CrayoNano - imponerende innovasjon fra NTNU - grafen og nanotråd

Slettet bruker
CNANO 22.12.2020 kl 07:19 67192

Selskapet CrayoNano har sikret seg patentrettigheter til egen teknologi, noe som betydelig styrker selskapets materielle rettigheter, og sikrer inntekter i et enormt marked de kommende år. Selskapets teknologi er utviklet ved NTNU, og selskapet er en direkte spin-off fra NTNU.

Litt fra selskaets WEB-side som kort forklarer selskapets ide, og potensiale:

By growing AlGaN (aluminium gallium nitride) nanowires on graphene, graphene will be used both as a substrate and as a UV transparent electrode in order to achieve a high external efficiency.

CrayoNano’s unique device structure thus leads to reduced heat loss, and in addition reduced material consumption.

Nanowires enable improved crystal quality, which can improve operating lifetime, and reliability as reduced lifetime and reliability has been connected to high dislocation density in thin film devices. Dislocation density is the amount of structural failures in the crystal structure. Nanowire technology can also increase the effective area of the LED, relative to planar technology, increasing the amount of light generated.

The result is a flexible and extremely thin and lightweight epiwafer able to emit large amounts of light from a small area.

Graphene is experiencing tremendous attention worldwide. Semiconductor nanowires on graphene are expected to become the basis for new types of device systems, and ultimately change the semiconductor industry.

Selskapet sikret seg i går, i konkurranse med 4 200 ander selskap, 25 MNOK i funding fra EU:

Trondheim, Norway – December 22nd 2020 – CrayoNano has been chosen to receive a European Union Horizon 2020 Small and Medium sized Enterprises (SME) EIC Accelerator grant of €2.4 million

The jurors in the EIC Accelerator panel mentioned among other positive remarks on the project: “the innovation has a huge potential to revolutionize the market of UVC LEDs, making both societal and environmental impacts”

“I am so proud of the CrayoNano team. EIC Accelerator’s evaluation of our technology platform was very thorough and winning its approval shows that we are on the right track and that the products we are developing will make a huge impact”, says CEO Jo Uthus at CrayoNano.

Chosen among 4,200 companies
The EIC Accelerator is designed for small and medium-sized enterprises (SMES) with radically new ideas underpinned by a business plan for rolling out marketable innovation solutions and with ambitions to scale up. Selected companies receive funding and they get extra acceleration services to connect with investors, corporates and likeminded entrepreneurs.

CrayoNano was selected FROM 4,200 companies for the EU Horizon 2020 program EIC Accelerator. Less than 1% of all applicants (39) received grants.


Oppsummert: Utrolig spennende selskap som lever et anonymt liv fortsatt på OTC-listen :) Dette selskapet har alle muligheter til å bli et norsk industrieventyr.
Andre som har tanker rundt selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Woody
07.01.2021 kl 11:21 8791

Mange vil være interessert i et slik produkt, men vi vet ikke annet enn at det har vært stor pågang. Det kan typisk være et selskap som Siemens, uten at jeg vet noe.

Grunnen til at selskapet er priset til bare ca. 600 mill. med 150 mill. på bok, 10 års forskning og hundrevis av millioner investert er fordi markedet ikke har svar på slike spørsmål enda, men det kommer svar utover i 2021.

Selskapet sier: "CrayoNano er i prosjekteringsfasen med å introdusere en banebrytende LED chips, basert på unik proprietær teknologi".

Hvis det stemmer, som de sier, at selskapet sitter på en chip som kan desinfisere alle overflater/vann for virus/bakterier med lys fra en fingernegl stor chip som er 10x så billig og mer miljøvennlig enn eksisterende løsninger, ja da skal kursen til himmelen. Uten tvil. 10x 20x 30x. kan være fasit innen et par år.

Altså, hvis man kan installere en liten chips i alle slags dingser som applikasjon så er mulighetene helt astronomiske. Selskapet har selv nevnt eksempler som på enden av vannkranen, i oppvaskmaskinen, selvgående robot på flyplass, buss/transport, matproduksjon, sykehusutstyr. Mulighetene er enorme. Ser ingen grunn til at en slik chip ikke skal kunne installeres på en Iphone/smartphone f.eks. eller en håndholdt dings.

Verden trenger det i hvert fall.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Woody
11.01.2021 kl 11:24 8437

Copy/paste fra siste melding:

CrayoNano kjøpte alle 110+ patenter i 14 patentfamilier, og beskyttet CrayoNanos produktportefølje

CrayoNano ble valgt blant 0,9% av 4200 søkere og mottok et tilskudd på 2,4 millioner EUR fra EIC Accelerator (EU Horizon 2020) -programmet

CrayoNano har inngått flere utviklingskontrakter med utvalgte europeiske leverandørkjedepartnere for utvikling og produksjon av selskapets UVC LED-produkt som vil bli utgitt i 2021.

Yole Development Analyst-firma bekrefter på nytt UVC LED-veksten og størrelsen på markedet, og nå siterer det totale tilgjengelige markedet (TAM) for pakkede UVC-lysdioder til 2,5 milliarder dollar, en økning fra tidligere estimater på 2 milliarder dollar

http://www.yole.fr/UV_LEDs_MarketUpdate.aspx

Utdrag Yole:

The UVC LED market could reach US$2.5 billion in 2025 with a 61% CAGR 2019-2025.

The pandemic has created momentum for the UVC LED industry.

The overall industry is now looking to increase manufacturing capacity very rapidly.

Typically, LG Innotek and Seoul Viosys / Semiconductor have been key companies in getting the UVC LED market ready to emerge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
PlayAction
12.01.2021 kl 21:23 8246

Da her jeg også kjøpt mine første aksjer i Crayonano. I min research har jeg også funnen linken mellom Cnano og Phoseon Technology (PT) et selskap som har lang erfaring med UV lys i ulike produkter. Linken skal være styremedlem Bruce William Cortelyou (Bill Cortelyou) som også er CEO av PT.

Cnano hadde en nylig ute en stillingsannonse Strategic Procurement Manager (http://crayonano.com/strategic-procurement-manager/), det er også spennende at Phoseon har en lignende stilling ute i USA (https://phoseon.com/company/careers/), dette finner jeg veldig spennende. Da vi tidligere er kjent med nettverket i Europa, men nå også med en ev. fin inngang med nettverk i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Rokki10
12.01.2021 kl 22:17 8172

Tenke denna snart får seg et lite rykk
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Woody
13.01.2021 kl 11:38 7984

Meget bra research! Jeg føler meg nesten sikker på at meldingene som kommer fra Crayonano utover i 2021 vil drive kursen langt over der vi er nå. Ny norsk teknologi fra NTNU vil media like og tror på god dekning der. Selskapet er unikt for Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
PlayAction
17.01.2021 kl 17:02 7698

Hvis man skal spekulere i mulige triggere vil jeg trekke frem en mulig offentliggjøring av samarbeid med Phoseon Tecnology (PT) (ref min tidligere post). I tillegg til andre samarbeidspartnere som også vil være kunder innenfor forskjellige bransjer, feks opprett eller vannrensing. Tror det er mulig med fine innganger slik prisingen er nå før nye nyheter, når de kommer vil vi nok få en ny prisingen. Kanskje over 30kr avhengig av nyhetene. Som sagt ren spekulasjon fra min side, men denne koblingen til PT kjenner vi allerede til, selv om CrayoNano ikke har gitt noen meldinger på dette selv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
sae
22.01.2021 kl 15:19 7465

Er denne nevnt her tidligere? Utlyst stilling. Tydelig at det skjer ting i hvert fall.

"Vi søker nå etter Senior Utviklingsingeniør R&D som vil være med og utvikle teknologien videre med oss.(https://karrierestart.no/ledig-stilling/1189091)"
CJZ
27.01.2021 kl 14:39 7232

Høyt volum i dag. Er det noe action?
True
30.01.2021 kl 16:50 7048

Det er alltid lønnsomt ;-) Men er helt enig, står egentlig mellom denne og HYARD til mandag.
True
30.01.2021 kl 16:58 7040

Jepp, kunne vi alle forutsett fremtiden hadde aksjehandel vært meget enkelt. Saken er klar dog, dette er helt klart et produkt med mye potensial. Så nedsiden er fortsatt lav etter min mening, mens oppsiden meget stor. Spesielt mtp. at de ikke er børsnotert en gang.
focuss
30.01.2021 kl 17:10 7071

Må jo være optimalt tidspunkt for denne teknologien dette.
Woody
01.02.2021 kl 12:55 6887

Det er det helt klart! Det jobbes i kulissene for å få presentert dette på en skikkelig måte.

Sist selskapet var i media var før jul, men det kommer mye mer:

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/12/22/7600371/crayonano-fikk-25-millioner-fra-eus-horizon-program

Dette er en typisk aksje som kan gå viralt på forum. Teknologien er unik og helt perfekt i tiden, som du skriver focuss. Det er bare å glede seg til fortsettelsen. Reisen har ikke begynt engang.
focuss
01.02.2021 kl 13:35 6861

Woody
Og det kjennes komfortabelt at de har hentet pengene de trenger for å bringe teknologien til markedet.

"Yole Development Analyst firm re-affirms the UVC LED Market growth and size, now quoting the Total Available Market (TAM) for packaged UVC LEDs to be 2.5 billion USD, an increase from the previous estimates of 2 billion USD (http://www.yole.fr/UV_LEDs_MarketUpdate.aspx)"
Nordalinho
01.02.2021 kl 13:58 6853

Har noen lyst til å forklare teknologien/produktet på barnespråk, så man forstår dette litt bedre? Virker spennende.
focuss
01.02.2021 kl 14:14 6861

De har en teknologi som belyser områder. Områder hvor man ikke vil ha virus eller bakterier. Lyset dreper alt av virus og bakterier. Mange anvendelser. Vannrensing er et stort område.
Redigert 01.02.2021 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 14:24 6841

Det er over mange år brukt 0,5 milliard i Trondheim på den teknologien Crayonano har patenter på. Grafen på atom-/molekylnivå benyttes f.eks. til å lage UV lys. Uante muligheter. Over frukt- og grønnsaksdisker, i renseanlegg, men i disse covid tider tipper jeg at det første/ett av de første produktene er et enkelt bærbart UV-apparat til bruk innvendig i busser, t-baner og offentlige rom. Dvs. rense berøringsflater for alt av virus og bakterier. Noe i den gaten.....tiden får vise.
Det er varslet at første produkt kommer i H2 og ikke på børs før etter at første produkt er i markedet.
Redigert 01.02.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 14:27 6834

Det er vanskelig å ta innover seg potensialet i denne aksjen, for det er stort. Store internasjonale aktører stiller seg i kø for å samarbeide med CNANO, ref. artikler om man googler litt rundt og gjør litt investorarbeid ;)
longterm
01.02.2021 kl 14:46 6816

Satt og lurte på nettopp dette med notering, Pilegrim - mente jeg hadde lest ett eller annet sted at det var snakk om notering på Euronext Growht i Q1?
addyfred
01.02.2021 kl 15:10 6777

Børsnotering skjer når de har et produkt i markedet. Sannsynligvis H2 dette år. Anmoder deg til å lese litt på egenhånd, fremfor å lese deg opp via forum. Forum kan gi nyttig informasjon, men informasjonen du finner her er sjelden til å stole fullt og helt på.
longterm
01.02.2021 kl 15:43 6740

Jeg kom over den i en artikkel i FA sist høst - det var der jeg trodde det hadde stått noe om listing i hvert fall H1 2020. Dessverre klippet jeg ikke ut artikkelen og finner den heller ikke når jeg søker (har abonnement). Erfaringen ellers tilsier at det innimellom tull og tøys her på HO-trådene, så finnes det også utrolig mange dyktige, kunnskapsrike folk, så absolutt vel verdt det å følge med. Takk for oppdateringen! :)
Slettet bruker
01.02.2021 kl 16:29 6704

Ikke H1.
H2
Woody
02.02.2021 kl 12:00 6495

Der er antydet børsnotering til høsten, men det er ingen grunn til å ikke kjøpe nå. Man så hvordan Vaccibody og Kahoot løftet seg på OTC året før notering.

Jeg tipper selskapet først skal rigges så det blir presentabelt. At en kommersiell strategi er lagt knyttet til hvilke produktområder man skal satse på. Da vil man se oppdaterte nettsider, produkter, avtaler osv. mens den er på OTC og kursen vil stige etter hvert som brikkene faller på plass.
Så blir det notering, gjerne med en split i forkant. Det er slik ofte gangen går i lovende selskaper som sitter på unik teknologi. At løsningen er billigere, mindre i størrelse og mindre energikrevende gir rom for en ny standard og da tar Crayonano hele markedet.

Man får godt betalt for å være inne før selskapsmeldingene kommer, det skulle bare mangle. Det stopper ikke her.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:35 6330

Deilig å se økende volum siste dagene. Her vil nok mange komme løpende etter, før eller siden.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 23:59 6182

Noen andre som bruker nordnet som sliter med at kursen ikke er oppdatert siden mandag forrige uke😅
Rokki10
04.02.2021 kl 00:08 6188

Jupp. Har gitt de beskjed men det virka rett å slett ut så de slite big time for tiden. De har både rota med mine kjøp og salg i det siste. Nå sist sko de berre oppdatera et kjøp eg hadde gjort å plutseligt hadde de trukket meg dobbelt kjøp. 100000kr å plutseligt sto eg i minus på den kontoen å fekk meld fra kredittavd om å årna opp. Jævla irriterande så eg trur eg må handla gjennom noen andre neste gang på unoterte
CJZ
04.02.2021 kl 10:28 6056

DNB sin nettløsning er god på OTC
Sydney
04.02.2021 kl 11:56 6007

Snakket med min bror som jobber med lys. Phillips har disse produktene allerede med lys som tar bakterier og virus osv..

Men dette er kanskje annerledes?
Woody
04.02.2021 kl 12:28 5985

Det er en stor forskjell fordi Crayonano har utviklet en mye rimeligere, mindre og mer miljøvennlig løsning.

The technology uses existing wafer fabrication processes and tools, enabling production of UVC LED chips with higher
efficiency at significantly lower cost, resulting in a reduced cost performance ratio [€/W] of a factor of >10 compared to current UVC technology.

https://crayonano.com/technology/

Dette er ikke noe som har blitt dratt opp av hatten etter Cornoa utbrudd, men noe som har vært forsket på i årevis på NTNU for hundrevis av millioner. Crayonano var på vei til å lansere produkter basert på teknologien uansett og Cornoa-viruset kom helt tilfeldig.
inva
04.02.2021 kl 18:21 5876

At Signyfi (tidligere Philips Lighting) allerede har UV-C LED i sine armaturer viser at produktet til CNANO blir en stor suksess. CrayoNano sin UVC LED er banebrytende da de kan poduseres til en brøkedel av prisen (1/10), samtidig som de gir 8 ganger mer lys med samme strømforbruk som konvensjonelle LED.

Dette caset er noe av det mest spennende jeg har sett fra Norge. Denne aksjen er det bare å holde lenge.

Starten i 2012: https://www.youtube.com/watch?v=3wLOXHRVVwQ

Anno 2019: https://www.youtube.com/watch?v=6SgfLM64mvA

Signify: https://www.youtube.com/watch?v=2Zo2YHlTGW4&feature=emb_logo

https://www.signify.com/global/innovation/uv-c

inva
04.02.2021 kl 18:28 5870

Siden CrayoNano har patent på denne nye måten å produsere UV C LED på, så må alle som vil ha disse ekstremt effektive enhetene kjøpe de av dette selskapet.
I følge selskapet selv kan også prinsippet for teknologien også benyttes for annen banebrytende elektronikk, dette kan bare være starten.

Les mer om selskapet her: http://crayonano.com/
Capaz
04.02.2021 kl 20:00 5811

Absolutt smart å tenke kritisk og stille spørsmål angående selskapet og teknologien. Fortsett med det!👌

Dette er annerledes pga det som flere har nevnt over her; fysisk størrelse, effekt og pris.

Som EUs komité for utdeling av Horizon-bidraget sa, så ligger CrayoNano an til å revolusjonere hele UVC-LED-markedet.

“the innovation has a huge potential to revolutionize the market of UVC LEDs, making both societal and environmental impacts”

http://crayonano.com/crayonano-receives-e2-4-million-euro-in-eu-horizon-2020-eic-accelerator-grant/


Redigert 04.02.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
inva
04.02.2021 kl 20:09 5790

Enig i det Capaz. Hva kan gå galt her? Alle bør gjøre sin egen risikovurdering.

Det er ingen garanti for at dette blir noen suksess.

Jeg skulle gjerne sett en vurdering av potensielle konkurrerende teknologi som kan gjøre dette overflødig eller gammelt nytt.
Selskapet satser på notering på EN Growth i løpet av andre halvår i år. Ved IPO lages det nok en slik vurdering/analyse.
addyfred
04.02.2021 kl 20:14 5789

Noteringen skjer nok til betydelig høyere kurs enn hva den er p.d.d. Det er ved notering den "egentlige" reisen begynner. Her er det bare å lene seg tilbake og etter beste evne forsøke å holde seg borte fra salgsknappen.
Bruns
05.02.2021 kl 11:22 5668

Crayonano er kanskje det mest nyskapende og lovende selskapet fra Norge. Man kan lure på hva som skjer med kursen om den tyske bloggeren oppdager dette. Markedet venter i spenning på første lansering / nyhet.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 11:38 5466

Hmm med dette momentumet blir jeg ikke overrasket om vi straks får servert noe nyhetssnadder
Woody
09.02.2021 kl 08:43 4938

Det lukter nyheter ja. Man kan forvente oppdatering snart. Det er normalt med en oppdatering i kvartalet i det minste.

Etter sommeren uttalte Rinnan at han forventet reprising av selskapet når de begynner å levere i markedet. Det lover godt med tanken på kursutviklingen allerede nå.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 09:46 4883

Det var noen som snakket om roadshow Q1 2021. Kan være det som er i gang. Uansett, vi får lene oss tilbake og nyte. Denne tar en Freyr/Huddly.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 10:24 4610

Noen med litt intel på hva som skjer i CNANO? Kursutviklingen er jo helt rå
mrsunbeach
10.02.2021 kl 10:35 4601

Vet du hvor man kan følge kursutviklingen dag for dag?
Hvor ligger den mest oversiktlige grafen?
Ingen tvil om at CNANO er utrolig spennende!
Takk! :)