Hyard- Skal ta ledende rolle i det maritime grønne skifte

focuss
HYARD 21.12.2020 kl 20:34 38650

Børsmelding fra Havyard ved Q3 rapportering

"Som del av en pågående prosess for å styrke konsernets finansielle stilling og synliggjøre verdier, vurderes det å skille ut eierskapet i datterselskapene Havyard Design & Solutions, Norwegian Electric Systems, Norwegian Greentech and Havyard Hydrogen i et separat maritimt cleantech konsern som planlegges listet på Euronext Growth.
Havyard ser et betydelig markedspotensiale for disse forretningsområdene fremover. Ved å samle disse virksomhetene i et separat og fokusert konsern vil man være godt posisjonert for å ta en ledende rolle i det maritime grønne skiftet."

https://newsweb.oslobors.no/message/519108
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 20:39 14141

Forundrer meg ikke om Havyard kommer på toppen av den grønne pyramiden her på berget, og blir det grønne selskapet med virkelig substans, ikke som NEL som ser ut til å tape på hvert eneste oppdrag de utfører, men allikevel er priset til flere ti-talls milliarder kroner på OSE
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
21.12.2020 kl 21:13 14052

Når Havyard skal skille ut sine fire datterselskap og børsnotere dem antar jeg at prosessen blir noe liknende det vi så når Purus ble utskilt fra Hexagon for noen dager siden. Hexagon var priset rundt 11-12 milliarder incl Purus og første dag på børs ble Purus verdsatt til ca 6 mrd på Euronext Growth

Til sammenlikning er hele Havyard Group inklusive de fire datterselskapene nå priset til ca 300 mill og vurderer altså å skille ut fra verftsdelen sine 4 grønne selskaper i et nytt grønt selskap som skal ta ledelsen i å gjøre maritime sektor grønn. Så er spørsmålet? Er det grunn til å tro at de fire selskapene samlet skal være mindre verdt enn Hex Purus? For meg ser det ikke opplagt ut. Noen analytikere får vel jobb med å verdsette dem i forbindelse med børsnotering. Men ha i mente. De fire selskapene som de vurderer å skille ut fra mor tjener penger. Purus taper penger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2020 kl 21:31 13866

Det er nesten ikke tvil om at dette blir en stor suksess, og som flere har nevnt på FA trådene tidligere:
Milliarden (rundt 40kr/aksjen passeres sannsynligvis tidlig i 2021.

Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
21.12.2020 kl 21:40 13809

Så skal man ha med seg at i Havyard gruppen er det gjeld på 2,7 mrd. Mye av denne gjelden er byggelån som jeg forstår blir borte når de skipene de skal ferdiggjøre blir overtatt. Selskapet har lenge vært i brudd med lånebetingelsene. Det ser nå imidlertid ut som de nå er enig med kreditorer om hvordan gjelden skal håndteres. Ett spørsmål blir jo hvor skal restgjelden ligge etter utskillingen av Newco. Blir det liggende igjen hos mor eller hva skjer egentlig?

Gjeldssituasjonen og usikkerhetene som ligger der er vel hovedårsaken til den lave prisingen. Kommer fra ren konkursprising men har blitt noe bedre i det siste. Forhandlet avtale med kreditorer har blitt sendt til tingretten for godkjennelse. Partene er enige og selskapet forventer ingen problemer med det i følge melding.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
21.12.2020 kl 21:42 13719

OK
Ja jeg forventer også 40 løpet av Q1. Det store spranget får vi ve i forbindelse med IPO av Newco.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
22.12.2020 kl 11:05 13463

For de som lurer på om Havyard er på riktig veg? Ta en titt på dette:

EBITDA ytd 19....minus 158 mill
EBITDA ytd 20.. ..pluss 93 mill

Eller:
EBIT ytd 19.... minus 224 mill
EBIT ytd 20.....pluss 63 mill
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
22.12.2020 kl 15:35 13265

Det er nok slik nå at hver dag nå så er det noen flere som blir oppmerksomme på hva som er Havyards ambisjon. Som er å bli en ledende aktør i det maritime grønne skiftet. Ikke bare det, men at de også har de beste forutsetninger for å bli det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 19:42 12998

Havyard leverte Windturbine special ship sist uke. Q4 tror jeg også blir jævlig bra. De kommer til å ende godt over +100 mill for 2020. Dette tross et Corona helvette. 2021, vil SMELLE!!

Så dere brønnbåtmeldingen i dag? Den er stor!! Fantastisk at Havyard nå også beveger seg inn i oppdrett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ecb
22.12.2020 kl 20:02 12936

Ser ikke helt bort i fra at det er kommet litt info ut blant visse aktører om man forventer Havyard newco dealen skal settes på. Kan være Fearnley har begynt å presounde dealen litt i markedet. Har vært et helt annet kjøpsmønster siste dager enn det man har sett ved tidligere oppganger, det er gått ca 5mill akjser, hver dipp har blitt kjøpt og kursen har stengt på omtrent HOD hver dag. Dette indikerer klart at dette ikke er drevet av bare day tradere men at aksjer kjøpes og holdes av noen, ellers hadde vi sett en helt annen jojo kurs. Egentlig ikke overraskende at dette kommer mtp at en spin-off kan komme ganske kjøpt på nyåret. Er av den klare og relative konservative oppfatning at newco kan prises rundt 1mrd premoney fm spin-off. Implisitt gir dette en kurs på ca 40 pr aksje + verdien gamle hyard. Selv om hele hyard er priset til ca 400m i dag er det som tidligere nevnt bare å se til verdien av teco2030 på ca 600m for å forstå at 1mrd for hele newco er et realistisk og konservativt anslag. Tror mao at hyard ligger mellom 30 og 40 kr ila januar. Sikkert mange som er fristet til å ta gevinst nå etter fantastisk oppgang siste uke, men gjør regneøvelsen selv så ser man hvorfor hyard aksjen er en keeper de neste ukene. Tar gjerne imot argumenter for hvorfor man bør selge nå da jeg selv sliter med å finne de....
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
22.12.2020 kl 20:09 12906

Kunne kjøpt aksjen på 4,5 kroner. Kjøper den ikke for 18kr. Er en prinsipp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
22.12.2020 kl 20:38 12817

Så på oppganger kjøper du enten på bunn eller ikke i det hele tatt?
Jeg handlet senest i dag på 15,50,- ikke alle som har fått denne med seg og man kan ikke gå tilbake i tid for å handle lavere. Med potensialet er 18kr fremdeles billig om den står i 40 på nyåret.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Mariobros
22.12.2020 kl 21:12 12734

Har dratt inn en årslønn på en knapp uke i hyard. Handler mer i morra 👌
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 21:17 12708

Det er vel rett før en del av sauene ser denne, eller blir gjort obs på den.
Da kommer det artikler i finanspressen hver gang noen av dem kjøper aksjer i selskapet, og det er også med på å dra kursen.

Det eneste problemet vi kan stå igjen med her er at det blir for lite frie aksjer.
De fleste av de som ser hva dette caset inneholder og har ordnet økonomi vil holde på aksjene leeeeenge.

Det går mange år mellom hver gang noen oppdager et konkursbo innen skipsbygging med traurige kontrakter og bygde-sysselsetting til at det snur og blir til et grønt morselskap med 4 grønne unger som får tett med lukrative oppdrag innen den grønne bølgen som går over store deler av verden for tiden.

Med så få frie aksjer i omløp kan det komme en splitt allerede ved kurs 40-50.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
22.12.2020 kl 21:24 12663

Kjøper alltid på bunn, det minimerer nedsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 21:27 12638

Da er du vel forlengst blitt en av de sauene som går igjen i finanspressen..??
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
22.12.2020 kl 21:33 12618

Litt matte er ikke så dumt hvis man skal opptre med fornuft i aksjemarkedet. Vi er på veien fra konkursprising til prising som ledende maritime selskapet i det grønne skiftet. Det blir mange prosenter av en slik reise. Men Kalle Anka for all del ikke kjøp aksjer i Havyard. Hold deg til dine prinsipper og du har en kandidat i NAS. Noen foretrekker å kjøpe aksjer som faller. Erfaring har lært meg at det er mye bedre å kjøpe aksjer som stiger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
kaliber
22.12.2020 kl 21:58 12502

Hva blir igjen på bunnlinja når byggelånet betales tilbake, kanskje et dumt spørsmål.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
auxe
22.12.2020 kl 22:08 12464

Utskilling av Newco ?
Ja her kan man nok spekulere og mitt bet er att det blir hentet inn friske penger til HYARD samtidlig.
HYARD aksjonærer får bli med på reisen selvfølgelig.
Dette vil bli en pakke sammen med lånegivere og begge selskaper blir svært solvent.
Nu er det så mye krutt i HYARD att de kan stille betingelser.
Og styre mye selv
2021 blir ett år vi som er aksjonærer kan være med på en opptur reise det er få forunt å oppleve,
og
Det er mitt bet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ecb
22.12.2020 kl 22:18 12540

Alle verft har byggelån når de har skip under bygging. Samtidig er skipene som er under bygging hyard eiendel inntil de overleveres til eierne. Da får de betaling og gjelden innfries. Dette er helt standard. Byggelånen til hyard er sikret i skipet under bygging og hyard har i tillegg stilt garantier med selskapets andre eiendeler (datterselskaper). Det de har fått prinsippiel tilslutning til er å spinne av disse 4 datterselskapene i et newco. Da gjør hyard et nedsalg i newco til kanskje 70-80% samt muligens at dagene hyard aksjonerer også får tildelt aksjer i newco. Hyard får da inn cash og kan nedbetale obligasjonslånet og annen gjeld utenom byggelånene og blir gjeldfrie. Gamle hyard blir da rep verftet gjeldfritt samt en 70-80% eiendel i newco. Samme model som Aker gjorde i aow og acc
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 22:22 12513

En av de beste, om ikke den beste aksjen i høst. Fanden at jeg ikke klarte å stole på magefølelsen. Unner alle suksess her. Moro 👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
22.12.2020 kl 22:24 12575

kaliber
Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Svaret er at jeg har ikke dykket langt nok ned i regnskapet til å svare med stor sikkerhet. Det jeg har slått meg til ro med så langt er at det er enighet med kreditorene og at kreditorene også ser ut til å støtte de grepene Havyard vurderer å gjøre for å få verdiene frem i lyset. Dvs børsnotere Newco Cleantec.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
auxe
22.12.2020 kl 22:51 12441

Håper da virkelig att de ikke bruker samme modellen som Aker gjorde , der gikk de fleste aksjene til Aker Horizon med en emisjon styrt av Aker
Ble smuler igjen til Aker Solutions eierne.
Det er vel den mørke skyen jeg kan se for meg i HYARD.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ecb
22.12.2020 kl 23:01 12519

Ok, fair enough. Eneste jeg vet er at sævik familien ønsker å maksimere verdiene sine uten å tilføre ekstra cash nå.!de vil ønske at hyard henter inn penger ved et nedsalg i newco til en høyest mulig pris

Edit: men Aker = hyard i denne sammenheng
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
22.12.2020 kl 23:11 12475

Viktig å huske at hyard sine byggelån først blir et problem når klienten som skal betale for båten får problemer eller i verste fall går dunken.. Da begynner morroa! Det er vel grunnen til at dem er i brudd med lånebetingelser vil jeg anta! Har man da for eksempel en 70% ferdigstilt båt, så blir det selvsagt et problem! Og da kjøpers marked... så veldig fornuftig av verftet og legge om driften og dermed ta ned risikoen ved et stort nybygg..
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ecb
22.12.2020 kl 23:32 12411

Begge parter må stille bankgaranti for gjenværende forpliktelser. Mao går kjøpern konk trer bankgtee inn for gjenværende betalingsforpliktelser og går et verft konk trer bankgtee inn for de innbetalinger kjøper har gjort til verftet. Helt normal praksis å gjøre det på i skipsbygging. Risken for verftet er når byggekost blir høyere enn avtalt kontraktspris, da sitter verftet med regningen. Dette har hyard slitt mye med i 2018/19 da de bygde nye designs. Gjenbærende ordrebok er dog kjente design for hyard og der har de god kontrolle på kostnadssiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 02:06 12251

Nåja.. Ikke vær for hard med deg selv. Å sitte over Q3 var tøft. Kunne gått begge veier. Men så fikk vi knallbra regnskap. Når HYARD da faktisk stoppet på 12 og kom ned til 9 igjen så bare handlet jeg noe voldsomt. Det var det beste kjøpstidspunktet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 02:10 12235

Betingelsen på lånet er at HYARD må ha 400 mill egenkapital. Det har de ikke. De hadde -95 mill etter Q3, men det er i full fart oppover nå. Egenkapitalen er eneste brudd og aksjonærloven blokkerer adgang til bruk av for harde tiltak. HYARD har forøvrig nå heftig positiv kontantstrøm og 285 mill NOK på bok. Det er no probelm. HYARD er over egenkapital kravet om de drifter 4 kvartal til tror jeg. Tenk deg når HavYard Hydrogens H2 propulsion Prototype er ute ;). Skal være ferdig i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Stev
23.12.2020 kl 02:51 12189

100Bagger

Hva tror du er potensialet på 3 mnd,?
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
OpTiC-HxZ
23.12.2020 kl 02:57 12175

Jeg er overbevist om at vi ser 30 tallet innen januar er omme, i løpet av Q1 er jeg positiv til en kurs på over 40. Her er det bare å loade på, mens du har mulighet
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
naustet
23.12.2020 kl 09:52 11925

Hva skjer med denne? Har noen hørt hva planene er fremover mht utskilling av døtre?
Spinnvill utvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Kingen
23.12.2020 kl 09:56 11905

Pauset 2 ganger med kort mellomromrom grunnet vill stigning. Flir en fin gave til konen til jul tenker jeg:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2020 kl 10:00 11873

var det 40 kr i Januar som var kursmålet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
23.12.2020 kl 10:02 11870

Det skjer vel ikke noe annet enn at mange nå ser at denne er grisebillig, ikke minst med den grønne profilen sammenliknet med andre. Eller så kan det være det skjer noe på finansieringssiden. Mange som deltar i den prosessen og vi har sett sannsynlige lekkasjer derfra tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ecb
23.12.2020 kl 10:10 11820

står over 30 før nyttår denne her
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
23.12.2020 kl 11:22 11744

Viktig fra Q3 rapporten:

"Gjeldnemdas arbeid i Havyard Ship Technology AS forventes
avsluttet i 4. kvartal 2020, og det vises til børsmelding sendt
20.10.20. Dette vil ha en positiv effekt på egenkapitalen i 4.
kvartal 2020."



Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
23.12.2020 kl 14:15 11560

Da var handelen stoppet for tredje gang i dag. Kjøperne sliter med å finne selgere uten at aksjen går alt for fort. Det kan være melding om finansiering er på vei. Ikke mange dager igjen av Q4 når det skal komme. Når dette er på plass så blir mye usikkerhet ryddet av veien. En usikkerhet jeg synes det er vanskelig å se noe grunnlag for. Så da kan vi begynne å se frem til Q4 som vil levere ett helt vanvittig resultat.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
auxe
23.12.2020 kl 14:43 11444

Markedsverdi er bare 359 mill. her er det mye å gå på opp enda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
23.12.2020 kl 15:01 11406

Har markedet alltid rett?

MC NEL ca 37 milliarder
MC Havyard ca 570 millioner

Havyard tjener penger mens NEL taper penger
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
naustet
23.12.2020 kl 15:30 11287

Selaco:
HYARD kjører fullt prospekt iflg 'credible source'.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
focuss
23.12.2020 kl 15:35 11319

naustet
Det er veldig interessant da det prospektet vil være info til de som vil tegne aksjer i Newco.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare