv av over 45 % av porteføljen sin er Quantafuel aksjer.
Fra August til Desember har ikke selskapet brutt et ENESTE løfte, alt er i henhold til hva som ble guidet i Q2 rapporten hvor nye komponenter for å nå POC skulle byttes ut i november/desember.
Så at han sier har byttet side pga gjentatte brutte løfter holder ikke mål !
På bakgrunn av tidligere oppførsel her på forumet, er hans agende utelukkende avslørt som forsøk på å manipulere, å da er man bra dum...
gw60
03.12.2021 kl 21:22 4218

Hei, pass på å ikke få for mye spisskummen og chilli i søndagsmiddagen din,, det kan fort bli sterk kost..........

Brutte lovnader er å gå for langt? hvor mange ganger har de meldt at POC er nærstående i Skive? At alt går som planlagt? Ja det er lenge siden første melding.
Problemet er jo at de IKKE har holdt det de har meldt.

Som sagt jeg håper de lykkes, men har pr nå bare en liten post her som i VOW som også har gått skjeis.
Heldigvis har jeg det meste investert i solide selskaper som betaler utbytte, men har gjort litt på noen spekulative aksjer, samtidig som jeg har brent meg kraftig på noen (NAS, ble sittende alt for lenge).

Ha en god helg, og lykke til med indisk!

Mvh gw60
Aero
03.12.2021 kl 21:24 4243

Godt oppsummert hatitchi !
Riskokeren greier selvfølgelig ikke å ha noen påvirkning på markdet, men han kan ha en påvirkning på enkelt individer som prøver å lese dette forumet i håp om å få bedre forståelse i aksjen de kanskje har investert i.
Da er det ikke greit å fare med usannheter.
Slettet bruker
03.12.2021 kl 21:50 4318

Slutter meg til Aero, godt oppsummert hatitchi.

Blokkere er noe jeg "ikke" gjør. Eneste jeg har blokkert, er et fruentimmer som bretter ut privatlivet sitt, og åpenbart ikke er ved sine full fem. Postet for mange, mange år siden en temporær e-post adresse, og damen sendte meg kjærlighetsbrev.

Men riskoker-innlegg på "mer enn" 2 linjer kaster jeg ikke bort tid på å lese da de garantert ikke sier noe jeg ikke vet.

Min viktigste lærdom etter snart 53 år i aksjemarkedet, er kun å høre på meg selv, bortsett ifra hvis noen har harde og dokumenterte fakta jeg ikke vet om.

Dessverre er FA (DN og E24) daglig full av hva analytikere, meglere, forvaltere og ditto tvilsomme individer mener og anbefaler, ispedd TA og analyseutdrag. Sikkert interessant for tradere da aksjer ofte reagerer på slikt subjektivt pisspreik. Men for meg uinteressant subjektivt vrøvl, bortsett ifra eventuelle harde og dokumenterte fakta, noe denne "betalte reklamen" nesten aldri inneholder.

Redigert 04.12.2021 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Bulldog
03.12.2021 kl 22:20 4364

Feilen i Quantafuel var at Bøhn konstruerte samtidig som han bygget. Nå er det en slugger fra Statoil som styrer skuta.
Redigert 04.12.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2021 kl 02:16 4255

Vil ikke kritisere Bøhn, til det har han gjort for mye bra for QFUEL, spesielt samarbeidene med VITOL og BASF, og at han fikk inn BASF som største aksjonær. Uten Bøhn hadde QFUEL neppe vært der selskapet er i dag.

Men i ettertid, tillater jeg meg å reflektere bakover og mene at Bøhn helt bevisst var altfor optimistisk ovenfor markedet mht QFUELs progresjon og ekspansjon, både før og etter 2020 emien, særlig før, fordi han ønsket å selge seg mer ned i QFUEL enn de 900.000 aksjene han fikk lov til å selge ifm 2020 emien. Sett lignende tendenser hos VOW ledelsen.

Slik sett er det bra at dagens QFUEL ledelse har mye mindre personlige økonomiske interesser i QFUEL enn Bøhn. Mener det er riktig at styret og ledelsen i et selskap er ikke ubetydelige aksjonærer i selskapet, men for store økonomiske interesser i selskapet kan gi uheldige føringer og ​føre galt avsted.


Etter å ha bodd over 35 år i Tyskland, og i 20 av dem jobbet for Volkswagen på hovedkontoret deres i Wolfsburg, gir for meg BASF stor legitimitet og troverdighet til at QFUEL vil lykkes.

Mange i Norge (særlig finansaviser, analytikere og økonomer) ser ut til å mene at for BASF er investeringen i QFUEL "lek", et eksperiment og portokassepenger. For et firma som i 2021 forventer en omsetning på over NOK 760 milliarder, med EBIT (ikke EBITA) i området NOK 75-80 milliarder, er NOK 220 millioner sikkert ikke veldig mye penger:  https://www.basf.com/global/en/investors/basf-at-a-glance/outlook.html

Men basert på min erfaring fra Volkswagen, tenker store tyske industrikonsern annerledes enn norske, og hadde ikke BASF vært nær 100% sikker på at QFUEL vil lykkes og vil gi BASF et betydelig forsprang ovenfor sine konkurrenter, hadde BASF ikke engang investert 100 kroner i QFUEL. En ting er pengene, men BASF bruker også personelle ressurser på QFUEL som er en mer begrenset ressurs enn penger.

Feiler QFUEL, er tapte penger ikke problemet for toppledelsen i BASF, men betydelige bulker i dens faglige vurderinger (av QFUEL). BASF toppledelsen består hovedsaklig av personer som har studert kjemi, har en doktorgrad i kjemi og i flere år jobbet som kjemiker (i BASF) før de steg i gradene, inkludert CEO, og sammen med sine faglige eksperter nedover i hierarkiet forventes å kunne ta kompetente beslutninger, spesielt innenfor faget kjemi.

Redigert 04.12.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Fredriknico
04.12.2021 kl 10:47 4092

Enig med deg her Reserven 👍
Bøhn har gjort en fantastisk gründer jobb for selskapet, avtalen med BASF er den desidert viktigste i Quantafuels historie og kommer til å være avgjørende om selskapet lykkes eller ikke !


Baksiden med medaljen for Bøhn sin del er jo at han ble sittende som svarte Per når hans ambisiøse fremførelser og ønsker av selskapet ikke holdt tritt med den tekniske fremgangen.
Grunnen for dette kan kanskje forklares i hans mangel på industriell erfaring. 

Det var helt rett at Bøhn trådte til siden for å slippe til en erfaren industriell leder som kan lede selskapet videre. 

Alt i alt har Bøhn gjort en fantastisk jobb, han fortjener hver en krone han har skapt for seg selv!

Det at BASF bruker Quantafuel så mye som de gjør i ChemCycling prosjektet reflekterer enorm dedikasjon fra BASF for å få dette til.

Quantafuel er avbildet og referert til i alle ChemCycling presentasjoner, Quantafuel er forside bilde for ChemCycling nettsiden, og de referer til Quantafuel som markedstandard for stor skala kjemisk resirkulering. 

At BASF skulle planlegge en exit som enkelt hevder er bare så utrolig søkt.

BASF sin finansiell posisjon i Quantafuel er microskopisk i konsernsammenheng, men deres dedikasjon og troverdighet inn mot ChemCycling er mye mye større.
Hvis BASF skulle gi opp Quantafuel å selge seg ut i håp om å få tilbake noen få millioner av investeringen sin, vil signal effekten ut i markedet være enormt mye større og vil stille spørsmåltegn til ikke bare hele ChemCycling prosjektet, men også hele kjemisk resirkulerings bransjen i helhet..
Det omdømme tapet som BASF vil oppleve med å forsøke seg på en slik manøver, vil være 100 gangeren større enn hva selskapet ville fått for salget av Quantafuel. 



BASF er 100% dedikert til ChemCycling og BASF sine 90,000 kunder vil komme til å kreve at BASF tar ansvar å får på plass løsninger for en mer bærekraftig fremtid !
Bulldog
04.12.2021 kl 10:52 4151

100% enig i det du skriver, Reserven.
For BASF bør dette være et prestisje prosjekt som de må fullføre:

BASF Capital Market Story December 2021, side 52: Quantafuel er ikke glemt av BASF
https://www.basf.com/global/en/investors/calendar-and-publications/capital-market-story.html
Aero
04.12.2021 kl 12:04 4105

Mye gode refleksjoner her. Helt enig med både Reserven, Fredriknico og Bulldog.

