REC- implikasjoner av spådommer/white paper til Sila Nanotech

hank10
REC 21.12.2020 kl 11:23 2691

https://silanano.com/wp-content/uploads/2020/09/The-Future-of-Energy-Storage.pdf (fra september 2020)

Anbefaler alle med interesse i REC å lese denne white paper fra Sila Nanotechnologies. Den er skrevet av CEO og CTO i Sila. CEO var nr 7 ansatt i Tesla.
Sila er en liten kunde av REC (kan bli en enormt stor kunde) på silan gass.

En kort oppsummering av Sila Nanotechnologies

Et start-up selskap innen batteri/anodeteknologi som ble priset til en milliard dollar i begynnelsen av 2019 da Daimler gikk inn med 170 musd. Utvikler anoder basert på silisium for bruk i Li-on batterier. En bruker silangass for å få til dette. Silisium kan lagre 5-10 ganger så mye Lithium som quartz (dagens teknologi). Sila ser etterspørsel i 2050 til 2-4 millioner tonn Silisium basert på en batteri produksjonskapasitet på 30.000 GWH/år. Disse tallene er ikke kun bilbatterier. Sila vil først lansere teknologien i konsum elektronikk (mobiltelefon batterier etc) før de vil lansere for batterier til EV (elektric vehicles)

BNX (analyseselskap) spår at salg av elektriske biler vil være rundt 8,5 mill i 2025 og 26 mill i 2030. Man kan regne ca 50 kg silan til en anode for en elektrisk bil. Det gir ca 425.0000 tonn i 2025 og 1,3 mill tonn i 2030. Dagens kapasitet er 7000 tonn på Butte (REC) samt 3000 tonn spredd på 4-6 aktører i Kina. Så kan en få 25.000 tonn på Moses Lake og teoretisk rundt 20.000 på Yulin (REC er medeier). FBR teknologien er klart mest miljøvennlig og kostnadseffektiv for produksjon av silan.

Ved å lese white paper oppdager en at Sila hevder å ha løsning for 100 prosent silisiumsanode. Dette har de løst ved å utvikle et materiale som om omkapsler anoden og hindrer denne i å sprekke ved utvidelse og kontraksjon (silisium utvider seg 3x ved lading og krymper når det decharger). Kanskje like viktig som økt lagring, muliggjør silisiumsanoder også bruk av ulike legeringer av kobber og jern til bruk i katoder (pluss pol). Dette er ekstremt viktig da dagens bruk av cobalt og nickel ikke er miljømessig eller ressursmessig levedyktig i slike volumer som kreves...

Uansett så har REC gått fra å være en konkurskandidat til å havne midt i grøtfatet i kanskje verdens mest attraktive bransje.... fremtidens batteriteknologi.
Her vil det allerede være behov for 30-40 Moses Lake fabrikker innen 2030. Det villeste er at om en regner med at alt dette ikke vil påvirke prisen av Silan så snakker vi 12-15 dollar cash margin pr kilo. Om REC produserer 100 prosent sin kapasitet (7k + 25k=32k tonn) så vil de ha en cash inntjening på mellom 384-480 MUSD på allerede eksisterende produksjonskapasitet (penger allerede hentet for gjenåpning av Moses Lake). Ikke bare har REC IP-rettighetene på FBR teknologien men er også de eneste med skikkelig know-how for å drive dette. Det anslås at Moses Lake har en replacement cost på ca 1.7 milliarder dollar idag. Om kapasitet her på et tidspunkt vil bli solgt ut (og det vil høyst sannsynlig skje veldig raskt) så vil spekulasjonen komme om det kommer utvidelser. Blir litt useriøst å tippe kursutvikling etter 2025 men det er ingen problem å se kurser mellom 50 og 100 kroner her...
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
21.12.2020 kl 11:31 2619

Enormt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 11:34 2553

Sikkert derfor meglerbermen i dag sørger for stup i kursen for å lure ut småsparer slik at de selv kan berike seg selv enda mer. Alle vet rec er underpriset
Men det stopper ikke megler bermen i dress til å forsette råttenskapet

Enorm artikkel. Takk som deler
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
nemi's
21.12.2020 kl 11:36 2523

Og likevel så har de aldri vært annet enn helt uinteressante for Tesla sine fantastiske batterier. Det er et faktum.

Tesla model 3 kjører allerede 565km på sin batteripakke med Si-anode. Og mer skal det bli, frem til 2022. Helt uten Si fra Sila. Og helt uten Si fra REC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Kvike11
21.12.2020 kl 11:40 2476

Ser meget lovende ud, utroligt den falder idag, hvem er så dumme at sælge aktier ved kursfald.
Tror selv på kurs over 100 inden udgangen af 2021, svarer jo kun til kurs 10 inden split.
Tak for god artikel med indhold
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
21.12.2020 kl 11:43 2426

Flott innlegg Hank, veldig spennende! Blir bare mer tydelig hvordan hele bildet kommer til å se ut når alt er på plass, skal holde på mine aksjer lenge!
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 11:56 2331

Flott innlegg. Tror vi longs tenker i samme bane her. G14 og VP er flotte kontrakter, men dette er bare starten. REC har gått fra å være nær randen av konkurs til å bli et selskap som sitter i en perfekt posisjon innenfor det politiske skiftet verden ser i dag. Fremtiden er grønn og selskaper som REC er fremtidens olje. Vi snakker flere tusen % avkastning til de som kjøper denne, gitt at vår teori om at fossilt skal ut og grønt skal inn stemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 12:18 2207

Har du noen kilde på at Sila er kunde av REC? Jeg har tidligere mailet dem om dette, og de har ikke villet si noe.

Jeg prøvde å skvise meg inn i et møte med dem på CES-messen i Las Vegas i januar, men de hadde ikke tid i programmet. Men i februar svarte de dette på mitt spørsmål på mail, om hvor langt utviklingen hadde kommet - og hvilke materialer de brukte:

31. jan. 2020
"Regarding your questions - Sila Nano does not disclose the makeup of its materials, but I can confirm that their product is scalable for mass production. Part of Sila Nano's breakthrough is that it has solved for the expansion of silicon, and its product is compatible with existing Lithium-ion factories (it can operate as a drop-in replacement for traditional graphite anodes). Their product is currently in the qualification process with several customers, and we expect it will appear in the market within consumer electronics within the coming year.

I hope that helps!

Best,
Emmalee"

Mitt oppfølgingsspørsmål:
By "the coming year", do you mean 2020 or 2021?

Svar:
"Likely 2020, but could be early 2021. Hope that helps!"

De har tydeligvis blitt corona-forsinket, det blir veldig spennende å se når deres batterier kommer i masseproduksjon.

Som nevnt har jeg ikke klart å få noen klarhet i om de faktisk er kunde av REC, hvor har du lest dette, hank10?



Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 12:36 2093

Å sitte her long vil garantert lønne seg stort fremover det er liten tvil om det. Imens kan vi enda handle her nede som de store har begynt å skjønne som vi ser på aksjonær lista:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
hank10
21.12.2020 kl 12:46 2010

Jeg har ikke lest det, jeg har hørt det av særdeles troverdige kilder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 12:50 1972

Ok, sett at det er troverdig informasjon, så er dette svært spennende. Jeg har vært interessert i Sila en ganske lang periode nå, og regner dem for en av de mest lovende aktørene innen silisiumanoder. Først kommer elektronikk, deretter biler.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
hank10
21.12.2020 kl 12:54 1925

Jeg har fått inntrykk av at dette er snakk om små volumer til forskning og utvikling. Det som er interessant er at de bruker silan og da er det ikke så mange som kan levere uansett. REC er de eneste jeg vet om som klarer å transportere (i små mengder iallefall) silan i spesialbygde canisters. For større produksjonsmengder kreves nok co-lokalisering, ref Group14.
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 13:10 1778

Sila har alle planer om å oppskalere teknologien, og som de bekreftet til meg personlig tidligere i år er de klare for masseproduksjon. De har forresten både Daimler (Mercedes) og BMW på investorsiden:
https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Daimler-Teams-Up-with-Sila-Nanotechnologies-on-Next-Generation-Lithium-ion-Battery-Materials.xhtml?oid=43083612

Denne fra 2018:
"The year we have our eye on for being in the first vehicles is 2023 so we'll need to get up to many gigawatt hours of capacity to make a meaningful impact in the automotive space," said Berdichevsky, a former Tesla Inc engineer who helped design the electric carmaker's Roadster model."

https://www.timeslive.co.za/motoring/news/2018-11-16-silicon-could-boost-electric-car-battery-range-and-reduce-production-costs/
Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare