CrayoNano - imponerende innovasjon fra NTNU - grafen og nanotråd

Slettet bruker
CNANO 22.12.2020 kl 07:19 67438

Selskapet CrayoNano har sikret seg patentrettigheter til egen teknologi, noe som betydelig styrker selskapets materielle rettigheter, og sikrer inntekter i et enormt marked de kommende år. Selskapets teknologi er utviklet ved NTNU, og selskapet er en direkte spin-off fra NTNU.

Litt fra selskaets WEB-side som kort forklarer selskapets ide, og potensiale:

By growing AlGaN (aluminium gallium nitride) nanowires on graphene, graphene will be used both as a substrate and as a UV transparent electrode in order to achieve a high external efficiency.

CrayoNano’s unique device structure thus leads to reduced heat loss, and in addition reduced material consumption.

Nanowires enable improved crystal quality, which can improve operating lifetime, and reliability as reduced lifetime and reliability has been connected to high dislocation density in thin film devices. Dislocation density is the amount of structural failures in the crystal structure. Nanowire technology can also increase the effective area of the LED, relative to planar technology, increasing the amount of light generated.

The result is a flexible and extremely thin and lightweight epiwafer able to emit large amounts of light from a small area.

Graphene is experiencing tremendous attention worldwide. Semiconductor nanowires on graphene are expected to become the basis for new types of device systems, and ultimately change the semiconductor industry.

Selskapet sikret seg i går, i konkurranse med 4 200 ander selskap, 25 MNOK i funding fra EU:

Trondheim, Norway – December 22nd 2020 – CrayoNano has been chosen to receive a European Union Horizon 2020 Small and Medium sized Enterprises (SME) EIC Accelerator grant of €2.4 million

The jurors in the EIC Accelerator panel mentioned among other positive remarks on the project: “the innovation has a huge potential to revolutionize the market of UVC LEDs, making both societal and environmental impacts”

“I am so proud of the CrayoNano team. EIC Accelerator’s evaluation of our technology platform was very thorough and winning its approval shows that we are on the right track and that the products we are developing will make a huge impact”, says CEO Jo Uthus at CrayoNano.

Chosen among 4,200 companies
The EIC Accelerator is designed for small and medium-sized enterprises (SMES) with radically new ideas underpinned by a business plan for rolling out marketable innovation solutions and with ambitions to scale up. Selected companies receive funding and they get extra acceleration services to connect with investors, corporates and likeminded entrepreneurs.

CrayoNano was selected FROM 4,200 companies for the EU Horizon 2020 program EIC Accelerator. Less than 1% of all applicants (39) received grants.


Oppsummert: Utrolig spennende selskap som lever et anonymt liv fortsatt på OTC-listen :) Dette selskapet har alle muligheter til å bli et norsk industrieventyr.
Andre som har tanker rundt selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Rokki10
07.05.2021 kl 08:29 9747

Heilt enige med deg her. Det e alltid risiko i aksjer men her trur eg nedsiden e minimal. Det e ein tankevekker at de ikkje har sagt ja te 5mil euro fra EU spør du meg. Trur de har såpass kontroll på eget produkt at de ikkje trenge pengehjelp. Antageligvis e det noge bak dei pengene fra EU. E det nogen så har innspill på detta?
Slettet bruker
07.05.2021 kl 11:11 9701

Jeg er helt enig med deg. Kursen er fortsatt svært lav, i mine øyne, med tanke på potensialet og mulighetene CrayoNano besitter. De har en helt unik teknologi det har tatt mange års forskning å utvikle. Det er nå, før "de store massene" oppdager selskapet, at kursen er så lav, at man kan kjøpe seg inn på en lav kurs. Tenk; om under et år har selskapet mest sannsynlig kommet på markedet med sitt første produkt og blitt børsnotert! Ser man på flere andre selskaper med unik teknologi og muligheter som har vært OTC en liten stund, der noen av dem har blitt børsnotert allerede, så er fellesnevneren at kursen har blitt mangedoblet, flere kun basert på forventninger. Av selskaper kan jeg nevne;
Huddly, Freyr, Otovo, Quantafuel, Kahoot, Vaccibody, og Kalera..
Kursen til CrayoNano er ikke engang doblet ennå, på tross av kjøp av patenter og mer pengestøtte fra EU.

CrayoNano har, som en av kun 0,9 % av søkerne, blitt innvilget totalt 7,4 mill. euro fra Horizon2020-programmet. Det vitner om at EU har tro på selskapet, noe som er positivt. CrayoNano har nok penger, som de selv har uttalt, til å lansere produktet sitt og bli børsnotert. Dette snakket om emisjon er for vekst. Se på Nel f.eks., som har steget voldsomt, på tross av utallige emisjoner de siste årene.. Pluss at CrayoNanos eierskap til relevante patenter er verdt mye penger!

Jeg tipper CrayoNano får økt interesse og kursen stiger betraktelig fra og med Q3 2021, på forventninger om produktlansering og børsnotering nær forestående. Bare ikke aksjen stiger for mye, før feriepengene kommer.. ;-)
Redigert 07.05.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
07.05.2021 kl 12:50 9634

Har 34000 aksjer 😉 og en god følelse, hvor mange timer jeg har studert selskapet og annen relevant info vet jeg ikke, men det er en del! Jeg mener det er mye mindre usikkerhet rundt CNANO's produkter enn NEL sine planer! CNANO tar kraftig ned kostnader og øker effektivitet! NEL gjør det motsatte! Miljøvern og rask påfylling er de eneste argumentene for hydrogen, og den er avhengig av å produseres på ren energi for å gi klimagevinst! NEL har en mye mye lengre vei å gå for full kommersialisering enn CNANO har!
Redigert 07.05.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
21.05.2021 kl 14:54 9256

Noe nytt folkens, faller litt tilbake på kjedsomhet her!
Bonus80
25.05.2021 kl 00:51 9102

Siste nytt er vel i dagens Finansavis, der man kan lese at Gaute Eie i ABG Sunndal Collier har Crayonano-aksjer for 9,5 mill. Eneste OTC-selskap der han har så store eierinteresser. Helt konge!
Dublinmannen
25.05.2021 kl 13:24 9396

Utrolig mange flinke investorer i Crayonano! Gaute Eie og ABG får vel jobben med å ta oss på børs 🚀🚀
Slettet bruker
28.05.2021 kl 09:19 9197

Hei.
Jeg viser til investor update 8. april, side 25. Liker meget godt det som står der;
"2024 and beyond - endless opportunities
* The use of our technology is limitless"

Nå håper jeg bare CrayoNano klarer å kommersialisere teknologien. Er vel mye dét det står på. Bare de kommer seg i gang, mot slutten av året eller starten av 2022, vil vi forhåpentlig se en "ketchup-effekt". Først vann, så like etter overflate, luft, etc. Teknologien deres har jo flere mulige bruksområder, innen kort tid, som de skriver.

På side 14 i presentasjonen skriver de jo også at de, innen utvalgte områder, ligger 4-5 år føre mulige konkurrenter. Håper det stemmer/viser seg å være sant.

Kursutviklingen den siste tiden er ikke noe jeg liker, men kan jo fort snu, kanskje plutselig.
Hvis vi får en korreksjon i aksjemarkedene nå, særlig da Oslo Børs; vil dette føre CNANO enda lengre ned i kurs, mon tro..? Har jo ikke steget voldsomt, siden den ble OTC-notert. Så mulig ikke så mye nedside (igjen).
Najaden
01.06.2021 kl 19:22 8955

Endelig noe volum i dag. Har ikke vært noen kjøperside på en stund og prisen har sklidd nedover. Ligger en post på 20.000 aksjer på 30 kr og lager dårlig stemning. Hadde den forsvunnet kunne vi sett en hyggelig oppgang. Får håpe at det kommer noen kjøpere på banen.

Er ikke all verdens av nyheter i otc-markedet som kan gi aksjen moment.
kevin1986
14.06.2021 kl 18:50 8548

Blir en fryd å være CNANO-aksjonær det neste året.
Dublinmannen
23.06.2021 kl 20:55 8218

Det blir god stemning 👌
Rokki10
22.07.2021 kl 12:03 7676

Stille før stormen her elle?
Slettet bruker
22.07.2021 kl 12:19 7654

Sommerdvale! Aksjonærene er på ferie.
Rokki10
23.07.2021 kl 13:44 7525

E det nogen så e i dvale her så må det jo vara ledelsen spør du meg!
Slettet bruker
23.07.2021 kl 17:04 7469

Som jeg kjenner ledelsen i dette selskapet så sover ingen på vakt. Mitt inntrykk er at det er en meget kompetent ledelse av selskapet, og de veivalg de har gjort / gjør er så langt særdeles fordelaktige for aksjonærene.
Det er naturlig at det er lav aktivitet i et ferietungt Norge, så jeg forventer langt mere aktivitet fra september til desember, og dette inkluderer muligens også avklaringer på emi + notering.

God sommer til alle, og hold på aksjene (eller kjøp flere :)
Slettet bruker
29.07.2021 kl 13:59 7225

Jeg vil anta at bunnen i kursen til CNANO nå er nådd, og at vi vil oppleve et "forventningsrally" fremover. Kursen var jo oppe ved kr. 45 i februar i år. Nå er kursen omtrent det halve, samtidig som uttalt produktlansering med påfølgende børsnotering, nærmer seg... Jeg har selv nå i sommer benyttet anledningen til å kjøpe flere aksjer i CrayoNano. Blir spennende fremover!
Redigert 29.07.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
29.07.2021 kl 20:06 7148

Har økt med noen få tusen aksjer i begge porteføljene jeg forvalter!
Najaden
09.08.2021 kl 12:14 6867

Den store posten på 25kr forsvinner litt om litt. Nå er det bare småtterier igjen. Kan vi håpe på en ferd opp mot 30 igjen så man får bort noe av det som ligger der?
De helt store utslagene kommer neppe før selskapet har litt nyheter å dele med oss.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 13:08 6822

Noen som vet hvordan finanskalenderen til CrayoNano ser ut for 2021? Når blir Q2 resultatet presentert? Får mulig oppdateringer der, av nyheter og annet.
Rakkern
09.08.2021 kl 13:32 6797

Fant dette hvis det hjelper:
Q2:
CrayoNano AS 10. jun. 11. aug. Grong Sparebank

Her er linken:
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/q2-rapportering

Edit: 10 Juni har jo vært, antar at vi må vente til de kommer med en "notcmelding"

Redigert 09.08.2021 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2021 kl 14:04 6289

Hei alle:)

CNANO er på vei mot en sterk periode, og jeg antar at noen av dere har fått med dere denne informasjonen:

CNANO: CrayoNano signs term sheet with the EIC Fund for up to 5 million in equity funding
Company news
2021-08-27 13:01:28
Trondheim, Norway August 27th 2021 With reference to the press releases on the 22nd of December 2020, announcing the award of a 2.4 million grant from the EU Horizon2020/EIC Accelerator and on the 29th of March 2021 announcing an intention to invest 5 million in equity in CrayoNano.

The EIC Fund and CrayoNano have now signed a term sheet for up to 5 million in equity. The term sheet is valid for 18 months and include certain conditions from both parties to be executed. These conditions include the completion of an independent satisfactory due diligence, a validation of the CrayoNano UVC LED pilot and a parallel funding matching the EIC amount. If executed the investment will be completed on market terms.

Positive momentum
We are very pleased that we managed to finalize this term sheet. The opportunity to have the EIC Fund on board as a shareholder positions the company for the growth phase, says CEO Jo Uthus at CrayoNano.

I am especially pleased that we passed a very thorough technical due diligence. The external confirmation of the underlying technology is a strong support to the CrayoNano team and mission, Uthus continues.

There is a lot of positive momentum going on with CrayoNano. We see many opportunities and it gives us comfort to have this option says Uthus.

Control our own destiny
Covid-19 has limited semiconductor chip production and companies are now facing peak shortages, especially as many industries are seeing a surge in overall demand as the world is recovering from the pandemic.

CrayoNano has a solid financing and has not yet formally decided to exercise the option of additional equity. However, the up to 5 million in equity from EIC, and the matching capital from other investors, will give the company an opportunity to expand further and potentially secure more control of the supply chain.

This could be very important going forward as the whole semiconductor industry is struggling with supply of components and long lead-times on equipment and material. This further funding will help us in securing control of our own destiny, says Uthus.

We are proud to announce the EIC Fund is backing this breakthrough company developing a groundbreaking technology: the first nanowire on graphene UVC LED technology able to give the efficiency, lifetime, and cost needed for mass deployment disinfection. said Nicklas Bergman, member of the EIC Fund Investment Committee.

Chosen among 4,200 companies
The EIC Accelerator is designed for small and medium-sized enterprises (SMES) with radically new ideas underpinned by a business plan for rolling out marketable innovation solutions and with ambitions to scale up. Selected companies receive funding and they get extra acceleration services to connect with investors, corporates and likeminded entrepreneurs.

CrayoNano was selected FROM 4,200 companies.

CrayoNanos winning proposal is titled The first nanowire-on-graphene UVC LED technology able to give the efficiency, lifetime, and cost needed for mass deployment disinfection. The project presented to EIC Accelerator represents the core of the CrayoNano technology. Through this grant the company will get access to a wide network that will enhance the commercialization and benchmarking of this groundbreaking technology.

The company´s product portfolio is designed using breakthrough nanotechnology enabling a new UVC LED chip to the market solving the fundamental material problems in current UVC LED chips.

Contact:
CEO CrayoNano Jo Uthus
Mail: jo.uthus@crayonano.com
Mobile: +47 473 80 634


About CrayoNano
CrayoNano specializes in UVC LED packaged chips for disinfection of water, surface and air based on a breakthrough, patented technology combining Graphene and nanostructures.

The company is headquartered in Trondheim, Norway applying a fab-lite model with a global supply-chain and world-wide footprint to provide our OEM customers new semiconductor devices that enable new industrial and consumer product solutions in health & safety, water purification, life science, white goods, and automotive industries. CrayoNano is registered on OTC in Norway under the ticker: CNANO.

About the EIC Fund
Established in June 2020, the European Innovation Council Fund (EIC Fund) is a breakthrough initiative of the European Commission to make direct equity and quasi-equity investments (between 500.000 and 15 million) in European high impact and deep tech start-ups and scale ups. With a long-term perspective, the EIC Fund invests in companies from any sector, across all EU member states as well as in associated countries.

The EIC Fund aims to fill a critical financing gap and its main purpose is to support companies in the development and commercialization of disruptive technologies. This is achieved by crowding-in market players, and further sharing risk by building a large network of capital providers and strategic partners suitable for co-investments and follow-on funding.

The Fund pays particular attention to the empowerment and support of female founders as well as the ambition to reduce the innovation divide among EU countries.

https://crayonano.com/investors 2021-08-27 NOTC-017.pdf



Det er sterkt sannsynlig at EIC Fund blir 50% part i kommende emi som etter alle solemerker blir emi knyttet til IPO (notering). Om noteringen blir kun ved OBX, eller om den blir tosidig gjenstår å se. Uansett vil vi se en reprising knyttet til emi, og mye tyder på at dette vil skje i 2021.

CNANO er absolutt ett av de aller mest spennende selskapene i min portefølje, kanskje da sidestilt med CO2Capsol som er av tilsvarende kvalitet hva gjelder potensiale. Spennende tider i CNANO, og det er fortsatt mulig å komme inn på akseptable prisnivåer.
Slettet bruker
05.09.2021 kl 00:23 6176

Det blir spennende å se, ved presentasjonen i andre halvdel av september, om det der dukker opp nye nærliggende markedsmuligheter for Crayonano innenfor halvledermarkedet. Ref. verdens store mangel av disse, som hovedsakelig per nå er laget med silisium. Halvledere laget på grafén med teknologi fra Crayonano = en realitet...?

Ellers håper jeg ikke selskapet ved en IPO inviterer kun "store investorer" som får tegne aksjer, til en svært rabattert pris, slik som f.eks. da Aker Offshore Wind, Aker Carbon Cappture og Agilyx gikk på børs. Med et supert produkt og nok cash; ikke vits i å utvanne eksisterende aksjonærer unødvendig.
Redigert 05.09.2021 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
TRD73
08.09.2021 kl 20:30 5815

Lavt volum om dagen men ingen selgere under 30,-. Var oppe og snuste på 35,- i forrige uke, noe som fikk noen til å gevinstsikre.
Spennende uker i vente!
Dublinmannen
09.09.2021 kl 14:20 5670

Jeg har vært så grundig jeg selv mener jeg kan, og er svært positiv! Har toppkarakter i kjemi og fysikk og har avkastning på ca. 1400 prosent de siste 10 årene
Dublinmannen
09.09.2021 kl 14:22 5666

Denne aksjen skiller seg ut!
Dublinmannen
09.09.2021 kl 14:30 5656

Sjekk Dublinmannens tidligere anbefalinger og sjekk kurvene på aksjene.... Nesten bare raketter! Og nesten alle disse selskapene har aldri falt tilbake etter oppgang! Altså selskaper med ekte vekst og god butikk over tid
Slettet bruker
10.09.2021 kl 08:45 5533

CNANO har uttalt at første UVC-LED-produktet etter planen skal lanseres Q4 2021, evt. Q1 2022, med påfølgende børsnotering på Euronext Growth. I følge selskapsoppdateringen fra april 2021, er hele UVC-LED-markedet "kun" verdt ca. 2,5 milliarder US Dollar, men først i 2025! Eller tenker du at selskapet (på sikt) kan ta over hele halvledermarkedet..? Men det er det jo, etter min mening, veldig lite fokus på. Burde vært mer fokus på dette markedet og produkt.. Synes det fokuseres aller mest på UVC-LED, men de store pengene synes å være i halvledermarkedet. CNANO har også nevnt at de ikke regner med så altfor mye salg i 2021 og 2022. CNANO er nå verdsatt til litt over 800 millioner NOK. Hva tenker du på kort og mellomlang sikt? Hva er potensialet?
Redigert 10.09.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
10.09.2021 kl 10:06 5471

Potensialet er 2 sifret milliardomsetning med UVC LED produktet og helt ekstremt høyt med halvledere! Produktet UVC LED lanseres omtrent når selskapet kommuniserer at det skal lanseres! Styrken i selskapet utover det faglige er at de gjør det de lover aksjonærene! Produktet omtales i anerkjente faglige tidskrifter, de blir lagt merke til! Crayonano har ikke en ledelse som er opptatt av å lokke småsparere! Kombinasjonen mellom faglig spisskompetanse, forretningskompetanse og integritet er høyst tilstede!
Slettet bruker
10.09.2021 kl 10:34 5445

Men 2,5 milliarder US Dollar (omtrent 25 milliarder NOK) i et totalt verdensmarked, er ikke så altfor mye, mener nå jeg. Om CNANO kaprer 10 % av dette markedet i løpet av 2025, tilsvarer det en inntekt på ca. 2,5 milliarder NOK i året, før utgifter trekkes i fra, men det er jo noe optimistisk anslag. Markedspenetrasjon med nye produkter er ofte tidkrevende og vanskelig/utfordrende. Selskapet er jo allerede verdsatt til nesten 1 milliard NOK, uten produkt(er) i markedet. For CNANO har jo "kun" ett konkret UVC-LED-produkt på vei ut i markedet, per nå. Ikke noe konkret halvleder-produkt.
Jeg har tro på CNANO, og deres teknologi, men prøver også å "holde bakkekontakten" samt se på selskapet med kritiske øyne, ikke se seg blind på kun deler av helheten.
Redigert 10.09.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
inva
10.09.2021 kl 11:06 5420

Prisen på Crayonano gjenspeiler ikke hva de kan selge for om 5 år, verdien ligger i det grensesprengende patentet på teknologien. Og dette er kun første steget med nano på grafen, de har et bredt spekter av patenter for andre bruksområder som kan materialisere seg over de neste årene.

Hvis du synes 1 mrd er dyrt nå, hva med feks 10 miliarder om 2-3 år? Hvem vet, ikke helt umulig hvis de forvalter caset riktig.
Slettet bruker
10.09.2021 kl 11:17 5402

Nettopp de usikkerhetsmomentene i at man ikke vet konkret hva de vil selge for i (for eksempel) 2025, gjør at det er vanskelig å finne en passende prissetting per nå. Selvsagt kan de finne andre bruksområder og utnytte patentene perfekt, men så langt veldig lite materialisert og konkret. Lite kontrakter, salgsprognoser etc. Kan selge for 100 milliarder kroner også, men lett å bare slenge ut noen tall..
Redigert 10.09.2021 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
inva
10.09.2021 kl 11:24 5388

Mitt forslag var til prisingen på selskapet, ikke omsetning.

Crayonano innehar disruptiv teknologi som nettopp et validert av tredjepart og de skal prises etter interessen for dette.
Slettet bruker
10.09.2021 kl 11:45 5356

Jeg prøver bare å drodle og diskutere rundt mulighetene til CNANO. Prøve selv også å finne ut hva de kan få til med teknologien sin og alle patentene. Så langt massivt fokus på UVC-LED, fra CNANO og her inne, og det verdensmarkedet estimeres til ca. 25 milliarder USD i 2025. Gjelder dette altså alt av UVC-LED (desinfiseringsmarkedet)?
Hva med halvledermarkedet? Hvor stort er dét? Visstnok er nanoteknologien til CNANO og grafén 10 ganger mer priseffektivt, enn med silisium, så den muligheten håper jeg de tar tak i. Hva jobber CNANO med inn mot halvledermarkedet..?
Redigert 10.09.2021 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
10.09.2021 kl 12:24 5318

Du må huske at markedet er i vekst, så det øker år for år
inva
10.09.2021 kl 16:49 5238

"Synes det fokuseres aller mest på UVC-LED, men de store pengene synes å være i halvledermarkedet."

Crayonano har valgt UVC LED som sitt første produkt, akkurat hvorfor bør du spørre om på neste presentasjon. Et sted må de starte. Å utvikle ny teknologi krever masse resurser og investorer ønsker resultater raskt. Det er vel derfor de starter med det produktet de ser at de raskest kan lykkes med for så å videreutvikle konseptet videre.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 17:36 3192

Fortsatt er CNANO "kun" priset til rundt 600 mill., ett år og fire og en halv måned senere dette innlegget er forfattet.. På tross av flere avtaler, flere patenter, potensiell snarlig børsnotering, samt produktlansering og salg innen få måneder (kommersielt gjennombrudd). Liten interesse både på forumet og kjøp/salg av aksjene på NOTC.
Redigert 12.04.2022 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 08:34 2606

Selv om det skjer lite i media, så har jeg lagt merke til at det i år stadig popper opp nye stillinger hos Crayonano (har lagt til stillingsvarsel på LinkedIn). Senest i dag søkes det om Product Strategy Marketing Manager. Så tydelig at det skjer en hel del innenfor portene i hvertfall og nå er vi inne i H2 med lanseringen. Angående børs så er det jo et elendig tidspunkt å gå på børs nå (For lav aksjekurs. Burde vært minst 30) så tipper de venter til etter lanseringen.

https://careers.crayonano.com/
Redigert 05.07.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
05.07.2022 kl 13:46 2536

Har sagt det før, CNANO er et selskap som har fokus på forretningsmessig fremgang og verdiskaping! Ikke veldig opptatt av å hausse aksjekurs... Dvs. De har fokus på riktig plass..... Dublinmannen er god på å finne ekte verdi!
Slettet bruker
05.07.2022 kl 14:56 2508

Hauser ikke. Men ledelsen vil ikke på børs før kursen er høyere, for de vil vel ha minst 30 kr for aksjene som skal ut i markedet. Da er vel eneste muligheten å lansere produktet sitt og la det snakke opp kursen.
StevenG
07.07.2022 kl 21:51 2377

91.000 aksjer kjøpt 09.03 idag til 20.25kr, må ha vært planlagt. Da jeg har prøvd mange dager å legge større kjøp på 20kr, men aldri fått napp :/