ChemCycling og Quantafuel er prestisje prosjekt for BASF.
BASF kommer til å dumme seg noe astronomisk ut om de skulle prøve å selge seg ut av Quantafuel.

Kanskje det aller viktigste for et selskap som BASF som har fingrene i en del "svarte" virksomheter, er omdømme !
Det at BASF satser så mye som de gjør på ChemCycling og andre bærekraftsprosjekter er mye pga omdømme.
En troverdighetsknekk for BASF med å gi opp kjemisk resirkulering IGJEN, kommer de aldri til å tillatte og de kommer til å gjøre det som må til for å lykkes !
Nanoq
04.12.2021 kl 13:33 4045

Hvis noen tror at dr. Christian Lach ikke visste hva han gjorde tidligere i år da han skiftet jobb fra å være leder av BASF's store ChemCyclingTM prosjekt til å bli ansatt som Deputy CEO og COO i Quantafuel, så ligner det i alvorlig grad en misforståelse og undervurdering av denne mannens intelligens, kunnskaper og erfaring.
Etter lang tids samarbeid mellom BASF og Quantafuel visste han uten tvil alt om Quantafuels teknologi og potensial på det tidspunktet hvor han skiftet jobb.

Som det står i presentasjonen av dr. Lach på QFUEL's hjemmeside:
"Dr. Christian Lach, Deputy CEO and Chief Commercial Officer, has more than 20 years’ experience in global commodity as well as specialty chemicals businesses, strategy development, establishing organizational structures, mergers and acquisitions including integration of acquired organizations, and a focus on market-driven innovation.
Lach holds a PhD in Polymer Chemistry from the University of Freiburg."

Ellers kan man fra Pressekonferansen i 2020 se at BASF's tidsplan for samarbeidet med Quantafuel noenlunde i dag lever opp til estimatet den gangen, hvor pilottesting i 2021 og byggestart av nye fabrikker i 2022 er nevnt.

BASF Research Press Conference on December 10, 2020
Chemical recycling:
Turning plastic waste into chemical feedstock
Dr. Christian Lach, Project Lead ChemCyclingTM
https://www.youtube.com/watch?v=iL3VjY8ydmw

Further development of processes, 2021:
 Test second-generation approaches in pilot scale with Quantafuel
 Start of construction of two additional production lines in Pyrum’s existing site in Dillingen
 Trials with mixed plastic waste in New Energy’s plant in Dunaharaszti Capacity building
 Build-up of additional capacities with Pyrum and further partners

2022 & beyond
Capacity building
 Start construction of second-generation plant with Quantafuel
 Build-up of additional capacities with Pyrum and further partners

BASF launched the ChemCyclingTM project for chemical recycling with the aim of manufacturing high-quality products from chemically recycled plastic waste on an industrial scale and thus making an important contribution to the circular economy.
Slettet bruker
04.12.2021 kl 18:39 3857

 
Frequently asked questions about BASF’s ChemCycling™ project
https://www.basf.com/global/en/who-we-are/sustainability/we-drive-sustainable-solutions/circular-economy/mass-balance-approach/chemcycling/FAQ_ChemCycling.html

For meg særdeles interessant.

FAQen har 33 spørsmål fordelt på 4 grupper. Quantafuel er med i 3 av spørsmålene. Pluss 15 ganger i svarene, også i flere svar hvor Quantafuel ikke er med i spørsmålet.


De for meg 4 mest interessante spørsmålene:

8. What products will Quantafuel's plant in Skive, Denmark produce?
As the composition of the waste input materials is not constant, the composition of the output materials also shows some variations.
Raw materials to produce new plastics: up to 84% (of which approx. 60% is middle distillate, 16% light distillate and 8% heavy distillate). All these products can and will be used in BASF's Verbund production to produce virgin-like plastics by using a mass balance approach.
Other energetically used products: up to 10% ash and approx. 7-12% non-condensable pyrolysis gas. The internally generated pyrolysis gas covers the energy demand of the plant. The external thermal energy demand is very low (<1%, e.g. for start-up processes). The ash fraction is thermally utilized within the scope of the plant approval.
Other materially used products/fuels: None

6. Is chemical recycling really “recycling” or rather “plastic-to-x”?
In our ChemCycling™ project we are feeding pyrolysis oil derived from post-consumed plastic waste into our production network to manufacture new plastics based on a mass balance approach. By this, we are clearly closing the loop for plastics. We are in line with the definition of recycling in the EU Waste Framework Directive.

11. There are voices that assume 10-20 years until chemical recycling technologies are ready for market. Is this true?
The first commercial products based on chemically recycled plastic waste are already on the market. For chemical recycling to develop its full potential, all players along the value chain must work together. This will determine how quickly production can be carried out on a large industrial scale.

3. Which products have already been produced based on recycled raw material?
In 2018/2019, BASF has developed pilot products with customers from various industries. The first customer products produced in the ChemCycling™ project include mozzarella cheese packaging, refrigerator components and insulation boxes. The products were produced on a pilot scale and tested by the customers for the corresponding applications. Since 2020, first commercial products have been launched by customers, including pharma boxes, transport packaging and food packaging.


Mest interessant er at Skive anlegget bruker nær null (<1%) ekstern energi, slik at strøm- og gass-priser har nær null betydning for overskuddet. Videre at det siden 2020 er plast-produkter på markedet laget av oljeproduktene QFUEL produserer i Skive.

Redigert 04.12.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2021 kl 19:44 3816

 
5. Why are you focusing on the pyrolysis technology in the ChemCycling™ project? What about alternative processes?
Pyrolysis plants can be built in large numbers and distributed over a large area, so that long transport routes for plastic waste are not necessary. Since pyrolysis oil has a higher density than plastic waste, about half of the transport distances can be saved. In contrast to pyrolysis plants, gasification plants are built on a larger scale. Therefore, a few large gasification plants would mean that huge quantities of plastic waste would have to be transported over long distances.

10. Are harmful substances emitted by the pyrolysis process?
The pyrolysis plants from which we purchase the pyrolysis oils (e.g. Quantafuel, Denmark) are operated in the EU and are therefore approved according to the respective national laws. The examination by the authorities prior to approval ensures that there is no harm to people or the environment.

Redigert 04.12.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2021 kl 20:38 3787

 
Pyrolysis is becoming the EfW (Energy from Waste) industry’s best friend
https://geminor.no/en/2021/12/pyrolysis-is-becoming-the-efw-industrys-best-friend

LITE UTDRAG:
The development of new pyrolysis projects is speeding up in Europe, and the UK is turning out to be a preferred region for the building of plants and facilities for the chemical recycling of plastics. Tax incentives, financial opportunities and stable access to waste plastics are some of the most important reasons for this development in the UK.

So where are the incentives to increase efforts on waste plastics? Soon enough waste producers will be fighting for green credentials, both because it is expected in the market, but also because there will be increasingly tougher regulations on the disposal of plastics.



CV   = Calorific Value             (https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion)
EfW = Energy from Waste      (https://en.wikipedia.org/wiki/Waste-to-energy)
RDF = Refuse-Derived Fuel     (https://en.wikipedia.org/wiki/Refuse-derived_fuel)

http://vxz.eu/QFUEL_Glossary

Redigert 04.12.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
hatitchi
04.12.2021 kl 23:01 3719

Hammers skrev Innlegget er slettet
BASF har mottatt forsendelser fra QFUEL allerede, så det er ikke kommende. De hadde 770 mill på bok i Q3/20. Siden da har de satt opp en pilot-reaktor i Kristiansund sammen med BASF, bygging av sorteringslinje og mekanisk linje i Kristiandsund, sorteringslinje i Aalborg, samt oppgraderinger i Skive. Den mekaniske linjen i Kristiansund ble satt i drift i midten av november, og oppnår høyere priser enn budsjettert. I tillegg har det nok forsvunnet noen penger ut av kassen for å kjøpe tomten i Esbjerg, så din enkle fremskrivning av cashbeholdning gitt status quo (ingen ekspansjon) holder nok ikke mål.

Hvordan kommer du frem til 1,3 mrd i tap? Kalkulatoren min kommer ikke høyere enn 772 mill.

Lenge siden jeg har sett deg kommentere VOW - har meninghetens hovedperson gitt opp?

PS: "QFUEL er norges MEST shortede aksje - etter NEL."
Denne setningen gir NULL mening.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 02:02 3628

 
At Hammers heller vil skrive om den oppstigende solen og BASFs yndling QFUEL, enn om VOW-Titanic, har jeg forståelse for.

At Hammers, som rischioso, skuespiller kritisk og negativ, er kun fordi han, som rischioso, vil ha billige QFUEL aksjer  :)

Redigert 05.12.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare