Hyard- Skal ta ledende rolle i det maritime grønne skifte


Børsmelding fra Havyard ved Q3 rapportering

"Som del av en pågående prosess for å styrke konsernets finansielle stilling og synliggjøre verdier, vurderes det å skille ut eierskapet i datterselskapene Havyard Design & Solutions, Norwegian Electric Systems, Norwegian Greentech and Havyard Hydrogen i et separat maritimt cleantech konsern som planlegges listet på Euronext Growth.
Havyard ser et betydelig markedspotensiale for disse forretningsområdene fremover. Ved å samle disse virksomhetene i et separat og fokusert konsern vil man være godt posisjonert for å ta en ledende rolle i det maritime grønne skiftet."

https://newsweb.oslobors.no/message/519108
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Amore
13.01.2021 kl 12:43 2622

Ok- om du har rett i det- Kan det være at det eksploderer når som helst- Noen som vet hvor mange selgere det var på den sperreposten på 22,60 som ble blåst på et blunk- Kun noen få dager siden-
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Jeg kikker ikke på kurser heøe tiden, men jeg så i hvertfall en sperrepost på 163k aksjer, men det kan ha vært mer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Kingen
13.01.2021 kl 13:29 2498

Den posten som lå på 22,60 var på godt over 200 000 aksjer totalt. Litt feil å kalle det sperrepost all den tid det tydeligvis var et reelt salg, og ikke en lurepost som ble trukket eller flyttet opp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Amore
13.01.2021 kl 13:45 2632

Poenget var at den ble kjøpt på et blunk- Slike poster hindrer vel oppgangen en stund eller
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Akkurat det der fikk jeg med meg. Veldig morsomt å se at der er tydeligvis ganske store som sirkler rundt HYARD og som jafser innpå ganske grådig om det byr seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 14:04 2595

Tror Havyard Hydrogen vil få en "flying start" med kontrakt med Havila Kystruten for ombygging av et av skipene til Hydrogen drift. Regner med Havila Kystruten vil få Enova støtte til ett slikt prosjekt. Ville vært flott om det vil ligge en slik kontrakt i Havyard Hydrogen ved børsintroduksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Er imponert over mye av informasjonen du bringer til bords focuss.

helt klart at dette ville vært hyggelig
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Amore
13.01.2021 kl 14:34 2542

Det er klargjort for dette så det kommer- HA har syslet med hydrogen drift i 10år nå
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 14:51 2508

Denne linken er fra Amore på en annen tråd

https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/havyard-naermere-hydrogenlosning
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Amore
13.01.2021 kl 14:55 2489

Lite salgsvilje på siste auksjonen- Hadde håpet å få kjøpt til 20 blank- Men nei- 2050 ble ikke tatt ut-
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Molbre
13.01.2021 kl 15:05 2460

Finner det særdeles merkelig at Teco2030 går opp 3% i dag mens Havyard går ned 6,25%! Noen som har en god forklaring :-)? Havyard er ett selskap som forhåpentligvis sitter igjen med overskudd i Q4 og generere inntekter hele tiden, hva med T2030?

Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Veldig positiv informasjon.

Det har blitt flere og flere som handler aksjer på egenhånd i markedet.
Veldig mange av disse selger i panikk uansett pris og uansett soliditeten i caset når det butter litt i mot.

Personlig er jeg inne på.10,8, og forvemter en kurs på 200-300 innen utgangen av 2023.
Når bestillingene kommer, NEWCO blir modent, og bevisstgjøring av solide investorer inntrer, ser jeg ikke bort fra at vi kan nå 200 i løpet av neste år, men da skal det meste klaffe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Amore
13.01.2021 kl 15:12 2493

Ser ut til at usa tar seg inn - Ser positivt på tallene - Kan få en knalldag i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Vanvittig høye kursmål, måtte du få rett 😀
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Denne hadde jeg glemt. Veldig hyggelig. det er jo faktisk flere måneder siden de sa dette og noe kan vel komme snart:

"Skal tilbys Havila Kystruten:

Avtalen går ut på at Havyard-selskapene sammen med PowerCell og Linde skal designe en hydrogen-løsning og gjøre første trinn av sertifiseringen. Denne løsningen skal tilbys Havila Kystruten for ettermontering.
– Dette utfordrer oss til å tenke på total-løsning helt fra starten av. Vi skal levere et system som er sikkert, som tar lite plass, som er enkelt å ettermontere – og selvsagt som fungerer, sier Osnes.

Systemet som blir utviklet er designet i moduler, og skal både kunne installeres i nybygg og ettermonteres i seilende skip. Slik kan man kunne bidra til skip med nullutslipp i stor skala over lange distanser, eller kraftige kutt i utslippene fra skip som satser på hybriddrift."

Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 15:53 2408

100 bagger
Artikkelen er fra nov 2019, altså over ett år siden. Havyard har arbeidet lenge med å utvikle teknologien for godkjennelse. Det er veldig positivt at løpet ikke starter nå selvfølgelig..
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

haha.. ok, så mye følger jeg med.. Føler at meldinger om dette nå er rett rundt hjørnet. Spennende tider.

1 år og 2 mnd siden dette kom ut. Føler at det er på tide med en oppdatering ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 16:09 2388

Havyard sin design skal være veldig skalerbart slik at systemet kan lett tilpasses ulike effektbehov. Når systemet er godkjent så sitter vi med en løsning som kan benyttes på en lang rekke skip av forskjellig størrelse. Nye som gamle. Jeg antar dette vil bli Havyard Hydrogen sin "eiendom" som Fearnly skal gi en verdi på. Så ville det vært fint om H-Hydrogen lanseres med allerede inngått kontrakt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Blir sykt deilig å få katta ut av sekken !!

At Havyard er priset under 1 milliard er latterlig.

Forresten noen som har besøkt verftene? Er verftet i Tyrkia stort? Jeg har fått med meg at det er dette som gjør de fleste skrog. Men hvor mange skrog klarer de i året? (forsøker regne litt på dette nå) . Videre verftet i Leirvik, hvor skip klarer de montere?

Når det gjelder Kroatia kontoret og Polen Kontoret, er dette bare engineering og design pluss bemanning eller sveises det her og?
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 16:33 2349

100bagger
Man kan si at det har kommet en oppdatering siden artikkelen. Nemlig at Havyard skal lansere ett eget selskap som skal baseres på denne teknologien. Basert på energimeldingen her om dagen så er de neppe bekymret for å få noe å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Joasen
13.01.2021 kl 16:36 2345

Fra SINTEF sin side om prosjektet med Havyard 130 millioner er rammen, oppdatert juli 2019. Ikke bare H2, men og skipsdesign samt teknologi som skal gi grønnere skipsfart.

"Det nye FoU-programmet inkluderer prosjekter innen ulike teknologiområder, som skipsdesign, hybride maskineriløsninger og digitalisering, ifølge Havyards pressemelding.

Målet med satsingen er å utvikle kompetanse og løsninger som gjør det maritime selskapet i stand til å levere enda mer miljøvennlige og sikre skip.

Programmet bygger videre på et ti år langt utviklingsløp i Havyard, samt forskning som er gjort i samarbeid med SINTEF i FoU-senteret SFI Smart Maritime."

Link
https://www.sintef.no/siste-nytt/2019/130-millioner-til-fou-samarbeid-for-gronnere-skip/
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Joasen
13.01.2021 kl 16:40 2469

Har du prøvd å google-map søke opp verftet i Tyrkia, evt. de andre verftene for å se skalaen? En annen ting er at nå som liren er såpass lav og verftet mest sannsynlig blir betalt i dollar, gjør at verftet i Tyrkia blir bedre rustet på kapital med at utgiftene i Tyrkia blir billigere når liren svekkes.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Nice. Tersan Shipyard i Tyrkia er langt større en jeg først trodde. Havila shipping har 4 kystruteskip som bygges der. Var ikke klar over at Havila Kystruten tar over en del av rutenettet til Hurtigruten fra 1 Jan 2021. Dette er jo utrolig spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Joasen
13.01.2021 kl 17:42 2353

Cemre er Havyard sin partner i Tyrkia, kan lese mer om det i linken under.

https://www.cemreshipyard.com/en
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Godt å se at det enda står "buy", "buy" og "strong buy" på denne, selv om man ikke kan stole helt på automatisk TA 😊
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-HYARD/technicals/?fbclid=IwAR0PtClZgkxjbUKfUco9967zgipgtLIgi3_pVmu2oIkM6Uv1G2ascuupRE8
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
modestyB
13.01.2021 kl 20:01 2099

Har PowerCell erfaring med skip og fuel-celler?
Og hvor bra er disse fuel-celler iforhold til konkurrenter, finnes jo et par i USA/Canada som og er godt igang.
Antar dette bare "må" virke hvis ikke vil det kunne trenere hele utviklingen til Havyard.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

PCELL er de beste på Fuelcells. PCELL er svensk og skilt ut av Volvo og har over 20 års erfaring. Skaleringen av dette på og for vann gjør HYARD i samarbeid med PCELL. Det faktum at HYARD bruker PCELL som underleverandør av selve proton stacken gjør meg meget BULL. For å si det slik PCELL var med Nikola tidligere og PCELL dumpet dem. Ikke motsatt ;). PCELL gidder ikke noe tull, og når de fortsatt er med HYARD og SINTEF så betyr det at her skjer det ting.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
modestyB
13.01.2021 kl 21:48 1920

Finner lite om PCELL og Heavy-duty motive solutions. Ser ut som de har jobbet mot anleggsmaskiner ja, men ikke store skip eller tog.
Sålangt kan de se ut som BLDP Ballard er fremst på dette i større heavy-duty installasjoner.
https://blog.ballard.com/fuel-cell-marine-projects

Ikke det at jeg ikke har tro på PCELL eller seriøsiteten, og 2026 er et godt stykke fram i tid.
Men fuel-celler i skip er fortsatt eksperimentell teknologi.
Bare håper det ikke er hastverksarbeid av Havyard å teame raskt opp med noen (PCELL) for tilsynelatende å stille først i monteringskøen når regjeringens ønske skal implementeres for en del av kystflåten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
focuss
13.01.2021 kl 22:01 1880

Det er vel ingen som har erfaring med fuel celler i skip. Derfor har Havyard jobbet sammen med Sintef med dette i 10 år og har nå et system ferdig til sertifisering.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Jeg var i et Hydrogen seminar. CEO av PCELL sa selv at de samarbeider med/for HYARD. Jeg syntes det var veldig interessant da den informasjonen ikke er så tilgjengelig. Men PCELL er solid !
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
modestyB
13.01.2021 kl 22:10 1845

Trenger mere info om den fuel-cell.
Men da høres det veldig interessant ut det Havyard etablerer nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
modestyB
13.01.2021 kl 22:18 1821

En fungerende fuel-cell i toppklasse for heavy-duty er helt avgjørende, og er bærebjelken i hele casen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

PCELL er solid. US konkurenter klarer ikke måle seg. Hadde Nikola kunne valgt ville de valgt PCELL.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
modestyB
14.01.2021 kl 08:15 1416

Når det angår hydrogen fuel-celler for heavy-duty marine use så forstår jeg nå at Havyard i samarbeid med Sintef og PCELL holder på med å utvikle en MW-celle.
Denne er en parallell-kobling av flere 200kw celler.
Akkurat det samme som Ballard og gjør i samarbeid med ABB.
Ballard har og allerede sine FCwave 200kw celler i drift i skip idag, de har og 100kw celler som har vært i drift i flere år.

Hvor har du det fra at PCELL er overlegen på hydrogen fuel-cell til skip?
Og hvor har du det fra at Nikola trenger hydrogen fuel-celler? De er vel mest på batteri-drift.
Det er vel heller det at PCELL ikke har økonomisk anledning til å inngå samarbeid med Nikola som kanskje ikke klarer å gjøre opp for seg. Nikola har ingen inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

PCELL er overlegen ja. det går på hvordan anode / kotode oppsettet er i selve PEM fuel cell. Der er metoder som er IP beskyttet på den fronten. For eksempel er anode overflaten tungsten bundet, noe som øker effekt og effektivitet med noen % samtidig som det og øker holdbarhet. Var publisert i Nature 2019. Disse små tingene som Proton membranen har og mye å si. Å stacke Fuel cells kan alle gjøre, men er selv grunnteknologien fra andre hylle så vil du aldri bli best. PCEL er øverste hylle. HYARD er heldig som har dem på lag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Amore
14.01.2021 kl 08:50 1333

Prototypen er testet ferdig etter som jeg har forstått- Det står jo klart at de er klar for montering og modifisering dette året- Kvalitet utarbeidet sammen med Sintef- Dette andre leverandører blir som leketøy i forhold- Modesty er et troll som ikke kan begrunne , men slenger ut tull og tøys-
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Noen som kan legge ut topp 50 aksjonærliste et par ganger i uken fremover slik de gjør på Life-trådene? hadde vært spennende å se om det er store endringer i toppen her
Redigert 21.01.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare